Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har lite frågor går det att köra alla sorters grus i ett saltvattens akvarium? Vad är att rekomendera levandesand eller grus?
-
- 4 svar
- 653 visningar
-
-
Hejsan tänkte höra om någon har tips på koraller man kan placera i skuggområden? Funderat på att köpa mig en solkorall men blev lite avskräckt av matning "helst flera gånger om dagen".
-
- 1 svar
- 653 visningar
-
-
Vi är ute efter att skaffa en större ATO till vårt red sea 170. Dels vill vi ha en separat behållare brevid akvariet och även en ATO pump med sensor som kontrollerar vattennivån. Hur har ni löst detta och har ni några rekommendationer på både kärl och ATO sensor?
-
-
- 3 svar
- 653 visningar
- 1 följare
-
-
Hej! har ett 60L med 6-7kg levande sten och grusbotten. Har några skivanemoner 1 clownfisk och 1 azur damsel. Byter 5L per vecka, kan jag börja med 5L varannan vecka eller ska jag hålla mig till varje vecka? Mvh! Emil
-
-
- 2 svar
- 653 visningar
-
-
hej hej jag upptäckte idag små maskar/larver i algerna som växer på min ruta. någon som vet vad det är för något. rutan ser ut lite som en gräsmatta men den är grön/gul. på stenarna har det blivit gult och även en del på rutan är gult. någon som vet vad detta är för alger? mvh/Robban
-
- 0 svar
- 652 visningar
-
-
min dröm sedan många år tillbacka har varigt att ha ett välfungerande saltvattensakvarium. med anemoner och clownfiskar.men den går nog aldrig i uppfyllelse. jag är ju bara 11 år och har nästan inga pengar alls. har ni några ideer om hur jag kan få ett sådant akvarie?? tacksamm för svar! M.V.H Marcus
-
- 1 svar
- 652 visningar
-
-
Är säker jag kan få en förklaring, tyvärr inget foto, dom e ju inte så stora, tenktaler runt ca 1 cm långa, och det ser ut som det är minst 3 tenktaler från samma håla. ? mörka och vita..randigt.. e dom bra? hade även en sjöstjärna, med röd prick i mitten väldigt liten, var på väg i sumpen, puttade ner den , såg taggig ut med röd prick i mitten. Vit för övrigt. MVH Stefan
-
- 1 svar
- 652 visningar
-
-
Fundera fall jag missupfattat engelska manualen ? exempel fall jag har 6 ml 1 gr dagen blir ju 6 ml men fall sätter den på 4 x dagen delar den då upp 6 ml eller doserar den 6ml 4x = 24 ml ?
-
- 3 svar
- 652 visningar
-
-
Hur gamla kan clownfiskar bli? Har fatt ett par som är 2.5 ar och den ena ser minst sagt skruttig ut. Vet inte om det kankse ar aldern. Ngn som vet detta?
