Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Ska göra om lite och måste köpa ny, finns det någon speciell är räcker det med att den är livsmedelklassad ?
-
- 1 svar
- 694 visningar
-
-
-
Hej, funderar på ett red sea reefer deluxe akvarium och undrar om någon vet var man kan se ett live? Alltså ihopsatt gärna 170 eller nano modellen med Ai prime belysning. Känns dumt att köpa något innan man sett den. Bor för övrigt i kalmartrakten. tacksam för svar
-
- 3 svar
- 693 visningar
-
-
Hej Nybörjare på saltvatten med ett nano och köpte min första korall igår. Nu har affären stängt till lördag och jag glömde fråga vad det är för namn på den. Någon kunnig här på forumet som vet? Dessutom undrar jag hur lång tid det brukar ta innan den öppnar sig? Med vänlig hälsning, Richard
-
- 1 svar
- 693 visningar
-
-
Någon som vet vad detta är för osmolator och vilket märke det är? Har fått problem med den men har ingen manual eller nånting.... Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 692 visningar
-
-
Startade ett nytt kar 2016-10 o kan man gissa att inget vattenbyte har jag orkat med men som korallerna växer o förutom kalkwasser tillför jag inget annat. Stenkorallen till vänster va 4cm när jag köpte den nu drar den i väg åt olika håll. Min Clavularia Vridis (de gröna) tror dem heter så, som jag gratis fått från den lokala butiken sprider sig vackert. Korallen på vänster topp fick jag nyligen flytta för den var våldtagen av en vild anemon. Teknik saknas och skummare är inte värt namnet då den är ämnad till 100L max :-) men den funkar tycks det. Belysningen "Ljuset" det finns inte att köpa, lite magi i detta. En fråga till alla. Säljarna gör inga pengar på fisk/ko…
-
- 0 svar
- 692 visningar
-
-
Hej, jag har i princip bara blandat saltet i vatnnet än så länge, och nu har jag lite frågor Nu skulle jag låta saltvattnet stå i en månad utan belysning, sen skulle jag lägga i den levande sanden, men hur länge ska den levande sanden vara i innan jag ska börja mäta nitrit och nitratvärdena? Hur lång tid ska det ta innan saltvärdena börjar bli rätt i karet? Kör på 30g/l. Ska man kanske göra några prover om en månad innan man lägger i den levande sanden? Nitrit och nitrat menar jag då. Känner att jag kanske borde skaffa ett test för PH-värde också? Hoppas på svar =)
-
- 2 svar
- 691 visningar
-
-
Hej jag har ett 58 liter kar som varit igång 2 månader ca. Har 4 fiskar 3 snäckor 1 räka och 3 koraller, plus levande sten och levande sand men nu går jag och funderar på att köpa ett 130 liters! Hur gör jag lättast för att byta över?? Är det bara att blanda salt vatten i det nya och lägga över sanden och stenen i det nya och sen i med fisken??!
-
- 3 svar
- 691 visningar
-
-
Hej, Vi är nya här i forumet och vi är färska saltvattensägare. Akvariet är ett Aqua Medic 125 som nu har varit igång i 3 dagar. Än så länge är det bara saltvatten, 53 kg levande sten samt 50 kg otvättad korallsand i det. Vi har självklart läst massor här på forumet... väldigt informativt och god stämning här Min fråga gäller temperaturen... Vi har en doppvärmare men den är aldrig på men pumparna och belysningen gör vattnet 28 grader, något lägre på morgonen. 28 är ju högt men spelar det någon roll? om ja, skall vi lämna locken öppna eller vad? Ps. Våra vattenvärden är: Salthalt: 1.022 PH: 8,0 KH: 11 Mg: 1320…
-
- 1 svar
- 691 visningar
-
-
Hej, karet är ca 2mån nu och det börjar dyka upp saker man själv kanske inte medverkat till 😆 jag har lite kalkmaskar på stenen som jag förstått är bra.. dessa har röda spröt som kommer ut. Markerade med grön ring i bild. sen finns gamla rester av sådana vermetider(?) som är som taggar. De verkar dock döda för jag ser inga slemmiga nät eller strängar från dem. Markerade med blå ring.. men jag kan inte minnas att jag sett de vita sakerna i de röda ringarna innan. Känns som de tillkommit. Vad kan detta vara? bra eller dåliga? 😆
-
-
- 1 svar
- 690 visningar
-
-
Köpte ett nytt lysrör till mitt 54 liters akvarium som jag ska starta upp. Frågan är bara om det räcker med endast det lysröret jag köpte? Lysröret är ett Power-Glo T8
-
- 4 svar
- 690 visningar
-
-
Hej.. Har funderar på att skaffa mig en Osmos, men vet varken hur det fungera.Var och hur ska det sitta, tillbehör o.s.v. Skulle ni kunna guida mig lite . Eller var kan jag hitta artiklar om detta. STOR TACK
-
- 1 svar
- 690 visningar
-
-
-
Hallå saltfolket ! ... För 20 år sedan så var jag på gran canaria och följde med styvfarsan ut på en fiske tur. Under denna tur så fick jag en bläckfisk (av något slag) som höll i en sten med hans tentakler som han sedan släppte mitt på båten, gubbarna sa åt mig att ta hem stenen som ett roligt minne. Nu har den här stenen legat i en påse på min hylla och tänkte nu höra med någon om man kan stoppa ner den här stenen efter att man haft den i vatten några veckor och kört täta vatten byten !
