Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
har nu startat upp mitt 160l akvarium efter många om och men. har ca 12 kg levande sten i tycker det ser bra ut men har en liten fråga kan man om man inte är nöjd med resultatet stoppa i mer sten när man har clownfiskar i om man inte är nöjd med resultatet. för det man kan ju ändra sig
-
- 2 svar
- 609 visningar
-
-
Har sneglat på saltvatten under en längre tid nu. Och skulle vilja göra något ordentligt av detta, men endå under ordnade former. PGA ekonomin och plats tillåter det tyvärr inte större kar. Men jag tror det skulle kunna funka ganska bra, då jag knappast har något intresse av fiskarna, mest av lägre djur och mjukkoraller. Har haft sötvattensakvarium ett tag innan, allt från 10L till 450L, kanske kan vara till någon nytta att ha ett hum om akvarium. Ägde även ett 50L nanokar under en kortare tid, vilket jag inte ens förstår varför jag sålde. Då till saken. Tänkte då starta upp ett 112L som jag haft till sötvatten innan. Hade tänk mig något sådanthär: 2* Aquabee …
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
Goddagens! Som nybörjare på salt ser man märkliga saker titt som tätt även i riktigt små kar har jag märkt. Finns det någon vänlig person som kan ge mig en ledtråd om vad det är för luddigt med orangea prickar som sitter på denna stenen? Stenen/korallen inköptes förra måndagen hos Marinakvariet, och jag vet inte om luddet fanns från start eller om den kommit smygande. Bildbevis följer, och tack på förhand! PS. karet har vart igång i 5-6 veckor och är ett 37liters AN.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur gamla kan clownfiskar bli? Har fatt ett par som är 2.5 ar och den ena ser minst sagt skruttig ut. Vet inte om det kankse ar aldern. Ngn som vet detta?
-
- 1 svar
- 643 visningar
-
-
Hej.. Har funderar på att skaffa mig en Osmos, men vet varken hur det fungera.Var och hur ska det sitta, tillbehör o.s.v. Skulle ni kunna guida mig lite . Eller var kan jag hitta artiklar om detta. STOR TACK
-
- 1 svar
- 604 visningar
-
-
Hej!vi har köpt ett beg,400l akvarium som vi startade för 1½ vecka sedan.Akvariumet står i ett hörn i vårat kök,mått 80x80x65.Vi har gjort som en sump av två st glasskivor i det inre hörnet av akvariumet,mått 28x28x61.Där sitter skummaren och 2st pumpar.En pump på 1500lh går till uv-ljuset,den andra på 3500lh pumpar vattnet ut i karet.På så sätt får vi en ytavrinning .I akvariumet sitter en till pump på 3500lh.Alla pumparna pumpar vattnet mot dom två yttre glasen i olika nivåer.Vi har bra fart på ytvattnet.Först la vi i 18kg död ls+lite karallsand.Sen 25kg levande ls.Vi har lagt stenarna mot den sumpdelen så man inte ser tekniken. ljuset är är en 250w mh 8000k+2st lysrör …
-
- 26 svar
- 3,9k visningar
-
-
Här har ni en nybörjare på saltvatten boendes i Uppsala. Finns det någon vänlig själ i Uppsala som håller på med denna hobby... Vore jätte trevligt om man fick kontakt med er, och eventuellt få ta en titt på era kar. Jag har tänkt att börja med ett molly på 80 liter. Skicka gärna ett PM /Robban
-
- 26 svar
- 3k visningar
-
-
är de nån som kan ta ett mått på den? höjden tänkte ja mer på då.
