Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by Richard_22,

    Skulle behöva lite hjälp att identifiera några mjukkoraller. Bilder kommer nedan. Skickat från min iPhone med Tapatalk

    • 1 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by harrgustav98,

    Hej min BTA anemon har mått finfint tills nu när jag ser att tentaklerna blir skrynkliga(inte alla 10st kanske). är detta normalt?, om inte vad är det och vad ska man göra?

    • 1 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by ExCeed,

    Hejsan. har sista tiden märkt att min BT anemon mest hänger och ser väldigt risig ut, så jag bestämde mig för att flytta över den till mitt nanokar. Min clownhona är i den mest hela tiden, även om den inte har sugit i sig en massa vatten, utan mest hänger som en trasa. Iaf, när jag flyttade den och hade satt ner den i andra karet ser det ut som om området runt munnen är nästan upprivet i en stor reva. har nån en idé om vad som kan ha hänt?

    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Johan E,

    Hejsan, Vad handlar detta om? Mina knappar har fått "avgasrör"?? Jag tror att det är en Zoanthus.... MVH Johan

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by adddo,

    Byggde om lite i revet igår för att placera om pumparna då jag inte var helt nöjd med hur flödet var innan. Nu har jag lite ågren över placeringen av en Tunze 6100. Den sitter på ena kortsidan och blåser rakt på en revdel med flera acroporor som befinner sig på andra sidan. Den styrs av en singlecontroller som pumpar typ 4000-12000 med 3 sekunders intervall. Från utblåset på Streamern till närmaste acro'n skulle jag tippa att det är ca 1 meter. Vad tror ni om detta? Vet att det är okej för det mesta så länge det inte är för nära... 1 meter känns ok men tänkte se om nån annan har streamers riktade rakt på koraller eller om alla gör som jag gjort tidigare och låter dem blås…

    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by Chum,

    Är lite nyfiken på andras erfarenheter av sina clowner och anemoner... Jag har två percula (tror jag), alternativt väldigt färgglada ocellaris som saknar lämplig anemon. Sen har jag också en sammetsclown med "tillhörande" grön BTA. Anemonen har jag haft i två månader utan att någon av de tre clownerna visar något som helst intresse för den. Men sen plötsligt, igår efter att akvariet gått ned till moonlight så upptäcker sammetsclownen anemonen och nu kan den inte slita sig.. Vad kan det bero på? Har era fiskar upptäckt anemonerna på en gång, eller efter en viss tid, eller aldrig? Är också nyfiken på vad denna symbios egentligen handlar om?

    • 0 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Rasmus,

    Såg idag när jag kom hem att den såg ut så här. Jag vet att den ibland skiftar mellan att ha polyperna inne och ute. men det här ser inte så roligt ut :/ Vad kan det vara?

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by saltatrox,

    Hur dödar ni om ni har för mycket xenia. . Innan jag börjar med minna försök, så vill jag veta hur ni gör som har samma problem med att dom växer alldeles för mycket Mvh Thomas

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Licke,

    Hej. Undra om min Euphyllia verkligen trivs eller om de utsträckta "polyperna" är ett tecken på något tokigt, ljus, strömmar, näring eller liknande. Någon som har någon idé? Vattenvärden: Fosfat 0,03 Ca 450 KH 9,8 Mg 1440 Salt 1, 026 temp 26 Mvh Mats [TABLE=width: 464] <tbody>[TR] [TD=class: xl64, width: 64][/TD] [TD=class: xl63, width: 64][/TD] [TD=class: xl63, width: 64][/TD] [TD=class: xl63, width: 80][/TD] [TD=class: xl64, width: 64][/TD] [TD=class: xl63, width: 64][/TD] [TD=class: xl63, width: 64][/TD] [/TR] </tbody>[/TABLE]

    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Peppz,

    Vad är detta för rackare?

    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by ballsam,

    har 4 st BTA i karet, som verkar trivas och växer. dom är komna från samma anemon, och hängde med när jag köpte akvariet. i början hade den minsta "upp-pumpade" toppar, men det har sedan försvunnit. vad är det för faktorer som påverkar bubbletiputseendet? kör med 250w mh plus 2 x 39 w T5. vattenvärdena är OK förutom fosfaten som ligger strax över 0,25. enligt förra ägaren varierade utseendet över tid, men det hade varit kul att veta /Samuel

  12. Är det någon som har lite tips på stenkoraller som kan funka med RSM standardbelysning (2*55w lysrör - vet ej lumen faktiskt). Jag vill också att de inte ska vara för aggresiva/ha långa sweeper tentakler eftersom det är trångt i ett RSM. Och att de ska vara relativt tåliga och lättskötta då jag är nybörjare. Tycker det är svårt att hitta nåt ställe på nätet som har mycket info om olika arter. I reeflex är det exempelvis inget sagt om aggressivitet eller om de är möjliga att hålla under lysrör. Om nån vet en bra länk så får ni gärna lämna ut den. Hittills har jag provat en euphyllia - funkar bra hittills. Och en stylophora(?) som jag fått från Freddi - funkar också bra i d…

