Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Reryd,

Hej ! Jag väntar på mitt kar som jag får antigen nästa veckan eller veckan efter det. Håller på och drömmer mig bort vad jag ska börja med att ha i karet. Men då kommer frågan ta det lugnt. Inte köpa så mycket samtidigt. Hur många fiskar kan man börja med? 2? Eller fler? Kan man köpa koraller samtidigt? Hur många? Tänker första köpet efter inkörning på ca 1 mån... hur lång tid tills nästa köp?

• 4 svar
    • 579 visningar
  2. Mors. Har ju inget kar själv än så jag hänger här och suktar efter era.... Det som slog mig häromdagen då jag gick in i en ren saltvattens butik för första gången va att de flesta koraller va "bara" bruna. Många av dom bilder man ser här på forumet så är korallerna av alla möjliga färger etc. Kan det vara så att handlaren hade ett utplockat sortiment eller är dessa färgklickar av akvarium man ser på forumet "ovanliga". Förstärker ett fotografi färgerna eller är de så vackra som bilderna visar? Blev lite skrämd av denna hobby då tillochmed handlaren hade lite "dassigt" med färg, eller är det jag som har för höga förväntningar?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Elcopo,

Hej. I min sump så har det samlats en massa skit/"vattendamm". Brunt och virvlar lätt runt. Vad är det? ../Jonas

• 4 svar
    • 752 visningar
  4. Started by mr_lundkvist,

Hejsan, nu har jag kört min LS i 2 veckor.. har kommit lite brun alger på den men inga mängder, alla vatten värden är bra förutom att jag hade lite höga fosfat halter, detta tänkte jag åtgärda med fosfat remover. allt som allt har akvariet gått i 4 veckor. Jag har inte fått någon nitrit topp än.. vet inte om det kommer bli nån eller ej, kör ZEO BAK enligt rekomendation. Jag har satt i 2st eremiter och dom tycks trivas bra.. jag har en påse levande sand som ligger o väntar.. är det dags att sätta i den nu? eller kommer den bli brun direkt?

• 4 svar
    • 920 visningar
  5. Started by fraggen,

Jag funderar..Jag matar min salaris med torrfodersushisjögräs seaweggie.fungerar ypperligt han praktiskttaget bor på sugproppen där jag fäster käket. ytterligare har jag artemia som jag tinar med lite Marine snow o vatten och så matar jag med osi små kulor torrfoder..Vad kan jag mer ge? Finns det någon mat jag har missat? Fisken är ocellaris,decora,magnifica och två c binospinosus. Ps Anemonen får räka nå´ngång o korallerna får Marine snow.

• 4 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Pekko,

Finns det något man kan göra för den beläggning som växer på rutorna. Känns som att jag får putsa det varje dag. Borde finnas något sätt att dels bekämpa och dels förebygga. Mvh

• 4 svar
    • 661 visningar
  7. Started by mac_artur,

Hur länge kan man ha färdig blandat saltvatten i dunk? Idag kör jag med en pump i dunken men det vore skönt att slippa. Mvh Mattias

• 4 svar
    • 920 visningar
  8. Started by Beauty,

Hej! Jag och min sambo har skaffat ett begagnat akvarium, antagligen har förra ägaren misskött det och fiskarna i det dött då det luktar illa. Har tvättat ut det med vatten och svamp, fyllde därefter upp det med vatten men luktar lite svagt illa ändå. Nu till min fråga: räcker detta eller måste jag använda mig av något saneringsmedel?

9. Started by embl,

Hej! har ett 60x30x30cm akvarie med en firefish. Jag skulle vilja ha något på botten som inte är fisk. Tänkte en liten Mithrax sculptus (emerald crab) eller en Ormsjöstjärna. Vad skulle ni välja? Tänker att den ska hjälpa till med maten fisken inte plockar upp ifrån botten. Tänker att krabban har svårt med mindre bitar? Mvh Emil!

10. Started by Sebastian87,

Jag har en Herbie variant i mitt nya kar och har läst en del om detta MEN jag tror jag missat en detalj. Eller rättare sagt inte förstår som någon klokare än mig kan kanske förklara Rör nr2 alltså säkerhetsröret rekommenderas överallt att vara strax nedanför vattenlinjen, min fråga är varför? Jag provkörde mitt nya system häromdagen med gott resultat och det var helt tyst från dräneringen till sumpen. Då provade jag med röret ca en cm ovanför vattenytan dvs på säkerhetsröret. Är den lilla skillnaden i placering verkligen så betydande för nivån i sumpen eller är det något jag missar? Ska tilläggas att jag provade att sätta igen huvudr…

11. Fråga angående AquaLight Reverse Osmosis-System ST-300 L/Day. Hur ska kranen på den röda slangen - kastvattnet med andra ord - användas? När ska den vara öppen - och när stängd? Under tiden man producerar vatten - hur ska den vara ställd då? Ni kloka människor vet säkert detta! Tack på förhand! Ted

• 4 svar
    • 598 visningar
  12. Känner att jag vill satsa på ett större akvarium (vilket alla sade ifrån början hmm). Skall man låta bygga ett större i optiwhite eller skall man satsa på ett "paket" igen? Finns ju RSM250 som verkar helt ok även fast man måste modda det en del. Vad för andra märken gör out of the box? Elos känns inte så aktuellt då man får betala skjortan för ett på ca 200 liter. Om jag bygger ett så hade jag tänkt mig måtten 120X50X45cm alltså 270 liter. Men hur gör man då med skummare? Rekommenderas separat sump?

