Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Jaha, då var det dags för mig att börja med denna dyra hobby. Så söker just för tillfället personer från gbg, som man kan få smita in hos hemma och titta på deras lösningar och se vad de har för något. Själv har jag planerat något väldigt enkelt: Ingen sump. Antingen en påhängs eller intern skummare. Ett par pumpar. Osmos (med silikat). och lite bättre ljus än jag har nu, börjar dock med detta ljuset innan det kommer några mer ljuskrävande invånare. Kommer göra om mitt för tillfället sötvattenskar som är riktigt gammalt och slitet och ska bara bo kvar i denna lägenhet 2-3 år till, så tänkte försöka hålla ner kostnaderna och sedan göra något "ordentligt" på ca 1000l när ja…
-
- 1 svar
- 857 visningar
-
-
Tjena gott folk! Nu är det dags att börja köpa utrustning för att starta mitt första kar. Jag har funderingar på att köra ett Rio 180 eller 240. Tyvärr har jag inte plats till större i min lilla 2:a. Jag köpte två Interpet 55w innan när jag planerade att starta ett nano. Det jag undrar är om man klarar sig med en 150w MH + de två power compact rören till ett 180l eller 240l? Jag vill kunna husera de flesta koraller eftersom det är det som intresserar mig mest. Tanken är att det ska bli en färgglad oas i mitt vardagsrum. Kom gärna med förslag på annan utrustning som jag behöver t ex en lämplig skummare. Skulle det funka att ha en sump på ca 60l till detta karet? Har ni fö…
-
- 4 svar
- 966 visningar
-
-
Hej är det någon som vet lite mer eller har erfarenhet av Deltecs micromarine akvarier? jag är smått sugen på det..
-
- 36 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej, jag är intresserad av att starta igång ett saltvattensakvarium. Har läst på riktigt mycket nu, och tror mig ha lite koll på hur allt funkar, men jag har säkert inte alls det... - hur som helst så såg jag en annons på blocket.se om ett clownhotell. www.akvariumronneby.se! Vad tror ni om det. Är som sagt helt grön vad gäller saltvatten!? Snälla, ge mig råd! Ska man skaffa ett "riktigt" direkt istället. Lite andra frågor om man ska skaffa ett större. Blir det lättare att ha en sump med i sitt akvarie om man ska få allt att funka!? Kan man köpa begagnade levande stenar typ från blocket eller dyl.? Eller ska man köpa från affär? Vilken är den största saltvattensbutiken …
-
- 10 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hejsan ,Är i planeringfasen o funderar på att bygga in akvariumet i en klädkammare, Har ett 576l,160 brett,Till början blir det 3*150w o 2 T5 rör. klädkammaren är 3,2 kvm .I huset finns en mekanisk ventilation från toaletter o kök ,tvättstugan o även då klädkammaren. Funderar på om det kanske blir för mycket fukt i ventilationens rör med tiden o jag kan få problem även i dom andra rummen.Kanske man skulle göra ett hål i väggen istället för som nu taket och sätta dit en fuktstyrd fläkt. Har nyss gjort om hela kammaren med papptapeter o trägolv men det kanske man får riva ner o istället ta våtrumstapeter? Vad tror ni om eventuella problem lukt o fukt då jag även ska använda…
-
Jag skulle vilja uppgradera till en ny burk men vill behålla min teknik som jag har och vill ha ett möbel kar runt 300L..Vilket kar skulle ni rekommendera? Tekniken som jag har i dag är: Skummare Deltec MCE-600 2 x 6025 tunze 150W Mh Arcadia 3 serien Tunze osmolator UV deltec 10w Ljuset kanske blir lite klent men man kan ju kompletera med någon t5 kanske? Har inte en aning om vilken burk jag ska ta då det är en djungel..Fundera på ett percula först men känns ju dumt då jag redan har all teknik spåna gärna fritt
-
- 19 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hejsan! Jag skapade en tråd för någon månad sedan, där jag velade fram och tillbaka på en massa saker. Bland annat volymen på karet. Men nu har jag bestämt mig och akvariumet blir klart (förhoppningsvis) denna vecka eller i början av nästa. Alla synpunkter välkomna! Allmän utrustning blir (Mycket stort tack till Stig): (70x40x40cm) = 112 liter Salt - Saltmätare Termostat 100W AS New-Jet 1200 AM Midiflotor 2xT5-armatur som ger totalt 4x24W Levandesten med eventuellt ytfyllnad av kalksten Sand, kalkbaserad Fosfatmedel Luftpump - någon som har ett förslag på ett lämpligt luftflöde om skummaren kräver 200-300 l/h och returen från ytavrinningen flödar genom ett 16mm VP-rör? So…
-
- 187 svar
- 22,5k visningar
-
-
Som inte jag har satt ditt. Kanske en dum fråga. Kan dem skapa sig själva? Eller har den ”hängt” med när jag köpt LS Den är va 1 cm stor och ser ut att vara en krabba. Om man tittar riktigt noga så ser det ut som om det sitter en liten krabba på denna som är inte större är några mm. Har försökt få en bild på den. Men har inte lyckats än. Men kameran ligger vid akvariumet och väntar på att han ska vissa sig. Han bor i en spricka vid kanten mellan koral stenen och en död sten. Så det är lite svårt att få en bild då han ofta gömmer sig inne i stenen.
