Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
-
-
Hej! Ni som är erfarna, har hålla på ett tag.... Vad säger Ni - duger det med Göteborgs kranvatten till att köra ett saltkar eller bör jag köra vattnet via ett osmos-filter? /Ari
-
- 3 svar
- 787 visningar
-
-
-
Jag tänker starta upp ett 100(98) L burk. jag kommer att köra utan skummare,byta 10% vatten 2 gånger i månaden. Cirkulationen ska bestå av 2 st Maxi jet 500. 2 st lysrör: 1 blått 20w+ reflektor och ett 30 W sylvania aquastar + reflektor ca 12-15 Kg. finkornig sand ca 4 kg akvariet har nu stått i 1 vecka med 2,5 kg Ls,sand och en MJ 500. tänkte vänta till nitritspiken lagt sig innan jag börjar belasta karet sakta. ska köpa mer Ls i morgon(tisdag) ca 6-7 kg till. som invånare Invånare i karet hade jag tänkt mej: 2 st Firefish (Nemateleotris magnifica) 1 st six line wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) 2 st turbosniglar +varvar med en salarias mellan 2 kar 3-4 Eremiter 1 Räka…
-
- 1 svar
- 787 visningar
-
-
-
-
Jag ska precis lägga i 3 kg levande sand i akvariet jag har redan koraler och fiskar i akvariet. Frågan är då behöver jag ta ut fiskarna ur karet eller är det onödigt med tanke på att sanden är blöt då den troligen inte kommer damma så mycket?
-
- 3 svar
- 785 visningar
-
-
Jag ska ha i lite salt i mitt sötvatten för osmoseffekten så sjuka fiskar lättare blir friska och förut har jag använt vanligt bordssalt men det borde ju gå lika bra med saltvattens salt eller?
-
- 3 svar
- 785 visningar
-
-
-
Hälde i tre påsar med levande sand i söndags och det är fortfarande väldigt grumlig, hur länge ska jag förvänta mig att det forfarande är grumligt eller rättare sagt när blir vattnet klart? Jag kör med min skummare och endast en cirkulationspump, gör jag något galet? Mvh Magnus
-
- 4 svar
- 785 visningar
-
-
-
Hurvida "överlever" levande sten vid transporter och går det att lägga i en tex en balja med saltvatten i 1-2 dygn innan man tillför den i akvariet?
-
- 2 svar
- 785 visningar
-
-
Jag har en mjukkorall (Sarcophyton crassicaule) Den har slutat blomma ut i mitten. Vad tror ni det kan bero på?
-
- 0 svar
- 785 visningar
-
-
Hur noga är det att man rengör sanden när man går från salt till sött?
-
- 3 svar
- 784 visningar
-
-
Hur många timmar ska man ha ljuset på och spelar det någon roll sommar eller vinter då de e mörkare ute och ingen sol finns ?
-
- 0 svar
- 784 visningar
-
-
hej! har en 80liters nano kar (5mån gammal) som ska flyttas över till reefer 350. har ungrfär 9-10kilo i nano men jag skulle vilja ta tid på mig och göra helt annan scape från början till nya karet av marco rocks. skulle man kunna lägga allt levande sten i sumpen för att behålla bra bakterier? eller ska man ha det i display blandat med marco rocks?
-
-
- 5 svar
- 783 visningar
- 1 följare
-
-
Hej jag undrar hur jag ska blanda till kalium kloriden såg att man skulle blanda 110g med 1l vatten så höjer det 5/100l det jag undar ska man blanda så man får 1l färdig blandat kalium eller blandar jag med 1l vatten så blir den mer ut blandad lite svagar blandning. Mvh Frank
-
- 0 svar
- 783 visningar
-
-
Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?
-
- 2 svar
- 783 visningar
-
-
Har nu ett 60 liters och ska uppgradea till 110 liter.. Har en pump på 1000l/h räcker detta eller bör jag skaffa en pump till minsta jag kunde hitta låg på 450 l/h blir de för mycket tror ni?? Har ju trots allt 1000 l/h i ett 60-liters nu.. Mvh F
-
hej ; ny här och har aldrig haft ett saltvattensakvarium, inget akvarium alls och tänkte börja med det. tänkte köpa ett eheim incpiria 200, men undrar om man måste köpa pumpar och skummare osv, eller har det det man behöver från början?
-
- 1 svar
- 782 visningar
-
-
För fyra dagar sen så hade jag lagt Ls i nano akvariet och då såg jag att det fanns en liten skivanemon med. Men nyss såg jag att den har rullat ihop till en boll?? Om den nu är död kommer den att släppa gift ut till akvariet? Akvariet är nyligen startad så inga fiskar är i. Tack för hjälpen!
-
- 5 svar
- 782 visningar
-
-
Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?
-
Jag har ett juwel 450l o ska köpa ett uvc filter. 11w är det för lite eller det MÅSTE vara på mer. tacksam för snabbt svar.
-
- 2 svar
- 782 visningar
-
-
Jag har haft dessa "små gurkor" ett bra tag nu men jag vet inte vad det är. Är det någon som kan hjälpa mig med detta?
-
- 5 svar
- 782 visningar
-