Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Nille83,

Håller på med mitt RSM 250C, så såg jag att det finns något att köpa till som heter "Chiller pump" är det ett måste? Och var kan man köpa det?

• 2 svar
    • 522 visningar
  2. Started by Thomas_W,

....fått upp några bilder på mittt första saltvattenskar i galleriet. Det ser kanske inte sådär jättemycket ut för världen ännu, särskilt inte med den där lilla Fluvalen uppe i vänstra hörnet, som jag än så länge använder för att filtrera lite mekaniskt. Karet har trots allt bara varit igång i snart fyra månader allt som allt. Tekniken består av en Deltec MCE 600 (nya versionen som tydligen är upp till 700-800 liter), en Tunze streamer som drar runt 5500 l/h. En jägervärmare (intressant info, va? ), samt en 250 W MH som belysning (med 20 000 K i lampan). Kör endast med RO-vatten, och värdena ter sig stabiia. Fiskbeståndet består av ett par Ocellarisclowner, en Blennid…

• 0 svar
    • 521 visningar
  3. Hej, Efter att ha läst många andra inlägg här på forumet så verkar det som om Tunze doc 9005 borde vara den mest passande skummaren för mig. Kan någon ge mig tips om andra impellerskummare som klarar samma belastning och som är i samma kompakta storlek men som är något billigare än Tunze. Jag var tidigare inne på Deltec 500 men jag gillar inte att den är så bred. VH / Dominique

• 0 svar
    • 521 visningar
  4. Started by KMG,

Hej! Om jag vill öka pH (ligger på 7.6) men inte kalciumnivån (ligger på 420). Hur gör jag bäst då? Natriumkarbonat och bikarbonat (ligger på kH 8)? Co2 scrubber på in luft till skummare? Ligger i fejd med dinoflagellater och begynnande red turf...

5. Started by Tedd,

Hej alla! Jag vill uppgradera från mitt 100 liters juwel till mitt juwel 240 sötvatten, men jag vet inte hur jag ska gå till väga, sist jag uppgraderade dog min putsräka när jag uppgraderade från 40liter till 100 liters. Av en som heter Micke på forumet ska jag köpa ca 15kg mer levande sten av så då kommer jag totalt ha 25kg levande sten redo. Funderar på nån påse levande sand till. Det är det här med cirkulationen som jag undrar om jag måste få bättre? Har två koralia 3 pumpar och en som gör 1100l/h som är till ytavrinnaren. Hur ska jag göra utan att skada min små vänner? ^^ Kan lägga till att jag även skulle få hans lilla nemo då den inte kommer trivas utan levande sten…

• 0 svar
    • 521 visningar
  6. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 520 visningar
  7. Started by rolnor,

Har en tydlig nu vad jag tror är en dominant hona (den största fisken) och en dominant hane. Dom verkar ha bildat ett par och är hela tiden nära varandra. Honan beter sej som dom jag sett på youtube som parar sej. Jag undrar om det finns något jag kan göra för att underlätta lek? Har sett att dom verkar gilla en gammal lerkruka/blomkruka att hålla till i när dom lägger rom. Dom två andra clownerna slåss om positionerna under i hierarkin, den ena är något större och är ganska aggressiv mot den allra minsta.

• 0 svar
    • 520 visningar
  8. Started by Datzun,

Reser i jobbet och tänkte skaffa foderautomat. Vilken slags fästen har de vanligare modellerna? Tror ni det finns någon som kan fästas på kanten till Red Sea Max 400? //Fredrik

• Gilla
    • 1 svar
    • 520 visningar
  9. Started by Catfish,

Hej!

• 0 svar
    • 517 visningar
  10. Started by SaltisLinda123,

Hur får man bort skivor på bästa sätt ?

• 2 svar
    • 517 visningar
  11. Started by montana_79,

Hej, Min anemon har munnen utanför, det har varit så under några dagar. Vad kan det vara för tecken? Alla mina värden är ok.

• 0 svar
    • 517 visningar
  12. I would really appreciate all feedback.Finally I have started assembling my tank and now working with sump phase. It has been on hold for three years since priories changed with new born back then and I have been stuck few days with how to setup the baffles in the sump to have silent water flow from one section to the other with different water height levels.Whole setup is like in pic_01Quick factsLeft to right1- Fuge 50*40*40=80L2-Media/Frag section~38*30*40=45L3- Return section 30*40*20=24L4- Pump off=24L back from overflow+display tank5- return section will hold half of the water when pump isoff and section 2 and 3 will hold the rest.The skimmer outlet will be above th…

• 0 svar
    • 517 visningar
  13. Started by harrgustav98,

hej jag har nu fått igång ett 200L akvarie som inte är klart än men jag har lagt i en ganska stor eremit som min pappa tänkte slänga men gör den så att man får de här algchockerna snabbare så att man kan få igång det snabbare?

