Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Lilla Nemo,

Hejsan! Min nyinköpta osmos har börjat läka vatten. Det är en Aquatic standard 150. Det har börjat droppa vatten från mittenfiltret, från den den där skruvmojängen längst ner, i skarven, , är det normalt vid första dagens användning? Nu köpte jag en osmos utan silikatfilter var det en dålig affär eller? Jag såg nu att alla pratar om det här med silikatfilter. Tacksam för svar'

2. Started by Chabo,

Hej Har nu äntligen kommit igång med mitt saltkar. Men har fått glasrosor. Har läst lite här och "hittat" pepparmintsräkan. Det låter som ett gott alternativ. Men hur ser den ut? Vad brukar priset ligga på och går det att ha endast ett exemplar och går de på något mer än glasrosorna? Finns det någon annan varelse som är fientligt instälda till dessa rosor kanske? Tacksam för svar.

3. Started by Svan,

Hallå! Ska dra mig in mot den stora staden Stockholm imorgon och tänkte samtidigt inhandla ca 15-20 kilo LS. Saken är den att min flickvän tänkte ta sig till IKEA samtidigt och kommer säkert spendera ett par timmar där. Frågan är då, hur transporterar jag hem stenen? I nåt stor plastbalja? Klarar sig stenen ett par timmar utan syresättning osv? Nåt jag borde tänka på förutom att försöka att inte blöta ner HELA bilen? Tack på förhand /Daniel

• 5 svar
    • 991 visningar
  4. Started by Johha,

Jag tänker starta upp ett 100(98) L burk. jag kommer att köra utan skummare,byta 10% vatten 2 gånger i månaden. Cirkulationen ska bestå av 2 st Maxi jet 500. 2 st lysrör: 1 blått 20w+ reflektor och ett 30 W sylvania aquastar + reflektor ca 12-15 Kg. finkornig sand ca 4 kg akvariet har nu stått i 1 vecka med 2,5 kg Ls,sand och en MJ 500. tänkte vänta till nitritspiken lagt sig innan jag börjar belasta karet sakta. ska köpa mer Ls i morgon(tisdag) ca 6-7 kg till. som invånare Invånare i karet hade jag tänkt mej: 2 st Firefish (Nemateleotris magnifica) 1 st six line wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) 2 st turbosniglar +varvar med en salarias mellan 2 kar 3-4 Eremiter 1 Räka…

• 1 svar
    • 732 visningar
  5. Started by tretorn,

Hejsan funderar på att starta upp ett 220 liters revakvarium och undrar hur det fungerar med ytavrinning, är det nödvändigt och vad är det bra för egetnligen?

6. Started by Gnarkill,

Tjenare! Är det någon som vet hur man bygger egna revpelare och vad man ska använda för material och dylikt?? Finns det någon hemsida? är sugen på att smälla ihop en revpelare i mitt kar.

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  7. Started by bläckis,

Jag kan inte fatta den nya ägaren är inte snäll han tror han kan lura mig jag skulle köpa en midas blennid och en color . men bara för att jag är nybörjare så visste jag inte att det var fel fisk eller rättare sagt i stället för en midas som jag upptäckte i dag att vi hade fåt en firefisch vet inte vad det heter på svenska Namnet på affären i fråga har redigerats av moderator. Vi uppmanar medlemmar som har negativa erfarenheter av affärer att i första hand reda ut detta med affären direkt innan ni tar upp det på SG. Affären måste få en juste möjlighet att förklara sig först. Låt därför denna tråd fortsätta som en diskussion kring val av fisk för nybörjare generellt sett …

8. Started by jonas_l,

jag är jätte sugen på att gå över till saltvattens akvarium istället för sötvatten, och jag undrar om någon skulle vilja vara vänlig och förklara för mig vad jag behöver för att få ett fungerande akvarium, gärna helt komplett ifrån ljus ramp till skummare.... jag behöver "saltvattens akvarium for dummies" hjälp:)

• 4 svar
    • 764 visningar
  9. Started by lottac,

Jag har ett akvarium på 240 liter som jag kört utan filter. Jag har en skummare på större volym än akvariet. Nu är det så att det på botten, över levande sten och i vattnet ryker det runt en massa gråa partiklar. Jag införskaffade i veckan ett ytterfilter med flera olika filter inuti. Trots detta är det en massa grums som åker runt. Vad är detta för något och hur blir jag av med det? Vad menas med att kalsium "fäller ut" i vattnet?

