Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by yRaz,

hejsan behöver tips på änklaste settet o fixa nåt lyse så att mjuk koraller o fiskar klarar leva tills jag byter amatur helt? idag har jag 2*t5 39W och 2*t8 20w

• 3 svar
    • 875 visningar
  2. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej, jag skrev om mitt nya saltkar tidigare idag. Sitter fortfarande och funderar om man skall ha sand i akvariet. Hur mycket mer jobb och problem blir det med sand då det bör hamna mer skit där än om man inte har sand. Dom flesta bilder jag har kikat på har sand och då ser det ut som korallsand eller "levande sand". Hoppas att det är någon som har några åsikter om detta. MVH, Andreas

• 0 svar
    • 875 visningar
  3. Started by Kosse76,

,,,,

• 4 svar
    • 875 visningar
  4. Started by taspan78,

Vilken doseringspumpa skulle ni rekommendera !? Finns någon speciell pumpa som är Värd att köpa tycker ni? Tack på förhand Tas Sent from my iPhone using Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 874 visningar
  5. Started by Verkenius,

Hej, Jag har ett skaffat mig ett Reefer 525XL. Jag har fastnat mycket för kirurger och undrar lite hur många man vågar stoppa I. Jag vet ju att dem normalt sett inte riktigt tycker om varandra.. Iaf inte om de är liknande varandra. Min tanke är att stoppa ner alla kiruger som ska vara I vid samma tillfälle och de ska vara så små som möjligt. dvs växa upp tillsammans i karet. Jag hoppas att detta kan göra att dem kan skapa en balans i gruppen under sin uppväxt. Men som sagt. Jag har i dagsläget tänkt mig: 1 st Zebrasoma Flavescens 1 st Zebrasoma Xanthurum 1 st Acanthurus Nigricans Men jag är ev sugen på en ti…

• Gilla
    • 2 svar
    • 874 visningar
  6. Started by Neostar,

Nu har det hänt något i mitt kar, alla stenarna har blivit bruna typ och så har det kommit mossa på dem. Vad har hänt ? Vad ska ja göra ? Köpa ny eller ?Är redan på väg att ge upp för nu ser det förjävligt ut *SNYYYYFT*

• 3 svar
    • 874 visningar
  7. Started by Ricke,

Hej Kan man göra egen levande sten. Läste på sidan att man kunde göra det. Men för att den stenen man gör ska bli levande behövs det då redan levande sten? Mvh//Ricke www.zoofish.info.se

• 1 svar
    • 874 visningar
  8. Started by Tonytiger,

hur skall jag göra för att fåså lite kondens som möjligt från sumpen ? min sump skall stå i ett annat rum och där vill jag ej ha kondens... bygger man något lock eller??? tack

• 2 svar
    • 874 visningar
  9. Started by Trollsvans,

Om jag har ca 1200-1400 l/h i retur (UP 2000/1 @ ca 130 cm), och 30-50 cm överrinningskam, hur mycket kan jag räkna med att detta höjer ytan över själva avrinningen? Så om jag har t ex 55 cm högt akvarie (innermått), och vill att ytan ska hamna på 52 cm, hur högt bör jag göra själva avrinningshörnet? (mått på glaset mao). Jag räknar på att limma fästet för kammen kant i kant med glaset.

10. Started by Jouni,

Har sökt på nätet om en bra hemsida, eller referenser till nån bra bok eller dokument, där det finns artbeskrivningar om olika koraller och deras behov.. Gärna svensk. Nån som har nån aning om det finns? Bästa informationen har jag fått från vissa amerikanska butikers sortiment, med beskrivningar, men inte heltäckande om skötsel och foder.. Skickat från min E6853 via Tapatalk

11. Started by ralle1424,

Hej! Ifall man har ett saltvattensakvarium på 300 l hur många timmar per vecka måste man då lägga ner?

• 4 svar
    • 872 visningar
  12. funderar på ett saltkar, jag har utrymme för 60 cm brett, 49 cm djupt och min fråga är hur högt kan kan karet vara, önskar veta vilket ljus jag behöver på olika djup på karet så jag kan ta en realistisk ekonomisk bedömning.. dvs hur djupt räcker belysningen... under karet blir det en sump så man behöver inte tänka på den fysiska höjden av allt totalt..

• 3 svar
    • 872 visningar
  13. Started by Reryd,

Hej! jag tycker mer om att läsa i böcker än på nätet. Har redan läst korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel knop. Böcker på engelska går också bra. Mest intresserad av att lära mig mer om biologin och kemin alltså skötseln.

