Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Är det någon som vet vart man kan få tag på lite macroalger? Eller är det någon som har lite att sälja? för jag få f*n inte tag på något av det! /Mvh Tom
-
- 3 svar
- 922 visningar
-
-
-
Hej alla kunniga! Har lite frågor kring sten och vart man kan köpa den då jag startar mitt första saltvattenakvarium just nu. Villket ställe tycker ni är bäst köpa stenen från ? ( i sthlm) funderar på Bromma Zoo, Akvarielagret eller Triton? Och kan man blanda stenar från olika butiker då form och utseende är olika?-sjöhäst Tacksam för alla förslag / Sara
-
- 18 svar
- 2k visningar
-
-
Så har vi äntligen uppgraderat vårat 50 liters kar till ett 240 liters Drog ner till Magnus (draedon) i leksand (ett STORT tack till dej) och köpte lite billig sten för ca 2 veckor sen då vi blev rätt less på att inte kunna köpa några fiskar till karet. Åkte hem och började möblera på en gång eller möblera var kanske lite fel ord,klockan var ju rätt mycket så vi mest pyttsade i stenen och vid det här laget tror jag att vi har möblerat om säkerligen 5 gånger och det vägrar bli bra *suck* Men har sett att det ändå ska i lite till sten + att vi tänkte köpa sand så vi får möblera klart då,hade ju tänkt dra ner till Täby i slutet på november och shoppa lite så förhoppningsvi…
-
- 29 svar
- 3,5k visningar
-
-
Imorgon får vi hem vårt första saltvatten akvarium, nu till min fråga. Enligt försäljaren så är en värmare onödig för osmos vattnet sköter värmen. Nu är jag helt nybörjare på salt vatten akvarium. Men om tempen ska vara 25grader säger vi och vi som bor i svergie med denna bitande kyla får jag inte riktigt det att gå ihop, så om nån snäll själ kunde säga mig om jag ska köpa en värmare eller om et är en onödig kostnad? Vårt kar kommer va på ca 370L + sump. Annars får ni gärna ge oss tips och så hur vi ska starta, är 20kg levande sten ingick i priset. Nu är det ju ett tag innan vi ska hämta levande sten men om man ska räkna så ska de ju va 10% av karet vilket är 37kg så undr…
-
- 2 svar
- 753 visningar
-
-
Här kommer bilder från start till dagens datum Som ni ser så ser det lite grumligt ut för tillfället men beror på alla föroreringar sanden tagit med sig och saltet är tillsatt oxå. Men blivit så mycket bättre sen pump nr 2 gick igång efter ett tags stillestånd.
-
- 44 svar
- 6,2k visningar
-
-
Hej. Här kommer en liten film som jag sammanställt med vårt första saltvattensakvarium. Att observera är kanske att det finns en del nybörjarmisstag som vi gjorde med på filmen. Ni får gärna skicka in svaren på om ni ser vad här på denna tråd Liten kul sak på slutet då jag filmar ner i vattnet med min mobiltelefon! Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla
-
- 13 svar
- 2,4k visningar
-
-
såg att PWSS hade billiga mollyhotell..835:- men det skulle kosta 600 spänn TILL att få det hem..jämmer o elende någon som vet något ställe som ligger närmare halmstad som säljer mollyhotell??
