Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hur gör ni på Sommaren? Har inte igång någon värmare nu, men ändå är vattnet 27 grader.
-
-
- 4 svar
- 723 visningar
-
-
Hej! Jag har ett nystartat kar som varit igång ca 5 veckor. Har anvönt mig av Red Sea reef mature pro kit i 2 1/2 vecka nu. Nu har jag följande värden i karet. Salt:1,024 Temp:25 grader Kh:9,9 Ph:8,3 Nitrat:10 Nitrit:0 Fosfat:0.03ppm Magnesium:1480 ppm Calcium:500 Va tror ni om dessa värden? Törs jag släppa i nån fisk så jag får lite belastning? Nu finns det bara turbosniglar o en sandsjöstjärna i. Finns en hel del alger i det oxå nu men så ska det ju vara en stund till....
-
- 2 svar
- 722 visningar
-
-
Hej! Undrar vad de små prickiga gröna algerna som kommer på glaset är för något och vad det innebär? Har för mig att jag läst om det men kommer inte ihåg vad det är eller varför dem kommer... / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 2 svar
- 722 visningar
-
-
Hej! Tänkte kolla lite om någon kan ge råd kring följande kar: JAD80 liters, PL rör 24W, en fläkt, med bio-innerfilter och returpump. Det är ett akvariumpaket jag stött på. Min tanke är att ha fisk ock korall..... vill börja i mindre skala för att få kunskap å erfarenhet... Är det något att skaffa??
-
- 8 svar
- 721 visningar
-
-
Tjenixen! Tänkte börja dosera balling via doserpump:). Jag har blandat till tre blandningar med red sea foundation A,B,C dvs KH, Mg och Ca. Igår mätte jag och fyllde på med lösning för att få upp värdena, det enda jag inte fyllde på var mg, då den låg ok. Nu har jag kh: 10,5 mg: 1340 Ca: 420. Eftersom jag är helt ny på detta så famlar jag i mörkret, hur mycket kan vara lämpligt att börja dosera ut från vardera blandning per dygn? Jag har 3 Acanthastrea, en braincoral, en liten euphyllia och kanske 25polyper knappar. Ca och mg blandningen ligger på ca 35% och KH på ca 10% om detta är till någon hjälp. Tacksam för svar:). Mvh …
-
- 1 svar
- 721 visningar
-
-
Hej! Är helt ny här och inom salt. Har satt igång en bräckvattensburk och tänkte öka salthalten och akvariestorleken (54 l -> 112 l -> 600 l) alltefter fiskarna växer (en grön kulfisk, två månfiskar) för att övergå helt till salt i slutändan. Just nu är salthalten på ca 1.017 och jag undrar när jag skulle kunna börja stoppa i levande sten i akvariet? Tanken är att göra det samtidigt som jag byter storlek till 112 l. Mvh Helena
-
- 2 svar
- 721 visningar
-
-
Hej, Tänkte försöka mig på att starta mitt första saltvattens akvarium, har bara haft malawi och tangayika tidigare. Vad behöver jag??? hade tänkt att starta någonstans mellan 40 - 100 liter, för att testa om det är något för mig. Vad är enklast, och mest rekomenderat i utrustnings väg för att få igång mig på saltvatten, bör inte kosta skjortan så här i uppstarts fasen. /Robban
-
- 2 svar
- 721 visningar
-
-
Hej. Just ikväll har jag sett att det är ovanligt mycket bubblor som tar sig upp från sandbotten. Jag har ca 3-4 cm djup sand. Borde jag vara orolig? (Jag dammsugar aldrig sanden.) tack.
-
- 2 svar
- 721 visningar
-
-
Hejsan, Satt och kollade i mitt nystartade Akvarium som vanligt när jag såg denna grej som vecklade ut sej. när det kommer en fisk för nära drar den i hop sej för att sedan komma ut igen. Den syns lite dåligt för den är nästan genomskinlig. Men den är till höger om den lite vitare stenen.
-
- 7 svar
- 721 visningar
-
-
Då jag känner att mitt rsm 130 börjar bli litet så har jag planer på att bygga ett nytt kar som en rumsavdelare. Jag funderar lite kring måtten på karet och kom på att man måste ju även tänka på belysningen så man inte kommer i något dumt mellanläge med kar o ramp. Måtten jag funderar på är 130x70x50 vad tror ni om det? Sen om ni har några tips på bra lysramper som inte kostar allt för mycket. Metallhalogen vill jag helst inte ha utan helst led eller t5. Då detta kommer bli mitt första bygge från grunden så uppskattas all hjälp väldigt mycket
-
- 5 svar
- 720 visningar
-
-
Hej Sven-åke Här. Nystartad På Salt 4veckor Sedan.startade Upp Med Ett 60lit För Att Läramig. Jag Hade Tänkt Mig Om Ettpar Månader Starta Upp Större 350-500 Lit.min Fråga är Hur Mycket Belysning Behöver Man För Att Djuren Annemoner O Dyl Skall Trivas,samt Hur Mycket Pump Flöde Behövs.tacksam För Tips. Salt är Mycket Trevligt Samt Detta Forum är Ju Helt Kanon.
