Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Är det vanligt att sjöstjärner "äter" eller dödar koraller? Har en Hysterix som det mesta dog för länge sedan, men hade partier som klarat sig och börjat växa. Såg en sjöstjärna stor som en 5-krona nyligen som jag aldrig sett i akvariet tidigare, den hade lindat sig själv om Hysterixen där den levde. Ser nu att där han suttit är helt vitt och dött, nu hade han flyttat sig vidare bort till sista levande biten på hysterixen. Någon annan som upplevt detta?

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by jetstar,

Är helt såld på denna hobby! verkligen glad att jag prövade! har startat ett till projekt för några veckor sen! 30L nano med en hög möbel passar jättebra i mitt "matrum" i det har jag typ 4-5kg LS ca1kg Levande sand, streamerpump på 2000l/h samt en filterpump på 400L/h en doppvärmare som jag ska byta ut för denna är skit då man inte kan ställa tempen mao så kör den på och värmer lätt vattnet till typ 30 grader! belysningen jag har nu är ett 11w rör samt en liten led belysning 36 små leds med blåa och vita leds! verkar fungera rätt ok det växer iaf saker från LSn:-) ska byta röret mot ett 26w samt köpa en till led av samma sort så borde det räcka perfekt sen! jag har inte…

• 0 svar
    • 564 visningar
  3. Started by Mrbw,

Jag kör med stängd ramp / kåpa som det är idag, men jag vill skaffa en öppen ramp istället. Men då vi har redan hög luftfuktighet i huset som det är idag, plus att jag är astmatiker, vill min far inte skaffa en hängandes ramp. Då undrar jag, hur mycket mer skulle ett 350L med öppen ramp avdunsta jämfört med stängd ramp? Och vad är för-nackdelarna med de olika två alternativen? Det är snyggare, lättare att komma åt i akvariet etc, men det hjälper även med att hålla stabilare kh om jag inte är helt ute och cyklar? Vad finns det mer för för-nackdelar?

• 0 svar
    • 527 visningar
  4. Started by Axxe,

Då refraktometern blev restad så famlade jag i mörkret ett par dygn. Har haft alldeles för hög salinitet, 1,030-1,032. Hur pass mkt stryk har den levande sanden och stenarna tagit? Stenarna är iof rätt döda från början, inga synliga fripassagerare o så.

• 15 svar
    • 2,2k visningar
  5. Started by Kakan,

Hej igen! Håller på att starta upp ett 30 liters saltakvarium och undrar om man kan ha fiskar eller andra djur? Har aldrig haft saltvattensakvarium innan så jag vet inte...

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  6. Hej! Vi har försökt starta vårt akvarium på 500 liter idag och har problem. Sumpen är påfylld i facket där pumpen ligger, men när strömmen sätts på sugs bara vattnet upp genom slangen upp mot akvariet men går ej ner genom rören tillbaka. Pumpen törstar och det pumpas bara en liten mängd fram och tillbaka ser man. En av pumparna i bakre facket har i samband med detta lagt av och pumpar inte ut vattnet genom cirkulationerna. Kan tillläggas att vattennivån i akvariet inte är tillräckligt hög så att pumpen längst till höger (som är lite högre belägen än de andra cirkulationshålen) är dränkt. Kan det vara orsaken till att kretsloppet inte fungerar, at…

• Gilla
    • 13 svar
    • 1k visningar
  7. Started by SaltisLinda123,

Har två snäckor/sniglar i mitt kar som har platt grått skal.. Den stod nu på stenen och sköt ut något från antingen munnen eller baken såg inte riktigt.. Fiskarna höll på att äta det snigeln sköt ut.. Vad är det för något ! Den försvann snabbt in bland stenarna när jag börja röra vid den. Fick tyvärr ingen bild men hoppas ni kan hjälpa mig ändå

8. Vad är det för krabat som är på korallen

• Gilla
    • 3 svar
    • 596 visningar
  9. Started by John.E,

Hej! Jag har haft sötvatten ett tag nu och funderat länge på att testa saltvatten. Jag har ett 70 liters kar som står och skräpar som jag skulle vilja använda. Jag är student och vill därför hålla kostnaden så låg så möjligt, jag funderar därför på att starta upp mitt 70 liters kar med bara levande sten och några sniglar(de skitar väll inte ner eller?)...Har byggt lite akvariebelysning tidigare så jag tänker bygga enhyfsad belysning. Kan det fungera utan skummare om jag har cirkulation 10 ggr volymen och 10% levande sten? Kommer anemoner och annat att kunna leva? Tacksam för alla svar och synpunkter!

