Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag tänkte använda juwel`s egen ytavrinning i ett nytt saltvattenprojekt,och undrar följande: 1: Ska jag plugga resten av hålen i lådan och fortsätta såga ner andra sidan också,så att det blir ytavrinning runt hela kanten? 2: Eller kan man använda det som det är och köra lite grovfiltrering i originalfilterna,i så fall vilka av filterbitarna? 3: Vilken skummare passar bäst till detta? Grotech HEA080 eller Deltec MCE 300 el.500? 4: Vilka cirkulationspumpar är att föredra, Tunze Nano eller vilka? Tacksam för erfarenhetssvar, har haft med sump tidigare(6 år sedan) men vill slippa detta i detta mindre kar. Det har ju hänt lite på 6 år:snurrig:?
-
- 16 svar
- 2,5k visningar
-
-
tjohoo.. helt ny på den här sidan... hade tänkt mig att starta igång ett kar på 840liter... har inte speciellt mycket erfarenhet av saltvattensakvaristik men vill lära mig allt som går... men här på saltvattensguiden fanns det ju hur mycket porr som helst för den som vill lära sig mer om denna häftiga hobby... kollat med Benny på majornas om ett optiwhiteakvarium med måtten 200x70x60 fast det kanske är bättre att ha det djupare och lite lägre? bra fabrikat på skummare och steamers...har kikat lite på groTech HEA 250S och tunze nano stream är det nått lr? sen var det det här med belysning...vilken djungel...kollade på Giesemann Infiniti (3x250W MH + 4x80W T5) verkar lysa l…
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Jag är ny med saltvatten men haft sötvatten sedan 1975, intresserad således. Min fråga är, angående Lysrör T8. Ska jag välja samma typ av rör till akvariet ? eller olika typer, se nedan. ( Jag har plats för 4 st 90cm/30W ). Levande sten samt fiskar hade jag tänkt mig - Synpunkter ? Sera Blue Sky Royal samt Sera Deep Sea har jag kollat in. Bättre alternativ ? Tack på förhand ! Peter i GBG
-
- 5 svar
- 832 visningar
-
-
hej e ny här på forumet och e även ny inom hobbyn(salt), har haft sött i många år men tröttna och kände att det va dax:)... nu till min fråga, har ett juwel lido 120L med en mce500 skummare i karet vilket tar väldigt mycket plats samt att jag får mycket microbubblor i karet, så jag har köpt en liten sump samt en ytavrinningsbox. Problemet är dock att boxens kam inte kommer ner under ytan eftersom det finns en plast ram runt karet, undrar då om om man kan förlänga springorna i kammen och kanske tom nått hål under boxen.. funkar detta? nån som har haft samma problem?, man skulle ju även kunna jacka ur i plast ramen men det kanske försvagar hållbarheten, vad göra???? mvh kri…
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Köpte Phosphatabsorber. RemosPhos. Stämmer min uträkning att 30g av Phosphatabsorber till 30L Vatten? Så här står det på baksidan: Granulation 2-4 mm: up to 30,000mg PO4 rsp. 10,000 mg P/litre of RemoPhos. MVH.
