Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by DennisL,

Hej! är det några problem att blanda till en dunk med KH och sen låta den stå i låt säga 6mån. Blir den "gammal" på något sätt? mvh

• 2 svar
    • 414 visningar
  2. Started by Datzun,

Reser i jobbet och tänkte skaffa foderautomat. Vilken slags fästen har de vanligare modellerna? Tror ni det finns någon som kan fästas på kanten till Red Sea Max 400? //Fredrik

• Gilla
    • 1 svar
    • 493 visningar
  3. Started by jörgen holmgren,

Hej Har funderingar på starta upp saltvatten på mitt lido 120 l har några frågor Hur är nya Juwel Skummare 3.1? Fungera det att ha två st Tunze 6020? Vad gör man med filtret som sitter i, ska man använda det eller ta bort det?

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  4. Guest Jockisen
    Started by Guest Jockisen,

Hej undrar hur jag ska gå till väga om jag vill starta ett saltvattens akvarium det verkar ju vara en hel vetenskap??? Jag har börjat samla ihop info men det är ju så mycket att man blir snurrig jag skulle behöva lite tips....Finns det något man kan göra steg för steg så att säga så att man inte behöver köpa allt på en gång... Kom med tips till en riktig nybörjare.... Tack på förhand

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by Skinner,

Tjohej! Jag tänkte bara slänga upp en fråga och höra hur ni har löst det med karantän? Jag såg just ett förslag på att man avskärmar en del av sumpen till karantän - antar att det är ett slutet fack utan kontakt med övriga akvariet... . Hur som helst. Jag har ännu ingen praktisk erfarenhet av saltvatten, utan är sedan ett halvår tillbaka i studeringsfasen. Räknar med att ha förutsättningarna att gå igång på riktigt om ca. 3 månader. Hur ser era karantäner ut? Vilken teknik har ni? Vilken inredning? Hur stora? Bilder? Tack på förhand/ Johan

• 1 svar
    • 892 visningar
  6. Started by hultanhasek,

Jag funderar på att starta upp ett mindre saltvattenskar.... 150-200l. Jag är väl bevandrad vad gäller sötvattensakvarium och dess teknik. Verkar vara mycket mer att tänka på när det gäller saltvatten. Räcker det med ett innefilter (filterpatron och ett aquaclear 802 1500l/h) Skummare Aqua Medic Miniflotor med pump (det står att man ska ha en luftpump på 200l/h.... blir det bättre om man har mer...tex en till aquaclear 802 1500l/h) eller blir det för mycket? Doppvärmare vanliga t-8 rör tex. marine-glo har tänkt hålla ett par mindre fiskar 5-6 st. någon räka kanse. inga koraller (till att börja med) Är det nödvändigt med osmosvatten? Ytavrinning.

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  7. Started by diskustok,

jag stratade upp en 250 liters kar pga flytten detta e bara ett tillfälligt kar men skall också vara inkört jo jag har haft vattnet och salt igång 2 veckor sen tog jag hem ca 40 ld inkört har varit igång nu med ls 1 vecka så igår börja det slå om en jäkla massa brun alger det hade jag räknat med men konstigt nog fick också grummligt vatten yta och brun algerna verka få luft bubblor vad kan det vara fattar noll för min 350 liter kar var det inte så tacksam för hjälpt ps använde 7000 kelvin mh 400 watt pga har ej annan

• 13 svar
    • 3k visningar
  8. Started by petnym,

Funderar lite över möjligheterna att konvertera mitt 980 liters växtakvarium till saltvattensakvarium nu när jag ändå måste flytta det till vårt nya hus om några veckor. Är nog trots att jag skulle bli nybörjare på saltvatten nog mest sugen på att hålla stenkoraller om det skall bli salt. Några frågor: 1, Borde jag borra akvariet? Det känns väldigt riskabelt. Jag har sett lösningar med ytavrinningsboxar som möjliggör användandet av en sump utan borrning. 2, Vad räcker belysningen på 570 Watt till? Det skulle ju vara bra om jag kunde använda befintlig utrustning så långt som möjligt. 3, Duger Eheim 1260 (2400 l/h) som pump från sumpen? (ca 1,5m lyfthöjd) Jag har en sådan p…

• 69 svar
    • 10,5k visningar
  9. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 467 visningar
  10. Started by Alfons,

Tjenare tjenare... Har nu startat mitt första saltkar.. Blev ett kar på 350 liter L:100, H:50, D:70 samt sump på L:100, H:30, D:60 Har köpt levandesten till akvariumet. Blev 47 kilo då jag fick bra pris på det. Bilder på akvariumet kan ni se på www.bilddagboken.se Sök Alfons89 och skriv in gästlösen: hockey så kan man kolla under bilderna där så ser man lite fina akvariebilder (Vet ej om jag kan ladda upp här?) Ni kan kommentera här =D Har ni några råd/tips såhär i uppstarten av ett saltvattensakvarium?

