Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by DanneH,

Nu är jag less på mitt förstakar som det står! Jag behöver få lös sargen ovanpå karet och kapa upp den en aning så jag får ner min påhängsskummare djupare. Filterhuset som sitter i original tar upp dyrbar plats i ett redan litet kar så det vill jag ha bort också. Jag läser och hör rykten om hur man bara "plockar" bort grejerna på just ett Juwel Lido men dom sitter ju som berget. Har någon ett klurigt tips på hur jag ska få lös sargen och filterhuset så ser jag gärna att ni delar med er av det:)

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  2. Started by magnus1982,

hej hej! jag har ett 58 liters clown hotell kar som är i uppstartsfasen, ska snart lägga i någon fin korall, har inte bestämt mig ännu för vilken bara men finns juh en hel del alternativ . tänkte bara höra med er angående vattenbyte, jag vill göra vattenbyte med 10 procent en gång i veckan ungefär för att hålla det nice. (förhoppningsvis) tänkte då höra om det är okej om man använder en spann eller kanske ett annat akvarie som man då har fyllt med vatten och mätt upp salthalten som är likvärdig den som är i mitt "riktiga" akvarium då. och där lagt i en pump som runt det. och har det stående i något rum eller så. ¨det borde juh underlätta när man bytar så lite vatten så …

• 3 svar
    • 1k visningar
  3. Started by magnus1982,

för övrigt en fråga till när jag ändå är igång. jag kör testerna en gång i veckan nitrat nitrit osv. med märket expert line aqua test. kanske inte så relevant men jag har så jäkla svårt att avläsa dem. ser på ett ungefär men är inte hundra, självklart ser man skillnad på blå och grön hehe. men just nitrit som är så viktig är så svårt och det ska juh helst vara 0. därav är jag lite orolig. råd?

• 0 svar
    • 423 visningar
  4. Started by havre,

Har börjat fundera i lite större banor nu och regeringen har till och med undrat när och vad nästa kar skall bli. Det finns en plats i vardagsrummet och ett speciellt utrymme som jag funderat över om det går att göra någonting med. Problemet är att det är L-format och jag tänkte höra mig för om det finns några nackdelar med ett sådant. Karet kommer stå "fritt" i rummet så att den hörna som uppstår kommer att gå att se in i. Är det någon som har ett L-format kar på guiden? Jag har inte hittat ett vilket stärker min oro över dess lämplighet. Lite om karet: Det skall vara ett fish-only kar, i alla fall från början. Att driva ett stort SPS-kar är alldeles för dyrt just nu i …

5. Tjenna!! De är första gången ja ska börja med ett saltvattens kar nu! Jag har ett akvarium på 37liter och jag skulle vilja ha lite tips på vad ja kan ha i de för att de ska funka bra o att ja ska ha en stor chans att lyckas med de ! skulle även va glad om ni kunde skriva hur mycket de varje grej kostar o om ni har ngt att sälja så kan de nog va intressant !! Så ni som kan o är erfarna vänligen skriv !! Mvh Johan!!

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by teggner,

Jäep, då är drömmen snart fullbordad. Nu ska jag också, äntligen ta steget in i saltvattensvärlden. Vem är jag? Heter Fredrik och är (som också står här till vänster) 19 snart 20 år, bor i storvreta en bit norr om uppsala, men flyttar ut och in i en trea tillsammans med en polare den andra maj. Kom i kontakt med saltvatten i och med att jag spanade efter info om tuffingen cuttlefish sepia, och halkade in här på guiden. cuttlefish Har som de flesta andra här också haft ett sötvattenskar innan med lite näbbciklider osv, men har alltid varit sugen på salt men trott att det var för svårt. Vart ivarjefall helt fast för tryckarna i början, men insåg sen rätt tidigt att jag …

• 213 svar
    • 19,8k visningar
  7. Started by Gnarkill,

VArt kan man köpa fragg pluggar av olika modeller och sånt?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Netweaver,

Har nu suttit och lurat lite in i karet på natten och ser en hel del liv där som man inte ser på dagen. Bl.a. en massa små räk-liknande saker som far runt på stenarna m.m. Nån som vet mer om nattlivet i karet, omöjligt för mig att fota med min gamla kamera?

