Gå till innehåll

Sunny`s Rev


Sunny

Rekommenderade inlägg

  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tja Sunny

Ja du nu är salt det ända som snurrar I-huvudet, både i vaket och sovande tillstånd. Jag har lagt en massiv beställning till pwss som dimper ner till Järfälla 16/12. Kan väll erkänna att jag har handlat på mig så det räcker ett tag. Planerar start till V.1 eller 4 måste spara ihop lite pengar till LS, så jag kan få i allt på en gång. Återkommer lite senare med en tråd så kan jag specificera upp vad som är inköpt osv.

Mvh Richard

Hehe de e bara att vänja dig,det snurrar än här med gissar på att det inte avtar så lätt heller :)

Om du kan tycker jag du kan lägga in Levandesten redan nu.. för det behöver nog ändå stå ett bra tag.. och nu när det ändå snart är jul och börjar närma sig mot nyår, så kan du fokusera på att ha kul medans stenen blir inkörd.

För annars brukar väntan vara rätt seg,men det ger dig annars tid att läsa på mer :)

Bjarne,

Jag ska försöka lägga upp lite bilder i veckan, det har dock inte hänt särskilt mycket visuelt i karet.Det som har hänt är att allt levande visar mycket bra teckan på att det trivs Putsarna har börjat "leka" och clownerna har funnit anemonen och allt annat växxer för fulla rullar.

Ska för det mesta vänta och låta allt vara tills jag känner att jag är bekväm med karets balans.

När kommer det lite helbilder på dit akvarium igen ? för där händer det ju massor ! :)

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe de e bara att vänja dig,det snurrar än här med gissar på att det inte avtar så lätt heller :)

Om du kan tycker jag du kan lägga in Levandesten redan nu.. för det behöver nog ändå stå ett bra tag.. och nu när det ändå snart är jul och börjar närma sig mot nyår, så kan du fokusera på att ha kul medans stenen blir inkörd.

För annars brukar väntan vara rätt seg,men det ger dig annars tid att läsa på mer :)

Bjarne,

Jag ska försöka lägga upp lite bilder i veckan, det har dock inte hänt särskilt mycket visuelt i karet.Det som har hänt är att allt levande visar mycket bra teckan på att det trivs Putsarna har börjat "leka" och clownerna har funnit anemonen och allt annat växxer för fulla rullar.

Ska för det mesta vänta och låta allt vara tills jag känner att jag är bekväm med karets balans.

När kommer det lite helbilder på dit akvarium igen ? för där händer det ju massor ! :)

M.v.h

Sunny

Finns ett par halvdassiga försök till helbild i min tråd nu Sunny :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade sist anledningen till det är väl att det inte hänt särskilt mycket utan har låtit karet stå puttra,men allt börjar kännas väldigt stabilt nu, det som hänt är

Ena Putsarfisken blev ihjäl mobbad

Ena Clownfisken blev uppäten.

Scleronepthyan blev av choppad av en krabba

Det har tillkommit lite mera sand och Macroalger i karet.

Lite ny info om Karet:

Total Cirkulation i Huvudkaret består av Tunze 2x12000L/H Deltec 4200L/H = 28200L/H

(körde 2xtunze på lägsta innan)

Sand Ca 120kg Oolith Argonite

Förövrigt har akvariet skött sig självt,har inte behövt göra någonting förrutom att fylla på med Osmosvatten och mata fiskarna i princip, är sällan hemma så nu gör jag inte ens det själv

tar med lite bilder också.

post-2018-14468913668507_thumb.jpg

post-2018-14468913668699_thumb.jpg

post-2018-14468913668879_thumb.jpg

post-2018-14468913669498_thumb.jpg

post-2018-14468913669644_thumb.jpg

post-2018-14468913669791_thumb.jpg

post-2018-14468913669933_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden ligger på ca 8-11 man ser inte hela eftersom lite befinner sig under listen.

Men skulle behöva öka belastningen,tänkte åka iväg och göra det idag.

får se vad det blir,har haft svårt inför fiskval, har inte riktigt kunnat bestämma mig vet fortfarande inte vad jag ska köpa, ville egentligen ha Kejsare till akvariet men....

Aja blir nog någon liten stimm fisk hit och dit tills jag bestämmer mig för en inriktning på akvariet

Tog några helbilder på akvariet igår samtidigt som de andra, tänkte att jag slänger upp de me(med lika dålig kvalite som alltid)

post-2018-14468913671841_thumb.jpg

post-2018-14468913671983_thumb.jpg

post-2018-14468913672118_thumb.jpg

post-2018-14468913672266_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åkte iväg till Triton akvarium tillsammans med en kompis i fredags för att belasta karet lite,

När vi var där fick vi syn på en Kejsare som han föll pladaskt för,och blev så illa tvungen till att köpa den :) inte för att jag hade något emot det,men det ingick lixom inte i planerna.