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by -FH-,

Dags att gå uppåt i akvarie världen. Nu när man jobbar å bor ensam igen så blir det lite små tråkigt med ett nano. Därför gjorde jag ett impulse köp igår. Blev ett 220l möbelakvarium som skall pryda lägenheten. Är bara 2 lysrör än så länge. men ska dona lite. Hur många ska man ha max? funderarde lite på att ha 4-6st. Är dock intresserad av en halogen lampa... Bild på karet kommer senare ikväll. //Fredrik

• 80 svar
    • 7,7k visningar
  11. Started by lottac,

Jag har ett kalcium värde på 270 och lyckas inte höja det, hur gör jag?

• 20 svar
    • 4k visningar
  12. Started by 1275GT,

hej har haft sötvattens kar i många år. men har nu startat ett salt kar. man blir ju så sugen när man går i butikerna å ser alla färgranna fiskar å koraller. karet e ett juwel rio125. back to nature bakgrund. original filter borttaget och ersatt med maxijet 1000 med ytavrinning (fluval), skummare samt jäger doppvärmare (100w). tillfälligt upphäng aquaconnect 4*24w t5 armatur. ska bli en ny svart sarg som döljer armaturen. 15kg ls 2 clowner 1 six line wrasse 1 putsar räka 10 turbo sniglar 7 eremiter några krabbor å lite annat i ls en. karet har varit i gång cirka en månad nu ock verkar funka bra. mycket trevligt forum det här verkar finnas svar på nästan allt. mvh per…

• 39 svar
    • 6,3k visningar
  13. Guest ldt00
    Started by Guest ldt00,

Hej! Har just satt upp ett helglasakvarium på ca 100l som står en medföljande akvariemöbel av spånskiva. Akvariet står rakt, lutningen är marginell, och eftersom det är ett helglas som ligger på en tunn plastmatta direkt mot spånskiveplattan i toppen så borde det inte bli någon skevhet, utan ev. lutning ska bli jämn, eller hur? Nu till problemet, jag bor i ett relativt gammalt radhus av trä, med betong i gavlarna/väggarna mot grannarna och akvariet står på övervåningen, golvet här är väldigt sviktande och gungigt på sina ställen, för att minimera detta har jag ställt akvariet i ett hörn så nära betongväggen som möjligt, att ställa akvariet på nedervåningen där golvet är l…

• 4 svar
    • 1,6k visningar
  14. Started by sajbersimon,

Om jag skulle beställa dethär från Triton: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=525⊂=0&page=1 + http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=680⊂=0&page=1 Vad skulle jag då mer behöva kompletera med? Det jag kan komma på är en starkare pump, och att försöka fåtag i en bra men ekonomisk osmos. Något mer?

• 1 svar
    • 892 visningar
  15. Jag har letat och letat och letat efter någon tråd som berättar allt man behöver, cirka pris och hur man gör för att starta upp ett saltvatten akvarium men hittar inget annat än massa 1000 liters hemmabyggen. Jag är en riktig nybörjare så jag fattar inte riktigt vad de är som behövs. Fattar inte änns hur en skummare fungerar riktigt:smiley5:. Hur gör man för att så billigt men ändå bra få ett saltvatten akvarium på runt 150L att fungera? Skulle bli överlycklig om någon i steg för steg-form kunde hjälpa mig på nybörjar språk. Hade tänkt att göra bagrunden själv och ha sumpen bakom den, är jag helt ute och cyklar?? // Sebbe

• 9 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by Amaro,

Tjenare, jag vet att ni får svara på samma frågor gång på gång men jag hoppas att ni inte tröttnat på det, har ni tröttnat så är det goodbye för min del hehe. Flickvännen är väldigt intresserad av saltvatten, hon vill ha något litet och enkelt. Något som inte kräver riktigt mycket jobb om man säger så. Tanken är då att man kanske ska köpa en sånhär : http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=506⊂=0&page=1 samt detta: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=525⊂=0&page=1 Om detta behövs vilket det antagligen gör. Jag kan personligen inte så mycket om salt. Är själv sötvattensakvarist som likt tjejen blivit väldigt intresserad av saltvattensvärlden. …