• 1 svar
    • 659 visningar
  9. Ja som rubriken lyder så funderar jag just nu på någon av skummarna Ati bubblemaster 200, H&S 150 och grotech hea. dom kostar ungefär lika mycket så priset e inte så avgörande men undrar vilken ni skulle valt och varför. Säg gärna om ni har personliga erfarenheter och/eller vet någon som har. Jag funder på att bygga om ett juwel akvarium på 400 liter och bygga sump under. Jag har även läst att man kan ta ytavrinningsvattnet direkt ner i skummaren det låter som en bra ide men fungerar det på alla skummare? Jag har även mina funderingar på att köra zeovit i karet. Jag kommer nog att bygga 2 sumpar med pvc rör mellan eftersom det är 2 skåp men jag vet inte säkert än. Ja…

• 20 svar
    • 2,2k visningar
  10. Started by Botan,

Hej allihopa Jag har ett litet problem. Jag har ett några månader gamalt akvarium och ett ny uppstartat nano kar med moget vatten men med ny Levande sten som puttrat i 10 dagar. Mitt akvarium innehöll: en royal dottyback (han som är halvan gul och halvan rosa) en fjärilsfisk, en algätande fisk, erimiter och en räka tills igår. Då jag blev så ARG på Gnällan (royal dottybacken) som hela tiden har jagat mina andra fiskar och vaktat räkan som inte ens vågat komma ut pga. att han skulle fått sig en snyting av gnällan. I går flyttade jag över skit fisken till mitt nystartade akvarium. Nu matvägrar han och ligger mest och trycker bland stenarna. Värdena är än så länge bra men mi…

• 2 svar
    • 650 visningar
  11. Started by Botan,

Hej allihopa Ville bara visa lite bilder på mitt fina akvarium: 250 liter. Har lite frågor också som jag hoppas att ni kan svara på. Fråga 1: Den fula fisken, han som är grå, brun som sitter på en pump, vad är det förren firre? Vad äter han? Måste man mata honom eller nöjer han sig med bara alger? Fråga 2: Vad är dom små tussarna på den lila stenen som jag zoomat in? Är det bra dåligt? Fråga 3: Har fjärilsfisken några speciella behov, vad matas han med...förrutom artemia? Mvh Sofia

12. Started by port513,

Som rubriken säger så vill jag som komplett nybörjare starta ett nano reef på ca 58L. Vad ska jag tänka på med detta och VAD kan jag ha i detta utan att det ställer till problem? Tanken är att detta ska stå på mitt kontor så att dagen inte bara innehåller datorer och annan teknik /Henke

• 12 svar
    • 2,6k visningar
  13. Started by joelkorn,

på inrådan av en handlar köpte ja bara en glödlampa till min 250w Mh armatur o väntar me lysrör tills koraller o andra djur ska i. e de bra? eller snare duger de tillsvidare? hur många timmar om dan ska lampan stå på? så akvariet mår bra men inte algerna=)

• 5 svar
    • 850 visningar
  14. Har sett några saker jag gärna vill ha lite input på: 1. Några små "kuddar" - kan det vara svamp? De är ljuslila/rosa-aktiga ungefär som de ljusare kalkalgerna. Ser 4-5 st utspridda med några cm mellanrum - de största är kanske 1 cm i diameter. Det konstiga med dessa är att den första jag såg försvann, men nu har jag sett mer i en lite skuggigare del av akvariet. Dessutom hade den första jag såg samt 3 av de nya (de som är lite större) som konstiga vita trådar 1-2 cm långa som sticker ut och vajar i strömmen. Eller jag tror de sticker ut, men det kanske är nåt annat som bara av slump visar sig i anslutning till "kuddarna". Kollat bilder på cyano och de jag sett är alldele…

• 1 svar
    • 913 visningar
  15. Started by joelkorn,

Hej mitt kar har kört i 2 veckor nu ca. köpte KH mätare idag o testade den visar att jag har 13,2!!!! Det som jag har förstårr är väldigt mycket? är det farligt? hur sänker man? Tack för all hjälp. underbar sida detta! Mvh/ Joel

• 16 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Botan,

Hej Mitt akvrium har puttrat i ca. 6 veckor nu. Provade i söndags alla tester, som då visade perfekta. På måndagen köpte jag 5 st erimiter som jag tänkte skulle äta lite alger. Idag provade jag testerna som visade 50 mg i Nitrat. Vad ska jag göra? Är det nitrat toppen jag har nu eller är det bara för att jag introducerade nya varelser i akvariet??

17. Hej! Efter drygt tio år inom sötvatten har jag nu tänkt att starta upp ett saltvattensakvarium. Tidigare sötvattensakvarier har varit fyllda med allt från malawi till diskus. Jag är helt färsk på saltvatten, så i början blir det nog så lätta koraller och fiskar som möjligt, för att allteftersom man lär sig mer uppgradera successivt. Jag började titta på färdiga lösningar (just för att jag är nybörjare inom saltet) och tittade då mest åt ett Red Sea Max. Efter lite funderingar kring detta akvarium kom jag på att det nog var lite för litet. Alla mina sötvattenskar (bortsett från yngelkar osv) har varit på minst 300 liter, vilket jag tycker är en ganska behaglig storlek att …

18. Started by ExCeed,

Hej hej, kommer att införskaffa ett 400liters kar denna vecka förhoppningsvis, och tänkte höra med er vad som är att rekomendera i teknikväg. När man läser på div forum, så får man en massa olika åsikter om vad som är att föredra. Jag skulle hellst slippa att ha en sump under akvariet, hur ska jag bäst lösa det? Sen så undrar jag vilka pumpar som är passande för mitt kar. Alså, helt enkelt vilken hårdvara jag behöver Tänkte mjukstarta, dvs lättskötta fiskar som inte är alltför känsliga, koraller, "mjukdjur". Jag får börja med de lätta arterna och gå vidare uppåt, och göra det mer och mer avancerat ju mer jag lär mig. Skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite hjälp s…

