Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
-
Hurvida "överlever" levande sten vid transporter och går det att lägga i en tex en balja med saltvatten i 1-2 dygn innan man tillför den i akvariet?
-
- 2 svar
- 755 visningar
-
-
-
Hej! Har länge dragits med problemet att ha lite för högt fosfat och nitrat. Tänkte jag skulle ta tag i det problemet och började med Red Sea’s NO4PO4-X, då jag hade en flaska hemma redan. Har kört med den rätt länge nu dock utan att se något resultat alls. Började med den rekommenderade doseringen men efter någon vecka började det bli ett slags vitt ”slem” på pumpar, glas mm som jag misstänker kommer pga av medlet. Vad beror det på? Sänkte sen doseringen till ca hälften av rekommendationen, det vita slemmet har inte kommit tillbaka men har inte heller sett något resultat på varken vattenvärdena eller algtillväxten. Någon som varit med om samma? Vad är …
-
-
- 1 svar
- 754 visningar
-
-
Håller på att starta upp, ett RSM 130. Blandade i salt i karet igår och undrar hur länge jag ska vänta innan jag kan lägga i stenen? Mvh Mattias
-
- 2 svar
- 754 visningar
-
-
Min harley quinn räka har varit borta nu i ca 10 dagar och undrar om den kan vara död eller om den lever? Vet någon om dom kan försvinna ett tag om dom ömsar elr nåt liknande?
-
- 4 svar
- 754 visningar
-
-
Detta är mitt första inlägg, har läst på forumet en hel del, men det är först nu som jag sätter upp mitt första saltkar. Det skulle egentligen blivit det ultimata Sydamerikakaret, träbänk redan byggd för 200x80x70 (1120 l) kar. Under resans gång bestämde min fru och jag mig för att istället göra slag i saken och bygga ett rev, något vi pratat om men inte riktigt vågat dra igång tidigare. Läget just nu är att det finns en mycket gedigen träbänk med utvändig höjd på 80 cm. Den invändiga höjden (sump inräknad) blir dock bara 57 cm, dvs plats ovan botten på sump... Min fråga är om jag begränsar mig för mycket i val av skummare och kalkreaktor med den höjden? Jag har iofs s…
-
- 5 svar
- 753 visningar
-
-
Jag ska precis lägga i 3 kg levande sand i akvariet jag har redan koraler och fiskar i akvariet. Frågan är då behöver jag ta ut fiskarna ur karet eller är det onödigt med tanke på att sanden är blöt då den troligen inte kommer damma så mycket?
-
- 3 svar
- 753 visningar
-
-
Hej Sitter idag med ett 540liters sötvatten som ska bli ett saltvattensakvarium är det tänkt. så sitter och planerar lite Har lite funderingar på borrningen. vad är fördelar och nackdelar med att ha bottenborrat jämfört med borra i sidan? sen har jag sett att refugium är en bra sak att ha. men dock har jag sett varianter med skummare före och varianter med skummare efter refugiumet. vilket är bäst? jag kommer säker med fler funderingar med tiden /Jurg
-
-
- 2 svar
- 753 visningar
-
-
Jag ska ha i lite salt i mitt sötvatten för osmoseffekten så sjuka fiskar lättare blir friska och förut har jag använt vanligt bordssalt men det borde ju gå lika bra med saltvattens salt eller?
-
- 3 svar
- 753 visningar
-
-
-
-
Hejsan, Satt och kollade i mitt nystartade Akvarium som vanligt när jag såg denna grej som vecklade ut sej. när det kommer en fisk för nära drar den i hop sej för att sedan komma ut igen. Den syns lite dåligt för den är nästan genomskinlig. Men den är till höger om den lite vitare stenen.
-
- 7 svar
- 753 visningar
-
-
Är nu på gång att inhandla vissa produkter och surfar lite på tyska sidor. Vågar man köpa salt i tyskland, kostar en tredjedel av vad de billigaste affärerna i Sverige. Likadant RO kan man få 90lit/dygn för runt 700 kr. Nån som vet vad frakten kostar från tyskland och hit? Mvh/Bosse
-
Har inte haft några bekymmer med alger eller så än, men nu kanske jag fått början till det. Som ni kan se på bilderna så är sanden lite färgad ut mot glaset men på uppe på ytan har den inte denna färg. Vad är det? Vad är orsaken till det? Hur blir man av med det?
-
- 3 svar
- 752 visningar
-
-
Hej! Ska precis starta upp mitt första saltvattenskar efter att ha kört sötvatten i många år. Har i samband med detta köpt ett aquatic nature 150-220 SP filter min fråga är nu hur/vad gör jag med det när det inte används för att rena vatten? Har letat efter info men hittar bara att det inte får torka ut, när karet väl är igång skulle jag tro att jag kömmer köra det ca. 1 ggn i månaden.
-
- 3 svar
- 752 visningar
-
-
Hej! Någon som vet vart man kan köpa en maxi jet pump MJ 1000 heter den? Ska ha till ytavrinning. Tänkte om det fanns nånstan på webben? /Putte
-
- 1 svar
- 751 visningar
-
-
i alla fall till att börja med. Beslöt mig för två rev med lite olika färger på stenen, så spänd vad som kommer att hända där Visserligen har jag lavat sten i akvarium förr men endast sötvatten.... Tack Ken och Robin för hjälp till en gröngöling Någon där ute som har några synpunkter och fler förslag?
-
- 5 svar
- 751 visningar
-
-
-
Hälde i tre påsar med levande sand i söndags och det är fortfarande väldigt grumlig, hur länge ska jag förvänta mig att det forfarande är grumligt eller rättare sagt när blir vattnet klart? Jag kör med min skummare och endast en cirkulationspump, gör jag något galet? Mvh Magnus
-
- 4 svar
- 751 visningar
-
-
Hej! Hur ser ett overrinnignsfack ut och behovs ett sodant om man har en skummare? Jag vill ha bort ytfilmen. Och det ar val bra att ha det fixat innan det fylls vatten i burken. URsakta stavningen men saknar sista tre bokstaverna i vart braiga alfabete.
-
- 0 svar
- 751 visningar
-
-
Är zebrasoma flavescens och zebrasoma xanthurum lika varandra? De ser lite snarlika ut, men är de det förutom utseende? Behöver den ena större kar än den andra? Drömmen skulle vara om man kunde ha 1 av varje i mitt reefer 425. Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
-
- 3 svar
- 750 visningar
-
-
Hejsan tänkte höra om någon har tips på koraller man kan placera i skuggområden? Funderat på att köpa mig en solkorall men blev lite avskräckt av matning "helst flera gånger om dagen".
-
- 1 svar
- 750 visningar
-
-
-
Hej! Har en gammal osmos-anläggning från Aquatic Nature. Kollade om något av filtren behövde bytas och såg då att den som heter Taste & Odor removal nog skulle behöva bytas. Men då är frågan, behövs den när man använder osmosen till akvarium, eller är det bara om man tex använder det för att rena dricksvatten? Inte smakat på vattnet men aldrig märkt av att det skulle lukta illa eller något. Om den är viktig och behöver bytas, var får man tag på ett nytt sånt? Har kikat runt lite men inte hittat något. Tacksam för svar! Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 4 svar
- 750 visningar
-