    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  13. Nu undrar jag över tänkbara orsaker till att min zoanthus har dragit ihop sina polyper.... Den var fin, när jag tog hem den från butiken, men nu är den bara en gråblå klump som vägrar öppna sig. Den lever och rör på sig iaf... Det är ett ganska nystartat nanokar sedan 2 mån tillbaka. Har nyligen haft nitritspiken, men den håller på att ge sig. Kan det vara orsaken till att den vägrar slå ut, eller är det eremitkräftorna som stressar den? Är det kanske bara så att karet är för nystartat.? Nån som har tips? Invånare i akvariet: 2 st P. Ocellaris 5 st Eremitkräftor 2 st Pepparminträkor

    • 5 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by lionfish,

    Postar en länk till en sida som på enkelt sätt beskriver revbiotoper. Kanske blir av användning till någon som vill välja koraller med avseende på biotop när man skapar ett saltvattensakvarium: http://www.aquariumslife.com/marine-biotopes/reef-zones/

  15. Started by Datate,

    I vårt nya kar har vi valt att köra T5or. Rampen är på 6x80W och sådeles 150cm. Karet däremot är hela 230cm, vilket medför att det är 2 "skuggpartier på 40cm, en på vardera sida. Idag växer euphyllia och lite xenia på sidorna. Frågan är dock om det finns några SPS eller ev andra LPS än euphyllia som skulle kunna trivas i dessa mindre belysta områden?

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Dimorb,

    Vad är detta?

    • 1 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by toer,

    Hej Har fått en euphyllia av en akvariegranne men stammen är lite låmg kan man kapa den? Tack// Toer.

    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  18. Hejsan! Jag har tre olika kollonier av kollonianemoner och undrar vilka sorter det är, kanske är samma sort vad vet jag. Anemonerna på bild nummer två är lite mer åt det neongröna hållet, de andra bilderna är naturtrogna. Mvh Nelson

    • 1 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by hakki,

    Har precis fått hem en skivanemon som inte riktigt vill sitta stilla.. Har plaserat denna på flera olika ställen i burken, där det är relativt lite ljus och relativt mindre strömt. Detta är nu 3'e dagen jag finner den lilla plutten i sanden och några frågor som har kommit upp är: - Kan det vara mina clowner som elakt flyttar min anemon då deras revir är en liten bit bort? - Kan det vara så att den får fötter lite när den vill och flyttar på sig? Har observerat denne i ca 20 min och den rör inte en "fena".. Har läst lite om att om man vill fästa dom så kan man "tvinga" fast dom på en mindre bit sten i ett glas och sen limma fast den. Men rör dom sig verkligen så här mycket…

    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by larjon,

    Har en cespitularia som växer på fint och ser ut att må jättebra. De senaste veckorna har den dock skjutit ut en arm som sedan ser ut som att den försöker växa fast i sten/sand (se bild). Någon som har en aning om vad den pysslar med? Fraggar sig själv? Bör jag ingripa och klippa av "armen"?

    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Ouscazz,

    Kan någon säga vilken art detta är. Växer inte nämnvärt på höjden men foten breder ut sig ganska snabbt. Vävnad, ljust gulgrön med bruna polyper. Färgen på fotot stämmer inte alls, dålig mobilbild.

      • Gilla
    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by pepe,

    la i en ny anemon i karet igår. hade en nästenolycka med pumpen, men lyckades stänga den av innan han åkte in i den.... nu har anemomen lagt sig inne i någon gråtta i levande stenen... han ligger där och gömmer sig.... hur ska jag få ut honom igen?? borde jag bara lämna honom och sen kommer han efter ett tag eller??

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by jergenoman,

    Mitt andra försök att ta hand om en anemon ser inte ut att sluta bättre än det första... Har försiktigt placerat den på olika ställen, men varje gång slutar det med att den vandrar omkring tills den hittar en skreva mellan stenarna där den sjunker in tills den försvinner De två första gångerna kunds jag plocka fram den, men nu är den helt försvunnen ner i en hålighet och jag har ingen möjlighet att få ut den. Frågan är har anemonen någon som helst chans att ta sig upp själv? Vad skulle ni göra? /Jörgen

      • Gilla
    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Doris,

    Hej Är hyfsat ny innom denna värld Undrar vad ska ja ha i akvariumet för undvika att mina stenkoraller + annat inte ska dö Använder bara salifert coral calcium idag,men vad beöver ja mer ljus 1x Coralvue 250 watt/ 20 000K =lampan är nästan helt ny /1x Coralvue 250 watt/ 10 000K 250watts = kanske 7mån -->(körs i en 400w amature Kanske inte är bra???)<---- 2xT8 sylvania coralstar

    • 5 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Mattias Malmö,

    Var hos Manne och såg att hans clowngoby bosatt sig i en Sinularia - det vanliga är väl Acropora och liknande sps:er. Jag har nu bestämt mig för att skaffa clowngobies nån gång i framtiden - vill då ha lite styva och greniga uppåtväxande mjukisar som kan efterlikna SPS:er åtminstone lite grann. Nån som har mer tips än sinularia? Eller andra erfarenheter av clowngobies val av bostad?

    • 2 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.