Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by RickardK,

Hej! Har tidigare haft ett saltvattenskar pa 275 liter som slutade i en olycka med vatten på golvet följt av avyttring av karet och att jag sedan vände ryggen åt salt i flera år och slickade mina sår. Jag gjorde många fel där mina lösningar ofta led av tänket att maximera nyttan av varje spenderad krona (billig led vars färgton jag avskydde, hävert-baserad överrinning till sumpen som lät som en spolande toalett mm). Men nu har jag börjat få ett sug igen. Planeringsstadiet än så länge. Tanken denna gång är att hålla det enkelt. Minimalt med teknik samt ingen teknik utanför karet som kan få för sig att läcka. Inga billiga grejer som susar och låter. Samt en…

• 2 svar
    • 708 visningar
  2. Started by cnn03006,

Tänker dra igång ett saltkar på 54 liter som ska husera ett par clowner och ev. skivanemoner. Jag funderar på att inte ha någon skummare utan låta levande sten ta hand om nedbrytningen. Min fråga är om det verkligen går att driva ett välmående saltkar utan skummare och utan allt för många vattenbyten? Hur mycket sten tror ni behövs för en vettig nedbrytning? Tänker göra 10% vattenbyten. Men hur frekvent?

• 2 svar
    • 707 visningar
  3. Started by peppe67,

Hej, Dessa små vita prickar sitter på bakglaset i vår tank, är det någon som vet vad det kan vara? Jag tänkte om de ska tas bort så kanske det är enklast att göra det nu.

• Gilla
    • 4 svar
    • 707 visningar
  4. Started by magnus1982,

hej allihopa. ska nu iväg till sockholm mellan onsdag-söndag. har en fin liten sandvändare bara, sen är det sniglar och eremiter och en clavularia i karet för närvarande. hur är det med matningen av den fisken, måste jag mata den varje dag som jag brukar eller klarar den sig varannan kanske? tänkte mest så mossan slapp köra hit varje dag kanske ) men som sagt vad gäller ??

• 2 svar
    • 707 visningar
  5. Hej! Är inne på andra veckan nu efter uppstart av ett clownfisk hotell, har i ca. 7 kg levande sten har inte haft några toppar än i värdena och undrar när skulle jag kunna stoppa i en cleanup crew?

• 2 svar
    • 705 visningar
  6. Started by fiskefolke,

Tänkte höra hur många fiskar jag kan ha på 80L samt hur många snäckor som städar jag bör ha. Funderar lite på 2 clowner + 2 mindre fiskar (Goby/ngt mer?) men vet inte om det blir för mkt.

7. Started by impala,

hej alla jag heter micke och är väl ny här och på saltsidan . är ingen nybörjare i akvarievärlden men har nog mycket att lära om salt. jag har en kub på 170 liter med måtten 55*45*70. då 70 är höjden så är min fråga om 150 w MH är ett bra val eller om en dimbar 250 är bättre med tanke på djupet . kommer nog bli en revpelare i burken så det kommer ju upp en bit och har läst om att bränna koraller mm . LED är ett framtida alternativ och har jag en MH liggandes över då så finns det alltid nån burk att sätta den över . det här blir mitt andra försök med salt testade ett nanokar för massa år sen men det var lite för litet kändes det som . har ett 980 l och ett på 527 l s…

• 6 svar
    • 704 visningar
  8. Started by adels_reef,

Hej. Min anemon gick på vandring precis innan jag skulle bygga upp mitt rev lite. Den satte sig dumt i en sten men trodde den skulle gå fram sen när andra stenar skymde ljuset. Men den bor fortfarande kvar i stenen och kommer enbart fram lite mellan hålen i stenen. Finns de nått sätt att få fram den. Så jag kan bygga klart.

9. Started by Nille83,

Mina värden: Temp: 24,2 Salt: 1,025 PH: 7,8 MG: 1280 Nitrit: 0 Nitrat: 10+ KH: 7 CA: 440 Fosfat: 0,08 Mina PH/KH-värden börjar krypa neråt. Kan man slänga i bikarbonat eller vad ska man hitta på?

• 1 svar
    • 704 visningar
  10. Started by Vpettersson3,

Hej startade mitt 60l akvarium för ca 1,5 månader sen. Har levande sand och stenar. (Stenarna har varit i pappas kar i mer än 10år och alltid fungerat bra) För några dagar sen flyttade två clownfiskar in, en anemon och två räkor. Har även en mjukkorall jag inte vet namnet på. (Nån som kanske vet?) Nu undrar vad jag mer kan stoppa i det? Tanken är att köpa några sniglar och eremiter. (Svårt att få tag på i Västmanland) Tacksam för svar: Viktor P

11. Någon här som kör med täckglas till sitt RSM som har tips på hur man bäst får till det?

• 0 svar
    • 703 visningar
  12. Started by Margareta,

Har fått ett brunt damm som har lagt sig på några av stenarna samt på en del av botten. Man kan lätt viffta bort det med handen. Är det detta som är cyano??

• 3 svar
    • 703 visningar
  13. Hur länge kan det ta innan den öppnar sina polyper?

• 2 svar
    • 703 visningar
  14. Started by Draedon,

Kollade av vattnet efter att en clown dog.. vet inte hur länge han har legat död i karet då jag har varit bortrest 2 dagar och tjejen har sett efter karet men inte tänkt på att det saknades en clown. Temp: 24,5 Salt: 1,022 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Nitrit har tidigare legat på 0, nitrat har varit så gott som på 0 (lägst på den mätbara skalan) Är det den döda clownen som har ställt till det? Vad ska jag göra? Har hittils bytt ca. 25% av vattnet. Ska jag byta mer vatten?

