Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by StefanB,

Hej jag har ett 58 liter kar som varit igång 2 månader ca. Har 4 fiskar 3 snäckor 1 räka och 3 koraller, plus levande sten och levande sand men nu går jag och funderar på att köpa ett 130 liters! Hur gör jag lättast för att byta över?? Är det bara att blanda salt vatten i det nya och lägga över sanden och stenen i det nya och sen i med fisken??!

• 3 svar
    • 660 visningar
  2. Started by Nicke,

• 0 svar
    • 659 visningar
  3. Started by jocke_ahl,

Hej.. För en tid sen så drog jag i gång ett ekipage på 250+100L alla värden har varit bra.. Tills idag salten är nere på 1019.. Vart har saltet tagit vägen? Hur kan nivån sjunka på typ 3 dagar? Nu till det stora problemet! Jag har inget salt kvar... Har beställt men det har inte hunnit komma... Därför undrar jag om det finns någon i Nyköping-Södertälje området som kan avvara 1kg? Hur ska jag annars bära mig åt? Tacksam för svar!

• 3 svar
    • 657 visningar
  4. Started by Reryd,

Hej! jag ska skaffa ett red sea reefer 250. Jag har fastnat för anemoner de är ju bara så vackra och häftiga. Eftersom jag ska ha andra fiskar än clowner har jag fått tipset att endast ha 1 anemon då de andra fiskar inte vill vara nära anemonerna. Ger alla anemon arter stötar? Tänker att man kanske inte bör ha fler av arter som stöd matas då de kan råka äta en fisk. Men kolonianemoner av arten zoanthus går väl bra att ha? De accepterar knappt tillskottsfoder. Till clownerna hade jag tänkt mig heteractis crispa eller heteractis magnifika.

• 0 svar
    • 656 visningar
  5. Started by Catchio,

Jag har köpt en del död sten av Stig och skall komplettera med lite levande vid uppstart. Hur påverkar detta uppstarten jämfört med enbart levande sten? Det borde väl bli mycket mindre av fosfat men även poddar och annat?

• 1 svar
    • 655 visningar
  6. Started by Henrik dahlström,

Hej undrar lite om nödvändig streamer effekt för just nu har jag uppdaterat streamerna efter råd Låg på 15 gånger akvariets volym i timmen nu ligger jag på 52 gånger i timmen och det är lite tråkigt för det blåser upp endel sand på stenen och blir en kal del i fronten i sanden

7. Started by Wigge,

har uppgraderat mig från ett 32 liters kar till ett 120 liters juwel lido kar. igår hällde jag i död sand och blandat saltvatten. och i morse hällde jag i levande sand får 32 liters karet och la i lite levande sten. returpump och skummaren har gått hela natten. Vattnet är fortfarande lite grumligt. Salthalten: 1023 nitrit: 0 temperatur 23 som stiger uppåt. så när tycker ni att jag kan koppa in fisken? MVH Wigge

• 2 svar
    • 655 visningar
  8. Started by Joaina82,

Jag har bestämt mig för att bygga eget.. har letat länge och väl efter snygga möbler men det finns inget! Jag har en ganska klar idé om hur jag ska gå tillväga. Men jag har en fundering över toppskivan. Om jag lägger på en skiva som väger 25 kilo, försämras eller förbättras hållbarheten då? Vad är bäst?

• 4 svar
    • 654 visningar
  9. Started by Doffe,

Hittade den är rackaren i sanden idag. Ser ut som en tusenfoting nästan, skulle uppskatta längden till en knapp decimeter. Den känns rätt så läskig... Är det någon som vet vad kan det vara? Ett nytto- eller skadedjur?

• 2 svar
    • 654 visningar
  10. Started by Pear,

Någon som vet vilka som säljer ramper MH 3x70W + T5 rör. Har letat men hittar inga finns bara 2x150W.

• 0 svar
    • 653 visningar
  11. Started by slarvid,

Karet gått i en månad drygt. Slängde i koraller och en sjöstjärna i helgen. Samt snigklar. Är det dags nu att börja med vattenbyten en gång i veckan? eller kan ja vänta tills ja slänger i en eller 2 små clowner?

• 2 svar
    • 653 visningar
  12. Hej Har funderat en del på ordningen i sumpen. Själv var jag precis på väg att lägga en order på ett Reefer 425 men så lanserade RedSea ett Penninsula kar som jag överväger nu. Kort och gott jag funderar på hur man bäst utnyttjar platsen man har. Det som är den stora frågan är ordningen på sakerna eftersom det eventuellt utesluter några av alla alternativ man har. I sumpen är det framför allt uv jag tänker på, sätta direkt efter avrinningen, i samma fack som skummare med en pump för flöde eller på returen. sen funderar jag också på om man skulle ha biopellets, LS eller biobrick, isf före eller efter skummare …

• 1 svar
    • 653 visningar
  13. Started by Jokkmokksjocke,

Har observerat att korallerna drar ihop sig på kvällarna och deras munnar öppnar sig. Är de normalt? (dålig bild tyvärr) Andra funderingen, någon som vet vad som växer på min sten. Jag har någon form av macroalg som växer i stenen, kan dessa grövre saker vara något liknande. De växer väldigt sakta. Har blivit dryga centimetern stora på några veckor. Är dem bra är också följdfrågan?

• 3 svar
    • 653 visningar
  14. Tänker typ som ett lexicon, lista på fiskar med lite info och bilder. Hittar massor "där ute" men vad har ni för tips och rekommendationer ?

