Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hejsan jag har hållt på med tropheusar i många år. men vill nu pröva på saltvatten. Jag har lusläst Daniel Knops bok. Och har lagt ett bud på ett 160-literskar med en skummare deltec MC 500, Osmos aquamedic 150 liter/dag och cirkulationspump eheim. Jag förstår att jag behöver levande sten. Karet skulle gå lös på 3500 låter det som ett bra köp?
-
- 1 svar
- 904 visningar
-
-
-
Kan tyvärr inte få bättre bilder. Det är den avlånga jag menar, blå/lila/grå uppe på och vit under. De tror tyvärr att de äger hela karet just nu. Jag har försökt få upp dem, men det är inte det lättaste.
-
- 4 svar
- 903 visningar
-
-
Hej! Kan jag ens ha nollat nitrat utan kolkälla eller annan näringsexport? Eller troligare med kasst test? Matar troligen lite för snålt men ändå.. Upptäckte idag att det börjat komma bruna fulalger på pumpar, kablar, glas och en sten. Har i övringt nästan inga alger alls, några minifläckar av kalkalger Kollade lite värden (Salifert)och fick: Nitrat 0,0 Fosfat 0,0 Nitrit 0,0 Testade nitrat mot mitt kranvatten för att se om den reagerar öht (brukar vara mellan 2- 3) och fick då ca 2,5 Bör jag mata mer för att få upp nitrat eller tillsätta det? Eller göra vattenbyte med kranvatten. För det borde ju HÖJA nitrat i mitt läge? …
-
- 3 svar
- 902 visningar
-
-
Hej! Min BTA ser väldigt ledsen ut just nu, vet ej varför. Imorse var den som vanligt men nu när jag kollade akvariet så har clownfisken inte varit i anemonen nånting och anemonen ser väldigt liten ut. Vad ska jag göra? Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 902 visningar
-
-
Hej! Vad har ni för rutiner för era kar? Finns såklart lika många som det finns akvarister men skulle vara kul med lite inspiration. Hade en rutin som passade mitt gamla kar men som jag inte är lika säker att den passar det nya.
-
-
- 4 svar
- 902 visningar
-
-
Är det kört att ha mer än en kirurg i ett RSM 250? Jag har en gul kirurg idag. Jag provade i mitt Juwel 260 men de kirurgerna jag släppte i där dog. 4 st, men tror bara att den gula är skyldig till att ha dödat en. Det jag undrar är, går det att ha fler än en kirurg i ett 250 liters och om det går, vilken sort ska man ge sig på?
-
- 3 svar
- 901 visningar
-
-
Har ett par Chromisar som leker lite då och då, senast i förgår, och hör o häpna, det mesta av rommen finns kvar, finns det någon chans att de kan överleva om de kläcks??? har förgäves letat efter någon tråd om det här på guiden. Tack på förhand
-
- 2 svar
- 901 visningar
-
-
-
Nu har allt lugnat ner sig i mitt lilla kar. Vattnet är klart och sanden ligger vackert på marken. Har en massa liv. Rörmaskar, sjöstkärnor mm som jag inte identifierat. Bilder kommer. Mitt kar har en integrerad belysning med ett blått 20000k 11w rör och ett 10000k 11w vit. I otur gick det blåa 20000k sönder. Vad har det för funktion mer än att häva fram färger? Tänkte lite på hur akut det var att ersätta det. Mycket vackert sken men de två timmar jag har tänt nu i början kanske det inte gör något att det blåa inte lyser än? Eller det finns några som använder sig av det blåa i just det röret?
-
- 1 svar
- 901 visningar
-
-
Har lite funderingar på vilka värden som är viktiga att mäta och hålla koll på efter uppstart????
-
- 3 svar
- 900 visningar
-
-
Har uppgraderat min RSM 130 belysning från 2x55w T5 till 10 Vita + 17 Blå 3w leddar från rapidled (Solderless Red Sea Max 130D Dimmable Retrofit Kit). Någon som kan rekommendera vad som skulle vara en lämplig start % på dimmern och under hur lång period man bör höja? T5:orna jag hade var säkert 10 månader gamla så nu fegkör jag på 20%.