• 3 svar
    • 872 visningar
  14. Started by predator81,

Har varit och köpt en Euphyllia, men vet inte vad är för Euphyllia, är det någon som vet?

15. Started by Ripzone,

Behöver hjälp med att reda ut vad fisken har fått på sina fenor, är det Pricksjukan? dem andra fiskarna börjar få samma sorts vita prickar på fenorna men inget synligt på övriga kroppen. Vad kan det vara. Alla fiskar ser ut att må bra i övrigt och äter som dem ska. Har en gulkirurg fisk som drar sig mot stenen då det ser ut som det kliar på den, är det normalt? här kommer en bild på min Kofisk som har hela fenorna fulla med vita prickar.

• 2 svar
    • 871 visningar
  16. Hej, har idagsläget 2 sumpar, båda lika stora fast 1 med bubbelfälla. Blir det tokigt med osmolatorn om jag använder den i den sumpen som inte har skiljeväggar ? För jag tänkte att det tar ju längre tid för vattennivån att sjunka än i den med skiljeväggar om man sätter sensorn i returpump facket. Och hur blir det då med påfyllningen, den lär ju stå ett bra tag och pumpa för att öka vattennivån i hela sumpen. Tänker jag rätt ?

• 1 svar
    • 871 visningar
  17. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 871 visningar
  18. Started by magnus1982,

när man byggr upp ett kar, vad använder folk då. jag hade tänkt mig att endast försöka bygga upp grunden med levande sten. så mycket som krävs för att korallerna ska få en bra yta att stå på. plus att man kan aldrig få för mycket levande sten om jag fattat det rätt. låter det vettigt eller gör ngn annan annorlunda? mvh mange

19. Started by Gnarkill,

Är det någon som har fått modda om sitt Clown hotell på någe sätt här på guiden? Jag upplever lite problem med ytavrinningen och sumpen i karet /Tom

• 5 svar
    • 871 visningar
  20. Started by Strumpan,

Hej! Har inte skrivit på forumet på ett bra tag men nu är vi tillbaka Har inte haft någon tid överhuvudtaget till nå akvarium det senaste året. Har flyttat en gång själv och har dessutom hjälpt min mor (Nettans) att flytta 2 gånger. Som om inte det vore nog så lyckades vi krocka då vi var och hämtade våran valp ,vilket vart en dyr historia.Gick 17000:- back då det självklart var vi som orsakade den pga en förädisk korsning menmen nu lägger vi gamla bakom oss och försöker oss på en ny start. Vårat 240 liters vart efter allt detta nergraderat till ett nano på 30 liter men nu har vi tröttnat lite på detta lilla skitkar så nu drar vi igång med 240 liters igen Har som vanli…

• 3 svar
    • 870 visningar
  21. Started by Anders S,

Håller som bäst på att planera en 375 litersbalja. Vore tacksam om någon kan guida mig i följande frågeställningar: * Belysning - Metallhalogen eller Lysrör (T5)? Vilka begränsningar får man med enbart lysrör? Är metallhalogen ett måste? * Cirkulation - Vilken är den bästa lösningen för att få vågrörelser i akvariet?

• 4 svar
    • 870 visningar
  22. Started by tronic,

Noen som vet hva jeg kan ha fått i karet . Det er noe som lager nett i karet . Den ene stenen har fått slik på seg . Hva kan det være ???

• 7 svar
    • 870 visningar
  23. Started by Joakim.rosen,

Halloj! Jag har ett Reefer 350 och klurar på vad folk använder sig av för behållare för ato vatten? Hört att några använder sig av Ikea filur men hittade ingen information om den är livsmedelsgodkänd...

• 5 svar
    • 870 visningar
  24. Jag skulle vilja ha lite hjälp med att lösa ett stort problem för mig!! jag vet inte hur jag ska dra rör från karet till sumpen och tillbaka?? Och vilket avstånd ska jag ha från kanterna i hörnet där glasmästaren ska borra hålet till ytavrinningen??? nån som har nå ritningar eller JÄTTE bra bilder på hur man ska göra?? det vore kanon bra för det står VÄLDIGT still just nu Mvh/Tom

• 2 svar
    • 869 visningar
  25. Jag är väldigt grön inom denna typ av vatten så är där någon som vill hjäpa mig med detta?=) min salt nivå är ok enlgt rekomendationer o inget nitrat eller nitrit,har LS o korallsand,karet har varit igång cirka 1vecka nu! det är kul o intressant med all ny info inom detta område!

• 5 svar
    • 869 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.