15. Tänkte gå vidare med min hobby akvarium,så nästa steg är ju saltvatten,finns det någon som kan ta mig under sina vingar att förklara hur det funkar,jag har dysleksi,så jag har tyvärr svårt att läsa mig till saker.Finns det någon i västerås med omnejd,som har lust att förklara öga för öga hur det funkar. Samt vad man ska köpa för matrieal till ett väl fungerande akvarium ,m,m Mvh Björn

• 1 svar
    • 652 visningar
  16. Started by Xanrag,

Nu har jag lagt vantarna på ett begagnat RSM 130D (kommer separat post med tekniska frågor om ett tag) där det följde med lite levande. Jag fick en lista och har googlat lite men vill bara verifiera att jag har det rätt så jag vet vad jag har i karet. Två av dom verkar väldigt medtagna också så jag undrar om dom ens lever. Jag behöver skaffa en bättre kamera, dom här är tagna med min mobiltelefon dessvärre.. Trattkant.. ehm, Discosoma? Radioactive Dragon Eye? Ska visst vara giftiga.. hm. Toadstool Leather Mushroom - Fast ska den vara så prickig? Mer Discosoma? Kanske av annan typ än ovan? Rhicordea? Verkar lite ledsen. Är det bara "rötter" eller är det något som le…

• 0 svar
    • 652 visningar
  17. Started by pingaan,

Välkomnar mig själv till detta forum genom att fråga vart i Malmö man kan hitta just saltvattensakvarium och fiskar.. Tack på förhand!

• 3 svar
    • 652 visningar
  18. Started by Belunn,

Jag har ett litet karantänsakvarie där jag oftast inte har några fiskar (typ aldrig, men jag gillar att hålla det också igång). Jag tänkte att det vore trevligt att ha samma sump till detta som mitt huvud-akvarie för att då alltid ha samma värden. Men jag förstår att hela vitsen med karantän försvinner om man har det ihopkopplat när man har fisk i karantän. En tanke skulle kunna vara att koppla isär det när man karantänar något, eller kanske skaffa sig en UV på returen från karantän till sumpen. Eller ska man hålla det isärkopplat alltid? Hur gör ni med era karantänsakvarium? Just nu har jag dessutom slängt i en del Blue clove polyps till karantänsakvariet eft…

• Gilla
    • 6 svar
    • 652 visningar
  19. Har kört mitt Red Sea i snart 1 månad och allt fungerar som det ska. Men jag har bara en liten fundering på lysrörsuppsättningen. Den innehåller BlueWhite 3 x 39W REEF-SPEC® Actinic 2 x 39W REEF-SPEC ® Pink 1 x 39W. Är detta de ultimata för koraller och fiskar? Eller ska man byta ut någon färg?

• 0 svar
    • 652 visningar
  20. Started by AndreasL,

Tja, Jag har nyss köpt 3 kg levande sten, och man har ju läst att det kan komma lite oönskade djur från dessa stenar osv. Nu har jag fått ett konstigt djur och en växt, som jag misstänker är helt ofarliga, men vill ändå ha det bekräftat. Det första är snigeln - som jag tror är en Stomatella - kan det stämma? Den är väl ofarlig? Den andra bilden är troligtvis en rörmask, stämmer det? Också ofarliga? Eftersom man är totalt nybörjare och det börjar komma lite konstiga saker så är det alltid bättre att dubbelkolla. Tacksam för lite hjälp.

• Gilla
    • 2 svar
    • 651 visningar
  21. Started by kojje,

Hej på er En fråga till er som kan Nu har jag börjat köpa delar till mitt kar(juwel 112l) innan jag beställer mer prylar vill jag ha lite hjälp med val av stream pumpens storlek hur många liter/h skall jag ha till mitt 112L kar Hur räknar ni ut det? tänkte köpa 2st koralia 1 eller 2 Tack för alla snabba svar mvh johan

• 2 svar
    • 651 visningar
  22. Started by Fredrik V,

Hallå alla, Någon som vet om denna LED-belysning är tillräcklig för ett saltvattenkar? Tanken är att sätta det på ett Juwel 240. Juwel HeliaLux Spectrum LED - 1200 mm - 60 W - CyberZoo

23. Started by Katastrofal,

Hej! jag har nyligen startat ett 30L nano kar och när det nu har stått till sig i 2 veckor med lite levande sten och jag har observerat lite invånare som jag gärna skulle vilja identifiera och läsa mer om. på den här bilden har vi 3 individer, den första ser ut som en liten gul korv som ser ut att nästan "pulsera" även iakttagit flera nere i den levande sanden. Andra individen är en väldigt tunn mask nästan genomskinlig och lång, någon bristle worm eller något liknande? Tredje individen kunde till och med jag klura ut var en sjöstjärna! frågan här är vad för någon och hur stora blir dom för jag har nog sett 7st.

• 0 svar
    • 651 visningar
  24. Started by Leoparden,

Detta har uppkommit på vår nya sten i revkeramik. Vad kan det vara för typ av alg? Karet har varit igång i ca 2,5 månad. Har både levande sand och 30 kg levande sten (som varit igång i ett tidigare akvarium i över ett år). Lägger även till en bild på hur karet i övrigt ser ut.

• Gilla
    • 1 svar
    • 651 visningar
  25. Started by Johan254,

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.