Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by uffe80,

Hej! Köpt ett nytt kar på 2meter.. Det följer med en originalbenställning av aluminium, vågar man använda denna med tanke på vikten i ett saltkar?? Eller bör man mura upp en bänk!Mvh uffe

• 7 svar
    • 904 visningar
  2. Started by Randomkille,

Idag såg jag att min harley quinn räkas högra klo är borta, växer det ut en ny igen? Är orolig om det är något fel på den.. Hade uppskattat om någon hade information som kan lugna mig mvh Nils

3. Started by Henke H,

Hej, Har kört igång ett nytt kar enligt ”Lasses metod” som jag hittade här på forumet. Köpte ca 25-30kg levande sten och lade i karet. Kruxet är att jag vill nog ha mer sten i karet. Är det något som kan gå fel om jag köper sten från annan säljare och kompletterar upp? Karet är nyligen igångkört så om det är nångång man ska lägga i mer sten så är det nu, men det är bara min spontana tanke. Vad säger ni?

• Gilla
    • 3 svar
    • 904 visningar
  4. Started by Astvinr,

Var länge inne på att använda mig av balling (i framtiden) för att tillgodose LPS/SPS med calcium. Nu har jag dock fått upp ögonen för kalkwasser och det verkar vara förvånansvärt enkelt och nästan omöjligt att misslyckas med om man kör det via ATO'n(om man nu inte suger in bottensatsen). Då mitt blivande kar är ca 230 liter så borde jag inte heller behöva använda mig av någon calkreaktor som skulle ta upp väldigt mycket plats. Skulle vilja höra vilka för och nackdelar kalkwasser har mot balling, kostnader funktioner. Jag är framförallt intresserad av att höra från de som provat båda metoderna

• 3 svar
    • 904 visningar
  5. Started by thompa81,

Hejsan, har bland annat 2 gula och två svartvita damseller i mitt 300 literskar. En av de svartvita som är cirka 5 cm lång är den dominanta (läs arga). min fråga lyder om jag vågar introducera en gul kirurg som är cirka 6-7 cm lång i akvariet? Eller blir det för mycket slagsmål med damsellerna? Tips mottages tacksamt!

• 7 svar
    • 904 visningar
  6. Started by predator81,

Har varit och köpt en Euphyllia, men vet inte vad är för Euphyllia, är det någon som vet?

7. Started by peppe67,

Vi har inte skaffat någon karantän tank ännu men borde väl göra det. Så jag har lite funderingar: Räcker ca 20 liter? Måste jag ha det igång hela tiden eller räcker det med att fylla det med vatten från vanliga karet när behovet uppstår och köra igång det då? Det ska väl vara clean eller hur, inget levande i det? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 903 visningar
  8. Started by san_miguel,

Hej. Jag har skaffat ett nytt större akvarium istället för mitt gamla nanokar reefmax. Har några frågor innan jag ska sätta ihop det. 1. vad kan man ha för något emellan karet och stälningen?. 2. jag har köpt köksluckor till akvariet som jag ska fästa på ställningen och jag har tänkt att använda magnetlås. Kommer ställningens hållfasthet bli förstörd om jag borrat fast fästena i den? 3. jag har massa tunnor med osmos vatten. För att inte få in få damm i vattnet så gjorde jag lock av aluminiumfolie. Jag har blandat salt i vattnet och foliet kom i kontakt med vattnet och blev svart kan vattnet har blivit dåligt av det? Mvh Mikael

• 6 svar
    • 903 visningar
  9. Started by Larsson,

Hej! Jag har precis startat upp mitt kar och undrar nu över vattenbyte. Bör man avvakta ett tag med vattenbyte tills det blivit stabilt eller är det bara Att köra på med ett vattenbyte/vecka? Mvh Cissi

• 2 svar
    • 903 visningar
  10. Started by Marvin,

Antagligen den miljonte frågan ang. cyano men nu behöver jag hjälp. Jag har nu brottats med detta skit i flera månader nu och inget verkar hjälpa. Jag byter vatten (25 liter/vecka) samt att jag vid flera tillfällen har mörklagt karet i flera dagar. Då har cyanon gått tillbaka för att efter ett par dagar återvända och sprida sig igen...suck. Jag funderar på om en omstart är det ända och sista jag kan göra? Har även funderat på att använda någon form av red slime remover men har hört delade meningar om detta. Vill ju inte att några av mina fiskar och koraller tar stryk eller t o m dör. Senaste mätvärdena för en vecka sedan: Sg: 1.025 temp: 25 ph: 8 No3: 2 PO4: 0 Kh: 8

• 7 svar
    • 902 visningar
  11. Started by balofix,

Min aquamedic t5 armatur strular..finns 2 rör i den, den ena lampan lyser svagt efter en stund! Jag har provat att byta röret men det blev tyvärr inte bättre.. någon som vet vad det kan vara?

• 6 svar
    • 902 visningar
  12. Started by Gnarkill,

Någon som vet om något företag som bygger akvarium efter önskemål??

• 2 svar
    • 902 visningar
  13. Started by Hank61,

Hej Tänkte kolla om någon har startat en bakteriekultur med Fritz. Om så, var har ni köpt det ifrån ? Funkar det att skicka ? Verkar inte finnas i Sverige.

