Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by grasanden,

Jag tänker börja med saltkar och undrar om det finns någon som har erfarenhet av Red Sea Max 250 kar, och vad kan det kosta!

• 3 svar
    • 1k visningar
  2. Started by AlexanderClown58l,

Halloj, mätte mitt pH-värde idag och det stod på 7,2, skulle behöva lite bra tips på att höjja pH-värdet:) Just nu har jag bara 3 turbosniglar och 2 eremiter i karet som går runt o städar lite alger, men kan ett för lågt pH-värde vara skadligt för fiskarna som senare ska flytta in? tacksam för svar!

• 3 svar
    • 726 visningar
  3. Started by dlindgren,

Hej, I dag skrattade min kompis åt mitt äckliga akvarium när han såg den här masken(med glimten i ögat). Jag har haft saltvattensakvarium i typ 2 månader och vet inte vad det är. Men efter att läst lite på forumet har jag kommit fram till att det nog är en borstmask av något slag.. Skulle dock sova bättre om någon med erfarenhet kan intyga eller dementera. Är den bra eller anus? Kan den ge sig på fisk eller koraller? Tacksam för hjälp, Dennis

4. Started by Tobbe77s,

Hur mycket fisk kan man ha i ett 200 liters kar, jag har levande sand och ca 18kg levande sten, tänkte ha nån anemon samt 3-4 clowner, eventuellt 1 kirurg, 2-3 räkor 1 sjöstjärna och runt 10-15st blandat turbosniglar/eremiter. Vill ha en ganska liten belastning på karet, kör 2st streamers på totalt 7000 l/h och ska köpa en tunze 9004 skummare.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Wasterboy,

Tjena! Eftersom detta är mitt första inlägg i detta forum så vill jag börja med att säga hej Verkar finnas massor av nyttig information och tipps! Jag har haft sötvattensakvarium med varierande storlekar och fiskar under ca 15 år. Jag har alltid varit intresserad av att ha ett akvarium med saltvatten och nu tänkte att jag skulle ge det ett försök. Som vanligt så har man alltid en förmåga att vara kort på kontanter och kreditkorten är utnyttjade till max Nu är det så att jag har ett ca 360 liters akvarium (120 x 58 x 52 cm) som står tomt och som jag skulle vilja få fart på. Dock kostar det en del pengar för att köpa in diverse apparater och prylar och vill därför "mjukst…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by snällhäst,

Jag är seriöst intresserad av att starta upp ett saltvattensakvarium och undrar vad jag ska tänka på och vad som ska inhandlas. Förstår att det kräver mycket tålamod, tid och skötsel men är som sagt seriös och kan tänka mig att viga stor del av min tid till detta. Tacksam för tips och råd.

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  7. Kan inte alla som har hajakvarier här i svergie och gärna utomlands också lägga ut en bild på sina hajakvarien? Det skulle vara kul att se! MVH Ted

• 3 svar
    • 795 visningar
  8. Started by H8RED,

Hello. Är det någon som vet vad detta är? Har tidigare gått i sötvatten som lite extra grogrund för nitrifikationsbakterier. Fråga 1. Kan jag ha den i saltvattenburken som ett komplement till ls eller innehåller den något mindre bra typ kisel mm? (Tänkte använda den som bas att bygga på). Fråga 2. kan man under den första tiden under uppstarten köra med sämre belysning typ 2 x 18 w 10000 k t8 i ett 100 liters 40 högt akvarium? (tills mh införskaffas efter någon månad) Fråga 3. Räcker 10 ggr cirkulation under uppstart? (Endast ls). Tacksam för svar / Jocke.

