Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej alla saltisar. Min första tråd här i forumet. Jag har kört mitt Red Sea 130 i flera år tills min doppvärmare fick spel och överhetta mitt kar när jag var på semester. Min stackars far satte fläktar och massvis med is men det gick inte att rädda. Så nu ska jag köra igång 2 kar. Tänkte ha ett rent fiskkar utan levande sten eller levande sand. (Har fött upp Discusar och Scalarer i många år och gillar den minimalistiska stilen) 1 Är det möjligt? för och nackdelar. 2 Måste man förbereda vattnet med bakterieflora och låta det cykla? Eller räcker det med osmos och Red sea salt? En bild på mitt kar utan Fidji sand.
-
Hej, jag är ny här och detta är mitt första inlägg Köpte nyligen ett begagnat RSM 130D med endast koraller, levande sten och eremitkräftor Därefter köpte jag en levande sten till där även en krabba hade gömt sig Efter några nätter med krabban lös i akvariet har jag sett hur rörmaskar som innan legat fria i sanden nu ligger i bitar Tror ni att det är krabban som är boven ?????? Kan det annars vara eremitkräftorna, eller att rörmaskar kanske kan gå isönder av annat skäl Om det är krabban, kan jag på något sätt rädda resterande rörmaskar? kanske gömma dom i stenarnas hål?
-
- 3 svar
- 788 visningar
-
-
Har börjat få en vit hinna på glaset o filtret sätts igen ganska snabbt med en vit "smörja" Vad är detta o hur blir jag av med det?
-
- 7 svar
- 788 visningar
-
-
Har suttit å klurat lite. Akvariet är på 320L och jag har 2 st AI hydra 52 ovanför,skummare,stor returpump, 3 st jebao streamers. Finns det något sätt att räkna hur mycket tekniken värmer vattnet ? Om det är 25 grader inne, hur mycket kan man tänka sig att det stiger i karet ? Räcker det med fläktar ovanför eller är det säkrare att köpa en kylare ?
-
- 1 svar
- 788 visningar
-
-
Vi har inte skaffat någon karantän tank ännu men borde väl göra det. Så jag har lite funderingar: Räcker ca 20 liter? Måste jag ha det igång hela tiden eller räcker det med att fylla det med vatten från vanliga karet när behovet uppstår och köra igång det då? Det ska väl vara clean eller hur, inget levande i det? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 788 visningar
-
-
Hej. Undrar om jag bör flytta knapparna från min Euphyllia? Kan knapparna ta skada från den? Mvh Johnny
-
-
- 2 svar
- 788 visningar
- 1 följare
-
-
Nu är det dax att prova lite större kar. har kommit över ett 720 liters ramakvarium som är borrat och även siliconat fast glas runt alla lister. Ska använda mig av mina gamla grejjer till en början. Saker som finns förtillfället: 720 L Alukar 100 L sump 1x400 Watt 20000K Radium lampa 1x250 Watt 14000K Blv lampa 4x39 watt Osram 67 2xDeltec MC500 skummare 65 Kg levande sten
-
- 2 svar
- 787 visningar
-
-
Hej Min putsarfisk har blivit stucken av en borstmask, det sitter fast massor av borst på den. Går den att rädda? hur gör man i så fall?
-
Hur har ni som kör Juwel kar löst det med påhängskummaren. Lite problem när man vill ha skummaren på kortsidan då ljusrampen är i vägen. Hur har ni löst detta? Jag kör med skummare Deltec MCE300.
-
- 3 svar
- 787 visningar
-
-
Hej Ni som har enkläckningenhet i ert akvarium. Funderar påatt köpa en ,vad är dess för o nackdelar?