• 13 svar
    • 1,7k visningar
  10. Hej! Har ett litet problem. Har en putsarräka som klättrat ner vid överrinningen ner till sumpen, där det är ett avskilt utrymme med röret som leder ner till sumpen. Har försökt locka upp den med mat samt försökt fånga den med håv men det för trångt utrymme för att lyckas få tag i den. Problemet är också att den är så snabb och rädd, så fort man stoppar ner håven så gömmer den sig mellan röret och glaset där det endast är någon centimeter brett. Har ett galler över överrinningen men den har på något sätt lyckats ta sig ned dit ändå. 😅 Är det någon som varit med om liknande eller som har någon idé på hur jag ska lyckas få upp den? Hade en fisk som ocks…

• Gilla
    • 3 svar
    • 363 visningar
  11. Started by brazzeman,

Funderar på att skaffa ett saltvattenskar Är total nybörjare Jag har läst en hel del och känner mig redo att starta upp. Någon som har efarenhet av detta paket Am Chromis-Saltvattens set 160 liter Vad jag förstår ska paketet vara komplett. Men vad det är för pump till vet jag ej. Tacksam för svar från någon som vet mer än jag. Är även tacksam för alla tips och råd en nybörjare kan behöva http://www.aqua-medic.de/index0.html

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  12. Started by lennie,

Jag skulle behöva veta vad denna korall heter Någon som kan se det och skriva namnet till mig. // Lennie

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by fiend,

Hej Håller på att planera upp mitt akvarie just nu. Det började med 600L, sedan 750L, men nu är jag uppe i att göra ett 1200L. Har tagit in priser och fixat det mesta så det är planerat klart för ett 1200L väggakvarie. Måtten: 250x80x60 (LxDxH) Nu är jag dock nyfiken på att börja planera innevånare för detta akvarie. Här är en liten önskelista på fisk som jag tror skulle bli bra i ett 1200L akvarie. Ni får hemskt gärna kommentera, redigera, lägga till och ta bort fiskar och ge liten förklaring till det Kommer ha 200-250 kg levande sten i akvariet. - 6-8 gula kirurger - 6-8 clownfiskar (vanliga) - 1-2 rabbitfish - 1-2 kopparbandad pincettfisk - 10 st raketstjärtar (gul b…

• 30 svar
    • 3,9k visningar
  14. Started by pettabaj,

Hej! Undrar om någon vet om det finns någon bra saltvattensaffär i eller omkring FALUN BORLÄNGE AVESTA HEDEMORA!!?! Snälla hjälp mig...!?? // Petter

• 0 svar
    • 598 visningar
  15. Started by fälgöra,

har funderat ett tag nu och nu har jag tänkt mig att starta upp ett 245 liters kar men så e det så att jag undrar över en sak.. jag vill bygga en sump till karet och jag vill veta vad sumpen ska inehålla.. finns det någon som har en ritning på en sump så skicka gärna den till mig

• 2 svar
    • 578 visningar
  16. Started by lottac,

Äntligen, imorgon får jag mitt nya akvarium. Jag har sparat i flera månader. Jag har även beställt en D MCE 600 skummare att ha utanpå. Kan knappt bärga mig!!! De få fiskarna jag har skall få vara i mitt lilla akvarium tills det stora har blivit av med alger och dylikt. Jag kommer att behålla allt vatten från mitt 240liters och fylla på resten nyblandat vatten. Sen får det "puttra" klart innan fiskarna får sitt nya hem.

• 228 svar
    • 26,7k visningar
  17. Started by mr_alex,

Hejsan! jag har startat ett saltvattens akvarium på 250 liter som har varit igång någon månad och invånarna just nu är:2 ocelaris och 2 putsar räkor... jag ska ju ha lite mera fisk så jag skrivar fiskarna jag tänkt ha nedanför så säger ni vilka ni tycker inte ska vara där..har 35 kg LS och 5 kg död sten tekninken är föresten en deltec mc 500 skummare och en starkt tunze pump med kontroller och väldigt snart ett 20 w deltec uvc(ps. har ej tänkt alla men jag vill ha några att välja på) Paracanthurus hepatus Chelmon rostratus - Kopparbandad Pincettfisk Ecsenius midas Ecsenius bicolor Lysmata Debelius - Eld Räka Acanthurus leucosternon Pseudochromis paccagnellae eller ha…

