Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag tänkte bygga min första sump. Karet till sumpen är 60×30×30 Jag hade tänkt mig att ha ett fack till filter, ett till skumaren en bubbelfälla och ett fack till returpumpen. Kan någon hjälpa mig att ritta en skiss med vilcka mått det ska vara och sånt? Jag har en 450l akvarium och man måste tänka på att returpumpen kan gå sönder eller att strömmen går. Och då vill jag inte ha en massa vatten i vardagsrummet. Tack i förhand!
-
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej. Jag har precis sat ihop min första saltvatten tank. Nu behöver jag hjälp med att välja LED lampa, jag har siktat in mig på en AI prime hd eller current USA. Min tank kommer att ha mjuk koraller och några fiskar den är bara 102l. Några förslag?
-
- 1 svar
- 507 visningar
-
-
Hallå gott folk! Nu när pandemin tycks fortsätta tänkte jag göra slag i saken och sätta igång med barndomsdrömmen - ett saltvattensakvarium. Har researchat och läst på och ska självklart fortsätta med det. Siktar på 4-500 liter och ska köpa bra tillbehör. En (av många) frågor jag har är: pratas det om en skillnad mellan saltvattensakvarium och revakvarium? Är det någon idé att skaffa saltvatten utan koraller, anemoner eller ens levande sten? För att göra det lättare för mig. Vad kan jag ha för fint istället då? Vad går jag miste om? Mycket tacksam för svar
-
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej kan någon beskriva var jag hittar den manual som man börjat skriva för nybörjare i saltbranchen? hittade den för ett tag senoch ögnade igenom ett par sidor men har tyvärr glöm bort var den låg
-
Hej Jag vill bygga någon form av denitrifikationsfilter till mitt kar (Red Sea MAX-S 500) men har väldigt svårt att välja väg. Har försökt samla information på detta forum men det är spridda skurar och svårt att hitta fördelar/nackdelar med respektive lösning. Som jag har förstått finns fyra huvudalternativ: DSB i displaykaret (vilket ju är för sent i mitt fall...) DSB i sumpen (Har ett fack på 47x20x20cm utanför returströmmen där det skulle kunna läggas) Siporax eller liknande i sumpen i stället för DSB Nitratreaktor (Går tyvärr bort av ekonomiska skäl. Just nu i alla fall...) Någon som byggt egna reaktorer med bra resul…
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej på er, det här är mitt första inlägg på det här forumet .Jag har läst många trådar &artiklar på den här sidan, så jag tror att saker och ting börjar falla på plats. Nu undrar jag vad ni tycker om det jag har tänkt ha. Jag ska ha ett kar på ca 160liter utan sump. Till det ska jag ha en tunze 3150 intern skummare &2st maxijet 1200 pumpar (en som blåser mot ytan & en som blåser mot LS,en). En 150W metallhalogen & ca 20-30 kg LS.... ja just ja en osmos renare också .Vad tror ni skulle det funka eller tänker jag fel? ska inte ha ett så belastat kar. vill ha någon putsar räka & någon clown (tar gärna emot tips på andra småfiskar &bra och ha djur) …
-
- 37 svar
- 4,5k visningar
-
-
jag ska tömma karet och limma en ny ytavrinning .och tänkte förvara alla grejer i tunnor i 5-6 dagar. frågan är om korallerna klarar sig utan ljus under tiden??
-
http://www.akvarielagunen.se/Shop/Index.php?sArtId=7-1036050 http://www.akvarielagunen.se/Shop/Index.php?sArtId=1-60044 Om jag köper detta,vad ska jag sedan komplettera med? Behövs något mer? Klarar man sig med den inbyggda pumpen osv? Någon som har erfarenhet av detta akvarium?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej hej, kommer att införskaffa ett 400liters kar denna vecka förhoppningsvis, och tänkte höra med er vad som är att rekomendera i teknikväg. När man läser på div forum, så får man en massa olika åsikter om vad som är att föredra. Jag skulle hellst slippa att ha en sump under akvariet, hur ska jag bäst lösa det? Sen så undrar jag vilka pumpar som är passande för mitt kar. Alså, helt enkelt vilken hårdvara jag behöver Tänkte mjukstarta, dvs lättskötta fiskar som inte är alltför känsliga, koraller, "mjukdjur". Jag får börja med de lätta arterna och gå vidare uppåt, och göra det mer och mer avancerat ju mer jag lär mig. Skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite hjälp s…
-
- 4 svar
- 818 visningar
-
-
Funderar på hur stor del av returpumpens energitillförsel (i form av värme) man kan bespara akvarievattnet genom att ha returpumpen stående torrt istället för vått. Man har ju sett en hel del amerikanska akvarium där returpumpen sitter utanför sumpen. Kan det vara någon mening att göra detta för att bespara akvariet lite värme, eller är det alltid av andra skäl de har pumpen utanför?
-
- 4 svar
- 831 visningar
-
-
-
Vad är ska man ha för grad i mitt saltvattenkar ? Vill ju inte att fiskarna ska frysa
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej på er Har precis börjat droppa i fisk i mitt inkörda kar, det blev två små gobier och en blennid. Det skall bli mer med tiden - men medans jag funderar på vilka andra fiskar vi skall ha så slog det mig, finns det några rekommenderade tider att vänta mellan fisk för att bakteriekulturen skall få en chans att stabilisera sig? Jag mätte ammonium två dagar efter istoppet och såg ingen påverkan alls = 0. Antar att det finns två svar på frågan, första är att mäta den kemiska påverkan och det andra en generell uppskattning. Detta är i ett RSM130-kar.
