Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by montana_79,

Hej, Köpte denna anemon i lördags och den har växt bra under 3 dagar tycker jag, men idag på kvällen har den dragit ihop sig, vad är det för fel? Ska den dela sig? Tyckte att den såg bra ut, är det vanligt att de drar ihop sig är det bra tecken eller dålig?

• Gilla
    • 2 svar
    • 786 visningar
  2. JAPP minna vänner efter 20 sorger & 70 bedrövelser så har jag IDAG beställt 50 Kg LS ( Odlad ) En SPLITTERNY SVINDYR Skummare Tunze Reefpack 505 (finns tydligen även Osmolator inbyggd & en MASSA annat ) EN Aqva clear (tror det är 805 (tar 3700 L /tim ) Har som sagt ett 475 L Saltet har varit i närmsta 8 Mån & är Coral life salt halt 1,023 har ännu inte mätt om Nitrat & nitrit,Ph etc då sagda tank varit tom gående. Belysningen är för närvarande 2 ST dubbelramper (gamla rören ) 6 kommer att köpa NYA salt rör snarast & efter moget övervägande (samt ekonomiskt ) så får jag tyvärr avstå tills vida…

• 1 svar
    • 786 visningar
  3. Started by Nelli,

Hej, vet någon varför uppstår sådan på yta https://1drv.ms/i/s!AlErUtDub1sz4gEHXRNlG3FPcm1O orsaken och hur farligt är det för koraller/fiskar? Tack på förhand!

4. Started by Aquario,

Hej. Just ikväll har jag sett att det är ovanligt mycket bubblor som tar sig upp från sandbotten. Jag har ca 3-4 cm djup sand. Borde jag vara orolig? (Jag dammsugar aldrig sanden.) tack.

• 2 svar
    • 786 visningar
  5. Started by firebird350,

Tja bitarna börja komma på plats, Tack Stefan och alla på forumet för tips och tricks. Jag blev tvungen att riva ner mitt nystartade 110L för en rumsrenovering så det fick bli att starta ett 300L i källaren och flytta över det lilla jag hadde i detta karet och det känns mycket bättre med större kar. Efter lite studiebesök hos S.Molin och ciclidhuset så har det äntligen blivit lite bebott Nu blir det efter tapetsering ett 350L hörnkar i rummet och en 300L sump i källaren med dubbelmantlade GF rör för avrinning och återcirkulation. ska sträva efter att få ett ljudlöst system. Lite bilder!

• 0 svar
    • 785 visningar
  6. Started by Simon W.D,

Hej! är VÄLDIGT ny på saltvatten och jag har en fråga. Jag köpte en Fluval Surface Skimmer och är det en skummare som man brukar ha som tex Tunze 9002 eller vad den heter? Snälla dumförklara mig inte är bara 14

• 2 svar
    • 785 visningar
  7. Started by Maggan,

Köpte begagnat, fungerande Aqua Medic Yasha Nano. Idag när jag kom hem riktigt spottade/pulserade pumpen ut småbubblor i karet. Jag stängde av, kollade att skummaren verkade ok, sedan borstade jag lite i hålet till karet, men samma ändå. Någon som känner igen och kan ge tips?

• 5 svar
    • 785 visningar
  8. Started by Järv,

Hej Är i funderingarna av att uppgradera och har hittat en tank som jag möjligtvis är intresserad av. Den ända funderingen jag har på detta är att denn är 70 hög vilket jag undrar om det kan bli ett problem. Ex om man behöver för starkt lyse så att inget växer uppåt, för att få något att växa på botten. Nån som har några funderingar på detta. Akvariet jag kollar på är 80x80x70

• 4 svar
    • 785 visningar
  9. Started by Mudar,

Hej! Jag funderar på att skaffa en Deltec mc500 skummare till mitt 130L kar. Låter det vettigt eller är det för mycket för ett litet akvarium??? Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 785 visningar
  10. Started by Gismo71,