-
- 16 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej alla. Jag är eg. på fel forum då jag inte har akvarium längre men skulle ändå behöva lite tips. Det är så att jag hade ett akvarium för ca 15 år sedan som sedan dess stått på vinden. Nu har jag fått tummen ur och skall sälja det men jag har ingen aning vad det kan vara värt. Tänkte att någon kanske kunde hjälpa till... Det är ett 375 liters akvarie med stativ (se bilderna nedan) med en del gamla tillbehör som renare, pumpar, värmare och en äggviterenare tror jag det hette. Jag har även korallsand samt en del koraller. Även ett litet 65 liters akvarie följer med. Sakerna är gamla men akvariet håller tätt då jag testat det. Jag vore supertacksam för svar... Är någon int…
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
- 1 följare
-
-
Har ett 500 litersakvarium jag hade tänkt förvandla till en levande möbel(dvs ett saltvattensakvarium). Men har även ett 100 liters jag först hade tänkt prova med för att komma igång och få in känslan för saltvatten, lära mig systemet osv. Vad krävs mer än cirkulationspumpar och då saltvatten för att få en stabil miljö? utgå från det nödvändigaste nu eftersom jag är nybörjare inom området och hade tänkt starta lite lätt och enkelt.
-
- 7 svar
- 979 visningar
-
-
Meningen är väl att jag ska starta salt när jag flyttar till större hem. Innan det ska jag som jag blivit tillsagd, bli expert sen läsa lite till... haha Så denna tråden kommer jag ställa alla möjliga frågor i. Hoppas någon har tid och ork att svara... Första frågan blir: Vilken salthalts mätare är att rekomendera? Ska nämligen inskaffa en redan nu då jag kör en liten andel salt i mina sötvattenskar. Måste kunna hålla koll så det inte blir för mycket.
-
- 20 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag funderar själv på att dra igång ett första saltvatten. Jag har ett 230 L akvarium på ramställning fnv, med taskig ramp och käckigt täckglas. Jag måste väl ha ny ramp överlag om jag skall ha kvar det. Jag har också nosat rätt på ett fräscht Rio 400. Jag är värsta grönisen på salt, så jag försöker titta på folks lösningar - Juwelakvarierna har ju sin filterburk - är det vettigt att bygga om den som ett avrinningshörn tro? Om det blir 400 l vore det skönt med en riktig sump under. Hur löser man det annars? Borra hål i glaset verkar ju livsfarligt, och dyrt om det skiter sig... Vad rekommenderar ni för utrustning till 230 l (hur bygga bra belysning t ex?) resp Rio 400? Ja…
-
- 73 svar
- 7,9k visningar
-
-
-
kan man ha detta akvarium som ett saltvatten akvarium om man modifierar det. skall ha clownisar i det om det går. vilka ändringar kan man behöva göra. http://www.pwss.se/product.php?productid=2226&cat=663&page=1
-
- 4 svar
- 2,1k visningar
-
-
hej alla! Efter att ha läst trådar här ett tag och sett alla fina kar känns det dax att ta steget och prova på saltvatten. Beställde en Chromis kub från Tyskland som väntas komma hem om någon vecka, har även inhandlat ett RO-aggreat, lite tester, salt mm för att kunna rivstarta när burken anländer . Funderar på att lägga en skiva lexan i botten som skydd vid eventuella revras, någon som vet vilket fritt öppningsmått kuben har? Kan man vänta med revbygget tills karet är inkört eller är det bättre att stapla LS rätt redan från början? /Patrick
-
- 59 svar
- 7,6k visningar
-
-
Hej alla! (Prolog) Jag och min flickvän har börjat funderat över att bygga om ett av mina sötvatten till saltvatten. Tänkte börja med ett 90 liters då det andra är på 375 och skulle lämna ett alldeles för stort hål i plånboken om vi nu mot förmodan inte skulle fastna. Har spenderat ett par timmar läsandes här på forumet och ännu ett par med näsan i Knop - Saltvattenakvariet, så jag tror att jag börjar få en liten uppfattning om vad det handlar om. Troligtvis en väldigt väldigt liten uppfattning men ändå. =) Jag är för tillfället mest ute efter åsikter gällande Lysrör/MH. (Frågan) Ska jag bygga om min befintliga heltänkande ramp med 2 st T8 20 watt rör till T5? I så fall, …
-
- 7 svar
- 971 visningar
-
-
hur vet man hur många fiskar man kan ha i sitt akvarium?? finns det några bra mått stockar? jag har 3 kirurger, 1st dvärj kjesare, 2st (nemo) och en som putsar sanden ( har glömt hans namn). har jag redan förmånga eller skulle man kunna ha fler?? nvh Tony
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Är det någon som har eller har haft en Red Sea Prizm skummare som vet om det är något att sattsa på?? släpper den igenom microbubblor eller låter den illa på något sätt??
