Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
hej tänkte dra igång ett kar inom kort men behöver lite kött på benen först! har lite funderingar angående pumpning till akvariet, ska man ha olika strömar kors o tvärs altså? Sen det här med alla filtter hur rören ska gå osv man har ju bara set bilderna o vet inget om reningen eller vad man ska kalla det,,,, finns säkert någon annan bra länk här men har inte hittat ngn! Samt om man ska ha stenkoraller eller mjukkoraller! var kan ja läsa mer om detta, vilken fisk kan man blanda med vad samt vilket e vanligast!
-
- 1 svar
- 940 visningar
-
-
Nu har jag efter ett flertal år med sötvatten fått upp ögonen ordentligt för saltvatten. Jag har suttit och läst tråd ut och tråd in här på forumet innan jag nu till sist blev medlem. I samband med en flytt ifrån villa i närheten utav Jönköping till lägenhet i Huddinge så avyttrades sju akvarier. Detta pga utrymmes skäl och att sambon kanske var en aning trött på det. Men nu efter tuffa förhandlingar med regeringen där bland annat jag har fått ge upp mina rättigheter att döpa djuren och lovat att fixa ordning det resterande i lägenheten som inte är helt klart. Jag har börjat planera lite, frågan är dock hur man ska börja. Jag var idag på Bromma Zoomarknad för att köpa li…
-
- 22 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej alla glada. Tänkte dedicera min första post till att presentera mig själv och mitt framtida projekt samt ställa en del frågor. Jag heter Anders och är tokig i marina livet. Sportfiskare i hjärtat och pappa till snart 3. Jag har haft 3 stycken sötvattenskar i ca 2 år snart varav ena har varit ett 500 liters hightech växtkar. Det har varit extremt roligt att få ta hand om dessa och se hur olika dom varit under denna tid. Jag har dock alltid velat haft ett saltkar men tyckte jag skulle vänta tills jag fått kött på benen med sötvatten först. Nu tycker jag det är dags och efter att ha läst ett par saltböcker så har jag beställt ett nytt kar med ställning och sump på akvari…
-
Jag har problem med envisa svarta fläckar på 2 av mina 3 clowner. Har läst på forumet att det kan vara nåt typ av sår med då tycker jag att de borde ha försvunnit inom loppet på en månad och fläckarna har suttit minst 6 veckor. Kan ett sötvattensdopp vara att rekommendera eller installation av UV-filter?
-
Jag och mina föräldrar åkte in till bromma för att titta på skor... då vi åkte förbi Flygplatsen så såg jag en butik jag aldrig sett förut... den hette Zoo= när jag kom in så såg jag Det billigaste clownhotelet jag sett... 1699 kr.. komplett.. då med uv-c och allt sådant.. så vi slog till... köpte färdigt vatten också för billigt pris och lite LS... och "färdiga" biobollar... så nu ska jag fylla upp det och lägga ner det jag fick med.... Så nu ska det grejas ikväll
-
- 153 svar
- 15k visningar
-
-
-
Hej jag har försökt att få ordning på mitt akvarie med nitraten att få ner den ,men det går inte . Jag har bara levande sten i koralsand en pump i .. O har lakt i ett medel som heter cyckel .o har kollat med no 3.. Kan det va att jag bara startade akvariet för en vecka sedan o det kanske behöver stå ett tag till.Innan värdena går ner .. Tack Mvh Daniel
-
- 22 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej på er! Har nyligen startat upp mitt första saltkar och tänkte lägga upp några bilder här så ni får se hur det ser ut! Ge gärna erat omdöme om vad ni tycker om mitt kar. En bild på karet, ursäkta den dåliga kvalién En bild på där min stjärnmuräna tittar fram ur sin lilla håla
