Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Karin W,

Hej, min lilla anemon börjar se lite konstig ut. Den har öppnat sig mycket och "tentaklerna" ser inte så pigga ut längre. Mitten av den ser lite konstig ut. Bifogar bilder (3 st) på hur den ser ut nu (svårt att få till en bra bild för den vänder sig bort) och hur den såg ut för ett par veckor sedan (2 st). Jag har en clown som tillbringar sin mesta tid i denna lilla anemon (5-7 cm skulle jag gissa) och den är rätt våldsam med anemonen. Är det clownen, för lite mat, miljön i akvariet (relativt nystartat men anemonen bodde redan i det) som gör att den ser leden ut? Den har sett bättre och bättre ut tills för några dagar sedan. Tacksam för tips! Karin

2. Started by mr_bobby,

Hej, Har länge haft sötvattensakvarium med ciklider och annat men drömmen är att starta upp ett nano-saltvattensakvarium. Undrar därför om man kan få hjälp med utrustning och tips för en nybörjare? Såg ett komplett akvarium i min lokala affär, ett aquael nanoreef 30l men insåg snabbt att detta är för litet. Vill köra levande sten, 2st clownfiskar samt något mer i fiskväg. Undrar om ni skulle rekommendera mig att köra med detta: Akvarium: Aquael 112l http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/akwaria/71-akwaria#specifications Filter: Aquael påhängningsfiler Versamax 3 http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/filtry…

• 4 svar
    • 695 visningar
  3. Started by Mrbw,

Hejsan. Jag undrar om det avdunstar mycket mera vatten från ett 112L än ett clown hotel(54L)? Då vi redan som det är idag har hög luftfuktighet i hemmet. Avdunstar det mindre med LED belysning? Mvh Sebastian

• 2 svar
    • 694 visningar
  4. Started by Elliot_R,

Tjena! tänkte kolla med belysning och vad ni tipsar om. jag har nuvarande en spectra aqua knight v2 som har full spectrum och belysning har både blått, vitt och grönt. men känns lite för billigt för att vara bra… kostar runt 700-1000 spänn. det jag söker efter är en belysning som kan garantera att jag kan ha enklare och grön”lysande” koraller med det blåa ljuset. Och enkel att ställa in. App vore ju grymt. men den ska inte vara så jädra dyr. Dyr för mig är över 3000. så ge gärna tips och länkar 👍mvh Elliot

5. Started by Hansen898,

då var det dags att ta tag i detta härliga forum igen, vill tacka alla som hjälpte mig med mitt första kar och nu vet jag att hobbyn är något för mig updatering kommer inom kort

• Gilla
    • 2 svar
    • 694 visningar
  6. Started by Alfredsson,

Jag hittade ingen annan tråd som berör ämnet "ny medlem" så jag presenterar mig lite kort här i den här avdelningen. Hej!!! Mitt namn är Tommy, 31år och nybliven saltkars ägare. Karet i fråga är ett AN Evolution 37L, vunnet på tradera för en vecka sedan för den blyga summan av 399:- sedan tidigare driver jag ett Centralamerikanskt ciklid akvarium 180L. har pysslat med sötvatten sedan barnsben. Tanken är att jag lite lätt skall börja med saltvatten i 37:an för att sedan, säg om ett år uppgradera 180an till salt. jag har inga direkta frågor ännu då jag läst här på forumet i två veckors tid nu. köpte även på mig salt och mätare och tester igår så jag har allt jag behöver för…

• 6 svar
    • 694 visningar
  7. Started by Taggen76,

Nu äntligen börjar det hända lite grejjer även hos mig... Jag lämnade sötvattensträsket efter ca 16 år och tänkte prova på saltvattensträsket i stället. Började med att måla baksidorna på mitt 350 liters juvel hörnkar, blev faktiskt riktigt bra tycker jag. I med vatten och salt. Fick stå så i 2 dagar men mina cirkulationspumpar, sen var det dags för levande sand och vipps så blev allt till mjölk :-) Satt igång min nyinhandlade Delteck mce600 och min gamla invändiga pump med filtervadd. Efter ca 8 dagar började jag ana en viss förbättring och tjovs i med den levande stenen. Har ca 47 kg och har så smått börjat scapa. Jag har ju inte så bråttom så det hinner ändras många gå…

• 4 svar
    • 693 visningar
  8. Som topic lyder! Hur tusan får man till ett tyst akvarium o man använder en rollermat, hur mycket vatten som går igenom rollermatten är ju inte konstant. Detta leder i sin tur såklart att hur mycket jag än ställer in med avrinningen så kommer det aldrig bli bra. Tips och idéer mottages gärna Eller är det helt enkelt så att en rollermat är döden för ljudvolym?! Har två 32mm rör ner idag med membran ventil på det primära röret ner. Utan rollermaten så är det busenkelt att hitta jämvikt mellan avrinning och returflöde.

