Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Är det standard att det kommer och går med bubblorna i karet? och är det någon som har något tips för att bli av med dem. Jag har min avrinningsbox i karet. Har testat allt. Just nu har jag filtervadd i boxen och nylonstrumpa runt boxen, men det läcker ut bubblor ibland ändå. Jag får problem med filtervadden att den blir full med skit, vilket i sin tur gör att det blir trögt för vattnet att komma igenom boxen och då höjs vattnet i skummarkoppen. Så detta med filtervadd får jag lägga ner om jag inte ska behöva rengöra det 4 gånger i veckan.
-
- 4 svar
- 621 visningar
-
-
Hallå, Har införskaffat mig ett kar med aluminium ram som jag inom snar framtid skall börja använda. Men har sökt lite på nätet och kommit fram till att det är olika bud som gäller angående underlag. Vissa säger man skall ha frigolit under andra att ingenting behövs mer än en rak skiva... Har sett att några här på guiden har ramakvarium och undrar hur ni gör? mvh
-
- 8 svar
- 918 visningar
-
-
Tja! håller på att starta upp ett litet saltkar här hemma nu efter att ha haft lite blandade sötvattenskar i ca 8 år. Mitt nuvarande sådant är ett ca 250l 6 kantigt hörnakvarium som är 75cm högt med lite blandade ciklider och jag haft i snart 4 år. Visningskaret kommer bli ett standard 120l 75x40x40 helglasakvarium och sump kommer vara ett likadant Anledningen till att det blir så är för att för att först tänkte jag bygga om mitt 250 till salt men insåg snart att det kommer bli väldigt bökigt att göra det! delvis pga formen på akvariet och delvis pga höjden då jag knappt når ner till botten. Sen under årens gång har ju glaset även fått sig sin beskärda del med lite repor …
-
- 26 svar
- 4,8k visningar
-
-
Hej igen, som ja skrivit tidigare så är jag en ej upp startad nybörjare. Karet anländer om ca 2-3 veckor 375 Liters. Detta med koraller skulle vara bra att få ett övergripande begrepp om!!!!! Det uttrycks en hel del förkortningar som för mig inte är grepp bara, vad ska man starta med mjuka koraller hårda koraller eller anemoner?? Vilka är enklast att ha som nybörjare? Finns det någon grundregel vilka fiskar man ska ha med respektive? Har akvariets volym betydelse för valet av korall? Salthalt eller kalcium etc etc. Skulle vara glad om någon har bra enkla eller krångliga tips för en äkta Rookie! Tackar på förhand !
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Har stora planer men fortfarande i planering stadiet samt läser korallrevsakvaristik för nybörjare samt alla möjliga forum och grupper. Men har redan fastnat för ett Red Sea reefer i vitt. Men som sagt så finns det ju en djungel utav allt så skulle behöva lite tips och råd. Tanken: Red sea Reefer 250L Sand: Cirkulation: vortec? maxspect gyre? Ljus: Zetlight ZT6600 Sumpen: Sump: som följer med red sea reefer Returpump: Märke, storlek, hur många L/H? Filter: Skummare: Vad skulle ni kunna tipsa om ? Refugium: finns det plats i sumpen som följer med i ett red sea reefer? UVC: Deltec UV-C 39w Värme: några doppv…
-
-
- 23 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej.är det nån som har bänk av aluminium profiler som på bilden
-
- 0 svar
- 899 visningar
-
-
Hej alla, har fått någon form av "brun sörja" i sumpen. Det lägger sig på pumpar, på glaset, på botten. Men jag ser inte nått av det i visningsdelen. Vad är det som har dykt upp? Jag rengjorde och fick bort nästan allt för en vecka sedan - nu börjar det dyka upp igen! Men andra ord - Hjälp! T
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Har haft en hel del alger på sistone, trodde först det var dino men insåg ganska snabbt att det inte alls ser ut som det. Håller just nu på med en behandling av DinoX, och det verkar faktiskt funka, det har iallafall minskat ganska ordentligt. Skulle dock vara intressant att veta vad för slags alger det är. Till skillnad från Dino så är algerna svarta, och lossnar väldigt lätt. De är expert på att fästa sig överallt, i sumpen, på pumparna, inuti skummaren mm... Om man putsar bort dem med fingrarna så fastnar det lite där också och de färgar av sig väldigt lätt. Ser ut som något som skulle kunna komma från kol men det känns ju konstigt. Bifogar ett par bilder oc…
-
-
