Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
hej Har lite undringar ang saltkar Befinner mig änsålänge i informations insamligs stadiet 1. Påverkas saltkar mycket av direkt soljus, förutom värmen dvs 2. Om man har bra mängd LS i et akvarium på tot. 400l, behöver man ha filtrering med? 3. Jag har sett att man ofta låter vattnet "falla" genom en massa hjul etc, vad varför? /christopher
-
- 2 svar
- 773 visningar
-
-
-
Jag ska precis lägga i 3 kg levande sand i akvariet jag har redan koraler och fiskar i akvariet. Frågan är då behöver jag ta ut fiskarna ur karet eller är det onödigt med tanke på att sanden är blöt då den troligen inte kommer damma så mycket?
-
- 3 svar
- 771 visningar
-
-
Hur noga är det att man rengör sanden när man går från salt till sött?
-
- 3 svar
- 771 visningar
-
-
Startade mitt blenny i helgen och längtar förstås efter att få pytsa in mina första fiskar. Men först vill jag ha i nått som håller rent! hur länge skall man vänta innan man skaffar sniglar och eremiter? eller finns det andra städare som rekommenderas?
-
- 2 svar
- 771 visningar
-
-
Hej! Tänkte kolla lite om någon kan ge råd kring följande kar: JAD80 liters, PL rör 24W, en fläkt, med bio-innerfilter och returpump. Det är ett akvariumpaket jag stött på. Min tanke är att ha fisk ock korall..... vill börja i mindre skala för att få kunskap å erfarenhet... Är det något att skaffa??
-
- 8 svar
- 770 visningar
-
-
hej ; ny här och har aldrig haft ett saltvattensakvarium, inget akvarium alls och tänkte börja med det. tänkte köpa ett eheim incpiria 200, men undrar om man måste köpa pumpar och skummare osv, eller har det det man behöver från början?
-
- 1 svar
- 770 visningar
-
-
JAPP minna vänner efter 20 sorger & 70 bedrövelser så har jag IDAG beställt 50 Kg LS ( Odlad ) En SPLITTERNY SVINDYR Skummare Tunze Reefpack 505 (finns tydligen även Osmolator inbyggd & en MASSA annat ) EN Aqva clear (tror det är 805 (tar 3700 L /tim ) Har som sagt ett 475 L Saltet har varit i närmsta 8 Mån & är Coral life salt halt 1,023 har ännu inte mätt om Nitrat & nitrit,Ph etc då sagda tank varit tom gående. Belysningen är för närvarande 2 ST dubbelramper (gamla rören ) 6 kommer att köpa NYA salt rör snarast & efter moget övervägande (samt ekonomiskt ) så får jag tyvärr avstå tills vida…
-
- 1 svar
- 770 visningar
-
-
Jag ska ha i lite salt i mitt sötvatten för osmoseffekten så sjuka fiskar lättare blir friska och förut har jag använt vanligt bordssalt men det borde ju gå lika bra med saltvattens salt eller?
-
- 3 svar
- 769 visningar
-
-
-
Hälde i tre påsar med levande sand i söndags och det är fortfarande väldigt grumlig, hur länge ska jag förvänta mig att det forfarande är grumligt eller rättare sagt när blir vattnet klart? Jag kör med min skummare och endast en cirkulationspump, gör jag något galet? Mvh Magnus
-
- 4 svar
- 769 visningar
-
-
Har nu ett 60 liters och ska uppgradea till 110 liter.. Har en pump på 1000l/h räcker detta eller bör jag skaffa en pump till minsta jag kunde hitta låg på 450 l/h blir de för mycket tror ni?? Har ju trots allt 1000 l/h i ett 60-liters nu.. Mvh F
-
Hej ! Jag har nyligen startat ett saltvattensakvarium. Jag skulle vilja ha en beskrivning på vilka prover som man bör ta och framförallt mellan vilka riktvärden de respektive värdena ska ligga mellan. Tack för svar. /Rickard
-
- 2 svar
- 769 visningar
-
-
Har nu fått nys på en tank som kan vara intressant! komplett. men ett "powerhead" strular vad är ett powerhead?? han hade beställt nytt sådant. en till fråga! hur beter man sig när man köper ett komplett saltvattens akvarium med fiskar Ls och div djur? man måste ta med vatten och allting antar jag? eller räcker det men en viss del vatten? //Fredrik
-
- 2 svar
- 769 visningar
-
-
Jag har ett juwel 450l o ska köpa ett uvc filter. 11w är det för lite eller det MÅSTE vara på mer. tacksam för snabbt svar.