• 6 svar
    • 693 visningar
  9. Started by Bean,

Har haft lite salt tidigare 300,540,800 liter i omgångar men tröttnat pga undermåttlig utrustning ibland samt snikat och blandat eget kalkvatten, köpt kemikalier via apoteket mm så det har blivit nerläggning.Jo höll på att glömma att man också förköpt sig på fisk när man var ner till korallrevet och såg alla läckerbitar så det resulterade i överbelastning av burkarna. Men det ska även tillägas att man haft pefekt balans i omgångar som har resulterat i helt utslagna koraller,förökning och delning av dessa samt fisklek bland clowner och det var roligt att se dessa försvara rommen vid anemonfoten mot andra akvarieinvånare...men som sagt detta är historia så nu ska det dras i…

• 2 svar
    • 693 visningar
  10. Started by robjo,

Hejsan, Vad för lägre djur typ koraller i olika slag kan ni rekomendera till mitt Evolution kar som är "orginal" MvH Robban

• 1 svar
    • 693 visningar
  11. Started by Tomacee83,

Detta sa handlaren att jag behövde http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10821&prodid=8994&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10821 Men på sidan ser ja nu att det står "not suitable for reef tank" Vad ska ja ta mig till:)

• 4 svar
    • 693 visningar
  12. Started by emilio,

Hej! Jag har ett nystartat kar (3 veckor) med både levande sten och "död levande sten". Brunalger har kommit och gått och det känns som att karet snart är redo för fisk. Jag har dock ett problem med att hålla temperaturen konstant. Har gått upp på natten och gjort mätningar på 25 celsius (bra, det är doppvärmaren inställd på). På dagarna har jag gjort mätningar på 26-26,5 celsius. Antar att belysning och utetemperaturen spelar in här. Nu till min fråga, hur pass mycket kan temperaturen flukturera på dag/natt utan att stressa fisk och annat levande? (I nuläget flukturerar det cirka 1,5 grad) Mitt kar är relativt litet (85L inkl. sump) så f…

13. Started by peppe67,

Hej, Vi fick hem vår MR120 algreaktor idag helt utan någon sorts instruktion om hur den ska används. Så jag tänkte kolla med er innan jag börjar prova mig fram. Visst ska jag väl koppla in inkommande vatten i anslutningen på toppen? Den nedre slanganslutningen har ju en kran vilket jag misstänker är för att justera flödet, är det rätt? Då jag tänker ställa reaktorn i sumpen finns det väl ingen anledning att koppla en slang till den nedre anslutningen eller? Belysningen måste jag alltså skaffa en egen timer till för den ska väl inte lysa hela dygnet? Hur länge ska den lysa? Visst är tanken att den skall lysa på natten? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• Gilla
    • 6 svar
    • 693 visningar
  14. Started by Amore,

Hej Jag har köpt mig ett litet akvarium på 70 liter har fyllt den med stenar cirka 10% har 3st clownfiskar en räka en blåfisk och två stycken anemoner Jag skulle vilja veta vad som behövs mer för att kunna ha bra cirkulation i akvariumet och att fiskar och anemoner mår bra?

• 2 svar
    • 692 visningar
  15. Started by Foppa99,

Tjingeling badring har fått tag i ett 190 liter kar nu, har tänkt köra en inköps lista med saker och sakta börja handla har tänkt Eheim Skim 350 Surface Skimmer Levande Sten RedSea salt Belysning (vet ej vilken ge gärna tips) Tunze-nano streamer Refraktometer Sen står hjärnan stilla på vad mer som behövs, men skriv gärna vad ni tycker ja missar eller ge lite tips, tänkte börja med att köra utan sump har jag bestämt nu

• Gilla
    • 3 svar
    • 692 visningar
  16. Started by jizeta,

Någon här som har installerat en Grotech cool-breeze till sitt RSM? Hur funkar det i så fall? Går det ihop med huven eller måste den moddas/avlägsnas? Kyler den bra? Hur mycket ökar avdunstningen? Någon som har erfarenhet av dessa i övrigt?