18. Started by Morot,

Hej. Efter att läst på i ett halvår här på guiden har jag så äntligen fått igång mitt första saltkar. Det blev ett RSM, som jag kände var ett "enklare" startalternativ än att modda ihop ett själv på första försöket.(har redan börjat planera nästa kar)Jag känner heller ingen som är saltis som kunde hjälpt mig rent praktiskt.(dåligt med saltisar i Lysekil) Men fantastiskt mycket bra info på denna sida för oss nybörjare. Jag har annars alltid haft sötvattenskar, men det här är som att börja om på noll. jag har haft igång karet sedan nyårsafton och det puttrar på bra. Mycket roligt att titta på, speciellt när ljuset är släckt.(kan sitta i timmar och glo) Har bara släppt i en …

• 36 svar
    • 4,4k visningar
  19. Started by ralle1424,

Tror ni att den här skummaren är bra för ett 300 l akvarium? http://www.fish-street.com/bubble_magus_nac6__nac6a_protein_skimmer?category_id=88

• 3 svar
    • 714 visningar
  20. Started by jetstar,

är väldigt nära att slå till på mitt första salvattens nu! del blir ett RSM 130 men vissa säger att fläktarna väsnas i det och att det är svårt att hålla bra temp i det under sommaren främst! någon som har erfarenhet att dela med sig av!? har också hört att det fins andra fläktar att byta till som är tystare!? Mvh:Fredde

• 15 svar
    • 3,7k visningar
  21. Started by Heske,

Känns som att det börjar bli dags och presentera mig här... Snart 30åring, bosatt i hus utanför Eslöv (världens tråkigaste stad?) med stort motorintresse som tyvärr inte kultiveras vidare mkt pga husrenovering mm. Jag har tidigare (15år sedan) haft mindre sötvattensakvarium. Men har dom senaste 6-7åren gått och ruvat på saltvattensdrömmar. Det har inte blivit något av det pga många olika ursäkter.... väntar till vi har hus, väntar till renoveringen är färdig, ska bara byta bil först, kanske ska bygga in i väggen mm mm Men så för nån månad sedan fick jag tillbaka pengar från en polare som han lånat, pengarna kom helt oväntat och var pengar jag egentligen aldrig räknat med …

22. Started by RickardK,

Tänkte göra en tråd där jag besskriver utvecklingen i vårt saltvattensakvarium. Akvariet har varit igång sedan mitten av november men inte fått så mycket invånare förrän nu. Det som finns i är: 2 ocellaris-clowner 3 chromis viridis 1 midasblenny 2 putsarräkor 1 pepparmintsräka 2 hög trochus 5-6 eremiter 1 långpolypig sarcophyton nästa steg blir att fylla upp med enklare korallfraggar. Long term skall belysningen bytas mot 2st maxspect mazarra X när de väl släpps fiskmässigt känns akvariet rätt färdigt men skulle gärna ha ett litet gäng eviotagobies hovrande ovanför stenen. kanske en clowngoby också. får se.

• 15 svar
    • 3,1k visningar
  23. Started by oualid,

Hej. Jag har köpt ett nytt akvarium och nu skulle vilja tvätta det gamla som är tomt. Har ni tips på hur man avlägsnar all smuts på ett effektivt sätt utan att använda kemikalier? /Oualid

• 5 svar
    • 2,8k visningar
  24. Börjar bli klar med renoveringen av mitt vardagsrum som ska sitta ihop med matsalsrummet med ett akvarium i väggen, bara lite tak kvar innan golvet ska bytas och lister ska på plats! tyvärr måste jag vänta någon vecka till på golvet så det kommer dröja lite längre pga av de.. hur som helst så meckade jag och sambon med korallstenen och kollade igenom och provbyggde lite, så tänkte jag skulle dela med mej tilll er för lite kommentarer, ideer och både positiv och negativ feedback! vill höra vad mer erfarna tycker om hur vi tänkt och gjort! vilket upplägg gillar ni mest? fick hem stenen för ett par veckor sen o har legat i en tunna med kranvatten en streamer och har även ha…

• 21 svar
    • 3,4k visningar
  25. Hej på er alla! Tänkte dela med mig mitt försök att kommaigång med att driva ett saltvattensakvarium för första gången. Har kört ett antal sötvatten innan och har kommit fram till ett vägval där jag nu har hoppa in i okända områden. Har beställt ett nytt Red Sea REEFER XL 460 Delux med Hydra 26™ LED belysning. Har inte koll på alla delar som kommer men beräknad leverans är nästa vecka. Har köpt utrustning för att filtrera RO vatten eller vad det nu heter till två st 200 liters tunnor så jag har vatten klart till leveransen. sand och döda stenar är också införskaffade för starten. Tänkte dela med m…

• Gilla
    • 46 svar
    • 4,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.