-
- 1 svar
- 786 visningar
-
-
Hej! Ska köra med R= vatten vad det lider dock ej med silikat filter. Funderar på att testa nedan produkt ([h=1]FM - Ultra Power-Phos[/h][h=2]FaunaMarin Fosfat och silikatremover[/h]) istället, den binder även fosfat. Någon som har erfarenhet av den eller kan rekommendera något liknande? http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-power-phos/2558-0
-
- 1 svar
- 786 visningar
-
-
Hej. Jag är intresserad i att hitta ett passande monster till min rsm 130. Planerar att expandera inom närmaste halvåret, tänker mig runt 300-600l. Har just nu 2 clowner och 3 cronisfiskar och en bra städpatrull Är sugen på enantennarius striatus, men antagligen så kommer fiskarna ryka med ^^ Tar gärna emot idéer om andra intressanta fiskar, ska gärna vara rev säker
-
- 0 svar
- 786 visningar
-
-
Fler frågor,,, ska ju köpa ett 80 liters akvarium som nu körs redan med koraller, sten och 4 fiskar, om jag själv vill ha lite fler "hålor" eller gömställen, hur gör man då? koraller och sten som finns är ihop immade redan vad jag förstår men är det stenen man bygger till gömställen och hålor eller är det sten plus korall eller hur gör man? och jag vill ju så gärna ha en liten puff fisk i mitt akvarium, och har sett och hört andra som har en ihop med clownfiskar och kardinaler tex, så det ska väl inte vara någon fara eller kommer puff fisken till slut bli för stor för 80 liter?
-
-
- 5 svar
- 786 visningar
-
-
Fullt med små bruna micro djur har invaderat min glasruta. Vad är den för något och hur blir jag väck dem? Ska försöka ladda upp en bild
-
-
- 5 svar
- 785 visningar
-
-
Vi är nybörjare inom saltvattens akvarier.Vi har bara haft vår lille klown hotel på 100 liter från april 2010. Vi har gjort mycket fel,lärt av detta. I dag är akvariet optimalt.Clownerna och putsa räkorna trivs ,dom växer alla. Nu behöver vi hjälp från er gamla saltvattensexperter. Vi har ett Juwel 260 Vision kar.Detta har varit använt till discus,som i dag går i ett 720 l. kar Frågan är : HUR ÄNDRA VI 260 l. AKVARIET TILL ETT SALTVATTENSAKVARIE.???
-
- 3 svar
- 785 visningar
-
-
Hejsan, Detta är min första gång här på forumet. Jag är en inbiten malawi fantast sedan många år. Men har nu köpt ett "guppyhotell" dom kallar det "Nanoakvarium" på 80 liter som ska vara förberett för saltvatten, vet inte mycket om saltvatten, men jag hoppas att det stämmer. hur som jag tänker nu prova detta. Så alla tips och råd är välkommna. Först vad ska jag tänka på? Fungerar detta "lilla" kar som saltvattens akvarium ? Behöver jag annpassa akvariumet något innan uppstart ? MvH Robban
-
- 2 svar
- 784 visningar
-
-
Vet inte riktigt vart man börjar i ett sånt här inlägg men kör lite basic. Höll på med söttvatten närmre 10 år, bestämde mig för att resa lite, nu hemma förmodligen några år (junior på gång). Men nu till saken. Har läst detta forum under många år nu fram och tillbaks för att få så mycke info som möjligt, har äntligen fått tummen ur och beställt lite böcker också. Tycker jag har rätt bra koll på tekniken bakom men kollen är bara rent teoretisk då jag aldrig sett ett saltkars teknink IRL. Så slänger ut en ett litet rop på hjälp till nån som kan tänka sig ge en blivande saltakvarist lite vägledning. Får ju gärna ligga inom rimliga gränser från sörmland då långa utflykter bru…
-
- 1 svar
- 784 visningar
-
-