• 288 svar
    • 23,7k visningar
  11. Antaget att man tror på sina nitrat och nitrittester När man startar ett akvarium, först får man en nitrittopp, sen, efter ett tag får man en nitrattopp, nitrittoppen försvinner pga denitrifikationsbakterierna tar sig - men vad är det som plockar bort nitratet - när man väl har det i akvariet?? Dr Jauberts bottenfilter kan ju göra det, svavelfilter gör det också, vodka, men den som inte har något av detta, utan bara skummare, ls, levande sand 3cm, skummaren tar väl inte bort nitrat? Jag hittar bara två saker kvar, börja byta vatten (men det här ska man inte ha så bråttom med va?), eller låta algerna blomma - och sen hoppas att sniglarna tar algerna Och hur är det, även…

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  12. Started by MrBase,

Jag har en mjukkorall (Sarcophyton crassicaule) Den har slutat blomma ut i mitten. Vad tror ni det kan bero på?

• 0 svar
    • 741 visningar
  13. Started by hakki,

Hallå alla på SG. För det första vill jag tacka alla här på SG för UNDERBAR läsning om era projekt och er fantasi när det gäller att lösa problem! Känner mig redan "hemma" här på siten fast detta är mitt första inlägg Joakim & Sofi's Projekt: Inledning Ett fd. sötvattensakvarium på 90L, modell gammal. Som jag "fiskade" upp hemma hos farsgubben för något år sen. Hade hela 3 stycken skalarer och en liten mal, tröttnade helt på den stilla miljön i sötvatten och efter att ha läst: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/pers_salt/saltvatten1.htm så va beslutet redan taget. Akvariet har nu varit i bruk som saltvattensakvarium i snart 2 dagar! (woho) Och våra sötvatte…

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  14. Started by ebbe_20,

Får väl ta och pressentera mig och mitt kar lite.. Jag är en kille på 29 vårar med ett stort intresse för just akvarium hållt på många år med det dock med sötvatten. "Ciklider" Blev pappa för 4a årsen och igen för 5 månadersen och när de första kom blev de lite mycket så jag la ner akvarium delen. För ca 2 månadersen var vi hemma hos ett par kompisar som har ett kar med lite silverhajjar.. och min stora son sa: Pappa Jag vill med ha fiskar ! Snabb som man är så sa man till sambon: skall vi någonsin ha ett akvarium igen så blir de ett salt kar. Sakt och gjort.. mycket läsande här samt mycket frågande på kollegan på jobbet så var karet köpt.. Blev ett Molly hotell 80 liter…

• 28 svar
    • 3,4k visningar
  15. Started by Adrenalized,

När kommer nitrit toppen? Karet har vart igång 10 dagar nu, 180l med ca 25-30kg ls men inte kunnat läsa av någon nitrit. Stenen var visserligen inkörd, köpte den beg. Men det kliar i fingrarna och jag vill köpa lite invånare. Jag har inte kört med några tillsatser som biostarter eller något sånt, ska man göra det?

• 22 svar
    • 3,2k visningar
  16. Started by hagbard,

Hej! ny här på sidan o tänkte konvertera om ett kar till salt. Karet har måtten 160*30*30 (144l) belysning T5 120 cm 2*54 watt sylvania aquastar..."mörka" hörn på 20cm. bakgrund juwels svarta plattor. Funkar det? Tänkte inreda med levande sten(10-15 kilo) o lämpligt bottensubstrat(förslag?) Har en massa kolsten på lager..kan jag använda det som fundament/bas till den levande? eller ska det få ligga kvar i förrådet? På lagret finns också 2 st powerhead 802 (1500l st) är det användbart? På inköpslistan finns skummare och osmos har tittat på tunze 9002..innermåttet på karet är 29 cm..och en olidlig täckglaslist på 4 cm..har förstått att skummarkoppen ska upp över ytan och sa…

• 5 svar
    • 787 visningar
  17. Started by joelstahre,

Hejsan Har precis varit och hämtat färdig blandadt saltvatten och köpte även med mig levande sten. Jag antar att vattnet måste komma upp i rätt temperatur innan jag lägger i levande stenen? MVH