Hej! Nu ligger jag i startgroparna för ett nytt saltvattensakvarium och har suttit åtskilliga kvällar och läst och sökt här på SG. Men jag har inte hittat alla svar på mina frågor och hoppas att ni vill hjälpa mig? Tanken är att det ska bli en burk på B120xD63.5xH60-75cm med 12mm glas Höjden har jag inte bestämt ännu men jag vill nog ha lite marginal för skvalp från en wavemaker så om jag bygger karet 70cm högt så kanske jag bara har 65cm vatten i det. Jag tänkte ha fram och sidorutorna i Optiwhite och resten i vanligt float! Och måtten på bottenskivan beror på att då passar två st köks skåpstommar från ikea perfekt som möbel och inuti kommer jag bygga en stålställning …

• 2 svar
    • 785 visningar
  11. Started by Tomacee83,

Hej, Har snart haft igång mitt i ett år och tills i Maj så fick man tömma skummaren från slem minst en gång i veckan, men nu kommer det knappt nån skit längre. Varför blir det så?. Tycker väl nog att jag matar lika mycket som förr, och bubblorna ser ut att vara lika mycket som alltid.

• 4 svar
    • 785 visningar
  12. Started by adels_reef,

Hej. Min anemon gick på vandring precis innan jag skulle bygga upp mitt rev lite. Den satte sig dumt i en sten men trodde den skulle gå fram sen när andra stenar skymde ljuset. Men den bor fortfarande kvar i stenen och kommer enbart fram lite mellan hålen i stenen. Finns de nått sätt att få fram den. Så jag kan bygga klart.

13. Started by naso,

Har fått hem ett reefer 250 m. refugiumready sump(v3), men kan inte riktigt förstå meningen med kammen i den löstagbara svarta glasskivan. Den borde väl vara innan returpumpen, eller vad är det jag missar? Tacksam för tips och förklaringar till detta, för jag kan inte hitta någonstans om rekommendationer var skummaren (coral box D300) i så fall ska vara, för det blir trångt i kammaren där strumpan sitter om man sätter i skivan. eller kan man ha refugiet efter strumpan, sedan skivan och stor plats till skummaren? Det stämmer inte som jag tänkt mig, därför blir man väl enkelriktad i tankarna. Tacksam för svar snarast

• 4 svar
    • 784 visningar
  14. Started by Nille83,

Någon som har några "husmorstips" ? Tar helst inte i den

• 4 svar
    • 783 visningar
  15. Started by alager,

Hej jag heter Anders och är ny här på forumet och ny inom saltvatten. Har läst på mig en hel del men skulle gärna vilja ha lite hjälp nu när det kommer till uppstarten. Jag har byggt om mitt Juwel 260L kar med ytavrinnings box och 300W led beslysning, 2 st Tunze 6045. 80L sump placerad i källare: Skummare Deltec 1455, Deltec UVC 20W, FR509, returpump, osmolator 3155, nivålarm... Systemet är provkört och idag fyllt med osmos vatten. Så för kommande steg har jag lite funderingar enligt nedan. 1. Vilket salt skall jag använda? 2. Vad bör jag ha i Fr509? (fick med den i paketet jag köpte:) 3. Bör jag ha aktivt kol? 4. Hur mycket levande sten? (kanske tips på bra ställen a…

• 3 svar
    • 783 visningar
  16. Started by ralle1424,

Tror ni att den här skummaren är bra för ett 300 l akvarium? http://www.fish-street.com/bubble_magus_nac6__nac6a_protein_skimmer?category_id=88

• 3 svar
    • 783 visningar
  17. Started by Daniel Fahlström,

Jag har införskaffat ett par fraggar som efter några dagar började bli avskalade av polyper. Jag misstänkte snabbt de små ljusa stjöstjärnor som följde med levande stenen så jag tog bort de tre jag hittade. Men tyvärr fortsatte det och jag undrar om det kan vara min pepparmintsräka som är boven eller någon liten krabba från levande stenen? Någon som har en teori?

