Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
konstig fråga kanske.. men när jag har fraggat min xenia så är det alltid någon liten bit som smiter iväg och lyckas klamra sig fast på andra ställen och börja växa. har massa minifraggar av xenia på diverse ställen i burken som jag gärna blir av med.
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej, Tänkte kolla om någon vet kan säga mig vilka dessa är. Färgerna på bilderna stämmer hyffsat bra. En gul/senapsgul, en gulgrön. Den lilla rosa stumpen kan vi hoppa över. Tack på förhand.
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
hej!! köpte en sarcofyton för ett tag sen, på köpet så satt det en liten under som håller på att växa. tror det är en likadan. finns det nåt sätt att få bort den och sätta den på en annan sten? sitter under i "skuggan" Totte
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Tjena ...ca 3-4 månader sedan var det grumligt i mitt kar och jag förstod inte riktigt vad som var orsaken ....efter ett antal veckor såg jag något och fotade det ...många trodde att det var majano eller tom skivisar ... nu lägger jag in en bild till så folk får bilda sig ytterligare en uppfattning ...jag tror stakt på mini BTA entacmaea quadricolor. eftersom jag har 2 andra gröna BTA Peter
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag har under en vecka fått allt vissnare Sarcophyton (2 st som ser ut som en stor Karl-Johan svamp men en skog av bruna polyper med fluricerandde gröna toppar) och Sinularia. Sarcona som tidigare alltid hade alla polyperna ute har nu bara delar av dem ute och bara då och då, gäller båda två! Sinularian som är rätt stor ser ut som en skrumpnande blå-grå blek döende hand och bara någon enstaka polyp är ute. Tidigare har det varit fint ljus brun-rosa med massor av fina stjärnformade polyper. Övriga mjukisar; skivanemoner, rhodactus, Capnella (Kenya träd), Xenia, knappar och Cladiella ser ut att må bra! Men de är kanske mindre känsliga? Alla stenkoraller ser och ut att må fi…
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har en tvåhuvad euphyllia paraglabrescens som idag hade fällt in sina tentakler på ena huvudet och börjat tappa lite vävnad. Vad kan jag göra åt detta? Kan jag över huvudtaget göra något för att den ska klara sig?
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Detta låg med stenen när jag köpte den. Någon som vet vad det är?
-
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag har fyra Pseudocorynactis (indo-pacific). Verkar väldigt spännande. Någon som har / haft några och kan dela med sig av erfarenheterna? Hur stora blev de i era kar?
-
Hej någon som har någon teori om varför den tynar bort ena dagen äter den och är jättefin för att sedan på några veckor se ut så här
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Fick med en döende Euphyllia från en kille som la ner sitt kar. Den har fyra "stammar" varav endast EN har polyper (omkring 20 st 0,5 cm långa). Jag är själv nybörjare och kämpar fortfarande med att få ordning på vattenvärdena i karet. Antar att allt hopp är ute, men finns det nåt jag kan göra för att rädda den? Antar att de tre stammarna utan polyper är totalt döda, eller?
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Finns det någon här som vill dela med sig av sin erfarenhet vad det gäller Fungia "Cycloseris tenuis"?
-
- 9 svar
- 1,8k visningar
-
-
Som rubriken lyder, så har jag fått en massiv spridning av (gissningvis) octocorallia. Någon som kan med mer säkerhet identifiera om det verkligen är octocorallia eller något annat? Samt, har ni tips på djur som äter dessa, alternativt bra sätt att ta död på dem?
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Är ju inte så haj på koraller dock.. Har en som e ganska snygg tycker jag.. Men jag har ingen aning om vad den heter.. Nån som har tips ? Finns mer och större bilder här.. http://caron.myftp.org/~calle/cpg133/displayimage.php?album=7&pos=5
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Vad för ljus ska jag ha till Stichodactyla Gigantea?
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Behöver minska storlek på min sarcophyton till ca 50%. Vilket är det bästa sättet. Dela rakt av genom foten eller skära en cirkel av hatten?
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
Jag funderar på om clownanemoner kan vandra över en fin sandbotten. Som sagt så har ju anemoner en tendens att röra på sig tills de hittar en plats där de trivs och stannar. Men under deras vandringar så kan de ju bränna och ställa till kaos för koraller mm. Om de blir isolerade genom en sandyta runt om en pelare så kanske man kan ha kontoll över den. Är det nån som vet något om det här kan stämma eller inte låt mig veta.
-
Ett väldigt underligt fenomen har uppstått.. Mina mjukkoraller har plötsligen börjat dö av.. men alla stenkoraller mår strålande.. nitrit, nitrat, magnesium, calcium, ph, Kh är bra , och på samma värden som de vart de senaste året.. Några förslag på vad som kan orsaka detta underliga fenomen??
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
kpte en rörmask igår. såg "fjärdrarna" i affärn, men inte själva röret. den har inte kommit ut ur röret än, och jag undar nu vilken sida den kommer ut från? där är en tjock ände och en smal... tanken är att stoppa in röret i ett hål i Ls-en, coh jag vill inte stoppa in den emd fel ände då... hehe... Vilken enda kommer den ut från?
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Någon som vet lite om mitt nya fynd ? Svamp vet jag att det är men har aldrig sett något liknande, va bara tvungen att köpa den =) Har den något namn ? Någon som har en och kan dela visdom om den ?
-
- 1 svar
- 1,8k visningar
-
-
God kväll igen, Vad är detta för vit/blek fläck på min montipora? Tack för svar, Eric
-
- 1 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag är helt borta på koraller. Eftersom att jag bara har lysrör så skulle jag vilja ha tips på ickeljuskrävande lätta mjukkoraller.
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-