Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej allihopa! Är helt ny i hobbyn och fortfarande i researchfasen, glad att hittills fått ett varmt och hjälpsamt mottagande här på forumet. Under mina första dagar av att läsa på har några större frågor dykt upp. Ni får gärna utgå från att min plan är saltvattensakvarium utan koraller men med levande sten. 400-600 liter. 1. Hur funkar en sump och måste jag ha en? Så vitt jag förstått är det skillnad på ett "canister filter" och "sump filter?" Stämmer det? Kan båda funka för mig och vilken är isåfall enklast? Jag tar oavsett gärna emot tips på artiklar eller videor som förklarar hur en sump funkar. 2. Behöver jag olika instrument för att mäta olika halter av ämnen…
-
-
- 5 svar
- 782 visningar
-
-
Tänkte höra hur många fiskar jag kan ha på 80L samt hur många snäckor som städar jag bör ha. Funderar lite på 2 clowner + 2 mindre fiskar (Goby/ngt mer?) men vet inte om det blir för mkt.
-
- 2 svar
- 781 visningar
-
-
-
hej alla .Är helt ny inom saltakvarium.kan inte så mycket men vilja finns.min fråga är äger en mollys fiskhotell på 80l,som jag vill göra om till salt,I finns en pump som kör 1100l/t,bio bollar finns och ljuset är kanske inget vidare,Undrar om ni kan hjälpa mig,vilken sort av skummare och filter skulle ni köra med,till en sån akvarium,Mycket tacksam
-
- 2 svar
- 780 visningar
-
-
hejsan allihopa! har byggt upp mitt kar med levande sten till något jag tyckte såg snyggt ut, satt sedan en clavularia viridis framför stenarna , typ som en gräsmatta. idag köpte jag en bubbelkorall, som satt på en sten, skulle sätta den högt upp på något snyggt sätt. fick rådet att trycka ner den mellan två stenar, vilket jag försökte med, tycker inte det blev riktigt snyggt, hade arit lättare om man inte gått den på en sten så man kunde fäst den på någon a mina egna stenar, då hade den klätt min "fina" uppbyggnad av ls istället för total ombyggnation av det för att försöka göra det så snyggt som möjligt för att passa korallen. nu är det som det är , jag fick bygga om li…
-
- 1 svar
- 779 visningar
-
-
hej jag undrar hur ofta kan man göra om behandlingen med flatworm exit?
-
- 0 svar
- 779 visningar
-
-
Hej allihop. Har i veckan ordnat en 125 liters kub (500*500*500 mm). Till det har jag fixat slimlinebakgrund röd gnejs eller vit faxe, har båda men kan inte bestämma mig. Jag ska borra i botten på karet, och här kommer första frågan. Hur högt/lågt från akvariets kant bör avrinningen börja? hoppas ni förstår vad jag menar ska ju inte sätta glaset ända upp. hur högt upp i karet ska vattennivån gå. Sen kommer vi till belysningsfrågor hade tänkt att bara köra t5. Finns det någon armatur som är färdig till måtten på akvariet, eller blir det till att bygga själv? Har letat runt på onlinebutiker men få har mått på sina grejer. Kommer att ha en sump på 60 liter, och den kommer ju…
-
- 2 svar
- 779 visningar
-
-
Godkväll Behöver köpa en omvänd osmos. Kan ni rekommendera en bra o prisvärd sådan. Mvh Kalle
-
- 4 svar
- 779 visningar
-
-
Jag har fått mycket gröna alger på sistone. Sätter sig främst på glaset och gruset och jag har tydlig påväxt från dag till dag. Städgänget består av fem turbos och de har inte en chans att hänga med i algernas tempo! Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Eller är det att skrapa rutan varje dag som gäller?
-
- 3 svar
- 778 visningar
-
-
Hej Jag har köpt mig ett litet akvarium på 70 liter har fyllt den med stenar cirka 10% har 3st clownfiskar en räka en blåfisk och två stycken anemoner Jag skulle vilja veta vad som behövs mer för att kunna ha bra cirkulation i akvariumet och att fiskar och anemoner mår bra?
-
- 2 svar
- 778 visningar
-
-
Nu har mitt kar varit igång i 4 månader och har inte haft några dödsfall på koraller eller anemoner. Någon fisk och någon turbo har rykt med, men det är jag van vid sen ciklid-tiden. Men nu min fråga. Jag har haft fosfat i karet sen jag startade det, jag vet att det är svårt att mäta. Men jag får utslag med Red Sea på ca 0,08. Så jag tror inte jag har 0 iallafall. Ska jag bry mig om detta eller kommer det försvinna när karet är inkört? Min andra värden är: Temp 25,3 KH 10,4 Nitrit 0 CA 420 MG 1350 Nitrat 10+ Fosfat 0,08 PH 8,2
-
- 3 svar
- 777 visningar
-
-
Hej Jag har länge varit väldigt fascinerad utav saltvatten så jag tvekade inte när jag Jag fick ett kanon erbjudande på ett komplett saltkar+massa tillbehör för ett VÄLDIGT bra pris. Då säljaren var i behov utav en snabb affär pga flytt så slog jag till för den nästintill symboliska summan han ville ha så nu står det sedan 1½vecka i mitt vardagsrum. Jag är väl så amatör man kan vara och skulle nu behöva lite hjälp: 1. Då jag inte hade hunnit montera lys ordentligt så hade jag det liggandes på karet vilket resulterade i att det tyvärr måste ha legat något i plastväg under lampan, eftersom jag för 2dagar sedan upptäckte att det hängde något likande en droppe ”smält” ner i v…
-
- 1 svar
- 776 visningar
-
-
Har fått ett brunt damm som har lagt sig på några av stenarna samt på en del av botten. Man kan lätt viffta bort det med handen. Är det detta som är cyano??
