Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej alla. Har efter mycket velande köpt ett RSM 130D Med 13Kg Ls, Levande sand Och 50% nytt saltvaten 50% kultiverat vatten från deras filter system på Bromma Zoo. Karet är igång med vatten o sand o sten. Fråga 1. Starat upp det på tisdag kvällen 31/5 Enl deras lapp man fick med så ska ljuset vara på 4H första veckan och att man kan stoppa i "Lätta" fiskar och eremiter efter 3 dagar ? Är inte det lite kort tid ? Fråga 2. Bör inte ljuset vara på längre om man vill få igång lite liv i tanken?
-
- 3 svar
- 928 visningar
-
-
Kan jag nu efter hand komplettera med några st LS till i karet utan otrevliga överaskningar. Tänkte lägga i 2-3 stenar till, lade i mina nuvarande stenar för 4 dagar sedan, och ligger nu igår på en nitrit topp på 2,0. Tänkte lägga i lite mera LS nu på Torsdag.
-
- 5 svar
- 928 visningar
-
-
Mitt hotell har nu varit öppet i 3veckor och som sag var det begagnat så jag kör på gammalt vatten med några byten och samma sten som varit i karet sedan 2007-01-11. Ser att min skummare skummar inget ?? samtidigt tycker jag att enheten under skummarkoppen inte är centrerad i facket ? kan det påverka ? Värden m.m är ok.. har i går ökat inneboende mängden med 2 fiskar och en räka så totalt har jag 5 fiskar 11 sniglar 2 eremiter 1 räkar 1 korall och 15 kg LS Men som sag skum blir det inte i skummaren ?
-
- 2 svar
- 927 visningar
-
-
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att lösa ett stort problem för mig!! jag vet inte hur jag ska dra rör från karet till sumpen och tillbaka?? Och vilket avstånd ska jag ha från kanterna i hörnet där glasmästaren ska borra hålet till ytavrinningen??? nån som har nå ritningar eller JÄTTE bra bilder på hur man ska göra?? det vore kanon bra för det står VÄLDIGT still just nu Mvh/Tom
-
- 2 svar
- 927 visningar
-
-
Hej! Köpt ett nytt kar på 2meter.. Det följer med en originalbenställning av aluminium, vågar man använda denna med tanke på vikten i ett saltkar?? Eller bör man mura upp en bänk!Mvh uffe
-
- 7 svar
- 927 visningar
-
-
Har startat ett 450 literskar för tre veckor sedan. Köpte 68 kg begagnad levande sten. Fosfatnivån var i början 1,0mg/liter. Nu när jag kört remower i 2 veckor har nivån gått ner till 0,5 mg/liter. Har ej haft på belysningen. Mina frågor är följande: Vågar man tända lite försiktigt nu? (vill inte ha en massa alger ) Vilka nivåer anses som säkra för koraller? Vilka nivåer tål fiskar ?
-
- 3 svar
- 927 visningar
-
-
Finns det någon bra hemsida eller bok där man kan läsa på om olika koraller? (Med bilder) Har läst Daniel knops bok. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 927 visningar
-
-
Hej! Har några sacrophyton i karet som beter sig väldigt konstigt tycker jag. De kan ena dagen vara pigga med polyperna ute, medan de dagen där på ser ut att vara påväg att dö. Det skiljer sig alltså väldigt mycket från dag till dag, om de ser ut att må bra eller inte. Har försöka se något mönster men inte lyckats hitta något. Skiljer även mellan de specifika i karet, vissa kan se jättepigga ut medan andra inte alls har några polyper ute. Någon som vet vad detta kan bero på? Går det att göra något åt? Tack så länge! Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 927 visningar
-
-
Hejsan Har precis varit och hämtat färdig blandadt saltvatten och köpte även med mig levande sten. Jag antar att vattnet måste komma upp i rätt temperatur innan jag lägger i levande stenen? MVH
-
- 1 svar
- 927 visningar
-
-
Allt började en fredagskväll i Juni 2008. Nej, det är inte riktigt sant. Det började nångång 2002. Jag var oerhört less på att byta 500 liter vatten varje söndag i mina sötvattenburkar. Det enda positiva med det är att jag nog har Sveriges största rodhodr.. rododhren... buske med fina blommor i juni. Då, 2002 alltså, började mina tankar på ett saltvatten, min fru höll inte med. (läs vägrade). Hur som helst så skulle sötvattenburkarna bort. Jag sålde allt jag hade och det var en enorm lättnad att slippa allt skit med akvarium. Men en hobby måste man ju ha så jag köpte veteranmoppar för pengarna. Det blev 13 st till slut tror jag. Efter några år med dragracing på gamla 60-t…
-
- 4 svar
- 927 visningar
-
-
Är det dags att kassera det här karet? Glasrutorna är 10mm tjocka, den ljusa fläcken (nedre tredjedelen på bilden) verkar gå halvvägs genom silikonfogen, så kanske är det bara 5mm fog just där.
