Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by MonicaOB,

i alla fall till att börja med. Beslöt mig för två rev med lite olika färger på stenen, så spänd vad som kommer att hända där Visserligen har jag lavat sten i akvarium förr men endast sötvatten.... Tack Ken och Robin för hjälp till en gröngöling Någon där ute som har några synpunkter och fler förslag?

• 5 svar
    • 810 visningar
  2. Started by Familjen,

Har något som växer på mina LS är det är det någon sorts alg eller? Är det i så fall något man vill ha?

• 2 svar
    • 809 visningar
  3. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Jag funderar på att köpa en aqua medic Blenny men jag undrar om det går att sätta på en glasbitar eller något slags lock för vi har katter, jag ser framför mig hur katterna sitter och fiskar

• 2 svar
    • 809 visningar
  4. Started by Yodelking,

Den här ca 2cm långa snigeln kryper i mitt akvarium... Jag har svårt att avgöra om där finns ett snäckskal eller inte. Hittills kryper den bara på väggen. Är det något som man vill ha? Eller är det något som plötsligt blir 100 sniglar?

• 2 svar
    • 809 visningar
  5. Started by thorbjörn jömsson,

Hurvida "överlever" levande sten vid transporter och går det att lägga i en tex en balja med saltvatten i 1-2 dygn innan man tillför den i akvariet?

• 2 svar
    • 809 visningar
  6. Started by Aldebert,

En sort har brunt på sig och öppnar sig inte Dom andra två sorterna har inte brunt och är öppna. 30l aquael om det har betydelse. Vad ska jag gör?

• 3 svar
    • 808 visningar
  7. Started by hugosan,

hallo jag har en fråga om vad som krävs för att konvertera ett sötvattenskar ( malawi ) till salt vatten .. jag tänkte mig att ha några clowner så smånimgom.. ha det .. hugosan..

• 2 svar
    • 807 visningar
  8. Started by Aquaguy,

Går det att ha en eremitkräfta i ett 5-10 liters nano?

• 3 svar
    • 807 visningar
  9. Started by uffe_erixon,

Hej! Jag har ett nystartat kar som varit igång ca 5 veckor. Har anvönt mig av Red Sea reef mature pro kit i 2 1/2 vecka nu. Nu har jag följande värden i karet. Salt:1,024 Temp:25 grader Kh:9,9 Ph:8,3 Nitrat:10 Nitrit:0 Fosfat:0.03ppm Magnesium:1480 ppm Calcium:500 Va tror ni om dessa värden? Törs jag släppa i nån fisk så jag får lite belastning? Nu finns det bara turbosniglar o en sandsjöstjärna i. Finns en hel del alger i det oxå nu men så ska det ju vara en stund till....

• 2 svar
    • 807 visningar
  10. Started by bliper,

Tjenare. Igår hittade jag en utav mina eremiter död. När jag skulle pilla ut snäckan från grottan så såg jag vad jag tror var en borstmask slingrad runt krabban. Den släppte så fort jag närmade mig. Utav vad jag såg så var masken rund 4 cm lång. Kan den verkligen ha tagit död på krabban? /per

11. Started by Johnny Tveit,

Jag har haft dessa "små gurkor" ett bra tag nu men jag vet inte vad det är. Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

• 5 svar
    • 807 visningar
  12. Started by Tedski113,

13. Started by Kakan,

Hur mycket salt ska i 30 liters akvarium?

• 2 svar
    • 806 visningar
  14. Hej. Körde igång ett nytt kar i dagarna och har puttat i LS och Levandesand. Stenen kommer fr ett fint kr , men har mellanlandat i hink med saltvatten och värme. Efter ett dygn så hade inga värden rört sig över huvudtaget. Amm Nitr Nitra. Så jag hade ett oöppnat Red Sea Mature kit som jag tänkte att prova. Kanske det är så nu att jag kör en ny cykling i onödan. Men ville vara på säkra sidan. Har följt anvisningar och dosering enligt instr. Enligt denna instr så ska jag hamna dag 3 på värden. Ammo 1 Nitrit 0,1 Nitrat 35 Men när jag testade idag så var värdena Ammo 0,01 Nitrit 0 Nitrat ca 7 Salt är…

• 1 svar
    • 805 visningar
  15. Started by Alex,

För fyra dagar sen så hade jag lagt Ls i nano akvariet och då såg jag att det fanns en liten skivanemon med. Men nyss såg jag att den har rullat ihop till en boll?? Om den nu är död kommer den att släppa gift ut till akvariet? Akvariet är nyligen startad så inga fiskar är i. Tack för hjälpen!

