Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Can sny experienced reefer tell me a cheap light for refugium. Also is it worth it to have chaeto? What are other options that are easy and effective to keep aquarium healthy. Thanks in advance
-
-
- 5 svar
- 724 visningar
-
-
Har börjat med balling. Core 7 other methods. Nu undrar jag vilket salt ni rekommenderar om man kör denna metod?
-
-
- 4 svar
- 723 visningar
-
-
Hej på er Har länge tänkt på ett salltkar nu har jag ett gammalt juwel kar på 112l med några malawi ciklider och har tänkt köpa mej ett större kar då råkades jag se på PWSS ett fluval kar jäkla vad snyggt och rätt kurs så min fråga är köpa fluval byta ut ytterfiltret till ett Aquael UNI MAX 700 PLUS då får jag uv som skall vara bra när jag får tid med att konvertera det till ett salltkar och sen en liten sump där jag får plats med en skummare alltså går det att koppla ihop unimax filltret med en sump eller har någon ett bättre förslag hur man kan få fluval karet till ett bra salltkar? mvh johan
-
- 0 svar
- 723 visningar
-
-
Hej alla proffs o nybörjare! Som ny salvattenshobbyn är man glad att sg finns när det uppstår frågeteckan. Nu har det dykt upp just ett sådant som ni kanske kan svara på, startade mitt Woha 468L för ca 7mån sedan. Fiskar och koraller ser ut att må bra vatten värdena ligger inom gränserna. Nu till frågan..... Min scape är jag inte nöjd med har ca 50 kg LS stör jag biologin om jag lyfter ut dem i balja och möblerar om??
-
- 2 svar
- 723 visningar
-
-
Hej! Jag funderar på att skaffa en Deltec mc500 skummare till mitt 130L kar. Låter det vettigt eller är det för mycket för ett litet akvarium??? Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 723 visningar
-
-
Någon här som har installerat en Grotech cool-breeze till sitt RSM? Hur funkar det i så fall? Går det ihop med huven eller måste den moddas/avlägsnas? Kyler den bra? Hur mycket ökar avdunstningen? Någon som har erfarenhet av dessa i övrigt?
-
- 0 svar
- 723 visningar
-
-
Tänker dra igång ett saltkar på 54 liter som ska husera ett par clowner och ev. skivanemoner. Jag funderar på att inte ha någon skummare utan låta levande sten ta hand om nedbrytningen. Min fråga är om det verkligen går att driva ett välmående saltkar utan skummare och utan allt för många vattenbyten? Hur mycket sten tror ni behövs för en vettig nedbrytning? Tänker göra 10% vattenbyten. Men hur frekvent?
-
- 2 svar
- 722 visningar
-
-
Här kommer lite bilder på mitt RSM 130. Dess invånare för tillfället är: 1 Gobiodon okinawae 1 Ecsenius bicolor 1 Synchiropus ocellatus 1 Oxycirrhites typus 1 Opistognathus aurifrons 2 Amphiprion ocellaris 1 sjöborre (Mespilia globulus) 1 pepparmintsräka 1 putsarräka 1 nakensnäcka (Coriocella nigra) 1 sandvändande sjöstjärna Sen har jag även en del mjukisar såsom Sinularia, Xenia, Sarcophyton, Lobophyton, knappolyper och stjärnpolyper samt några skivanemoner.
-
- 1 svar
- 721 visningar
-
-
Hej Jag har länge varit väldigt fascinerad utav saltvatten så jag tvekade inte när jag Jag fick ett kanon erbjudande på ett komplett saltkar+massa tillbehör för ett VÄLDIGT bra pris. Då säljaren var i behov utav en snabb affär pga flytt så slog jag till för den nästintill symboliska summan han ville ha så nu står det sedan 1½vecka i mitt vardagsrum. Jag är väl så amatör man kan vara och skulle nu behöva lite hjälp: 1. Då jag inte hade hunnit montera lys ordentligt så hade jag det liggandes på karet vilket resulterade i att det tyvärr måste ha legat något i plastväg under lampan, eftersom jag för 2dagar sedan upptäckte att det hängde något likande en droppe ”smält” ner i v…
-
- 1 svar
- 721 visningar
-
-
Jag sitter och funderar på vad och hur mycket sand man ska ha ? alla verkar ju ha olika. Jag köpte 4,5 kilo "Nature´s ocean bio-active live sand 0,5-1,7 mm" på triton till mitt rsm 130d. jätte snyggt och det täcker botten med ca 1cm. är det för lite? jag vet ju att det beror lite på vad man ska ha för varelser i karet. men hur mycket är normalt att ha och hur mycket har man innan det kallas DSB ? skulle den sanden fungera som ja köpt att köra DSB med om jag nu skulle vilja ha en gobie eller bör ja byta sand om ja nu skulle köpa en sån ? ni får ha överseende med mina "dumma" frågor, bättre att fråga för mycket än för lite =) //mvh magnus
-
- 3 svar
- 721 visningar
-
-
Är det någon här på guiden som känner till något om vortech cirkulations pumpar?? googlade lite och hittade dom kompakta som tusan och pumpar tyst och mycket som bara denn.... är de någon som testat dom eller så här?? funderar om man skulle köpa sig såna med controller..Då behöver man inte köpa nån våg maskin eller nått dom hade allt i ett. verkar skit bra
-
- 1 svar
- 721 visningar
-
-
-
Har fått ett brunt damm som har lagt sig på några av stenarna samt på en del av botten. Man kan lätt viffta bort det med handen. Är det detta som är cyano??