• 4 svar
    • 804 visningar
  19. Started by Amanite,

Har spanat in ett kar jag absolut skulle vilja slå till på men problemet är att det inte är av rent silikonat glas. Har hört olika rön ang detta, så vad säger ni som vet? Hur är det, fäller aluminiumet ut gifter i vattnet om det skulle komma o kontakt med kanten uppe vid utan eller hur känsligt är det? Gäller det kanske bara om man ska ha mer känsliga koraller, anemoner etc?

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by landin,

Idag när jag skulle mata räkan så upptäckte jag nåt annat som ville äta... Matbiten hamnade 3 cm från stenen och underifrån stenen kommer en avlång "mask?" med nåt som såg ut som taggar på. Den var brun och längre bak svart... Jag kunde ej se hur lång den var efter som den kröp från stenen och sträckte sig efter maten... men den är iaf längre än 3 cm.. Väldigt skygg är den. Inte har jag kunnat fota den eftersom den gärna gömmer sig... Tyckte den såg lite ut som en borstmask? eller nåt... Om det är en sådan, är de farliga, ska man ta bort den och hur? Vill ogärna röra den... ser läbbig ut.. sen är det en annan sak... jag har några gröna påsar på stenen? Påminner mig om p…

• 3 svar
    • 1k visningar
  21. Started by per-åke,

Är nu 4-5 veckor sedan jag fyllde mitt nya kar med levande sten. Ser väldigt lite liv i stenen. Min fråga är om stenen bryter ner de faliga ämnen som bildas i akvariet ändå , fast den ser ut att vara död ? Kommer stenen efter ett tag att få alla dom där hälsosamma bakterierna den skall ha, och därmed funka ? Jag har tillsatt nogot som heter :Clear-Flo bio-degrade for aquariums. På plast flaskan står det att det ska vara " levande nyttobakterier " som bland annat skall bryta ner nitrit. Eftersom levade sten skall funka som ett reningsverk är man lite orolig. Så kan någon hjälpa mej att reda ut detta vore det bra.

22. Started by Mattias Malmö,

La i LS igår och vet inte riktigt vad man ska förvänta sig, och hade inte heller några förväntningar så det blev en positiv överraskning att se, vad i alla fall jag tyckte, så mycket liv bara ett par timmar efter iläggande. Massa ”pinnar”, ”trådar” och grejer som jag inte kan avgöra om det är nåt levande eller dött och dessutom fladdrade det det omkring lite poder av nåt slag i strömmarna som jag inte heller kunde avgöra om de var döda eller levande – en del var rätt stora och såg ut som typ genomskinliga märlor eller nåt. Sen susade en pytteliten ormstjärna (kroppen ca 1 mm och sytrådssmala armar ca 1 cm långa) förbi i strömmarna så jag trodde den var död. Men när den ko…

23. Started by solwretep,

Hej! Jag letar lite efter en snygg akvarie-möbel-kombination. Jag hade tänkt mig "några hundra liter", kanske mellan 250-500. Akvariet behöver inte vara särskilt märkligt, men bänken (gärna med sumpmöjligheter) måste nog vara rätt snygg med tanke på min sambo. Går det att köpa någon snygg och billig "ikea-style" bänk? Eller finns det någon som tillverkar snygga bänkar här i sverige? Jag tänker mest på hållfastheten när det gäller ikea. Finns det några generella tumregler när det gäller hållfasthet om man inte köper en dedikerad akvariemöbel? hittade denna: http://www.cupargardencentre.co.uk/acatalog/Osaka.html ... Finns den att köpa i sverige? Vart hittar man de billigas…

24. Started by Netweaver,

Hej! Har lite funderingar då jag numera ändrat om i karet hur många gånger som helst varje gång jag köpt en ny korall eller likanande kan man klyva levande sten hur som helst har för mig att jag läst att de nyttiga bakterierna sitter inne i stenen? Tar stenen skada av att bli kluven? Vad klyver man lättast med typ en huggmejsel eller ska man köra med en vinkelslip eller nåt helt annat? Vill ju minimera tiden stenen är utanför karet. Sen skulle jag även vilja borra hål i stenen för att kunna sätta ihop och "skulpturera" med hjälp av stavar som jag stoppar i hålen som stag, nån som har nåt tips på material ska man försöka hitta plast eller nåt annat metall är ju no no? Det …

25. Started by Robban_fbg,

Hej. Jag tänkte bygga ett akvarium 350-400L. 50 cm högt.Andra mått är oklara ännu. Är det något speciellt man ska tänka på? Tänkte inte köra med sump. tackar för tips

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.