Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Mudar,

Hjälp med identifiering Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 607 visningar
  2. Started by Ted,

Hej alla Har en gul tang som som behöver komma upp ur tanken. Hur skulle ni göra? Håv? Fälla - om ja - vilken? Eller en diy-fälla? Hör av er med tips Med vänlig hälsning, Ted Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 1 svar
    • 607 visningar
  3. Started by Granholm,

Tjoho! Ny på det här med saltvatten men har läst runt mycket nu under en tid och tänker dra igång ett projekt. Har bestämt mig för att dra igång ett 170 liters kar med sump på 60 liter. I helgen ska jag bygga bänk är det tänkt så nu är det hög tid att fixa det tekniska. Har fastnat lite vid belysningsdelen. Har nog bestämt mig för en led-ramp men vilken ska man ha? Det är ju ändå ganska dyra grejer. Måtten på karet är 100x40x50 (LxDxH) Även skummare är inte bestämt vad tror ni om denna? http://www.tritonakvarium.se/deltec-mc-500-skummare/2585-0 Hade vart fint och dubbelkolla lite innan jag beställer, annars visar det sig att jag har varit ute och cyklat någonstans. Jättet…

• 0 svar
    • 606 visningar
  4. Started by magnus1982,

om det nu är så att vissa koraller kan breda ut sig, hur gör folk då.? ansar dem eller hur gör man? vad gör man av det man ansar isf oh hur gör man osv? kan tänka mig att folk odlar vidare på skotten men det kan väl man inte säga att alla gör? är en euphyllia en mjukis eller lps, sps? skötsel info tack eller bifogning till en sida där det står. verkar vara ett bra komplement till anemonerna, även om det känns att kanske en clavularia kan vara det med sina svajjiga ben tack tack

• 2 svar
    • 606 visningar
  5. Started by Belunn,

Tog över ett akvarium för drygt 2 månader sedan. Akvariet har varit igång länge och det följde med mycket levande sten. Dock är inte nitratvärdena så bra så det jobbar jag med, ligger stadigt 25-50. Men det jag funderar över nu är min sand och inte nitratet. Jag har tillsatt ny sand till Akvariet och den har blivit väldigt brun och full av alger. Jag har förstått att detta är normalt för ny sand och att det tar ett tag för den att mogna. Men hur lång tid ska man räkna med att detta tar? Och ska man rengöra eller röra runt i sanden under denna tiden eller ska man låta den vara så att den får mogna ifred? Har varit sådan flera veckor nu redan. Men det kanske är mitt höga n…

6. Tips på en skummare som passat till ett AQUAEL ReefMAX 105 l ? Skulle behöva en som är lite mer effektiv. Tack på förhand och trevlig helg på er alla!

• 0 svar
    • 606 visningar
  7. Started by Randomkille,

Idag när jag kollade på en av eremiterna såg jag nånting som bor i min eremits skal, det är som en svart snabel i mitten med två vita snablar på sidorna... Ibland drar den in ”snablarna” och ibland ut, Hade gärna uppskattat hjälp med att identifiera vad det kan vara mvh Nils

8. Started by ubjs,

Hej Tänkte inhandla en sexbandad wrasse för att den ska käka plattmaskar men dom är ökända hoppare (inte plattmaskarna alltså). Lägg på täckglas då är väl det självklara rådet, problemet är bara att då blir det för varmt i akvariet pga enbart belysningen, 4 T5 till 144 liter, ett täckglas har jag så det gäller enbart baksidan av akvariet. Funderar på att handla fibernät hos Bauhaus och fästa på något sätt. Men det kanske finns någon här som har en bättre idé? Mvh UB

• 1 svar
    • 605 visningar
  9. Started by Henrik dahlström,

Hej Ska starta upp ett salt kar 180 liter Och har lite funderingar på hur streamern ska placeras höjd mässigt O vart den ska vinklas??

10. Started by jetstar,

Är helt såld på denna hobby! verkligen glad att jag prövade! har startat ett till projekt för några veckor sen! 30L nano med en hög möbel passar jättebra i mitt "matrum" i det har jag typ 4-5kg LS ca1kg Levande sand, streamerpump på 2000l/h samt en filterpump på 400L/h en doppvärmare som jag ska byta ut för denna är skit då man inte kan ställa tempen mao så kör den på och värmer lätt vattnet till typ 30 grader! belysningen jag har nu är ett 11w rör samt en liten led belysning 36 små leds med blåa och vita leds! verkar fungera rätt ok det växer iaf saker från LSn:-) ska byta röret mot ett 26w samt köpa en till led av samma sort så borde det räcka perfekt sen! jag har inte…

• 0 svar
    • 605 visningar
  11. Started by Thommy,

Hejsan någon här som har tänkt på att när man kör med aktivt kol så skummar det betydligt sämmre.Jag tyckte att min skummare var bra blöt,å kom tänka på det.Så jag tog bort kolet å 2 dar äfter skummar det ordentligt i gen.Har ja rätt där tro eller en inbildning.