• 0 svar
    • 692 visningar
  17. Started by Gilderon,

Hej! Tänkte kolla lite om någon kan ge råd kring följande kar: JAD80 liters, PL rör 24W, en fläkt, med bio-innerfilter och returpump. Det är ett akvariumpaket jag stött på. Min tanke är att ha fisk ock korall..... vill börja i mindre skala för att få kunskap å erfarenhet... Är det något att skaffa??

• 8 svar
    • 691 visningar
  18. Started by Åse jeppson,

Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?

• 2 svar
    • 691 visningar
  19. Started by magnus1982,

en av mina emeriter har nu lämnat mig. tänkte höra varför detta händer.. vad är den vanligaste orsaken. kvar låg bara ett tomt skal. mvh mange

• 1 svar
    • 691 visningar
  20. Started by Gismo71,

Hej! Nu ligger jag i startgroparna för ett nytt saltvattensakvarium och har suttit åtskilliga kvällar och läst och sökt här på SG. Men jag har inte hittat alla svar på mina frågor och hoppas att ni vill hjälpa mig? Tanken är att det ska bli en burk på B120xD63.5xH60-75cm med 12mm glas Höjden har jag inte bestämt ännu men jag vill nog ha lite marginal för skvalp från en wavemaker så om jag bygger karet 70cm högt så kanske jag bara har 65cm vatten i det. Jag tänkte ha fram och sidorutorna i Optiwhite och resten i vanligt float! Och måtten på bottenskivan beror på att då passar två st köks skåpstommar från ikea perfekt som möbel och inuti kommer jag bygga en stålställning …

• 2 svar
    • 691 visningar
  21. Started by Olle,

Hejsan, Satt och kollade i mitt nystartade Akvarium som vanligt när jag såg denna grej som vecklade ut sej. när det kommer en fisk för nära drar den i hop sej för att sedan komma ut igen. Den syns lite dåligt för den är nästan genomskinlig. Men den är till höger om den lite vitare stenen.

• 7 svar
    • 691 visningar
  22. Started by Jokkmokksjocke,

Min Flame Dwarf Angel har vad som ser ut som en reva på sin ena sida. Har tyvärr svårt att fota. Den äter och simmar runt som vanligt bland stenarna. Pickar på stenarna etc... Såg det inte i morse men nu efter matningen såg jag det. Någon som har en ide om vad det kan vara ?

• 4 svar
    • 690 visningar
  23. Vad Jag skulle vilja ha är en liten dator stående som tar alla värderna och sparar ner dem på datorn. Så att man senare kan se alla värderna. Och om något värde är fel så får man ett lärm. Tex. Temp går under 25. då öppnas en brytare som tex starta värmaren. Om jag inte är helt fel ut så är det dessa sakerna man ska ha koll på. fosfat kalsium (ca) kh ph nitrit nitrat temp något som hört talas om en liten box som gör detta och som man kan ansluta till en dator för sparande av informationen. // Lennie

• 2 svar
    • 690 visningar
  24. Hej, tänkte göra om mitt 450 liters juwel rio till saltvatten. Vill ha lite levande i form av några koraller,anemoner och fiskar till en början. Har tänkt att försöka hålla nere kostnaden så mycket som möjligt för att senare uppgradera till bättre. Tänker mig följande: juwel eccoflow 1500l/h med doppvärmare Tunze skummare 9012 2 st streamers (vet ej vilken modell eller antal liter de ska vara på) tänkte köra juwels egna t5 lysrör, 2 st blue och 2 st marine samt 4 reflektorer, till en början för att sedan köpa led när man kunnat spara lite om nått år. hittat alla rör för 550 kr. ca 40 kg sand. levande sten. …

25. Started by sven-Åke,

Hej Sven-åke Här. Nystartad På Salt 4veckor Sedan.startade Upp Med Ett 60lit För Att Läramig. Jag Hade Tänkt Mig Om Ettpar Månader Starta Upp Större 350-500 Lit.min Fråga är Hur Mycket Belysning Behöver Man För Att Djuren Annemoner O Dyl Skall Trivas,samt Hur Mycket Pump Flöde Behövs.tacksam För Tips. Salt är Mycket Trevligt Samt Detta Forum är Ju Helt Kanon.

• 3 svar
    • 688 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.