-
- 3 svar
- 776 visningar
-
-
Hej. Har kört mitt 200 liters ett litet tag fast märker att jag fortfarande är väldigt novis inom området. Har tittat runt lite efter ny teknik och nya möjligheter att göra saker och ting bättre. Då fick jag en idé och måste bolla den med folk som kan detta bättre. Är det möjligt att sammankoppla en ytavrinningslåda (flowbox) till ett ytterfilter? Har läst någonstans att det finns ytlådor med inbyggda skummare, hade det funkat att leda vattnet via ett ytterfilter därefter? Mvh Pekko
-
- 2 svar
- 776 visningar
-
-
Hej Jag är ny på forumet och har nyss startat upp ett saltkar. Jag kommer att lägga upp en tråd om mitt kar inom kort. Jag har en massa frågor men börjar med en om min capnella imbricata. Till en början såg den ut som ett litet träd grön och alla grenar såg jämna men sen började alla grenar bli uppsvällda så det såg ut som hela koraller skulle spricka. En uppsvälld gren ramlade av och flöt iväg i strömmen har ej setts sen dess. Vad är galet. Mv Niklas
-
- 2 svar
- 776 visningar
-
-
Hej, Jag har fuskat lite med en saltburk nere i lokalen som jag fått ta över, men nu funderar jag på att starta en burk här hemma. Har tittat lite på Red Sea Max 130 och Pecula 90, men det skiljer en väldans massa pengar mella dom. Vad är det egentligen som skiljer dessa åt. Vad är deras olika fördelar och eventuella nackdelar. Kort och gott vilken är "bäst" att satsa på. Om vi ville tala om era erfarenheter utav dessa två skulle jag bli glad. Ett nytt Red Sea Max 130 får man idag för 5000 Kr, Percula 90 vet jag inte vart man får det bästa priset. Hälsningar Robban
-
- 1 svar
- 776 visningar
-
-
Hejsan. Jag undrar om det avdunstar mycket mera vatten från ett 112L än ett clown hotel(54L)? Då vi redan som det är idag har hög luftfuktighet i hemmet. Avdunstar det mindre med LED belysning? Mvh Sebastian
-
- 2 svar
- 775 visningar
-
-
Hej Har mitt uvc ljus från sumpen och inte en close loop från botten av akvariumet. Får man mycket bättre effekt av att köra det från botten eller är det sak samma.????
-
- 1 svar
- 775 visningar
-
-
-
Vad äter en puellaris förutom det som finns i sanden? Osäker på om där finns mat så det räcker åt den. Räcker det som ramlar ner till bottnen från när man matar fiskarna till en sådan annars?
-
- 3 svar
- 774 visningar
-
-
Har lite frågor går det att köra alla sorters grus i ett saltvattens akvarium? Vad är att rekomendera levandesand eller grus?
-
- 4 svar
- 773 visningar
-
-
nu till helgen skall jag starta mitt första saltvatten. har en liten fråga angående stenen kan man lägga i mer levandesten i efterhand om man inte blir nöjd med resultatet
-
- 4 svar
- 773 visningar
-
-
Undrar om någon vet någon vettig lampa till ett pico på typ 10 liter behöver verkligen en ny? Har letat omkring ett tag men ännu inte hittat någon. / Jeppe
-
- 3 svar
- 772 visningar
-
-
Hej alla glada! Har precis börjat få ordning på mitt första saltvattensakvarium! Har tagit det lugnt o sansat som man ska göra och än så länge har allt överlevt! (ta i trä) Som ni kan se så trivs dom där gröna trådalgerna(tror jag dom kallas?) väldigt bra i mitt akvarium, kör inte med nåt filter när jag tappar i vatten i akvariet så det beror nog litegrann på det men tips på nån bra städare till dom mottages tacksamt innan dom tar över hela stället! Här kommer lite bilder på vad som bor i akvariet!
-
- 3 svar
- 772 visningar
-
-
I would really appreciate all feedback.Finally I have started assembling my tank and now working with sump phase. It has been on hold for three years since priories changed with new born back then and I have been stuck few days with how to setup the baffles in the sump to have silent water flow from one section to the other with different water height levels.Whole setup is like in pic_01Quick factsLeft to right1- Fuge 50*40*40=80L2-Media/Frag section~38*30*40=45L3- Return section 30*40*20=24L4- Pump off=24L back from overflow+display tank5- return section will hold half of the water when pump isoff and section 2 and 3 will hold the rest.The skimmer outlet will be above th…
-
- 0 svar
- 772 visningar
-