Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Patrik Steen,

Tjena Patrik Steen heter jag vissa kanske känner igen mig ifrån Zoopet.Se, jag har hållit på med Sötvatten från och till i 30år men aldrig Saltvatten.Jag har alltid velat ha ett litet Nanokar sen den dag dem kom på marknanden men har aldrig vågat köpa ett att starta upp,men nu är ett sådant inköpt Beg av en bekant som har haft Salt i det innan men har köpt ett MollyHotell att ha Salt i. Det blev ett 37L Clownhotell eller har jag fel för mig angående namnet??det ingick 4Kilo Salt ett kilo LS bottenmassa ex antal filtermassa aktivtkol(Nytt).Jag har beställt 4 Kilo LS och några sniglar att ta bort Alger nu i början namnet på dem var nog Turbosniglar kan ha fel..det ska komma…

• 85 svar
    • 7k visningar
  2. Started by Jeanette Johansson,

Nu börjar "dagen D" närma sig, alltså dagen jag hämtar hem mitt första saltvattesnakvarium och jag vet att jag ställer många kanske dumma frågor men hellre fråga för mycket än för lite, vad gör ni vid ett eventuellt strömavbrott? jag kommer ju inte ha en sump så vad gör jag om det är strömavbrott ett par timmar? vad är det värsta som kan hända med akvariet?

• Gilla
    • 4 svar
    • 576 visningar
  3. Started by skogsmullevictor,

Hej! Jag startade upp ett saltvattenakvarium för ungefär ett år sedan, men när jag märkte att det bara gick utför lade jag ner det innan det blev en alltför dyr affär för mig. Jag tror att mina misstag var att jag helt enkelt hade för liten erfarenhet av saltvatten, och har nu börjat läsa mycket om det för att någon gång i framtiden starta upp ett nytt med mer lyckat resultat. Sillen här på saltvattensguiden tipsade om två saker för en nybörjare inon saltvatten. en bok och en text som en medlem här skrivit. Jag undrar nu var kan man köpa denna bok, saltvattensakvariet av Daniel Knop, och vad innebär egentligen omvänd osmos som det står om i texten som Dez3d har skrivit. Ä…

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by Henrik dahlström,

Riktigt nöjd nu när jag fått i stenen

• 3 svar
    • 614 visningar
  5. Started by teoedvinsson,

Hej, är en kille som har hållt på med sötvatten i några år, så det här med saltvatten är helt nytt för mig men jag har ändå fått för mig att startaegt litet saltvattenskar. Som jag har förstått det så drivs sötvattenskar och saltvattenskar på två olika sätt och jag fattar inte skillnaden. Jag hade tänkt mig ett litet clownhotell med några clowner och kanske några andra fiskar som kan hållas med clownerna, någon som har synpunkter så skriv gärna dem som svar. Vad tror ni kostnaden landar på om man köper ett begagnat clownhotell. Någon snäll som kan berätta hur jag ska göra eller länka en lättförstådd hemsida. Tack på förhand. Med vänlig hälsning, teoddvinsson

6. Started by Bujib,

Tjenare! Är en ganska erfaren sötvattensakvarist (Just nu har jag ett antal akvarier med Discus). Nu är det så att jag har ett ca 120 liters akvarie som står och "skräpar" och tänkte att det kunde vara kul att testa något nytt, dvs saltvatten. Efter att ha läst endel på forumet verkar det som det finns några viktiga delar i ett saltkar; * Belysing * Rening (Skummare, ytavrinning, sump etc) * Rejält med rörelse (10ggr akvariets volym?) * Tålamod? Vad behöver jag till ett 120 liters kar igentligen? Skulle vara väldigt tacksam om någon/några kunde hjälpa mig med en lista av nödvändiga saker och gärna inte allt för dyrt. Som belysning tänkte jag ha T5 rör med reflektorer. Me…

