Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by shreek,

om jag ska starta upp ett LITET saltvattenakvarium vad behöver jag då för belysning, pump mm?? Vad det gäller fiskarna, va behöver jag för att allt ska fungera? antar att jag måste ha något som rengör på botten samt något som äter alger mm... Tacksam för svar //Pernilla

• 4 svar
    • 833 visningar
  2. Started by Aquaguy,

Har en liten fråga jag har haft ett 7 liters akvarium en tid med ls i. Ska köpa ett dymax iq5 (13 liter) på torsdag ska samma dag köpa lite koraler skivor och knappar. Kan jag fylla på mina 7 liter i det nya karet plus 7 liter nytt salt och lägga i koralerna direkt eller måste jag vänta några timmar? Eller fylla på med lite nytt vatten i taget? tillexempel. Åker bort och köper koraler är därför jag måste köpa allt på en gång. Har några timmar hem också.

• 8 svar
    • 833 visningar
  3. Started by Catchio,

En riktig nybörjarfråga men jag upplever att kubformade kar är betydligt vanligare som salt än som söt så jag undrar om det är mer än en designfråga? Jag gissar att om man har ett högt kar så kan man få olika höjder=ljus för olika koraller men samtidigt svårt att få vettigt ljus på botten. Finns det praktiska skäl till att välja en viss form på akvariet beroende på vilka arter man tänker sig och i så fall vilka?

• 7 svar
    • 833 visningar
  4. Started by elinanilsson,

Hej, jag söker efter trevligt folk med saltvatten att kanske utbyta lite fragg med eller köpa lite koraller utav. Gärna inom Skaraborg /Skövde området eller runt omkring kontakt via e-post Chicko_lina@hotmail.com:)

• Gilla
    • 3 svar
    • 833 visningar
  5. Started by magnus1982,

Hejsan allihop! Nu hade jag tänkt starta ett akvarium på 54 liter. Jag är nybörjare och jag vet att små akvarium kan vara svårare men jag är villig att ge det en chans och behöver därför all hjälp jag kan få har satt igång karet och fyllt på med sand osv. salthalten är okej. har lagt i lite levande sten, ca 1.5 kg för att komma igång sen får man se var det slutar. har nu lite frågor. vad kommer härnäst? vilka tester ska göras? finns det någons speciell gräns för hur mycket levande sten jag måste ha? måste jag ha den i alltid? personligén tycker jag dem är rätt coola när kan koraller läggas i? när kan fiskar läggas i? frågar min lokala zoo affär hela tiden men frågorn…

6. Känner att jag vill satsa på ett större akvarium (vilket alla sade ifrån början hmm). Skall man låta bygga ett större i optiwhite eller skall man satsa på ett "paket" igen? Finns ju RSM250 som verkar helt ok även fast man måste modda det en del. Vad för andra märken gör out of the box? Elos känns inte så aktuellt då man får betala skjortan för ett på ca 200 liter. Om jag bygger ett så hade jag tänkt mig måtten 120X50X45cm alltså 270 liter. Men hur gör man då med skummare? Rekommenderas separat sump?

• 4 svar
    • 832 visningar
  7. Started by Gnarkill,

Hur ska man silikona om ett äldre 250 liters akvarium som har en ram runt sig? Ska man ta bort allt silikon, då menar jag precis allt eller ska man bara ta bort det lager som ligger på glas skivorna och lämna kvar det som sitter i mellan? /Tom

• 4 svar
    • 831 visningar
  8. Started by jarecki68,

Krabba bra eller dåligt? behålla eller bli av med den??????

• Gilla
    • 4 svar
    • 831 visningar
  9. Started by Insaltad,

Äntligen fick jag i saltet idag..så himelskt ...så snart blir det lite sten och sen lite fisk..fast allt dröjer ju:((wooow wooow wooow wooow wooow wooow wooow Tacka vet jag ett Tanganyika kar..bara i med vatten o fisk:)))

• 3 svar
    • 831 visningar
  10. Started by uffe80,

Hej! Köpt ett nytt kar på 2meter.. Det följer med en originalbenställning av aluminium, vågar man använda denna med tanke på vikten i ett saltkar?? Eller bör man mura upp en bänk!Mvh uffe