• 1 svar
    • 517 visningar
  14. Started by Lars brännvall,

Hej skulle behöva förstå hur man bygger en sump. Har kollat massor av ritningar hur man bygger men jag förstår inte hur vattnet kommer in i sumpen och vilken storlek på returpumpen det ska vara. Är det 2 lika pumpar in och ut? Vill bygga så enkel och kompakt som möjligt.

• 1 svar
    • 516 visningar
  15. Started by Mudar,

Hjälp med identifiering Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 516 visningar
  16. Hej, Jag undrar om det är något som gör att symphyllian inte mår bra: den verkar få ett svart ställe. Det är samma som drog samman sig så mycket när jag flyttade in zoas bredvid. Jag flyttade den längre bort och den mådde bra igen, kändes det som. Men nu har den fått denna svarta fläck (se bild; förlåt, kameran är rätt så dålig). Kan det vara stress, dålig ljus (vi har beställd nya ljusrör, men de anländer först i veckan) eller - ännu värre - en sjukdom /parasit?

• 0 svar
    • 516 visningar
  17. Started by SaltMicke,

Hej! Söker någon i göteborgsområdet som man kan köpa eller låna 2st hålsågar av. Känns onödigt att köpa borr då det bara är 2 hål som skall borras. Eller om någon möjligtvis vet någon glasfirma som är hjälpsamma?

• 1 svar
    • 516 visningar
  18. Started by accsel,

Har ett litet kar på 31 liter och iom en beställning från PWSS tänkte jag köpa något att ha i filtret. Mitt Cocoon-kar har ett hang-on filter som inte används nu och tänkte fylla det och använda så det gör lite nytta. Är pellets som typ Easylife Symbiont användbart och kan det göra någon nytta att hjälpa LS med nedbrytning? http://www.pwss.se/product.php?productid=7790&cat=1184&page=1 Är aktivt kol bättre och vet någon om det finns nånstans på nätet? Tack!

• 3 svar
    • 515 visningar
  19. Started by Henrik dahlström,

Hej Ska starta upp ett salt kar 180 liter Och har lite funderingar på hur streamern ska placeras höjd mässigt O vart den ska vinklas??

20. Started by Randomkille,

Idag när jag kollade på en av eremiterna såg jag nånting som bor i min eremits skal, det är som en svart snabel i mitten med två vita snablar på sidorna... Ibland drar den in ”snablarna” och ibland ut, Hade gärna uppskattat hjälp med att identifiera vad det kan vara mvh Nils

21. Started by mcjagg,

hej jag ska blanda potassium i en 500ml flaska men hittar inte mix förhållandena vet att jag läst det här nånstans någon kanske har det i minnet mvh Frank

• Gilla
    • 2 svar
    • 514 visningar
  22. Started by Tomacee83,

Har 2 clowner från start, men dom är odlade utan anemon så dom fattar inte grejjen. Så ja köpte 2 till som visste vad en anemon var och som säljaren då sa att det säkert skulle gå och dom nya kunde visa hur en anemon skulle brukas. Men dom nya blir totalt söndermobbade av dom nya och dom nya gör inget motstånd överhuvudtaget. Satte över de nya i sumpen så länge, ska man släppa tillbaks dom å så får dom hålla på en stund, eller kommer detta bara sluta med döden? Tycker akvariet är tillräckligt stor för att dom ska kunna ha två revir. Men dom gamla som bara var på vänstersidan av akvariet är nu över allt där de nya är:(

• 2 svar
    • 513 visningar
  23. Started by taspan78,

Hej jag började få coralin inte bara på min LS men också på bakrutan av karet ...men ska man skrapa bort den från karet eller går det inte att ta bort den? vad tycker ni? tack på förhand tas

• Gilla
    • 4 svar
    • 513 visningar
  24. Started by Daniel Fahlström,

Hej! jag behöver limma tillbaka plastgallret som sitter vid ytavrinningen och undrar vilket typ av lim jag bör använda som inte är giftigt för mitt levande! Tacksam för svar! /Daniel

• 1 svar
    • 510 visningar
  25. Tips på en skummare som passat till ett AQUAEL ReefMAX 105 l ? Skulle behöva en som är lite mer effektiv. Tack på förhand och trevlig helg på er alla!

• 0 svar
    • 510 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.