Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej, Vet någon vad detta är? Det har börjat sticka ut ur stenen sedan några veckor tillbaka, rör sig inte, men har vuxit något. Är giftgrönt i färgen. Stenen är begagnad och tidigare ägaren hade gröna palythoa i karet av typ samma färg. Vad kan det vara?? Bör det sparas, utrotas?

2. Started by kojje,

Hej på er En fråga till er som kan Nu har jag börjat köpa delar till mitt kar(juwel 112l) innan jag beställer mer prylar vill jag ha lite hjälp med val av stream pumpens storlek hur många liter/h skall jag ha till mitt 112L kar Hur räknar ni ut det? tänkte köpa 2st koralia 1 eller 2 Tack för alla snabba svar mvh johan

• 2 svar
    • 576 visningar
  3. Started by Pasaputte,

Hej Har bara 2 Blå led lampor på min Boyu HS60 och det verkar att det väldigt svag ljus från dem. är det nån som vet om det går att byta dem eller utöka på nåt sätt? Tackar alla svar och hjälp MVH Patrick

• 0 svar
    • 576 visningar
  4. Started by Aquaguy,

Skulle den räcka till ett 8 liters pico med några mjukisar? http://www.akvariecenter.com/rio-moonlight/3277-0

5. Started by Punjoo,

Hej har en lite fråga angående clownerna jag köpte för 3 dar sen.... har två st anemoner atb men clownerna håller sig till bakre delarna av akvariet trodde de skulle simma runt i anemonerna gör de det senare eller kan de också vara fri simmande.... har läst att de inte alls behöver anemon för att trivas men e liten fröjd för ögat att se de simma runt bland tentacklerna *LER* tack för alla svar mvh patrik

• 2 svar
    • 576 visningar
  6. Started by Lille Skutt,

Sitter nåt precis under korallen som ser ut som ett trumpethorn? Verkar bo nåt i den också? Bra eller An..?

• 0 svar
    • 576 visningar
  7. Started by adam92,

Halloj! Nu börjar det bli dags för nytt akvarium då jag har känt på att äga ett salt nu i över ett år (100L) och det är verkligen min grej, akvariet jag har tänkt mig kommer ha måtten 150cm lång 50 cm bred och helst 70 hög, sumpen hade jag tänkt på runt 150 liter med refug. Det jag kommer börja att införskaffa är belysningen, detta är ett stort problem för mig då jag har inte koll på vad det absolut bästa är att skaffa, det jag vill ha dock är LED, med dom här måtten vad skulle vara bästa att använda sig av? Typ 3st hydra 26 hd eller kanske 2 st hydra 52 hd? Tacksam för svar och tips o råd inför detta projekt [emoji4] Skickat från min iPhone med Tapatalk

8. Started by Jeanette Johansson,

Nu börjar "dagen D" närma sig, alltså dagen jag hämtar hem mitt första saltvattesnakvarium och jag vet att jag ställer många kanske dumma frågor men hellre fråga för mycket än för lite, vad gör ni vid ett eventuellt strömavbrott? jag kommer ju inte ha en sump så vad gör jag om det är strömavbrott ett par timmar? vad är det värsta som kan hända med akvariet?

• Gilla
    • 4 svar
    • 575 visningar
  9. Started by mikoto,

Jag har funderingar här kring att starta ett krabb hotell. Jag gillar krabbor, dessa små tuffa djur som nästan alla här tycker illa om :-) Jag tror inte jag skulle gilla deras beteende i mitt kar heller. Men jag tänkte starta ett litet kar att bara ha krabbor i istället. Jag har ett kar på 50 liter ungefär jag tänkte använda till ändamålet. Bortsett från att ha krabbor i karet fundera jag även på koraller och kanske någon hårding fisk. I korallväg får det bli något som växer redigt snabbt. Xenia har jag inte viljat ha fall populationen skulle explodera i mitt kar. Men om man fick igång det i krabbkaret skulle det nog kunna vara kul. Jag tänker att om populationen av koral…

• 0 svar
    • 575 visningar
  10. Started by Sebastian87,

God kväll Efter mycket om och men så var det dags att köra igång ett saltkar igen efter många år från salthobbyn. För att göra projektet lite roligare denna gång så snickrade jag ihop en egen stomme. Då jag inte är någon snickare så kommer vi nu till mitt dilemma. Vad klär man en bänk i för material för att det både ska se snyggt ut (ska stå i vardagsrummet) och klara av lite spill från vattenbyten osv om man råkar spilla några droppar. Alla tips mottages med stor tacksamhet! Bjuder även på en liten bild på så långt man hittils kommit!

11. Started by Reryd,

Hej ! Jag väntar på mitt kar som jag får antigen nästa veckan eller veckan efter det. Håller på och drömmer mig bort vad jag ska börja med att ha i karet. Men då kommer frågan ta det lugnt. Inte köpa så mycket samtidigt. Hur många fiskar kan man börja med? 2? Eller fler? Kan man köpa koraller samtidigt? Hur många? Tänker första köpet efter inkörning på ca 1 mån... hur lång tid tills nästa köp?

