Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
En till nybörjarfråga Om man har en kar på 500-600 liter och ska ha med alla möjliga maskiner, räcker ett vanligt eluttag? Eller ska man dra fram dubbla ledningar så inte proppen går jämt?
-
-
- 3 svar
- 993 visningar
-
-
Hello. Håller just nu på att köpa in grejer till min uppstart av mitt 150 liters kar. och då kommer det givetvis upp lite frågor längst vägen. Hur mycket salt ska man ha per liter i vatten och vart kan man köpa en salthaltsmätare? Ska man fylla på allt "osmos" vatten först och sen blanda saltet direkt i karet? Hur länge ska det stå med Levande sand och sten innan jag kan fylla på med lite invånare? och vad ska jag ha för djur som "gör rent" i akvariet? Många frågor på en gång där.. Hoppas ni kan hjälpa mig Simma lungt! Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 993 visningar
-
-
om man skulle ha ett saltvattensakvarium för västkustsfiskar och byter vatten med nytt havsvatten ibland.. hur ofta ska man göra det för att slippa en massa tillsatser om man ex har några nakensnäckor, svart smörbult, sjöstjärna+ lite alger och nässeldjur???
-
- 4 svar
- 992 visningar
-
-
Min anemon är nu i tre delar och skulle behöva göra mig av med en. Någon som har något tips på hur man enklast får loss anemonen utan att skada den?
-
- 4 svar
- 992 visningar
-
-
Har sett några saker jag gärna vill ha lite input på: 1. Några små "kuddar" - kan det vara svamp? De är ljuslila/rosa-aktiga ungefär som de ljusare kalkalgerna. Ser 4-5 st utspridda med några cm mellanrum - de största är kanske 1 cm i diameter. Det konstiga med dessa är att den första jag såg försvann, men nu har jag sett mer i en lite skuggigare del av akvariet. Dessutom hade den första jag såg samt 3 av de nya (de som är lite större) som konstiga vita trådar 1-2 cm långa som sticker ut och vajar i strömmen. Eller jag tror de sticker ut, men det kanske är nåt annat som bara av slump visar sig i anslutning till "kuddarna". Kollat bilder på cyano och de jag sett är alldele…
-
- 1 svar
- 991 visningar
-
-
Vad kan den ljusa klumpen i mitten av bilden vara för något? Ska det tas bort? Svårt att få till en bra bild. Den sitter en bit in.
-
Har fått en röd aktie, slemmig tråd alg av något slag, tror jag, detta uppstod sakta för ca en vecka sedan och har nu förvärrats dem senaste fyra dagarna. för två dagar sedan gjorde jag vatten byte för att se om jag kunde få bukt på det hela men som idag har det tillkommit mycket mera. Värdena i karet är bra och balanserade. Måste tillägga att akvariet är nystartat för lite mer än 3 månader sedan så detta kanske är något vanligt eller åt skogen? Här kommer tre bilder. Vad tror ni?
-
- 3 svar
- 991 visningar
-
-
jag kommer ha dubbla ytavrningsboxar. och jag undrar rördragningen under akvariet ner till sumpen. spelar de nån roll om det är olika längd på rören? eller ska ja försöka att få lika långa rör?
-
- 4 svar
- 991 visningar
-
-
Skall i dagarna lägga i min levande sten. Mitt akvarium är helt nytt från grunden, det är på 200 liter "HÖRN" har haft saltvattnet igång i ca en vecka nu med pump och skummare. Nu har jag en fråga om lyset.. skall det vara tänt något under inkörningen? och isåfall hur lång tid under dagen? Hur ofta bör man ta vatten prover? Har även beställt levande sand, men detta har jag förstått inte skall i föräns akvariet fått stått med stenen och vattnet stabiliserat sig. men när det väl ska i.. ska man skölja det nå eller bara hälla i direkt? Tacksam för svar, Ha det ! //Mvh Göran
-
- 1 svar
- 991 visningar
-
-
Hej, Kan vissa zoas släppa så mycket gift att en symphyllia ca. 10cm bort börjar dra ihop sig? Det stog fire and earth bredvid förut och det var inget symphyllian brydde sig om. Men nu satt jag dit några gröna zoas också och då drog den ihop sig även om dessa zoas inte ens ha öppnat sig riktigt än.
-
- 4 svar
- 991 visningar
-
-
Krabba bra eller dåligt? behålla eller bli av med den??????
-
-
- 4 svar
- 991 visningar
-
-
Hej! Jag har nu efter många år av tankar och funderingar äntilgen fått chansen att starta mitt eget! Här hemma står nu ett tomt 180l Juwel Rio, tidigare använt av min far som hållit sötvattensfiskar i det. Först och främst filtrering, om man inte har plats för en sump, vad ska jag tänka på då? vad bör jag stoppa i filtreringslådan? Känns som vart jag än söker och läser så hittar jag inga klara svar på filtreringen om det inte är så att man talar om sumpar av alla dess slag dvs Skummare, funderar på att köpa en Tunze 9004 känns som att det räcker gott för det akvariumet som jag har, men finns det någon "bästa" plats för …
-
- 4 svar
- 990 visningar
-
-
Jag är väldigt grön inom denna typ av vatten så är där någon som vill hjäpa mig med detta?=) min salt nivå är ok enlgt rekomendationer o inget nitrat eller nitrit,har LS o korallsand,karet har varit igång cirka 1vecka nu! det är kul o intressant med all ny info inom detta område!