• 1 svar
    • 870 visningar
  18. Hallå där! Jag är en kille på 22 år som äntligen tagit tag i en dröm jag haft under en längre tid, att starta ett saltvattensakvarium. Har under en längre period haft sötvatten men de har inte riktigt uppfyllt mina krav. Vecka 21 fick jag hem min osmos 190l/dygn så hade lite saltvatten förberett (Stod i 30L bunkar med pump). Men under förra veckan kom äntligen den utrustning jag längtat efter, mitt 200L AquaEL helglasakvarium tillsammans med tillbehör. Saltvatten från min osmos var redan förberett. Bilden ovan har jag haft i 9kg levande sand samt en död levande sten (om man nu kan formulera sig så). Jag inväntar en leverans från tritonakvarium med yttligare 10kg levande…

• 23 svar
    • 7,2k visningar
  19. Started by slarvid,

Tja! Funderar på att starta mitt första salt. Ska ha det i hallen. Lösningen blir nog att limma själv eller beställa ett. Djupet får inte va över 35cm. gärna någen cm mindre. För att kompensera tänkte jag skaffa ett högre. Hur funkar typ ett kar som är närmare en meter högt? ljus och så.

• 6 svar
    • 831 visningar
  20. Started by yjoda,

Då va man äntligen igång med första saltkaret. Valet blev ett feraplast cayman 110 som ligger på 230 liter. Tekniken i karet är en bluskimmer 250, bluwave 07 pump med filtermatta biobollar, biopellets och doppvärmare. Sen har vi belysningen som består av 2st t5 rör. I dagsläget får tekniken räcka. Men jag har teknik liggandes såsom deltec apf 600 skummare. tunze 2x 6055 och 7095 sen uv och fosfat filter. Planen är att lägga till en sump i skåpet och ha all teknik i sumpen så att man får bort allt från huvudkaret men funderar fortfarnde på hur jag ska lösa ytavrinningen. Att sätta på en skimbox känns lite riskabelt eftersom dom kan tappa suget och då svämma över. så min ta…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Angelica,

Hej:)! Har ett 128l jad akvarium, varit igång några månader nu och funkat felfritt. Mina invånare är 2 clownfiskar, en blenny, en gul kirurg, en putsarräka och 2 turbosniglar. upptäckte att min gula kirurg börjar få lite "hackiga" fenor. Vill inte det ska hända den nått så hoppas nån där ute kan ge tips på vad som står på. Har 0 på nitrat, ph ligger mellan 8.0-8.5, salthalten ligger på 1.024 och kh ligger på 8. Tycker inte det borde vara fel på vattnet. har försökt spanat och är ingen fisk som är på den, putsarräkan far och försöker sätta sig på den ibland det är det ända, vet dock ej om det är normalt? Temperaturen ligger kanske lite högt 27-28 grader. Det ända jag kan t…

• 27 svar
    • 2,5k visningar
  22. Started by Wolf,

Frågan är: Ska man köra ett FOWLR eller fish-only med Wet dry filter ? Vilket är bäst när inriktningen är Fisk" tänkte mest på filtreringen då ? Mvh

• 3 svar
    • 896 visningar
  23. Started by Fredrika77,

Igår när jag var på väg att gå å sova hör jag hur det plaskar till rejält i akvariet. Jag lyser med telefonen och får se en av clownerna kika ut igenom pump gallret hur f..... gick det till . Eftersom clownen nu inte är så liten längre så är det ganska fascinerande hur han kommit in igenom hålet i locket. Är det vanligt att plocka ut fisk från filterboxen undrar jag.

• 4 svar
    • 866 visningar
  24. Started by xlnz,

Hej! Jag har varit medlem här i snart tre år, trots det har jag mest följt med annonsmarknaden samt läst igenom det mesta på sidan. Jag har länge haft endast sötvattensakvarium men nu börjar det bli dags för mitt första saltvatten. Allt sötvatten får gå i lokalen så kör jag salt hemma istället. Efter ett oändligt velande kring val av akvarium så tror jag att jag imorgon kommer att beställa ett vitt Juwel Lido 200. Helst hade jag haft ett 80x60x50 eller liknande men jag hittar inga färdiga lösningar som passar mig. Har just renoverat ett hus och är ganska trött på allt som har med byggande att göra. Kanske i framtiden. Nu till det som jag har lite funderingar kring. Teknik…

• Gilla
    • 14 svar
    • 5,5k visningar
  25. Started by Tarven,

Hej, Efter många års uppehåll (ca 20 år) ska jag starta upp ett nytt saltvattenskar. Känns otroligt kul och läser en hel del i forumen här, blir inspirerad och ser fram emot att komma igång. Hittat ett kar men levande sten verkar omöjligt att få tag i i dessa tider. Kollat med de flesta saltvattensbutiker, men ingen har på lager. Någon som vet om man kan beställa från någon grossist, eller om det finns någon har som har lite LS över? Tacksam för tips och råd:-) // Freddie

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.