Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Birkafisken,

Hej! Är det möjligt att få torchar att överleva i 120 liters akvarium långsiktigt? Mitt akvarium är rena jävla dödslägret! Torcharna swayar och mår bra i 6 månader delar sig och ser ut att må skitbra för att sedan flippa ur totalt med öppna munnar/delad mun och rena polypbailouts. Kyler med fläkt när det blir varmt och byter 10% vatten slaviskt varje vecka. Mäter alk, nitrate, calcium, magnesium och allt ser bra ut. Är 120 liter för lite för att ha ett livskraftigt akvarium på lång sikt?

• 6 svar
    • 830 visningar
  2. Är på gång att byta ut orginalskummaren på mitt RSM 130 och hade tänkt köpa en Tunze 9002. Men har nu upptäckt att det också finns en skummare som heter Hydor Slim Skim Nano som enligt Drakfisken ska passa i RSM. Är det någon som har testat denna skummare? Passar den såfall utan media bracket? Finns det möjligtvis någon alternativ skummare jag kan köpa som passar bra i RSM? Hälsningar Mikael

3. Hej! Köpte idag en korall som jag tror heter svampkorall? Den skulle vara lättskött fick jag veta. Har några turbos och eremitkräftor i samma kar sedan 2 veckor som är 190 liter. Har haft akvariet igång i ca 3 veckor. Nu har det gått ca 2-3 h och den böjer sig ner och ser ledsen ut. Nån som vet ifall detta är normalt? Är helt ny inom saltvatten. Tack på förhand! //Payman

• Tack
    • 4 svar
    • 829 visningar
  4. Started by adels_reef,

Funderar på att bygga om sumpen så jag har fack istället för öppet. Har försökt ritat en skiss. Idéer? Tankar? Nått som ni ändrat? Behövs bubbelfälla? Ska det vara en vägg mellan filter och skummare. Eller ska skummaren kanske stå i fack 2 och levande sten i fack 1? Överrinningsboxen mått är 60x13x28 h,d,b. Rymmer ca 20 liter men röret är halvvägs så ca 10 liter kan rinna ned. Akvariet har 2 cm marginal. Så det kan pumpas upp ytterligare 26 liter utan att det svämmar över. Ato har jag inte räknat med då jag inte vill ändra den Den är till vänster på sumpen. Så 118 cm är utan ato.

5. Started by Aldebert,

En sort har brunt på sig och öppnar sig inte Dom andra två sorterna har inte brunt och är öppna. 30l aquael om det har betydelse. Vad ska jag gör?

• 3 svar
    • 828 visningar
  6. Started by jörgen holmgren,

Vad för sorts salt mätare är pålitligaste?

7. Started by Johnny Tveit,

Jag har haft dessa "små gurkor" ett bra tag nu men jag vet inte vad det är. Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

• 5 svar
    • 828 visningar
  8. Started by Jpson67,

Skulle va intressant att se hur era sumpkar är uppdelade, finns det några speciella mått på hur står del av sumpen ytavrinningen behöver mm

• 2 svar
    • 827 visningar
  9. Started by Henrik,

Har ni några tips på snygga saker som trivs i mörkare vatten? Har några tomma stenytor som inte får så mycket ljus. Det ska vara saker som trivs i ett 130 liters RSM, som sagt inte så mycket ljus, och som är relativt enkla (passar nybörjare). Gärna med lite färg (jag vet, vad man tycker är snyggt varierar, men vad tycker ni? Gärna med bilder eller länk till reeflex. /Henrik

• 0 svar
    • 827 visningar
  10. Started by Familjen,

Har något som växer på mina LS är det är det någon sorts alg eller? Är det i så fall något man vill ha?

• 2 svar
    • 826 visningar
  11. Started by MonicaOB,

i alla fall till att börja med. Beslöt mig för två rev med lite olika färger på stenen, så spänd vad som kommer att hända där Visserligen har jag lavat sten i akvarium förr men endast sötvatten.... Tack Ken och Robin för hjälp till en gröngöling Någon där ute som har några synpunkter och fler förslag?

• 5 svar
    • 826 visningar
  12. Hej! Kan en vänlig själ snälla hjälpa mig tolka det här? Är det ovanifrån, eller från sidan jag ska titta i det här fallet? Är det 10, 50, eller 5,0?

