Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Är det någon som vet var jag kan köpa en Clown Hotell nära Göteborg? Blir lite för långt att åka till Malmö eller Stockholm för att köpa det. Mycket tacksam för svar. Mvh Mikael
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ska snart (till veckan eller så) dra igång min nya kub och behöver tips på inköpsställen i Göteborg med omnejd. Behöver till en början sand / levande sten.
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Efter många års uppehåll (ca 20 år) ska jag starta upp ett nytt saltvattenskar. Känns otroligt kul och läser en hel del i forumen här, blir inspirerad och ser fram emot att komma igång. Hittat ett kar men levande sten verkar omöjligt att få tag i i dessa tider. Kollat med de flesta saltvattensbutiker, men ingen har på lager. Någon som vet om man kan beställa från någon grossist, eller om det finns någon har som har lite LS över? Tacksam för tips och råd:-) // Freddie
-
Tänkte nu starta en tråd om vårat lilla kar. Karet har nu varit igång i snart 3 månader och som alla säkert vet så var det ju inte riktigt meningen dagen vi åkte ut att vi skulle komma hem med ls,och det fick vi ju bittert äta upp oxå,alla känner säkert igen oss ifrån nanogrälet Jaja vi har iaf uppgraderat liiite nu,vårat 27 liters har nu blivit ett 54 liters,flytten gick jättebra och varken vi eller stenen kom till skada Har inte haft några problem i karet och det bebos nu av 4 eremiter,Rörmasken Eddie,1 eldräka,1 orange sjöstjärna som vi gärna skulle vilja ha latinska namnet på,2 sniglar med snabel vad dom nu heter (stod måne i affären men tvivlar) och en liten Nemo. …
-
- 12 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej Nu har vi köpt en tank på 675L+300L sump som vi tänkte köra med tills vi kommer igång med vårat riktiga projekt på ett par tusen liter. Vi ska ju ha sjöhest farm i det vi har igång nu. Vi har fått nya burken på plats och kör osmosvatten för fullt, tar ju en stund att fylla. Vi ska oppdatera med lite bilder fram mot nästa helg så vi återkommer i denna länk
-
- 19 svar
- 2,2k visningar
-
-
-
-
- 1 svar
- 561 visningar
-
-
Hittar ingen bra forumskategori att skriva denna fråga i så jag lägger den i nybörjardelen. Är ju ändå snart 10 år sedan jag hade igång mitt kar. Finns det bättra underkategori få gärna Admin/Mod flytta tråden. Mitt teknikrum börjar bli färdigt och jag håller på att planera upp de tre visningskaren som kommer vara anslutna. 500l med främst LPS. 240l kub med Anemoner. 180l fiskkar med mjukisar. Jag kommer sikta på att hålla vattenvärden optimalt för mitt 500 liters LPS kar. Mina frågor. 1. Kuben. 240 liter. Hade tänkt att ha två till tre olika Anemoner med Clowner, sandvändare och städpatrull. Inga koralle…
-
- 0 svar
- 458 visningar
-
-
Hej. Undrar varför det blir rött i mitt kar!? Sand och stenar! Riktigt mörk rött..
-
- 20 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag undrar varför borrar man fler än ett hål i sina kar ner till sumpen.
