Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hej. Jag skulle vilja köpa en till fisk till mitt Red Sea Reefer 170. Det är två fiskar jag funderar på det är en Yellow Watchman Goby (Cryptocentrus cinctus). Den andra är en Flame Hawkfish (Neocirrhites Armatus) men är tveksam då infon jag har hittat är att den kan vara lite aggressiv och revsäker med försiktighet. Jag kollade på fiskkompabilitet guiden och båda fiskarna verkar gå ihop med det jag har idag. Men tänkte ändå be om tips och råd innan jag ens tänker på att köpa en ny fisk. Idag har jag ett clown par (Ocellaris) och en mandarin (Pterosynchiropus picturatus) Har även 3 LPSer. - Euphyllia Paraancora - Candy Can…
-
-
- 3 svar
- 867 visningar
-
-
Hej, håller på att ta mitt första akvarium i drift. Hade tänkt åka in till Gbg i morgon och köpa mina första koraller men har dock stött på ett problem. Jag har köpt en refractometer (ALL001) men när jag testar mitt destillerade vatten (Frizzlife)!så får jag inte en salthalt på typ 1,012. Jag trodde det skulle vara noll och att man skulle kalibrera mätaren efter det. Jag har också testat kranvattnet och det visar också 1,012. Betyder det att min Frizzlife inte fungerar som den ska? Eller kan det vara något annat tokigt?
-
- 10 svar
- 867 visningar
-
-
Hej! jag håller på att installera mitt Res Sea Max 260 och min skummare RS Skimmer 900 för ett fasligt liv, är det standard på den modellen och finns det i så fall någon tystare modell som rekommenderas? Tack på förhand, Daniel
-
-
- 7 svar
- 867 visningar
-
-
Hur skiljer sig glas rosor jämnfört med anemoner? kan men se någon skillnad eller? har glas rosor en fot längst ner som dom kan vandra runt med på samma sätt som en anemon eller??
-
- 3 svar
- 867 visningar
-
-
hej jag undrar hur många timmar i veckan håller ni på med er att akvarium och hur ofta ni byter vatten ?
-
- 1 svar
- 866 visningar
-
-
Mitt RSM puttrar på sen några dagar tillbaka. Allt verkar funka. Hämtar LS på torsdag när det gått en dryg vecka med salt i. Undrar bara - hur mycket ska det skumma i skummaren? Jag ser att det blir skum därnere vid vattenytan - men inget som stiger uppåt och när jag stänger av skummaren så "dör skummet ut". Är det ett problem? Eller är det så som jag tror att jag bestämt för - att med osmosvatten, nystartat kar och väl tvättad sand så finns det helt enkelt inte tillräckligt med skit, men när jag lägger i stenen så kommer skiten börja bindas till bubblorna och stiga upp i koppen. Är det så?
-
- 3 svar
- 866 visningar
-
-
Hej, jag söker efter trevligt folk med saltvatten att kanske utbyta lite fragg med eller köpa lite koraller utav. Gärna inom Skaraborg /Skövde området eller runt omkring kontakt via e-post Chicko_lina@hotmail.com:)
-
-
- 3 svar
- 866 visningar
-
-
Hallå alla nu e suget tebax efter ett tag fick problem med parasit allt dog för mig och blev för mkt samtidigt. nu e jag iaf sugen på starta igen ett kar som e på 320 liter vill försöka ha all teknik ändå utan sump vilket kanske inte så lätt vill ha lite tips ang vilka grejor jag skall ha skummare?, kalkreaktor och kalkmixer eller dosering osv kommer köra 4 st t5 rör ingen Mh pga värmen. hjälp e mkt välkommande mvh lars
-
- 5 svar
- 866 visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp ett 58 liters akvarium. Jag har i ca 5 kg sten, varav 1 kg av den är från ett akvarium som är igång. Jag har också levande sand, samt en död korall med massa gröna trådiga alger på i. Jag har sett rörmaskar på ena stenen och någonstans här i finns en snäcka och en sjöstjärna. Men hur blir det med uppstarten om man redan har sten med allt nyttigt på? Har kört med lyset på ca 3-5 timmar de senaste dagarna (haft igång en vecka), första dagarna max två timmar. Ska jag stoppa in någon uppstartskit (typ Reef Mature Pro kit) eller köpa makroalger eller strunta i det? När kan jag stoppa in någon algätare/fisk/korall? Fått så många olika bud frå…
-
- 3 svar
- 865 visningar
-
-
Min aquamedic t5 armatur strular..finns 2 rör i den, den ena lampan lyser svagt efter en stund! Jag har provat att byta röret men det blev tyvärr inte bättre.. någon som vet vad det kan vara?
