Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Randomkille,

Idag såg jag att min harley quinn räkas högra klo är borta, växer det ut en ny igen? Är orolig om det är något fel på den.. Hade uppskattat om någon hade information som kan lugna mig mvh Nils

2. Started by jetstar,

mitt rsm 130 har rullat på bra, men i några dagar nu har det bildats en ful "film" på ytan! den är full med luftbubblor och om man tittar nära verkar det vara ett tunt tunt lager med alger rödbrun aktiga! varför har jag fått detta!? upplever som att det började i samband med att jag bytte till tunze 9002 från orginal skummaren! alla säger ju att den skummar så bra men vet inte om jag håller med där alltså!? kan någon tipsa mig hur jag får bort detta?? ser så illa ut sen har jag också problem med kiselalger som bildats på gruset och måste ta bort varje kväll från rutorna! :-( mvh

• 6 svar
    • 949 visningar
  3. Started by Aquario,

Om en korall har mun. Har de då en mage? (förtydligande: magsäck)

• 2 svar
    • 948 visningar
  4. Started by Peppz,

Nu vet jag inte om jag postar dehär i rätt forum men.. Som jag skrev i en gammal tråd så fick jag med lite godis med min LS. bla denna: http://hem.bredband.net/b154438/bild1.jpg Dendära grunkan har nu flyttat på sig och fått ett slemlager på sig och ser ut såhär: http://hem.bredband.net/b154438/bild5.jpg Nån som vet va de där är?

• 4 svar
    • 948 visningar
  5. blir inte botten på akvariumet försvagat när man borrar upp 1-2 hål till sumpen. eller det har ingen betydelse?

6. Started by bengt,

Var köper man Red Sea MAX C250 för bästa pris? Skulle bli Tacksam för tips.

• 1 svar
    • 947 visningar
  7. Started by Strumpan,

Hej! Har inte skrivit på forumet på ett bra tag men nu är vi tillbaka Har inte haft någon tid överhuvudtaget till nå akvarium det senaste året. Har flyttat en gång själv och har dessutom hjälpt min mor (Nettans) att flytta 2 gånger. Som om inte det vore nog så lyckades vi krocka då vi var och hämtade våran valp ,vilket vart en dyr historia.Gick 17000:- back då det självklart var vi som orsakade den pga en förädisk korsning menmen nu lägger vi gamla bakom oss och försöker oss på en ny start. Vårat 240 liters vart efter allt detta nergraderat till ett nano på 30 liter men nu har vi tröttnat lite på detta lilla skitkar så nu drar vi igång med 240 liters igen Har som vanli…

• 3 svar
    • 947 visningar
  8. Guest J@nne
    Started by Guest J@nne,

kan levande sten "dö" om man har för lite av dom.detta är inget jag tänker praktisera men jag funderade.om man tex stoppar i 1kg i ett 500 liters kar (som e tex nystartat)överlever stenen eller dör den?? ps jag ska ha drygt 60kg i ett 400liters.så detta är en hypotetisk fråga

• 2 svar
    • 947 visningar
  9. Started by jeber,

Finns det någon bra hemsida eller bok där man kan läsa på om olika koraller? (Med bilder) Har läst Daniel knops bok. Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 947 visningar
  10. Started by Erka,

Sitter som novis inom saltvatten och funderar på ett par saker medan man läser Daniel Knops bok... Tänkte göra om ett Juwel Lido till saltvatten för att testa lite och undrar om tekniken jag behöver, förutom tester/refraktometer... Tänkte köpa ett Tunze Reefpack 250, Tunze ozmolator 3155 och till det belysning med Maxspec razor 120W 16000K någon som har erfarenheter eller råd angående dom valen? Tänkte ha ett par clowner för att besökare ska ha något att titta på, är väl mest själv fascinerad över alla småkryp som kommer med LS, koraller har jag inte grepp på än men något lätt och nybörjarvänligt. Tänkte börja utan sump för att senare när jag känner mig bekväm kanske skaf…

• 4 svar
    • 947 visningar
  11. Started by Lille Skutt,

Måste man passa tassarna för dom här? Ser ut som nån anemon? glasros? Läste nåt om palythoa? Vill helst slippa dö för att jag stoppade ner handen i ett akvarium!

• 2 svar
    • 947 visningar
  12. Started by jaynun,

Hej, Tack för en kanon bra forum! Det har verkligen fått mig på saltvattensspåret... Jag funderar på att starta upp en saltvattensakvarium mellan 500-900L med ca 10 fiskar (nemo tema tror jag) och en del levende sten. Akvarium ska vara mellan 160 och 200 cm lång. Mitt fråga...kan man placera akvarium mitt i ett rum så att man kan se fiskarna från alla håll? En till fråga...Här nån av Er här på forumet ett Aqua Medic Tridacna 200 alternativ Tridacna 160 akvarium. Vad behöver man köpa mer än en sånt akvarium? Det ska finnas sump, skimmer, pumpar inbygt...Länken finns här http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/tridacna%20200%20beech%20e/ Tack för hjälpen! /J

• 2 svar
    • 945 visningar
  13. Started by vondraggen,

Hej, Jag är ny med saltvatten men haft sötvatten sedan 1975, intresserad således. Min fråga är, angående Lysrör T8. Ska jag välja samma typ av rör till akvariet ? eller olika typer, se nedan. ( Jag har plats för 4 st 90cm/30W ). Levande sten samt fiskar hade jag tänkt mig - Synpunkter ? Sera Blue Sky Royal samt Sera Deep Sea har jag kollat in. Bättre alternativ ? Tack på förhand ! Peter i GBG

