Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej! Behöver bra tips på hur man enklast rengör på botten, har ganska finkornig sand och vill ha bort all "smuts".
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan, Kanske en dum fråga, men jag vill ställa den iaf. Hur mycket salt per liter nytt vatten bör man ha ? Eller måsta man helt enkelt "prova" sig fram. /Robban
-
- 7 svar
- 6,3k visningar
-
-
Hej, jag heter Rickard och bor i Karlstadtrakten och har precis (3 v sedan) startat ett Juwel Rio 180 liter med salt. För 2 år sedan hade jag precis kommit igång med en tank på 375 l, men pga flytt fick jag lägga ned denna precis när det började bli roligt.... Men nu är man alltså igång igen men nu i lite mindre skala, även om andra planer redan börjar komma. (hörde jag någon säga: Lugn, lugn?) Första fiskarna (1 st c. bispinosus + 2 a. ocellaris) åkte i karet härom dagen. Och naturligtvis, när man passerat "point of no return" upptäcker man något mindre kul. Mittstaget på plastsargen i överkant på karet har släppt, och när jag mäter mitt på karet ser jag att det skiljer …
-
- 4 svar
- 2,2k visningar
-
-
Nu har jag faktiskt en fråga inför budgeteringen som jag inte hittat svar på i böcker - hur mycket el ska man räkna med förbrukas? Jag förstår ju att detta beror på hur stor/mycket utrustning man har, men om nån har koll på ungefärligen ett RSMs förbrukning så vore jag tacksam. Jag inser också att troligen ingen sitter och räknar exakta siffror här, men på en höft vore det trevligt att få nån input om huruvida man ska räkna med att detta påverkar ens elräkning (som singel i en etta är den rätt låg just nu) märkbart.
-
- 4 svar
- 932 visningar
-
-
Hittar ingen lämplig tråd för att presentera sig så jag kör en snabbis här. Fyller 34 i år, bor i Malmö och jobbar i Lund. Har den senaste tiden blivit mer och mer sugen på att återuppta akvariehobbyn från min barndom/ungdom. Hade akvarium hemma från födseln och gjorde mig av med ett 375 l sötvattenkar med Sydamerikanska ciklider när jag var runt 21 eftersom jag fick för mig att plugga i Lund och inte tyckte mig ha plats i ett korridorsrum. Tanken var att köpa ett mindre eller vänta tills jag hade större boyta och skaffa ett nytt större då. Men så blev det inte förrän nu som suget tog över. Först hade jag tänkt köra sötvatten igen, men sen tänkte jag kolla upp saltvatten …
-
- 13 svar
- 1,6k visningar
-
-
-
Ok, ska skaffa mitt första saltvattensakvarium och har bestämt mig för ett Clown fiskhotell 58L. Hoppas jag får tag på ett bara. Min fråga är vad måste jag köpa samtidigt som akvariet, dvs vattenberedningsmedel, tester mm för att kunna hälla i kranvatten + levande sten och helt enkelt komma igång? Eftersom jag är nybörjare och inte gjord av pengar osv vill jag hålla det hela enkelt, och är beredd på täta vattenbyten. Tänkte ha koraller, räkor och bara ett par små fiskar. Undrar också hur jag gör med allt, tex vilken ordning salt, levande sten etc ska i och hur länge man väntar emellan? Tex måste vattnet stå med salt innan man har i stenen? Tacksam för alla råd, tips och …
-
- 2 svar
- 593 visningar
-
-
Hei er det noen som kan si meg hvordan denne skummeren virker og hvordan jeg bruker den. Tenker på om det er noe jeg skal passe på og slik Nybegynner jo og trenger hjelp. Fulgte ikke med noe info på den
-
- 3 svar
- 949 visningar
-
-
för nuvarande har jag ett sötvatten akvarium på 300 liter.. men mitt mål är att skaffa en drakfisk. frågan är dock kan jag göra om mitt sötvatten akvarium till ett saltvatten? om ja hur? och ifall att räcker 300 liter för en drakfisk?
-
- 2 svar
- 752 visningar
-
-
-
-
Är i uppstarten av ett guppyhotell 45l. ljuset 24w t5 pc rör + 11w orginal = 0.77w/l eheim compakt 1000 = 150 - 1000l/h (mer än 20ggr volym ) Planerat innehåll + invånare: 5-6 kg LS 3 eremiter 6 snäckor 1 räka 2 små clowner + Mycket mjuk koraller Skummare eller inte? hört att clowner skitar ner mycket. Den tänkta skummare skulle isf vara en Rio NanoSkimmer, mycket mer än så vill inte min plånbok vara med om. Kollat på Lasses och andras trådar …
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej! efter som vi har mycket under kylt rengn här nere i skåne så har vårat elbolag problem och holla liv i strömmen så att strömmen kommer och går. Som tur är har det inte varit avbrot någon längre tid i nu så inget har tagit skada men vad gör jag i fall det bler ett längre avbrott i strömmen hur holler jag karet varmt? hur gör jag med cirkulationen? hur länge klarar akvariet sej utan cirkulation och belysning? taksamm för snabba svar! Mvh/Marcus
-
- 2 svar
- 776 visningar
-
-
Går det bra att använda vatten från sötvattenakvarie och omvandla till saltvatten??