13. Started by Elemi,

http://www.zoocenter.se/index.php?main_page=product_info&products_id=12&zenid=bbdd7dc44641b963eea9249990987453 är ägare av ett sånt här kar och har funderingar på att göra om det till salt. är det möjligt? hade inte tänkt att ha fiskar enbart levande sten samt något minde som inte kräver så stor yta

• 2 svar
    • 826 visningar
  14. Started by kaiko,

Hej En nybörjares fråga Har köpt en 80l saltburk som har varit igång ett par år vad beror på det när bottensanden får en rostfärgad yta? kan man göra något för att slippa detta ?

• 1 svar
    • 826 visningar
  15. Started by Thommy,

hejsan nu har baljan varit i gång i snart 8 veckor i mörre.Ska inhandla nått i sanden mm.vad rekomenderas ja e novis på detta fiskar 1 2 st eller någon korall kanske.har kikat runt mycket å läst men när ja e i affären så e allt lika känns det som koraller e ju lite anorlunda.Karet e på 375 liter har bara snäckor å 35 kilo sten e la lite lite kanske.

16. Started by Aquaguy,

Går det att ha en eremitkräfta i ett 5-10 liters nano?

• 3 svar
    • 825 visningar
  17. Started by Mudar,

Hej! Jag funderar på att skaffa en Deltec mc500 skummare till mitt 130L kar. Låter det vettigt eller är det för mycket för ett litet akvarium??? Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 823 visningar
  18. Started by bliper,

Tjenare. Igår hittade jag en utav mina eremiter död. När jag skulle pilla ut snäckan från grottan så såg jag vad jag tror var en borstmask slingrad runt krabban. Den släppte så fort jag närmade mig. Utav vad jag såg så var masken rund 4 cm lång. Kan den verkligen ha tagit död på krabban? /per

19. Jag har börjat köpa skivanemoner till mitt relativt nystartade akvarium. I min tanke skulle akvariet bli som en böljande formation av olika sorters skivanemoner, men jag inser nu att jag kan alldeles för lite om hur man planerar och får till ett snyggt akvarium. Så här kommer några frågor; 1. När man köper en lite skiva som sitter fast på en liten sten; måste man klistra fast denna?? 2. De skivor jag köpt har blivit mer eller mindre griniga vid flytten och krullar då ihop sig. Hur länge låter ni dem sura innan ni provar ett annat läge i akvariet ? 3. Hur långt avstånd mellan skivorna är lämpligt så att de får plats att växa??

20. Started by Alex,

För fyra dagar sen så hade jag lagt Ls i nano akvariet och då såg jag att det fanns en liten skivanemon med. Men nyss såg jag att den har rullat ihop till en boll?? Om den nu är död kommer den att släppa gift ut till akvariet? Akvariet är nyligen startad så inga fiskar är i. Tack för hjälpen!

• 5 svar
    • 822 visningar
  21. Started by Karl Einar,

Hej jag undrar om jag behöver skaffa ett ro system, är det nödvändigt? Beror det på var jag bor?

• Gilla
    • 7 svar
    • 822 visningar
  22. Started by uffe_erixon,

Hej! Jag har ett nystartat kar som varit igång ca 5 veckor. Har anvönt mig av Red Sea reef mature pro kit i 2 1/2 vecka nu. Nu har jag följande värden i karet. Salt:1,024 Temp:25 grader Kh:9,9 Ph:8,3 Nitrat:10 Nitrit:0 Fosfat:0.03ppm Magnesium:1480 ppm Calcium:500 Va tror ni om dessa värden? Törs jag släppa i nån fisk så jag får lite belastning? Nu finns det bara turbosniglar o en sandsjöstjärna i. Finns en hel del alger i det oxå nu men så ska det ju vara en stund till....

• 2 svar
    • 822 visningar
  23. Started by thorbjörn jömsson,

Hurvida "överlever" levande sten vid transporter och går det att lägga i en tex en balja med saltvatten i 1-2 dygn innan man tillför den i akvariet?

• 2 svar
    • 822 visningar
  24. Started by danne031,

Jag hittade ingen riktigt bra kategori så jag frågar här.. Siktar på att till hösten uppgradera mina 54L, tänkta utrymmet är dock lite begränsande. Jag skulle nog gärna bygga eget men hustrun i huset litar inte riktigt på mina finsnickerikunskaper Så jag har börjat kika lite på färdiga lösningar. 80 kanske 90 bredd, och 60*60 är vad jag har att leka med. RSM känner jag till och ett annat jag sett i butik hette...aqua-el? Vad finns det mer som är populära fabrikat?

• 4 svar
    • 821 visningar
  25. Started by Hansen898,

då var det dags att ta tag i detta härliga forum igen, vill tacka alla som hjälpte mig med mitt första kar och nu vet jag att hobbyn är något för mig updatering kommer inom kort

• Gilla
    • 2 svar
    • 821 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.