Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Fluval_Robban,

Kanske en dum nybörjarfråga men...? hur fungerar återpumpningen av vattnet från sumpen, alltså hur matchar man så att pumpen pumpar tillbaks lika mycket vatten som det rinner ner?? Det skulle jag vilja få lite mer grepp om...

2. Started by R0uTe66,

Hej! Har nu kommit till punkten där sumpbesluten ska tas. Ska jag ha eller inte? Utrymmet jag har att röra mig under karet är 35x40 cm. Höjd har jag mycket av men vad jag har förstått så lär jag inte behöva över 20 cm? Har jag överhuvudtaget någon vinst med detta lilla utrymme? Jag tänkte sätta skummaren där.. Annars köper jag en påhängsskummare. Om valet nu blir sump... Är det smartast att borra i botten eller i sidan? Ska man bygga någon form av filterkammare? Känns lite småoroligt med att borra i botten och sedan ha en kammare.. Det innebär att om om någon fog skulle börja läcka där så släpper karet ut allt på golvet... Eller kan man ha ett rör som sticker upp igenom b…

• 5 svar
    • 962 visningar
  3. Started by jontebgood22,

Jag håller på att starta upp ett 390 liters kar med sump på ca 110 liter. När bänken var klar och jag börjande titta på sumpen... det är ett begagnat kar jag köpt... såg jag att den delen där vattnet från karet kommer ner är för litet för min skummare - en deltec 1060 TS... därför har jag nu tagit bort bufflarna och när jag gjorde detta började jag fundera på detta... med sumpar... det är min första sump och jag förstår att ju mer vatten jag pumpar upp ju mer vatten rinner ner i karet... dvs lika mycket ner som trycks upp. Men måste man ha en viss nivå i sumpen för att detta skall fungera eller hur styr man nivån i sumpen? Jag har beställt en laguna 7000 som returpump …

• 18 svar
    • 2k visningar
  4. Started by Tomacee83,

Detta sa handlaren att jag behövde http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10821&prodid=8994&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10821 Men på sidan ser ja nu att det står "not suitable for reef tank" Vad ska ja ta mig till:)

• 4 svar
    • 693 visningar
  5. Started by Sunny,

Hallå alla glada ! Då var det dags för mig att gå med i klungan och lägga upp en tråd om mitt akvarium. Detta blir dock inte mitt första projekt, då jag hade planer för ett annat akvarie för ca ett år sen, men pga av ändrade omständigheter så blev det inte av. Självklart orkade jag inte vänta och drog igång ett 170liters saltvattensakvarium utan sump.. hade igång det i ca 7 månader. Det var lite som ett test akvarium så att jag skulle få lite övning och färdighet inför det stora. Och nu så äntligen kan man väl säga att det är igång Akvariet är på ca 480 Liter med måtten L160xB50xH60 Sumpen L90xB35xH32 Belysning 3x80w 3x54w T5 Cirkulation Tunze 2x6100 Cirkulation(Retur…

6. Started by Richard_22,

Hej! Min BTA ser väldigt ledsen ut just nu, vet ej varför. Imorse var den som vanligt men nu när jag kollade akvariet så har clownfisken inte varit i anemonen nånting och anemonen ser väldigt liten ut. Vad ska jag göra? Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 700 visningar
  7. Started by Darkie,

Har suttit o läst lite på förstasidan om lägre djur. Där finns olika rekomendationer om ljus och cirkulation, svag, medel, stak/hög, dock finns det ingen förklaring på vad vad som menas med de olika begreppen. Någon som kan ge någon sorts tumregel för ljus repektive cirkulation när det gäller de olika begreppen?

• 1 svar
    • 876 visningar
  8. Started by Kapten Saltbalja,

Hej allihop! Jag startade mitt akvarium i mitten av november, hittade då något som såg ut som små vita uppochnervända ananaser, 2st ca 8mm långa. Trodde nog i början att det var något blekt dött som följt med stenen. För ett par veckor sedan noterade jag att den ena hade vuxit på sig ganska rejält, den har nog femdubblat sin storlek. Dessutom var de inte två längre utan snarare tjugotvå i akvariet. Bör jag vara glad eller orolig? /Jonas

• 3 svar
    • 782 visningar
  9. Started by nikas68,

Har fått någon form av svamp som växer som träd. Karet har varit igång ca 2 år och är på 2000liter. Svampen växer just nu ganska fort och jag undrar om det är någon som vet vad det rör sig om för svamp och fördelar och nackdelar.