-
- 5 svar
- 990 visningar
-
-
Min eldräka har ömsat, skall man plocka ur de gamla skinnet?
-
- 2 svar
- 990 visningar
-
-
hej jag har 2 st sånna här som växer är det nån som vet vad det är , är det nåt man vill behålla eller ska ta bort ??
-
- 4 svar
- 990 visningar
-
-
Jag går i tankar på att skaffa ett saltvattensakvarium hemma i vardagsrummet. Jag har kollat både på begagnat kar där man kan köpa ett komplett akvarium + allt levande. Eller ett nytt akvarium med all teknik som behövs. Frågan är helt enkelt, vad rekommenderar ni? Är det bästa för en nybörjare att köpa ett akvarium som redan är igång som "bara" är att flytta hem? Eller tycker ni att man ska börja från början så man kanske lär sig lite på vägen? Om jag väljer att börja från början och vill köpa ett akvarium där all teknik ingår, vilka akvarium rekommenderar ni? Vad är den optimala storleken för nybörjare? Jag tänkt 200 - 300 liter? Skickat från min SM-G935F via T…
-
-
- 5 svar
- 990 visningar
-
-
Hej jag är ny börjare på saltvattensakvarium och nu söker fiskar och koraller vad rekommenderar ni jag vill ha färgglada fiskar och snygga koraller. Med vänlig hälsning, oliwer ha det bra;)
-
- 6 svar
- 990 visningar
-
-
Hej! jag tycker mer om att läsa i böcker än på nätet. Har redan läst korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel knop. Böcker på engelska går också bra. Mest intresserad av att lära mig mer om biologin och kemin alltså skötseln.
-
- 3 svar
- 990 visningar
-
-
Hej Jag är ny på detta jag har fått något rött på sanden är det någon som vet vad det är???
-
- 5 svar
- 990 visningar
-
-
Hej. Jag skulle vilja köpa en till fisk till mitt Red Sea Reefer 170. Det är två fiskar jag funderar på det är en Yellow Watchman Goby (Cryptocentrus cinctus). Den andra är en Flame Hawkfish (Neocirrhites Armatus) men är tveksam då infon jag har hittat är att den kan vara lite aggressiv och revsäker med försiktighet. Jag kollade på fiskkompabilitet guiden och båda fiskarna verkar gå ihop med det jag har idag. Men tänkte ändå be om tips och råd innan jag ens tänker på att köpa en ny fisk. Idag har jag ett clown par (Ocellaris) och en mandarin (Pterosynchiropus picturatus) Har även 3 LPSer. - Euphyllia Paraancora - Candy Can…
-
-
- 3 svar
- 989 visningar
-
-
Här kommer en nybörjarfråga Vad är det som är skadligt med detrius? Jag har en del, även en massa smått som yr runt om jag rör i sanden, antagligen en rester från mitt matande av koraller. Har nyligen införskaffat 4 Babylonien nassarius snäckor, 5 mini blåbenade eremiter och hoppas kunna utöka med några blåbenade (Calcinus elegans) inom det närmaste. Är detrius skadligt och varför? Jag har 5 i nitrat (Salifert) och 0,05 i fosfat (Hanna ULR), en skummare (reef octopus Elite 220) som går på 3 av 5, på 4:an skummar den över med väldigt ljust vatten i koppen (nivågivare i koppen som löser ut och stänger av skummaren). Mv…
-
- 4 svar
- 989 visningar
-
-
Hej Börjar bli lite orolig för att invånarna i akvariet ska trilla av pinn Tyvär har skummaren gett upp för någon vecka sedan och köpte en beg som post nord lyckats slarva bort Va länge kan det gå innan det blir kritiskt????
-
-
- 3 svar
- 989 visningar
-
-
Hej, ska till Stockholm snart och ska då besöka några affärer som säljer saltvattensfiskar. Kan någon vänlig själ ge mig namn och gärna adress till dom bästa.... // Mvh Petter
-
- 3 svar
- 989 visningar
-
-
Har en fråga här! om man har ett inkört kar med invånare och LS kan man då köpa mer LS på ett annat zoo och lägga direkt i för att få lite olika varianter på invånare?? eller måste man göra nåt med den nya stenen innan? är helt ny på salt men tänker lära mig:-)
-
- 5 svar
- 989 visningar
-
-
Halloj! Jag har länge sneglat på att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Har 0 erfarenhet. Haft sötvattensakvarium förut, men det var länge sedan. Bor i en etta på 50kvm, så något lagom stort hit vore kul! Som hobby verkar det nice tycker jag! Har ni några sköna rekommendationer? Vilken typ, märke bör jag köpa. Och vilka fiskar bör jag satsa på? Budgeten är inget jätteproblem, kan tänka mig lägga några kronor!
-
- 5 svar
- 988 visningar
-