Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag ska nu beställa två glasskivor (de som sitter i hörnen på bilden) och be en glasmästare borra hålet åt mig i bottnen uppe i vänstra hörnet. Lite frågor. Kan jag ha det så här? Med två lådor, ytavrinning + doppvärmare i ena, och inblås från ytavrinningen (ingen sump planerad än), doppvärmare och utblås i andra hörnet? Hur stort behöver/bör varje hörn vara? Hur stort behöver/bör hålet i bottnen från ytavrinningen vara? Och när jag väl fått hålet borrat, är det bara att åka till nån VVS affär eller dylikt och köpa egna rör och egna kopplingar och sätta på? Inget som glasmästaren behöver göra direkt efter borrat hål? Något mer jag behöver tänka på? Något jag glömt? Jag ha…
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej. Jag undrar om det finns någon bra och billig glasmästare i göteborg.All tips är välkomna.
-
- 5 svar
- 983 visningar
-
-
Har ett 500 litersakvarium jag hade tänkt förvandla till en levande möbel(dvs ett saltvattensakvarium). Men har även ett 100 liters jag först hade tänkt prova med för att komma igång och få in känslan för saltvatten, lära mig systemet osv. Vad krävs mer än cirkulationspumpar och då saltvatten för att få en stabil miljö? utgå från det nödvändigaste nu eftersom jag är nybörjare inom området och hade tänkt starta lite lätt och enkelt.
-
- 7 svar
- 992 visningar
-
-
-
Hej hej! Ny här på saltvattensguiden :-) Jag har ett clownhotell på 58 liter som jag har haft igång i några månader. Men pga att jag skulle flytta så har jag ännu inte införskaffat fisk och koraller. Det som finns i akvariet är levande sten, en korall, sniglar, eremitkräftor och en sjöstjärna. Jag har nu flyttat och vill börja med min nya hobby:-) Problemet är att jag fått en hel del glasrosor som jag vill bli av med.... Då jag fattat det som att de är rätt skadliga? Hur gör jag? I samband med flytten så försökte jag "nypa" bort dom men det gick ju inte så bra eftersom dom drar ihop sig när man kommer nära... Tar gärna emot alla tips jag kan få! MVH Tilisol
-
nu börjar ja blir rätt less på dessa kisel alger i karet. dom täcker varje sten och hela botten i karet, hur ska ja göra för att bli av me skiten? ja kör med osmos och byter vattnet regelbundet 1 gång i månaden. jag har dragit ner på antalet ljus timmar med metallhalogenen, jag har även testat köra med uvc men ingen skillnad. alla vatten tester ligger inom de parametrar det skall göra, och jag har även testat att höja salt halten från 1.022 upp till 1.025 men det händer inget. några tips?
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
så VAR VI äntligen på gång igen. Minna djupaste ursäkter för min frånvaro denna tid. men det kändes inte rätt att tjata vidare då jag var tvungen att lägga allt salt åt sidan & jag har också haft det lite besvärligt i livet i almenhet MEN som sagt då var vi igång igen SAMMA burk Samma lev. osv (beräknad lev på grund av värme ) Maj -Jun 40-50 kg (lite öppet för närvarande MEN det lutar mot 50 ) Levande sten Salt MYCKET bra STOR Skummare ( som kommer vara i akvariet ) ytavsug (som jag kommer koppla till en fluval 202 utefilter med Korralgrus som bio filter ) cirkulationspumpar (10 % av burken ) samt kommer äv…
-
- 4 svar
- 856 visningar
-
-
Hej! Jag har kollat runt på det här med saltvattenskar en tid nu och kommit fram till att jag nog vill ha ett Red Sea Max 130liter (till att börja med;)) Men har läst mig till att det bara har två T5 ljusrör i rampen, är detta verkligen tillräckligt om man vill kunna hålla olika slags koraller och anemoner etc? Vill ju kunna bygga ett gediget rev med alla olika slags invånare som alla ska trivas. Finns det någon slags "extra-belysning" som man kan sätta in i karet om det nu är för lite med de som sitter i från början? Tycker ju att ett komplett saltkar bör vara komplett? Tacksam för all hjälp! MVH Amanda