-
- 1 svar
- 652 visningar
-
-
Hej! Jag har från och till under flera års tid sneglat åt ett SV-kar. Jag har nu råkat springa på ett lite mindre SV-paket som lockar en aning, men jag är nyfiken på om någon filur här har erfarenhet av akvariumet i fråga. http://akvariebaronen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=230 Gillar utformningen, och eftersom plats är en bristvara förtillfället känns det här väldigt lockande. Borde fungera med lite mindre koraller, räkor, och kanske även någon simmare Gjorde en snabbsökning på forumet samt google utan att egentligen hitta specielt mkt om karet. Men finns det några direkta problem med det hela? Finns det andra, prisvärda, alterna…
-
- 1 svar
- 652 visningar
-
-
Hejsan I dags läget har jag ett 54l salt kar, men är sugen på att köpa ett 100 l Mim fråga är hur fungerar det när man ska flytta över allt? Jag har ca 8 kg ls i mitt befintliga kar, 2 clowner och en goby. Måste jag låta det nya karet cykla på nytt eller räcker det med att ta det befintliga vattnet och stenen och sen bara fylla på resterande med nytt salt vatten? Med vänlig hälsning --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?j1dyk0
-
- 2 svar
- 652 visningar
-
-
Hej alla, min tank har nu rullat i nära 6 veckor. En del alger (gröna) har jag haft - men inte nämnvärt! MEN idag så slog den gröna algen till ordentligt! Har ökat ljustiden med en timme per vecka. Är nu uppe i ca 8 timmar per dag /ca 60% av styrkan- sen lite månljus på det. Bytt vatten var 10:e dag - ca 10-15%. Kör med osmos! Värden: Nitrit - 0 Nitrat - 0.2 fosfat 0 kh 8.5 salt 1.024 Den här veckan, börjat mata med fryst "super shrimp" - är det jag som har varit för generös till de små liven i tanken? ikväll så blev det att borsta stenen med tandborste - och så drog j…
-
- 0 svar
- 651 visningar
-
-
Hej Jag har lärt mig så mycket att det är bra att hålla sina värde stabila. Jag mäter ca varannan vecka och både Mg och Ca sjunker bara lite, ungefär från 1340 till 1320 resp 430 till 420... mitt KH däremot det sjunker från 8,4 till under 7 på ett par veckor. Fråga 1: Varför gör det det? När jag vill höja KH igen så använder jag Red Sea Coralline Gro, på burken finns en tabell hur många ml man ska tillsätta per 100 liter för att nå 8,4. Men när jag gör det och mäter igen tex dagen efter så har mitt KH knappt ökat någonting. När jag försöker höja mha bikarbonat från kryddhyllan så tar det ett par dagar innan ca 1 tsk har löst upp sig, därefter har v…
-
- 1 svar
- 651 visningar
-
-
Tjena allihopa! jag är totalt ny till SG men jag har gått o funderat på ett saltvattensakvarium i snart ett år nu och jag undrar ska jag köra berlin metoden (utan sand) eller med sand, vad är enklast, billigast o andra för/nackdelar. Jag har ett 230 liters kar som jag hade tänkt ha mest lägre djur o några fiskar för att jag (tror?) att det blir enklare billigare. tack på förhand Kalle
-
- 0 svar
- 651 visningar
-
-
Hej! Startade precis upp mitt första mini-nano på 30 liter för några dagar sedan. Köpte 4 kg levande sten online som var utanför vatten (dock fuktigt) i lite längre än 24h ungefär, och lade ner det i akvariet för två dagar sedan. Har läst att man ofta får med liftare, men har bokstavligt talat inte sett någon livsform alls. Är det så att all levande sten inte har liftare? Eller de kanske dog under transporten? Hur mycket av själva levande stenen (mikroorganismerna) kan ha dött under transporten? Tack på förhand!! //Nybörjare inom saltvatten
-
- 1 svar
- 651 visningar
-
-
Jag har haft dessa "små gurkor" ett bra tag nu men jag vet inte vad det är. Är det någon som kan hjälpa mig med detta?
-
- 5 svar
- 651 visningar
-
-
Nu har mitt kar varit igång i 4 månader och har inte haft några dödsfall på koraller eller anemoner. Någon fisk och någon turbo har rykt med, men det är jag van vid sen ciklid-tiden. Men nu min fråga. Jag har haft fosfat i karet sen jag startade det, jag vet att det är svårt att mäta. Men jag får utslag med Red Sea på ca 0,08. Så jag tror inte jag har 0 iallafall. Ska jag bry mig om detta eller kommer det försvinna när karet är inkört? Min andra värden är: Temp 25,3 KH 10,4 Nitrit 0 CA 420 MG 1350 Nitrat 10+ Fosfat 0,08 PH 8,2
-
- 3 svar
- 651 visningar
-
-
Hej, jag har ett 96 liters juwelakvarium som jag vill göra om till saltvattenakvarium. Hur skall jag göra? Jag är total nybörjare så alla svar hjälper? P.s ett större akvarium kommer inte på tal eftersom jag inte får för mamma och pappa:argumerar: Erik:)
-
- 1 svar
- 650 visningar
-
-
Hej allihopa! Karet, som hade körts i flera år haft mycket långa trådalger trots allt... på hela bakredelen sitter stenar fast (fortfarande). Vid transporten blev karet skadat och krävde reparation. Självklart dog alla alger under tiden... Stör dom nu och måste skrapas bort eller låta bara karet gå 1-2 månader för stabilisering? Tack på förhand! Gott Nytt År!