• Gilla
    • 2 svar
    • 782 visningar
  18. Har ett akvarium som nu varit igång 3v räknat från att något levande kom i. Har haft i två små clowner och två mindre kenyaträd från dag 1. Död och syrabadad sten. Har matat med ett fåtal frusna artemier några ggr i veckan och sakta ökat efter det. Dag 7 började det komma lite kiselalger på stenarna och sanden. Dessa försvann efter 6 dagar vilket känns för snabbt(?). Har inga städdjur. Nu finns bara väääldigt lite brunt kvar. Ser inget spår av gröna alger heller. Clownerna verkar må fint men kenyaträden mår inge vidare. De har inte varit helt öppna på 3 veckor och är ca hälften i storlek. Ser även att jag har en mycket lätt "dimma" i vattnet. Går …

• 0 svar
    • 782 visningar
  19. Started by Gnarkill,

Är det någon som vet om det finns att få tag på Hydor Flo(Water deflector) i sverige nånstans?

• 1 svar
    • 782 visningar
  20. Jag såg att jag hade lågt Magnesium (1140) och tänkte höja upp det till 1200. När jag räknade på det så verkade det som om jag skulle slänga i halva burken (250ml) men det tyckte jag verkade lite väl mycket... Det stod så här: "Each level measuring beaker will increase the magnesium concentration of 10 liter water with approx. 300mg/l" Betyder detta att jag ska fylla måttet som följer med, och då höjs 10 liter med 300mg/l? Måttet som följer med är nämligen 30ml, och jag räknade att jag skulle använda 8,8 skoper av den för att höja 440liter med 60mg/l Jag räknade så här: 60 / 300 * 44. Vilket gav 8,8. Så 8,8*30ml= 264ml, vilket är mer än halva burken. Kan detta verkligen s…

• 3 svar
    • 782 visningar
  21. Started by embl,

Hej! har ett 60L med 6-7kg levande sten och grusbotten. Har några skivanemoner 1 clownfisk och 1 azur damsel. Byter 5L per vecka, kan jag börja med 5L varannan vecka eller ska jag hålla mig till varje vecka? Mvh! Emil

• Gilla
    • 2 svar
    • 782 visningar
  22. Started by Discover,

Hallå! Ska dra igång vårat 250 liters kar nu igen efter att det legat på is i snart 2½ år,plockade ihop allt under förra flytten och sedan dess har vi haft ett nano på 25 liter,har funkat kanon och vi har inte haft några problem alls. Har bara varit lite trist med ett så litet kar så nu tänkte vi starta om. Har ca 30kg gammal sten som legat torr sedan dess. Tänkte stoppa i en del av den gamla stenen och även köpa några kg ny sten. Men nu till min fråga,är det bäst att dra igång den nya stenen ilag med den gamla på en gång eller bör jag låta den gamla stenen ligga i karet några veckor innan jag tillsätter den nya? Ska köpa ny Mh och funderar lite på vilken styrka jag ska v…

• 3 svar
    • 781 visningar
  23. Started by Catchio,

Jag funderar på lämpliga fiskar till mitt 54-liters. Då jag vet att jag ibland är borta veckovis så behöver jag ha tåliga fiskar som äter pellets eller liknande som funkar i foderautomat. Förutom clowner, vilka gobys med flera finns det som skulle funka?

• Gilla
    • 5 svar
    • 781 visningar
  24. Started by akvariefisken_89,

Eftersom returpumpen till mitt RSM S 500 låter för mycket tänkte vi investera i en ny tystare returpump. Jag har hört att Jebao DC 5000 upplevs som väldigt tyst av de flesta. Stämmer det? Upplever ni den tystare än en RSM originalreturpump? Har ni andra tips i ungefär samma prisklass och som man lätt och snabbt kan beställa? Kan den enkelt kopplas till ett RSM? Är flödet lagom?

• 3 svar
    • 780 visningar
  25. Started by Fredrika77,

Hej. Jag har testerna pH,no2,kh/alk med salifert och jag undrar vilka tester jag ska komplettera med ? /Anna

• 2 svar
    • 780 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.