-
Här kommer det då ytterligare ett kar som är i uppbyggnad. Vill börja med att tacka för en bra sida! Hur som haver så här är det tänkt: Teknik/grejer så här långt -Huvudkar av 112l -Sump av 28l -Bänk = Ikea köksöverskåp som jag har reglat upp extra + justerbara ben -Doppvärmare 100W -Osmos Aqua Medic Standard 90l -Skummare Aqua Medic Turboflotor 1000 multi -Returpump NewJet 3000 l/h -UV-C filter 11w-T5 500l/h -Pumphuvud 2 x 1000 l/h osäker på om jag skall använda mig av dessa eftersom retuer är såpass stark, samt UVC pumpen. -MH 70W, ljuskälla 13000K är tanken -2 x 18w, Blåljus är tanken Jag har tagit fasta på skynda långsamt. Har samlat grejer i snart två år, och samla…
-
- 45 svar
- 7,5k visningar
-
-
Hejsan, Vilka T8 rör är "bäst" att använda till saltkar? Jag har fått tagit över ett 375 L saltkar, men han har bara kört med T8 rör, men han har inte kört med något levande utöver fiskarna. Jag tänker nu köra lite levande, tex lättare koraller, anemoner osv, men till en början tänker jag prova med T8 rör, ska sägas att detta blir mitt första kar, så jag börjar sakta och ekonomiskt för att sen uppgradera. Jag tänker köra med 4 rör. Det måste finns någon med erfarenheter om detta där ute :-) /Robban
-
- 3 svar
- 906 visningar
-
-
Hur ofta suger ni rent bottenslam. tycker det samlas en del grått sedement på botten, vid första vatten bytet sög jag runt i sanden och hel del grått sedement följde med. Har bara ca 1-2 mm grus.Skall jag oftare suga upp detta sedement? Det kommer också mycket skräp från LS som åker runt i karet, har nu satt in ett extra snabbfilter för rening av partiklar. Skall jag rengöra oftare? Suga botten oftare? Suga på LS vid vattenbyte? Eller bara låta det vara?
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har planer på att skaffa saltvattensakvarium inom en snar framtid men vill läsa lite om det först innan jag skaffar ett. Om ni skulle välja en bok som täcker grunderna och kanske lite till, vad skulle ni välja då? Tacksam för hjälp då det känns som en djungel av böcker därute...
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej åkte till min lokala "zoo butik" idag och frågade lite om dom kunde hjälpa mig ta hem lite saltvattens prylar och framöver lite invånare. Efter att vi pratat en stund så kommer vi in på uppstart av saltvatten, och jag måste säga att det hon föreslog var ganska långt ifrån vad jag har lyckats läsa mig till här. Hon tyckte att jag skulle blanda saltvatten som skulle stå i ca 6 veckor, därefter skulle jag köpa ett par mollys ( är inte det sötvatten fisk? ), för att köra in akvariumet med. Mata mycket, sa hon. sen efter ytterligare 1 månad eller 2 kunde jag köpa saltvatten fisk. när jag frågade om levande sten, sa hon att det var inte så viktigt men om jag hemsk gärna vil…
-
Då vart det saltvatten till slut. Efter ha velat i år, och lessnat på sötvatten för mycket så körs det igång. Akvariet vart ett 400L + sump. ca 52kg LS T5 armatur 4rör Det har hunnit va igång nu i ca 2 veckor och har "enligt mig" förvånande bra värden nu. men men, man ska väll vänta ett tag till innan man stoppar ner första 2 clownerna. Ska försöka lägga upp bilder under tidens lopp.. Men lär bli mest frågor I slutet av veckan får jag iaf skummaren och en ny fräsh cirkulationspump..
-
Har suttit å spånat hit å dit och slutar med att jag behöver hjälp.. Grubblar över ett nytt salt bygge. Hade tänkt ett kar på ca 500-600L Men tanken slog mig ang sump. att kanske göra en annan lösning med det här karet. Men man vill väll åt någon typ av ytavrinning + ett ställe att gömma tekniken. Är inte helt emot sump iom att jag använder det i mitt befintliga kar.. Men vill prova en annan lösning som man har ut alla fördelar med sump.. men slipper dom nackdelar "som rör utanför akvariet, regnskogsfuktighet i sump skåpet" osv osv.. Tanken flög mig att man kan göra en liten sump rent av i karet?, som rymmer det man vill gömma. Fast samtidigt känns onödigt med en sump …
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har ett smällande ljud i karet nattetid, kollade lite med ficklampa och såg då någon brun räkliknande varelse som försvann in i stenen, kan det vara Mantis eller? Skall dessa avlägsnas eller vara kvar? Om dessa skall bort, hur fångar man då in dom? Worms: Såg också ca 1dm lång mask/tusenfoting ringla sig bland stenen. Är detta något man skall ha kvar, hålla koll på eller avlägsna?
-
- 4 svar
- 886 visningar
-
-
Jahopp, då var man saltvattensakvarist då. Allting började med att leveransen av ett 420 Rubinkar till mina kära fengäddor (P. ornatipinnis) tog lite för lång tid. Jag blev som vanligt otålig att bara sitta och vänta och snackade med butiksinnehavaren om andra alternativ, i ögonvrån ser jag ett akvariepaket för saltvatten, och resten är historia. Nu en dryg månad senare sitter jag med ett saltvattenskar på 240 liter och det känns som jag är nykär eller nåt. Så här ser karet ut just nu. + lite Julstämning. Närbild 1 Närbild 2 En av mina testpiloter, som även syns i stenröset till höger i bilden ovan. En Clown Goby va? Övriga innevånare är bl.a. fyra eremitkräftor, en …
-
- 50 svar
- 5,6k visningar
-
-
Jag har "fått" ett komplett saltkar p 300 L. Detta är mitt första saltkar, så hur mycket cirkulation är att rekomendera till detta. Jag vet inte säkert vad det ingår för pumpar ingår.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Såg att min lilla plätt med stjärnpolyper var borta idag. Kan det vara den förb...ade Kamelräkan? Är det dags att fånga in den tro? Hur gör man då på bästa sätt utan att riva hela inredningen.
-
- 0 svar
- 665 visningar
-