Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 829 visningar
  2. Started by Nito,

-hur får man bort dom?

• 5 svar
    • 829 visningar
  3. Started by barbosa,

Vad är för & nackdelar med två hål i karet (ytavrinning & retur från sumpen)? Håller karet för det om man har bådda hålen i ytavrinningsboxen? Det är ju snyggare att ha allt i karet.

4. ett likadant akvarium som jag har, Juwel Rekord 800. Jag tänkte att det kunde vara en lagom storlek att börja med. Jag kommer fortsätta kolla på vad som behövs inhandlas och hur man ska gå tillväga.* Akvariet är ca 3 mån gammalt sedan nyköp men jag undrar om det går att använda efter att jag använt både pmdd (växtnäring) och medicin mot fenröta 1 gång i akvariet? Går det att rengöra eller något sådant så man inte behöver köpa nytt.*

• 5 svar
    • 828 visningar
  5. Started by Mia L,

Jag har letat info om detta men inte lyckats. Min undrar är varför det blir så många rörmaskar på ls och bakgrund? I ett av hörnen i akvariet så är det ca 25-30 st små rörmaskar på en yta ca 1,5 dm2. Jag tror dom kallas rörmaskar. Dom är ca 2-3 cm långa och med genomskinligt paraply längst upp. Är dom bra eller dåliga i denna mängd? Finns det någon som äter dom?

• 3 svar
    • 828 visningar
  6. Started by KevinWas Here,

Nu är det så att jag tröttnat på vanligt sötvattensakvarium och undrar om det finns någon här som vet allt man behöver för att starta ett saltvattensakvarium? Har ett 160 L akvarium nu som ska göras om. Är nybörjare så behöver helt ärligt veta allt man behöver veta och allt man behöver ha till att starta ett. Tacksam för kommentarer😁👍🏻

7. Started by Nille83,

Stämmer det att man ska ligga mellan 1.020 till 1.024? Ska ha fisk och koraller i karet.

• 6 svar
    • 828 visningar
  8. Min ermit har suttit på sniskan ett tag nu. Vad jag vet så behöver de ingen hjälp att vända sig?

• 5 svar
    • 828 visningar
  9. Started by vondraggen,

Hej, Jag är ny med saltvatten men haft sötvatten sedan 1975, intresserad således. Min fråga är, angående Lysrör T8. Ska jag välja samma typ av rör till akvariet ? eller olika typer, se nedan. ( Jag har plats för 4 st 90cm/30W ). Levande sten samt fiskar hade jag tänkt mig - Synpunkter ? Sera Blue Sky Royal samt Sera Deep Sea har jag kollat in. Bättre alternativ ? Tack på förhand ! Peter i GBG

• 5 svar
    • 828 visningar
  10. Started by uffe80,

hej! har köpt ett beg. kar med inredning + fiskar! min fråga är, hur ofta & NÄR ska jag mata?? har både pellets och fryst!! Akvarit tänds kl 12.00 & släcks 21.00 (MH).. kan jag mata när jag går till jobbet innan det har tänts + på kvällen när jag kommer hem?? jag har 2clowner, kejsare, mandarin, gul goby, magnifikor 2st, 1putsaräka, sjöstjärna, sniglar, 1anemon... Mvh Uffe

• 3 svar
    • 827 visningar
  11. Started by Texas,

Märkte idag att jag har fullt med smådjur på vattenytan.... Ser ut som snöflingor(spindel) och dom har en jävla fart... Vad är det för något?

• 0 svar
    • 827 visningar
  12. Started by slarvid,

Tja! Funderar på att starta mitt första salt. Ska ha det i hallen. Lösningen blir nog att limma själv eller beställa ett. Djupet får inte va över 35cm. gärna någen cm mindre. För att kompensera tänkte jag skaffa ett högre. Hur funkar typ ett kar som är närmare en meter högt? ljus och så.

• 6 svar
    • 827 visningar
  13. Started by Mrbw,

Alla andra koraller mår prima, min andra euhpyllia mår jätte bra. Men sedan någon vecka tillbaka har denna börjar dra in sig etc. Den står där det är lite cirkulation.