• 7 svar
    • 830 visningar
  11. Started by Catfish,

Hej! Jag håller på att starta upp ett 58 liters akvarium. Jag har i ca 5 kg sten, varav 1 kg av den är från ett akvarium som är igång. Jag har också levande sand, samt en död korall med massa gröna trådiga alger på i. Jag har sett rörmaskar på ena stenen och någonstans här i finns en snäcka och en sjöstjärna. Men hur blir det med uppstarten om man redan har sten med allt nyttigt på? Har kört med lyset på ca 3-5 timmar de senaste dagarna (haft igång en vecka), första dagarna max två timmar. Ska jag stoppa in någon uppstartskit (typ Reef Mature Pro kit) eller köpa makroalger eller strunta i det? När kan jag stoppa in någon algätare/fisk/korall? Fått så många olika bud frå…

• 3 svar
    • 830 visningar
  12. Started by Alexanderi,

Hej, Jag har ett clownhotell som var mitt första. Efter att jag flyttande en hel del valde jag att stänga ner detta för att ställa iordning det när jag är fast på ett ställe:) Jag har nu en liten fråga som jag gått och funderat lite på. Syreslangen som matar in syre för skummaren kunde ibland ''säcka'' igen. Dvs. att man vanligtvis hör hur pumpen jobbar och det kommer "bubblande" ljud från slangen som är ca. 0,3cm tjock. Och då skummar det på utav bara h-vete. Men sedan så efter ett tag så slutade bubblandet ljuda och skummaren gav inte ifrån sig något skum. Vet någon vad detta kan bero på? Har det med saltet att göra? Minns att jag blåste i syreslangen o så var det iblan…

13. Started by Reuben,

Tjena, Har nyligen slängt i ca 50KG sten i mitt akvarium som legat torrt ett bra tag. Vad jag förstått ska jag förvänta mig att de kommer läcka fosfat ett bra tag. Det har stått i vattnet som är ca 27 grader (utan några pumpar igång ect) i två dagar nu, när kan jag förvänta mig att de börjar läcka fosfat? Gjorde precis ett PO4 test och resultatet blev under 0.1mg/l dvs under vad mätaren kunde visa (vet att jag gjorde rätt). Hur länge bör jag vänta innan den bör spika upp om det nu är massa döda saker fast i stenen? Han jag köpte den av sa att den var behandlad ect innan det togs ut, dödade han allt och gjorde det rätt kan det betyda att stenen är redo att användas mer ell…

• 2 svar
    • 830 visningar
  14. Started by jeber,

Finns det någon bra hemsida eller bok där man kan läsa på om olika koraller? (Med bilder) Har läst Daniel knops bok. Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 830 visningar
  15. Started by chippen,

Hej Har beslutat mej för att lämna in karet för borrning istället för att krångla med en överrinningsbox (billigare och mer praktiskt). Okej nu till min fundering; har en kub och undrar om det blir snyggast att borra i mitten(bakkant) och bygga upp som en revpelare eller skulle ni heller borra i ett hörn och bygga upp revet upp längs sidorna? Behöver lite reflektioner så att jag har lättare att bestämma mej. Kuben är 60*60*60. Som ljus räcker 150w eller skulle ni överväga 250w? Mvh/Bosse

• 2 svar
    • 829 visningar
  16. Started by Gnarkill,

är det något speciellt man bör tänka på när man ska borra hål i botten där röret i ytavrinningen sitter????

17. Started by 0lof,

Hej, jag undrar om någon har erfarenhet eller vet om det finns transportfirmor/flyttfirmor som kan transportera akvarium (ca 350l) Jag har svårt att hämta det själv då jag bor så långt ifrån... Jag har inte hittat så mycket när jag googlat förutom typ schenker som jag inte litar på, så tänkte kolla här om det ens är en grej som folk gör. Mvh Olle

• 3 svar
    • 829 visningar
  18. Jag startade för ca 6 veckor sedan upp ett saltvattenkar för första gången i mitt liv, det är ett Red Sea Reefer 450. Jag har redan verkligen fastnat för denna underbara hobby och försöker suga i mig all information jag bara kan (har läst 4 böcker nu). Detta forum är en veritabel guldgruva för mig som nybörjare, men jag är inte så van med forum så om jag gör något fel får ni gärna tala om det för mig. Nu har jag haft 10kg levande sten i karet ca 4 veckor och väntar tålmodigt på att Triton skall få hem mina resterande 30kg. Min plan är att det skall få stå tills slutet av oktober så att jag slipper försöka få någon att göra annat än att fylla på …

