Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Som rubriken! Är detta en idiotisk idé? Fördelen är man skulle slippa extra doserpumpar och slangar (istället kan man tillsätta en större mängd samtidigt som man fyller på ATO-behållaren med sötvatten).
-
-
- 14 svar
- 4k visningar
-
-
Är inne på snart 3e veckan av Lasses metod allt ser jättebra ut men denna veckan har 2 turbo dött av någon anledning Är det vanligt att dom kastar in handduken ?
-
- 8 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej alla fisk experter! Skulle behöva lite hjälp med vilka fiskar som går ihop med vilka.. Fiskarna i bifogade bilden är de jag vill ha. Systemet fiskarna ska få bo i är på ca 750L var av visningstanken är på 625L. I skrivande stund är akvariumet bebott av en palettkirurg och två st clowner. Fiskarna I bifogade bilden är de jag funderar på att köpa samt en Valentini puffer.
-
-
- 7 svar
- 887 visningar
-
-
Det brukar finnas många fällor i detta iaf så var det så när jag köpte tester till sötvatten dom flesta var rent utsagt skit... Nu tänkte jag att jag skulle höra med er vad ni använder för märken på era tester och om dom är lätta att läsa av i dom områden man är intresserad av... 1) Salthets test 2) KH test : Hade ett multitest(stickor) från amtra som inte alls var bra visade fel på flera steg i mitt lilla test av det. 3) Ca test 4) Nitrit/Nitrat: Har testat SeaChem funkar bra (I sötvatten iofs men borde inte skilja) ; Hade ett multitest(stickor) från amtra som inte alls var bra visade fel på flera steg i mitt lilla test av det. 5) Ammonium 6) Fosfat :Har testat SeaChem f…
-
- 11 svar
- 2,1k visningar
-
-
Har 40l utan sump. Tänkte bygga om 150l söt till salt är inte intreserad av borrning, "bor i lgh kan bli dyrt". Kollade lite på överrinnings boxen, men jag har lite plats på sidorna. Är ingen expert så det kommer en del frågor under planerings, uppbyggnads och drift stadiet.
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, nu är mitt första akvarium igång sedan en tid och jag håller äntligen på att fylla på med levande varelser:-) jag ahr för tillfället 2 st turbosnäckor, en sjöborre och an mjukkorall. nu har jag precis skaffat en Stichodactylidae anemon som är himla läcker. hur ska jag göra för att den ska vara på det ställe jag vill och hur ofta ska den matas. Är den svår att hålla vid liv och var i burken (högt upp vid ytan eller djupt nere. den verkar mest skiträdd, men har dock bara haft den i 5 timmar. En sista sak, hur ser man att en anemon är på väg att dö eller är död. Mvh Paul
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
köpte för ca 2månader sedan ett 200l saltkar med ca 18kg ls. satte igång det och köpte till 16 kg ls. beställde några anemoner och 2sallykrabbor, 1 pilkrabba, några sniglar, en sjöhare vilken dog. lite vill ha mer:) så köpte sen ett 540l med 62kg ls och 18kg väl inkörd blandat hålsten och lavasten. fick i det köpet med en rejäl skummare och massa pumpar. även 3st fiskar medföljde, 2st gula kirurger och 1st blå tryckare. och en svart ormsjöstjärna. fiskarna åkte direkt i 200l karet. nu har 540 stått med 300l vatten och 62kg ls sammt dom där 18 kilona väl inkörda lavastenen och hålstenen, i ca 1 vecka. min första fråga är när törs jag pumpa över vattnet från 200l karet och…
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
- 1 följare
-
-
Nu har mitt kar börjat komma igång lite smått. Vatten och cirkulation i karet 14 dagar. LS i karet 10 dagar. Vattenvärden: PH 8,3 KH 11,0 Fosfat 0,1 Nitrit 0 Salinitet 1,023 Temp 26 Saknas någon test som nu är viktig i uppstarten. Inga alger än så länge, lite lätt endast på toppen på LS. Skummar regelbundet (Endast lite mörkgrön goja) Tänkte nu idag introducera 10-15 Turbo. När är det dags för första försiktiga vattenbytet? Kommer inom kort också introducera 1 st tålig fisk. Fortsätter någon vecka att mata LS med bakteriekultur. Kör med ytterfilter laddat med endast aktivt kol samt fosfatremover, tänkte byta ut detta 1 gång i månaden, låter det rimligt.
