Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by ghosten,

har lite funderingar hur mycket sten jag skall ha i akvariet vet att man helst skall ha 10% av strl på akvariet så i mitt fall blir det 16kg men hur blir det om man bara har i typ 12 kg blir det väldigt mycket extra jobb....... jag har både skummare och osmos om detta är till någon hjälp....

• 3 svar
    • 842 visningar
  2. Started by liljegren,

1000 lit 100kg ls

• 4 svar
    • 842 visningar
  3. Started by drakfisk,

hej jo jag undra när jag starta mitt 600l kar o sump med caulerpa som ska bytas till den andra algen som jag har läst här att den var bättre.föresten sumpen är på 130l .frågan är då sidan om har jag ett kar på 180l med ls som blev över ,med cikulation o värme o ljus är det någon fördel att koppla ihop det med dom andra karen eller det är lättare att krashar om man gör det .

• 4 svar
    • 841 visningar
  4. Started by Nelli,

Hej, jag 2 typ av BTA och den gröna trivs bra och brukar dela sig en gång om året, medan dom röda "entacmaea quadricolor" blir mindre och mindre under åren... Om någon kan tipsa om orsaken skulle vara väldigt tacksam!

5. Started by Tonytiger,

hur skall jag göra för att fåså lite kondens som möjligt från sumpen ? min sump skall stå i ett annat rum och där vill jag ej ha kondens... bygger man något lock eller??? tack

• 2 svar
    • 841 visningar
  6. Started by mcjagg,

Hej jag bytte till enbart t5 10x54w och kan inte bli annat än super nöjd galet fina färger jag hade radion xr30 g4 PRO tidigare de var absolut inte dåliga men har mycket bättre täckning nu och bättre färger sen växer det så mycket bättre mvh Frank

• Gilla
    • 8 svar
    • 841 visningar
  7. Started by clavi,

Hej, Jag är ny här på forument och går i saltvanttensfunderingar. Har börjat med att läsa på så gått det går tex. Knops nybörjarbok samt sett en del youtube klipp. Men det är förståss ändå mycket funderingar man har. Till slut kanske det bara är att prova. En fundering är tex hur mycket karen med skummar och pumpar låter, lite svårt att läsa sig till :-) Tänkte höra om det är någon annan nybörjare som är intresserad av att dema sitt kar och berätta lite (och som bor i Stockholm)? Funderar själv på ett mindre kar att börja med även om jag vet att det i princip är lättare ju mer vatten man kör, men för att kolla om man har tålamodet och intresset... Det är väldigt inspire…

• 8 svar
    • 840 visningar
  8. Started by Henrik dahlström,

Halloj Tänkte dra igång det nya akvariet med söt vatten till att börja med för att kolla funktion och läckage har 24 kilo död sten i änsålänge och funderar på om jag kan lägga i arka special blend nu och salt lite senare eller dödar saltet bacterierna när man löser upp det i karet???

9. Started by magnus1982,

när man byggr upp ett kar, vad använder folk då. jag hade tänkt mig att endast försöka bygga upp grunden med levande sten. så mycket som krävs för att korallerna ska få en bra yta att stå på. plus att man kan aldrig få för mycket levande sten om jag fattat det rätt. låter det vettigt eller gör ngn annan annorlunda? mvh mange

10. Started by Gnarkill,

Fick en lite funderare idag! Kan man använda laminerat glas till att bygga akvarium med eller är det något man skall undvika? är det någon som har byggt med laminerat glas nångång? Samt visst inte är ju skummare ett måste om man bara ska köra koraller i karet?

• 1 svar
    • 840 visningar
  11. Started by Freddesss,

Hej alla! Tänkte testa detta till en uppstart. Är ett nano refugium. Någon som testat den? http://www.ebay.com/itm/262450042522?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

• 0 svar
    • 839 visningar
  12. Started by port513,

Hej! Har kört nano tidigare men nu går jag över till ett 375L Egentliga frågan är väl hur jag gör med min LS, det blir ju nästan 40kg som man dunkar i och då undrar jag lite hur glasbottnen klarar det trycket? Ska man lägga något i bottnen eller kommer den ändå att klara trycket av stenen? I framtiden kommer det i en T. crocea och då är frågan vad jag ska undvika för djur när jag har en sådan i mitt akvarie? /Henke

• 5 svar
    • 839 visningar
  13. Guest bill
    Started by Guest bill,

Tänker bygga ett saltvattens kar. måtten L190+B80+H70 =840 eller L190+B70+H70 =735 var av 40cm sump=224/196 liten tanke på ljuset med olika bredder vad är bäst. Sen vill jag ha hjälp med teknik pumpar skummare osv. räker sumpen till.