• 4 svar
    • 816 visningar
  13. Started by accsel,

Hej, har köpt 2,5 kg levande sten från akvariehandeln, 190/kg, och haft igång det i snart en vecka. Karet är helt nystartat och jag har letat livstecken varje dag med allt är helt dött så när som på snudd på mikroskopiska små vita "maskar", knappt millimetern stora och heller inte avlånga men smala. Borde det vara mer liv i burken och kan det helt enkelt vara dålig LS? //Axel

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by ExCeed,

Skaffade i fredags de 2 första fiskarna; 2 röda sammetsclowner. Än så länge mår de bra, den ena är lite feg och gömmer sig rätt mycket. Va väldigt orolig i början att jag hade fått 2 hanar, då de hela tiden stirrade på varandra och simmade mot varandra när de var i påsarna, (kille i affären var inte säker på hur man såg skillnad på de) men sen när de släpptes ut i karet, tydde de sig till varandra rätt snabbt. den mindre slog den lite större i fejan med stjärtfenen en två gånger men nu är det lugnt, så jag hoppas det är en hane och en hona. De är lite jobbiga att mata, då de är lite tröga att fatta att det är käk som kommer uppifrån, så mycket hamnar på sanden och det rö…

• 4 svar
    • 963 visningar
  15. Started by Coma67,

Kanske en dum fråga men frågar man inte så ..... tänkte att förblanda saltvatten i 10 liters dunk (har 120L tank) för att byta 10% varje väcka hur länge kan man ha vattnet i dunken utan att det blir dåligt? tänkte ev ha 2 dunkar ståendes så e det klart när det e dags för byte. Har vanligt kranvatten men vi kör ofta osmos på jobb så kan ta där sen när sjukskrivningen är över 🤪 Thomas

• 4 svar
    • 483 visningar
  16. Started by jetstar,

Hallå! tänkte höra med er som hållit på ett tag vad ni har lyckats få fram för roligt ur er LS!? pratade med en annan kund på ett zoo och han pratade om att han fått krabbor ur en LS mm! Så vad har ni fått fram för överaskningar!? :-)

• 4 svar
    • 852 visningar
  17. Started by jetstar,

vilka tester är viktigast att ha koll på? ska köpa saliferts men det fins ju massor så vika är viktigast? i karet har jag några fiskar,en sjöstjärna en räka en eremit några knappar +lite mer som kommer mvh

• 4 svar
    • 903 visningar
  18. Started by elvir,

Jag förstår inte vad han håller på med, jag har 2 clowner i ett 60l kar, samt en turbo snigel och 2 koraller. en anemon och en knapp korall. Den ena clownen har blivit helt galen den senaste timman. en video på det: http://imageshack.us/photo/my-images/694/qpot.mp4/ Verkar som om han ser en "till Clown" i spegelbilden och blir helt galen. Det jag kunde få med på videon är lite seegt eftersom när jag går nära med kameran så blir han rädd.. och slutar upp men sen så fick jag han. Ursäkta för kamera vinkeln filmat från iphone. Gjorde delvattenbyte igår 10% salthalt: 1.0024 Nitrit: 0,1 mättes igår Förstår inte varför han gör så, han blir helt vild verkar vara nått fel på vi…

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by jontebgood22,

Hej kan man göra det? och isf hurdå? jag vågar inte dra i grejorna men det ser ut på andras som om man kan göra det... min sitter som berget.. MVH Johan

• 4 svar
    • 738 visningar
  20. Started by Richard_22,

Hej! Har en gammal osmos-anläggning från Aquatic Nature. Kollade om något av filtren behövde bytas och såg då att den som heter Taste & Odor removal nog skulle behöva bytas. Men då är frågan, behövs den när man använder osmosen till akvarium, eller är det bara om man tex använder det för att rena dricksvatten? Inte smakat på vattnet men aldrig märkt av att det skulle lukta illa eller något. Om den är viktig och behöver bytas, var får man tag på ett nytt sånt? Har kikat runt lite men inte hittat något. Tacksam för svar! Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 4 svar
    • 635 visningar
  21. Started by Ripzone,

Hejsan! Skulle vilja få namnen på dessa koraller. Korallen som är på den sista bilden, undrar jag i vilket ljus den ska stå, högt upp på stenen eller längre ner vid botten? Tacksam för hjälp:)

• 4 svar
    • 779 visningar
  22. Started by terrang66,

Har köpt en pump där det saknas en magnet kan man ersätta den med vilken magnet som helst Eller måste man ha någon speciel till saltvatten

• 4 svar
    • 934 visningar
  23. Started by liljegren,

1000 lit 100kg ls

• 4 svar
    • 854 visningar
  24. Started by Nille83,

Någon som vet det svenska namnet på denna fisk? Hittar ingen på google

• 4 svar
    • 1k visningar
  25. Guest Jockisen
    Started by Guest Jockisen,

Hej undrar hur jag ska gå till väga om jag vill starta ett saltvattens akvarium det verkar ju vara en hel vetenskap??? Jag har börjat samla ihop info men det är ju så mycket att man blir snurrig jag skulle behöva lite tips....Finns det något man kan göra steg för steg så att säga så att man inte behöver köpa allt på en gång... Kom med tips till en riktig nybörjare.... Tack på förhand

• 4 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.