-
- 3 svar
- 720 visningar
-
-
Man blir så oerhört sugen på att sätta upp en burk salt när man ser barriärrev på TV. Vilken fascination.... Om allt inte verkar vara så krångligt.... Mvh/Bosse
-
- 0 svar
- 720 visningar
-
-
-
Varför blir sandvändade sjö stjärna av med sina armar när jag fick den hade den tappat 1 nu fattas 2???
-
- 3 svar
- 718 visningar
-
-
Funderar på att köpa osmos i morgon . En liten fundering jag har är om osmosen sänker PH-värdet,Jag har lite lågt redan nu med kranvatten. Ca:8,0 i PH Jag vet att PH går ner efter osmosen men fixar det sig när man blandar i salt ? Om inte är det lätt att höja PH ?
-
- 1 svar
- 718 visningar
-
-
Hej, jag är i processen att beställa ett kar på 756liter. I mitt nuvarande kar har jag uvc installerat i sumpen, vilket jag förstår inte är optimalt. Har någon förslag på hur man kan installera uvc för att öka effektiviteten på det?
-
- 3 svar
- 718 visningar
-
-
Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra om detta till saltvatten. …
-
- 1 svar
- 717 visningar
-
-
Nu har mitt kar varit igång i 4 månader och har inte haft några dödsfall på koraller eller anemoner. Någon fisk och någon turbo har rykt med, men det är jag van vid sen ciklid-tiden. Men nu min fråga. Jag har haft fosfat i karet sen jag startade det, jag vet att det är svårt att mäta. Men jag får utslag med Red Sea på ca 0,08. Så jag tror inte jag har 0 iallafall. Ska jag bry mig om detta eller kommer det försvinna när karet är inkört? Min andra värden är: Temp 25,3 KH 10,4 Nitrit 0 CA 420 MG 1350 Nitrat 10+ Fosfat 0,08 PH 8,2
-
- 3 svar
- 716 visningar
-
-
Eftersom returpumpen till mitt RSM S 500 låter för mycket tänkte vi investera i en ny tystare returpump. Jag har hört att Jebao DC 5000 upplevs som väldigt tyst av de flesta. Stämmer det? Upplever ni den tystare än en RSM originalreturpump? Har ni andra tips i ungefär samma prisklass och som man lätt och snabbt kan beställa? Kan den enkelt kopplas till ett RSM? Är flödet lagom?
-
- 3 svar
- 715 visningar
-
-
Hur länge kan det ta innan den öppnar sina polyper?
-
- 2 svar
- 715 visningar
-
-
Hejsan. Tänkte att det kunde vara bra med en liten guide i de grundläggande. Här finns det ju så många med erfarenhet.. Men minst lika många nybörjare med frågor. (Jag är en av dom) Men t.ex. hur mycket cirkulation, hur kraftig skummare, grundljus, LS, sand, osv. Röd lista på sånt man bör undvika i karen. tex stenar mm. Vet att det finns ungefär lika många teorier som saltvattensägare. Men vore trevligt ändå, kanske finns några grundregler.. Vore trevligt med dom samlade på ett ställe.. Själv har ja hört att de ska vara Vattnet ska cirkulera minst 10 gånger/h.. 10% Levande sten. Inte så stor frågetråd (gojsa ner sig i en sak) utan mer teori..
-
- 1 svar
- 715 visningar
-
-
-
Hej, vet någon varför uppstår sådan på yta https://1drv.ms/i/s!AlErUtDub1sz4gEHXRNlG3FPcm1O orsaken och hur farligt är det för koraller/fiskar? Tack på förhand!