Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej alla saltvattens entusiaster! Har den senaste tiden drastiskt tappat intresse för mitt sötvattenakvarium, fiskar och utseende har gått från väldigt spännande till mer grått och tråkigt. Jag har haft akvarium i lite drygt 1.5 år, endast sötvatten. Jag har läst mängder med information här på forumet och har snabbt insett att "optimala" saltakvariet inte riktigt går att uppnå i nuläget. Med optimala så menar jag på sump och allt där till som många använder. Min plan med salt är att jag ska börja "lowtech", som jag har förstått det kan man komma undan med att köpa en skummare korallsand + sten och 2 streamers mer eller mindre. Jag kommer även att övergå till ett större a…
-
- 46 svar
- 4k visningar
-
-
hej jag är helt färsk här och jag undrar om någon vet var jag kan köpa saltvattensakvarietboken mvh Geir Bengtsson
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Går och funderar på att starta ett saltvattensakvarium eftersom marinbiologi alltid har legat mig varmt om hjärtat. Har funderat länge men inte kommit till skott eftersom det är så fruktansvärt dyrt.. Kontaktade en akvariebyggare som kan bygga ett ramakvarium anpassat för saltvatten med tjockt glas och tredubbla silikonfogar. Jag funderade på måtten 160 x 60 (bredd) x 40 (höjd) cm därför att jag läst att man kan klara sig med energisnålare lysrör istället för metallhalogenlampor om höjden inte är för stor och man vill ha lättskötta koraller. Dessutom blir belastningen på golvet mindre om man får ut vikten på större yta. (Tänkte även bygga en vridstyv sockel) Kanske …
-
- 2 svar
- 555 visningar
-
-
om man skulle ha ett saltvattensakvarium för västkustsfiskar och byter vatten med nytt havsvatten ibland.. hur ofta ska man göra det för att slippa en massa tillsatser om man ex har några nakensnäckor, svart smörbult, sjöstjärna+ lite alger och nässeldjur???
-
- 4 svar
- 860 visningar
-
-
-
Hej, Finns det någon vänlig akvaristsjäl i Lundområdet som har ett akvarium med sump direkt i akvariet som kan tänka sig att visa sin lösning för mig? Jag skall börja bygga mitt kar i augusti då jag flyttar ner till Dalby och skulle vilja se en fungerande lösning. Jag har ett Rio 240 l och har köpt mig en Deltec 500MC och en Aqua Medic osmos på inrådan av andra akvarister här på forumet. Min plan är att skärma av ena kortsidan på akvariet med glas eller plexiglas och sätta in skummaren, doppvärmaren och en returpump bakom detta. Räcker det med att köra en starkare returpump för cirkulationen i karet om jag kör en som klarar t ex upp till 3000 l/h eller måste jag ha ytte…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag är seriöst intresserad av att starta upp ett saltvattensakvarium och undrar vad jag ska tänka på och vad som ska inhandlas. Förstår att det kräver mycket tålamod, tid och skötsel men är som sagt seriös och kan tänka mig att viga stor del av min tid till detta. Tacksam för tips och råd.
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny både här och inom akvariehobbyn, så ska kanske berätta lite om mig själv. Jag heter Martin och är 21 år gammal, jag lever i södra Sverige. Jag har länge fascinerats av akvarium, framför allt saltvattensakvarium. Och just nu har jag väldigt mycket tid över, så det fick bli att börja på ett litet projekt inom akvarievärlden. Tanken var att starta ett saltvattenskar utan tidigare erfarenhet av salt- eller sötvattensakvarium. Jag är nog inte heller den första människan som har tänkt på det, så jag tänkte att jag kunde dela detta med dom som är intresserade av att följa min resa genom akvarievärlden. Och om ni vill får ni hemskt gärna komma med tips och…
-
- 8 svar
- 912 visningar
-
-
Ibland ser man att det står att det är ett saltvattensakvarium. det kan det ju vara om det följer med saltvattensprodukter. men ett akvarium kan man väl annvända både till söt och saltvatten??
-
- 3 svar
- 907 visningar
-
-
Hej! Nu är det dags, rookien ska starta saltvatten! Är det någon som har en gammal "Daniel Knop Saltvattensbok Korallrevsakvaristik nybörjare" att sälja?
-
- 0 svar
- 983 visningar
-
-
Någon som vet några bra butiker på vägen? Zoogiganten - Lomma Håkanstorp Zoo - Malmö Fyll gärna på listan.