7. Started by statte,

Hejsan, Jag har 2 sötvattensakvarie ett med fiskar och ett med sköldpadda och fisk, jag har ett 6kantig akvarie på 48L, undrar om det ä möjligt att starta upp saltvatten i det? har blivit intresserad av det på sistone, jag är itne så jätte intresserad av så mycket koraller och sånt, men visst är väl alla saltvattensfiskar så coola, har oxå hört att om man inte har så mycket koraller och sånt så är det ganska lättskött? Om jag skulle starta upp det vad skule jag i så fall behöva till det?? jag kan typ inget om saltvatten så all hjälp är verkligen tacksamt välkommen . /statte

8. Started by krickolina74,

Hej Sambon är i München över helgen och tänkte att man kanske kan handla med sig några koraller därifrån, nån som vet vilka regler som gäller när man fraktar från ett eu land till ett annat. Nån som har varit i München området och kan tippsa om nån affär.

• 20 svar
    • 2k visningar
  9. Started by Sillen,

Hej! Jag är mycket sugen på att starta ett saltvatten akvarie. Dock är det mycket som jag vill lära mig innan jag sätter igång. Och läser jag här på forumet så låter det som en bra start. Dock tror jag att jag skulle lära mig saker mycket fortare och med större djup om jag hade nån som var intreserad att vara fadder åt mig. Och det jag vill ha hjäp med är att kunna rådfråga och som är intreserad att visa mig hur han/hon har löst sitt akvarium. Jag bor i Enköping men jobbar i Uppsala samt är i Stockholm ofta vilket skapar förutsättningar att det finns någon i mitt närområde! Hoppas kunna få den hjälp jag behöver! MvH Sillen

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Raur,

Sitter här hemma med ett 54 liters akvarium som inte direkt tillför något alls just nu. Har varit i funderingarna på att göra om det till saltvatten men eftersom jag är helt ny på det hela undrar jag en hel del! 1. går det ens att göra om ett 54 liters kar till just saltvattenkar? Det är ett kar liknande detta jag har: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Akvalux45ny.jpg?osCsid=50dc584b60fd5b98c0df351c7578ffd6 2. om svaret är ja, vad för saker behöver jag för att få igång det? Och då menar jag ALLT jag kan behöva för att få igång det. 3. Har en vanlig t8-armatur nu, heltäckande sådan i plast. Kan denna modifieras som man kan sätta i t5-rör eller måste jag fixa nå…

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by selcomannen,

hej alla! Jag går runt i tankar att starta ett saltkar. Har ett alukar på 310 liter med standardmått. min fråga. är det bara att köra eller ska man göra något åt aluminiumet? borde gå att täcka med diverse olika hjälpmedel ex. transparent silikon eller plastfärg (epoxi) Tacksam för vänliga svar

• 2 svar
    • 801 visningar
  12. Started by heyking,

Är en glad nybörjare som håller på att planera sitt första saltkar, finns det någon i borås eller närligande som kör salt som man skulle kunna få hälsa på hos och få lite ideer av. Själv bor jag i Svenljunga!

• 0 svar
    • 1k visningar
  13. Started by Nille83,

Ska upp till Kalmar i helgen och undrar om där finns något ställe att kika på lite saltvatten?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by stuve,

Hej Har köp mig ett 37L nano kar som jag just nu har under uppstart.. Min fråga är vart i Sundsvallsområdet som närmaste butiken som säljer saltvattensprodukter / levande ligger?? Även lite intresserad av att veta om de finns nån här på SG som befinner sig i mitt närområde?? mvh Stefan

• 6 svar
    • 1k visningar
  15. Started by Lolabahama,

Hej. Är i processen att gå över från sötvatten till salt och då har jag som ni förstår massor av frågor som jag hoppas att jag kan få hjälp med här. Fråga 1. Finns det nån Zoobutik i Skaraborgsområdet där det finns saltvattens akvarier uppe och igång där man kan kolla, fråga och köpa tillbehör? Fråga 2. Konvertera eller köpa nytt? Är det enklast/billigast att göra om mitt gamla akvarium eller ska man köpa nytt redan anpassat för saltvatten? (Då tänker jag aquael reefmax, Rsm eller liknande). Har iaf fastnat för utseendet på Aquael Reefmax 105l och sen känns det som om det är hanterbar storlek på akvarium. Sen är det ju naturligtvis en miljard frågor till men får börja där…

• Gilla
    • 80 svar
    • 7,9k visningar
  16. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

Hur många saltvattensakvarier affärer finns det i Stockholm, förutom triton, akvarielagret (inte mycket salt) och Bromma zoo? Som har bra priser och har bra variation av fiskar och koraller.