-
- 2 svar
- 769 visningar
-
-
2008-03-13 Mitt 240L kar har nu varit igång i 4 månader och innehåller idag: Fisk: 1 Zebrasoma Scopas 5 Black and White Clown fish Ocellaris (Inhysta då deras kar byggs om) 3 Chromis Blå/grön 1 Blue Hepatus 3 Putsarräkor Lysmata 2 Red Fire Shrimp 2 Camel Shrimp 1 Milleporella Red Sea star Korall: Brain Coral Favites Grön Firecoral Polyphillia SP Seriatopora Hystrix Acropora Montipora Cladiella Gorgonia Sinularia SP Sarcopython Discosoma Lila, bruna. Polyper + stjernpolyper Gröna, bruna Teknik: Sump 70L UV 10W Deltec MCE300 skummare Kol + Fosfatremover i Fluval 305 Osmosilator Returpump 2000L/h Aqua Medic owerflowbox MH 2x150W + Moonlight Nivåvakt i karet Seio Controller T…
-
- 1 svar
- 768 visningar
-
-
-
Hurvida "överlever" levande sten vid transporter och går det att lägga i en tex en balja med saltvatten i 1-2 dygn innan man tillför den i akvariet?
-
- 2 svar
- 768 visningar
-
-
För fyra dagar sen så hade jag lagt Ls i nano akvariet och då såg jag att det fanns en liten skivanemon med. Men nyss såg jag att den har rullat ihop till en boll?? Om den nu är död kommer den att släppa gift ut till akvariet? Akvariet är nyligen startad så inga fiskar är i. Tack för hjälpen!
-
- 5 svar
- 767 visningar
-
-
Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?
-
-
Hejsan tänkte höra om någon har tips på koraller man kan placera i skuggområden? Funderat på att köpa mig en solkorall men blev lite avskräckt av matning "helst flera gånger om dagen".
-
- 1 svar
- 767 visningar
-
-
Hör mig för om det finns någon som bor i närheten av Ovanåker, med lite lite LITE tur så kanske det finns någon som man kan jhälsa på och se hur dem har ställt upp sitt kar med alla prylar osv.
-
- 0 svar
- 766 visningar
-
-
Hej! Ska precis starta upp mitt första saltvattenskar efter att ha kört sötvatten i många år. Har i samband med detta köpt ett aquatic nature 150-220 SP filter min fråga är nu hur/vad gör jag med det när det inte används för att rena vatten? Har letat efter info men hittar bara att det inte får torka ut, när karet väl är igång skulle jag tro att jag kömmer köra det ca. 1 ggn i månaden.
-
- 3 svar
- 766 visningar
-
-
Hej, Vi flyttade vårt kar igår på 60l. Flytten gick till genom att tömma vattnet i dunkar, och allt levande i påsar. Kvar i karet var sanden och lite vatten. Levande stenen flyttades i hinkar. Vi tåg över all inkört vatten förutom den anemonen transporterades i och toppade upp med rumstempererat ny saltvatten (köpt). Allt såg i början ut att må bra, men nu efter natten ser vi att några av polyperna på anemonen inte mår så bra. Kenyaträdet ser lite hängigt ut på ena sidan. Skivanemonerna ser ut att må bra och clownfisken likaså ( förutom att det är just hans anemon som har några dåliga polyper). Temperaturen på 25.0 och salthalt på 0.023 (mätte…
-
-
- 7 svar
- 766 visningar
-