Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Nya karet är på 167 liter och har måtten 95x 44x 40. Har en Prizm deluxe påhängsskummare. En Arcadia T5 ramp med 4st rör. Två Koralia2 streamers. Levande 1st Centropyge argi 1st Paracanthurus hepatus 1st Valenciennea puellaris 1st Ermit av någon sort 20st Turbo sniglar Korallerna har jag ingen riktig koll på vad det är för sorter.
-
- 29 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej! Har startat upp mitt första saltkar. Det består av ett gammalt 85 liters sötvattens kar. En Glo 2x24w T5 ramp, en Koralia2 pump och en Visi-jet-ps skummare, även detta köpt begagnat. Ca 14 kilo ny fin ls och en påse levande sand har legat i snart 3 veckor. Kör med lampan på cirka 2 tim om dagen. En turbosnigel och diverse andra smådjur har hängt med ls. Igår utökade jag städpatrullen med 6 turbosniglar. Kunde inte heller motstå att köpa en eldräka. Då till problemet, jag glömde att köpa käk till räkan. Finns det någon huskur man kan ge honom så länge? Hur ofta ska jag mata honom? Bilden är tagen samma kväll som jag lade i stenen.
-
- 32 svar
- 4,1k visningar
-
-
hej hej, alla saltisar. jag har sedan ett tag tillbaka varit aktiv i ljusdiskussioner vad beträffar det elektriska och tekniska biten. under tiden har jag läst och begrundat de flest övriga diskussionerna. jag har nu bestämt mig för att bygga ett eget kar med måtten L150 x D45 x H50. till detta kar så ska jag ha vinklade framhörn så då försvinner några liter vatten. jag räknar med att det blir 340-360L. då till min fråga. jag har några lysrörsarmaturer; en 2x58w, två st 2x36w, en 11w och en 1x18w. detta blir ungefär 290w. skulle det räcka till karet? jag ska ha klowner[A. Ocellaris] och dess tillhörande anemon, stichodactyla. skulla jag även kunna sätta i lite icke ljuskr…
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Efter månader av velande, funderingar och läsning har jag nu äntligen tagit tag och beställt nytt akvarium för uppgradering. Jag har idag ett RSM 130 med mindre antal fisk och koraller som ska få flytta över. Jag har beställt följande: Waterbox Marine X 110.4 vit Deltec 1000i Jecod DCP-5000 Jebao SLW-20 x2 Hydra 32HD x2 D&D Slimline Designer Bracket Gen 2 Tunze Osmolator 3155 Aqua Medic Titanium 300W Aqua Medic T Twin Jag har tidigare köpt 20 kg aqua forest AF rock. 40 kg levande sand från red sea. Ett hoppskydd samt förstärkning under golvet i krypgrunden kvarstår. Vad …
-
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
-
Hej! Jag har från och till under flera års tid sneglat åt ett SV-kar. Jag har nu råkat springa på ett lite mindre SV-paket som lockar en aning, men jag är nyfiken på om någon filur här har erfarenhet av akvariumet i fråga. http://akvariebaronen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=230 Gillar utformningen, och eftersom plats är en bristvara förtillfället känns det här väldigt lockande. Borde fungera med lite mindre koraller, räkor, och kanske även någon simmare Gjorde en snabbsökning på forumet samt google utan att egentligen hitta specielt mkt om karet. Men finns det några direkta problem med det hela? Finns det andra, prisvärda, alterna…
-
- 1 svar
- 650 visningar
-
-
Tjena. nu har det blivit ändrade planer. Ska beställa ett 250 liters akvarie. Mått 1000*500*500. Så jag behöver först och främst lite tipps på ytavrinningen och rördragningen. Har tänkt borra 3 hål i botten på akvariet. 1st 32mm ner till sumpen, 2st 25mm en reserv ifall det skulle bli stopp. Och ett till returen. Tänkte att jag skulle ha en (Aquabee UP3000 3000 l/h) till retur. skummaren är en MCE 600. bifogar bild på hur jag tänkt mig det. Skulle detta bli bra till mitt akvarie? Ska även köra med UVC. Behöver man ta vattnet ifrån botten på akvariet genom UVC eller går det lika bra att köra det ifrån sumpen? Vad tror ni då om denna lösning ? Något jag har missat, eller…