-
-
- 19 svar
- 926 visningar
-
-
Tja! Har funderingar på att införskaffa mig ett Uvc, men efter att ha gått igenom ett gäng trådar på reefcentral så är jag inte helt säker längre. Jag märkte att det höjdes en hel del negativa röster mot användandet av Uvc. Dels verkar det enligt en del finnas negativa konsekvenser och en hel del menar också att de är ganska verkningslösa när det handlar om att motverka vita prick. Mitt incitament till införskaffning av uvc är enbart för att förhindra vita prick. Vad är era erfarenheter, hjälper det eller är det en onödig investering? Mvh Dennis
-
- 2 svar
- 925 visningar
-
-
Hej. Även om detta är mitt första inlägg, så har jag häckat här på forumet ett tag nu. Försökt att förkovra mig så gott det går. Efter flytt till en större bostad, så skall ett akvarium sjösättas. Jag höll på en del med ciklider för typ 25 år sedan. Så jag skall återuppta en gammal hobby så att säga. Planerna har gått från ett 150 liters sötvatten, vidare till ett 58 l clown hotell. Men nu verkar det om det blir ett aquael reefmax 105, alternativt ett RSM 130D. Uppstarts fasen är viktig har jag förstått, och att man inte skall vara för ivrig med belysningen. Nu till fråga nr 1. hur känsligt är det med dagsljuset i rummet? Jag tänkte ha det mitt vardagsrum, där är persienn…
-
- 9 svar
- 925 visningar
-
-
Min aquamedic t5 armatur strular..finns 2 rör i den, den ena lampan lyser svagt efter en stund! Jag har provat att byta röret men det blev tyvärr inte bättre.. någon som vet vad det kan vara?
-
- 6 svar
- 925 visningar
-
-
Jag har en korall som blivit överväxt av en annan. Kan man skära av den och flytta den nån annanstans istället? Eller vad/hur ska man göra? Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
-
- 3 svar
- 925 visningar
-
-
Jag behöver stoppa i LS i karet men inte fått ditt skummaren ännu. Behöver jag den direkt eller hur länge klaras sig LS utan skummarn.
-
- 5 svar
- 925 visningar
-
-
Har observerat små vita ibland genomskinliga varelser på LS. Kan dessa små krabater vara kräftdjur?
-
- 2 svar
- 925 visningar
-
-
Vet att detta är frågor som kommer upp med jämna mellanrum men då nya preparat kommer fram på markanaden så kan det ju vara bra att uppdatera sig lite ibland.. Har fått några glasrosor på en fraggsten. Hur får jag enklast bort dom? Joes juice? Kokandevatten? Kalciumhydroxid? Vill kunna behandla på plats i akvariet. Några tips? Sen det där med bubbelanger. Hur många mitrax? (De äter bubblor?) behöver man i ett 36l akvarie med lite bubblor här och där för att hålla dom i chack? Försöker suga bort vid vattenbyten och undviker att ha sönder dom men vill inte hamna i en situation där dom tar överhand… Varit där en gång...
-
- 1 svar
- 924 visningar
-
-
Nu vet jag inte om jag postar dehär i rätt forum men.. Som jag skrev i en gammal tråd så fick jag med lite godis med min LS. bla denna: http://hem.bredband.net/b154438/bild1.jpg Dendära grunkan har nu flyttat på sig och fått ett slemlager på sig och ser ut såhär: http://hem.bredband.net/b154438/bild5.jpg Nån som vet va de där är?
-
- 4 svar
- 924 visningar
-
-
Hej Kan man göra egen levande sten. Läste på sidan att man kunde göra det. Men för att den stenen man gör ska bli levande behövs det då redan levande sten? Mvh//Ricke www.zoofish.info.se
-
- 1 svar
- 924 visningar
-
-
Har ett ganska nystartat clownhotell. Helt plötsligt när ja tittade så är det hur mycket små luftbubblor som helst. Vad kan detta bero på? Någon som vet?
-
- 5 svar
- 924 visningar
-
-
japp fick stenen idag mäkta imponerad lite skillnad från sött. såg en liten krabba ska den vara kvar eller ska den ut. får väl se om jag kan få upp lite bilder fast än så länge é det inte mycket att se, lite stenbumlingar i vatten
-
- 2 svar
- 924 visningar
-
-
Rekommenderad web sida för Bräckvatten nyfikna. Massor av olika firrar att läsa om. "Dedicated to that little space somewhere between freshwater and marine" https://thebrackishtank.tumblr.com/
-
- 0 svar
- 923 visningar
-
-
Hej, Har haft en del limegröna och bruna alger sedan min uppstart för 3 månader sedan. De bruna algerna kommer o går medan de limegröna biti sig fast i stenen. Jag har aldrig riktigt vetat vad jag haft för värden på fosfat förrän nu när jag skaffat en hanna checker ULR. Dock blev jag väldigt förvånad när jag mätte 0! imorse innan ljuset gick igång. Jag gjorde alltså två tester idag och båda visade 0. Har kört med nopox tidigare men jag har jättesvårt o tro på att jag nollat fosfat när karet ser ut som det gör. Är det så att algerna bundit upp allt fosfat som gör att jag inte kan läsa av det? Övriga värden ligger korrekt förutom Nitrat där j…
-
- 7 svar
- 923 visningar
-
-
Nu har jag införskaffat ett RSM 130D , jag är helt grön på saltvatten men har haft det mesta inom sötvatten innan. Jag har skurit ner på antal akvarier så just nu har jag endast ett 540l malawi kar och RSM igång. Idag var jag och köpte de första invånarna, helt otroligt kul detta med LS och alla spännande fiskarter som finns! Innehåll i burken just nu är 15kg LS 5 eremiter 4 turbosnäckor 2 st Crysiptera cyanea
-
- 3 svar
- 923 visningar
-