Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by -FH-,

    God dag folket. Tänkte höra med er om detta är ghostanemone? Hittar 3 stycken i närheten av varandra. Bild 1 visar när det är släckt i akvariet. Bild 2 visar när den är ihopdragen. När akvariet är tänt så är inte tentaklerna så utdragna som på bild 1.

    • 3 svar
    • 1,7k visningar
  2. Started by Trilobite,

    Ingen som såg min post om mina nyköpta koraller? https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=220642&postcount=135

    • 11 svar
    • 1,7k visningar
  3. Started by Peckoltia,

    Idag hittate jag min bubbeltipp i ytavskummaren och det tycker jag inte är någon bra plats att bosätta sej på, hur gör jag för att slippa hitta den här lilla färggranna filuren där i? Jag har en hemmagjord skummare modell simpel men som fungerar bra, bör jag sätta något slags lock på den för att anemonen inte ska klättra in där igen:)? Fick den i lördags av Pasaputte och jag är så glad för den Bubblan på väg upp igen.

    • 4 svar
    • 1,7k visningar
  4. Started by Dimorb,

    Undrade vilka direkta behov denna korallen skulle kunna ha och naturligtvis vad det är för något . Min försvinner nämligen imellanåt och blir liten och mesigt lila. Tror det beror på att jag inte uppfyller allt den önskar

    • 5 svar
    • 1,7k visningar
  5. Started by Vargklo,

    Helt plötsligt har en av mina vackra stenkoraller (jag inbillar mig att det är en stylophora) blivit vit i ena änden, se bild. Detta har hänt på ett dygn från att korallen har mått hur bra som helst. Jag har haft korallen i ca 9 månader, och den har vuxit bra under tiden. Jag har inte haft några andra problem med bleknande SPS. Jag läser i Bornemans bok "Aquarium corals" att det skulle kunna var RTN, och att då den vanligaste orsaken till RTN är stress. Detta är mysko, eftersom det inte finns något som ändrat sig i akvariet på sistone och alla värden är stabila. Mina värden är för övrigt: Temp: 27 PH: 7,9 (det är lite lågt, men har å andra sidan varit stabilt på denna niv…

    • 7 svar
    • 1,7k visningar
  6. Started by BAminoff,

    Har hittat lite plats i mitt fulla kar. Ska kasta ut en sten som ligger där det flödar mest ,nära pumpen alltså. Vilka koraller klarar det? Det växer några ( fel en matta av)gröna trådalger och en del knappar på stenen som ska ut. MVH B

  7. Started by sequencezero,

    Tja! Nu har jag tröttnat på mina xenia och funderar på ett sätt att bli av med dom helt. Skulle det funka att först skörda dom och sedan ta en spruta med kokhett osmosvatten o spruta på "roten" (eller det som blir kvar)?

    • 8 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by jflod,

    Tog ur stenen med korall för att rensa den på alger och stjärnpolyper. Borstade lite fort i osmos vatten. Slemade lite som den brukar när man tar upp den. Glömde sen att kolla och såg först dagen efter att den fortfarande var täckt med ett lager . Den gick från mörkt lila till kritvit. Inga polyper syns. Är det kört?

    • 7 svar
    • 1,7k visningar
  9. Started by jimmye,

    Hejsan!: jag hade en del stjärnpolyper som förökade sig ganska så fort, med detta avstannade helt plötsligt en natt och alla var borta!. jag hade samma dag köpt en kamelräka och en eremitkrabba, kan det vara så att någon¨av dessa kan ha mumsat i sig stjärnpolyperna!? har även en turbosnigel och 2 st ocellaris i akvariet. Mvh jimmy.e.

    • 7 svar
    • 1,7k visningar
  10. Started by joaslim,

    Hej Hur mycket kan man mata en tubanemon igentligen? Är det skadligt om den får för mycket mat? mvh joa

  11. Started by per.w,

    Jag har skrivit tidigare om att jag haft problem med RTN och jag har förlorat en del koraller pga. detta.... Jag har medicinerat två flaskor mot dino och efter mycket diskussioner kommit fram till att det nog är cyano.. Så nu har jag kört det också.... Först sög jag bort allt jag kunde... Jag har nu fått ordning på ph, kh, calcium efter att ha tillsatt FM ultra carb, calcium och magnesium... Har även bytt en del vatten, för att få igång mineraler mm... Har inte bytt mycket innan, då jag inte ville "spola ur akvariet" på vitaminer mm. Läste på en del om det och pratade med killarna på Triton och Aqua Stockholm som upplyste mig om att mineraler mm försvinner i a…

    • 1 svar
    • 1,7k visningar
  12. Started by krille 55,

    Har en mjukkorall, namn okänt som ser ut enligt bild. Lågväxande, sprider sig med utlöpare och bildar en ny bukett. Har en stor sten full. Har den även på andra platser i karet. Har noterat en kul sak. När jag fraggar den dvs river bort buketter från stenen så drar den ju ihop sej. Inget konstigt med det men alla andra kolonier av den som kanske står en halv meter bort drar också ihop sej. Kan den skicka ut nåt ämne i vattnet och varna artfränder i närheten? Vill nån ha en bit så får ni komma o hämta, det är gratis

    • 6 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by nuked_bunny,

    Undrar en sak. Hur många liter/tim bör man ha i en 200L burk för att SPS koraller ska trivas bäst? Körde 5000L/tim innan, sen pajade cirkulationen, så det har nu gått ett litet tag bara med 1500L/tim. Mina mjukisar mår super och "blommar" för fullt, och min LPS Bubbelkorall är riktigt stor och fin. Men ska börja köra SPS koraller nu, så provade att sätta dit en 1000L/tim pump till, och då blev det sån fart att det såg ut som bubbelkorallen nästan lossnade från skelettet och mina mjukisar la sig ner av trycket, tom polyperna la sig ner som en nertrampad gräsmatta. verkar konstigt med tanke på att man brukar ha kraftig cirkulation. Kan jag ha gjort nått fel eller kan detta…

    • 7 svar
    • 1,7k visningar
  14. Started by thomas5547,

    Nu börjar mina koraller att bli vita.. igen.. va gör man åt det? det verkar som att det går fort....... Överlägger om att bara ha fish only.......