-
- 3 svar
- 900 visningar
-
-
Goddag, forumet. Jag har idag ett litet par Ocellaris-clowner i mitt kar, tillsammans med en Magnifica anemon som de struntar högfärdigt i. Jag funderar på vilka andra fiskar jag vill ha i det, och då funderade jag på om det går att köpa en till anemon och skaffa ett annat par clowner, t.ex. tomatclowner. Eller kommer det bli kaos och kanske underliga korsningar? Tanken är att de ska få växa upp som två par i karet, och sedan får ett par flytta till ett framtida clownhotell. Bara en fundering som jag har. MVH; Stenlund
-
- 5 svar
- 900 visningar
-
-
Köpte för ett tag sedan ett begagnat sådant och hade nu äntligen möjlighet att läcktesta det. Det höll vatten men upptäckte att det mellan bottenglas/under framrutan är liksom utfyllt med silikon på utsidan och i de främre hörnen var det väldigt slitet/saknades bitar här och var. Är det någon som vet om det är något som fyller någon funktion och behöver åtgärdas? Pistar här då det inte verkar finnas något delforum för själva akvariet.
-
- 2 svar
- 899 visningar
-
-
Är det 2st glasrosor jag har? Och den åt höger, vad är det för något? Grön med blå prickar
-
-
- 4 svar
- 899 visningar
-
-
-
Hej. Går i tankarna att starta mitt första saltkar. Har kollar runt på ett färdigt red sea reefer 450 eller ett akvastabil 720L. Nu för att komma vidare så skulle jag behöva era tips på utrustning till ett sådant kar!? Tacksam för svar o tips.
-
- 2 svar
- 898 visningar
-
-
Jag har ju fått för mig att höja salthalten till1.025 för att korallerna ska trivas lite bättre. är nu uppe på 1.024 o allt verkar frid o fröjd. Nu över till frågorna. Skummaren har börjat skumma som bara den. i dag var koppen nästan full.....jag har en aquacareskummare 700A Tror ni det beror på den ökade salthalten? vattnet i koppen var ganska grönfärgat. Får man högre verkningsgrad på skummaren med högre salthalt? Jag har en skivanemon som följde med en korallkoloni och nu har det kommit ut som en båsa vid foten eller under så att säga. håller den på att dela sig eller vad kan det vara annars?
-
- 3 svar
- 898 visningar
-
-
hej. jag undrar lite i vilken takt man skall introducera olika djur grupper? mitt akvarium har kört i snart 2 månader, för lite drygt 3-4veckor sen köpte jag en sand vändande sjöstärna, 12 snäckor (2 sorters "turbo" och 2 andra sorter) och en eremit (den dog dock har ja gissat mig till, sitter vid ls:en med ryggen mot mig och suttit där sen dag 2 ca). För en en och en halv vecka sen köpte jag 2 eremiter till och en P. hexataenia, nu i veckan köpte jag en A.coeruleus, en C. Strigosus, en C.Potteri och en N.Decora. Dock dog potterin inatt (vet ej varför) Nu till frågorna, när kan en "vanlig" sjöstjärna klara sig i akvariet? när kan man börja introducera koraller? (alla vär…
-
- 2 svar
- 897 visningar
-
-
Min Filfisk är spårlöst försvunnen och börjar få lite glasrosor. Någon som testat dessa snäckor? svåra eller lätta att ha? Revsäkra? dela gärna era erfarenheter.
-
- 5 svar
- 897 visningar
-
-
-
Hej. Jag tänkte bygga ett akvarium 350-400L. 50 cm högt.Andra mått är oklara ännu. Är det något speciellt man ska tänka på? Tänkte inte köra med sump. tackar för tips
-
- 2 svar
- 897 visningar
-
-
Lite svårt o välja vart jag skall posta. Men om det blir helt galet hoppas jag på hjälp med o flytta den. Jag har suttit hela kvällen o läst om sumpar, men en del saker greppar jag inte riktigt. 1. Avflödet. Det verkar finnas flera olika ganska komplicerade och ljudliga varianter på detta. varför kan man inte borra hål i sidan på karet i lämplig nivå och dra en slang direkt ner till sumpen, ev med någon backventil? Borde inte det bli minst synligt och tämligen ljudlöst och okomplicerat? 2. Varför bygger man sumpen i i flera glasade fack. Borde det inte bli lättare om man först ledde ner vattnet i en bytta för låt säga att där låta ha en sorts rengöring. därifrån vidare ti…
-
- 5 svar
- 897 visningar
-
-
Någon som vet vad som kan skada denna korall? No3,no2,ca,kh och ph ser bra ut.
-
- 2 svar
- 896 visningar
-
-
Har suttit å klurat lite. Akvariet är på 320L och jag har 2 st AI hydra 52 ovanför,skummare,stor returpump, 3 st jebao streamers. Finns det något sätt att räkna hur mycket tekniken värmer vattnet ? Om det är 25 grader inne, hur mycket kan man tänka sig att det stiger i karet ? Räcker det med fläktar ovanför eller är det säkrare att köpa en kylare ?
-
- 1 svar
- 896 visningar
-