• 0 svar
    • 902 visningar
  14. Started by OlleModéerGlatz,

Hej jag läser på till ett saltvattens akvarium. Jag skulle vilja veta mer om pumpen samt hur man rengör den hur den fungerar och lite sång. (;_;)

15. Started by uffe80,

hej! har köpt ett beg. kar med inredning + fiskar! min fråga är, hur ofta & NÄR ska jag mata?? har både pellets och fryst!! Akvarit tänds kl 12.00 & släcks 21.00 (MH).. kan jag mata när jag går till jobbet innan det har tänts + på kvällen när jag kommer hem?? jag har 2clowner, kejsare, mandarin, gul goby, magnifikor 2st, 1putsaräka, sjöstjärna, sniglar, 1anemon... Mvh Uffe

• 3 svar
    • 901 visningar
  16. Started by Peppz,

Nu vet jag inte om jag postar dehär i rätt forum men.. Som jag skrev i en gammal tråd så fick jag med lite godis med min LS. bla denna: http://hem.bredband.net/b154438/bild1.jpg Dendära grunkan har nu flyttat på sig och fått ett slemlager på sig och ser ut såhär: http://hem.bredband.net/b154438/bild5.jpg Nån som vet va de där är?

• 4 svar
    • 901 visningar
  17. Started by jingfee,

Hej, Kan vissa zoas släppa så mycket gift att en symphyllia ca. 10cm bort börjar dra ihop sig? Det stog fire and earth bredvid förut och det var inget symphyllian brydde sig om. Men nu satt jag dit några gröna zoas också och då drog den ihop sig även om dessa zoas inte ens ha öppnat sig riktigt än.

• 4 svar
    • 900 visningar
  18. Started by per-åke,

Har problem med att lite av skummet (luftbubblorna) åker ut i botten på skummaren. Har en 400 liters pump,och det bildas rejält med bubblor. Har även testat att sänka luftpumpens flöde men lite vill gå " bakvägen " ändå. Funderar på att sätta en strumpa i botten på skummaren för att slippa bubblor i akvariet. Någon som har ett bättre förslag ????

19. Started by DistantHoller,

Hej! Har ett fungerande akvarium på 55L med två clowner i. Har bestämt mig för att de ska få ett nytt och lite bättre hem. Har införskaffat ett 120L (Juwel Lido) som de ska få bo i istället. Har blandat vatten, haft i ny sand och c:a 6 kilo ny LS och 6-7 kilo LS från det gamla akvariet. Jag har också hällt i 20 ml Nitrivec Biostarter och även c:a 10L vatten från det gamla akvariet. Så har det stått i två dagar nu. Nu till frågan... När kan clownerna flytta över? Kommer jag att få en spik när jag har flyttat över gammal LS, använt Nitrivec och lite gammalt akvarievatten? Hur har ni gjort när ni har flyttat mellan akvarier? Mvh Stefan p.s. Sen ska det i turbo, räkor och kr…

20. Started by Kalle,

Har börjat få en vit hinna på glaset o filtret sätts igen ganska snabbt med en vit "smörja" Vad är detta o hur blir jag av med det?

• 7 svar
    • 899 visningar
  21. Started by Gnarkill,

Fick en lite funderare idag! Kan man använda laminerat glas till att bygga akvarium med eller är det något man skall undvika? är det någon som har byggt med laminerat glas nångång? Samt visst inte är ju skummare ett måste om man bara ska köra koraller i karet?

• 1 svar
    • 899 visningar
  22. Started by Mia L,

Jag har letat info om detta men inte lyckats. Min undrar är varför det blir så många rörmaskar på ls och bakgrund? I ett av hörnen i akvariet så är det ca 25-30 st små rörmaskar på en yta ca 1,5 dm2. Jag tror dom kallas rörmaskar. Dom är ca 2-3 cm långa och med genomskinligt paraply längst upp. Är dom bra eller dåliga i denna mängd? Finns det någon som äter dom?

• 3 svar
    • 898 visningar
  23. Started by Mazzi,

Jag funderar på att slå till på ett begagnat Juwel lido 120l för att känna på den salta värden. Finns det några bra skummare utan att borra för sump, är det ett bra nybörjaralternativ osv. Jag behöver lite tips och idéer från er med lite erfarenhet. Mvh Mats

• 2 svar
    • 898 visningar
  24. Started by Mattias Malmö,

Mitt RSM puttrar på sen några dagar tillbaka. Allt verkar funka. Hämtar LS på torsdag när det gått en dryg vecka med salt i. Undrar bara - hur mycket ska det skumma i skummaren? Jag ser att det blir skum därnere vid vattenytan - men inget som stiger uppåt och när jag stänger av skummaren så "dör skummet ut". Är det ett problem? Eller är det så som jag tror att jag bestämt för - att med osmosvatten, nystartat kar och väl tvättad sand så finns det helt enkelt inte tillräckligt med skit, men när jag lägger i stenen så kommer skiten börja bindas till bubblorna och stiga upp i koppen. Är det så?

• 3 svar
    • 898 visningar
  25. Hej, Jag grubblar fram och tillbaka över om jag skall sätta en sump i bänken under akvariet (den blir då väldigt liten eftersom skåpet bara är 25 cm brett, 30 cm djupt och 70 cm högt), tänkte då ha en ca 45-50 cm hög sump. Nackdelen med detta är att jag då måste borra hål i akvariet vilket inte känns jättekul. Det andra alternativet jag funderar på är att göra en sump direkt i akvariet i vilken en Deltec 500 MC, doppvärmare och en pump skulle rymmas. Jag skulle vilja köra en uvc också och då är frågan om det går att placera en sådan på ett bra sätt när sumpen är inne i akvariet? Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni gjort? Tacksam för hjälp / Dominique

• 2 svar
    • 898 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.