Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
Tja Efter att ha kört ett sötvattensakvarium med malawiciklider i ca ett år nu hade jag tänkta att ta det stora steget ut i den salta världen. Bygger på en saltburk på 200 liter + 50 liter sump. Akvariet är borrat i ena hörnet och jag funderar på att sätta glas i det hörnet så att jag får ett avrinningsfack som jag tänkt att fylla med biobollar. Någon som tror på den idén?
-
Hej går nu i funderingarna igen att dra igång ett saltvattensakvarie. Får ett akvarium på ca250 liter i veckan av en kompis som byggt det själv. Min undran är då akvariet har en botten av 7mm syrafast rostfritt stål och ram av samma material, om det kommer att funka? Det är rätt häftigt då det är ca 90 cm högt och med "brötna" hörn. Har sökt på forumet men inte hittat något om syrafast rostfritt. EDIT. Hittade nu svar på min fråga 2348 verkar som att det ska fungera. Men synpunkter tas tacksamt emot.
-
- 18 svar
- 3,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej Fråga om varför fisk där hela tiden, fiskar lever inte mer än två veckor. senaste idag , Två Chromis som jag märket igår att dem bete sig lite onormalt (öppnar och stänger munnen snabbt) 250Liter med refgium, en tunze streamer i karet. refusium + reactor + skummare + chaeto+ retur pump Karet finns i litet lägenhet, tyvärr finns det barn så fönster eller balkong kan ej öppnas tunze streamer är riktad mot vatten yta , alla tester visar bra värden : PH,Phosphate, nitrate,CA,MG,KH, ingen amonia eller nitrite, koraller mår bra och växer, en puts räcka som lever utan problem även sniglar. bara fisk…
-
-
- 14 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hello! Vet nån vad för sorts syresten man ska ha till en Miniflotor skummare? /Putte
-
- 4 svar
- 861 visningar
-
-
kräver alla koraller och anemoner mh belysning?
-
- 7 svar
- 954 visningar
-
-
Hej alla.. Jag funderar på val av ljus. Jag har hittat en del billiga grejjer på ebay och liknande så jag tänkte jämföra. Hittade följande dokument. http://www.pcgok.com/PCGFiles/T5%20vs%20Metal%20halide%20Comparison.pdf Den är inte riktad mot akvarium och så försöker de ju sälja T5 så det skriker om det men energiåtgången 48% insparat för T5 jämfört med Metal Halide tycker jag verkar konstigt mycket. Stämmer det verkligen? Mina val är iaf mellan en 150W MH, 2x70W MH eller 4x39(159W) T5. Förutom detta har jag ett hemmabyggt T8 30W + dioder för månljus och gryning. Vad tycks? mvh Mattias
-
- 47 svar
- 4,7k visningar
-
-
-
Hej på er Kan någon förklara skillnaden mella de här två? Funderar på att köpa in men är lite velig och välja mellan. mvh reza
-
- 3 svar
- 818 visningar
-
-
Tjenis och GOTT NYTT ÅR!!! Det här med belysning har jag inte riktigt fått grepp om. Vad är det för skillnad mellan T5 och MH egentligen? Vad jag har förstått så kräver MH mer plats då armaturen bör häng en bit över karet. T5 billigare samt lägre(vanlig armatur) alternativ? T5 kan man ha täckglas till detta? Vad föredrar ni? Jag skulle villja veta era tankar om för och nackdelar med dessa.
-
- 21 svar
- 2,1k visningar
-
-
-
Hejsan, Vilka T8 rör är "bäst" att använda till saltkar? Jag har fått tagit över ett 375 L saltkar, men han har bara kört med T8 rör, men han har inte kört med något levande utöver fiskarna. Jag tänker nu köra lite levande, tex lättare koraller, anemoner osv, men till en början tänker jag prova med T8 rör, ska sägas att detta blir mitt första kar, så jag börjar sakta och ekonomiskt för att sen uppgradera. Jag tänker köra med 4 rör. Det måste finns någon med erfarenheter om detta där ute :-) /Robban
-
- 3 svar
- 915 visningar
-
-
Hej kan man göra det? och isf hurdå? jag vågar inte dra i grejorna men det ser ut på andras som om man kan göra det... min sitter som berget.. MVH Johan
-
- 4 svar
- 733 visningar
-
-
Hej Finns det något smidigt sätt att avlägsna bta på?? Dom har delat på sig och är nu 3 Behöver igentligen bara 1 för nemosarnas skull
-
Hej, Funderar på att ta bort mittstaget på mitt deltec akvarium. Staget är ca 12cm brett och blockerar ett av ledklustren i belysningen. Akvariet är byggt i 7mm glas och vattendelen är 100*45*46 cm. Skulle det fungera om jag byter mittstaget mot två glaslister på 90cm som jag sätter mot fram och bakrutan? Någon som gjort något liknande på ett Deltec micromarine? /Niklas
-
- 0 svar
- 382 visningar
-
-
Tjenare! någon som har tagit bort övre ramen på ett akvastabil 275l eller vet om det är möjligt eller om dom är medräknade i bärigheten?