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Okej, jag bygger ju på ett 375l kar men det tar ju sin tid så jag startade mitt 112 l kar som är menat att bli sump till det stora karet senare. Jag har införskaffat 7 kg ls och kommer nog köpa lika mycket till, men det kostar ju lite så det får vänta lite. Har beställt en skummare som jag trodde skulle vara här innan helgen, men icke så det går utan skummare för tillfället. Annars är det cirkulation på 1350l/h fördelat på två pumpar, doppvärmare och lysrör på 2*18w. Karet har bara varit igång tre dagar och saltet ligger på 1.020 (ska höja lite) och tempen är 26 grader. Ingen belysning är på. Till frågorna: När ska jag börja testa vattnet? (har köpt nitrit, nitrat, pH och…
-
- 35 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hejsan! Jag har gått i saltvattens tankar i lite över ett år nu men mina discusar har tagit all min tid med ständiga vattenbyten och matning. Nu har jag sålt av i princip allt i discus väg och kan tömma ur lägenheten på x antal akvarium. Har bara ett 720liters växt akvarium kvar som ni kan se på oveb s blog. http://apps.berthling.com/jGallery/images/Tester/DSC00438.html Förra vintern var jag med Dez3d på triton när han skulle köpa lite saltprylar till sitt kar. Han försökte då övertala mig att starta upp ett saltkar i mitt vägg akvarium i köket. Jag nappade inte riktigt men tanken har vuxit sig starkare och nu har jag bytt till mig en 125w aqua medic MH belysing och tänke…
-
- 59 svar
- 7,8k visningar
-
-
Är på planeringsstadiet för uppsättning av ett 225 liters (100x50x45) Är det någon som har erfarenhet av att sätta upp spegelglas utanför bakrutan Effekten borde teortiskt sätt bli fenomenal. Även med tilltagande kraftig beläggning efter ett tag på rutor borde delar av spegeleffekten finnas kvar.
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Är det någon annars som vet någon bra hemsida på hur man kan bygga sin egen skummare??? när ingen verkar ha nån erfarenhet av red sea prizm 400??
-
Hej! Jag ska inom kort starta upp mitt första saltvattenskar och undrar lite över vattencirkulationen. Ofta rekommenderas minst 10* vattenvolymen. Varför bör man ha såhär pass mycket cirkulation? Jag såg för en tid sedan på något forum att det skulle ha att göra med de bakterier som lever inuti den levande stenen. Men stämmer detta? Mvh// Stefan
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har en liten lustig sak att säga som jag undrar över själv som tusan! det är så här att för drygt 2 veckor sen köpte jag ganska många kilon ny LS från en Akvarie butik! igår efter jag hade släckt ljuset så gick jag och la mig vaknade efter ett tag för att stänga balkongdörren och gick och gjorde det! när jag gick tillbaka kollade jag snabbt in i det mörka karet. Och vad fick jag se: Jo en av stenarna har ganska många små runda hål över allt på sig och ur ena detta hål så kom det ut en massa skit, och jag undra va fan som hände och satte mig ner och tittade ett tag och sen såg jag nått som kröp i hålet och puttade ut smutsen. gången verkade gå ganska långt in i stenen! Vad…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej allihopa Skall köra igång igen efter 15 års uppehåll. La av precis när termen "levande sten" började introduceras. Har haft akvarium i alla storlekar upp till kar på 5000 liter med specialimporterat 19mm glas från Holland. Har även drivit saltvattensbutik i Västerås under namnet "Akvasalt" några år på 1980-talet. Nyvaknat intresse för "kompletta system" typ Deltec. Frågan jag ställer mig: Vad kan man räkna med för livslängd på den tekninska utrustningen och hur länge håller silikonfogarna på burken innan läckaget kommer? Vågar man köpa begagnat? Nån som har någon ide´? Tacksam för alla svar