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan! Jag är väldigt ny här på forumet så jag tänkte skriva en liten presentation av mig själv. Som ni kan se i min profil så heter jag Robin och jag har hållit på med sötvattenskar enda sen jag fick mitt första sötvattenskar som 11åring. Intresset har svajjat lite hit och dit och det har blivit att man har sålt sina akvarium och sen efter något år köpt ett nytt igen. Senaste året inom akvaristik så har jag ägnat mig åt både Tanganyika ciklider (Tropheus) och Malawi ciklider. Samt haft en liten hobby odling. Jag har alltid velat ha ett saltvattens akvarium. Men det kändes som om det skulle vara alldeles för svårt, komplicerat och alldeles alldeles för dyrt. Så jag f…
-
- 251 svar
- 31,4k visningar
-
-
Hej! Det här blir mitt premiärinlägg här på Saltvattensguiden. Jag har långt gångna funderingar på att starta ett mindre saltvattensakvarium. Men jag är lite förvirrad vilken väg jag ska välja för att maximera mina chanser att lyckas som nybörjare. För det första bor jag i Östersund, vilket är långt från butiker som säljer tillbehör och levande organismer till saltvatten. Är det ens möjligt att ha ett akvarium när man bor så till? Mina planer efter att ha läst på en del lutar nog åt att börja med ett akvarium med inbyggd filterkammare, typ Fusion nano 20 (ca 75 liter), och starta/driva det enligt vad jag sett kallas "low tech high bio"-…
-
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Som rubriken lyder så undrar jag om det finns flera än jag & "djzimon" som har saltvattensakvarie på Åland.... Sku va kul att kanske byta lite fraggar eller andra prylar i framtiden då vårat kar endast varit igång 10 dagar.. Eftersom det är första akvariet man har kanske man skulle kunna kika över på en kaffe & snacka lite & få lite mera kunskap om saltvattenskar. Mvh Roger
-
- 28 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej alla saltisar! Har äntligen kommit till skott, nu ska det bli ett saltvattenskar. Har läst en massa trådar här och hittat mycket läsvärt. Har dock några funderingar: Sump eller inte? klarar man karet med bara en skummare och cirk. pumpar Storlek? lutar åt ett på 150-180 l ungefär /TomKa
-
Kan inte alla som har hajakvarier här i svergie och gärna utomlands också lägga ut en bild på sina hajakvarien? Det skulle vara kul att se! MVH Ted
-
- 3 svar
- 794 visningar
-
-
Har ju kört mitt 20liters nu ett tag i väntan på det 30liters som får bli huvudkaret med inriktning på lägre ryggradslösa djur. Många nybörjarmisstag har det blivit samt otur med utrustning o semestertider som lett till för lång väntetid osv. Så nu tänkte jag samla några funderingar inför den skarpa sjösättningen som får följas upp med bilder o status, älskar verkligen denna hobby. Sand: Vill ha död sand och köra med startbakterier ist för levande sand. Dock klurar jag lite på storleken på kornen. 1-2mm, blir det för grovt för smådjur att gräva filtrera o dona med? Filter: Kommer köra med det medföljande hang-onfiltret, det följer ju med "skumgummi" i båda filterfacken, m…
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är det samma nitrifikationsbakterier i sötvatten som i saltvatten? Jag tror mig ha läst här att det är det men i Knops bok så står det att det skall vara halofila bakterier och att "bakteriepreparat för sötvatten torde göra ringa nytta i saltvatten". Eftersom jag har korallgrus i mitt malawiakvarium så tänkte jag ta av det till saltvattensakvariet för att kickstarta processen. Är det dumt?
-
-
- 1 svar
- 451 visningar
-
-
-
Har en liten fråg =) Skillnad på sand och sand ...tex sand, 1 mm grus, 3 mm grus och 5 mm grus ... Hur skiljer det sig ...måste jag ha sand för att en mussla skall trivas, sjögurkor, stjärnor osv, tycker alla andra fiskar, sniglar, kräftor om sand oxå ... hur skiljer sig renhållningen ? kan jag blanda olika storlekar ...som ren sand med 1 mm korallgrus...? Tja ...ni kanske kan fler exempel ...bara bomba ...försöker komma på vad jag skall ta i mitt nya kar ...ge det en snygg o stilren look ... Vill ha ett "Bang & Olofsen" akvarium . MVH Peter
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har haft min levande sand i ett år nu. Den är väldigt skiten, är det smart att byta eller är det dumt!?
-
- 3 svar
- 579 visningar
-
-
Jag har funderingar kring att köra utan sand, men vad är fördelar respektive nackdelar med sand?
-
-
- 13 svar
- 3k visningar
-
-
Har förmodligen tänka köpa ett begagnat saltkar i veckan. Jag skulle vilja ha ljus sand för att jag tycker det är snyggt. Har läst om sandens vara eller icke vara på forumet, hälften tycker att man kan ha sand i, och andra hälften tycker inte att man ska ha sand. Så man får som inget konkret svar på frågan. Karet är på 160 liter och som det är nu fyllt med över 50kg ls, anemoner och andra latinska namn :-) 50kg ls är för mycket i min smak, blir ju alldeles knökfullt i karet. Jag vill ha runt 3cm ljus sandbotten och sen möblera ett rev med ls, korallerna och anemonerna som följde med. Dom enda fiskar jag ska skaffa senare är två clowner, och ev. två blå frökenfiskar. Blir …
-
- 26 svar
- 2,7k visningar
-
-
Jag ska starta ett lido 120 salt inom en snar framtid och försöker samla in info om allt som stavas salt:) hur är det med sand? om man väljer att ha sand, måste man då ha nått som lever i sanden? eller kan man ha sand ändå?
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Tack för alla svar från förra frågan ang. clownhotell. Har beställt ett nu, undrar en sak om sand och LS. Var köper man bra LS? Är allt samma skit? Sen om sand... vill ha en så vit(ljus) sand som möjligt. Vad ska man ha för någon sand då? Och om man vill ha BLÅTT ljus, går det att ordna på nåt sätt? Blir så skönt ljus i drickat då... Tacksam för svar // Petter Ps. Tjejen min undrar, och jag oxå för den delen, hur gör man när man flyttar på ett stort akvarium med koraller, fiskar, anemoner osv.? Ds.
-
- 3 svar
- 983 visningar
-