Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Igår när jag var på väg att gå å sova hör jag hur det plaskar till rejält i akvariet. Jag lyser med telefonen och får se en av clownerna kika ut igenom pump gallret hur f..... gick det till . Eftersom clownen nu inte är så liten längre så är det ganska fascinerande hur han kommit in igenom hålet i locket. Är det vanligt att plocka ut fisk från filterboxen undrar jag.
-
- 4 svar
- 908 visningar
-
-
Hej Läst igenom denna några gånger och tycker det verkar vettigt: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=431 Vilka är riskerna med en så snabb start, vad bör man vara beredd på om man provar det? Mvh Urban
-
- 1 svar
- 908 visningar
-
-
-
Mitt intresse för akvarier är faktiskt ganska gammalt. Redan som lillkonott så följde jag med stort intresse mina föräldrars kamp med den lilla 60-liters tanken. Det var också en av dom första större sakerna som införskaffades efter jag flyttat hemmifrån. Tv:n och datorn är undantaget. En begagnad hemmgjord sötvattenstank på dryga 300L, som visade bara djupare än bred fick tjäna som mitt första egna projekt. Det som intresserade mig mest var tekniken. Kommer ihåg att jag hade ett stort överdimensionerat externt filter som flyttade på allt i sin väg. Detta intresserade mig som sagt mer än själva livet i akvariet. Lite växter och erkänt lättskötta fiskar prydde tanken. I br…
-
- 0 svar
- 907 visningar
-
-
Har en fråga här! om man har ett inkört kar med invånare och LS kan man då köpa mer LS på ett annat zoo och lägga direkt i för att få lite olika varianter på invånare?? eller måste man göra nåt med den nya stenen innan? är helt ny på salt men tänker lära mig:-)
-
- 5 svar
- 907 visningar
-
-
Hej hå Andrée här Är ny inom salt har haft sötvattens sällskap akvarium i många år. En kompis fråga mig om jag vill ha ett saltvattensakvarium hans, far skulle flytta till ett äldre boende. Så vipps så fick jag ett 140l + en massa fisk koraller.. Sen fråga jag han jaha hur sköter jag ett saltvattens akvarium nu då.. ge dom matt fyll på dunstat vatten och kolla saltet en gång i månaden... Gick bra i en vecka sen börja först några koraler dö sen några fiskar http://se.reeflex.net/tiere/2710_Neoniphon_marianus.htm http://se.reeflex.net/tiere/2_Amphiprion_clarkii.htm http://se.reeflex.net/tiere/518_Zebrasoma_velifer.htm http://se.reeflex.net/tiere/107_Dascyl…
-
- 2 svar
- 906 visningar
-
-
Var köper man Red Sea MAX C250 för bästa pris? Skulle bli Tacksam för tips.
-
- 1 svar
- 906 visningar
-
-
Hej, har nu ordnat med en standpipe. Hur långt nedanför ytavrinningskammen ska man sätta standpipen (böjen) för att få den att fungera så optimalt som möjligt? Mvh/Bosse
-
- 4 svar
- 906 visningar
-
-
Hej! jag tycker mer om att läsa i böcker än på nätet. Har redan läst korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel knop. Böcker på engelska går också bra. Mest intresserad av att lära mig mer om biologin och kemin alltså skötseln.
-
- 3 svar
- 906 visningar
-
-
Jag tänkte fråga om någon kan ge mig förslag på någon fredlig fisk som jag kan utöka med i mitt kar. Dessa fiskar har jag idag i mitt kar, en N. Magnifica & tre A. Ocellaris. Magnifican är ganska skygg och därför vill jag ha någon lugn fisk. Tänkte köpa en Mandarin också så småningom. Tar tacksamt emot lite förslag.
-
- 5 svar
- 906 visningar
-
-
Så jag har nu börjat fundera på att köra biopellets då jag efter införskaffandet av nytt nitrattest (litade inte på det gamla av redsea märke) märkte att jag har rätt ordentligt högt i nitrat. kan börja med att säga att jag har ett rsm med en tunze skummare och mediarack Frågan är då Vart är bästa platsen att placera en biopellets reaktor det kan möjligtvis finnas plats i "sump" delen beroende lite på hur den ser ut (hade tänkt att bygga en egen dock) detta känns dock som om det lätt kan bli trångt. Har någon byggt en sådan och satt den innanför såg att tex marko satte en reaktor gjord av en 50cl pet i sumpen på sitt rsm dock så känns inte detta optimalt då jag tror att a…
-
- 3 svar
- 906 visningar
-
-
Har precis köpt mig ett akvarium (igen) Har haft vid 3 tidigare omgångar akvarie, så jag är inte helt novis när det gäller fisk, kört afrikanskt, syd-amerikanskt mm. Tänkte snart starta upp ett saltvatten, men först skaffa mig några frontosor så jag kommer snabbt i kläderna igen... Så jag köpte grus som kommer ligga på bottnen av karet, så min fråga är om jag kan köra på samma sand senare i saltvattnet ? Denna sand är det: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath =49_85&products_id=746 Visst förstår jag säkert att man kan köra med den, på grund av vad jag läst ni har skrivit i tidigare topicar, att det är korallgrus Men är det nått speciellt jag …
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
Stämmer det att man ska ligga mellan 1.020 till 1.024? Ska ha fisk och koraller i karet.