-
- 0 svar
- 511 visningar
-
-
Hej ! Jag väntar på mitt kar som jag får antigen nästa veckan eller veckan efter det. Håller på och drömmer mig bort vad jag ska börja med att ha i karet. Men då kommer frågan ta det lugnt. Inte köpa så mycket samtidigt. Hur många fiskar kan man börja med? 2? Eller fler? Kan man köpa koraller samtidigt? Hur många? Tänker första köpet efter inkörning på ca 1 mån... hur lång tid tills nästa köp?
-
- 4 svar
- 577 visningar
-
-
Ringde för ett tag sen till han jag skulle köpa karet av. Och han sa att jag måste ta med 180 liter vatten från akvariet hem, annars kommer allt att dö om jag blandar nytt saltvatten. Lär inte bli nått saltkar för mig imorgon eftersom det inte finns en chans i vetet att det ryms: akvarium, möbel, 180 liter vatten, 50 kg ls, hinkar med anemoner och koraller + två personer. Hade inte alls räknat med att man måste ta med gamm-vattnet. Han ta slut innan det ens hade börjat med saltvatten för min del, har tappat all lust just nu. Typiskt då jag sålde mitt sötvatten igår för att köpa salt :-( Totalt fiasko !!!
-
Någon som kan dela med sig ut av en tabell för calsium ?
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Vill bara säga tack för allt stöd vi fått här på SG under vårt första år som Saltvattensakvarium nybörjare! Vi tror nu vi fått rätt på alla värden och bara det att vi förstått hur viktigt det är att ha koll på värdena och hur man gör för att mäta har varit små steg i rätt riktning som gett oss det fina resultat vi nu ser framför oss! Våra vattenvärde ser nu ut så här: NO3/3,0 PO4/0,36 KH/11,2 MG/1400 CA/460 Salthalt 1021 Vi använder bara Osmosvatten sedan en månad tillbaka. Vi jobbar med kylaren och försöker ha 24-25 grader. Matar två gånger om dagen, flingor på morgonen och en kub Mysis på kvällen till de 14 fiskar vi har. Korallerna får 3ml Reef Energy A och B sam…
-
- 18 svar
- 2,1k visningar
-
-
har ett hål i botten på akvariet efter den gamla genomföringen (63mm i diameter) som jag vill täcka. akvariet är på 390 liter, 65 cm högt och byggt i 12mm glas. har försökt att jaga kring hos glasmästare i närheten, men ingen har dom tjocklekarna hemma. tror ni det skulle fungera att silikona ihop 2 eller 3 skivor av tunnare glas? det kommer att ligga LS ovanpå konstruktionen.. /Samuel
-
Första inlägget... Jag ska snart flytta till en annan lägenhet, och funderar då på att samtidigt som jag ska flytta mitt 375 liters Malawikar, göra om det till salt istället. Så jag har lite funderingar kring akvariet. Jag har sett att saltkar sällan (aldrig?) har täckglas, varför det? Eventuellt kommer jag att fylla karet och stoppa i LS, för att så småningom sätta igång det på 'riktigt', lite efter hur ekonomin mår, så att säga. Behöver man någon teknik, medan man enbart har LS - jag tänker på skummare och sådant alltså?
-
- 8 svar
- 2,1k visningar
-
-
hur är det med det egentligen? har hört att saltkar mår som bäst när dom får stå och dunsta bäst dom vill, har idag hälften av glasen på.. har en norsk skogkatt här hemma som är väldigt klättrig av sig, så gillar han fiskar också.. han har redan badat i mitt akvarium 2 ggr, då var han iofs mindre och vildare.. men kombinationen clownfiskar + katt är inget jag vill testa.. om det nu är så som jag har hört (man ska ju inte tro allt man hör iofs, därför jag frågar er) att det ska dunsta obehindrat tänkte jag byta ut glasen mot en plexiskiva som jag borrar massa hål i så det kan dunsta.
-
- 13 svar
- 2,4k visningar
-
-
Tänkte fixa LED belysning till mitt kar. Problemet är bara att jag har 2 katter så älskar vatten, vilket betyder att jag måste fixa något ovanpå karet. Jag funderade först på glasskivor men det går inte eftersom mitt kar inte har en mittstolpe man kan lägga glaset på. Sen funderade jag på plexiglas, men hur mycket ljus kommer plexiglaset stjäla för mig? Kom gärna med förslag hur man kan göra.
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon här som kör med täckglas till sitt RSM som har tips på hur man bäst får till det?
-
- 0 svar
- 671 visningar
-