- 46 svar
- 3,6k visningar
-
-
Har fått hem ett reefer 250 m. refugiumready sump(v3), men kan inte riktigt förstå meningen med kammen i den löstagbara svarta glasskivan. Den borde väl vara innan returpumpen, eller vad är det jag missar? Tacksam för tips och förklaringar till detta, för jag kan inte hitta någonstans om rekommendationer var skummaren (coral box D300) i så fall ska vara, för det blir trångt i kammaren där strumpan sitter om man sätter i skivan. eller kan man ha refugiet efter strumpan, sedan skivan och stor plats till skummaren? Det stämmer inte som jag tänkt mig, därför blir man väl enkelriktad i tankarna. Tacksam för svar snarast
-
- 4 svar
- 651 visningar
-
-
Hej Nu kommer nästa roliga fråga Fick med en aquamedic reef doser när jag köpte ett par lampor och tänkte att den vore perfekt att ha till det stora akvariet vad bör man ha för spår ämnen??? Tänkte att det skulle bli lite smidigare med en reef doser Men blir ju helt snurrig i huvet ju mer jag försöker ta reda på fakta Vill bara ha det absolut nödvändiga Iomed att jag kommer inte att ha någon avancerad fisk eller korall Så vore tacksam för en rekommendation av vilka preparat och Märke som skulle passa bra Mvh Henrik Dahlström
-
- 8 svar
- 962 visningar
-
-
Hej, vilket bra forum detta verkar vara. Jag har ett antal frågor gällande att äga en Mantisräka (påfågelmantis). Jag hoppas att iaf. kunna få svar på några av dessa. Min erfarenhet av akvarium är låg. Inspirationen till detta beslut har kommit från massimosaquatics på Tiktok ( https://www.tiktok.com/@massimosaquatics ) och jag tänker mig någon liknande uppsättning och föda som han använder. 1. Akvarium: Jag har förstått att man bör ha ett akrylakvarium a/ Hur tjocka borde väggarna vara? b/ Är 100 liter är en lämplig storlek för en mantisräka? c/ Hur stort akvarium behöver jag för att föda upp krabbor (föda till mantisräkan) 2. …
-
- 5 svar
- 4,8k visningar
-
-
Hej! Är det möjligt att få torchar att överleva i 120 liters akvarium långsiktigt? Mitt akvarium är rena jävla dödslägret! Torcharna swayar och mår bra i 6 månader delar sig och ser ut att må skitbra för att sedan flippa ur totalt med öppna munnar/delad mun och rena polypbailouts. Kyler med fläkt när det blir varmt och byter 10% vatten slaviskt varje vecka. Mäter alk, nitrate, calcium, magnesium och allt ser bra ut. Är 120 liter för lite för att ha ett livskraftigt akvarium på lång sikt?
-
- 6 svar
- 525 visningar
-
-
ska starta mitt 150 liters kar nu, har tänkt att använda utrustning som kommer att få dem flesta att höja på ögonbrynen. det är ett 150 liters helglas akvarium, har pratat med en del erfarna saltvattens-akvarister och har kommit fram till en intressant lösning. jag ska ej använda mer teknisk utrustning än en d-värmare, cirkulations pump på 1100 l/h, belysning införskaffas om en månad en MH på 150W 10 000 k. och en t-8 armatur med ett hel blått rör ! snyggt för detta kar är 15 kg LS att föreslå men jag har tänkt att ha 30 kg första månaden och ytterligare 30 kg sedan. dem oldschool salt-akvarister som har rekomenderat mig till detta har inte några billiga utrustningar d…
-
Äntligen fick jag i saltet idag..så himelskt ...så snart blir det lite sten och sen lite fisk..fast allt dröjer ju:((wooow wooow wooow wooow wooow wooow wooow Tacka vet jag ett Tanganyika kar..bara i med vatten o fisk:)))
-
- 3 svar
- 813 visningar
-
-
-
Hej igen allihopa! Ni har säkert sätt min tråd, med lite funderingar över färdigkits. Nu är det så att jag har fått tag på ett 540l kar, med tillhörande möbel. som jag kan ta om jag vill ha det! mycket fint skick i övrigt! Nu tänkte jag höra om det är någon som har lite tid och ork över att hjälpa mig med lite funderingar över vilken teknik jag ska ha, samt hur jag ska göra allt. Finns det tex färdiga sumpsystem? Hur skulle ni bygga det? Jag har tyvärr ingen erfarenhet utav vissa producenter eller sätt att bygga systemen, så eran opinions betyder mycket! alltså scenariot Ett helt tomt 540l kar, med tillhörande undermöbler, inget annat! Hoppas att ni orkar vara lite utav "…
-
- 31 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej! Nu är jag sugen på att byta fraggar med folk i sverige men kan man börja skicka fraggar på posten redan nu i fall man skickar i en liten låda som är klädd i frigolit? eller det är för kallt? Mvh //Marcus
