Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Henrik dahlström,

Hej Ska starta upp ett salt kar 180 liter Och har lite funderingar på hur streamern ska placeras höjd mässigt O vart den ska vinklas??

2. Started by Zigmund,

Har en "sjöborre " tror det är en Arbacia lixula . Hade inte satt dit kammen på avrinningen och nu sitter han i facket . Den sitter högt upp ,men den sitter fast på rutan, försökt med ett glas och plastbytta men vill inte ta i så den skadar sig ! Måste jag ta ner vattennivån för den ska släppa eller vågar jag putta upp den med kraft . Han verkar dock trivas där men han kommer inte kunna komma ut när jag monterat kammen Mvh : Fredrik

• 0 svar
    • 575 visningar
  3. Started by Jonas Olausson,

Tjenare! någon som har tagit bort övre ramen på ett akvastabil 275l eller vet om det är möjligt eller om dom är medräknade i bärigheten?

4. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 573 visningar
  5. Started by mcjagg,

hej jag ska blanda potassium i en 500ml flaska men hittar inte mix förhållandena vet att jag läst det här nånstans någon kanske har det i minnet mvh Frank

• Gilla
    • 2 svar
    • 573 visningar
  6. Started by pegekin,

Tänkte visa lite nya bilder nu när jag satt in lite mera LS och lite sand. Har även satt in lite turbosar och eremiter och som synes så har dom mycket att göra ännu efter min algbombsexplotion. Hade ljuset på bara när jag tog korten,måste ju ha de släckt ännu några dagar. Man känner sig som barnen på Julafton. Ja, jag vet, Det stavas TÅLAMOD (JOBBIGT ORD FÖR DEN DELEN)

• 2 svar
    • 572 visningar
  7. Started by SaltMicke,

Hej! Söker någon i göteborgsområdet som man kan köpa eller låna 2st hålsågar av. Känns onödigt att köpa borr då det bara är 2 hål som skall borras. Eller om någon möjligtvis vet någon glasfirma som är hjälpsamma?

• 1 svar
    • 572 visningar
  8. Started by Randomkille,

Idag när jag kollade på en av eremiterna såg jag nånting som bor i min eremits skal, det är som en svart snabel i mitten med två vita snablar på sidorna... Ibland drar den in ”snablarna” och ibland ut, Hade gärna uppskattat hjälp med att identifiera vad det kan vara mvh Nils

9. Started by linen351,

Vad tror ni?

10. Started by Leoparden,

Hej allihopa! Köpte idag en grön stjärnpolyp som var jättestor grön och fin i butiken. När de stoppade ner den i påsen drog den in sig så man bara såg ett lila skinn liksom. Nu 3 timmar senare har den fortfarande inte vecklat ut sig, hur lång tid kan det ta?

• 2 svar
    • 569 visningar
  11. Started by magnus1982,

hej igen på er! tänkte bara höra en liten sak med er. efter lite ombyggnation i karet när jag införde min bubbelkorall så drog den självklart ihop sig. dagen efter när jag kom hem från jobb så hade den slagit ut om än inte fullt ut. men där hängde även brun liknande trådar från den. någon som kan säga mig vad det är? var det dött material eller så pga stess av korall. sen för det mig vidare till mina två clowner, dem verkar må väldigt bra vad jag än gör i karet vilket är kul, är inte alls skygga. efter läggdags så satte jag mit och titta in i karet i mörkret och då såg jag att en av clownerna strök sig mot min bubbelkorall. vad kan det innebära. att den sover där eller?…

• 0 svar
    • 569 visningar
  12. Started by predator81,

Nu har jag äntligen köpt Clownfiskar och dem verka må bra

• 0 svar
    • 568 visningar
  13. Started by Ted,

Hej alla Har en gul tang som som behöver komma upp ur tanken. Hur skulle ni göra? Håv? Fälla - om ja - vilken? Eller en diy-fälla? Hör av er med tips Med vänlig hälsning, Ted Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 1 svar
    • 568 visningar
  14. Started by accsel,

Har ett litet kar på 31 liter och iom en beställning från PWSS tänkte jag köpa något att ha i filtret. Mitt Cocoon-kar har ett hang-on filter som inte används nu och tänkte fylla det och använda så det gör lite nytta. Är pellets som typ Easylife Symbiont användbart och kan det göra någon nytta att hjälpa LS med nedbrytning? http://www.pwss.se/product.php?productid=7790&cat=1184&page=1 Är aktivt kol bättre och vet någon om det finns nånstans på nätet? Tack!

