Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Det här med red seas olika varianter. Om jag har förstått rätt så får man bestämma själv vad man vill ha för skimmer mm i reefern. Men vilka grejer är det egentligen som skiljer dem åt? Vilka grejer behöver man köpa till om man satsar på en reefer? Och är akvariet "startredo" om man köper en max eller är det något man behöver köpa till? Mvh Nybörjaren
-
-
- 1 svar
- 682 visningar
-
-
fick en svart burk med något som heter aquapur refill när jag köpte mitt kar fick även en flaska snowflake och en pyhtoplankton vad är detta till? har även ett fosfatfilter till karet vad fyllar jag detta med? hehe många frågor
-
- 3 svar
- 682 visningar
-
-
någon som vet vad det är för skillnad på tunzes 9002 summare och tunze 3110?
-
- 2 svar
- 681 visningar
-
-
Hej... Superdum fråga, men jag håller på att fylla upp mitt första saltvattensakvarium och blev lite ställd när jag började fundera på om ytavrinningsboxen ska vara helt vattenfylld el om där mest är lite vatten på bottnen av av den.. ../Jonas
-
- 3 svar
- 681 visningar
-
-
Hej, nu kommer förhoppningvis snart mitt beställda akvarium och det blir det första saltvattenskaret, arten bandmuräna ska jag ha men funderar lite på dess rymningsrisk och måste ha nått skydd mot det. Akvariet är öppet och har sett nånstans att nät, typ burnät till fåglar, används och det verkar bra men omständigt och ganska fult kanske..,ett annat alternativ borde vara täckglas eller!? Jag kommer bara att ha ledarmatur så värme bör inte vara nått problem så jag undrar om täckglas är lämpligt!?
-
- 0 svar
- 681 visningar
-
-
Har nu suttit och lurat lite in i karet på natten och ser en hel del liv där som man inte ser på dagen. Bl.a. en massa små räk-liknande saker som far runt på stenarna m.m. Nån som vet mer om nattlivet i karet, omöjligt för mig att fota med min gamla kamera?
-
- 1 svar
- 680 visningar
-
-
Jag har ett nanokar 82L som varit igång ett par månader. Allt verkar bra utom att fosfaten är mätbar 0.5 enl. saliferts test. Nitrit=0, Nitrat=0, ph 8.2; iofs verkar alla koraller må bra och mina knappar är gröna och fina. Känns spontant onödigt att stoppa i fosfatremover om allt mår bra.
-
- 1 svar
- 680 visningar
-
-
hej alla! vi har startat ett akvarie utskott på skolan som ska ta hand om vårat 500 liters! skulle behöva lite tips och trix. kanske lite tips på vad vi ska ha i akvariet. det ska vara rällativt lättskötta. vi har inte så mycket erfarenhet, utan jag har ett 50 liters saltvatten hemma. vi kommer byta ut stora delar av stenen eftersom vi vill ha lite nytt i akvariumet. jag kommer med fotton på vad vi har nu. btw vi har haft ett företag som tog hand om det förut. /mvh kristoffer
-
Hej, Jag har på allvar börjat fundera på ett litet rev i arbetsrummet och har massor av frågor. Dessutom är jag säker på att eventuella svar kommer förvirra mig mer så räkna med följdfrågor. Jag har viss vana av sötvattensakvarier sedan tidigare, och massor av vana av barn i närheten av akvarier. Drickyoghurt är OK! Hotdog grillkorv dödar allt på några timmar ... så jag har bestämt mig för ett kar med en sump som är bakom låsta dörrar och en täckskiva på karet som endast i undantagsfall flyttas på. Jag planerar att köra igång i ett 60 liters som jag har och en sump på ca 45 liter där jag gömmer skummare, doppvärmare och en del av LS. Jag känner mig lite attraherad av mini…
-
- 0 svar
- 679 visningar
-
-
Hej Är i funderingarna av att uppgradera och har hittat en tank som jag möjligtvis är intresserad av. Den ända funderingen jag har på detta är att denn är 70 hög vilket jag undrar om det kan bli ett problem. Ex om man behöver för starkt lyse så att inget växer uppåt, för att få något att växa på botten. Nån som har några funderingar på detta. Akvariet jag kollar på är 80x80x70
-
- 4 svar
- 679 visningar
-
-
Ska hämta mitt "nya" kar 130 l nästa vecka och har lite funderingar. Det finns 3 fiskar som följer med. Ska ha dem i ett litet mollyhotell (tror det kallas så) medans karet stabiliseras. Hur länge kan det ta? Ska försöka få med så mycket inkört vatten som möjligt och stenen är ok. Klarar sig fiskarna clown och damseller någon vecka utan pumpar (bara syrepump)?
-
-
- 4 svar
- 679 visningar
-
-
hej jag har 3 st sps:er och några mjukkoraller i mitt kar. behöver jag mata dem met nåt? och isf me vad? eller så räcker det med bara ljus?