-
- 6 svar
- 865 visningar
-
-
Sådär, nu efter 10 dagar börjar det så smått komma lite alger. Typ långa trådar. Är det enligt planerna? Och är det dags slänga i lite turbo nu va?
-
- 4 svar
- 865 visningar
-
-
Kanske en dum nybörjarfråga men...? hur fungerar återpumpningen av vattnet från sumpen, alltså hur matchar man så att pumpen pumpar tillbaks lika mycket vatten som det rinner ner?? Det skulle jag vilja få lite mer grepp om...
-
- 3 svar
- 865 visningar
-
-
Vet att detta är frågor som kommer upp med jämna mellanrum men då nya preparat kommer fram på markanaden så kan det ju vara bra att uppdatera sig lite ibland.. Har fått några glasrosor på en fraggsten. Hur får jag enklast bort dom? Joes juice? Kokandevatten? Kalciumhydroxid? Vill kunna behandla på plats i akvariet. Några tips? Sen det där med bubbelanger. Hur många mitrax? (De äter bubblor?) behöver man i ett 36l akvarie med lite bubblor här och där för att hålla dom i chack? Försöker suga bort vid vattenbyten och undviker att ha sönder dom men vill inte hamna i en situation där dom tar överhand… Varit där en gång...
-
- 1 svar
- 864 visningar
-
-
Kan jag nu efter hand komplettera med några st LS till i karet utan otrevliga överaskningar. Tänkte lägga i 2-3 stenar till, lade i mina nuvarande stenar för 4 dagar sedan, och ligger nu igår på en nitrit topp på 2,0. Tänkte lägga i lite mera LS nu på Torsdag.
-
- 5 svar
- 864 visningar
-
-
Hej, Jag är helt ny inom saltvattenkar, så mycket tips som möjligt uppskattas alltid. Speciellt nu när jag tar mig an ett så pass litet kar som det är! Inte hunnit med att skriva här vilket jag lovat, förra helgen köpte jag Rille's (från forumet) nanokar. Ett Dymax IQ5 (13L) med LS, de har stått sedan söndagen förra veckan. Kör med 6 timmars ljus på, denna vecka tycks jag se mycket små förändringar i karet, lite liv! Något som fått mig att oroa mig men kanske helt naturligt är att jag nu kan se små vita saker på glaset, det är rätt många av dessa och gissar på totalt omkring 50-70 styckna, en del kan man se en liten "svans" på. Vi pratar nu om mycket små, så pass att det…
-
- 4 svar
- 864 visningar
-
-
Har en Lobophyton som jag funderar på var jag ska placera i karet? Hur vill den sitta beträffande ljus och cirkulation?
-
- 4 svar
- 863 visningar
-
-
Nu har även jag trillat från söt till salt, eller jag tänkte i alla fall prova på salt! Jag har startat ett mollyhotell á 80 liter som är något modifierat. Nu har LS och städare åkt i karet. Blev tyvärr just nu lite LS eftersom i ena butiken hade de ingen som passade mig och in den andra var det slut. De skulle få in nytt denna vecka eller i början på nästa så då bär det av igen. Hursomhelst är det dags att fira denna milstople med lite bilder. De följer i kronologisk ordning fram till idag. http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0061.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0058.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0060.jpg http://i223.photobu…
-
- 3 svar
- 863 visningar
-
-
Nu har jag äntligen fått igång min Aqua Medic osmos 90 för att rena vattnet. Ett problem jag märkte när jag blandade vatten och salt för ett vattenbyte är att jag har problem med att hålla koll på temperaturen med en sån där tempmätare i glas. Så nu tog jag min digitala ugnstermometer. Jag har läst att saltvatten och metall inte går så bra ihop men en ugnstermometer ska ju klara av köttsafter och rimmat kött så det borde väl inte vara någon fara, eller? Mätkroppen på ugnstermometern få ju inte fälla ut någon metall för då får ju maten man lagar till metallsmak. Så vad tror ni, kan jag fortsätta och använda min ugnstermometer när jag blandar till vatten eller måste jag köp…
-
- 2 svar
- 863 visningar
-
-
Jag tror jag behöver öka cirkulationen i mitt kar just nu har jag en oceanrunner som driver runt vattnet till sumpen på 3500 liter per timme och en projekt på 3300 liter per timme i ett kar på 480 liter tror ni att jag behöver mer cirkulation? Jag tänkte i så fall köpa denna S32609AE Aquajet PFN-35003500 liter/tim540,00 Vad tror ni om ljudnivå och så vidare på denna pump?