-
Efter att ha läst massa på SG och dreglat litervis är det dags för mig att testa på saltvattens akvarium. jag har beställt ett Clown Hotell, 58l. (Hehe... till en början:) Har läst olika trådar om just dessa Hotellen ( för att inte nämna Lasses) och kommer troligtvis modda det lite. Har redan en extra pump på 1000l/h som jag har tänkt sätta i. glömde beställa en "vattenspridare", märket var Hydor tror jag. Starkare belysning har jag funderat på, antingen byta rören m.m. eller satsa på MH. Gillar dock inte riktigt tanken att det ska vara så öppet när jag har en galen katt hemma. Sen ta bort doppvärmaren och fylla med biobollar samt annat. Fundering jag har haft är ifall …
-
Jag startade en annan tråd för några dagar sedan om att starta upp ett saltvattensakvarium, något som jag länge trott varit för mycket för en vanlig dödlig som mig. Fick gott om tips i den tråden, så här kommer en lite mer kontinuerlig dagbok över vad som händer och planeras! Följande har gjorts: * Inhandlat begagnad skummare (Deltec MCE600) * Inhandlat salt (8kg) * Lackat om benställningen till akvariet (se före och efterbilder nedan) * Tömt akvariet på sötvatten, flyttat det till dess nya hörn och fyllt upp igen. * Ilagt salt * Satt igång ett ytterfilter (Eheim 2213), ett innerfilter och skummaren. Idag ska jag inhandla levandesten. Priset har viss avgörande faktor, t…
-
- 128 svar
- 15,4k visningar
-
-
-
Har i helgen uppgraderat till ett percula 120 ( bilder kommer ) Men har en fundering kring detta kar.. Skummar faket är överfullt med vatten och dom andra två facken nära torra ? har ings nivå skivor eller dyligt så jag tycker ju att det skulle vara något jämnare fördelning och så låter det som ett mindre vattenfall i burken.. Samtidigt drar jag i gång skummaren så fyller den koppen på nolltid hur ställer jag in detta ?? Tips på lösnigar mottages tacksamt.
-
- 19 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej då har jag äntligen både uppgraderat mig till 248Liter samt fått hem min kamera så här kommer lite bilder... Ledsen lite dåliga foton skall försöka få till lite bättre och lägga upp. Lite mer info om karet kommer så fort jag har tid..
-
- 1 svar
- 540 visningar
-
-
-
Hej på er! Har nyligen startat upp mitt första saltkar och tänkte lägga upp några bilder här så ni får se hur det ser ut! Ge gärna erat omdöme om vad ni tycker om mitt kar. En bild på karet, ursäkta den dåliga kvalién En bild på där min stjärnmuräna tittar fram ur sin lilla håla
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
-
-
Startade mitt akvarie i söndags med fylla vatten och salt (24gradigt) Nu idag fick jag sand och LS, eventuellt några invånare i stenen (räka) Sköljde sanden, riktigt bra.... trodde jag ja.. hällde i allt sand utan att titta mig för (Fråga mig inte hur ). och när jag såg det så va hela akvariet grummligt... har kommit på olika sätt att försöka få bort detta under dagen. Är det farligt för min LS o dekrabater som bor i stenen,för jag har ingen annan stans att ha den ? Saltmängden är 1.022 Och är det bara för mig att köra skummare pumpar mm och invänta att allt försvinner ? . En sak som jag kom på i dag är att filterpatronen från fluval 4+ passar rakt i new-jet 3000 "slangin…
-
- 35 svar
- 3,7k visningar
-
-
Nu är det dags för mig att försöka mig på ett par nybörjarkoraller. Och jag undrar följande! kan jag handskas med Xenia och Discosoma med händerna eller ska man använda någon skydd? jag har inte läst någonstans att de är giftiga. Och så undrar jag om man ska doppa mjukkorallerna i sötvatten innan de ska ner i saltakvariumet? tacksam för svar//Pontus
-
- 0 svar
- 379 visningar
-
-
FÅr mitt nya akvarium på torsdag ...SUUUUUPERFETT måtten 120x60x75 ska bli helt underbart ...enda problemet är att jag har ett 450 som står och tuggar =/ men men ...får ta hem ett antal 50 L hinkar och ösa vatten ...hoppas bara på att vattnet inte ändras så mycket i värdena ... Sumpen blir på 240 L mumsfillibabba =)