-
- 0 svar
- 678 visningar
-
-
Har fått hem ett reefer 250 m. refugiumready sump(v3), men kan inte riktigt förstå meningen med kammen i den löstagbara svarta glasskivan. Den borde väl vara innan returpumpen, eller vad är det jag missar? Tacksam för tips och förklaringar till detta, för jag kan inte hitta någonstans om rekommendationer var skummaren (coral box D300) i så fall ska vara, för det blir trångt i kammaren där strumpan sitter om man sätter i skivan. eller kan man ha refugiet efter strumpan, sedan skivan och stor plats till skummaren? Det stämmer inte som jag tänkt mig, därför blir man väl enkelriktad i tankarna. Tacksam för svar snarast
-
- 4 svar
- 678 visningar
-
-
Jag undrar lite om vattenvärden. Jag vet att Nitrit ska vara noll eller så nära noll som möjligt. Men Nitrat vad är min-max nivån där? Har precis gjort ett salt test och jag hamnade på 1.020. Vilket är lite lågt? Kan man bara öka lite på saltmängden vid nästa vattenbyte? Använder Coralife salt om det har någon betydelse och har en temperatur på 25.3 grader. Har köpt ett test för både Nitrit och Nitrat från Tropic Marin Finns det något annan enklare sätt att mäta de olika värdena i akvariet förutom alla dessa olika vätskor som ska blandas i olika mängd.
-
- 2 svar
- 677 visningar
-
-
Tjenix!! Jag har precis tagit steget o slängt ut mitt sötvattenskar och köpt ett RSM130. Bra tycker jag själv, men nu slog det mig. Rent vatten med osmos? Va tusan, det tänkte jag ju inte på. Finns det någon runt Karlshamn som har en sån manick, och skulle man kunna mygla in sig på ett par liter eller låna. Jag tänkte köpa men jag vill ju ha i vatten nu. Allt är ihop byggt men står här o gapar så tomt o ensamt.
-
Nu har mitt kar varit igång i 4 månader och har inte haft några dödsfall på koraller eller anemoner. Någon fisk och någon turbo har rykt med, men det är jag van vid sen ciklid-tiden. Men nu min fråga. Jag har haft fosfat i karet sen jag startade det, jag vet att det är svårt att mäta. Men jag får utslag med Red Sea på ca 0,08. Så jag tror inte jag har 0 iallafall. Ska jag bry mig om detta eller kommer det försvinna när karet är inkört? Min andra värden är: Temp 25,3 KH 10,4 Nitrit 0 CA 420 MG 1350 Nitrat 10+ Fosfat 0,08 PH 8,2
-
- 3 svar
- 677 visningar
-
-
fråga 1: Funderar på att köpa ett moonlight. det jag undrar är, moonlight kan jag ha på när övrig belysning är släckt utan att det står fisk och koraller och andra djur va? typ sån eller mindre http://www.pwss.se/product.php?productid=16759&cat=1394&page=1 Fråga 2. När man kör in ett kar, när ska man börja med vattenbyte? och hur ofta och mkt är lagom i ett 30 nano med en fluval 305 som filter att byta? Samt, det är smart att ha färdigblandat saltvatten i dunk va? Det löser sig självt eller måste man skaka då och då?
-
- 2 svar
- 677 visningar
-
-
Någon Härjar helvildt med akvariet om nätterna. Nu är jag säker på att någon gillar att möblera om!. Jag har haft en större sten ståendes på sand botten ( som en halv knytnäve ) som jag tycker ha dragits in mot en större sten ( som för att dölja en öppning ) och jag har funderat på om det e någon eremit som har buffat in den mot stenen. jag tycker dock att min eremiter inte så pass stora så att dom skulle lyckas med det?. + att det finns andra stenar som är mindre som står på andra platser som får vara helt i fred?. Nu i morse så är stenen flyttad 10 centimeter för att fastna mellan 2 stenar så något härjar runt fint i akvariet. Det kan knäppa ganska bra i akvariet också …
-
- 3 svar
- 676 visningar
-
-
-
Det är någonting som växer bland mina zoas som stör dom. Någon som vet vad det är och hur jag får bort det? Kanske svårt att se på bilden, men kan det vara en glasros som hittat dit? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
- 4 svar
- 676 visningar
-
-
Har lite frågor går det att köra alla sorters grus i ett saltvattens akvarium? Vad är att rekomendera levandesand eller grus?
-
- 4 svar
- 676 visningar
-
-
Då jag är helt grön vill jag fråga om råd.. Ska man köpa nytt eller sten från inkört kar? Vad är bäst?
-
- 2 svar
- 676 visningar
-
-
Hej alla, min tank har nu rullat i nära 6 veckor. En del alger (gröna) har jag haft - men inte nämnvärt! MEN idag så slog den gröna algen till ordentligt! Har ökat ljustiden med en timme per vecka. Är nu uppe i ca 8 timmar per dag /ca 60% av styrkan- sen lite månljus på det. Bytt vatten var 10:e dag - ca 10-15%. Kör med osmos! Värden: Nitrit - 0 Nitrat - 0.2 fosfat 0 kh 8.5 salt 1.024 Den här veckan, börjat mata med fryst "super shrimp" - är det jag som har varit för generös till de små liven i tanken? ikväll så blev det att borsta stenen med tandborste - och så drog j…
-
- 0 svar
- 675 visningar
-
-
Hej! Jag har ett Juwel 420L och undrar hur stor kapacitet jag behöver på pumpen är det att föredra ytter / inner pump? En eller flera? Tips på någon bra pump. Vilken slags skummare rekomenderar ni? Osäker på det här med sump om jag ska ha det eller ej. Övriga tips motages tacksamt. //Peter
-
- 2 svar
- 675 visningar
-
-
Hur gamla kan clownfiskar bli? Har fatt ett par som är 2.5 ar och den ena ser minst sagt skruttig ut. Vet inte om det kankse ar aldern. Ngn som vet detta?
-
- 1 svar
- 675 visningar
-