• 0 svar
    • 605 visningar
  12. Started by adels_reef,

Hej Behöver lite smakråd. Har förlorat en hel del koraller och innan fler inköp så kanske man skulle passa på att göra något med scapen. Har ni några tips och idéer. ? Just nu har jag 2 stora "Plattor" och en lite högre sten konstruktion. Funderar på om man ska få in något mer på höjden med små platåer. Kanske flytta stenen till höger mer åt mitten och ha något vid överrinningsboxen till höger Bifogar bilder. Den smutsiga rutan bjuder jag på.

13. Started by Freddess,

Hejsan. Funderar på att starta ett aquael nano reef 30. Ca 3kg ls och levande sand på det. Tänkte höra vilket städ gäng man bör sätta in. Blir kanske ev någon liten fisk sen.

• 0 svar
    • 603 visningar
  14. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 603 visningar
  15. Started by SaltMicke,

Hej! Söker någon i göteborgsområdet som man kan köpa eller låna 2st hålsågar av. Känns onödigt att köpa borr då det bara är 2 hål som skall borras. Eller om någon möjligtvis vet någon glasfirma som är hjälpsamma?

• 1 svar
    • 601 visningar
  16. Started by Freddesss,

Ni som har kvar orginalfiltert i Lido 120, vad kör ni med? Några av svamparna eller bara typ kol och fosfatremovers?

• 0 svar
    • 600 visningar
  17. Started by Jonas Olausson,

Tjenare! någon som har tagit bort övre ramen på ett akvastabil 275l eller vet om det är möjligt eller om dom är medräknade i bärigheten?

18. Started by Datzun,

Jag kör Triton Core7 Other methods som balling+spårelement. Ponera att samtliga värdena enligt Tritontest eller liknande är perfekta, är det nån mening att också köra något av alla ”color program” som finns på marknaden, för att få bättre färger? Eller blir det knas?

• Gilla
    • 2 svar
    • 597 visningar
  19. Started by accsel,

Har ett litet kar på 31 liter och iom en beställning från PWSS tänkte jag köpa något att ha i filtret. Mitt Cocoon-kar har ett hang-on filter som inte används nu och tänkte fylla det och använda så det gör lite nytta. Är pellets som typ Easylife Symbiont användbart och kan det göra någon nytta att hjälpa LS med nedbrytning? http://www.pwss.se/product.php?productid=7790&cat=1184&page=1 Är aktivt kol bättre och vet någon om det finns nånstans på nätet? Tack!

• 3 svar
    • 597 visningar
  20. Started by Vingen,

hej alla, jag undrar vart ni köper era kalibrering vätska till ozon proben? allt jag hittar kostar en del i inköp.

• 0 svar
    • 596 visningar
  21. Started by Xquiz,

Fick hem LS för nån dag sen, och med den hängde de med en krabba och något som liknar en vanlig "spindel" skulle behöva hjälp med identifiering utav dessa, krabban åker ner i sumpen vilket dom då jag icke tänker köra fish-only. Sorry för dålig kvalité på bilderna. Den som sitter på håven är alltså krabban. Och givetvis en bild på hela karet, inväntar sand och 20kg LS till nu imorgon totalt 40kg LS

• 0 svar
    • 595 visningar
  22. Started by Randomkille,

Nu när jag kom hem från skolan så såg jag att min acropora har blivit väldigt blek på en av topparna, Kh, mg och calcium är bra förutom att mg o ca ligger lite över än vad man ska ha... Nitrat ligger på 0-2, det enda jag kan tänka på är att jag ändrade streamern som satt väldigt nära korallen.. Hjälp behövs tack

• 1 svar
    • 595 visningar
  23. Started by jay05,

Hej jag hade problem med rött slemm ett tag sen och använde red slime remover och det hjälpte men efter vattenbytet så börjar slimet dyka upp igen lite här o var och jag undrar om det är för jag inte använder osmosvatten eller kan det vara nåt annat och isåfall vilka sätt finns det of örbereda vattnet på för påfilning? Är tacksam för alla svar MVH J

• 0 svar
    • 595 visningar
  24. Started by Nille83,

Håller på med mitt RSM 250C, så såg jag att det finns något att köpa till som heter "Chiller pump" är det ett måste? Och var kan man köpa det?

• 2 svar
    • 595 visningar
  25. Started by Twik,

Hej! Jag ska starta upp mitt första saltvattensakvarium de närmsta veckorna och försöker förbereda mig med kunskap och teknik. Tänkte försöka köra på Lasses metod så gott det går men har några frågor och små förvirringar. 1. Jag lägger alltså i levande sten och sand, fyller på med vatten och blandar sedan i salt och värmer? Eller blandar man saltvatten och värmer utanför och sen häller i det? 2. En del av den levande stenen jag har köpt har några mjukkoraller och eremitkräftor på sig från den tidigare ägaren och ligger i ett litet kar med cirkulation och hans saltvatten. Lägger jag i dessa också direkt eller väntar och tillför de till scape…

• Tack
    • 3 svar
    • 594 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.