Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej! Nu ligger jag i startgroparna för ett nytt saltvattensakvarium och har suttit åtskilliga kvällar och läst och sökt här på SG. Men jag har inte hittat alla svar på mina frågor och hoppas att ni vill hjälpa mig? Tanken är att det ska bli en burk på B120xD63.5xH60-75cm med 12mm glas Höjden har jag inte bestämt ännu men jag vill nog ha lite marginal för skvalp från en wavemaker så om jag bygger karet 70cm högt så kanske jag bara har 65cm vatten i det. Jag tänkte ha fram och sidorutorna i Optiwhite och resten i vanligt float! Och måtten på bottenskivan beror på att då passar två st köks skåpstommar från ikea perfekt som möbel och inuti kommer jag bygga en stålställning …
-
- 2 svar
- 764 visningar
-
-
Chansar på att skriva här. Vi har ett nano-kar på 39 l En enkel fråga vilken korall är lättskött? Vill gärna ha lite info om olika arter. Vattnet är bra vi har lämmnat in till en affär för värden och dom är bra.
-
- 2 svar
- 764 visningar
-
-
Hej sen 5 dagar har sanden börjat bli nästan ljus brun. det har jag inte ändrat nåt. jag bytte vatten och sög ut allt från sanden , men det tog en dag sen allt började igen Jag har kört sen 9 månader Fauna marin light balling. alla testar är inom den normal gränsen. några ideer? MVh
-
- 3 svar
- 763 visningar
-
-
Det är någonting som växer bland mina zoas som stör dom. Någon som vet vad det är och hur jag får bort det? Kanske svårt att se på bilden, men kan det vara en glasros som hittat dit? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
- 4 svar
- 763 visningar
-
-
Can sny experienced reefer tell me a cheap light for refugium. Also is it worth it to have chaeto? What are other options that are easy and effective to keep aquarium healthy. Thanks in advance
-
-
- 5 svar
- 763 visningar
-
-
Upptäckte antydan till gröna alger i helgen på stenar. Karet (RSM170)har varit igång 6v nu. första fiskarna i för 2 v sen, 2 clowner, 1 Gobi, 3 Regal damsell +5 turbo snäckor och 2 sandsnäckor. Jag matar 1 gång om dan med frystorkad mat + lite flingmat i små portioner. Behöver jag komplettera med fler snäckor? skall jag göra vattenbyte? hur mycket? andra tips. De värden jag kollar just nu är, Ph 8,o Nitrit 0, Amonia 0,Nitrate 10, Det ända jag inte blir klok på KH det ligger på 2,86 enl med 1dKH enl Red Dea testkit.
-
-
- 4 svar
- 762 visningar
-
-
hej jag undrar hur ofta kan man göra om behandlingen med flatworm exit?
-
- 0 svar
- 762 visningar
-
-
Fick äntligen hem mitt fosfattest som varit restat hos triton. Testen kom i ett vanligt brav och var således mosat duktigt. Det funkar säkert ändå men instruktionspappret va inte med. nån som vet hur man skall dosera? finns 1 burk flytande och en burk med pulver. va en blå skala som följde med från 0-3 ppm vilka värden är bra?
