Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Magnus Hörkeby,

Hej! Tack för insläpp på forumet! Jag har under några dagar fullständigt slukat massor av trådar här och lärt mig en massa. Dokument som tex Saltvattenkemi for dummies är ju helt fantastiskt. Jag är fortfarande i planerings stadiet och har varit hos Triton och Aquariatech för inspiration. Kar och teknik är inte inköpt ännu för jag vill ha det mesta klart för mig hur saker hänger samman. Så min fråga är finns det några tips på nya böcker om innevånarna som jag hoppas på att få släppa ner i akvariet? Böckerna jag sett om saltvattenakvarieskötsel verkar ha några år på nacken och jag antar att det skett mycket med tekniken så där hittar jag nog bäst info här i forumet. (BTW …

2. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej, jag är sugen på att köpa ett RSM S-650. är det justerbara fötter på ett sånt? hur tungt är det? är det komplett för att kunna ha alla sorters koraller i ?

• 2 svar
    • 754 visningar
  3. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 753 visningar
  4. Tjenare, undrar om detta kan vara snigelägg?

• 0 svar
    • 753 visningar
  5. Started by Nille83,

Det står 1 sked till 15 gallons på förpackningen. Men US och UK har olika mått på sina gallon. Vilken gallon är det som gäller? Såg att den var tillverkad i Derby, CT så trodde först att den var tillverkad i Storbritannien, men googlade på Derby CT och fick fram Derby, Connecticut. Men frågan är är det US eller UK gallon som gäller?

• 1 svar
    • 752 visningar
  6. Started by Julian,

Hej, Har under ett halvårs tid funderat på att skaffa akvarium och efter att ha tittat på ett par saltvattensakvarium har jag fastnat för ett sådant. Har läst en del här på forumet men har ändå en del frågor: 1. Finns det någon i närheten av Ludvika som har ett saltvattensakvarium som skulle kunna bjuda på en visning och prata lite salt? 2. Kan tänka mig att lägga ut mellan 10 000 - 30 000 någonstans i uppstartskostnad. Har förstått att man kan få en del valuta för pengarna speciellt om man väljer begagnat. Säg att man köper ett begagnat kar komplett med allt levande (från någon som bor ca 10 mil bort), hur löser man en sån sak med frakt och transport eller får man förvän…

• 3 svar
    • 752 visningar
  7. Started by Salah,

Hej alla, Jag undrar om det går att köpa Akvastabil MOVE akvarium och Akvastabil FUSION bord. Jag tänkte att börja en saltvattenakvarium med sump. Går det om jag borra FUSION bordet själv ellre det är en dålig ide? Tack på förhand.

• 0 svar
    • 752 visningar
  8. Hej! Har ett snart 4 veckor gammalt 93 liters saltvattensakvarium med ca 12kg levande sten och en max spect razor 120W. Räcker det med att byta 10% av vattnet för att hålla mineralinnehållet på rätt nivåer eller bör man använda extra tillsatser? Använder red sea coral pro saltet och utför inga kontroller på magnesium eller calcium. Jag har enbart 4 stycken mjukkoraller i akvariet för närvarande.

• 2 svar
    • 752 visningar
  9. Started by Astvinr,

Var länge inne på att använda mig av balling (i framtiden) för att tillgodose LPS/SPS med calcium. Nu har jag dock fått upp ögonen för kalkwasser och det verkar vara förvånansvärt enkelt och nästan omöjligt att misslyckas med om man kör det via ATO'n(om man nu inte suger in bottensatsen). Då mitt blivande kar är ca 230 liter så borde jag inte heller behöva använda mig av någon calkreaktor som skulle ta upp väldigt mycket plats. Skulle vilja höra vilka för och nackdelar kalkwasser har mot balling, kostnader funktioner. Jag är framförallt intresserad av att höra från de som provat båda metoderna

• 3 svar
    • 752 visningar
  10. Started by Margareta,

Blir osäker på om man mäter på sidan av vättskebehållaren eller om man ska ställa den på testpappret och titta ner i botten på vätskebehållaren?

• Gilla
    • 3 svar
    • 752 visningar
  11. Started by christobp,

behöver litte tips om vad man behöver för ett saltkar?

• 2 svar
    • 751 visningar
  12. Started by jetstar,

Hallå! har en liten koloni med kolonianemoner/knappar av släktet "protopalythoa"i mitt RSM 130 sen 2 veckor tillbaka men de senaste dagarna har nånting hänt med dessa! ser inte ut som dom trivs!? vad kan detta bero på? det som skett är att dom har dragit in eller krullat ihop sina tentakller som i vanliga fall är helt utsträckta! upplever också att vissa har dragit ihop sig till mer knoppliknande form! dom är placerade högst upp ca 20cm från lysrören! är belysn ingen för stark?? eller för svag?? (är RSM orginal 2x55w compact lysrör) eller kan det vara nåt annat? har någon erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot tips!! mvh

• 2 svar
    • 751 visningar
  13. Started by thompa81,

Fick med en helsvart snäcka i min levande sten.. Har läst mig till att de utsöndrar gift när de dör. Ska jag plocka bort den eller de jag hittar?