-
- 6 svar
- 905 visningar
-
-
-
-
Måste man passa tassarna för dom här? Ser ut som nån anemon? glasros? Läste nåt om palythoa? Vill helst slippa dö för att jag stoppade ner handen i ett akvarium!
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
eftersom man beställt ett större kar o bara går omkring o läser böcker o forum osv....så orkade jag inte vänta längre o satte igång ett litet clownhotell så länge,,med förhoppningen att man lär sig mer om vattenvärden och allt som hör till på ett litet stadium,,,, iaf idag har jag satt till vatten,salt lite ls o levande sand(?) hoppas att grumligheten lägger sig på ett par dagar,,,, vilka steg bör man nu följa..när bör man fixa en liten städpatrull,,,när kan man släppa i clowner osv,,,,tacksam för alla tips o synpunkter,, målet med det lilla karet är och komma igång och se det praktiska med denna hobbyn. när de små liven förhoppningsvis blir för stora för hotellet,så skal…
-
- 4 svar
- 904 visningar
-
-
Jaha, då var det dags för mig att börja med denna dyra hobby. Så söker just för tillfället personer från gbg, som man kan få smita in hos hemma och titta på deras lösningar och se vad de har för något. Själv har jag planerat något väldigt enkelt: Ingen sump. Antingen en påhängs eller intern skummare. Ett par pumpar. Osmos (med silikat). och lite bättre ljus än jag har nu, börjar dock med detta ljuset innan det kommer några mer ljuskrävande invånare. Kommer göra om mitt för tillfället sötvattenskar som är riktigt gammalt och slitet och ska bara bo kvar i denna lägenhet 2-3 år till, så tänkte försöka hålla ner kostnaderna och sedan göra något "ordentligt" på ca 1000l när ja…
-
- 1 svar
- 904 visningar
-
-
Hej, Jag har ett skaffat mig ett Reefer 525XL. Jag har fastnat mycket för kirurger och undrar lite hur många man vågar stoppa I. Jag vet ju att dem normalt sett inte riktigt tycker om varandra.. Iaf inte om de är liknande varandra. Min tanke är att stoppa ner alla kiruger som ska vara I vid samma tillfälle och de ska vara så små som möjligt. dvs växa upp tillsammans i karet. Jag hoppas att detta kan göra att dem kan skapa en balans i gruppen under sin uppväxt. Men som sagt. Jag har i dagsläget tänkt mig: 1 st Zebrasoma Flavescens 1 st Zebrasoma Xanthurum 1 st Acanthurus Nigricans Men jag är ev sugen på en ti…
-
-
- 2 svar
- 904 visningar
-
-
Efter ett par månaders långsam uppstart och stabila vattenvärden, har jag nu välkomnat ett antal mjukkoraller (Lobophytum, Xenia, Stjärnkorall etc) och de tycks trivas utmärkt. Karet är 190 l och jag kör en 30 l sump under med skummare, lite biobollar och returpump. Sumpen har inga fack, rinner i från karet i ena änden, där pumpen till skummaren ligger. Returpump i andra änden. Jag har märkt att det blir en hel del microbubblor på glaset, speciellt om jag drar på returpumpen ordentligt. Det är inte för lite vatten i sumpen utan bubblorna kommer väl från skummaren. Borde jag ha någon form av bubbelfälla innan jag introducerar fisk? Har hört att de kan må dåligt av småbubb…
-
- 3 svar
- 904 visningar
-
-
hej. jag funderar på att köpa ett saltvatten akvarie mellan 150-300Liter. måste man ha en sump eller är det för att slippa ha alla prylar i akvariet, finns det nån annan anledning att ha en sump?
-
- 2 svar
- 904 visningar
-
-
Har ja helt fel eller är inte dessa pelare gjorda av LS ? http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwelt/atoll.html?p=2
-
- 5 svar
- 904 visningar
-
-
Nu är det så att jag tröttnat på vanligt sötvattensakvarium och undrar om det finns någon här som vet allt man behöver för att starta ett saltvattensakvarium? Har ett 160 L akvarium nu som ska göras om. Är nybörjare så behöver helt ärligt veta allt man behöver veta och allt man behöver ha till att starta ett. Tacksam för kommentarer😁👍🏻
-
- 2 svar
- 903 visningar
-
-
Hej jag har hittat den mask eller vad det är i mitt kar, jag kunde plocka upp den men jag såg att det fanns 2 till vet ni vad det är? ska jag lämna den eller ta bort , den är runt 7cm nästan mörk orange Ursäkta lite dålig bild
-
- 2 svar
- 903 visningar
-
-
kan levande sten "dö" om man har för lite av dom.detta är inget jag tänker praktisera men jag funderade.om man tex stoppar i 1kg i ett 500 liters kar (som e tex nystartat)överlever stenen eller dör den?? ps jag ska ha drygt 60kg i ett 400liters.så detta är en hypotetisk fråga
-
- 2 svar
- 903 visningar
-