• 3 svar
    • 567 visningar
  15. Started by Leoparden,

Åsikter om denna behandlingen mot dinos? Ska vara den som tidigare hette ultra algea X https://www.tritonakvarium.se/product/fm-ultra-dino-x

• 0 svar
    • 567 visningar
  16. Started by Kn0tan,

Köpte mig en eremit för en vecka sedan och det visade sig vara en vandal/ligist, den flyttar omkring mina små fraggstenar med knappar på ... Så frågan är vilket korall lim är att föredra (som funkar) har kollat runt på forumet och inte fått något klart vinnarlim till mitt fraggproblem. Det jag har inom shopping avstånd är av typerna Deltec och ett no-name knådbart korall-lim enligt salthandlarens hemsida. Har även uppmärksammat att limmerna kan gå ur datum och då är fråga nr2 om dom går ut ur datum fortare om man öppnar förpackningen?... tänkte så att dom inte springer ur datum innan jag har hunnit använda allt. Mvh / Tony <--- Den ondsinta vandalen

• 2 svar
    • 567 visningar
  17. Started by ralle1424,

Om man har osmos,skummare och cirkulationspump behöver man då ha några andra filter?

• 1 svar
    • 567 visningar
  18. Started by Nille83,

Håller på med mitt RSM 250C, så såg jag att det finns något att köpa till som heter "Chiller pump" är det ett måste? Och var kan man köpa det?

• 2 svar
    • 567 visningar
  19. Started by fotte,

Hej! har till mitt lilla kar 2st lysrör ett blått och ett vitt, varav att jag nyss upptäckte att det blåa slutat fungera (ca 2 månader gammalt lite väl tidigt att gå sönder? ) Frågan som lyder är då; kan jag vänta tills imorgon med att fixa nytt och bara låta det vita lysa sålänge?

• 2 svar
    • 566 visningar
  20. Started by sylle,

Är man 15 så vet man sådant men själv måste jag fråga har några bilder jag vill få in men ...

• 2 svar
    • 564 visningar
  21. Tips på en skummare som passat till ett AQUAEL ReefMAX 105 l ? Skulle behöva en som är lite mer effektiv. Tack på förhand och trevlig helg på er alla!

• 0 svar
    • 564 visningar
  22. Hej, Jag undrar om det är något som gör att symphyllian inte mår bra: den verkar få ett svart ställe. Det är samma som drog samman sig så mycket när jag flyttade in zoas bredvid. Jag flyttade den längre bort och den mådde bra igen, kändes det som. Men nu har den fått denna svarta fläck (se bild; förlåt, kameran är rätt så dålig). Kan det vara stress, dålig ljus (vi har beställd nya ljusrör, men de anländer först i veckan) eller - ännu värre - en sjukdom /parasit?

• 0 svar
    • 563 visningar
  23. Started by piffis,

Hej, karet är ca 2mån nu och det börjar dyka upp saker man själv kanske inte medverkat till 😆 jag har lite kalkmaskar på stenen som jag förstått är bra.. dessa har röda spröt som kommer ut. Markerade med grön ring i bild. sen finns gamla rester av sådana vermetider(?) som är som taggar. De verkar dock döda för jag ser inga slemmiga nät eller strängar från dem. Markerade med blå ring.. men jag kan inte minnas att jag sett de vita sakerna i de röda ringarna innan. Känns som de tillkommit. Vad kan detta vara? bra eller dåliga? 😆

• Gilla
    • 1 svar
    • 562 visningar
  24. Started by Mrbw,

Jag kör med stängd ramp / kåpa som det är idag, men jag vill skaffa en öppen ramp istället. Men då vi har redan hög luftfuktighet i huset som det är idag, plus att jag är astmatiker, vill min far inte skaffa en hängandes ramp. Då undrar jag, hur mycket mer skulle ett 350L med öppen ramp avdunsta jämfört med stängd ramp? Och vad är för-nackdelarna med de olika två alternativen? Det är snyggare, lättare att komma åt i akvariet etc, men det hjälper även med att hålla stabilare kh om jag inte är helt ute och cyklar? Vad finns det mer för för-nackdelar?

• 0 svar
    • 561 visningar
  25. Started by Fredrik V,

Hej, Någon klok som kan gissa om detta är Marin HLLE som min palettkirurg fått? Vill minnas att hon alltid haft dessa märken vid ögonen sedan jag fick henne. Matar med pellets och sjögräs. Tyvärr de bästa bilderna jag lyckades få till...

• 2 svar
    • 561 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.