-
- 3 svar
- 863 visningar
-
-
Hejsan! Har nu startat upp mitt första saltvattensakvarie och det har varit igång i snart 2 månader. Det är ett RSM 130l, anväder bara den utrustningen man fick med förutom att jag satt i 2 extra fläktar i lysrampen för att få ner tempen. Har lagt i 17kg LS. Mina värden är: Ph 8,3, Kh 10, Nitrit 0, Ca 420. Har ca 26 grader i temp men Nitraten är på 15mg/l och det har den varit i stort sett hela tiden. Det enda jag har tillsatt i karet är Reef evolution 5ml i veckan. Har börjat med att göra vattenbyten på 10l i veckan, väntar jag längre så bildas en hinna på ytan. är det pga Nitraten? Har även endel luftbubblor på LS. Jag har för en vecka sen börjat få nån typ av bruna alg…
-
- 4 svar
- 863 visningar
-
-
Hej, jag undrar om någon har erfarenhet eller vet om det finns transportfirmor/flyttfirmor som kan transportera akvarium (ca 350l) Jag har svårt att hämta det själv då jag bor så långt ifrån... Jag har inte hittat så mycket när jag googlat förutom typ schenker som jag inte litar på, så tänkte kolla här om det ens är en grej som folk gör. Mvh Olle
-
- 3 svar
- 863 visningar
-
-
Hej. Jag har inte vägt stenen i mitt akvarium men tittat på massa bilder och tycker det ser ut att vara onödigt mycket. Tror bi jag kan ta bort lote sten? Ursäkta den usla bilden Mvh Mikael
-
- 4 svar
- 863 visningar
-
-
Som rubriken lyder, så har jag funderat på vad man skall köra på, jag har ett 60 l akvarium. Jag funderar på att köpa en armatur som monteras på akvariet, men lämnar stora delar av akvariumet öppet. Eller om jag ska bygga något eget i den befintliga kåpan. Jag vet inte vad som anses vara bäst. Vad är för och nackdelarna med dessa två metoder. MVH
-
- 3 svar
- 863 visningar
-
-
Har problem med att lite av skummet (luftbubblorna) åker ut i botten på skummaren. Har en 400 liters pump,och det bildas rejält med bubblor. Har även testat att sänka luftpumpens flöde men lite vill gå " bakvägen " ändå. Funderar på att sätta en strumpa i botten på skummaren för att slippa bubblor i akvariet. Någon som har ett bättre förslag ????
-
- 5 svar
- 862 visningar
-
-
Karet (200 liters juwel lido) har snurrat nån vecka nu, då det inte finns nå saltvattens butiker i gävle, och jag vill gärna se fiskarna som jag ska köpa så lär jag åka till stockholm om ca 5-6 veckor, hur mycket fisk ska man köpa? sett några som skriver att köp alla man vill ha direkt, medans vissa säger att man ska dela upp det i 2-4 omgångar, första svängen skulle jag iaf vilja köpa minst 2 clowner och 1-2 räkor, sedan 1-2 koraller hade varit trevligt. Hade inte tänkt ha för mycket fiskar, men runt 5st samt 2-3 räkor skulle jag vilja ha iaf. Kan man ha 2 eldräkor i karet eller blir det bråk då?
-
- 0 svar
- 862 visningar
-