-
- 2 svar
- 762 visningar
-
-
Hej Är i funderingarna av att uppgradera och har hittat en tank som jag möjligtvis är intresserad av. Den ända funderingen jag har på detta är att denn är 70 hög vilket jag undrar om det kan bli ett problem. Ex om man behöver för starkt lyse så att inget växer uppåt, för att få något att växa på botten. Nån som har några funderingar på detta. Akvariet jag kollar på är 80x80x70
-
- 4 svar
- 762 visningar
-
-
Jag såg att jag hade lågt Magnesium (1140) och tänkte höja upp det till 1200. När jag räknade på det så verkade det som om jag skulle slänga i halva burken (250ml) men det tyckte jag verkade lite väl mycket... Det stod så här: "Each level measuring beaker will increase the magnesium concentration of 10 liter water with approx. 300mg/l" Betyder detta att jag ska fylla måttet som följer med, och då höjs 10 liter med 300mg/l? Måttet som följer med är nämligen 30ml, och jag räknade att jag skulle använda 8,8 skoper av den för att höja 440liter med 60mg/l Jag räknade så här: 60 / 300 * 44. Vilket gav 8,8. Så 8,8*30ml= 264ml, vilket är mer än halva burken. Kan detta verkligen s…
-
- 3 svar
- 762 visningar
-
-
Har fått hem ett reefer 250 m. refugiumready sump(v3), men kan inte riktigt förstå meningen med kammen i den löstagbara svarta glasskivan. Den borde väl vara innan returpumpen, eller vad är det jag missar? Tacksam för tips och förklaringar till detta, för jag kan inte hitta någonstans om rekommendationer var skummaren (coral box D300) i så fall ska vara, för det blir trångt i kammaren där strumpan sitter om man sätter i skivan. eller kan man ha refugiet efter strumpan, sedan skivan och stor plats till skummaren? Det stämmer inte som jag tänkt mig, därför blir man väl enkelriktad i tankarna. Tacksam för svar snarast
-
- 4 svar
- 761 visningar
-
-
Hej! Nu blir det många trådar på kort tid i nybörjarhörnan men så blir det när man stöter på patrull! Jag har haft paus från hobbyn i 8 år men kunde inte hålla mig från att skaffa ett mindre så hittade ett Elos nano mini begagnat på 68 liter plus 30 liter sump och slog till! Tyvärr är det byggt så att den bara har ett rör för overflow och detta är inbyggt i själva karet och man kommer inte åt att göra något med det, röret för returen lika så. Saltet är blandat, stenen är införskaffad tillsammans med all teknik men när jag sätter igång det så hör jag det, gurglet Jag har försökt med alla möjliga trix och det enda som blir någorlunda vettigt är att ha absolut läg…
-
-
- 17 svar
- 760 visningar
- 2 följare
-
-
Ska hämta mitt "nya" kar 130 l nästa vecka och har lite funderingar. Det finns 3 fiskar som följer med. Ska ha dem i ett litet mollyhotell (tror det kallas så) medans karet stabiliseras. Hur länge kan det ta? Ska försöka få med så mycket inkört vatten som möjligt och stenen är ok. Klarar sig fiskarna clown och damseller någon vecka utan pumpar (bara syrepump)?
-
-
- 4 svar
- 760 visningar
-
-
Hej! Är helt ny här och inom salt. Har satt igång en bräckvattensburk och tänkte öka salthalten och akvariestorleken (54 l -> 112 l -> 600 l) alltefter fiskarna växer (en grön kulfisk, två månfiskar) för att övergå helt till salt i slutändan. Just nu är salthalten på ca 1.017 och jag undrar när jag skulle kunna börja stoppa i levande sten i akvariet? Tanken är att göra det samtidigt som jag byter storlek till 112 l. Mvh Helena
-
- 2 svar
- 760 visningar
-
-
Köpte begagnat, fungerande Aqua Medic Yasha Nano. Idag när jag kom hem riktigt spottade/pulserade pumpen ut småbubblor i karet. Jag stängde av, kollade att skummaren verkade ok, sedan borstade jag lite i hålet till karet, men samma ändå. Någon som känner igen och kan ge tips?
-
- 5 svar
- 759 visningar
-
-
Jag har börjat köpa skivanemoner till mitt relativt nystartade akvarium. I min tanke skulle akvariet bli som en böljande formation av olika sorters skivanemoner, men jag inser nu att jag kan alldeles för lite om hur man planerar och får till ett snyggt akvarium. Så här kommer några frågor; 1. När man köper en lite skiva som sitter fast på en liten sten; måste man klistra fast denna?? 2. De skivor jag köpt har blivit mer eller mindre griniga vid flytten och krullar då ihop sig. Hur länge låter ni dem sura innan ni provar ett annat läge i akvariet ? 3. Hur långt avstånd mellan skivorna är lämpligt så att de får plats att växa??