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjena, Kom för några månader sen över ett oförskämt billigt Red sea reefer 250, Nackdelen är att det har extremt mycket märken från en rakbladsskrapa i silikonet i framrutan. Tänkte kolla om man kan skära bort det skadade silikonet och slikona om själv eller om det finns nått företag i mellansverige(Västerås-Sthlm-uppsala) man kan lämna in detta och få det gjort för en rimlig summa. Har för mig att det finns nått företag i bromma som bygger akvarium. Tänkte om man kanske kan kontakta dom. Mvh
-
- 2 svar
- 633 visningar
-
-
Hej! Köpte lite begagnat för ett tag sedan och då fick jag med en hel låda med tester mm. Många va dom har gått ut så jag får tyvärr slänga dom. Nu är min fråga vart man ska kasta dom? går det att hälla ut innehållet i vasken eller ska det lämnas in till någon avfallscentral? Det rör sig om följande om jäkla massas tester, bio starters mm. Kanske är lättare att fråga om det är något man ska tåänka på att absolut inte hälla ut i vasken? =) Mvh
-
- 2 svar
- 530 visningar
-
-
Jag sitter och för krig här hemma nu och har gjort det i över någon månad nu. Kriget är mot cyanon. Av någon anledning har jag rik cyano tillväxt i mitt kar. Det är en svart halvtransparent bomullsaktig variant. Den höll sig i början mest till sanden men nu är den lite överallt. JAg har försökt läsa rätt mycket om den men har inte hittat någon specifik hjälp mot den. Problemet som jag ser det är att jag vill få den att sluta växa, suga upp den som finns är inget större problem. Med vanlig luftslang så är det ganska lätt att få bort den, det mesta lossar ju lätt. Det blir alltid lite kvar här och där men om cyanon var försvagad borde det inte vara något problem. Det jag bl…
-
- 25 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hejsan är det någon som vet vart jag kan få tag på lite snygga makroalger? Dom webbutiker jag sett här i Sverige verkar inte ha så stort utbud. Räcker det med vattenbyten och lite fisk i karet för att hålla dom? Eller måste man bråka med tillsatser av spårämnen. Är väl framför allt dessa sorter som jag skulle vilja lägga vantarna på : Blue Octodes Macro Halymenia Durvillei Dragons Breath Botryocladia - Red Grape Caulerpa Racemosa Grape Caulerpa Krävs något speciellt för att få dom att trivas? Tänkte mest ha makro alger, mjuk koraller zoas och kanske ngn LPS.
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
De kulventiler jag har hittat på nätet ligger runt 600-900kr i plast. Det tycker jag är alldeles för dyrt för mitt lilla nano. Jag söker givet vis billigare ventiler för både till-lopp och retur. Jag blir tacksam om ni kunde tipsa mig om nätsidor och så tar jag över där i från. OBS! Det är kulventiler jag är ute efter. Tack på för hand! MVH!
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Efter år av funderingar så blev det tillslut ett saltvattensakvarium. 160lit med 54lit sump, kul värre, men oj oj vad dyrt det här kommer att bli för troligen blir det ett platsbyggt stort kar innan vi är nöjda. Men nu skall vi få det här att funka... Passar på att kasta ur mig en fråga, det växer i karet, men novis som man är så är det ju svårt att avgöra VAD det är, så vi tar tacksamt emot tips på vad det är på bilderna, det växer för varje dag. ps. Ber om ursäkt för bildkvalitén
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla. Jag är en gammal dykinstruktör som spenderar allt för mycket tid på sitt riktiga jobb och allt för lite tid under ytan... Tanken av att ha ett eget lite rev och lite fisk att ta hand om har alltid lockat. Jag skulle vilja ha ett rev med koraller och fisk man kan hitta runt Thailand och i sydost Asien så man känner sig som hemma ? Nu skulle jag behöva lite tips vart jag ska börja läsa och vad jag ska läsa. Sitter och klickar lite planlöst på forumet men hittar inte ett tydligt ställe där jag ska börja leta. Nybörjarhörnan borde ha några klistrade poster där man kan börja, för nu är det bara en massa frågor som säker får besvaras om och om igen. Anta…
-
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Då hade man köpt dom 3 första fiskarna då..men nu är gramman borta..den hittade sina små gömställen med en gång..2 för och vara exakt..men nu syns den inte ens vid matning:smiley3: ...antigen har den väl fastnat o dött...plockar inte ur saker nej..eller så ligger den bakom karet på golvet..vilken underbar hobby hahah må väl...simma lugnare...