14. Started by havre,

Nu har även jag trillat från söt till salt, eller jag tänkte i alla fall prova på salt! Jag har startat ett mollyhotell á 80 liter som är något modifierat. Nu har LS och städare åkt i karet. Blev tyvärr just nu lite LS eftersom i ena butiken hade de ingen som passade mig och in den andra var det slut. De skulle få in nytt denna vecka eller i början på nästa så då bär det av igen. Hursomhelst är det dags att fira denna milstople med lite bilder. De följer i kronologisk ordning fram till idag. http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0061.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0058.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0060.jpg http://i223.photobu…

• 3 svar
    • 826 visningar
  15. Started by klon,

Jag har precis fyllt upp mitt nyinköpta,men begagnade, RSM 130D och startat upp det. Min fråga, som jag är lite stressad över är : Måste pumparna vara täckta med vatten, eller räcker det med att vattennivån är cirka en centimeter ifrån toppen på pumparna (pumparna sticker alltså upp över vattennivån)??? Jag vill ju inte förstöra pumparna med för lite vatten där. Kruxet är bara att om jag fyller på med mer vatten i bakkant, så blir det alldeles för mycket i akvariet. Hjälp, hjälp, snälla!

• 6 svar
    • 826 visningar
  16. Started by ralle1424,

Är det svårt att installera all teknik ifall man har ett sump?

• 3 svar
    • 826 visningar
  17. Started by Johnny Tveit,

Hej. Undrar som rubriken beskriver. Har fått som en oljeliknande film på ytan i mitt akvarie. Vad kan det vara? tacksam för svar. Mvh Johnny

• Gilla
    • 9 svar
    • 826 visningar
  18. Started by kallepe,

Halloj. Jag är helt ny och helt såld på detta med saltvatten. Mitt namn har nog redan framgått utav användarnamnet. jag bor i katrineholm och är 21 år. tidigare har jag sysslat med sötvatten sen jag var 14 år. hobbyn började med att jag hade en kompis vars mamma pysslade med akvarium. hon hade ett akvarium runt 400 liter om jag minns rätt medans min kompis fick ta det lilla akvariet på 115liter. kompisen tröttnade och jag var snabb med att slänga ut mitt skrivbord i rummet för att få plats med akvariet. Efter 2 år tröttnade jag och sålde mitt 115 liters för att ge plats åt ett 300 liters,det var dock nån klåpare som snickrat ihop skiten så det läckte. arg som ett bi st…

• 4 svar
    • 825 visningar
  19. tjenare! det är så här att jag skulle behöva ett tips på en fisk som går bra ihop med clownfiskar och får plats i ett 32 liters nano kar som innehåller följande; 2 clownfiskar, en pepparmints räka och en mandarin fisk. Vill ha en fisk som "simmar"(inte är på botten) och passar i mitt akvarium på 32 liter. Skriv gärna några tips och ha det gött=)

• 5 svar
    • 825 visningar
  20. Started by chippen,

Hej, har nu ordnat med en standpipe. Hur långt nedanför ytavrinningskammen ska man sätta standpipen (böjen) för att få den att fungera så optimalt som möjligt? Mvh/Bosse

• 4 svar
    • 825 visningar
  21. Started by zombie,

Nu har jag införskaffat ett RSM 130D , jag är helt grön på saltvatten men har haft det mesta inom sötvatten innan. Jag har skurit ner på antal akvarier så just nu har jag endast ett 540l malawi kar och RSM igång. Idag var jag och köpte de första invånarna, helt otroligt kul detta med LS och alla spännande fiskarter som finns! Innehåll i burken just nu är 15kg LS 5 eremiter 4 turbosnäckor 2 st Crysiptera cyanea

• 3 svar
    • 825 visningar
  22. Started by petnym,

Funderar på hur stor del av returpumpens energitillförsel (i form av värme) man kan bespara akvarievattnet genom att ha returpumpen stående torrt istället för vått. Man har ju sett en hel del amerikanska akvarium där returpumpen sitter utanför sumpen. Kan det vara någon mening att göra detta för att bespara akvariet lite värme, eller är det alltid av andra skäl de har pumpen utanför?

• 4 svar
    • 825 visningar
  23. Started by Larsson,

Hej! Jag har precis startat upp mitt kar och undrar nu över vattenbyte. Bör man avvakta ett tag med vattenbyte tills det blivit stabilt eller är det bara Att köra på med ett vattenbyte/vecka? Mvh Cissi

• 2 svar
    • 825 visningar
  24. Started by wrroomm77,

Jag tror jag behöver öka cirkulationen i mitt kar just nu har jag en oceanrunner som driver runt vattnet till sumpen på 3500 liter per timme och en projekt på 3300 liter per timme i ett kar på 480 liter tror ni att jag behöver mer cirkulation? Jag tänkte i så fall köpa denna S32609AE Aquajet PFN-35003500 liter/tim540,00 Vad tror ni om ljudnivå och så vidare på denna pump?

• 3 svar
    • 824 visningar
  25. Started by Aqua,

Rekommenderad web sida för Bräckvatten nyfikna. Massor av olika firrar att läsa om. "Dedicated to that little space somewhere between freshwater and marine" https://thebrackishtank.tumblr.com/

• 0 svar
    • 824 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.