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej alla, säg till innan jag gör något fel. Jag vil inte betala för extra grejer som inte behövs. Så nu är karet placerat, alla är klar jag väntar bara på saltet. 1) 75% fylld med vatten. 25% kvar för volym av levande sten. 1 vanlig internal pump är på. 240L 2xflourscent 30W. Dock ska upptadera till nåt annat. 2)För substrate har jag CoralSand Både för att höja pH och för att den ser mycket naturligt ut. 3)Nu har jag fått: 2xcirculation pumpar 1500L/h + att jag har en gammal circ. pump också 1xtetra test för NH3 NH4 1xSaltmätare. Väntar på: Instant Ocean salt 25KG från akvarieshopen.com. har köpt den för 751 kr (incl.frakt) den 2008-11-27. Om jag inte får saltet på m…
-
- 14 svar
- 1,6k visningar
-
-
jag har haft ett clownhotell i snart 1 år. och har nu köpt ett 250 liters akvarium istället. jag läser på och har mig och har bestämt mig för att höra med en deltec 300 påhängnings skummare. med mera självklart. men när man läser så kör nästan alla med sump och ytavrinning och allt vad det heter. är jag lat eller bara okunnig som inte tänker göra det. kommer mitt akvarium fungera sämre bara för att jag kör utan sump? eller handlar sumpen egentligen bara om en inredningsfråga. mvh mange
-
- 4 svar
- 913 visningar
-
-
är det någon som har någon bild och förklaring på ytavrinning, ska man köra med box eller ska man borra i akvariumet ? vilket är bäst i längden ? MVH Johan
-
Hej jag undrar om jag kan byta koralsanden o lägga i en annan sand jag har köpt o ändå behålla vattnet som jag har nu .Inga fiskar i bara levande sten .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
är det någon här på guiden som har Cervera sp. i sitt kar och kan ge lite tips på hur man ska göra för att den ska hållas och inte dö eftersom att jag har läst att den är svår att hålla?
-
- 4 svar
- 980 visningar
-
-
Som rubriken antyder: dags att uppgradera till 120 liter. Baljan i fråga är ett Lido 120 (61x41x58), och kommer ha: Generellt: Tänkte ha en bakgrund av vit slimline, kanske sätter i en liten hylla av gammalt korallflak, vi får se. Därtill blir nog ena hörnet lite avdelat med slimline så man får en avrinning, och därifrån tänkte jag väl dra en slang från botten till skummaren, och så vidare. Inget avancerat, helt enkelt. I framtiden kanske det blir en sump (överrinningsbox då), men det är då det. Ljus 2x55W kompaktlysrör + 2x24W T5. Vilken färgfördelning det blir vete tusan, folk som har koll får komma med tips, men min grundtanke var väl rätt jämn fördelning blått och vit…
-
- 34 svar
- 3,5k visningar
-
-
Hej jag en fråga angående mitt nyinköpta akvarium (det andra började läcka) jag kom över ett billigt deltec akvarium från simontorp. men nu verkar det som vissa saker fattas. bla har jag läst om en påse till nitrat filtret som jag inte har, fick dock med vätskan. frågan är hur detta filter fungerar och vad som ska fyllas på i de olika facken i ett sådant filter. det sitter 1 skummare och sen kommer nog nitrat filtret med någon droppliknande kran anordning och det är där som jag undrar hur detta ska installeras, det sitter 2 lösa filter hållare sen en kammare som är tom där kranen med droppverkan sitter. fågan är också var man kan köpa dom delar som ev fattas. mvh jimmy
-
- 3 svar
- 752 visningar
-
-
Hej på er alla kunniga! Vad har hänt min mjukis? den har varit i karet ca 7dgr,funkat bra,tills i morse så ville den inte veckla ut sina armar! saknar jag ngt i vattnet vad i så fall? vatten, ph 8,3 nitrit 0 nitrat 0 salthet 23,5 kh 33 vad skall jag göra?