-
- 0 svar
- 602 visningar
-
-
Hej, igår var jag och hämtade mitt första saltkar. Ett begagnat i väldigt fint skick och med någotsånär komplett utrustning. Killen jag köpte det av sa att han aldrig fått det att fungera som ett saltkar och hade därför haft malawiciklider däri istället. Imorse när jag gick igenom vad det var för prylar som hade följt med akvariet så hittar jag en tub silikon i en påse. Men vad är det för silikon? Jo, våtrumssilikon! På avrinningsröret ner till sumpen har han satt dit bland annat lavasten med våtrumssilikon för att dölja röret. Min plan är förstås att ta bort så mycket jag bara kan av silikonet. Men är det någon här som kan säga hur giftigt det är efter att ha varit förs…
-
Har precis startat upp ett 240L kar. Då tekniken är dyr så har jag ingen osmos. Ersätter nu dunstat vatten med granvatten, skall jag ha något vattenberedningsmedel i kranvattnet? Skall jag förbereda kranvattnet på något sätt? Osmos kommer senare. Obs! Skall köra Fish Only. /Peter
-
- 3 svar
- 895 visningar
-
-
Ni som hartagit med vatten hemsom redan är inkört från ett annat kar....hur har ni gjort när ni ska ta med det? några bra och smidiga förslag skulle sitta fint
-
har höga värden på nitrit o nitrat men undrar om jag skall köra vatten byten under ikörning eller ej? för att evt sänka värdena lite vilket dom väl gör om ja gör vatten byte ?
-
- 7 svar
- 992 visningar
-
-
Hej tänkte göra ett vatten byte i dag! hur mycket vatten bör jag byta på 550 liter? är det 10% eller 25% man ska man byta varje vecka?
-
- 4 svar
- 770 visningar
-
-
Läste precis en intressant tråd på ReefCentral om för och nackdelar med att köra utan skummare, och blev lite nyfiken på vilka erfarenheter som finns samlade här. Mitt eget kar närmar sig uppstart och jag kommer att köra skummaren på timer till en början. Jag kommer även att stoppa in en vattenfalls ATS i sumpen för att ta det fosfat/nitrat och annat som inte skummaren hanterar. Kanske lite levande sten även i sumpen. Så nu är jag nyfiken på hur alla ni andra har gjort för att få en bra rening av vattnet. Vad har funkat och vad har inte funkat (skummare,removers,dsb,refugium,ats och annat)?
-
- 18 svar
- 2,4k visningar
- 1 följare
-
-
Har nu ett 60 liters och ska uppgradea till 110 liter.. Har en pump på 1000l/h räcker detta eller bör jag skaffa en pump till minsta jag kunde hitta låg på 450 l/h blir de för mycket tror ni?? Har ju trots allt 1000 l/h i ett 60-liters nu.. Mvh F
-
Hej, jag bor nära havet i GBG, fick en tips som jag behöver förklaring. kan men använda vatten från havet? hur fungerar havsvatten i vårt kar, skulle den skada hela kar ? behöver vi göra tester för olika ämne? har nån testat det. Tack om nån som svarar . MVH Patrik
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej, en liten fråga från en novis(mitt första inlägg:)). Jag har läst på olika ställen att vatten som man har kalkfilter på, absolut inte duger som saltvattensakvarievatten. Däremot skall man ha ett jonbytarfileter som gör vattnet mjukt separat alternativt ett osmosfilter att köra vattnet igenom... I huset vi bor i har vi ett Aqua Expert Maxi: "Vattenfilter med en jonbytarmassa som "suger" åt sig kalken så att vatten blir avhärdat och fritt från kalk. Vattenfiltret backspolas/regenereras med en saltlösning. Backspolningen är automatisk men salt måste fyllas på regelbundet." Betyder detta att detta vatten inte går att använda? Värdena är NO3- 10 mg/l NO2- 0 mg/l GH <…
-
- 11 svar
- 2,3k visningar
-