Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Nu har allt lugnat ner sig i mitt lilla kar. Vattnet är klart och sanden ligger vackert på marken. Har en massa liv. Rörmaskar, sjöstkärnor mm som jag inte identifierat. Bilder kommer. Mitt kar har en integrerad belysning med ett blått 20000k 11w rör och ett 10000k 11w vit. I otur gick det blåa 20000k sönder. Vad har det för funktion mer än att häva fram färger? Tänkte lite på hur akut det var att ersätta det. Mycket vackert sken men de två timmar jag har tänt nu i början kanske det inte gör något att det blåa inte lyser än? Eller det finns några som använder sig av det blåa i just det röret?
-
- 1 svar
- 802 visningar
-
-
hej alla! Jag går runt i tankar att starta ett saltkar. Har ett alukar på 310 liter med standardmått. min fråga. är det bara att köra eller ska man göra något åt aluminiumet? borde gå att täcka med diverse olika hjälpmedel ex. transparent silikon eller plastfärg (epoxi) Tacksam för vänliga svar
-
- 2 svar
- 801 visningar
-
-
Min aquamedic t5 armatur strular..finns 2 rör i den, den ena lampan lyser svagt efter en stund! Jag har provat att byta röret men det blev tyvärr inte bättre.. någon som vet vad det kan vara?
-
- 6 svar
- 801 visningar
-
-
Hej allihopa! Detta blir mitt första inlägg efter att ha läst hundratals haha. Jag är en absolut nybörjare som köpt ett begagnat kar. Juwel Lido 200 med all teknik. Förra ägaren har haft problem med alger då han ej haft ork med akvariet och har slarvat en del (hans egna ord). Jag har googlat och läst böcker så gott det går men är fortfarande osäker på vad jag eg har i mitt kar. Jag skulle behöva hjälp med placering av mina streamers. Jag har en turbo och en svag. Turbon blåser bort all sand från ena hörnan av akvariet och verkar hålla korallerna gömda. Har testat olika placeringar men inte hittat ngt som riktigt passar.. Sen skulle ja gärna …
-
- 7 svar
- 801 visningar
-
-
Hej, Har två stycken (som jag har sett) av dessa små anemonliknande "sakerna". Vad är det för något? Är de ok att ha kvar? Skulle gissa max 3-6 mm. Har en liten video, men den är för stor för att ladda upp. 🤷🏻♀️
-
3 veckor sedan uppstart Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
-
-
- 1 svar
- 799 visningar
-
-
Hej. Jag skulle vilja ha ett refugium och undrar om man skulle kunna ha en sån här i sumpen som refugium? Mvh Mikael
-
- 5 svar
- 799 visningar
-
-
Nu har jag äntligen fått igång min Aqua Medic osmos 90 för att rena vattnet. Ett problem jag märkte när jag blandade vatten och salt för ett vattenbyte är att jag har problem med att hålla koll på temperaturen med en sån där tempmätare i glas. Så nu tog jag min digitala ugnstermometer. Jag har läst att saltvatten och metall inte går så bra ihop men en ugnstermometer ska ju klara av köttsafter och rimmat kött så det borde väl inte vara någon fara, eller? Mätkroppen på ugnstermometern få ju inte fälla ut någon metall för då får ju maten man lagar till metallsmak. Så vad tror ni, kan jag fortsätta och använda min ugnstermometer när jag blandar till vatten eller måste jag köp…
-
- 2 svar
- 799 visningar
-
-
hej har inget saltkar idag men letar då är frågan vad skall man ha e sugen på något från 100 till 250 sen rasar nog golvet :-) hittade ett nytt bouyd....tror jag de heter nytt till bra pris men är det ett ok kar ? eller vad skall man köpa tittat på rms samt pergula tror jag de heter hade vart glad om man fick några tips för detta är en djungel med allt man skall tänka på
-
- 8 svar
- 799 visningar
-
-
Hej Vi har lite problem med vissa av våra koraller. Det är främst en achantestrea som verkar tackla av och många polyper har dött. Började mata den regelbundet men blev en liten förbättring för att sedan börja tyna bort igen. Sen är det den som ni ser på bilden, den har varit fin men inte haft några vita toppar som att den skall växa. Vi har haft lite problem med fosfat som varit nollat men nu är det bättre då vi slutat med Nopox dock är nitrat lite högt. Korallen har väldigt snabbt börjat bli vitare och vitare uppifrån och ner. Vad kan detta bero på? Vi kör med osmosvatten samt tillsätter endast KH nu. Bifogar bild på den senaste mätningen. …
-
- 8 svar
- 799 visningar
-
-
Jag har alltid använt mig av Salifert´s tester innan. Men så blev jag "pålurad" detta testat från Red Sea No3 och Po4. Salifert´s tester har jag alltid tyckt va lätta att köra med. Men för första gången förstår jag inget och då gäller det märket Red Sea. Jag får inte rätt på färgerna (jag är inte färgblind) jag har kört testet i vitt ljus som står på förpackningen. Man ska fylla upp 2 flaskor och sätta i en behållare. en med enbart vatten och den andra man tillsatserna. Sen står det "titta ner i båda flaskorna uppifrån och rotera färgskivan tills den närmaste möjliga färgen uppnåtts mellan de båda flaskorna". Jag kollar och kollar, men jag förstår inte vad flaska 2 fyl…
-
- 9 svar
- 799 visningar
-
-
Hej, jag söker efter trevligt folk med saltvatten att kanske utbyta lite fragg med eller köpa lite koraller utav. Gärna inom Skaraborg /Skövde området eller runt omkring kontakt via e-post Chicko_lina@hotmail.com:)
-
-
- 3 svar
- 799 visningar
-
-
Jag behöver stoppa i LS i karet men inte fått ditt skummaren ännu. Behöver jag den direkt eller hur länge klaras sig LS utan skummarn.