• 3 svar
    • 901 visningar
  9. Started by Christer T,

Stötte på den här sidan som kanske kan vara av intresse. Framför allt för den som håller på och startar upp: http://www.saltvattenakvarium.nu/

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  10. Started by vondraggen,

Hej, Håller på med mitt första saltkar och nu är saltvatten och alla tekniska prylar igång. Nästa inköp blir lysrör. Vitt och blått sken på lysrör. Vad är fördelar / nackdelar med dessa olika ljus. Ska vitt ljus sitta längst bak eller längst fram ? Växer levande sten bättre med vitt ljus eller blått ljus ? ( jag har plats för 4st. 30 W idagsläget ) 3-4 timmar solsken från sidan, när väder tillåter. Tack på förhand ! Peter i GBG

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  11. Hej! Jag lyckas inte hitta den typ av kar jag vill ha. Det närmsta jag kan hitta utseendemässigt är ett IM Nuvo Fusion micro (http://innovative-marine.com/nuvo-aquarium/micro30L.html). Jag tänker ett sumplöst kar med bra möjligheter för filtrering bakom, och bra vattenflöde till "sumpdelen". Problemet med IM-karet ovan är att man ser "sumpdelen" väldigt bra från sidan då den går från vägg till vägg. Då mitt kar ev. skall stå längs väggen i en hall så är tyvärr kortsidan det första man ser. Sedan skulle jag öven önska att mitt kar var större en IM-karet, men bara på längden, helst inte djupare än 400mm. Då kom jag på tanken att man borde i ett långt kar klara sig på att ba…

12. Started by Nille83,

Är det bättre att låta det stå vatten i hela osmosen än att tömma ut det så den står torr? Jag har en Aqua-light osmos 300L. Jag kopplar in den när jag behöver den sen ställer jag undan min osmos med vatten i alla filter. Rätt eller fel?

• 3 svar
    • 898 visningar
  13. Started by Flygare,

Nu börjar det närma sig start av del 1 i min saltvattensresa. Den består i ett 25 liters nano (vilket jag vet kan bli en "utmaning"). Del 2, om nu del 1 funkar hyggligt kommer bli ett större i 150-ish literklassen. Det jag funderar lite över är starten, då jag inte tänkt köra någon fisk i den lilla burken utan bara lägre djur och koraller. Har läst om "Lasses metod" för att starta små kar. Men frågan är om den kan appliceras även utan fisk? Räcker städpatrullen till att producera jox till bakterierna för att få igång nitrifikation i sten/filter? Och hur snart efter introduktion av levande sten kan man släppa i städpatrullen? Kan det ske omedelbums …

• Gilla
    • 3 svar
    • 612 visningar
  14. Jag försökte skapa en ny tråd i kategorin "mitt akvarium" men verkar inte ha det alternativet. Finns det någon typ av begränsning för det, typ att jag redan har sådana ämnen, behöver jag vara stödjande medlem eller liknande?

• Gilla
      • Tack
    • 3 svar
    • 679 visningar
  15. Started by maltemus,

Ska hämta koraller / sten av Mr Cheezy här på forumet. Han bor 5-10 minuter från mig så jag kan snabbt få ner allt i vatten. Fungerar det med plasthinkar eller tar korallerna för stor skada? Jag har tyvärr inga frigolitlådor som jag annars antar är det bästa... (Däremot har jag en del skivor, eventuellt kunde jag köra en hink och bygga 4 väggar?) Vågar man ta ett flertal koraller i samma hink?

16. Started by Henke H,

Hej, Har kört igång ett nytt kar enligt ”Lasses metod” som jag hittade här på forumet. Köpte ca 25-30kg levande sten och lade i karet. Kruxet är att jag vill nog ha mer sten i karet. Är det något som kan gå fel om jag köper sten från annan säljare och kompletterar upp? Karet är nyligen igångkört så om det är nångång man ska lägga i mer sten så är det nu, men det är bara min spontana tanke. Vad säger ni?