-
- 21 svar
- 2,4k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Skulle vilja ha endast eremiter i ett kar som jag har måttbesällt (100x25x20---Längd,djup,höjd) Kan absolut Inget om saltvattensakvarier och allt omkring, men skulle ändå vilja pröva på. Har haft sötvattensakvarier i några år nu och har 3st igång. Jag blev totalt förälskad i eremiter när jag snorklade i Grekland, dom var små, ca 1-2 cm och grävde ner sig i sanden när man kom nära. Finns det några liknande man kan ha i ett saltvattensakvarium? Det jag har hemma nu, som möjligtvis kanske kan användas till ett saltvattensakvarium (?) är.. 1. Akvariet som jag nämde ovan, som jag tänkte ha som akvarium (är på 50L) 2. ett ytterfilter (Fluval 205) 3. ett 30L (kanske som s…
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej. I min sump så har det samlats en massa skit/"vattendamm". Brunt och virvlar lätt runt. Vad är det? ../Jonas
-
- 4 svar
- 752 visningar
-
-
Är inne på att köpa osmos men hur kopplar man på silicatfiltret? Länkarna nedan är jag inne på att köpa. Behöver jag något mer? Länken längst ner, fungerar det som utbytes filtermedia? http://www.tritonakvarium.se/picobello-osmos/2843-0 http://www.tritonakvarium.se/al-silicatfilter/2844-0 http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-mb-20/2534-0
-
Hej Grannen har precis köpt ett Haquoss monoglass akvarium och jag tänkte jag skulle hjälpa honom få igång det men jag blir inte klok på hur man för avrinningen att sitta ihop. Finns det någon här som har haft ett sådant kar eller vet var man kan hitta några instruktioner för karet i fråga??? ///Christoffer
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Har velat fram och tillbaka i flera år om jag vill ge mig in på saltvatten, har och har haft mååånga sötvattenskar, men jag känner att man kanske skulle våga ändå. Men jag har några frågor innan jag bestämmer mig. Den första är klarar man sig med ett akvariepaket typ Aquael reef max eller Blenny nano reeftank? Och hur länge kan man förvänta sig att sakerna i det håller? Behöver man komplettera med något, typ bättre belysning, m, m. Har inga storslagna drömmar på att ha massor med fiskar och supersvåra koraller utan jag vill ha ett välfungerande kar som är intressant att titta på. Det andra är att med levande sten verkar det som att många får med sig mindre önskvä…
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Är det någon som vet om det går att ha bangai-kardinal(?) i samma kar som ett lekande par av pyjamas Kardinaler. Jag insåg först misstaget när jag satte den svart/vita i karantän, där den går nu. Tack.
-
Jag har den skim c-skim1800 från red sea och tycker att det är ganska bullrig faktiskt.Jag har karet i vardagsrum och det är inte det bästa att lyssna på skimmer hela tiden. har ni någon idé hur kan jag reducera ljudet?eller måste jag byta den till någon Annan märke? tack på förhand tasos
-
-
- 11 svar
- 820 visningar
-
-
Hej! Nu ska jag prova salt. Men nu är frågan vad ska man ha för saker så att akvariet blir så lätt och enkelt att sköta om? Behöver verkligen hjälp, så om det är någon som känner sig manad för att ge lite tipps så är det super!! Viktigt är att akvariet kommer att vara så tyst som är möjligt. Tänker att jag beställer ett kar 240 liter, som har måtten 80cm x 60cm x 50cm. (Det ska passa på en speciell möbel som finns) Har tittat på teknik tex. Lampa - Kessel 360 we Retur pump - Vectra s1 DC (1400 GPH) Propeller pump - VorTech MP40w QD Skummare - Nyos Quantum 120 Tunze ATO Dosera…
-
-
- 26 svar
- 2,5k visningar
-
-
Vi har inte skaffat någon karantän tank ännu men borde väl göra det. Så jag har lite funderingar: Räcker ca 20 liter? Måste jag ha det igång hela tiden eller räcker det med att fylla det med vatten från vanliga karet när behovet uppstår och köra igång det då? Det ska väl vara clean eller hur, inget levande i det? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 749 visningar
-
-
Vad är fördelarna med stor sump/mer vatten i systemet förutom att man får plats med mycket teknik? Är det att fiskar och koraller inte belastar karet lika mycket? Kan man ha mer levande i visningskaret isåfall än med liten sump? (Om det inte blir trångt för fiskarna såklart) Jag antar att man måste ha större skummare och reaktorer då också?
