Gå till innehåll

Oskars Clownhotell


OskarW

Rekommenderade inlägg

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu har Glasrosorna Börjat synats, Var får ni tag i Sprutor med kanyler så man kan spruta in Kokhett vatten i dem? Tror inte apoteket vill sälja, med risk för Missbrukare och sånt..

Tja, sprutan som jag fick med mina vattentester funkar nog bra. Men jag använder en spruta som min far har för sin medicinering, av glas, med kanyl; man känner sig lite som en galen seriemördare när man jagar de små stackrarna på stenarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sommaren kommer nu med stormsteg och temperaturen går upp, jag har en ide om hur man kanske skulle kunna kyla vattnet billigt..

Tänkte Ta ett avlångt alu block och borra ett Hål i, sen ska jag sätta på Processor Kylflänsar och Fläktar... det borde kunna hålla tempen nere nån grad...

http://img353.imageshack.us/img353/6145/kylningrw9.jpg

Kostnad typ 400kr max... antagligen billigare då jag kan fixa Gratis fläktar/kylflänsar och nätagg till dem.. behövs bara ett alu block och borra sen lugga fast Pvc med silicon eller något annat..

Skulle det funka? Tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sommaren kommer nu med stormsteg och temperaturen går upp, jag har en ide om hur man kanske skulle kunna kyla vattnet billigt..

Tänkte Ta ett avlångt alu block och borra ett Hål i, sen ska jag sätta på Processor Kylflänsar och Fläktar... det borde kunna hålla tempen nere nån grad...

http://img353.imageshack.us/img353/6145/kylningrw9.jpg

Kostnad typ 400kr max... antagligen billigare då jag kan fixa Gratis fläktar/kylflänsar och nätagg till dem.. behövs bara ett alu block och borra sen lugga fast Pvc med silicon eller något annat..

Skulle det funka? Tips?

Det kommer inte att fungera av flera skäl desvärre, dessutom är vatten-metall kontakten inte önskvärd.

Du får en betydligt större avkylningseffekt om du har fläktar som blåser mot vattenytan och ökar avdunstningen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, jag hörde att aluminium höll mot saltvatten..

jag har somsagt ett Clownkar och där finns det inte mycket yta som kan avdunsta....

det ligger en gammal miniatyr kyl som man kopplar in i vägguttaget ute i vårat grovsoprum.. undrar om man skulle kunna använda kylaggregatet i den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminiumet korroderar inte särskilt mycket i saltvatten, men tillräckligt av det kommer fällas ut i vattnet för att haverera diverse varelser.

Vad gäller minikylen, så kan du leda ut vatten i en slang (t ex med en powerhead), som du drar ut i kylen, lägger i några kringlor där, och sen tillbaka till akvariet.

Såg en lösning med motsvarande någonstans, tusan vet om inte det var här.

Sen är frågan om det är värt arbetet, och hur stabil temperaturen blir...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminiumet korroderar inte särskilt mycket i saltvatten, men tillräckligt av det kommer fällas ut i vattnet för att haverera diverse varelser.

Vad gäller minikylen, så kan du leda ut vatten i en slang (t ex med en powerhead), som du drar ut i kylen, lägger i några kringlor där, och sen tillbaka till akvariet.

Såg en lösning med motsvarande någonstans, tusan vet om inte det var här.

Sen är frågan om det är värt arbetet, och hur stabil temperaturen blir...

Problemet med kylskåp är att de inte är gjorda för att kyla konstant vilket blir resultatet om varmvatten leds in hela tiden. Det kommer att ge upp relativt fort och höja elräkningen oproportioneligt mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde kallt salt fyra år på sjuttiotalet. Jag slaktade ett kylskåp rätade ut frysfacket lackade det och satte ned det i akvariet. Kylan styrdes med en hemgjord termostat.

Ah, lite samma stil som dom som kör kall-terrarium för orkideer...

Mycket jobb, men riktigt väl värt det om man får det att fungera som det ska.

Oskar, du kan inte köra så att nån fläkt pumpar in/ut luft i matningsluckan?

Kanske inte den snyggaste lösningen, men det lär väl bli lite fart på avdunstningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena Var inge bra... beror antagligen på att jag bytt med Vatten som jag fick från bromma. han sa att det var Osmosvatten med salt i... men när vi mätte det var det 50-75 ppm Nitrat och 1 i fosfat... värderna i karet var lite bättre...

jag Köpte lite salt på hemvägen och fick lite osmos vatten som nu är färdigblandat och vattenbyte är inplanerat imorgon kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åkte på samma skit som du när det gällde vattnet tyvärr, och nu får man handskas med det problemet.

På tal om luckan så jag hörde något om att det ska finnas lysdioder som är energisnåla men frångav sig bra ljus. Det skulle tydligen vara det "senaste" och jag tänkte att det kanske skulle kunna vara något att montera på under luckan.

Kunde kanske varit något till dig Oskar, jag funderar på det själv till mitt molly. Är det någon som hört något om dessa dioder? Jag fick nämligen höra det ifrån samma stolle som lurade på mig och Oskar skitvatten.

MVH /Tobias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det finns LED rör, men jag vet inte om det finns i kompact storklek till Clownhotellet...

Vi kanske ska utfärda en varning till alla nybörjare som oss, att man inte ska köpa Vatten från *bort* iaf, vet inte om jag bryter mot någon regel nu men nån moderator får ändra om det är så. jag tyckte annars det var ganska bra service där... men vattnet ;( :( :(:argumerar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis som du säger, jag håller med. Får se vad som händer när det gäller LED rampen dom skulle snart få in sådana iaf. Det skulle vara utmärkt till mitt molly där sitter bara ett 24watts kompaktrör på 10000k. Det kanske räcker det kanske inte räcker men jag vet att det är flera som bygger om rampen för att få ut mer effekt.

Dom har fler kompaktrör på triton i olika färgtemperaturer som du kan kolla på jag köpte ett på 20000+, till clownhotel då asså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...