Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by .:Hansson:.,

hej har drivit ett nanokar på 18 liter nu ett tag. och tänkte om nån som funderar på ett nano. behöver svar på lite frågar så ställer jah gärna upp!! så alla som e sugna på ett nano fråga för jah har inte hatt några broblem me mitt ha de o lycka till:)

• 1 svar
    • 886 visningar
  2. Started by Oliver,

Hej, jag är ny här och detta är mitt första inlägg Köpte nyligen ett begagnat RSM 130D med endast koraller, levande sten och eremitkräftor Därefter köpte jag en levande sten till där även en krabba hade gömt sig Efter några nätter med krabban lös i akvariet har jag sett hur rörmaskar som innan legat fria i sanden nu ligger i bitar Tror ni att det är krabban som är boven ?????? Kan det annars vara eremitkräftorna, eller att rörmaskar kanske kan gå isönder av annat skäl Om det är krabban, kan jag på något sätt rädda resterande rörmaskar? kanske gömma dom i stenarnas hål?

• 3 svar
    • 885 visningar
  3. Started by lexwin,

Har uppgraderat min RSM 130 belysning från 2x55w T5 till 10 Vita + 17 Blå 3w leddar från rapidled (Solderless Red Sea Max 130D Dimmable Retrofit Kit). Någon som kan rekommendera vad som skulle vara en lämplig start % på dimmern och under hur lång period man bör höja? T5:orna jag hade var säkert 10 månader gamla så nu fegkör jag på 20%.

• 3 svar
    • 885 visningar
  4. Hejsan, kan någon hjälpa mig att få ihop en bra städpatrul till mitt 170 liters hörn akvarium?? Tips o ideer på vad jag behöver, nu har min burk gått en vecka, så om dryga 3 veckor har jag fått lära mig att städpatrulen ska in.. Så jag vore tacksam för goda råd, vad ska jag ha? hur många ska jag ha? ja ni hajjar =) Tack på förhand !!

• 1 svar
    • 885 visningar
  5. Started by Remih,

Hej! Tag tänkte snart köra igång mitt nya kar och tänkte använda mig av Lasses metod! Har läst igenom den några gånger och har letat på nätet men kan inte hitta att man kan köpa nitrat någon stans. Är det någon som vet var man kan få tag på det? Tack på förhand Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 884 visningar
  6. Started by Henrik dahlström,

Hej Finns det något smidigt sätt att avlägsna bta på?? Dom har delat på sig och är nu 3 Behöver igentligen bara 1 för nemosarnas skull

7. Started by izfisk,

Skulle va skoj om vi kunde hitta den äldsta korallen på guiden med bild och historia som någon har i sitt eller sina akvarium. Jag har tyvärr ingen själv då jag tog ett break från hobbyn i några år.

8. Started by Remih,

Hej! Jag håller nu på att planera ett nytt kar! Fick idag hem ett optiwhite akvarium på 98 liter och en sump på 75liter! Tanken är att det ska se ut ungefär så här! Nu till min fundering, vilken dimension på rör ska man ha? Har sett andra som ställt samma fråga tidigare och dem har fått svar med en länk där det ska finnas svar. Men jag kan inte öppna länken, så därför ställer jag frågan igen Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 7 svar
    • 884 visningar
  9. Started by redrobjem,

Jag har nått som gräver sig små hålor i stenen och lämnar stora högar med krossad sten vad kan det vara?

• 4 svar
    • 883 visningar
  10. Started by highlow,

vad tror ni om att borra på en yta som är ca 30*30cm för ett 32 mm hål och 2 st 16mm hål, men där är redan ett hål på 50cm. hade det gått tror ni eller är risken för stor att det spricker?

• 1 svar
    • 883 visningar
  11. Started by wrroomm77,

Jag har ju fått för mig att höja salthalten till1.025 för att korallerna ska trivas lite bättre. är nu uppe på 1.024 o allt verkar frid o fröjd. Nu över till frågorna. Skummaren har börjat skumma som bara den. i dag var koppen nästan full.....jag har en aquacareskummare 700A Tror ni det beror på den ökade salthalten? vattnet i koppen var ganska grönfärgat. Får man högre verkningsgrad på skummaren med högre salthalt? Jag har en skivanemon som följde med en korallkoloni och nu har det kommit ut som en båsa vid foten eller under så att säga. håller den på att dela sig eller vad kan det vara annars?

• 3 svar
    • 883 visningar
  12. Started by Nille83,

Jag har 2 koraller som det lossnar något ifrån. Något tunt genomskinligt. Korallerna har varit i mitt kar 10 dagar. Mjukakoraller. Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

• 4 svar
    • 882 visningar
  13. Started by hippo,

kan man lägga Rowaphos på botten i sumpen? eller kommer det bara att flyta upp?