• 3 svar
    • 711 visningar
  10. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 410 visningar
  11. Started by Saltaren,

Hej allihop. jag är en riktig rookie på detta och jag har stött på ett eventuellt problem i mitt akvarium. det är ett Aquael reefmax på 105 liter det har varit igång i ca tre månader och jag har tagit det väldigt lugnt. Efter första månaden så fick tio turbosniglar flytta in. jag har aldrig fått några alger att tala om egentligen, och den sk. Nitrittoppen har jag inte riktigt sett till heller annat än efter första månaden så låg nitrit på 0.2 och ammonium på 0.2. Efter det så har värde på båda varit 0 . nu efter tre månader så har det tillkommit en goby, en rörmask och två eremiter till akvariet. Idag hittade jag tre sniglar döda, två st hade klättrat upp förbi avrinning…

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  12. Started by thompa81,

Fick med en helsvart snäcka i min levande sten.. Har läst mig till att de utsöndrar gift när de dör. Ska jag plocka bort den eller de jag hittar?

• 2 svar
    • 751 visningar
  13. Started by conny737,

Har ett ganska nytt akvarium med två clowner. Har tagit det väldigt lugnt med inkörningen och vattenvärdena verkar vara ganska normala. Men nu har bägge börjat få en massa svarta prickar på sig. Dessutom en liten röd fläck vid de främsta fenorna. Har försökt söka på sjukdomar, men hittar bara inlägg om vita prickar. Någon som vet vad det kan vara? Ofarligt?

• 2 svar
    • 923 visningar
  14. Started by Neostar,

Någon som vet vad det är om clownerna får svarta prickar på sig.

• 7 svar
    • 920 visningar
  15. Started by Hedlurd,

Hej jag har fått mycke svarta fläckar i sanden, jag har läst på och förstår att detta är syrefattiga zoner där bakterierna har dött. I sin tur bildat svavelväte. Svavelväte låter inte precis som något man vill ha i burken. frågan är bara, vad gör man åt det? bör jag skopa ur sanden och hoppas på att inte rubba det svarta allt för mycket? ska jag röra runt det och låta det ventileras ur med circulation? tar skummaren hand om resterna då? svavel består väl till vis del av fosfat? räcker det dåmed att öka dosen kol efter runtrörning? skall jag byta enorma mängder vatten? tack på förhand

• 4 svar
    • 712 visningar
  16. Started by lottac,

Jag har ett akvarium på 240 liter som jag kört utan filter. Jag har en skummare på större volym än akvariet. Nu är det så att det på botten, över levande sten och i vattnet ryker det runt en massa gråa partiklar. Jag införskaffade i veckan ett ytterfilter med flera olika filter inuti. Trots detta är det en massa grums som åker runt. Vad är detta för något och hur blir jag av med det? Vad menas med att kalsium "fäller ut" i vattnet?

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by svedalaciklid,

Vad som finns nu i teknik Kar =325liter Belysning =2*36W t8 ramp ,ett blått rör och ett vitt +2*39w t5 ramp ett blått och ett vitt Skummare = Deltec mc 500 Pumpar = 4st powerheads 15-20kg Ls lite ,lite korallkross på botten Fiskar 2 clowner 1 kirurg 1 Gobi 1 räka Vattenvärde just idag salthalt 1,024 Ph 8.3 nitrit 0,01 nitrat 40

• 138 svar
    • 14k visningar
  18. Guest Leon
    Started by Guest Leon,

Jag pluggar Marinbiologi just nu och det vore grymt kul att ha ett litet nanokar att experimentera med för att få se lite djur in action och sådär. Det jag funderar på är ett svenskt västkustkar, på grund av en del anledningar: 1 Blåmusslor! Ballaste djuret som finns och filtrerar grymt bra (5l/h per vuxen mussla). 2 Det är billigt! Inga solkrävande koraller och väldigt lite fiskar gör karet billigt i drift. Djuren behöver inte heller köpas, vi plockar väldigt mycket djur som vi studerar under våra excursioner och särskillt lägredjur ser jag inte många moraliska problem med att plocka ur våra svenska vatten, särskillt som det inte sker genom dynamitfiske/arsenik eller a…

