Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej, Jag har skaffat mig ett nano på 41L. Nu undrar jag lite över belysningen. Har detta som belysning: 1st 36w Actinic 2G11-sockel 1st 24w BlåVitt 2G11-sockel Det är alltså 60w totalt. Ratio: 1.5w/l Jag stirrar nog mig blind på detta men önskar nog lite mer kräm. Vad tycker ni, är detta för lite eller lagom? Jag har dessa djur... Koraller: Zoa Ricordea Sarcophyton Skivisar Gorgonia Sjärnpolyper Fungia Hjärnkorall Caulastrea Inverts: Putsarräkor Pepparmint Astrea Svart ormstjärna Miljarder pods Och jag har inga fiskar. Sålde sexy shrimp och blåbenade eremiterna tillbaka till LFS eftersom dom mumsade på mina koraller. Kan jag köra tridacna och acorapora under detta? Finn…
-
- 5 svar
- 973 visningar
-
-
Här kommer en nybörjarfråga Vad är det som är skadligt med detrius? Jag har en del, även en massa smått som yr runt om jag rör i sanden, antagligen en rester från mitt matande av koraller. Har nyligen införskaffat 4 Babylonien nassarius snäckor, 5 mini blåbenade eremiter och hoppas kunna utöka med några blåbenade (Calcinus elegans) inom det närmaste. Är detrius skadligt och varför? Jag har 5 i nitrat (Salifert) och 0,05 i fosfat (Hanna ULR), en skummare (reef octopus Elite 220) som går på 3 av 5, på 4:an skummar den över med väldigt ljust vatten i koppen (nivågivare i koppen som löser ut och stänger av skummaren). Mv…
-
- 4 svar
- 972 visningar
-
-
Hej allihoppa! Trevligt att vara här. Jag har haft genom åren ganska många akvarier, men det här är mitt första med saltvatten. Och för att göra det hela mer komplicerat, bestämde jag mig att köra ett pico sådant - nämligen ett IQ3 som är bara 7 L! Jag ska endast ha några mjuk koraler och ev en snigel eller / och en räka. Nu är mina värden under kontroll och jag fick idag min första korall. Enligt säljaren ska den vara tålig och ganska lätt. Men vad är den för något? Vad heter den? Tack för hjälpen! mvh Ioannis
-
- 3 svar
- 972 visningar
-
-
Gjorde en koll idag.. Temp: 27 grader Salthalt: 1.021 PH: 8.4 KH: 9 Nitrit: 0.02 mg/l Nitrat: 0 Sist jag testade så var nitrit 0, vad kan ha gjort att det gått upp? Vad tycker ni i övrigt, något jag måste ta tag i?
-
- 4 svar
- 972 visningar
-
-
Hej jag har precis inskaffat ett juwel lido 120l och väntar just nu på leverans av mina marine och blue ledrör. Min fråga är, skulle jag kunna starta akvariet med salt, levande sand och levande sten utan dessa ledrör ( alltså köra igång med orginal ledrören som är för sötvatten så länge)?
-
-
- 4 svar
- 972 visningar
-
-
Tjerna har fått tag i 250liter kar med 90 liter sump 🙈, ska nu dundra i lite levande sand ska man ha 10% av litern så 25kg sand?, sen ska jag självklart blanda eget salt så osmos maskinen går för fulla muggar, men hur många kg salt ska man? Nå bra tips på sand? Mvh Jacob bjuder på en bild på de med
-
- 5 svar
- 972 visningar
-
-
Har en fråga här! om man har ett inkört kar med invånare och LS kan man då köpa mer LS på ett annat zoo och lägga direkt i för att få lite olika varianter på invånare?? eller måste man göra nåt med den nya stenen innan? är helt ny på salt men tänker lära mig:-)
-
- 5 svar
- 972 visningar
-
-
Är det någon som vet vad detta är? tunna bruna trådar, finns i sanden och på vissa ställen på stenen.
-
-
- 5 svar
- 972 visningar
-
-
Hej jag är ny på det här forumet och har för tillfället sju kar med enbart Tanganyika. Men jag har tänkt att starta upp ett 312-liter saltkar. Jag hade tänkt att ha enbart fiskar till en början. Vad behöver jag? Jag har ett ytterfilter eheim 2215 och två cirkulationspumpar med filtermatta som sammanlagt ger en cirkulation på 3000liter/timmen skulle jag kunna använda det? Och sen till belysningen om man bara har fiskar kan det då räcka med T8-rör och hur många i såfall? Sen har jag förstått att man behöver en proteinskummare. Har ni förslag på någon billig och bra? Vilka fiskar skulle man kunna ha?
-
- 1 svar
- 971 visningar
-
-
Knappar eller inte? Har respekt för dem och vet att de är giftiga - och jag tänker inte fragga - vad säger ni - vågar jag ha dessa vackra koraller i min tank? Låt mig låna er klokskap!