• 9 svar
    • 3,1k visningar
  17. Started by robjo,

Här har ni en nybörjare på saltvatten boendes i Uppsala. Finns det någon vänlig själ i Uppsala som håller på med denna hobby... Vore jätte trevligt om man fick kontakt med er, och eventuellt få ta en titt på era kar. Jag har tänkt att börja med ett molly på 80 liter. Skicka gärna ett PM /Robban

• 26 svar
    • 3k visningar
  18. Started by Henrik dahlström,

Halloj Tänkte dra igång det nya akvariet med söt vatten till att börja med för att kolla funktion och läckage har 24 kilo död sten i änsålänge och funderar på om jag kan lägga i arka special blend nu och salt lite senare eller dödar saltet bacterierna när man löser upp det i karet???

19. Started by Linnex,

Hej, Jag hade för många år sedan en 540 l sötvattensakvarium som jag sålde när jag köpte hus då jag inte ville hålla på att flytta den fram och tillbaka medan jag renoverade. Hela tiden har jag haft mål om att skaffa ett nytt. Nu har jag bestämt mig för att bygga en egen möbel där bla jag skall ha in ett akvarium. Min dröm har alltid varit att ha ett saltvattens akvarium men.... När jag hade sötvatten och man pratade med annat folk så sa de att saltvatten var väldigt känsligt och måste kontinuerligt bevakas. Därför är det svårt att lämna den om man tex vill iväg på en veckas semester. Stämmer det? Hur känsligt är ett saltvattens akvarium jämfört med sötvatten? F…

20. Hejsan alla! Ni kanske tänker vad i hundan är detta för någon rubrik men jag undrar om det är farligt att hälla ut saltvatten i toan? Det fräter inte eller något på rören? Tacksam för svar! Macke_fisk

• 18 svar
    • 3,4k visningar
  21. Started by Muränan,

Hej! Jag har sysslat med Sötvatten i många många år, men nu så vill jag ha ett litet saltvattenakvarie i vardagsrummet, på den bifogade bilden så är akvariet som jag har tänk ha saltvatten i, och de djur jag har tänkt är Max 2st Clowner och en Anemon till dem, kanske en räka eller nåt på botten, Men vad tycker ni jag skall ha för utrustning till detta lilla akvarie, och tycker ni att jag är en djurplågare med att ha clownerna i burken? om jag skulle se att fiskarna inte skulle må bra så lämnar jag bort dem direkt. Här nere är bilderna på akvariet och belysningen som jag ska ha 3st av. Belysningen skall jag sedan bygga in i en heltäckande aluminium. Hur som helst, vad ska…

• 10 svar
    • 1,7k visningar
  22. Started by jezzka,

Vi ska skaffa ett 500 liters akvarium och undrar vilka produkter man behöver så som skummare, filter, cirkulations pump, ljusramp, doppvärmare m.m Skulle vara väldigt tacksam för massa förslag

• 5 svar
    • 623 visningar
  23. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 474 visningar
  24. Started by Gnarkill,

Är det någon som vet vad saltvattensbutiken i filipstad heter?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Hagge,

Hej har postat denna tråd på Zoopet också där jag fått hjälp och tips av Lasse och NiXoN. Men har blivit rekommenderad att gå till detta forum där ni saltisar håller till mest kanske. Jag kopierar nu första inlägget jag skrev på Zoopet angående detta blivande projekt. ( här är länken till tråden jag startat där, om någon har lust att läsa igenom innan ni svarar : http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1338399&posted=1#post1338399 ) Hej Saltvattensguiden! har läst igenom massor av trådar(speciellt Lasses) både rörande saltvatten och sånt som hör till, och känner att det finns en nyfikenhet som inte ger sig... Har för ett tag sedan börjat läsa en en del böcker sam…

• 33 svar
    • 2,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.