-
- 124 svar
- 12,9k visningar
-
-
Så där ja, då har man tagit klivet in i akvarismens finrum och blivit saltis! Tog ...bara.... 7 månader att få i firrar efter att man började snickra på bänken........ Ägnat senaste nätterna åt att sitta med ficklampa och terrorisera alla stackars borstmaskar, håriga dito samt min nyblivna favorit, lilla 1.5 cm krabban Kalle som visade sig bo i en LS. Hoppas att omgivningen/familjen kommer att ha viss förståelse över ett något "udda" beteende..... Har nu sedan 8 dygn fyllt mitt 375-liters kar med RO-vatten, 25 kg beg LS som inte verkar leva (stendöd?), 13 kg fin och hos handlaren inkörd färsk LS samt 2 ocellarisclowner. Mina värden igår: SG 1.024, pH 8.5, dKH 8.6, NO2 0, …
-
Då va man äntligen igång med första saltkaret. Valet blev ett feraplast cayman 110 som ligger på 230 liter. Tekniken i karet är en bluskimmer 250, bluwave 07 pump med filtermatta biobollar, biopellets och doppvärmare. Sen har vi belysningen som består av 2st t5 rör. I dagsläget får tekniken räcka. Men jag har teknik liggandes såsom deltec apf 600 skummare. tunze 2x 6055 och 7095 sen uv och fosfat filter. Planen är att lägga till en sump i skåpet och ha all teknik i sumpen så att man får bort allt från huvudkaret men funderar fortfarnde på hur jag ska lösa ytavrinningen. Att sätta på en skimbox känns lite riskabelt eftersom dom kan tappa suget och då svämma över. så min ta…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
är de nån som kan ta ett mått på den? höjden tänkte ja mer på då.
-
- 0 svar
- 582 visningar
-
-
Hej. Är i planeringsfasen för en kub 50x50x50 utan sump. Som alla andra vill jag dölja så mycket av tekniken som möjligt, därför undrar jag följande: Kan jag bygga en "box" i ena hörnet av akvariet med ytavrinning? Så stor att bara en liten skummare, ev filterpåse och doppvärmare får plats där? Gör man i så fall bara ett ett litet hål i boxen för slangen från skummarens retur ut i akvariet? Skulle detta funka tror ni? Och hur stor behöver en sådan låda bli? Alternativet är ju annars en snygg intern skummare, men dom är ju inte helt enkla att hitta och heller inte helt billiga. / Joh3
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag letar och letar efter trådar om detta men hittar inget som ger svar Jag är ännu bara i planeringsstadiet, men funderar på det här med ytavrinningen. Jag har fastnat för att ha ytavrinningen i mitten av akvariet och då tänker jag mig att ha hålet i botten. Men man skall ju ha två "utflöden" sägs det. 1) Skall man alltså borra två hål i botten? 2) Från detta eller dessa hål går det alltså ett rör upp till vattenytan om jag har förstått det rätt. Men hur kommer vattnet in i röret? Är det bara öppet hål längst upp på röret så att vattnet bara åker ner, eller hur funkar det? 3) Om man har två hål jämte varandra i botten - har man då två rör också eller?
-
- 20 svar
- 2,3k visningar
-
-
är det någon som har någon bild och förklaring på ytavrinning, ska man köra med box eller ska man borra i akvariumet ? vilket är bäst i längden ? MVH Johan
-
Godkväll! Kommer om ett par månader att flytta karet få vi ska flytta till hus. När jag ändå göra detta, tänkte jag även borra karet för att slippa mitt hemmabyggda Overflow-rör. Då jag inte är så förtjust i ytavrinningsboxar, utan söker en mer diskret lösning har jag funderat på följande: Dvs borra genom baksidan av karet. Ett rör som går upp till ytan där vattnet kan rinna ner, samt ett t-stycke där bak där en bit går upp för att få luft, och ett rör som går ner till sumpen. På detta sätt tycker jag att det borde bli ljudlöst och slippa surplandet, eller tänker jag fel? Någon som har några andra smidiga och diskreta lösningar? /Per
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-