  15. Started by runstenen,

    Har en röd/rosa goniopora som sitter ganska högt upp, och trivs riktigt bra ( 6mån + ) Sjuk polypexpansion uppåt en decimeter ibland. Till frågan : Med jämna mellanrum ( ngn gång var annanmånad ca ) drar den ihop sig och blir mer bleklila. Polyperna är fortf ute, men korta och komprimerade. Är så ngn dag, för att sen återgå till sin normala form. Inga avvikande värden under denna period. Ngn som varit med om ngt liknande ? Finns det ngn egen självrengöring / detox / avfallsprocess som detta kan vara ? Som korallen gör själv menar jag. Tack för svar & go fortsättning. EMIL

    • 4 svar
    • 1,7k visningar
  16. Started by Strumpan,

    Har haft den i några år nu och från början satt den i vårt nanokar men efter att vi drog igång 250l på nytt så flyttade vi även över den i det större. Möblerade om i karet och ändrade lite på pumparna för några dagar sen och vips började den på pumpa. Jag har inte en enda gång under 3 års tid sett den pumpa och nu helt plötsligt pumpar den för fullt varje dag. Jag tycker det hela är lite konstigt,kan en vanlig Xenia pumpa eller är detta verkligen en pumpande variant som inte pumpat tidigare pga värden eller något? Läste nånstans om att en pumpande Xenia kan sluta pumpa pga för lågt PH men jag vet inte om det är så. Vad tror ni?

    • 4 svar
    • 1,7k visningar
  17. Started by Clownen,

    Hej! Är det någon som kan ge mig ett ID på denna korall? Fick den av en kille som hade fått med den på sin levande sten och han visste inte heller vilken art det rörde sig om. Den är ca 2cm hög på bilden och den är hård (sps). Tacksam för hjälp! Mvh Peter Stor bild: http://photobucket.com/albums/v680/clownen/?action=view&current=IMG_0391copy2.jpg

    • 9 svar
    • 1,7k visningar
  18. Guest Andersson
    Started by Guest Andersson,

    Hjälp min anemon började nu får någon dagsen att flytt apå sig.han har alltid suttit stilla på samma ställe men int elängre han har gått upp och satt sig på mitt rör som komer från returpumpen han hänger typ uppochner.. Hur gör man får att ta bort en sådan dom sitter väl som berget där...... HJÄLP kan man locka ner han igen varför flyttar han på sig!

    • 9 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by Irrbloss,

    tjena jag har 2 LPSer som jag tänkte få det exakta namnet på när jag ändå gjorde en om Mjukkorallen. Bild ett är en vad jag vet väldigt vanlig men jag är bara lat och vill ha expertishjälp Bild två är nog något mer ovanlig iaf inom den sorten. Har aldrig sett en rosa/brun version av denna.

    • 2 svar
    • 1,7k visningar
  20. Started by patrikk,

    när jag kom hem från jobbet igår så såg den ut så här:

    • 9 svar
    • 1,7k visningar
  21. Started by nemo,

    Min Alvepora vill ej slå ut, Man kan bara ana lite gröna bluttar inne i hålen. Tips önskas Den står medel ljust & strömt. Vatten värde ok

  22. Started by hobbe_88,

    fick en skivanemon igår som satt på en sten. Eller det är flera på stenen finns det nått sätt att flytta dom till en annan sten eller är det bara att sätta brevid en sten där an vill ha och hoppas att det växer ut nya där? Fick även stjärnpolyper förökar dom sig också så dom växer på den stenen som dom står på?

    • 2 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by Raymond,

    Som sagt. En rörmask har hoppat ur sitt rör, och nån till verkar vara på väg. Samt att det kommer ur långa långa trådar ur dom! Vad är det som händer? Nån som vet.

    • 1 svar
    • 1,7k visningar
  24. Started by Sillen,

    Jag har lagt ut en annons på min anemon samt 2 clowner https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=1944 . Jag tycker de är vackra och hoppas att de kommer till ett bra nytt hem. Nu har jag sagt att jag inte skickar då jag är osäker på hur de klrarar av detta samt hur de ska förpackas. Jag har dock fått flera förfrågningar från personer i Norrland som är intresserade då det är svårt att få tag i fina anemoner i Norrland. Är det schysst mot anemonen att skicka den? Hur ska den i så fall förpackas? Har ni övriga synpunkter i ämnet så säg det också!

    • 6 svar
    • 1,7k visningar
  25. Started by Darth Vader,

    Längst ut på en topp på min staghorn sitter det något som liknar brun spindelväv, likt en kokong på 1cm. När jag viftar bort det ser det slämigt ut. sånt "släm" som stenkoraller släpper ifrån sig när man rör dom. Efter några timmar är det tillbaka igen.Är detta bra eller dåligt? /Robert

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.