-
Hej! Har tidigare haft ett saltvattenskar pa 275 liter som slutade i en olycka med vatten på golvet följt av avyttring av karet och att jag sedan vände ryggen åt salt i flera år och slickade mina sår. Jag gjorde många fel där mina lösningar ofta led av tänket att maximera nyttan av varje spenderad krona (billig led vars färgton jag avskydde, hävert-baserad överrinning till sumpen som lät som en spolande toalett mm). Men nu har jag börjat få ett sug igen. Planeringsstadiet än så länge. Tanken denna gång är att hålla det enkelt. Minimalt med teknik samt ingen teknik utanför karet som kan få för sig att läcka. Inga billiga grejer som susar och låter. Samt en…
-
- 2 svar
- 650 visningar
-
-
finns det någon plast som man absolut inte skall ha i och till saltvattensakvarium???
-
- 0 svar
- 649 visningar
-
-
Hej, Vi flyttade vårt kar igår på 60l. Flytten gick till genom att tömma vattnet i dunkar, och allt levande i påsar. Kvar i karet var sanden och lite vatten. Levande stenen flyttades i hinkar. Vi tåg över all inkört vatten förutom den anemonen transporterades i och toppade upp med rumstempererat ny saltvatten (köpt). Allt såg i början ut att må bra, men nu efter natten ser vi att några av polyperna på anemonen inte mår så bra. Kenyaträdet ser lite hängigt ut på ena sidan. Skivanemonerna ser ut att må bra och clownfisken likaså ( förutom att det är just hans anemon som har några dåliga polyper). Temperaturen på 25.0 och salthalt på 0.023 (mätte…
-
-
- 7 svar
- 649 visningar
-
-
Behöver man tillsätta spårämnen eller andra tillsatser för att koraller skall trivas? Har sett att kh gått ner hela tiden sen jag fick i mina fyra koraller. (är nu 8 så än är det ingen fara ) Har ej stenkoraller. Funderar på om ett vanligt vattenbyte 1 ggr per månad funkar ? (salt c.reef ) Är 20 % för mycket ? (125 liters kar) Om det behövs något förutom vatten byte ange även detta.
-
- 1 svar
- 649 visningar
-
-
Hej, Jag får i dagarna hem mitt nya 240L kar, som jag tänkt att ha fisk och koraller i. Jag kör idag ett 80-liters kar med enbart fisk. Mitt fiskbestånd idag består av två clowner, två pyjamasfiskar samt en solaborre. Vilka fler kan jag ha tillsammans med dom? Tips på bra städare? Vilken/vilka koraller är bäst lämpade för mig som nybörjare att börja med? Vilket/vilka tillsatser och tester är bra att ha hemma? Jag har kollat lite på red seas produkter. Jag kör med osmosvatten och skummare idag. Belysningen i det nya karet kommer att bli två stycken 54W rör, coralstar och aquastar från Sylvania. Tillräckligt? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd från …
-
- 3 svar
- 649 visningar
-
-
Detta är mitt första inlägg, har läst på forumet en hel del, men det är först nu som jag sätter upp mitt första saltkar. Det skulle egentligen blivit det ultimata Sydamerikakaret, träbänk redan byggd för 200x80x70 (1120 l) kar. Under resans gång bestämde min fru och jag mig för att istället göra slag i saken och bygga ett rev, något vi pratat om men inte riktigt vågat dra igång tidigare. Läget just nu är att det finns en mycket gedigen träbänk med utvändig höjd på 80 cm. Den invändiga höjden (sump inräknad) blir dock bara 57 cm, dvs plats ovan botten på sump... Min fråga är om jag begränsar mig för mycket i val av skummare och kalkreaktor med den höjden? Jag har iofs s…
-
- 5 svar
- 648 visningar
-