Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Christin,

Hej alla. Hoppas ni kommer att ha tålamod med mej, för jag är heeelt ny, och har köpt ett clownhotell. Detta är mitt första inlägg, men säkerligen inte det sista. Jag har läst på massor i böcker, men har aldrig haft akvarium förr. Ni som har liksadant: vad fick ni för bruksanvisning? Jag har fått ett A4-papper med skrivna saker och man refererar hela tiden till "se bild 1" osv, men jag har inga bilder! Finns det någon snäll själ som kan förbarma sej? Jag har endast tvättat karet med kranvatten nu, och tagit loss allt som det står att man skall ta loss och tvättat, samt lufttorkat. (Jag har köpt ca 5 kilo levande sten, samt en stor påse levande sand, men har inte gjort nån…

• 11 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by Tiindra,

Hej alla Här ny här och har just köpt mitt första saltkar som blev ett clown hotell.. Så spännande att köra igång.. Men kunde inte tro att det var så mycket med det.. Är lite skillnad som man jämför med sötvatten.. Jag kommer säkert att ha tusen frågor, men hoppas på att man får lite hjälp här av alla er som kan sin sak Den 23:e dec så åkte LS ner.. 28:e så ar det börjat komma en massa underliga alger på den + en massa microbubblor.. Fixar en bild fall det är nån som har en aning, tror att det kan vara kiselalger Hoppas på massa råd och tips härifrån

3. Started by andersb48b,

Har provat lägga ut en film, via youtube på mitt akvarium. http://www.youtube.com/user/Anders19582009

4. Started by Bicolor,

Har precis startat upp mitt kar, det innehåller inte så mycket, drygt 20 kg sten. Har tyvärr inte fått hem skummare än men den är beställd.

• 104 svar
    • 11,4k visningar
  5. Started by Coralkiller,

Var på Korallfisken innan jul o nu ser det ut som att korallerna har etablerat sig! så här blev det.

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  6. Started by tegeborg,

Jag undrar varför borrar man fler än ett hål i sina kar ner till sumpen.

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Hotrider,

Efter att ha läst massa på SG och dreglat litervis är det dags för mig att testa på saltvattens akvarium. jag har beställt ett Clown Hotell, 58l. (Hehe... till en början:) Har läst olika trådar om just dessa Hotellen ( för att inte nämna Lasses) och kommer troligtvis modda det lite. Har redan en extra pump på 1000l/h som jag har tänkt sätta i. glömde beställa en "vattenspridare", märket var Hydor tror jag. Starkare belysning har jag funderat på, antingen byta rören m.m. eller satsa på MH. Gillar dock inte riktigt tanken att det ska vara så öppet när jag har en galen katt hemma. Sen ta bort doppvärmaren och fylla med biobollar samt annat. Fundering jag har haft är ifall …

• 94 svar
    • 7,4k visningar
  8. Started by Bicolor,

Håller precis på att starta upp en saltburk efter några års frånvaro från hobbyn. Då hade jag 4 t8 lysrör, och till mitt nya kar har jag bara 2 st t8. Såg nu att det finns "original" t5 lysrörsramper att köpa till mitt kar, min tanke nu är att så småningom byta till en t5-ramp med 2 rör i. Jag ska inte ha nåt mer än skivisar, ricordea, kanske nån enkel mjukis (som mitt förra kar) och det funkade skapligt med 4 st t8 rör...det karet var 60cm högt. Visst borde det kunna gå även med 2 st t5? I alla fall om jag placerar de som kräver mest ljus lite högre upp i karet? Det här karet är bara drygt 40cm högt.