• Gilla
    • 3 svar
    • 739 visningar
  17. Hej! Jag har precis fått hem lite "död" korallsten och undrar hur man på bästa sätt kan göra för att sätta i den i mitt nystartade akvarium. Har just nu endast doppat stenarna i vatten, sköljt av dem, och stoppat dem i mitt tomma akvarium med sötvatten. Jag har för mig att det krävs en inkörningsperiod på någon månad där man endast lakar ur död sten. Beställde dessa: https://shop.foretagsakvarium.se/product/marco-rocks-torkad-levande-sten Finns mer information om stenen i denna länk: http://www.marcorocks.com/dry-rock/marcorocks-key-largo-dry-rock-50lb-box/ Enligt leverantören så är stenen redan rengjord "Our Key Largo is…

18. Started by 0lof,

Hej, jag undrar om någon har erfarenhet eller vet om det finns transportfirmor/flyttfirmor som kan transportera akvarium (ca 350l) Jag har svårt att hämta det själv då jag bor så långt ifrån... Jag har inte hittat så mycket när jag googlat förutom typ schenker som jag inte litar på, så tänkte kolla här om det ens är en grej som folk gör. Mvh Olle

• 3 svar
    • 785 visningar
  19. Started by ungsgard,

Har fatt ett saltvattens akvarium av ngr som flyttade o ej hade plats langre. det finns sma havstulpaner och 3 "nemo". Bor pa Mallorca och den tidigare agaren fyllde pa nytt vatten fran havet ca 1 ggr/manad. Maste sa klart varma H2o till ratt temp forst. - Kan man aven lagga i typ havsborrar ellr sa fran havet med mina 3 Nemo? - Akvariet har ett ytterfilter - Eheim 440 lit, och ett som blaser luft genom en "sockerbit" -prodac airprofesional 360. Den senare, som ar som en liten lada som star bredvid akvariet later valdigt mkt av vibrationerna. Undrar om man kan stanga av den pa natten eftersom den inte renar vattnet utan "bara" syresatter det. Skulle firrarna ma daligt av…

• 3 svar
    • 872 visningar
  20. Started by cum grano salis,

Jag ska skaffa ett helglasakvarium och ha till saltvattensfiskar. och jag tänkte göra en inbyggd sump med ytavrinning. tänkte sätta in en glasruta på ena kort sidan och få till ytavrinningen där. och sätta avskummaren, där oxå så klart! vad mer ska man ha där? är det någon som har förslag/ritningar på hur man får till en bra inbyggd sump?

• 3 svar
    • 3,1k visningar
  21. Started by zombie,

Nu har jag införskaffat ett RSM 130D , jag är helt grön på saltvatten men har haft det mesta inom sötvatten innan. Jag har skurit ner på antal akvarier så just nu har jag endast ett 540l malawi kar och RSM igång. Idag var jag och köpte de första invånarna, helt otroligt kul detta med LS och alla spännande fiskarter som finns! Innehåll i burken just nu är 15kg LS 5 eremiter 4 turbosnäckor 2 st Crysiptera cyanea

• 3 svar
    • 828 visningar
  22. Started by Gnarkill,

Hur många deciliter salt till 170liters akvarium??

• 3 svar
    • 954 visningar
  23. Started by freddi36,

hej alla på svg, jag måste börja med att säga att denna hemsida är super för dom som håller på med saltakvarium. jköpte ett begagnat clownhotell för ca 3veckor sedan. när jag köpte det så följde det med LS, en percula clown, tre turbosniglar, en liten skivanemon, och teknisk utrusting. jag har inte köpt något levande än förutom två eremiter och har tänkt att köpa en till clown. nu till frågan, jag har mätat Mg, Ca, kh, ph, och salthalt. värdena är: Mg: 1260 ppm ph, ca 8 salthalt ca 1,023-1,024 kh, var 5-6 men jag har höjt det med bikarbonat till 8-9. Ca, det är problemet det är uppe i 600 ppm. jag gjorde vatten byte idag så det sjönk lite. det vattnet som jag häller i eft…

• 3 svar
    • 814 visningar
  24. Started by pegekin,

Akvariet e fullt. av alger.Ls har blivit bruna av alger och en massa luftbubblor. Vad göra ?

• 3 svar
    • 616 visningar
  25. Started by Leoparden,

Var kan man köpa tomma skal till eremitkräftor?

• 3 svar
    • 583 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.