Passade på att köpa 6 stycken Chromisar också.

Alla fiskarna var exemplariska,åt direkt och utav all foder,

Ocean Nutrition pellets både formula 1 & 2

Nori,Cyclopeeze,flingfoder,sea veggies,nori,artemia,mysis,angelsvampar etc etc

Kejsaren har varit helt prickfri från start hade UV på natten under intruduktionen men inget sedan dess.

Och så nu till bilderna

post-2018-14468913689906_thumb.jpg

post-2018-14468913690091_thumb.jpg

post-2018-14468913690341_thumb.jpg

post-2018-14468913690605_thumb.jpg

post-2018-14468913690796_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även börjat mata med Faunamarin Geggan igen som jag slutade med eftersom jag inte varit hemma,brukar blanda den med en del av fiskmaten och låta den stå i en spruta ett tag. Gjorde så tidigare och så positive effekt i det och fortsatte därför likaså.

"Sillen"Visst är de ståtliga när de simmar om kring där. Kanske därför de kallas för kejsare fiskar. Är det en Koran kejsare du köpt? Jag är osäker på så det är bättre att fråga.

Japp det är en Pomacanthus semicirculatus.

Laggeman förstår att du saknar din, tycker det är en otroligt fin fisk den verkar ha en otrolig personlighet också ! det var egentligen mest därför vi köpte den.

när den stod där i butiken och titta rätt in i ögonen så var det svårt att stå emot.

post-2018-14468913691049_thumb.jpg

post-2018-14468913691296_thumb.jpg

post-2018-14468913691512_thumb.jpg

post-2018-14468913691732_thumb.jpg

post-2018-14468913691955_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du uppskattar snabba svar kan du få ett snabbare !

hehe dina gissningar är oftast rätt bra så inte behöver du oroa dig,du är ju en påläst akvarist !

Tack för de snälla orden,Aquascapingen har fungerat utmärkt för både fisk och vattenkvalite är själv väldigt nöjd, men bilderna är en annan sak.. :( hehe men Dez3d kanske springer förbi någon gång snart hoppas på lite schyssta bilder då !

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du fotograferar bra. Peter är en bra mentor du skaffat dig. Du får hälsa honom från mig. Jag hoppas han kommer i gång snart igen med ett nytt kar.

Jag kanske är påläst men jag gissar och jag är är fortfarande nybörjare avseende det mesta.

Ska hälsa Peter när jag träffar honom,startade ju på guiden ungefär samtidigt som han så en del äventyrer har vi nog delat,det har varit bra att kunna diskutera med varandra om olika ideer och funderingar.Joo hoppas vi får se han här på guiden med ett nytt kar igen.

Läckert! Glöm inte att hojta till när du har vägarna förbi Haninge :)

Chrille,hade ju glömmt bort detta ! har varit förbi haninge nästan varje dag :)

nästa gång ska jag försöka svänga förbi med något kul,de blir så problematiskt när man inte hunnit skaffa eget körkort än.

Oj oj nu händer det saker. Mycket snyggt Sunny, man blir sugen på ett litet besök ute skärgården..:ler:

Nu vill man ju bara skaffa lite levande, men det är bara att vänta ett tag till:smiley13:

Du är alltid välkommen förbi,du kan få Xenia av mig som lite testpilot skulle nog funka utmärkt nu.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Nu var det väl Ca en månad sen jag uppdaterade,inget särskilt har hänt i akvariet.

förrutom att jag försökt ta tag i CA värdet och bestämmt mig för att sluta slarva lika mycket med värdena(börjar bli ganska less på brunalgerna över sanden)

så tog steget att köpa mig en reaktor som skulle tillåta minimalt underhåll.

Och ska försöka få alla värdena idealla under påsken var det tänkt.

Det som tillkommit är en Deltec PF601S med Iks PH data med probe för att styra PH inne i reaktorn.

Ska först få ordning på allt innan jag kopplar in den hade jag tänkt,om det är någon som har en likadan i närheten så får ni gärna komma på besök ! :)

Slänger upp en taskig bild på sumpen,som bara blir mindre och mindre.

Mvh,

Sunny

post-2018-14468913916841_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Sunny. Ledsen att jag inte hört av mig ang fraggar mm... Har vart lite mycket på sistone.

Håller på att ordna om hela akvariet och nedgradera till nano igen... Har påbörjat en tråd, men inte kommit igång med bygget ännu.

Vi får höras efter påsk om bilder och ev frag-byte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lungt stefan,jag har ingen brådska :)

joo såg att du startat en ny tråd följer den me spänning ;) trist att det inte blev större men det blir nog grymmt ändå ska du se.

ps du skrev aldrig måtten på din tråd :)

Tack Bjarne måste säga detsamma om erat nya bygge fast jag tycker de e mycket grymmare ,

vore kul o få kika förbi någon dag,och ps mit akvarium har fått en härlig brun nyans på den senaste tiden.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...