• 5 svar
    • 770 visningar
  9. Har lite funderingar ang reaktorer av olika slag! när behöver man dem? kalkre zeo.. mm mm

• 13 svar
    • 1,4k visningar
  10. Started by sunkmupp,

tjo! är ny här på saltvattensguiden, behöver lite hjälp med att starta upp ett nytt saltvattenskar, jag tänkte köra på mitt 60 L kar, jag har pump som skall vara tillräcklig, har även doppvärmare! akvariumet har ljusramp med starkt T8 lysrör... tänkte ha lite koraller, anemoner och nån fisk =) inköpslista: skummare, levande sten, salt, sand. nåt mer jag behöver köpa? är min belysning stark nog? tacksam för råd och tips /sunkmupp

11. Started by foxxer,

Hej Jag sitter och funderar på att starta upp mitt vanliga akvarium som i daxläget är ett sötvattens akvarium. Tänkte redan nu börja sammla på mig lite teknik men undrar vad som behövs för ett 150L kar? 1 Vilken/vilka pumpar? 2 Skummare 3 Måste jag ha sump? 4 Belysning Vad mer behövs? Kom gärna med lite förslag och gärna även lite länkar vart jag kan betälla grejorna!

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  12. hej tänkte dra igång ett kar inom kort men behöver lite kött på benen först! har lite funderingar angående pumpning till akvariet, ska man ha olika strömar kors o tvärs altså? Sen det här med alla filtter hur rören ska gå osv man har ju bara set bilderna o vet inget om reningen eller vad man ska kalla det,,,, finns säkert någon annan bra länk här men har inte hittat ngn! Samt om man ska ha stenkoraller eller mjukkoraller! var kan ja läsa mer om detta, vilken fisk kan man blanda med vad samt vilket e vanligast!

• 1 svar
    • 944 visningar
  13. Started by Saltpeter,

Hej! Här kommer en fråga ifrån en nybörjare (14 dagar) vet inte om detta är ett problem eller högst normalt, nämligen på kvällen mäter jag med en digital PH mätare "Hana" den visar då 7,8 och tidigare i dag 8,2 vad tycker ni är det normalt eller kanske riktigt bra? Mvh Peter

• 7 svar
    • 832 visningar
  14. Started by Vandal,

Jahaja... då var vandalen igång med sitt första saltvattenskar... Lassemetoden korsat med mitt egna Diyande... Dvs inget hotell utan ett självlimmat kar med utrustning som motsvarar hotellets filtersystem... Ett nanokar på 45 liter, kub, hittills 2 kg LS, 2x11watt belysning som ska uppgraderas när jag orkar koppla ihop min 70w MH än så länge inget liv som rör sig men jag ska jaga fram lite makroalger och en renhållningspatrull i helgen... först blir det dock ett vattenbyte för att minska ner startnitriten... bloggar om karet och mina öden och äventyr... http://saltvattenvandal.blogspot.com/ tips och råd uppskattas! dock kommer jag köra på som jag bestämmer mig för själv..…

• 34 svar
    • 4,2k visningar
  15. Started by Jerka,

Missförstå mig rätt, ni har lyckats få mig att inte dra igång mitt nya 576 liters salt. Jag har i min vetgiriga anda läst och läst på detta forum. Jag ville göra allting rätt i rimlighetens namn. Jag har läst böcker, men framförallt läst om era bravader här på forumet. Mitt 150 liters kubakvarium drog jag igång på vinst och förlust... Visst hade jag läst lite men tänkte att det är likadant som i sötvattensforumen...massor av "pekpinnar" hit och dit men egentligen så är det rätt svårt att misslyckas med sötvatten. Det kan man läsa mellan raderna på de flesta sötvattenforum. Här är det skillnad... Folk som verkligen går in stenhårt för det här får dyrbara smällar. Folk som …

• 13 svar
    • 1,9k visningar
  16. Started by foxxer,

Hej jag har microbubblor (tror jag att det e) i mitt kar o vet ej hur jag ska få bort dem. De ser nästan ut som massa "damm korn" som far runder i vattnet. Jag e nybörjare och vågar inte "pella" för mkt i karet. Jag har ett clown hotell med fyra fack. Jag köpte det begagnat och i första facket från höger (sett fram i från) så är där ju fyra galler på väggen och vad jag kan se så e bara ett öppet med en nätstrumpa på baksiden, i facket sitter sedan pumpen tror jag att det är till skummaren. Men jag har inget filter där som jag har sett att det finns på orginal.! (bra eller dåligt)? Andra facket sitter skummaren som skummar på och jag har tömt det en gång sen jag köpte kare…