• 2 svar
    • 751 visningar
  14. Started by music_lover84,

Är det skillnad på olika armatur rent kvalitets messigt? Funkar det bra med en "billig" MH-armatur eller måste man satsa på lite dyrare?

15. Started by diskustok,

Japp nu har man dratt igång igen med salt. karet e på 60 liter har 10 kg ls och 3 kg hålsten skummare på väg denna veckan hoppas jag sen 2 cirkulations pumpar lyse 1*24 watt vit och 1*18 watt t8 blåvit testade vattnet idag obs karet har varit igång med salt o sten sen innan jul phosphat 0,5 ppm nitrite 0 nitrate 25 (FE) järn 0 - 0,1mg/l Salt 1025 temp 19 fundera på höja värmen och eventuellt köpa något levande men frågan vad tål av det som testerna visar? tacksam för hjälp

• 2 svar
    • 750 visningar
  16. 1: Nu när proteinhinnan är borta behöver jag inte rikta streamern mot ytan för att slå sönder hinnan men behövs det för syresättningen vad jag har förståt verkar det inte vara alla som har den riktat uppåt? 2: När det dunstar vatten på märker jag det på nivån i sumpen eller i huvudkaret eller båda? Så jag vet hur jag ska se hur mycket vatten som dunstat. Jag har en Tunze avrinningsbox.

• 3 svar
    • 749 visningar
  17. Started by SaltisLinda123,

vad är normalt när man kollar på vatten som dunstat över dagen och natten?

18. Started by hippo,

hur kraftig uvc behöver man till ett 200kar?

• 1 svar
    • 749 visningar
  19. Started by nippe2000,

Hej alla Jag har som vanligt i allt jag gör missat att man måste skölja vadden innan man använder den i akvariet karet är ett rms 130 som stått igång 2 veckor. Är det bara att börja om nu eller går det att fortsätta köra? Väldigt tacksam för svar //Niklas

20. Started by Mattias Malmö,

Fick ju med en knapp eller nåt med LSen. Jämfört med de oönskade glasrosorna är den mer kastanjebrun, har kortare och smalare tentakler i förhållande till munskivan och rullar ihop sig som en knopp på natten eller när en eremit eller nåt trampar omkring runt den. Tänkte se vad som hände om jag försökte mata, men har ju ingen korallmat - jag smulade sönder ett par flingor fiskfoder till ett fint pulver och sög upp i en spruta med vatten. Stängde av pumparna och sprutade ut lite grann ovanför den tills ett par bitar singlade ner på munskivan som omedelbart slöt sig och stannade så. Jag tröttnade på att titta, men en stund senare var den utslagen igen och ren och fin så jag …

21. Started by Leoparden,

Hur vet man om testen kan bli dåliga? Har red seas nitrit / nitrat test. Funkade senast för 1,5 månad sedan. Men sedan dess har jag mätt 0 i nitrat trots rätt mycket matning samt salpetersblandning för att få upp det. Tycker det är ytterst märkligt att vi fortfarande mäter 0 ... kan det vara så att testen kan sluta fungera?

• Gilla
    • 9 svar
    • 748 visningar
  22. Started by akvariefisken_89,

Hej, Har ett kar på 500 liter som jag startade för ca 4 v sedan. Mina värden ser bra ut vad gäller fosfat, nitrat och nitrit. De senaste två veckorna har jag dock fått tillväxt av den här algen. Mina turbosnäckor verkar inte äta den, de två sjöborrarna är inte heller så effektiva. Förutom dessa har jag endast två clowner till i akvariet. Jag har googlat och sökt på forumet. Vad jag läser mig till är att det här är Bryopsis och att folk fått riva ut hela kar för att bli av med den?! Jag vill inte agera i panik men tycker ni att jag borde göra något snabbt åt det här? Stenen är inte limmad än. Bör jag ta ut den och skrubba bort algen? Lj…

23. Started by embl,

Hej! har ett 60x30x30cm akvarie med en firefish. Jag skulle vilja ha något på botten som inte är fisk. Tänkte en liten Mithrax sculptus (emerald crab) eller en Ormsjöstjärna. Vad skulle ni välja? Tänker att den ska hjälpa till med maten fisken inte plockar upp ifrån botten. Tänker att krabban har svårt med mindre bitar? Mvh Emil!

24. Started by joelstahre,

Hej Hej Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten. Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant. Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång. Det enda jag har för tillfället är ett nytt 60 l rektangulärt akvarium som jag köpte för 500 kr. Jag har tänkt att lista lite olika prylar som jag har funderingar på att köpa in, och ni är mer en välkomna att dela med er utav era k…

• 6 svar
    • 748 visningar
  25. Started by aeon,

Är det någon som vet vad detta är? tunna bruna trådar, finns i sanden och på vissa ställen på stenen.

• Gilla
    • 5 svar
    • 748 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.