-
Tjenare! Håller på att starta upp ett 450 liters akvarium nu under tiden som jag håller på med mitt rsm 130 kar! Jag har en Fluval 403 Utanstående pump som Jag har Tänkt att använda mig av! Snackade lite med bengan ute på Marinakvariet om vad han tycker att jag ska ha i den! vill ju ha den som reningsverk då jag ska ha tunze streamer cirkulationspumpar i och en Mce 600 skummare! Han sa att han tyckte jag skulle ha Rowaphose liggandes i en strumpa i! men vad jag har förstått så finns det ett fack i mce600 som man kan hänga en strumpa i! Eftersom Bengan verkar vara lite anti biobollar och mackaroner så förstod jag inte själva syftet med reningsverket då ? Det finns 3 fac…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Det är så att jag skaffade mig en goby i form av Amblyeleotris randalli och en pistolräka i form av Alpheus randalli, de har nu gått i mitt akvarium i 10 dagar men de har inte hittat varandra ännu. Räkan var ingen jätte men jag hör den dagligen (framförallt på natten) så jag vet att den finns där i nånstans. Jag har inte sett den på en vecka nu, men som sagt vet jag att den lever eftersom jag hör den. Gobyn är ute hela tiden, och jösses vad vacker den är! Min fråga till er som besitter på G+PR symbios hur länge det tog innan era kryp fann varandra? Jag vet om att det är högst inviduellt från individ till individ. Jag gjorde så att jag la i båda samtidigt bredvid vara…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Håller på planera inför inköp av akvarium nu och jag och sambon försöker kommer överens om vart det ska placeras. Ett av förslagen är på ett ställe där maxutrymme är 120cm och de andra har jag blivit begränsat av sambon till 150cm. Något värt att veta är att jag hade tänkt bygga ställningen själv då jag inte vill ha aluminiumställning Min första fråga är hur lång (på ett ungefär) en sump för ett 120-130x60x60 akvarium behöver vara? Jag skulle nämligen helst vilja ha ett mindre akvarium eller liknande bredvid sumpen som jag kan fylla med osmosvatten för påfyllning av det avdunstade. Jag vill helst inte ha en tank under 120cm lång så om det stod på de mindre stället så kan …
-
- 72 svar
- 5k visningar
-
-
Vad heter Clownerna och vad är det för en anemon? Är den aggressiv? den flyttar runt... Matar Clownerna den? Kolla så den knyter sig... Japp... min EOS är laddad.... och japp... jag har skaffat en liten tank oxå... Enjoy!!
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena! Jag har haft igång mitt akvarium i en och en halv månad nu och fått i ett par små koraller, ett par fiskar och några andra kryp. Allt mår tillsynes bra. Mina värden bokför jag på AquaticLog: [TABLE=class: tblStandard] [TR] [TH=align: center]Date[/TH] [TH=align: center]tº C[/TH] [TH=align: center]S SG[/TH] [TH=align: center]pH pH[/TH] [TH=align: center]NO2 ppm[/TH] [TH=align: center]NO3 ppm[/TH] [TH=align: center]Ca ppm[/TH] [TH=align: center]KH dKH[/TH] [TH=align: center]PO4 ppm[/TH] [TH=align: center]Mg ppm[/TH] [/TR] [TR] [TD=align: right]Nov 4[/TD] [TD=align: right]26[/TD] [TD=align: right]1.0224[/TD] [TD=align: right]8.0[/TD] [TD=align: right]0[/TD] [TD=align: …
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-
-
Nu när jag börjar ta lite regelbundna tester på mitt vatten kan jag inte låta bli att fundera på var alla dessa kemikalier tar vägen som jag blandar till i testerna? Hur gör ni med era kemikalietester/kemikalierester? Är det avloppet som gäller? Miljöstation/återvinning? Motivera gärna!