• Gilla
    • 20 svar
    • 4,3k visningar
  19. Started by Nille83,

Någon som vet det svenska namnet på denna fisk? Hittar ingen på google

• 4 svar
    • 1k visningar
  20. Started by mr_svensson,

Hej! Då var det bestämt att det skall konverteras om i hemmet gällande akvariebiten. Sött skall bli salt. Jag har hållt på men sötvatten i 25år nu och förhoppningsvis kommer det att tillföras lite salt nu till våren, och då blir det ytterligare en kis från Göteborg som har saltvatten i hemmet. Jag har ett AquaEl hörnakvarie på 480 liter som jag tänker använda. Det är ju en mycket spännande hobby, men verkar ganska mycket krångligare än sötvatten. Så jag kommer ställa massa frågor framöver, och har surfat runt här på forumet i ett bra tag nu så "SÖK-knappen" har jag hittat. Men det är svårt att leta efter nått man inte vet namnet på eller hur den/det ser ut eller att den/d…

21. Guest ldt00
    Started by Guest ldt00,

Hej! Har just satt upp ett helglasakvarium på ca 100l som står en medföljande akvariemöbel av spånskiva. Akvariet står rakt, lutningen är marginell, och eftersom det är ett helglas som ligger på en tunn plastmatta direkt mot spånskiveplattan i toppen så borde det inte bli någon skevhet, utan ev. lutning ska bli jämn, eller hur? Nu till problemet, jag bor i ett relativt gammalt radhus av trä, med betong i gavlarna/väggarna mot grannarna och akvariet står på övervåningen, golvet här är väldigt sviktande och gungigt på sina ställen, för att minimera detta har jag ställt akvariet i ett hörn så nära betongväggen som möjligt, att ställa akvariet på nedervåningen där golvet är l…

• 4 svar
    • 1,6k visningar
  22. Hej, Jag undrar om det är något som gör att symphyllian inte mår bra: den verkar få ett svart ställe. Det är samma som drog samman sig så mycket när jag flyttade in zoas bredvid. Jag flyttade den längre bort och den mådde bra igen, kändes det som. Men nu har den fått denna svarta fläck (se bild; förlåt, kameran är rätt så dålig). Kan det vara stress, dålig ljus (vi har beställd nya ljusrör, men de anländer först i veckan) eller - ännu värre - en sjukdom /parasit?

• 0 svar
    • 488 visningar
  23. Started by Skinner,

Sitter och planerar som bäst och skulle gärna ta emot synpunkter på mina ideer. Jag har kommit fram till att det får bli ett kvadratiskt akvarium. på någonstans mellan 8x8 - 9x9 dm. Höjden återstår att se, men kommer förmodligen att bli omkring 7 dm. Volym borde landa på mellan 500-600 liter. Det blir ytavrinning och sump. För cirkulation har jag en RedDevil 9000 l/h som jag vill använda till en closed loop på amerikanskt manér. Jag tänkte borra upp tre hål i botten och ha inflödet i hålet längst bort från ytavrinningen. i de andra två hålen sätter jag returerna med varsin t-förgrening så att utblåset studsar mot väggarna. Utöver det kommer jag att ha utblåset från sumpre…

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by Blodapelsin,

Började göra en Cad-modell i Solid works på ett kar jag tänkt bygga någon gång i framtiden. Det jag är mest orolig för är om sumpen är tillräckligt stor. Akvariet är på 150L (50x50x60) och sumpen är på 40L (26x50x31), anledningen till att den inte är större är att jag funderar på att använda ett gammalt sötvattenskar som bara står och tar plats i garaget. Diametern på rören stämmer inte riktigt, skummaren är en Deltec MCE300 (inte bestämt att jag ska ha en sån, men nått i den stilen blir det). Detta är som ni ser bara Akvarie, sump, teknik och rör... inte orkat börja på möbeln eller belysing än. Detta blir mitt första saltvattensakvarie, så alla kommentarer är välkommn…

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by Andreas K,

Hej på er, det här är mitt första inlägg på det här forumet .Jag har läst många trådar &artiklar på den här sidan, så jag tror att saker och ting börjar falla på plats. Nu undrar jag vad ni tycker om det jag har tänkt ha. Jag ska ha ett kar på ca 160liter utan sump. Till det ska jag ha en tunze 3150 intern skummare &2st maxijet 1200 pumpar (en som blåser mot ytan & en som blåser mot LS,en). En 150W metallhalogen & ca 20-30 kg LS.... ja just ja en osmos renare också .Vad tror ni skulle det funka eller tänker jag fel? ska inte ha ett så belastat kar. vill ha någon putsar räka & någon clown (tar gärna emot tips på andra småfiskar &bra och ha djur) …

• 37 svar
    • 4,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.