• 5 svar
    • 945 visningar
  14. Started by StefanB,

Har ett 58liter kar som jag körde igång för ca 2 månadersen. Köpte första clownen och turbo snigel för 3 veckor sen och en korall för 1,5vecka sen och för 4 dagarsen köpte jag en clown och en nassarius snigel, går jag för fort fram ?? Hur länge ska man vänta emellan fisk och korall köpen? Har lite mycket partiklar och grus i vattnet känns som insuget till filtret inte tar upp allt ordentligt någon mer som har ett jad 58liters kar med samma problem? har satt i en streamer 900l/h kanske bakom min levande sten är det den som sitter för nära sanden ca 10cm från botten.. Det är lite mycket smuts på botten så man kanske behöver någon fisk som går på botten och rensar upp. Sis…

• 6 svar
    • 945 visningar
  15. Started by Jonte75,

Har observerat små vita ibland genomskinliga varelser på LS. Kan dessa små krabater vara kräftdjur?

• 2 svar
    • 945 visningar
  16. Started by uffe80,

Hej! Köpt ett nytt kar på 2meter.. Det följer med en originalbenställning av aluminium, vågar man använda denna med tanke på vikten i ett saltkar?? Eller bör man mura upp en bänk!Mvh uffe

• 7 svar
    • 944 visningar
  17. Started by powerman5k,

Jag har en korall som blivit överväxt av en annan. Kan man skära av den och flytta den nån annanstans istället? Eller vad/hur ska man göra? Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

• 3 svar
    • 944 visningar
  18. Started by john.w,

japp fick stenen idag mäkta imponerad lite skillnad från sött. såg en liten krabba ska den vara kvar eller ska den ut. får väl se om jag kan få upp lite bilder fast än så länge é det inte mycket att se, lite stenbumlingar i vatten

• 2 svar
    • 944 visningar
  19. Guest Krille
    Started by Guest Krille,

Det är inte min första saltburk men min första FO burk Har planer på att sätta upp en fish only tank på 540 liter. Funderar lite på det här med tekniken runt det hela. Utan LS är det väl rätt svårt att hålla låga fosfat och nitrat nivåer får man förmoda. Blir det till att göra stora veckovisa vattenbyten a'la hårdbelastat sötvatten? Kan man köra 50kg LS och hoppas det räcker? Eller är det andra metoder som gäller, typ Eheim ytterfilter och dyl (har rätt mkt såna prylar)? Tänkte även ev. köra med ytavrinning ner i en sump med en eller ett par skummare. Vad har ni för erfarenheter av dyl. lösningar?

• 1 svar
    • 943 visningar
  20. Started by Tonytiger,

hur skall jag göra för att fåså lite kondens som möjligt från sumpen ? min sump skall stå i ett annat rum och där vill jag ej ha kondens... bygger man något lock eller??? tack

• 2 svar
    • 943 visningar
  21. Started by hagbard,

Hej! ny här på sidan o tänkte konvertera om ett kar till salt. Karet har måtten 160*30*30 (144l) belysning T5 120 cm 2*54 watt sylvania aquastar..."mörka" hörn på 20cm. bakgrund juwels svarta plattor. Funkar det? Tänkte inreda med levande sten(10-15 kilo) o lämpligt bottensubstrat(förslag?) Har en massa kolsten på lager..kan jag använda det som fundament/bas till den levande? eller ska det få ligga kvar i förrådet? På lagret finns också 2 st powerhead 802 (1500l st) är det användbart? På inköpslistan finns skummare och osmos har tittat på tunze 9002..innermåttet på karet är 29 cm..och en olidlig täckglaslist på 4 cm..har förstått att skummarkoppen ska upp över ytan och sa…

• 5 svar
    • 943 visningar
  22. Started by Snowball,

Ska börja fylla upp mitt RSM 130 med lite fina och roliga saker. Just nu har jag bara två Clownfiskar och två eremitkräftor. Fiskarna jag ska köpa har jag något så när koll på, men det är värre med koraller och sånt. Vilka sorters koraller kan jag ha i mitt RSM? Finns det någon Mussla eller sjöstjärna jag kan ha oxå?

• 4 svar
    • 942 visningar
  23. Started by Mr_Pear,

Hej alla. Har efter mycket velande köpt ett RSM 130D Med 13Kg Ls, Levande sand Och 50% nytt saltvaten 50% kultiverat vatten från deras filter system på Bromma Zoo. Karet är igång med vatten o sand o sten. Fråga 1. Starat upp det på tisdag kvällen 31/5 Enl deras lapp man fick med så ska ljuset vara på 4H första veckan och att man kan stoppa i "Lätta" fiskar och eremiter efter 3 dagar ? Är inte det lite kort tid ? Fråga 2. Bör inte ljuset vara på längre om man vill få igång lite liv i tanken?

• 3 svar
    • 942 visningar
  24. Started by Micke.T,

Jag behöver stoppa i LS i karet men inte fått ditt skummaren ännu. Behöver jag den direkt eller hur länge klaras sig LS utan skummarn.

• 5 svar
    • 942 visningar
  25. Started by Elcopo,

Dum fråga kanske... Vad har det för betydelse för mängden luft som en skummare klarar av.. Har det med ljudnivån att göra..?? ../Jonas

• 4 svar
    • 942 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.