-
-
- 1 svar
- 405 visningar
-
-
Hej. Tänkte klä min överrinningsbox med sten. Ni som har gjort detta. Hur har ni gjort? Hur fäster man stenen på glaset
-
Hej! Jag håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium och bygger just nu ihop mitt aquascape. Tanken är att ha fisk och lite enklare koraller. Har precis byggt upp och tänkte kolla här om detta är ett rimligt bygge innan jag limmar ihop allt!
-
har börjat få en sju h-vetes massa små vita saker som glider omkring på rutorna dom är mindre än 1 mm och svårt att se men det ser ut som en svans vad kan det vara? enda djuren jag har är 1 blåeremit, 1 röderemit, 2 turbos, 1 salaris! hade bara blå eremiten med från det gammla akvariet dom andra köpte jag i veckan kan jag ha fått med något därifrån som jag måste få bort? peter
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Nu är det snart semester och efter den så kommer jag försöka få igång min saltburk Har suttit och läst så mycket jag orkat och funderat ihop en ganska enkel lösning för att komma igång så smått inom hobbyn utan att behöva sälja bilen. Tanken är att det mest ska vara ett fish only akvarium med lite mjukisar för syns skull. Mina tankar ser ut så här: 140 liters akvarium (Ingen sump är tänkt till en början, ev. blir väl 140 liter lagom som sump när man köper större) Skummare en invändig Deltec MC500 Ytterfilter Ehiem 2222 (Mekanisk rengöring i början, sen bara för cirkulation, ev. UV 500l/h) Övrig cirkulations pump (1000-1500 L/h) Belysning i början blir 2*20W T8 (…
-
- 16 svar
- 2,1k visningar
-
-
Så nu har man äntligen fått igång sitt första salt...Blev ett 325 liters, har fått i 40 kg faxekalk och 40 kg ls än så länge.
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jahapp! Helt om hej och hå! Nu har vi hemma diskuterat vilka fiskar vi skall ha -->igen<--, och det är nya direktiv som gäller! Både min fru och jag har ju alltid planerat in drakfiskar i karet, men så var vi förbi vår lokale handlare och satt och tittade på lite kryp på nätet. Det kändes lite som "kan vi ha så'na?" "Nej, de blir uppätna" "så'na då?" "de också..." I slutänden sade min kloka fru "Varför skall vi ha drakar om vi inte kan ha något annat - du vill ju själv ha fisk du inte kan ha". Så nu efter att jag har varit benhård på drakeriet är det drakfritt som gäller - vi är båda akvariefreaks och jag vill satsa på något båda känner sig engagerade i. Det löser j…
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag har ett juwel 450l o ska köpa ett uvc filter. 11w är det för lite eller det MÅSTE vara på mer. tacksam för snabbt svar.
-
- 2 svar
- 727 visningar
-
-
Jag tänkte fråga om någon kan ge mig förslag på någon fredlig fisk som jag kan utöka med i mitt kar. Dessa fiskar har jag idag i mitt kar, en N. Magnifica & tre A. Ocellaris. Magnifican är ganska skygg och därför vill jag ha någon lugn fisk. Tänkte köpa en Mandarin också så småningom. Tar tacksamt emot lite förslag.
-
- 5 svar
- 860 visningar
-
-
Efter att ha läst massa på SG och dreglat litervis är det dags för mig att testa på saltvattens akvarium. jag har beställt ett Clown Hotell, 58l. (Hehe... till en början:) Har läst olika trådar om just dessa Hotellen ( för att inte nämna Lasses) och kommer troligtvis modda det lite. Har redan en extra pump på 1000l/h som jag har tänkt sätta i. glömde beställa en "vattenspridare", märket var Hydor tror jag. Starkare belysning har jag funderat på, antingen byta rören m.m. eller satsa på MH. Gillar dock inte riktigt tanken att det ska vara så öppet när jag har en galen katt hemma. Sen ta bort doppvärmaren och fylla med biobollar samt annat. Fundering jag har haft är ifall …
-