Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by kassaballa,

Hej Har mitt uvc ljus från sumpen och inte en close loop från botten av akvariumet. Får man mycket bättre effekt av att köra det från botten eller är det sak samma.????

• 1 svar
    • 763 visningar
  2. Hej Jag är ny på forumet och har nyss startat upp ett saltkar. Jag kommer att lägga upp en tråd om mitt kar inom kort. Jag har en massa frågor men börjar med en om min capnella imbricata. Till en början såg den ut som ett litet träd grön och alla grenar såg jämna men sen började alla grenar bli uppsvällda så det såg ut som hela koraller skulle spricka. En uppsvälld gren ramlade av och flöt iväg i strömmen har ej setts sen dess. Vad är galet. Mv Niklas

3. Started by Nille83,

Nu har mitt kar varit igång i 4 månader och har inte haft några dödsfall på koraller eller anemoner. Någon fisk och någon turbo har rykt med, men det är jag van vid sen ciklid-tiden. Men nu min fråga. Jag har haft fosfat i karet sen jag startade det, jag vet att det är svårt att mäta. Men jag får utslag med Red Sea på ca 0,08. Så jag tror inte jag har 0 iallafall. Ska jag bry mig om detta eller kommer det försvinna när karet är inkört? Min andra värden är: Temp 25,3 KH 10,4 Nitrit 0 CA 420 MG 1350 Nitrat 10+ Fosfat 0,08 PH 8,2

• 3 svar
    • 763 visningar
  4. Started by ghosten,

nu till helgen skall jag starta mitt första saltvatten. har en liten fråga angående stenen kan man lägga i mer levandesten i efterhand om man inte blir nöjd med resultatet

• 4 svar
    • 763 visningar
  5. Started by Mrbw,

Hejsan. Jag undrar om det avdunstar mycket mera vatten från ett 112L än ett clown hotel(54L)? Då vi redan som det är idag har hög luftfuktighet i hemmet. Avdunstar det mindre med LED belysning? Mvh Sebastian

• 2 svar
    • 762 visningar
  6. Started by Aquaguy,

Hej Har nyss köpt ett dymax ig5 (13 liter) Tänkte uppgradera belysningen lite undrar då om en aqau medic blenny spot lampa skulle räcka eller skulle jag isåfall behöva två stycken?

• 0 svar
    • 762 visningar
  7. Started by pegekin,

Akvariet e fullt. av alger.Ls har blivit bruna av alger och en massa luftbubblor. Vad göra ?

• 3 svar
    • 762 visningar
  8. Started by havre,

Hejsan! Om man tabbat sig och haft i för lite salt när man (jag) skulle starta upp karet, går det då att tillsätta det efter eller måste hela proceduren göras om? Är det inte risk för att saltet bara lägger sig på botten? Det är ett moddat mollyhotell med inbyggda filterfack. Mvh Thomas

• 1 svar
    • 761 visningar
  9. Started by JohanWS,

är det någon som har någon bild och förklaring på ytavrinning, ska man köra med box eller ska man borra i akvariumet ? vilket är bäst i längden ? MVH Johan

• 1 svar
    • 761 visningar
  10. Started by Margareta,

Har fått ett brunt damm som har lagt sig på några av stenarna samt på en del av botten. Man kan lätt viffta bort det med handen. Är det detta som är cyano??

• 3 svar
    • 761 visningar
  11. Started by Henrik dahlström,

Varför tok skummar det när jag har lagt i bakterie pillren??? Får tömma koppen var annan minut Och det är fint och klart vatten som är i Koppen

12. Started by Henrik dahlström,

Varför blir sandvändade sjö stjärna av med sina armar när jag fick den hade den tappat 1 nu fattas 2???

• 3 svar
    • 760 visningar
  13. Started by Alex,

Jag fick denna fina blåa korall när jag köpte LS till akvariet! Jag skulle vilja ha hjälp med vad detta kan vara och vilken skötsel den behöver för jag vill verkligen att denna ska överleva. Jag har letat efter vad denna korall kan vara men jag hittar utan resultat så jag hoppas att jag får svar. Tack för alla svar!

• 3 svar
    • 760 visningar
  14. Started by Yodelking,

Denna satt på glaset och var kanske 4mm bred, och hade små tentakler... Jag vet att bilden inte är så fantastisk men det var rätt svårt att få focus på den lilla rackarn.