• 6 svar
    • 1k visningar
  17. Started by pettabaj,

Hej! Undrar om någon vet om det finns någon bra saltvattensaffär i eller omkring FALUN BORLÄNGE AVESTA HEDEMORA!!?! Snälla hjälp mig...!?? // Petter

• 0 svar
    • 587 visningar
  18. Started by Olausson,

Hej alla saltvatten akvarister (heter det så?). Var på universeum härom veckan å kollade djuren, då väcktes en fruktansvärd dragningskraft till saltvattenakvarium. Är helt fast och letar febrilt runt på nätet och på SG efter bilder filmer och info om saltvatten, blir mer och mer fast. Jag har tidigare haft ett sötvattenakvarium, dock ganska länge sedan men jag vet iallafall vad det handlar om. Tänkte göra allt från scratch, mitt förra akvarie byggde jag också själv. Denna gången tänkte jag ge mig på att bygga en egen möbel till akvaiet också!!! kommer vara svårt men mycket möjligt. Tänkte bygga ett hörnakvarie på ungefär 230 liter, med avrinning, och till detta en sump. …

• 6 svar
    • 1k visningar
  19. Started by pettabaj,

Hej! Tack för alla svar från förra frågan ang. clownhotell. Har beställt ett nu, undrar en sak om sand och LS. Var köper man bra LS? Är allt samma skit? Sen om sand... vill ha en så vit(ljus) sand som möjligt. Vad ska man ha för någon sand då? Och om man vill ha BLÅTT ljus, går det att ordna på nåt sätt? Blir så skönt ljus i drickat då... Tacksam för svar // Petter Ps. Tjejen min undrar, och jag oxå för den delen, hur gör man när man flyttar på ett stort akvarium med koraller, fiskar, anemoner osv.? Ds.

• 3 svar
    • 970 visningar
  20. Started by zeke66,

Ändat

• 2 svar
    • 639 visningar
  21. Started by cougar,

Eftersom jag flyttat från Örebro till Luleå startar jag här en ny tråd. Min gamla tråd finns här. Precis som tidigare kör jag i ett 180liters Juwel Rio i mörkt trä. Jag behöll alla tillbehör under flytten till Luleå förutom just glasburken. Rampen är arcadia overtank 4*39watt. Skummare/filter/osmolator får jag från min reefpack 500. Cirkulationspumparna är just nu en koralia 1 och maxijet 500l/H samt den inbygga juwelpumpen som sitter i juwelboxen i hörnet som jag sparade. Detta eftersom jag i boxen har placerat min doppvärmare väl skyddad från djuren, dessutom har jag tänkt placera in/utblås från uven här senare. Jag har beställt en nanonstreamer 4500l/h som tillsammans …

22. Started by Johha,

Är det någon på SG som har ett fint saltkar i närheten av motala,linköping? Skulle gärna vilja komma och kika lite och få lite inspiration;)(orkar inte söka igenom Medlemslistan o_O.

• 1 svar
    • 628 visningar
  23. Started by Gnarkill,

Hur länge kan Ls ligga i en hink utan ljus?? vågar man använda den igen?

• 30 svar
    • 2,4k visningar
  24. Started by Azrael,

Hej alla, jag håller precis på att starta ett nytt (mitt första kan man säga) saltvattensakvarium. Jag har tänkt mig ungefär följande: En liten visningstank på knappt 40 liter (35x35x35) där jag kommer jag ha ett par koraller (behöver råd om detta, har dålig koll inom området) och så många pyttesmå fiskar jag bara vågar ha (här behöver jag mer råd) och naturligtvis olika algätare (tar tacksamt emot tips på små sådana). Belysningen kommer att vara en 150 W MH på 10000 K. Från detta kar kommer jag att ha avrinning (bara genom ett hål i väggen på akvariet med en vinkel) till en sump på 90 liter (60x30x50) i garderoben intill (jag har redan det akvariet). I sumpen kommer ja…

• 27 svar
    • 3,1k visningar
  25. Started by Gnarkill,

Är det någon som har lite tips på hur man kan aquascapa i akvariet så man får det både snyggt och så man ser allt man vill se?? finns det någon hemsida eller så??

• 18 svar
    • 4,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.