-
- 2 svar
- 759 visningar
-
-
Då kommer nästa fråga Vart köper man olika balling preparat?? Eller komponenterna för att blanda själv Kalciumhydroxid Kalciumklorid dihydrat Magnesiumsulfat Magnesiumklorid NaCI fritt salt Mvh Henrik
-
- 2 svar
- 759 visningar
- 1 följare
-
-
Nu äntligen börjar det hända lite grejjer även hos mig... Jag lämnade sötvattensträsket efter ca 16 år och tänkte prova på saltvattensträsket i stället. Började med att måla baksidorna på mitt 350 liters juvel hörnkar, blev faktiskt riktigt bra tycker jag. I med vatten och salt. Fick stå så i 2 dagar men mina cirkulationspumpar, sen var det dags för levande sand och vipps så blev allt till mjölk :-) Satt igång min nyinhandlade Delteck mce600 och min gamla invändiga pump med filtervadd. Efter ca 8 dagar började jag ana en viss förbättring och tjovs i med den levande stenen. Har ca 47 kg och har så smått börjat scapa. Jag har ju inte så bråttom så det hinner ändras många gå…
-
- 4 svar
- 758 visningar
-
-
Hej! Köpte idag en korall som jag tror heter svampkorall? Den skulle vara lättskött fick jag veta. Har några turbos och eremitkräftor i samma kar sedan 2 veckor som är 190 liter. Har haft akvariet igång i ca 3 veckor. Nu har det gått ca 2-3 h och den böjer sig ner och ser ledsen ut. Nån som vet ifall detta är normalt? Är helt ny inom saltvatten. Tack på förhand! //Payman
-
-
- 4 svar
- 758 visningar
-
-
Hej! har ett 60L med 6-7kg levande sten och grusbotten. Har några skivanemoner 1 clownfisk och 1 azur damsel. Byter 5L per vecka, kan jag börja med 5L varannan vecka eller ska jag hålla mig till varje vecka? Mvh! Emil
-
-
- 2 svar
- 758 visningar
-
-
hejsan allihopa! har byggt upp mitt kar med levande sten till något jag tyckte såg snyggt ut, satt sedan en clavularia viridis framför stenarna , typ som en gräsmatta. idag köpte jag en bubbelkorall, som satt på en sten, skulle sätta den högt upp på något snyggt sätt. fick rådet att trycka ner den mellan två stenar, vilket jag försökte med, tycker inte det blev riktigt snyggt, hade arit lättare om man inte gått den på en sten så man kunde fäst den på någon a mina egna stenar, då hade den klätt min "fina" uppbyggnad av ls istället för total ombyggnation av det för att försöka göra det så snyggt som möjligt för att passa korallen. nu är det som det är , jag fick bygga om li…
-
- 1 svar
- 757 visningar
-
-
Har beställt ett gäng " Clibanarius diguiti (red leg) " står lite om de på nätet och de verkar vara de bästa eremiterna. Någon som provat dessa små varelser?
-
- 1 svar
- 757 visningar
-
-
Hallå! Ska dra igång vårat 250 liters kar nu igen efter att det legat på is i snart 2½ år,plockade ihop allt under förra flytten och sedan dess har vi haft ett nano på 25 liter,har funkat kanon och vi har inte haft några problem alls. Har bara varit lite trist med ett så litet kar så nu tänkte vi starta om. Har ca 30kg gammal sten som legat torr sedan dess. Tänkte stoppa i en del av den gamla stenen och även köpa några kg ny sten. Men nu till min fråga,är det bäst att dra igång den nya stenen ilag med den gamla på en gång eller bör jag låta den gamla stenen ligga i karet några veckor innan jag tillsätter den nya? Ska köpa ny Mh och funderar lite på vilken styrka jag ska v…
-
- 3 svar
- 756 visningar
-
-
Hej. Min anemon gick på vandring precis innan jag skulle bygga upp mitt rev lite. Den satte sig dumt i en sten men trodde den skulle gå fram sen när andra stenar skymde ljuset. Men den bor fortfarande kvar i stenen och kommer enbart fram lite mellan hålen i stenen. Finns de nått sätt att få fram den. Så jag kan bygga klart.
-
Hej. Nu ska jag byta vatten för första gången i mitt nya stora akvarium. Jag undrar om jag måste ta ut alla 10 procenten vatten på en gång och hälla i nytt vatten, eller om jag kan ta bort typ 5% och sen hälla i och ta dom andra 5 procenten direkt efter? Jag frågar för jag inte har så många hinkar för att kunna få 10% vatten Mvh Mikael
-
- 4 svar
- 756 visningar
-