-
- 3 svar
- 720 visningar
-
-
Nu har jag äntligen flyttat och skall starta upp karet igen. det kommer att bli ett 160 nu till en början men har planer på att ha 2st kar ett 160 och ett ca 350l. Min första sak jag skullle behöva hjälp med är att jag vill dölja min skummare i karet utan att ha en sump. Den är cylinder formad så den tar inte så stor plats som min mce500 som jag även har hemma. kan man sätta någon form att spegelglas i karet i ena hörnet så att den döljer skummaren och sedan på nåt sätt få ditt vattnet ´med hjälp av en kam. men sedan är ju frågan hur jag får ruljans på det i så fall nån som kan hjälpa mig med detta.
-
- 4 svar
- 720 visningar
-
-
För fyra dagar sen så hade jag lagt Ls i nano akvariet och då såg jag att det fanns en liten skivanemon med. Men nyss såg jag att den har rullat ihop till en boll?? Om den nu är död kommer den att släppa gift ut till akvariet? Akvariet är nyligen startad så inga fiskar är i. Tack för hjälpen!
-
- 5 svar
- 720 visningar
-
-
Hej på er. Sen en tid har jag märkt att det kommer konstiga ljud från ena sidan av akvariet. det dyker bara upp, eller jag har bara lagt märke till det, när moonlight är på. det låter som ett skrapande som håller på i ca 2-3 sekunder och återkommer med ca 10 sekunders mellanrum. man kan bäst beskriva det som ljudet som uppstår när man skär i glas med en glasskärare. Vad är det jag har i karet? det som jag ser i det hörnet är turbosniglar och eremiter.
-
- 4 svar
- 720 visningar
-
-
då var det dags att ta tag i detta härliga forum igen, vill tacka alla som hjälpte mig med mitt första kar och nu vet jag att hobbyn är något för mig updatering kommer inom kort
-
-
- 2 svar
- 720 visningar
-
-
Hej. Om man en "för bra" skummare, kan den ta bort ämnen från vattnet som koraller behöver? Men Euphylia vill inte öppna sig riktigt, färgerna är fortfarande där. Jag har gjort ett litet vatten byte bara. ca 10%. Tacksam för svar. // Johnny
-
-
- 5 svar
- 719 visningar
- 1 följare
-
-
Har någon byggt sin egen bänk för ett Juwel trigon 350 och så fall nån som har någon ritning över det?
-
- 0 svar
- 719 visningar
-
-
är helat ny i "branchen" och har fatt ett akvarium med fiskar och tillbehör. Har även hittat en salt / density mätare bland sakerna. Det är ju jättebra, om man visste vilka värden det ska vara, vill säga. Jag har 1.024 density och 32 i saltvärdet. Är det vad det ska vara och om inte, hur ändrar man pa detta? Har 3 "nemos" i akvariet plus eremitkrafta, snigel, och havstulpaner. akvariet ar ca 120 liter.
-
- 1 svar
- 718 visningar
-
-
Hejsan! Om man tabbat sig och haft i för lite salt när man (jag) skulle starta upp karet, går det då att tillsätta det efter eller måste hela proceduren göras om? Är det inte risk för att saltet bara lägger sig på botten? Det är ett moddat mollyhotell med inbyggda filterfack. Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 718 visningar
-
-
Hängde på dörren när den lokale fiskmånglaren fick hem en ny låda LS och hade första plats att plocka vad jag ville.... hem och sköljde av dom så bra det gick i en hink med saltvatten innan dom gick ner i det nya akvariet. Men det var ganska mycket skräp/lera/sand kvar... brukar man skrubba av dom ordentligt eller kan jag bara låta dom ligga och gotta till sig?
-
Såg idag att min mandarin har fått utåtstående prickar på kroppen, de flesta är i samma färg som hans färgteckning, därför tror jag inte det är vita prick. Fenorna som han alltid rör när han driver omkring har några vita prickar, men om det är smuts eller inte låter jag vara osagt. Någon som känner igen detta och skulle kunna förklara vad det är och varför det uppstått. Hans aptit är fortfarande mycket god och han simmar runt som vanligt. Ska starta upp mitt nya kar nästa vecka och det vore ju förargligt om man skulle gå något större missöde till mötes just nu när man ligger i fasen mellan två kar.
-
- 0 svar
- 717 visningar
-
-
Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?
-
- 2 svar
- 717 visningar
-
-
Hej, Jag har fuskat lite med en saltburk nere i lokalen som jag fått ta över, men nu funderar jag på att starta en burk här hemma. Har tittat lite på Red Sea Max 130 och Pecula 90, men det skiljer en väldans massa pengar mella dom. Vad är det egentligen som skiljer dessa åt. Vad är deras olika fördelar och eventuella nackdelar. Kort och gott vilken är "bäst" att satsa på. Om vi ville tala om era erfarenheter utav dessa två skulle jag bli glad. Ett nytt Red Sea Max 130 får man idag för 5000 Kr, Percula 90 vet jag inte vart man får det bästa priset. Hälsningar Robban
-
- 1 svar
- 717 visningar
-
-
Hej, Har snart haft igång mitt i ett år och tills i Maj så fick man tömma skummaren från slem minst en gång i veckan, men nu kommer det knappt nån skit längre. Varför blir det så?. Tycker väl nog att jag matar lika mycket som förr, och bubblorna ser ut att vara lika mycket som alltid.
-
- 4 svar
- 717 visningar
-
-
Fick äntligen hem mitt fosfattest som varit restat hos triton. Testen kom i ett vanligt brav och var således mosat duktigt. Det funkar säkert ändå men instruktionspappret va inte med. nån som vet hur man skall dosera? finns 1 burk flytande och en burk med pulver. va en blå skala som följde med från 0-3 ppm vilka värden är bra?
-
- 2 svar
- 716 visningar
-