Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
-
Här kommer en nybörjarfråga Vad är det som är skadligt med detrius? Jag har en del, även en massa smått som yr runt om jag rör i sanden, antagligen en rester från mitt matande av koraller. Har nyligen införskaffat 4 Babylonien nassarius snäckor, 5 mini blåbenade eremiter och hoppas kunna utöka med några blåbenade (Calcinus elegans) inom det närmaste. Är detrius skadligt och varför? Jag har 5 i nitrat (Salifert) och 0,05 i fosfat (Hanna ULR), en skummare (reef octopus Elite 220) som går på 3 av 5, på 4:an skummar den över med väldigt ljust vatten i koppen (nivågivare i koppen som löser ut och stänger av skummaren). Mv…
-
- 4 svar
- 944 visningar
-
-
Vilka preparat ska man köpa när man startar akvariumet, vad behövs? bra att ha så att säga? Vore tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 944 visningar
-
-
Hej jag har precis inskaffat ett juwel lido 120l och väntar just nu på leverans av mina marine och blue ledrör. Min fråga är, skulle jag kunna starta akvariet med salt, levande sand och levande sten utan dessa ledrör ( alltså köra igång med orginal ledrören som är för sötvatten så länge)?
-
-
- 4 svar
- 944 visningar
-
-
-
hej.. min första invånare verkar trivar mycket bra i akvariet hittils.. hade ingen blackmolly att testa med så det fick bli en av mina amanoräkor, den har simmat runt sedan i måndags o jag trodde att den hade dött eftersom jag inte har sett skymten av den förrän nu, o den verkar trivas, vet också att dom e ganska så känsliga med nitriten, har haft ett par som dött i mina sötkar. men iallafall nu så funderar jag på vad jag ska skaffa för djur till karet.. hade tänkt börja med sniglar, eremiter, o kanske nån blennid eller dyligt. har hörtatt det finns små "städ-team" man kan köpa från saltbutiker ibland men vet inte vart. någon som har tips på butiker som e hyfsat billiga e…
-
- 1 svar
- 943 visningar
-
-
Har säkert 200-300 snäck ägg på glasen ! Vad gör man blir fler och fler ?
-
- 2 svar
- 943 visningar
-
-
Hej Håller på med mitt första salta i planering och byggar fas. Håller just nu på med sumpen(refugium). Har skurit till alla glasen men funderar på hur jag skall lösa sista facket. Kan man ha flera tunna skivor som avgränsar mot returpumpen? Långsmala från sida till sida med 5mm mellanrum. Har iofs inte den största sumpen så det kan ju ändå bli ett bekymmer. Ser inte framför mig att göra alla dessa småhål i glaset(som är rekomenderat i artikeln på startsidan) utan att det spricker. Eller har ni ngt annat bra förslag?
-
- 1 svar
- 943 visningar
-
-
Hej Börjar bli lite orolig för att invånarna i akvariet ska trilla av pinn Tyvär har skummaren gett upp för någon vecka sedan och köpte en beg som post nord lyckats slarva bort Va länge kan det gå innan det blir kritiskt????
-
-
- 3 svar
- 943 visningar
-
-
Behöver svar på hur många kompakt lysrör det finns i ett 80 l Molly Hotell... Sitter det bara en "lampa" på 11W eller sitter det 2 st i orginalet??? Jag vet att i USA så säljs det med 4 st 36W i som orginal.. Kolla länken http://www.nanotuners.com/product_info.php?cPath=23_56&products_id=90 Dessa kanske inte säljs i Sverige, det vet jag inte.. Men man skulle slippa en massa moddande /Robban
-
- 2 svar
- 943 visningar
-
-
Är det någon som vet vad detta är? tunna bruna trådar, finns i sanden och på vissa ställen på stenen.
-
-
- 5 svar
- 943 visningar
-
-
Hej, har nu ordnat med en standpipe. Hur långt nedanför ytavrinningskammen ska man sätta standpipen (böjen) för att få den att fungera så optimalt som möjligt? Mvh/Bosse
-
- 4 svar
- 942 visningar
-
-
hej. jag funderar på att köpa ett saltvatten akvarie mellan 150-300Liter. måste man ha en sump eller är det för att slippa ha alla prylar i akvariet, finns det nån annan anledning att ha en sump?
-
- 2 svar
- 942 visningar
-
-
Köpte en liten Catalaphyllia igår. Den var lite seg att blomma ut men nu på kvällen har den blommat ut någorlunda. Men nu har min pepparmintsräka varit på och grävt i den så den har slutit sig igen... Tog en liten drastisk åtgärd och tog botten av en genomskinlig PET flaska och la som skydd över korallen (några hål också för vattencirkulationen). Nu har jag en rätt frustreread räka som försöker komma åt korallen. Var mitt motdrag mot räkan rätt??