• 4 svar
    • 575 visningar
  12. Started by raxver,

Hej alla! Jag har akvarium Lido 200 och har en fundering kring vilka lampor skulle fungera bäst för mina koraller. I utrustningen ingår två T5 lampor: JUWEL LED DAY och NATURE. Av det som jag har förstått så dessa två lampor är 'värdelösa' för mig som vill ha olika sorter av stora och friska koraller, men fungerar om man har vanligt akvarium. Min tanke är/ var att köpa en lampa som heter: Fluval Sea Marine 3.0 LED 32w därför att den ska vara anpassad till koraller och har en program som simulerar naturliga förhållanden (morgon-dag-kväll). När jag läser om lampan så en del säger att den är dålig och inte värt pengar och andra säger att koraller väx…

13. Started by rillz,

hej har ett 150l kar jag tänkte bygga fraggkar av. skulle det räcka med ett ytterfilter ca 800l/tim med lite kolfilter o lite andra filter, och en stremer pump, samt belysning t5. sen köra täta vattenbyten. kanske några kilo ls för att få lite bra balans i karet och nån firre. nåt mer man behöver tänka på? mvh rillz

• 0 svar
    • 574 visningar
  14. Started by ungsgard,

Har precis fatt ett 120 lit akvarie med tre stycken clownfiskar. Akvariet har varit igang länge men har nu alltsa flyttats till mig för ca 2 veckor sedan. De sista 3 dagarna har en av mina clownfiskar inte ätit ngt och den haller till i ett hörn av akvariet och har även grävt som ett hal där. Dom andra tva verkar ha det bra och äter och simmar runt. Hos tidigare ägaren gömde sig denna "Clownen" mest hela dagen, men nu har det alltsa gjort till sitt lilla revir i framdelen av akvariet. Kul att kunna se den mer, men lite dumt att den inte äter mer, verkar inte vara sa nyttigt. Ngn som vet vad detta kan bero pa? finns det ngt jag kan göra? Jag matar med samma mat som den tid…

• 0 svar
    • 573 visningar
  15. Started by Catchio,

Finns det någon bra lista där jag kan se vilka fiskar och även andra djur som passar till en viss akvariestorlek? Ex. om jag köper ett 200 liter, vilka fler arter passar än om jag väljer ett 150 liter?

• 2 svar
    • 573 visningar
  16. Started by Leoparden,

Detta har uppkommit på vår nya sten i revkeramik. Vad kan det vara för typ av alg? Karet har varit igång i ca 2,5 månad. Har både levande sand och 30 kg levande sten (som varit igång i ett tidigare akvarium i över ett år). Lägger även till en bild på hur karet i övrigt ser ut.

• Gilla
    • 1 svar
    • 573 visningar
  17. Started by DennisL,

Hej, Har noterat att min calcium lösning som jag blandat blivit brun med tiden. Tog upp dunken och skakade den och då blev den ännu mer brun. Använder fauna marin. Är detta något att oroa sig över? Tacksam för svar.

• 6 svar
    • 573 visningar
  18. Started by Doffe,

Hittade den är rackaren i sanden idag. Ser ut som en tusenfoting nästan, skulle uppskatta längden till en knapp decimeter. Den känns rätt så läskig... Är det någon som vet vad kan det vara? Ett nytto- eller skadedjur?

• 2 svar
    • 573 visningar
  19. Started by 111bira,

• 3 svar
    • 572 visningar
  20. Tänkte ev ha en Six lime wrasse och en mandarin ihop. Då både lever (eller iaf helst) på levande så tänkte jag även odla pods och Artemia så det alltid finns lite att snaska på. Ev lite korall. Sen inte mer. Detta bör funka? Hur djup botten låste man ha eller det kvittar? kommer ha levande sten osv men då jag odlar maten så kommer den mest agera filter.

• 0 svar
    • 571 visningar
  21. Started by Aquaguy,

Har en fråga när man mäter salt kan man använda en sak där man lägger några droppar vatten på ett glas sedan håller man upp den mot en lampa vet ej namnet. Gälla fall den man mäter saltvatten med är det samma som man mäter glykol med?

• 2 svar
    • 571 visningar
  22. Started by jizeta,

Jag har en Sinularia som har börjat vitna på de sista 5 mm av några av dess toppar. Är detta något att oroa sig för? Eller kan det vara tillväxtsoner?

• 1 svar
    • 571 visningar
  23. Started by ubjs,

Jag har två filter, det ena står det klorin och lukt på och det andra antibakteriell. Köpte ett nytt men det står det feinfilter, sediment prefilter på. Vilket av dom två ska det ersätta? Mvh UB

• 3 svar
    • 570 visningar
  24. Started by fälgöra,

har funderat ett tag nu och nu har jag tänkt mig att starta upp ett 245 liters kar men så e det så att jag undrar över en sak.. jag vill bygga en sump till karet och jag vill veta vad sumpen ska inehålla.. finns det någon som har en ritning på en sump så skicka gärna den till mig

• 2 svar
    • 570 visningar
  25. Started by Micke81,

Hej! Skulle behöva lite hjälp. Köpte ett nytt kar för 1 vecka sen. Jag har fyllt karet men har problem med vattennivån i sumpen och i karet. Har 2 rör ner till sumpen och 1 upp. Sitter 1 kran på ena röret ned. Försöker att hitta rätt inställning på kranen men får det inte att funka. Antingen sjunker vattennivån i sumpen så att returpumpen kommer ovanför ytan i sitt fack. Och öppnar jag kranen för mycket så sjunker nivån i överrinningsboxen. För vad jag har förstått så ska det rinna ner vatten i båda rören till sumpen. Gör jättesmå justeringar men får det inte att funka. Nån som har nått tips vad jag gör för fel??

• Gilla
    • 6 svar
    • 569 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.