-
- 2 svar
- 633 visningar
-
-
-
hejsan ja e nybörjare på detta.Har i gång ett 375 nu startade det i tisdags med sten 25 kilo.Ska nu köpa 10 15 kilo till men som e i gång kan ja lägga i det direkt.Eller karatän rengöring mm.ska göra en ny tråd med de sakerna ja har senare fattar lite hur deta funkar i alla fall.H Thommy
-
- 1 svar
- 634 visningar
-
-
Hej allihopa! När jag för några dagar sedan slog upp min Illu. vetenskap och såg en stomatopod för första gången blev jag helt kär. Nu efter att ha läst i säkert 20h om stomatopoder och saltvattensakvarier så har jag bestämt mig för att dra igång detta. Jag har absolut ingen erfarenhet av saltvattensakvarier men efter att ha hört talas om detta forum har jag lärt mig väldigt mycket (tack!) och inser nu hur komplicerat detta är. Men det är inget som ska hindra mig från att en dag ha mitt eget. Anledningen till att jag skriver är att jag mycket gärna tar emot tips, förslag och kritik om hur jag hade tänkt lägga upp allt. Jag kommer säkerligen ha tonvis med frågor också Ti…
-
- 23 svar
- 4,2k visningar
-
-
Jag startade en annan tråd för några dagar sedan om att starta upp ett saltvattensakvarium, något som jag länge trott varit för mycket för en vanlig dödlig som mig. Fick gott om tips i den tråden, så här kommer en lite mer kontinuerlig dagbok över vad som händer och planeras! Följande har gjorts: * Inhandlat begagnad skummare (Deltec MCE600) * Inhandlat salt (8kg) * Lackat om benställningen till akvariet (se före och efterbilder nedan) * Tömt akvariet på sötvatten, flyttat det till dess nya hörn och fyllt upp igen. * Ilagt salt * Satt igång ett ytterfilter (Eheim 2213), ett innerfilter och skummaren. Idag ska jag inhandla levandesten. Priset har viss avgörande faktor, t…
-
- 128 svar
- 15,4k visningar
-
-
Hej alla, Jag ska starta mitt första saltvattenprojekt. Har tröttnat på Diskus och säljer av de sista jag har. Total novis i ämnet som man är lär det uppstå många frågor, börjar redan nu.. Saltet ska vi köra i vårt 350L Juwel Trigon i vardagsrummet. Med tanke på ett dyrbart skeppsgolv i ek vill jag inte borra och köra sump. Tänkte skilja av bakre hörnet av karet till en intern sump med ytavrinning och gömma all teknik där bakom. Jag behöver tips angående storleken på sumpen och vad man ska tänka på när man bygger om karet. Belysning? Karet är heltäckt med original T8 ramper (4 rör), komplettera med LED eller?
-
- 12 svar
- 2,7k visningar
-
-
-
Köpte lite filter idag.när jag kom he, såg jag att jag fick med några kapslar med små svarta stavar i. Typ kol eller nåt sånt. Min fråga går det att ha i saltvatten?
-
- 2 svar
- 626 visningar
-
-
-
Är dessa Glasrosor? Haft dem länge men avfärdat att det skulle vara Glasrosor pga att dem hela tiden varit så små (under 1cm). Ena bilden är på något som skiljer sig från resten. Är det också en Glasros eller något annat? Vill gärna ha tips på hur jag bekämpar detta ifall ni tror det är Glasrosor. De är ju väldigt små och väldigt många så att jaga efter dem med kokande vatten eller citronsyra känns inte som en genomförbar lösning. Funderar på fjärils- eller filfisk eller att helt enkelt slänga all levande sten på den revö dem växer på och bygga upp min ena revö på nytt. Vill absolut inte behöva göra det senare alternativet eftersom jag inte tror jag kan få tag på levande…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har haft i mina 4 lysrör (två 54w & två 39w) sen i Juni nu. Det ärJuwel-rör. Jag har förstått att man inte ska byta alla på en gång. Hur ofta brukar ni byta?
-
- 14 svar
- 3,1k visningar
-
-
Tjenare, har just flyttat till lysekil är det någon här på forumet som vet om det finns nån salt butik här i närheten av lysekil Uddevalla trakten? håller på och söker efter ett nytt salt projekt :-) / Tom
-
- 17 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har två knappar som följt med min LS som jag inte vill ha kvar. Någon som har ett husmors-tips på detta? Jag tänkte beställa Joes juice för att ta dö på några glasrosor, skulle det fungera? Eller ska man ta lite lera och sätta över dessa två?
-
- 4 svar
- 866 visningar
-
-
Hur länge ska man ha den döda stenen i osmos vatten för att kalkas ur? Alla säger olika...
-
-
- 11 svar
- 913 visningar
-
-
-
Blir osäker på om man mäter på sidan av vättskebehållaren eller om man ska ställa den på testpappret och titta ner i botten på vätskebehållaren?
-
-
- 3 svar
- 762 visningar
-
-
Har ett 400 liters kar som sedan tidigare är borrat i botten för retur men är pluggat. Då karet kraschade(oodinium) för någon vecka sedan och nu står tomt i väntan på omstart tänkte jag flytta in returen i karet igen för att slippa ha ett utvändigt rör. Det jag nu undrar är vad jag sätter på toppen av returröret i karet? Har letat runt lite här på forumet men inte hittat nåt matnyttigt. Ska jag bara ha röret avkapat rakt eller ska jag sätta något på toppen?
-
Undrar om ni har något tips på bra och Smidig mat till rosen Har matat med räkor men nu dissar den det så jag tänkte prova på lite olika foder
-
-
- 4 svar
- 752 visningar
- 1 följare
-