-
- 0 svar
- 573 visningar
-
-
tjena hoppas ni inte blir för arga på mig nu. men ja kör sötvatten o har precis fått min nya burk. (980L) och ska ha sump och ytavrining. ett i varje hörn. ska jag dra ett separat rör till sumpen elle ska ja låta dom gå ihop o sen gemensamt gå ner i sumpen? /Jack
-
- 3 svar
- 907 visningar
-
-
Hej gjorde ett vattenbyte idag i min burk och när jag kom hem var mina euphyllior utslagna och större än vad de brukar vara och då märkte jag att min ena cirkulationspump hade ramlat ner och låg och sprutade vatten in mot glaset istället för som jag brukar ut i akvariumet vid ytvattnet. När jag korrigerade detta blir mina euphyllior mycket mindre igen ! Någon som har några enkla regler på hur det skall vara som jag har det idag är det två maxi jet pumpar på vardera 1000l/h som rör om ytvattnet från två håll. jag vet ju att euphylliior vill ha medelcirkulation ! Någon som har något råd eller är det så att jag har för strömmt ???
-
- 16 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har tidigare skrivit om min clownfisk som beter sig lite konstigt, äter inte och haller sig i ett hörn. Nu pa morgonen har jag sett att den har som en bubbla pa det ena ögat och det andra ögat ser ut som om det star ut och är större, Hjälp! Vad kan jag göra??? -sjuk
-
- 7 svar
- 939 visningar
-
-
Är en glad nybörjare som håller på att planera sitt första saltkar, finns det någon i borås eller närligande som kör salt som man skulle kunna få hälsa på hos och få lite ideer av. Själv bor jag i Svenljunga!
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
hej jag har ett problem med min returpump från sumpen.. röret som går från pumpen och tillbax till karet vibrera och för oväsen om dig,,,, jag kan ej lösa detta har försökt isolera men hjälper ej... tiPS TACK MVH TONY
-
- 1 svar
- 637 visningar
-
-
Jag har ett nystartat Salt kar på 400 L.Har ännu inte köpt några djur eller koraller.Har endast haft i ca 15 kg gammal levande sten son nog var ganska död. Men för ett par veckor sen blev vattnet disigt och oklart. Vad kan det vara och hur blir man av med det ?? Jag gjorde ett ganska stort vattenbyte då blev det klarare men sen verkade det bli sämre igen. Sen körde jag nån vecka med aktivt kol (i en strumpa i en petflaska) med en 2000 l pump. Då blev det också bättre. Dock orkade inte pumpen så det blev inget större föde. Kan saltkar få infusorier som kan få i sötkar?? En kompis fick det i sötvatten och hade ett helsike att bli av med det. Jag tror det var små små djur …
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej har tänkt att bygga en ny sump för att få plats med lite mer teknik. Jag har i dagsläget ett juwel 350 l med en sump på cirka 100 liter. Jag har nu tänkt att bygga en till sump. Jag har följande teknik/rutiner idag Geisman MH 250 Watt Aquacare Skummare Aquacare nitratfilter Aquacare fosfatfilter Lifeguard UV filter Kylare (för sommarbruk) Tillsätter endast kalkvatten manuellt. I mitt nya skåp är min tanke att kylaren skall stå plus en sump på cirka 100-150 liter där jag skall ställa fosfat och nitratfiltret samt att få plats med några hinkar och andra tillbehör som för närvarande bara står i lägenheten har fått klagomål av sambon Den teknik jag tänkt införskaffa är…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
tja! marcus här. jag undrar tror ni att jag skulle kunna klara av att ha ett 80 liters nanokar med 1 clown och en putsarräka?? tacksam för svar! M:V.H Marcus
-
- 37 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hejsan jag har hållt på med tropheusar i många år. men vill nu pröva på saltvatten. Jag har lusläst Daniel Knops bok. Och har lagt ett bud på ett 160-literskar med en skummare deltec MC 500, Osmos aquamedic 150 liter/dag och cirkulationspump eheim. Jag förstår att jag behöver levande sten. Karet skulle gå lös på 3500 låter det som ett bra köp?