• 2 svar
    • 703 visningar
  15. Started by Utstrand,

Hejsan. Tänkte att det kunde vara bra med en liten guide i de grundläggande. Här finns det ju så många med erfarenhet.. Men minst lika många nybörjare med frågor. (Jag är en av dom) Men t.ex. hur mycket cirkulation, hur kraftig skummare, grundljus, LS, sand, osv. Röd lista på sånt man bör undvika i karen. tex stenar mm. Vet att det finns ungefär lika många teorier som saltvattensägare. Men vore trevligt ändå, kanske finns några grundregler.. Vore trevligt med dom samlade på ett ställe.. Själv har ja hört att de ska vara Vattnet ska cirkulera minst 10 gånger/h.. 10% Levande sten. Inte så stor frågetråd (gojsa ner sig i en sak) utan mer teori..

• 1 svar
    • 703 visningar
  16. Started by _PoLo_,

Tjoo! Fick ju hem och startade upp ett 275L i tisdags och har idag mätt upp lite olika vattenvärden i karet salthalten var 1,024 temp 26grader ph 8-8,5 (sera test) mg 1060 (var ett JBL kombinerat MG+CA-test) ca 440 (övriga tester gjorda med salifert-tester) po4 0 no3 0 no2 0 Enda jag eg. reagerar på är att mg verkar vara väldigt lågt? Såg iofs sen att det fanns även salifert-tester för dessa värden med i lådan jag fick så kanske skulle vara en idé att göra om testet imorrn? tycker man läser att seras o JBL's tester inte ska va de pålitligaste testerna... bifogar även en bild på karet ska dock ha i mera LS och levande sand bara jag lyckas ta mig till sthlm igen.

• 1 svar
    • 702 visningar
  17. Started by Gnarkill,

Idag har man varit och köpt mera LS en ytavrinnare, en saltmätare, en muräna, och en liten mjuk korall så nu är karet nästan fullbordat och fint vart det! och i morgon ska jag ta bort mina glasrosor! bilder kommer snart

• 1 svar
    • 702 visningar
  18. Started by tropheusforever,

Mitt första saltkar börjar närma sig uppfyllnad av vatten . jag har r. Osmos vattnet klart med cirkulation , de mesta är inhandlat i teknik väg för starten . har läst en salt bok för nybörjare ( tre gånger här lite bilder på min ny byggda bakgrund samt min sump

19. Started by Iceaxeon,

Tjenix!! Jag har precis tagit steget o slängt ut mitt sötvattenskar och köpt ett RSM130. Bra tycker jag själv, men nu slog det mig. Rent vatten med osmos? Va tusan, det tänkte jag ju inte på. Finns det någon runt Karlshamn som har en sån manick, och skulle man kunna mygla in sig på ett par liter eller låna. Jag tänkte köpa men jag vill ju ha i vatten nu. Allt är ihop byggt men står här o gapar så tomt o ensamt.

20. Started by seb1989,

hejsan. har nu köpt ett guppyhotell och nu vill jag få till ljuset så det ska funka ihop med koraller osv. så.. orginalljuset som är i är ett dubbelrör med vitt och blått ljus på 18 watt.. så undrar nu lite lätt om det skulle räcka att ha 2 st av dessa ljus till mitt kar på ca 40 L? tack mvh seb

• 0 svar
    • 701 visningar
  21. Started by ungsgard,

Hur gamla kan clownfiskar bli? Har fatt ett par som är 2.5 ar och den ena ser minst sagt skruttig ut. Vet inte om det kankse ar aldern. Ngn som vet detta?

• 1 svar
    • 701 visningar
  22. Started by Leoparden,

Vad äter en puellaris förutom det som finns i sanden? Osäker på om där finns mat så det räcker åt den. Räcker det som ramlar ner till bottnen från när man matar fiskarna till en sådan annars?

• 3 svar
    • 701 visningar
  23. Started by Nille83,

Nu har mitt kar varit igång i 4 månader och har inte haft några dödsfall på koraller eller anemoner. Någon fisk och någon turbo har rykt med, men det är jag van vid sen ciklid-tiden. Men nu min fråga. Jag har haft fosfat i karet sen jag startade det, jag vet att det är svårt att mäta. Men jag får utslag med Red Sea på ca 0,08. Så jag tror inte jag har 0 iallafall. Ska jag bry mig om detta eller kommer det försvinna när karet är inkört? Min andra värden är: Temp 25,3 KH 10,4 Nitrit 0 CA 420 MG 1350 Nitrat 10+ Fosfat 0,08 PH 8,2

• 3 svar
    • 701 visningar
  24. Started by DennisL,

Hej, jag är i processen att beställa ett kar på 756liter. I mitt nuvarande kar har jag uvc installerat i sumpen, vilket jag förstår inte är optimalt. Har någon förslag på hur man kan installera uvc för att öka effektiviteten på det?

• 3 svar
    • 701 visningar
  25. Started by aeon,

Har börjat med balling. Core 7 other methods. Nu undrar jag vilket salt ni rekommenderar om man kör denna metod?

• Gilla
    • 4 svar
    • 700 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.