Hej, Har ett kar på 500 liter som jag startade för ca 4 v sedan. Mina värden ser bra ut vad gäller fosfat, nitrat och nitrit. De senaste två veckorna har jag dock fått tillväxt av den här algen. Mina turbosnäckor verkar inte äta den, de två sjöborrarna är inte heller så effektiva. Förutom dessa har jag endast två clowner till i akvariet. Jag har googlat och sökt på forumet. Vad jag läser mig till är att det här är Bryopsis och att folk fått riva ut hela kar för att bli av med den?! Jag vill inte agera i panik men tycker ni att jag borde göra något snabbt åt det här? Stenen är inte limmad än. Bör jag ta ut den och skrubba bort algen? Lj…
-
- 4 svar
- 784 visningar
-
-
Hejhej! Vet någon om det finns något liknande som på bilden fast utan akvariumet imitten? Bilden är lånad av HumAnyt
-
- 3 svar
- 784 visningar
-
-
Hej. Eftersom jag har en överrinning av vakum-sug-typ så är det väldigt noga med att ställa in utsuget med retur pumpen via kulventiler. Igår flyttade jag karet för jag ska renovera det rummet den stod i. Det tog mig över en timme med millimeter precision att justera de två kulventilerna för att få nivån i karet och sumpen i ballans! Jag var uppe vid tre olika tillfällen i natt för att försäkra mig om att det inte blev översvämning. När lyset tändes i dag så hörde jag hur det sög luft från karet och vattnet hade stigit kraftigt i sumpen. Kan fotosyntesen ha denna effeckt på vattnets tröghet??? Eller är det att rumstemperaturen stiger och så ändras vattnets konsistens??? …
-
- 3 svar
- 783 visningar
-
-
Jag försöker hitta en bra foderautomat (för flingfoder) för mitt saltvattenskar RSM 130D. Har ni någon bra som ni kan rekommendera och som funkar utan att man behöver modda sönder akvariet ? Har provat en billig variant från asien och den verkar funka men tänkte ändå kolla på alternativen. /Zoltan
-
- 1 svar
- 783 visningar
-
-
jag undrar hur ofta jag ska göra vattenbyten i mitt kar? 105l, 5-6kg LS, 3 fiskar.. är ju van sötvatten, då bytte jag 1 gång i veckan.. hur kraftiga cirkulation behöver man egentligen i akvariumet? har läst om folk som verkar ha in i h-e med fläskiga pumpar. förtillfället har jag en powerhead (1550l/h) och en fluval3 innerfilter (vet ej hur mycket den pumpar), det borde väl vara fullt tillräckligt? och en sista fundering.. behöver man tillsätta några ämnen även fast vattenvärdena är bra? jamenar, koraller och allt småliv på levande stenen lär ju leva av något? eller ska man bara tillsätta ämnen när något värde är fel?
-
- 2 svar
- 783 visningar
-
-
Goddag, forumet. Jag har idag ett litet par Ocellaris-clowner i mitt kar, tillsammans med en Magnifica anemon som de struntar högfärdigt i. Jag funderar på vilka andra fiskar jag vill ha i det, och då funderade jag på om det går att köpa en till anemon och skaffa ett annat par clowner, t.ex. tomatclowner. Eller kommer det bli kaos och kanske underliga korsningar? Tanken är att de ska få växa upp som två par i karet, och sedan får ett par flytta till ett framtida clownhotell. Bara en fundering som jag har. MVH; Stenlund
-
- 5 svar
- 783 visningar
-
-
Jag funderar på att köra aktivt kol i reaktor för högre verkningsgrad än i filterpåse som jag använder idag. Jag har nedan reaktor liggande i förrådet, kan jag använda den? Jag ska antagligen lägga en filtermatta på toppen av kolbädden för att förhindra att den tumlar runt, men vilken typ av filtermatta?
-
- 4 svar
- 782 visningar
-
-
Jag köpte ett begagnat RSM 250 komplett med sten och levande. Nu har karet snart varit uppe i 24h hos mig, då jag är färsk på saltvatten så skulle jag uppskatta en utvärdering utifrån lite bilder jag har tagit! Har tyvärr svårt att få tydliga färger från Iphonen Bild på hela akvariet: Jag har mina misstankar att jag har hel del kalkalger: Vita = dåligt, lila = bra? Har andra saker som också ser tråkigt ut i karet: Det känns som karet inte är så levande helt enkelt. Synpunkter, råd och tips är varmt uppskattat!
-
- 3 svar
- 782 visningar
-