-
- 4 svar
- 942 visningar
-
-
Hej! Ny inom detta. Köpte levande sten för ett par dagar sedan och placerade dom i mitt akvarium. Köpte även en saltvattensmätare (en refractometer) mätte upp till 1.025 S.G. Tyckte det va lite lite salt jag hällde i men litade på mätaren. Upptäckte idag att instrumentet kan kalibreras vilket jag gjorde och till min stora fasa så visade den helt fel!!! efter kalibreringen vissate måttåren att värdena i mitt akvarium va 1.018 S.G. Håller på att stabilisera det nu. Har jag tagit livet av min sten? Använt red seas reef mature pro kit och är på dag 5.
-
-
- 6 svar
- 942 visningar
-
-
Nu är det så att jag tröttnat på vanligt sötvattensakvarium och undrar om det finns någon här som vet allt man behöver för att starta ett saltvattensakvarium? Har ett 160 L akvarium nu som ska göras om. Är nybörjare så behöver helt ärligt veta allt man behöver veta och allt man behöver ha till att starta ett. Tacksam för kommentarer😁👍🏻
-
- 2 svar
- 941 visningar
-
-
Vad tror ni om det skulle det fungera? och var är dom billigast att beställa ??? eller köpa i Göteborg med omnejd ?
-
- 1 svar
- 941 visningar
-
-
-
Hello! Vet nån vad för sorts syresten man ska ha till en Miniflotor skummare? /Putte
-
- 4 svar
- 940 visningar
-
-
Jag var tvungen att göra mig av med min anemon för den flyttade runt i hela karet och brände mina koraller. Verkade dock inte som mina clowner var förtjusta i detta och nu har de börjat gräva som f*n i karet. Kan knappt se in i det pga dimman som uppstår. Det har gått 5 dagar sedan jag gjorde av med anemonen och de sista 2 har de grävt som tokar. Det är Svart och vit clown med orange nos. Jag tycker jag har gott om koraller de kan gå in istället för att gräva. Några mjuk, några LPS, några SPS m.m En stor Euphyllia borde fungera för dem enligt mig Någon som har några tips vad man kan göra? Eller erfarenhet av samma fenomen.
-
- 2 svar
- 940 visningar
-
-
Hej nu har jag beställt en Aquamedic miniflotor och 2 Projekt PJP pumpar á 680 L/H... Jag ska använda det till ett 112 liters akvarium. Låter det bra ? Till akvariet är där en heltäckande ramp av plast med hållare för 2 lysrör.. Kan jag behålla rampen, eller är det risk för något ? Och kan jag använda ett vanligt vitt lysrör och ett blårött ?
-
- 0 svar
- 940 visningar
-
-
Hej! Jag har planer på att byta ut mitt 600 l sötvatten till saltvatten istället. Jag har fastnat lite för red sea max s 400. Men blir lite osäker på tekniken. Är det någon som testat dessa kar? Räcker den tekniken som följer med, eller kommer man vilja uppgradera den så fort man börjat lära sig lite? Tänker främst på belysningen och skummaren? Nu kommer jag självklart inte börja med några svåra och krävande koraller utan lite mjukkoraller och läderkoraller. Men jag vill fortfarande kunna utveckla mig utan att behöva byta ut all utrustning direkt. Jag hittar inte så mycket information om belysningen som ingår, mer än att det är led och att man kan "styra" den med sm…
-
Hej! har ett 60x30x30cm akvarie med en firefish. Jag skulle vilja ha något på botten som inte är fisk. Tänkte en liten Mithrax sculptus (emerald crab) eller en Ormsjöstjärna. Vad skulle ni välja? Tänker att den ska hjälpa till med maten fisken inte plockar upp ifrån botten. Tänker att krabban har svårt med mindre bitar? Mvh Emil!
-
Tjohej! Jag tänkte bara slänga upp en fråga och höra hur ni har löst det med karantän? Jag såg just ett förslag på att man avskärmar en del av sumpen till karantän - antar att det är ett slutet fack utan kontakt med övriga akvariet... . Hur som helst. Jag har ännu ingen praktisk erfarenhet av saltvatten, utan är sedan ett halvår tillbaka i studeringsfasen. Räknar med att ha förutsättningarna att gå igång på riktigt om ca. 3 månader. Hur ser era karantäner ut? Vilken teknik har ni? Vilken inredning? Hur stora? Bilder? Tack på förhand/ Johan
-
- 1 svar
- 940 visningar
-
-
Hej allihop! Startar en ny tråd om ett saltprojekt som skall ta form under vintern här. Planen är ett ett "nano" i ungefärlig storlek 70*40*40 borrat med avrinning. Som sump planerar jag att använda ett gammalt cocoon 5 på ~40l som står tomt hemma för tillfället. Invånarna planeras att bli mest lps och sps samt knappar + fisk/räkor etc. Teknik som redan finns i lager hemma är en deltec mce300. Det är en hangon-skummare men tanken är att den får hänga externt på sumpen. Steg 1 är att planera möbel och ljus. Vad tror panelen om en kombo-lampa 150MH + 2*24w T5 (aqua medic ocean light) alternativt en 1*250MH (giesemann nova II)? Det torde räcka till även ljuskrävande acroporo…
-
- 5 svar
- 939 visningar
-