-
- 0 svar
- 689 visningar
-
-
Jag har köpt en del död sten av Stig och skall komplettera med lite levande vid uppstart. Hur påverkar detta uppstarten jämfört med enbart levande sten? Det borde väl bli mycket mindre av fosfat men även poddar och annat?
-
- 1 svar
- 688 visningar
-
-
Hej jag tror att jag har en ormsjöstjärna Ophiolepis superba har bara sett en arm hängandes från en grotta i en sten..eller kan det vara något annat? Armen är åt det beiga hållet håller sig inte sjöstjärnor i sanden? är den revsäker? Andra fiskar/ räkor etc?
-
-
- 1 svar
- 688 visningar
-
-
Nu när vårat 58l Guppi år igång, vi har 6 inneboende och alla värden är ok, funderar vi på att ta bort 1 av 2 LS'ar, så min fråga är om det är ok att ta bort 1 sten utan att rubba balansen för mkt?
-
- 0 svar
- 688 visningar
-
-
Som några utav er säkert redan läst så skaffade jag mig ett RSM130 nu i Lördags, men idag när jag var å hälsade på min far så sa han att jag fick ta ett utav hans sötvattens akvarium om jag ville göra om det till ett saltvattens och använda det istället. Akvariet är ett Jewel Rio 240 jag måttade lite och fick det till 121x41x55 cm. Och nu är självklart min fråga hur går jag tillväga för att enklast bygga om det till ett saltvattens, med ytavrinning och sump för att dölja skummare och annat som inte är så fagert. Alla vill väll ha ett större kar:smiley22:
-
- 1 svar
- 687 visningar
-
-
Hej! Köpte lite begagnat för ett tag sedan och då fick jag med en hel låda med tester mm. Många va dom har gått ut så jag får tyvärr slänga dom. Nu är min fråga vart man ska kasta dom? går det att hälla ut innehållet i vasken eller ska det lämnas in till någon avfallscentral? Det rör sig om följande om jäkla massas tester, bio starters mm. Kanske är lättare att fråga om det är något man ska tåänka på att absolut inte hälla ut i vasken? =) Mvh
-
- 2 svar
- 686 visningar
-
-
har uppgraderat mig från ett 32 liters kar till ett 120 liters juwel lido kar. igår hällde jag i död sand och blandat saltvatten. och i morse hällde jag i levande sand får 32 liters karet och la i lite levande sten. returpump och skummaren har gått hela natten. Vattnet är fortfarande lite grumligt. Salthalten: 1023 nitrit: 0 temperatur 23 som stiger uppåt. så när tycker ni att jag kan koppa in fisken? MVH Wigge
-
- 2 svar
- 686 visningar
-
-
hej guiden jag har uppgraderat mitt lilla nano kar till ett rsm 130 som varit igång ca 1 månad nu stenen jag köpte var extremt mycket liv med olika sorts makro alger nån naken snigel och nån svamp men jag har hittat lite grejer jag var intresserad om nån visste vad det var bara lite svårt se på bilderna men gör ett försök =) bild 1 är en euphylia som fått nåt neon grönt på sig bild 2 nåt grönt bild 3 kan det vara montipora ? bild 4 är det nån knapp??
-
- 4 svar
- 686 visningar
-
-
Kör med filtersocka 200 micron som endå släpper igenom en del. Funderar på att koppla skummaren direkt till röret ifrån akvariet, har inte hunnit än dock. Några andra tips ? Har sett att en del har filtermatta i sina sumpar, hur ofta bör dessa rengöras ? Någon sa att det finns ett medel att hälla i som binder upp allt så det är lättare att skumma ut ?
-
- 0 svar
- 685 visningar
-
-
-
- 1 svar
- 685 visningar
-
-
Hej på er En fråga till er som kan Nu har jag börjat köpa delar till mitt kar(juwel 112l) innan jag beställer mer prylar vill jag ha lite hjälp med val av stream pumpens storlek hur många liter/h skall jag ha till mitt 112L kar Hur räknar ni ut det? tänkte köpa 2st koralia 1 eller 2 Tack för alla snabba svar mvh johan
-
- 2 svar
- 684 visningar
-
-
jag satte igång mitt akvarium mitten av månaden, så pengarna var juh inte dem bästa men iaf har köpt akvarium och tester m.m och en 1.5 kg ls för tillfället, akvariumet är 58 liters. ska köpa ungefär 5-6 kg till vid löning. frågan lyder alltså som såhär, börjar isf uppstartsfasen från när all levande sten är i karet eller från när jag lade i det första 1.5 kg? hoppas någon vis man eller kvinna kan svara på det ps. fan vad fult det är med kiselalger! hoppas silikaten tar slut snabbt
-
- 2 svar
- 684 visningar
-