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag har 130L nystartat akvarium i 3 veckor, och nyligen skaffat två clowner och en sandvändare. Och innan det har jag haft 5 eremiter, 5 sniglar samt sandvändand sjösjärnan och allt ser bra ut med rätta vattenvärden. Den ena Clownen äter bra men den andra ville inte äta. Och idag har jag kommit hem och sett den som inte ätit död[emoji17]. Någon som vet orsaken och vad jag bör göra???? Mvh Mudde Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ja, varför kryper saltet? Är det så för alla? Salthalt är 1.025, temp. Stadiga 25grader
-
- 4 svar
- 808 visningar
-
-
Hej! Startade nyss upp mitt första saltkar och till min fasa så låter det jättemycket ifrån röret som går ner till sumpen! Det jag har är Maggie muffler som sitter ovanpå ett 50 mm rör som går rakt ner i sumpen och röret i sumpen slutar ca 1 dm under vattenytan i sumpen! den låter verkligen jättemycket! Hur kommer det sig att den låter så mycket? måste man ha ett visst flöde för att en maggie ska hjälpa eller är det fel nån annanstans? Mvh en nybörjare inom salt som har ljudproblem
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
Som rubriken lyder; varför reagerar koraller på (snabba) ändringar i KH? Att KH är halten av karbonater som buffar mot pH-höjning fattar jag (hyfsat) kemin bakom. Men hur/varför reagerar koraller på karbonathalten? Ändring i osmostrycket? Vad är biokemin bakom deras reaktion? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 8 svar
- 959 visningar
-
-
Hej Jag har nu haft mitt akvarium i ca. 4 månader. Jag har i detta akvarium 1 Fjäril, 1 Kirurg, 1 gobie och 2 räkor. I börjar var det lite grön alger men nu är det enormt med dom. Se bifogad fil! Hoppas det syns på ett ungefär. Vi har 2 sjöborrar som städar akvariet men det räcker inte till. Vad göra? Jag måste putsa rutorna var 3dje dag och gruset var 5 dag för att det ska hållas hyfsat fint. Värderna är följande: Nitrat: 0, nitrit/amonium 0, Fosfat: 0. Vad mer behöver ni veta?
-
- 18 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hejsan! Min euphyllia ser inte så glad ut vet någon varför den ser ut som den ser ut? Mina nia värden ser ut såhär Här är mina värden: fosfat 0 Nitrate 0 Calcium 500 PPM KH 8.0 dKH pH 8.0 nitrite 0
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
varför ska man tillsätta phyto-plankton ? är det bra för djuren i LS en ? kan man tillsätta phyto-plankton om man har uv-c eller tar den död på dom
-
- 10 svar
- 2k visningar
-
-
hej. jag funderar på att köpa ett saltvatten akvarie mellan 150-300Liter. måste man ha en sump eller är det för att slippa ha alla prylar i akvariet, finns det nån annan anledning att ha en sump?
-
- 2 svar
- 844 visningar
-
-
När vi startat upp vårt akvarium och algerna började frodas så köpte vi städpatrull med snäckor och eremiter. När vi sedan fyllde på med sand så fick två av turbosnäckorna problem när de hamnade i gruset. Vi trodde att de höll på med något och lät dem vara. En dag så käkade eremiterna upp den ena så vi frågade här på forumet och fick tipset att vända den kvarvarande mot glaset. Men det var nog för sent och den dog också. Nu på morgonen låg den tredje och kämpade i gruset så jag lade den mot glaset. Om nu turbosnäckor har så svårt i gruset, ska man över huvud ha dem eller finns det någon annan sort som är bättre att ha? Mvh Peter
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Som ni ser på bilden så växer det endast alger på denna punkt på framrutan. Varför kan det vara så?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Läser i min saltvattens bok att vatten vid påfyllning skall vara samma temp som det som är i karet. Hur gör man för att värma det innan - och måste man verkligen göra det? Jag har ca 26 grader i mitt kar som innehåller djur.
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Jag är precis på väg att beställa en powercompact-belysning på 55w till mitt nano på 54 liter. Till den ska jag ha en 15 w actin-lampa. Nu undrar jag om ni tror det kommer bli stora problem med värme/avdustning. Det blir ju ganska mycket watt på lite vatten. Pumpen jag använder är på 18 w, det är allt värmealstrande som finns i karet. Ska bygga in den i en heltäckande ramp som jag monterar 1 elller 2 biltemafläktar i toppen. /Torsten
-
- 1 svar
- 846 visningar
-
-
Tänkte göra en tråd där jag besskriver utvecklingen i vårt saltvattensakvarium. Akvariet har varit igång sedan mitten av november men inte fått så mycket invånare förrän nu. Det som finns i är: 2 ocellaris-clowner 3 chromis viridis 1 midasblenny 2 putsarräkor 1 pepparmintsräka 2 hög trochus 5-6 eremiter 1 långpolypig sarcophyton nästa steg blir att fylla upp med enklare korallfraggar. Long term skall belysningen bytas mot 2st maxspect mazarra X när de väl släpps fiskmässigt känns akvariet rätt färdigt men skulle gärna ha ett litet gäng eviotagobies hovrande ovanför stenen. kanske en clowngoby också. får se.
-
- 15 svar
- 3k visningar
-
-