-
- 4 svar
- 822 visningar
-
-
Hej Jag köpte ett red sea max 250 för en månad sen och jag fattar ingenting vattnet blir smuttsigt på en dag och det flyger runt skit i vattnet hela tiden, har försökt å tittat om jag monterat fel men tror inte det. Om någon har ett red sea max 250 och bor i stockholm så betalar jag gärna er för en genomgång och titt så jag gjort rätt för det här håller inte. HJÄLP MIG SNÄLLA INNAN JAG TAPPAR INTRESSET OCH SÄLJER DET =(
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allihopa! I helgen köpte ja mig ett beg. clownhotell och tanken är att starta upp det efter julhelgen, då jag kommer åka iväg en månad på semester och fiskvakten har nog med att hålla på med mina sötvattensakvarium. Dessutom vågar jag inte lämna ett saltkar i uppstart så pass länge. Iaf jag har lite funderingar. Jag har skrapat bort de mesta utav kalkalgerna och jag undrar ifall det är nödvändigt att få bort allt. Såg däremot ett tips om ättika så jag ska testa det men ifall inte allting försvinner, kommer de resterande algerna att fälla ut skumma grejer i vattnet sedan? Sen så är jag en aning förvirrad vad gäller insuget till självaste filtret. I dagsläget är ett "ga…
-
- 97 svar
- 9,7k visningar
-
-
Tjenare. Igår hittade jag en utav mina eremiter död. När jag skulle pilla ut snäckan från grottan så såg jag vad jag tror var en borstmask slingrad runt krabban. Den släppte så fort jag närmade mig. Utav vad jag såg så var masken rund 4 cm lång. Kan den verkligen ha tagit död på krabban? /per
-
- 1 svar
- 729 visningar
-
-
Hej! Någon som har tips på vart man kan köpa plastraster? Tänkte försöka göra någon egen variant på fragghylla. Med vänlig hälsning Jonas
-
- 4 svar
- 3,2k visningar
-
-
Håller på med mitt RSM 250C, så såg jag att det finns något att köpa till som heter "Chiller pump" är det ett måste? Och var kan man köpa det?
-
- 2 svar
- 506 visningar
-
-
Hej ! har ett RSM 130 med Tunze skummare som jag haft i några år! fick total obalans med MASSA långa alger mm som täckte ALL LS vet ej vad skom hände så enda lösningen efter div försök är nu att slänga all LS mm.....har grundligt rengjort karet med alla tillbehör idag kan säga att det tog över 5 timmar:-) jaja hursomhelst så har jag nu fyllt nytt vatten osv problemet är att jag hade 4st fiskar i karet som nu ligger i en hink!! ska jag chansa och sätta dom i det nya vattnet eller hur skulle ni göra?? det är 3st fröken fiskar samt 1st goby.....vad ska jag tänka på mer nu när det är total omstart? vad ska jag hålla ögonen öppna efter? när kan jag sätta i ny LS? ska jag tills…
-
- 3 svar
- 888 visningar
-
-
Hej har just köpt ett ca 2 år gammalt Akvastabil 375 L, karet skall tas hem efter en del justeringar och anpassningar i hemmet. jag har haft en hel del sötvattens akvarium sen barnsben och inte känt eller upplevt några större problem. Processen att slå till på ett saltvatten har tagit en tid, anslöt mig till detta forum som är helt fantastiskt. Har i dagarna läst på en hel del och inte minst här. Nu känner jag att paniken börjar ta över! Jag försöker i första hand reda ut de grundläggande VATTEN KVALITETEN. Finns det någon som kan hjälpa mig att tala om vilka värden är de grundläggande för att få ett BRA vatten. Sjävklart så är ju salthalten viktig men efter det vad ska…
-
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hallå allihopa! Nu har jag dragit igång ett reefmax 105L. La i LS idag men tycker att det blev lite mycke faktiskt Stenen har legat i tunna med cirkulation i ca 1 år. En fråga på det här nu följande: Ska jag ha karet nersläckt en period eller ska jag succesivt öka på ljuset? Finns inget levande i karet just nu utan tänkte att det få gå till sig några veckor först. Blir lite sniglar o sånt så småningom. Mvh uffe
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Ska snart bygga mitt lilla rev i mitt 250 L akvarium, vad ska man tänka på? är det bara att stapla stenen eller sätter man fast den med någon massa? ( är rädd för ras o skadat akvarium) hur tänker man med grottor osv? Bygga i mitten eller långt bak/ fram/ åt sidan?
-
-
- 3 svar
- 875 visningar
-
-
Nu har jag gjort i ordning min biorb 60 l helt och hållet. Bestämde mig för att modifiera den lite, tog bort pumpen och satte i en annan, och har även installerat en skummare. Salthalten är bra, och allt ser helt okej ut, har inte börjat mäta ämnen än eftersom det blev helt klart igår. Frågan är när jag kan introducera levande sten? Och om det finns någon som säljer det i skaraborg? Ska man mata stenens hyresgäster? Hur mycket levande sten ska man ha i 60 liter? Akvariet är som en glob.. så det är trångt på botten, kommer inte få plats med så mycket. Tacksam för svar
-
- 5 svar
- 602 visningar
-
-
Jag har 130L nystartat akvarium i 3 veckor, och nyligen skaffat två clowner och en sandvändare. Och innan det har jag haft 5 eremiter, 5 sniglar samt sandvändand sjösjärnan och allt ser bra ut med rätta vattenvärden. Den ena Clownen äter bra men den andra ville inte äta. Och idag har jag kommit hem och sett den som inte ätit död[emoji17]. Någon som vet orsaken och vad jag bör göra???? Mvh Mudde Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-