• 5 svar
    • 805 visningar
  16. Started by cortex_etu,

Hello. För en tid sedan så införskaffade jag mig ett red sea max 130 kar. Det var begagnat, så de va redan inkört med fiskar, vatten, koraller, levande sten osv. You name it! Efter att hållt på med en hel del sötvatten så trodde jag att jag va hemma i akvarievärlden men saltvatten visade en helt ny sida jag inte hade en aning om. Eftersom jag hade ett saltkaret hemma så triggade de mig att lära så mycket som möjligt och förstå hur allt funkar på så kort tid som möjligt! Man känner ju sig nästan som en marinbiolog när man labbar med olika värden och fördjupar sig i ämnet! Efter att ha kört karet nu ett tag så inser man hur roligt de är och detta verkar ha smittat av sig. …

• 2 svar
    • 805 visningar
  17. Started by danne031,

Jag hittade ingen riktigt bra kategori så jag frågar här.. Siktar på att till hösten uppgradera mina 54L, tänkta utrymmet är dock lite begränsande. Jag skulle nog gärna bygga eget men hustrun i huset litar inte riktigt på mina finsnickerikunskaper Så jag har börjat kika lite på färdiga lösningar. 80 kanske 90 bredd, och 60*60 är vad jag har att leka med. RSM känner jag till och ett annat jag sett i butik hette...aqua-el? Vad finns det mer som är populära fabrikat?

• 4 svar
    • 805 visningar
  18. Started by arazar,

hej Har lite undringar ang saltkar Befinner mig änsålänge i informations insamligs stadiet 1. Påverkas saltkar mycket av direkt soljus, förutom värmen dvs 2. Om man har bra mängd LS i et akvarium på tot. 400l, behöver man ha filtrering med? 3. Jag har sett att man ofta låter vattnet "falla" genom en massa hjul etc, vad varför? /christopher

• 2 svar
    • 805 visningar
  19. Started by ubjs,

Har under ett drygt år kört ett 144 liters med i första hand mjukkoraller, använder bara ett innerfilter, doppvärmare, osmosvatten, ingen sump. Funkar hyfsat och är kul att kolla i, detta första saltvattenkar blev intressantare än jag trodde (har haft sötvattensakvarier i 40 år). Jag har bara lagt en hög med levande sten och skaffat en del koraller eftersom, funderar på att gå upp till 300 liter för att kunna hålla lite större fiskar. Nu har jag två clowner, en wrasse och en gul liten kirurg som kommer vilja ha ett större kar längre fram + diverse räkor och städare. Frågan är dock om jag ska hålla mig till mjukkoraller och enklare stenkoraller i…

• Gilla
    • 3 svar
    • 804 visningar
  20. Jag har börjat köpa skivanemoner till mitt relativt nystartade akvarium. I min tanke skulle akvariet bli som en böljande formation av olika sorters skivanemoner, men jag inser nu att jag kan alldeles för lite om hur man planerar och får till ett snyggt akvarium. Så här kommer några frågor; 1. När man köper en lite skiva som sitter fast på en liten sten; måste man klistra fast denna?? 2. De skivor jag köpt har blivit mer eller mindre griniga vid flytten och krullar då ihop sig. Hur länge låter ni dem sura innan ni provar ett annat läge i akvariet ? 3. Hur långt avstånd mellan skivorna är lämpligt så att de får plats att växa??

21. Started by AlexanderClown58l,

Vad är det bästa att utföra en flytt på ett akvarium, skall byta bostad ca. 10min från där ja bor idag. har någon bra tips att dela med sig?hur mycket vatten ja bör tömma, etc. för att ej få en nitrittopp och de små liven går bort jag har ett clownhotell 58l med 1st eldräka 3st clown 1st blå djävul Tsniglar och eremiter

• 1 svar
    • 804 visningar
  22. Started by Wgren,

1 Hur noggrant är det? pH har jag hört ska ligga runt 8 om det är 7,8 eller 8,2 är det olika bra beroende på lpser eller spser, fiskar med mera? 2 Temperaturen 3 Phosfater är det bara vattenbyte som gäller för att bli av med det eller finns det något som ”tar bort det” 4 Hur vet man att osmos filtret funkar som det ska? 5 Hur mycket skall pumparna gå på natten? 6 Skummaren kör ni den dygnetrunt? Mvh Wgren

• Gilla
    • 2 svar
    • 804 visningar
  23. Started by chippen,

Är nu på gång att inhandla vissa produkter och surfar lite på tyska sidor. Vågar man köpa salt i tyskland, kostar en tredjedel av vad de billigaste affärerna i Sverige. Likadant RO kan man få 90lit/dygn för runt 700 kr. Nån som vet vad frakten kostar från tyskland och hit? Mvh/Bosse

24. Started by Åse jeppson,

Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?

• 2 svar
    • 803 visningar
  25. Started by peppe67,

Hej, Dessa små vita prickar sitter på bakglaset i vår tank, är det någon som vet vad det kan vara? Jag tänkte om de ska tas bort så kanske det är enklast att göra det nu.

• Gilla
    • 4 svar
    • 803 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.