-
- 1 svar
- 791 visningar
-
-
Efter påtryckningar så startar jag härmed min tråd om mitt första saltprojekt. Bakgrund och första stegen finns sedan tidigare på Jönköpings akvarieförenings forum (http://www.jonkopingsakvarieforening.se/forum/forum_posts.asp?TID=26&PN=1). Information om projektet kommer jag att uppdatera löpande i denna tråd from. nu. Följande förutsättningar har jag i dagsläget: Kar: 500 liter (200*50*50 cm) Ljus: Giesemann System 230 (MH 3*150W samt blått kompaktrör 4 * 9W) Skummare: Skimmer Beast 1200 Cirkulationspumpar: 2 x Koralia 4 Levande sten: 102 kilo Kommer att köra med sump, denna är dock ännu ej klar utan att kommer att byggas på senare (vid nästa löning), kommer fram ti…
-
-
Hej lägger upp några bilder på mitt juwel hörnakvarium. Har varit igång i 6 år nu och från början var det tänk som enbart ett fiskakvarium. Jag har dock köpt en mh och provat lite olika koraller utan någon direkt större framgång. Vissa trivs jättebra och visa har dött men så kanske det är för de flesta glada amatörer. Jag har borrat ett hål i akvariumet och har en sump på cirka 100 liter det tycker jag fungerade jättebra för då kunde jag uttnyttja djupet på akvariumet och bygga upp en revpelare runt röret. Teknisk utrustning Lifeguard UV filter Aquacare nitrat filter Aquacare skummare Aquacare fosfatfilter Jag tillsätter endast kalkvatten när vattnet dunstar. Har två inv…
-
- 9 svar
- 2,6k visningar
-
-
Har precis fatt ett 120 lit akvarie med tre stycken clownfiskar. Akvariet har varit igang länge men har nu alltsa flyttats till mig för ca 2 veckor sedan. De sista 3 dagarna har en av mina clownfiskar inte ätit ngt och den haller till i ett hörn av akvariet och har även grävt som ett hal där. Dom andra tva verkar ha det bra och äter och simmar runt. Hos tidigare ägaren gömde sig denna "Clownen" mest hela dagen, men nu har det alltsa gjort till sitt lilla revir i framdelen av akvariet. Kul att kunna se den mer, men lite dumt att den inte äter mer, verkar inte vara sa nyttigt. Ngn som vet vad detta kan bero pa? finns det ngt jag kan göra? Jag matar med samma mat som den tid…
-
- 0 svar
- 565 visningar
-
-
Hej, byttes vatten för första gången igår ( ca. 20L. ) blandade vatten med salt och buffer. Satte på skummare igen efter två timmar efter vatten byttes, sedan dess har det skumma över behållare hela tiden! Provade imorse stänga av skummare i 6 timmar, men det hjälpte inte! Vad gjorde jag för fel? hur länge kommer detta pågår? Jag har en skummare som sitter inne i karet.
-
- 1 svar
- 545 visningar
-
-
har 3 Clownfiskar, nemo, sedan ngr dagar tillbaka och har sett att tva av dem varje morgon ligger tätt intill varandra uppe vid ytan i ett hörn av akvariet. Nästan med sidan mot ytan. Är detta normalt eller mar de daligt? Efter ngr minuter vaknar de till liv och beter sig normalt under hela dagen. Den tredje, som ar den största, haller sig vid botten även under natten. / Björn
-
- 3 svar
- 975 visningar
-
-
Åker till K-stad i morgon och tänkte att jag skulle handla lite till karet, har för mig att jag läst här på forumet att det ska finnas en saltaffär där men kunde inte hitta någon bland länkarna, Nån som vet??
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
är helat ny i "branchen" och har fatt ett akvarium med fiskar och tillbehör. Har även hittat en salt / density mätare bland sakerna. Det är ju jättebra, om man visste vilka värden det ska vara, vill säga. Jag har 1.024 density och 32 i saltvärdet. Är det vad det ska vara och om inte, hur ändrar man pa detta? Har 3 "nemos" i akvariet plus eremitkrafta, snigel, och havstulpaner. akvariet ar ca 120 liter.
-
- 1 svar
- 690 visningar
-