-
-
- 3 svar
- 971 visningar
-
-
Nu har det hänt något i mitt kar, alla stenarna har blivit bruna typ och så har det kommit mossa på dem. Vad har hänt ? Vad ska ja göra ? Köpa ny eller ?Är redan på väg att ge upp för nu ser det förjävligt ut *SNYYYYFT*
-
- 3 svar
- 971 visningar
-
-
En till nybörjarfråga Om man har en kar på 500-600 liter och ska ha med alla möjliga maskiner, räcker ett vanligt eluttag? Eller ska man dra fram dubbla ledningar så inte proppen går jämt?
-
-
- 3 svar
- 971 visningar
-
-
Har nyligen införskaffat mig ett begagnat 375 liters alu ramakvarie med bänk belysning och 2 st fluval 4 som följde med. Har läst diverse trådar, guider, sidor etc de senaste månaderna och börjar klarna lite vad jag vill få till. Med det har några frågor uppkommit. Bortsett från ordentlig skrubbning och silikoninpackning av aluminiumet samt en skyddande bottenplatta för säkerhets skull så tänkte jagbygga mig en intern sump/avrinning till en början och där placera fluvalerna troligtvis fyllda med LS, avdelningen blir no ca 20 cm för att lätt ska gå att komma åt vad som hamnar i den. Rampen till detta är 4x36W T8 lysrör ej köpta ännu, denna ska också byggas om lite för att…
-
- 4 svar
- 970 visningar
-
-
Tjenare! Vill jag uppgradera ljuset i mitt juwel lido 120 liter. Vill göra detta för att få mina koraller att växa lite. så nu undrar jag vad ni skulle rekommendera att göra utan att det kostar allt för mycket?=) hoppas ni kan hjälpa mig mvh /Wigge
-
- 0 svar
- 970 visningar
-
-
Efter all fajt med plattmask utan något gott resultat så börjar jag fundera på om det är tid för en nystart i hobbyn.... Jag är inne på ett red sea reefer 250 eller ett red sea Max e 260. Vad är fördelar och nackdelar med de olika karen? vilket är det bästa att skaffa nu om man ändå ska starta om på nytt? Hur är red Sea led och skummare? Vad hade ni valt och vilken utrustning?
-
-
- 4 svar
- 970 visningar
-
-
Hej, har börjat fått smak för saltvattensakvarium, å sitter just nu å letar information om det på nätet, men det enda jag inte lyckats å hitta är om det finns någon akvarieaffär runt Norrköpingstrakten som säljer allt till saltvattensakvarier, har sysslat en del genom åren med sötvattensfiskar (ciklider, guldfiskar tetror, ja dom vanligaste akvariefiskarna) men vill starta upp ett saltvattensakvarium. Så min fråga är är de någon som vet om nån affär i näheten av Norrköping som säljer saltvattensprylar å fiskar?
-
- 2 svar
- 970 visningar
-
-
Stämmer det att man ska ligga mellan 1.020 till 1.024? Ska ha fisk och koraller i karet.
-
- 6 svar
- 970 visningar
-
-
hej jag har 2 st sånna här som växer är det nån som vet vad det är , är det nåt man vill behålla eller ska ta bort ??
-
- 4 svar
- 970 visningar
-
-
Köpte en liten Catalaphyllia igår. Den var lite seg att blomma ut men nu på kvällen har den blommat ut någorlunda. Men nu har min pepparmintsräka varit på och grävt i den så den har slutit sig igen... Tog en liten drastisk åtgärd och tog botten av en genomskinlig PET flaska och la som skydd över korallen (några hål också för vattencirkulationen). Nu har jag en rätt frustreread räka som försöker komma åt korallen. Var mitt motdrag mot räkan rätt??
-
- 4 svar
- 970 visningar
-
-
Halloj! Jag har länge sneglat på att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Har 0 erfarenhet. Haft sötvattensakvarium förut, men det var länge sedan. Bor i en etta på 50kvm, så något lagom stort hit vore kul! Som hobby verkar det nice tycker jag! Har ni några sköna rekommendationer? Vilken typ, märke bör jag köpa. Och vilka fiskar bör jag satsa på? Budgeten är inget jätteproblem, kan tänka mig lägga några kronor!
-
- 5 svar
- 969 visningar
-
-
jag kommer ha dubbla ytavrningsboxar. och jag undrar rördragningen under akvariet ner till sumpen. spelar de nån roll om det är olika längd på rören? eller ska ja försöka att få lika långa rör?
-
- 4 svar
- 969 visningar
-
-
-
Mina två clownfiskar har nu äntligen slagit sig till ro och bestämt sig för en bostad. Det blev min läderkorall (stor svampformad, vet iget namn tyvärr). Tråkiga är ju dock att korallen har aldrig polyperna framme längre, hur brukar detta fungera? Sett flera clownfiskar i andra akvarium med exakt samma mjukkoraller med polyperna ute. Är detta något korallen kan vänja sig vid eller hur fungerar det?
-
- 3 svar
- 969 visningar
-
-
När man skall fragga av en sinulara är det bara att klippa av en av grenarna som växer från den stora stammen då???
-
- 2 svar
- 969 visningar
-
-
Hej! jag tycker mer om att läsa i böcker än på nätet. Har redan läst korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel knop. Böcker på engelska går också bra. Mest intresserad av att lära mig mer om biologin och kemin alltså skötseln.
-
- 3 svar
- 969 visningar
-