-
- 19 svar
- 2,1k visningar
-
-
Vad är det bästa att utföra en flytt på ett akvarium, skall byta bostad ca. 10min från där ja bor idag. har någon bra tips att dela med sig?hur mycket vatten ja bör tömma, etc. för att ej få en nitrittopp och de små liven går bort jag har ett clownhotell 58l med 1st eldräka 3st clown 1st blå djävul Tsniglar och eremiter
-
- 1 svar
- 737 visningar
-
-
Hej! Startade upp ett kub akvarium i början på året efter att ha hållt på med sötvatten så länge jag kan minnas. Mått beställde akvariet från triton akvarium med sump samt ställning sen byggde jag i mdf en konsol runt ställningen samt ovanpå för att täcka lampan. Har precis börjat sätta i fraggar från stenkoraller så just nu kan det se rätt glest ut men jag hoppas på att det tar sig :-) Lite Om Akvariet: Akvarium: 65x65x65 Sump: ca 80l Ljus: Lumen arc 400w MH Skummare: Deltec MC 500 Pump: AquaBee
-
- 37 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej! Ska börja lite smått med saltvattensakvarium och undrar var det finns några butiker i östergötland? Mvh/Tozze
-
- 2 svar
- 960 visningar
-
-
Hej alla Här kommer återigen en nybörjare inom saltvattens akvarium som hoppas att få lite hjälp av er som har några år på nacken vad det gäller saltkar. Jag har själv dyk certifikat och har dykt vid bl.a. Thailand, Australien och Mexico. Jag har alltid fasinerats utav revens enorma mängder fisk och vackra koraller. När jag först började överväga ett akvarium så hade jag inte en tanke på saltvatten. Detta på grund av rykten om att det skall vara så oerhört svårt att sköta ett sådant. Då jag sedan hittade hit till saltvattensguiden.se och läste typ nonstop i 4 dagar så förstog jag att detta är ingen omöjlighet alls, dock krävs det motivation och tid. Jag hade aldrig trot…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Som rubriken lyder... Jag har fastnat i Tyskland, skulle va borta 2 dagar men ni blir det 4. Svälter dom tror ni eller funkar de?
-
- 6 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej, Jag är helt ny inom saltvattenkar, så mycket tips som möjligt uppskattas alltid. Speciellt nu när jag tar mig an ett så pass litet kar som det är! Inte hunnit med att skriva här vilket jag lovat, förra helgen köpte jag Rille's (från forumet) nanokar. Ett Dymax IQ5 (13L) med LS, de har stått sedan söndagen förra veckan. Kör med 6 timmars ljus på, denna vecka tycks jag se mycket små förändringar i karet, lite liv! Något som fått mig att oroa mig men kanske helt naturligt är att jag nu kan se små vita saker på glaset, det är rätt många av dessa och gissar på totalt omkring 50-70 styckna, en del kan man se en liten "svans" på. Vi pratar nu om mycket små, så pass att det…
-
- 4 svar
- 798 visningar
-
-
[TABLE=width: 100%] [TR] [TD=colspan: 2][TABLE=width: 100%] [TR] [TD=width: 212] Klicka för att förstora bilden[/TD] [TD=width: 6][/TD] [TD=width: 100%]dubbelverkande turbinpump för akvarier 115-190lBeskrivning: Polario dubbelverkande turbinpump med programmerad växlingsfunktion för mindre akvarier Liten smidig riktningsväxlande cirkulationspump med magnetfäste och förprogrammerad controller. 50% i 5 sekunder. 75% i 5 sekunder 100% i 5 sekunder, vila 5sekunder sedan samma sekvens åt andra hållet Finns i 3 storlekar : Polario 4ML 2300-4000L/h 4,8x5 cm 7W lämplig för akvarier 35-80L Polario 7ML 5000-7000L/h 5,4x6cm 23W - lämplig för akvarier 115-190L Polario ML10 6000-100…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Var och köpte lite fisk igår. När jag kom hem och kollade i påsen så såg jag att filfisken var ordentligt skadad på ena sidan nästan som han skavt av massor med "hud". Klockan var 17.50 när jag köpte fisken så butiken hade stängt när jag kom hem så kunde inte mer än släppa i honom. När jag kollade i karet i em så låg han död på botten. Sambon som inte är så insatt med fiskar reagerade också på hur skadad han var i påsen. Vi tog en bild på att han var död i karet och tog bild att allt annat klarat sig. Jag tänker åka dit och gnälla imorgon, men har jag någon rätt på min sida? Eller det är goodwill från dem om de ersätter fisken?