-
- 5 svar
- 798 visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp ett 58 liters akvarium. Jag har i ca 5 kg sten, varav 1 kg av den är från ett akvarium som är igång. Jag har också levande sand, samt en död korall med massa gröna trådiga alger på i. Jag har sett rörmaskar på ena stenen och någonstans här i finns en snäcka och en sjöstjärna. Men hur blir det med uppstarten om man redan har sten med allt nyttigt på? Har kört med lyset på ca 3-5 timmar de senaste dagarna (haft igång en vecka), första dagarna max två timmar. Ska jag stoppa in någon uppstartskit (typ Reef Mature Pro kit) eller köpa makroalger eller strunta i det? När kan jag stoppa in någon algätare/fisk/korall? Fått så många olika bud frå…
-
- 3 svar
- 797 visningar
-
-
-
Hej, Noterade tyvärr att jag hade aefw på mina två acropora kolonier. Jag bestämde mig för att göra mig av med dem eftersom jag bara hade två och detta verkar vara väldigt svårt att bli av med. Jag har två acropora fraggar kvar som står på en fragghylla. Nu vill jag köpa nya acropora för att ersätta de gamla. Hur länge behöver jag vänta för att vara säker på att aefw är borta och att fraggarna ej är infesterade? Mvh Dennis
-
- 7 svar
- 797 visningar
-
-
Hej. Går i tankarna att starta mitt första saltkar. Har kollar runt på ett färdigt red sea reefer 450 eller ett akvastabil 720L. Nu för att komma vidare så skulle jag behöva era tips på utrustning till ett sådant kar!? Tacksam för svar o tips.
-
- 2 svar
- 797 visningar
-
-
Hej Jag har försökt att läsa på lite om vilka pumpar jag behöver för att köra ett Juwel Trigon 350 som saltvattensakvarium.Det är en hörntank med välvd ruta. När det gäller cirkulationspumpen från sumpen så verkar det vara regeln 3-5x volymen som gäller, så där tänkte jag en sicce 2.5 vilket gör att jag borde hamna på ca 1500 l/h in i akvariet. Jag hade tänkt köra med mjuka koraller och lite fisk. Eftersom jag är nybörjare på saltvatten så kommer jag att välja de som är lättast att lyckas med till en början. Problemet är att välja strömningspumpar att sätta i akvariet. Enligt vad jag förstått bör flödet hamna mellan 7000 - 10000 l/h (20-30x). Min fråga är då hur många pu…
-
- 2 svar
- 796 visningar
-
-
Jag funderar på att starta ett litet rev på 30l. Att skaffa osmos filter till detta känns som en stor inventsering. Min fråga är om man har tillgång till detta vatten från en vän, går det då att lagra på dunk? Eller är det känsligt för det? Jag antar att det bara är vatten med mindre mineraler mm i och att det går att lagra på dunk som vanligt vatten utan att det händer något? Tack på förhand!
-
- 1 svar
- 795 visningar
-
-
Är det kört att ha mer än en kirurg i ett RSM 250? Jag har en gul kirurg idag. Jag provade i mitt Juwel 260 men de kirurgerna jag släppte i där dog. 4 st, men tror bara att den gula är skyldig till att ha dödat en. Det jag undrar är, går det att ha fler än en kirurg i ett 250 liters och om det går, vilken sort ska man ge sig på?
-
- 3 svar
- 795 visningar
-
-
Hej! Köpt ett nytt kar på 2meter.. Det följer med en originalbenställning av aluminium, vågar man använda denna med tanke på vikten i ett saltkar?? Eller bör man mura upp en bänk!Mvh uffe
-
- 7 svar
- 795 visningar
-
-
Jag har nått som gräver sig små hålor i stenen och lämnar stora högar med krossad sten vad kan det vara?
-
- 4 svar
- 795 visningar
-
-
Hejsan! Sitter och fundera om det finns några i Sverige som säljer/har akvarium som heter Solana eller EcoCube? Dom ser väldigt trevliga ut. http://www.current-usa.com/solana.html http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?c=3578+3730+18993&pcatid=18993
-
- 0 svar
- 795 visningar
-
-
Hej! Ny inom detta. Köpte levande sten för ett par dagar sedan och placerade dom i mitt akvarium. Köpte även en saltvattensmätare (en refractometer) mätte upp till 1.025 S.G. Tyckte det va lite lite salt jag hällde i men litade på mätaren. Upptäckte idag att instrumentet kan kalibreras vilket jag gjorde och till min stora fasa så visade den helt fel!!! efter kalibreringen vissate måttåren att värdena i mitt akvarium va 1.018 S.G. Håller på att stabilisera det nu. Har jag tagit livet av min sten? Använt red seas reef mature pro kit och är på dag 5.
-
-
- 6 svar
- 795 visningar
-
-
Ska börja fylla upp mitt RSM 130 med lite fina och roliga saker. Just nu har jag bara två Clownfiskar och två eremitkräftor. Fiskarna jag ska köpa har jag något så när koll på, men det är värre med koraller och sånt. Vilka sorters koraller kan jag ha i mitt RSM? Finns det någon Mussla eller sjöstjärna jag kan ha oxå?
-
- 4 svar
- 794 visningar
-