• 13 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by pettzzon,

Hejsan hejsan gott folk! fredrik heter jag och är helt ny på salt vatten. Har länge varit fashinerad av saltvatten. Men har inte haft förutsättningar att skaffa ett. Är glad att jag fann detta forum har varit guld värt o samlat information här. Har läst här varje dag här under en tid och bara blivit mer o mer sugen. Så i tisdags blev det av. Efter en tids övertalning här hemma bästämde jag mej för att fara då upp till sthl o inhandlade en kub på 230 liter. Så målade idag om i hallen så jag kunde få in och fylla upp burken. Karet är utrustat med en deltec mce 300 skummare. har en cirkulation på 4500 liter tim. Belysningen utgörs av en silversun ramp med 150w mh o 2st 24w r…

• 32 svar
    • 3,2k visningar
  18. Started by foxxer,

Hej alla. Först... jag e ny här på SG så förlåt om jag utger mig för att vara lite bakom flötet:P Jag o sambon var o hämta vårat första saltvattens akvarium idag (begagnat) det blev ett Clownhotell som har varit igång i ett år. Ägaren var trevlig och förklarade jätte mycket för oss. En sak är att på stenarna växer det ganska mycket alger, gröna o någon lila. Hur får jag bort dessa? Någon som vill lägga ut de olika värdena man ska ha i akvariumet så att det funkar som det ska eller det e olika för akvarium till akvarium eller det finns någon slags riktlinje att gå efter? Men eftersom man är ny inom saltvattens delen så är man ju osäker, har läst "på" jätte mycket här i oli…

• 25 svar
    • 3k visningar
  19. Started by Star_c,

Jag har problem med envisa svarta fläckar på 2 av mina 3 clowner. Har läst på forumet att det kan vara nåt typ av sår med då tycker jag att de borde ha försvunnit inom loppet på en månad och fläckarna har suttit minst 6 veckor. Kan ett sötvattensdopp vara att rekommendera eller installation av UV-filter?

20. Started by wooxer,

Hej på er! Har nyligen startat upp mitt första saltkar och tänkte lägga upp några bilder här så ni får se hur det ser ut! Ge gärna erat omdöme om vad ni tycker om mitt kar. En bild på karet, ursäkta den dåliga kvalién En bild på där min stjärnmuräna tittar fram ur sin lilla håla

• 4 svar
    • 1,6k visningar
  21. Started by bobohardrock,

tja! kör nu med rowaphos i akvariet för att få bort phosphater o silikater, men är det någon som vet när det är dags att byta ut det gamla mot nytt? har inte hittat någon bra info.

• 20 svar
    • 2,4k visningar
  22. Started by magnus1982,

jag har haft ett clownhotell i snart 1 år. och har nu köpt ett 250 liters akvarium istället. jag läser på och har mig och har bestämt mig för att höra med en deltec 300 påhängnings skummare. med mera självklart. men när man läser så kör nästan alla med sump och ytavrinning och allt vad det heter. är jag lat eller bara okunnig som inte tänker göra det. kommer mitt akvarium fungera sämre bara för att jag kör utan sump? eller handlar sumpen egentligen bara om en inredningsfråga. mvh mange

• 4 svar
    • 928 visningar
  23. Started by JohanWS,

är det någon som har någon bild och förklaring på ytavrinning, ska man köra med box eller ska man borra i akvariumet ? vilket är bäst i längden ? MVH Johan

• 1 svar
    • 698 visningar
  24. Started by Daniel82,

Hej jag undrar om jag kan byta koralsanden o lägga i en annan sand jag har köpt o ändå behålla vattnet som jag har nu .Inga fiskar i bara levande sten .. Hoppas på svar Mvh Daniel

25. Started by Gnarkill,

är det någon här på guiden som har Cervera sp. i sitt kar och kan ge lite tips på hur man ska göra för att den ska hållas och inte dö eftersom att jag har läst att den är svår att hålla?

• 4 svar
    • 985 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.