-
- 3 svar
- 795 visningar
-
-
Nu börjar det. Libellen visar rätt. Vattnet fylls för första gången. Testar bakgrundsbelysningen. De flesta beställningar har anlänt, väntar bara på en returpump, så ska det fyllas med saltvatten. Köpte ett begagnat kar med som jag tycker bra nybörjarproportioner, 150x45x45, med inbyggd sump. Välkommen att följa min resa.
-
- 33 svar
- 4,2k visningar
-
-
Hej! fins det någon runt Ljungby som ska byta vattnet i akvariet, och som kan tenka sig ge mig eller sälja.några liter för att starta mitt akvarium?
-
-
- 9 svar
- 763 visningar
-
-
Hej! Håller på att starta upp ett 180L kar. Är inne på 6 dagen nu och mitt KH ligger utanför skalan på testerna. Och nu vill redsea att jag ska ligga på 8,4 dKH enligt deras startkorten Men de står ingenstans HUR jag ska få ner det till 8,4. Tycker deras beskrivningar är så där.
-
- 6 svar
- 547 visningar
-
-
Beställde precis mitt första saltvattensakvarium, hållt på med sötvatten i några år så det har jag koll på, men saltvatten vet jag nästan ingenting om. MEN, det hindrade mig inte, beställde kar, bänk, 5kg salt, 8kg aragonite och 25kg torr "reef rock". Är det något mer som behövs för att kunna starta upp de så det för börja cykla eller är de bara dutta i lite mat då och då? Alla tips och råd är välkomna, däremot så kan jag inte alla förkortningar. Läst mycket här och sett det står SPS, fragg och en herrans massa andra förkortningar, ingen aning vad detta kan vara.
-
-
- 334 svar
- 22,5k visningar
- 2 följare
-
-
Hej Har ett litet kar på 110 liter totalt Display 75 liter med lite mjukisar och städ patrull och 1 fisk sur som fan Problemet är att no3 och po4 är 0 Och koraller ser vissna ut fick råd att skaffa mer fisk så att värden går upp Så vad för slags små fiskar rekommenderar ni ca 4-5 st hade jag tänkt Mvh Henrik dahlström
-
- 4 svar
- 772 visningar
-
-
Hej, Någon klok som kan gissa om detta är Marin HLLE som min palettkirurg fått? Vill minnas att hon alltid haft dessa märken vid ögonen sedan jag fick henne. Matar med pellets och sjögräs. Tyvärr de bästa bilderna jag lyckades få till...
-
- 2 svar
- 355 visningar
-
-
har ett 25L som jag tänkte göra nano av. har en fluval 1 och en doppvärame sammt glödlampslysramp. vad ska jag kompletera med? går det ha ngt levande där i?har tänkt trycka i så mkt levande sten det går. p.s. har haft en 45L nanocub och det funkade!
-
En kamrat till mig han vill bara prova försiktigt i början med lite små fisk och levande sten i sin 45 liters akvarium vad ska han tänka på och vad kan man ha?
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej alla. Har följande värden i mitt akvarium. No2, Nitrite 0,1 No3, Nitrate 100 KH 9,6 Alk 3,43 Salt 1,023 PH4, Phosphate 0,5 Jag vet att nitrate 100 inte är bra. Vad kan jag göra för att få ner värdet till 0 Nitrite ska jag också få ner på 0 Men när det gäller dem andra värdena. Vad är bra / ska man ha. Tack på förhand. // Lennie
-
- 9 svar
- 2,8k visningar
- 1 följare
-
-
I Söndags hittade jag min clown död bakom en levande sten på morgonen,nu när jag kom hem så var min ena benngaikardinal död och låg på exakt samma ställe. De var hur pigga som helst kvällen innan båda 2. Kardinalen har nog legat längre för man ser att någon har ätit på den. Är det inte skumt att 2 fiskar dör på samma plats med så täta intervaller?
-
- 25 svar
- 2,7k visningar
-