-
- 4 svar
- 702 visningar
-
-
-
Hej, Jag skulle behöva lite hjälp... Jag har under en längre tid funderat på ett saltvattenakvarium. I samband med mina funderingar så har jag köpt på mig några böcker som kvällslektyr, dock så har det nu i efterhand visat sig att tekniken går framåt och nya smartare lösningar finns att tillgå varpå delar av den lilla kunskap som jag har läst på redan är ur tiden. Detta forum har varit en bra utbildning den senaste tiden och det verkar som jag får mer input härifrån än i de böcker som jag läst. Flertalet personer i forumet verkar vara väl pålästa och har en gedigen erfarenhet i ämnet. Lite frågor: 1; Det har slagit mig att jag skall placera tanken på mitt kontor då jag s…
-
hej hej jag upptäckte idag små maskar/larver i algerna som växer på min ruta. någon som vet vad det är för något. rutan ser ut lite som en gräsmatta men den är grön/gul. på stenarna har det blivit gult och även en del på rutan är gult. någon som vet vad detta är för alger? mvh/Robban
-
- 0 svar
- 649 visningar
-
-
Fick hem vårt saltvattenskar idag. Fick bara med hälften av vattnet och skulle nu behöva fylla på. Men det saltet är slut, det enda jag har hemma är "vanligt" jodfritt salt (grovkornigt). Kan jag använda mig av det eller ska jag vänta till imorgon då förhoppningsvis får tag i salt som är till för saltvatten? (Karet är ett 58liters clownhotell med bara en pepparmintsräka och nån eremit)
-
- 2 svar
- 943 visningar
-
-
Ligger efter mycket funderingar i inköpsplaner på ett 58 liters clownhotell. Tips tricks samt bilder på er som har sånna kar igång vore tacksamt.. Funderar på att köra 4 clowner och nån räka i karet.. Salt vatten är helt nytt för mig, har varit odlare av malawi ciklider för några årsen. har speedster på detta forum som mentor för saltvatten så det skall nog gå bra.. Men Som sakt tips och tricks med dessa kar samt lite bilder hade varit tacksamt.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
vad kan hända om man lägger ner djur i akvariet om man lägger ner för tidigt? jag började få mycket alger så jag ringde till affären å frågade om det var okej å köpa några turbosniglar och fick godkännande, dock märkte jag senare att mitt nitrit värde hade stigit och sniglarna dog. min fråga är då: kan det göra nått allvarligt med uppstarten om man lägger ner djur i uppstarten eller är det bara att dem stackars sniglarna kastar in handduken? mvh/ Robban ps. om det växer grön/gula alger som ser ut som gräs är det såkallade trådalger eller vad kan detta vara för nått? det är nämnligen en gräsmatta på rutan å på lite andra ställen
-
- 8 svar
- 988 visningar
-
-
Hej allesammans, Jonas heter jag, och jag har lekt med tanken på ett saltvattensakvarium i många år, farsan är en inbiten saltis och jag ser ingen anledning att inte följa i hans fotspår. Jag har ännu inte bestämt mig för vad som ska vara i karet, men det kommer troligtvis bli ett lowtech-kar som farsan propagerat för sen jag börjat tala om mina planer. Det är mycket tack vare detta forum som jag fått mig lite kött på benen, samt en massa gamla böcker från farsan, men jag tycker nästan att forumt här hjälpt mig mest. Jag kommer självklart fylla på info om mina framsteg och utvecklingen i karet, kommer starta upp det runt nyår förhoppningsvis. (om jag hinner, nybliven pa…
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
mors. ska göra ett seriöst frösök att träda in i den underbara saltvattensvärlden. är dock helt ny med undantag frö entusiasm... förklara gärna frö mig allt jag behöver veta för att starta ett kar och få det att fungera, funderar på om jag ska köpa mig typ ett 300l och "göra om" det till salt eller om man skulle ta den fega vägen och köpa ett färdigt 130l red sea tror jag det heter. ok snyggt men känns som man missar mkt på vägen. vad behöver jag och hur gör jag me tex ett 300l inte snålvarianten med minsta möjliga teknik men inte värsting varianten extra plus allt för 100k heller utan ngt mellanting. kollat runt lite och det är vad jag sett bu och bä om allt från uv filt…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ja då var det dags för mig att starta denna tråden som handlar om mitt nyinköpta Percula 90. Har i över ett år smugit runt här på forum och läst samt läst en massa böcker om saltvatten eftersom jag alltid velat ha ett saltvattenakvarium. Hittade ett begagnat Percula 90 som jag ansåg vara ett riktigt kap till det priset och allt som följde med Slutade iaf med att i söndags så var jag och hämtade följande: akvarium, möbel, salt, skummare, luftpump, t5 armatur med 4st 90cm t5 rör, mh armatur med 1st 150W lampa, 2st 1000L pumpar och 2st på 2000L, 10w uv-c, osmosanläggning, 2st salinitetsmätare (en refraktometer och en man fyller med vatten så är det en "pil" som flyter up…
-
- 36 svar
- 12,1k visningar
-