• 1 svar
    • 839 visningar
  14. Started by wizz,

Mitt hotell har nu varit öppet i 3veckor och som sag var det begagnat så jag kör på gammalt vatten med några byten och samma sten som varit i karet sedan 2007-01-11. Ser att min skummare skummar inget ?? samtidigt tycker jag att enheten under skummarkoppen inte är centrerad i facket ? kan det påverka ? Värden m.m är ok.. har i går ökat inneboende mängden med 2 fiskar och en räka så totalt har jag 5 fiskar 11 sniglar 2 eremiter 1 räkar 1 korall och 15 kg LS Men som sag skum blir det inte i skummaren ?

• 2 svar
    • 838 visningar
  15. Started by Kimozabe,

Hej, Funderar på att hoppa in saltvattenssvängen igen. Har varit borta i ca 15 år men suget har legat där dom senaste 5-8 åren och börjar bli svårare och svårare att stå emot. En del frågor måste först rättas ut innan jag vet om min dröm kan bli verklighet. Är till att börja med orolig för just vikten. Mitt tidigare kar var ett ca 540 custom deltec med 15mm glas. Det smackade jag på golvet direkt utan större funderingar angående vikt (var ung och vild ). Sitter nu i bostadsrätt och är ovanpå det ordförande, inte snyggt om jag skulle lyckas med ett golvras. Karet jag tänkte skaffa är kanske 1600-2000*700*600, helst 2000mm långt, bl…

• Gilla
    • 5 svar
    • 838 visningar
  16. Started by Anders S,

Håller som bäst på att planera en 375 litersbalja. Vore tacksam om någon kan guida mig i följande frågeställningar: * Belysning - Metallhalogen eller Lysrör (T5)? Vilka begränsningar får man med enbart lysrör? Är metallhalogen ett måste? * Cirkulation - Vilken är den bästa lösningen för att få vågrörelser i akvariet?

• 4 svar
    • 838 visningar
  17. Started by jensnordfalt,

Har precis flyttat över djur från mitt nanoakvarium (som var mitt första) till ett större akvarium. Har dock två djur kvar i det lilla akvariet eftersom jag inte vet hur jag ska hantera dem. Det första är en mask som krupit ur sitt rör och sugit fast sig på en sten. Det andra är en liten avknoppning av en anemon som bara är någon centimeter stor. Vad gäller masken funderar jag på om det går att flytta över den till ett akvarium där det bl a finns putsarräkor och eldräkor. Kommer inte de käka upp den då? Vad gäller anemonen funderar jag på om den skulle klara en flytt eftersom den är så liten. Tacksam för kommentarer

• 3 svar
    • 838 visningar
  18. Jag är väldigt grön inom denna typ av vatten så är där någon som vill hjäpa mig med detta?=) min salt nivå är ok enlgt rekomendationer o inget nitrat eller nitrit,har LS o korallsand,karet har varit igång cirka 1vecka nu! det är kul o intressant med all ny info inom detta område!

• 5 svar
    • 838 visningar
  19. Started by Aqualung,

Hur flyttar man fisk och koraller mm till nytt kar på bästa sätt? Har sökt lite men hittar ingen tråd i ämnet... Med all levande sten och vatten från gamla karet borde det inte vara en ren uppstart, eller?

20. Started by Gnarkill,

Någon som vet om något företag som bygger akvarium efter önskemål??

• 2 svar
    • 838 visningar
  21. Started by Tobbz,

Märkte idag efter matning att det dök upp små små vita prickar på glaset överallt. Efter ett tag ser jag hur dom rör på sig över alla rutor. Jag matade med artemia och cyclops. Vad i helsike är det för något?

• 4 svar
    • 838 visningar
  22. Started by Reryd,

Hej! jag tycker mer om att läsa i böcker än på nätet. Har redan läst korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel knop. Böcker på engelska går också bra. Mest intresserad av att lära mig mer om biologin och kemin alltså skötseln.

• 3 svar
    • 838 visningar
  23. Started by Baba,

Jag har en 540l burk med moduler i från back to nature som jag kör med malawi . Kan man behålla modulerna i om man vill börja med saltvatten i stället? Joakim

24. Started by Jonte75,

Har observerat små vita ibland genomskinliga varelser på LS. Kan dessa små krabater vara kräftdjur?

• 2 svar
    • 838 visningar
  25. Started by Ted,

Ska modifiera sumpen - kommer därför att behöva använda silikon för att fästa nya glasskivor. vilket silikon använder ni? Jag vill ha ett som är för akvarier och som härdar fortast möjligt!!! Tacksam för svar Ted

• Gilla
    • 9 svar
    • 837 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.