• 4 svar
    • 882 visningar
  14. Started by peppe67,

Hej, Vi fick hem vår MR120 algreaktor idag helt utan någon sorts instruktion om hur den ska används. Så jag tänkte kolla med er innan jag börjar prova mig fram. Visst ska jag väl koppla in inkommande vatten i anslutningen på toppen? Den nedre slanganslutningen har ju en kran vilket jag misstänker är för att justera flödet, är det rätt? Då jag tänker ställa reaktorn i sumpen finns det väl ingen anledning att koppla en slang till den nedre anslutningen eller? Belysningen måste jag alltså skaffa en egen timer till för den ska väl inte lysa hela dygnet? Hur länge ska den lysa? Visst är tanken att den skall lysa på natten? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• Gilla
    • 6 svar
    • 882 visningar
  15. Started by Rode,

Hej. Går i tankarna att starta mitt första saltkar. Har kollar runt på ett färdigt red sea reefer 450 eller ett akvastabil 720L. Nu för att komma vidare så skulle jag behöva era tips på utrustning till ett sådant kar!? Tacksam för svar o tips.

• 2 svar
    • 882 visningar
  16. Started by Nille83,

Var och köpte denna underbara pump idag (VORTECH MP40W QUIET DRIVE). Kan säga att jag är riktigt nöjd. Jag hade sedan tidigare ett Red Sea max 250C och kört med pumparna som ingår där. Men jag tyckte att den inte riktigt täckt upp alla hörn i karet vilket har slutat med alger. Därför införskaffade jag denna pumpen. Problemet nu är att min korallsand virvlar upp på vissa ställen, har ställt in pumpen på pulse-mode på det lägsta. Pumpens placering är på sidan och så högt det går. Är det någon som har några heta tips hur jag kan få rätt på detta? Orginalpumparna måste gå eftersom det är min sump, men hade det kanske fungerat att dra ner dem?

• 2 svar
    • 881 visningar
  17. Started by Verkenius,

Tjenare, Undrar lite vad ni tror om dessa inställningar. Finns så mycket att välja på att man vet inte vad man ska göra. Så vad tror ni? Tanken är ett sps dominerat kar med lite lps med såklart.

• Gilla
    • 2 svar
    • 881 visningar
  18. Started by rickard598,

Har fått ett litet problem med min Euphyllia det är så att min eremit gärna är på den och "smakar" på den, har även haft korallen stått på en Ls och vid flera tillfällen har eremiten haft ner den, ska man limma fast den? isåfall hur gör man på bästa sätt? finns det risk att eremiten tar död på korallen? Tack på förhand

• 3 svar
    • 881 visningar
  19. Started by Qurex,

Har sett några mycket små snäckor som verkar gilla alger på glaset. Det är ingen snäcka jag köpt utan som kommit med ls eller något levande jag köpt till mitt nystartade. Påminner om Cerith Snail men de ska tydligen inte föröka sig så lätt i akvarium. Katastrof dålig mobilbild men för storleksuppfattning.. Vad är det och är de bra? (Älskar posthorn i sötvattenskar så om det finns något liknande tilö salt vill jag gärna ha tips.)

• 4 svar
    • 880 visningar
  20. Started by Robban_fbg,

Hej. Jag tänkte bygga ett akvarium 350-400L. 50 cm högt.Andra mått är oklara ännu. Är det något speciellt man ska tänka på? Tänkte inte köra med sump. tackar för tips

21. Started by S.Svensson,

Är det 2st glasrosor jag har? Och den åt höger, vad är det för något? Grön med blå prickar

• Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 879 visningar
  22. Started by Emil L,

Hej! Kan jag ens ha nollat nitrat utan kolkälla eller annan näringsexport? Eller troligare med kasst test? Matar troligen lite för snålt men ändå.. Upptäckte idag att det börjat komma bruna fulalger på pumpar, kablar, glas och en sten. Har i övringt nästan inga alger alls, några minifläckar av kalkalger Kollade lite värden (Salifert)och fick: Nitrat 0,0 Fosfat 0,0 Nitrit 0,0 Testade nitrat mot mitt kranvatten för att se om den reagerar öht (brukar vara mellan 2- 3) och fick då ca 2,5 Bör jag mata mer för att få upp nitrat eller tillsätta det? Eller göra vattenbyte med kranvatten. För det borde ju HÖJA nitrat i mitt läge? …

• 3 svar
    • 878 visningar
  23. Started by mikoto,

Jag är ny på saltvattenshobbyn och har ännu inget akvarie, men jag har läst mycket och studerat och fashineras mer och mer av den. Planen är att på sikt skaffa ett lite större akvarie men det blir inget med det innan jag flyttat, pga akut platsbrist för allt med två siffror på litern :-) Det jag undra är om man kan starta ett litet experiment akvarium så länge, med enkla medel. Och isf hur pass enkla. Hur passivt kan ett akvarium vara? Vi skippar fisk, korall, krabbor och kräftor. Vad skulle ett mindre akvarie på runt 60 liter klara av att hantera med primärt ljus, värme och cirkulation? Levande sten och alger tycker jag är ganska spännande. Vad skulle ett akvarie som hys…

• 3 svar
    • 878 visningar
  24. Started by Tobbz,

Har suttit å klurat lite. Akvariet är på 320L och jag har 2 st AI hydra 52 ovanför,skummare,stor returpump, 3 st jebao streamers. Finns det något sätt att räkna hur mycket tekniken värmer vattnet ? Om det är 25 grader inne, hur mycket kan man tänka sig att det stiger i karet ? Räcker det med fläktar ovanför eller är det säkrare att köpa en kylare ?

• 1 svar
    • 878 visningar
  25. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 878 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.