• Gilla
    • 5 svar
    • 829 visningar
  19. Started by hecyhook,

Jättedum fråga... ☺️ Kan jag fylla akvariumet med vanligt vatten för att testa tekniken? För att sedan tömma det och fylla på med RO saltvatten när det är dags att starta igång det på riktigt med levande sten, sand, fiskar, koraller osv..... Tycker självklart inte att det borde vara några problem, men är bäst att fråga som nybörjare... ☺️

• Tack
    • 3 svar
    • 829 visningar
  20. Started by Pear,

Nu så har jag äntligen installerat min ytavrinningsbox i karet. Från boxen tar jag vattnet till skummaren samt till mitt uv, det blev precis lagom med vatten från boxen för att få det mellanrum mellan vattenytan och boxens lite lägre yta så det rinner ner fint. Kör utan sump så nu fixar jag ytan.

• 1 svar
    • 829 visningar
  21. Started by mikael_pecov,

Hej! Jag ska starta ett 80 liters akvarium med enbart 2 clownfiskar och 1 räka, alltså enbart detta och levande sten, inga koraller. Nu till min fråga, om jag gör vattenbyten varje vecka, säg 10-20% så kan man väl skippa en skummare (då dessa nanoskummare nästan alltid är skräp). Min nästa fråga är om jag ska använda mig av en syresten? Är detta ett bra sätt att syresätta vattnet? Hälsningar Mikael

• 2 svar
    • 828 visningar
  22. Started by Krillo,

Hejsan! Hur gör ni andra med matning av fisk? Jag ämnar att mata mina Decora gobier och min tvåfärgade blennid två gånger om dagen. Min ljusccykel är på ca 13 timmar och startar klockan 9 på morgonen och släcker vid 22. Dock är det så att samtliga fiskar sover gott innan ljuet slår på och syns inte vid matning som måste ske innan jag åker till jobbet (som är innan 9). Alltså blir det matning bara en gång om dagen vilket jag tycker skulle bli lite snålt. Hur gör ni andra, slänger ni i mat ädå och hoppas invånarna vaknar till, eller matar ni bara en gång om dagen, annorlunda ljuscykler etc? Råd mottages gärna.

• 4 svar
    • 828 visningar
  23. Jag kör ett RSM130 med RED SEA Coral Pro och osmosvatten. Hittills verkar allt fungera ypperligt. Akvariet har varit igång lite över en månad. Nu börjar jag fundera på tillsatser och spårämnen och undrar: Vilka använder ni? Jag har hittat t.ex Salifert All-in-one etc men detta är en djungel. Helst vill jag ha ett enda preparat och inte tolv flaskor. Några tips?

• 3 svar
    • 827 visningar
  24. Started by freddi36,

hej alla på svg, jag måste börja med att säga att denna hemsida är super för dom som håller på med saltakvarium. jköpte ett begagnat clownhotell för ca 3veckor sedan. när jag köpte det så följde det med LS, en percula clown, tre turbosniglar, en liten skivanemon, och teknisk utrusting. jag har inte köpt något levande än förutom två eremiter och har tänkt att köpa en till clown. nu till frågan, jag har mätat Mg, Ca, kh, ph, och salthalt. värdena är: Mg: 1260 ppm ph, ca 8 salthalt ca 1,023-1,024 kh, var 5-6 men jag har höjt det med bikarbonat till 8-9. Ca, det är problemet det är uppe i 600 ppm. jag gjorde vatten byte idag så det sjönk lite. det vattnet som jag häller i eft…

• 3 svar
    • 827 visningar
  25. Started by Mudar,

F.o.m jag startade upp mitt kar för ca 7-8 mån och har magnesium värde för högt. Jag mäter med Redsea testkit och går varje gång 1480-1500 Vattnet har följande värde: Ph 8,2 Kh 11,5 No3 20-30 Po4 0,04-0,08 Ca 420-440 Körmed Redsea pro salt Men jag fattar inte varför Mg är för högt, och inte förbrukas som den ska. Och vet inte vad kan det påverka med högt Mg, eller är det normalt och man behöver inte oroa dej för??? Mvh Mudde

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.