15. Vad Jag skulle vilja ha är en liten dator stående som tar alla värderna och sparar ner dem på datorn. Så att man senare kan se alla värderna. Och om något värde är fel så får man ett lärm. Tex. Temp går under 25. då öppnas en brytare som tex starta värmaren. Om jag inte är helt fel ut så är det dessa sakerna man ska ha koll på. fosfat kalsium (ca) kh ph nitrit nitrat temp något som hört talas om en liten box som gör detta och som man kan ansluta till en dator för sparande av informationen. // Lennie

• 2 svar
    • 760 visningar
  16. Started by Joaina82,

Nu har jag gjort i ordning min biorb 60 l helt och hållet. Bestämde mig för att modifiera den lite, tog bort pumpen och satte i en annan, och har även installerat en skummare. Salthalten är bra, och allt ser helt okej ut, har inte börjat mäta ämnen än eftersom det blev helt klart igår. Frågan är när jag kan introducera levande sten? Och om det finns någon som säljer det i skaraborg? Ska man mata stenens hyresgäster? Hur mycket levande sten ska man ha i 60 liter? Akvariet är som en glob.. så det är trångt på botten, kommer inte få plats med så mycket. Tacksam för svar

• 5 svar
    • 760 visningar
  17. Started by Henrik dahlström,

Riktigt nöjd nu när jag fått i stenen

• 3 svar
    • 760 visningar
  18. Started by furir,

Hejsan, Är det något jag behöver tänka på angående bänken/skåpet till min eventuella kub? Jag tänker på om det kommer att få plats det man behöver, såsom sump, skummare osmostank. Jag länkar till min design jag har gjort, inlägg 108 och 110. Jag kanske rentav behöver en större bänk. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38516&highlight=design&page=6

• 1 svar
    • 759 visningar
  19. Started by Kimpos,

Jag har fått mycket gröna alger på sistone. Sätter sig främst på glaset och gruset och jag har tydlig påväxt från dag till dag. Städgänget består av fem turbos och de har inte en chans att hänga med i algernas tempo! Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Eller är det att skrapa rutan varje dag som gäller?

• 3 svar
    • 759 visningar
  20. Started by Irrbloss,

tjena, jag hittade den här skumma saken. någon som vet vad det är? munnen stängs om man skrämmer den. om bilden är för dålig så är den drygt 3 cm lång mot eremiten på bilden och 1 cm bred och hela grejen rycker till när man skrämmer den.

21. Started by André,

Tjo nu har jag haft igång mitt kar i ca 1 vecka och har salt och levande sand i karet nu. Så jag tänkte höra lite med er erfarna saltisar här. Tänkte införskaffa levande sten nu i dagarna Hur länge bör jag låta det stå med LS i innan koraller och djur tillförs ? Och kommer det nitrit och nitrat toppar och om det gör ungefär när, hur och vad gör jag åt det ? och hur länge bör jag vänta med att dra igång belysningen och hur länge brukar ni köra blå/vitt ljus per dag ?

• 1 svar
    • 758 visningar
  22. Started by Johansen,

Har holdt på med ferskvann noen år, har lyst til å forsøke saltvann med "naturmetoden" beskrevet her http://www.nano-reef.com/articles/?article=3 dvs med mye levende sten og sand, ingen skummer, men 10 - 15 prosent vannskift per uke. (Bor ved sjøen). Akvariet er rektangulært, 60*30*30 centimeter. Fisk er ikke svært viktig, koraller vil jeg derimot gjerne ha i akvariet, både myke og harde. Tilstrekkelig lys blir derfor viktig. Har en heldekkende lystopp i sort plast til 54-literen. I den er det nå montert to 15-watts T8. Disse vil jeg bytte ut med to 55 watts compaktlysrør av denne typen: http://www.e-akvariet.dk/product_info.php/cPath/21_22/products_id/58?osCsid=a1675d…

23. Started by svedalaciklid,

fick en svart burk med något som heter aquapur refill när jag köpte mitt kar fick även en flaska snowflake och en pyhtoplankton vad är detta till? har även ett fosfatfilter till karet vad fyllar jag detta med? hehe många frågor

• 3 svar
    • 758 visningar
  24. Started by Nicke_W,

Hej, Har ett 54L aquael kar på gång måtten 60x30x30 cm. Skulle vilja ha lite tipps angånge belysningen, karet kommer att bli hem till pom pom krabbor plus diverse mjkuiskar. Tänkte även prova på lite LPS/SPS koraller också. Så lite råd angånge belysning behövs. Har seglat på denna Solarmax T5 4x39 kommentar ? Har för övrigt tänkt och göra en lite överringsbox också, skummare få bli en rio nano. Tack på förhand!

• 3 svar
    • 758 visningar
  25. Started by DennisL,

Hej, Har noterat att min calcium lösning som jag blandat blivit brun med tiden. Tog upp dunken och skakade den och då blev den ännu mer brun. Använder fauna marin. Är detta något att oroa sig över? Tacksam för svar.

• 6 svar
    • 757 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.