Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by judas,

    En av mina Acroporor har fått några vita toppar ca 1-2mm längst ut på några grenar. Har de blivit brända, håller de på att dö eller är det tillväxtzoner?

    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Lilla Nemo,

    Jag ska uppgradera mig till ett större akvarium och det innebär att jag måste placera mina anemoner (Quadricoulor) under gamla akvariets T8 ramp lite mer än en vecka. Jag undrar om anemonerna klarar detta eller om de riskerar att dö under så bristfälligt ljus? De är ju vana med MH lampor.

    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Oxygar,

    Hej Jag köpte denna korall för ca 2-3 veckor sedan Håller den på att dö? Man börjar se själva skelettet på. Kan jag göra något åt det? tror att vattnet är bra för allt annat ser ut och må prima

    • 5 svar
    • 1,2k visningar
  4. Tjena! Undrar om det finns någon här som varit med om att en Plerogyra sinuosa (bubbel korall) ätit saker för en? Kollat upp den på reeflex och tydligen ska den bara leva på dust fodder, plankton och ljus, men idag har min tagit en smakbit på heela min pepparmintsräka.. Har en liten glasros på skelettet av "bubblan" och räkan var på och käka där, då den stod i munnen av korallen öppna "bubblan" munnen och käka på räkan. Udda beteende eller fler som råkat ut med liknanade?

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by LasseH,

    Hej ! Har en fundering jag har skivanemoner som ser ut som svampar lite gröna, är det någon som vet hur man kan föröka dom och sätta på andra stenar

    • 0 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by aerie,

    Hittade denna undersökning om anemoner,var ganska intressant: http://www.breeders-registry.gen.ca.us/anemonesurveyresults. htm

    • 0 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by jejjua,

    Hej! För ca tre veckor sedan så ömsade min kära läderkorall skinn som den ofta brukade göra men denna gången så började stammen att se konstig ut och blev skrynklig och skrumpen, precis som när man glömmer ett äpple i fruktskålen hemma. Har även en bit av korallen på ett annat ställe som också var fin och blommade ut länge men som också ser död och skrumpen ut. Båda drog in sina tentakler samtidigt och skrumpnade ihop samtidigt. Jag har absolut ingen aning om vad som kan ha hänt och därför undrar jag om någon här inne kan veta vad det kan vara och vad jag ska göra för att den skall må bättre. Tacksam för svar.

    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Dellan1980,

    Hmm en fråga om denna min ser ut som den har 2 munnar ? hur kommer detta sig har en super green som det kallas ? är detta vanligt eller gör jag nått fel med den Mvh Dennis

    • 5 svar
    • 1,2k visningar
  9. Hejsan! Är ganska så ny i det här med saltvattens akvarium. Så jag undrar om man kan ha en Heliofungia actiniformis( http://www.deepoceanshop.dk/dejong/koraller/lps/heliofungia-actiniformis-green.html ) i ett 32 liters nanokar med halvtaskig belysning. har bra cirkulation och värden. karet har varit igång i snart 1,5 månad. har även en euphyllia pch en pumpande xenia som mår alldeles utmärkt! Ha en trevlig dag // Wigge

    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  10. Hej.. jag köpte en röranemon för 1-2 månader sedan... I början så var den framme hela tiden, men den sista tiden så kommer den bara fram lite mer sporadiskt. Den står mitt i akvariumet där det är ganska bra flöde på vattnet. häromdagen så möblerade jag om i akvariumet och flytta då bort röranemonen lite tillfälligt. Till min stora förvåning så har den byggt ett nytt "rör" på ungefär 15-20 cm. är detta normalt.? förökar den sig och blir där i så fall två anemonen? ../Jonas

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

    Hej jag var och köpte 2st anemoner Hos JR igår undrar över det här med matning av dem som man läst att vissa personer gör här, hur gör ni? Jag har en skivanemon och en som jag inte kommer ihåg namnet på, ser ut som Grön Stjärnpolyp men är som sagt en Anemon. Hur ser man att den behöver mat ect. ect.

    • 1 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by mattsve,

    Under de senaste dagarna har en vit "tråd" växt ut från skelettet på min korall och sitter nu i stenen en bit bort, se bild. Någon som vet vad detta är?

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by nemo,

    Har en BTAnemon som jag skulle flytta till ett annat kar, Men den har satt sig långt in i en stor sten = kommer ej åt foten. Har försökt rikta en pump mot den i tron om att den skulle krypa ur. men inte det inte. den har suttit på exakt samma ställe i snart 7 månader. Skulle ju vara enkelt om man bara kunde flytta ur stenen den sitter på. men det är den nedersta stenen & då slutar det att jag får plocka ur nästan all sten, så tips om hur man kan få bort den önskas,

    • 1 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Gierth restart,

    Har upptäckt små vita grejer på en Montipora och en Pocillopora. Båda ser ledsna ut. Montiporan har minskat i färg och Pocilloporan har indragna polyper hela tiden. Se bilder (tyvärr inte superbra) ”förr” och ”nu”. Montiporan: Förr Nu De vita grejerna är svåra att se (tar kanske ny bild imorgon i fullt ljus), men de är mitt i mellan ”bergskedjorna” Pocilloporan Förr Nu Här syns vita grejer, även om suddiga. Såhär har polyperna sett ut i några dagar. Behöver ju inte vara samma som på Montiporan men de har stått rätt nära varandra. Alla andra koraller mår bra, bara dessa som är …

    • 1 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by Jojo,

    Lite nya koraller isläppta efter dip, och nu undrar jag om någon av er eminenta akvarister kan hjälpa mig med ID på dessa? Är detta en miyagi tort?

  16. Started by alofstrand,

    tjenare har fått problem med min rosa hysterix, liksom, mörkar på vissa ställen och under ifrån på den och dör långsamt, händer bara på min rosa, fick fragga den i går , någon som vet något????

    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by rickard598,

    Min h.magnifica anemon har börjat släppa som långa slemmiga trådar ifrån sig, ser ut som det är en massa luftbubblor i trådarna och dom är genomskinliga. vet någon här varför och vad det är för något? I övrigt ser anemonen jättefin ut, äter bra, halv räka i veckan. Tack på förhand mvh Rickard

    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  18. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Nizztos,

    Behöver lite hjälp/information om koraller (främst sps). Har flera olika frågor, men buntar ihop dem i en tråd. a) Vilka koraller bränner varandra? Har ett flertal koraller som jag ännu inte placerat utan de står på sina fragstenar på botten. Börjar bli dags att sätta upp dem på revet, men då undrar jag hur man skall placera dem så de inte bränner varandra. Lite krig gör mig inget så länge en korall inte tar över fullständigt. Finns det tummregler för vilka koraller man kan sätta intill varandra? Detta är ju givetvis inget omedelbart problem, men det blir det när korallerna växer. Fragga i tid? Jag har en montipora digitata (tror jag, är löjligt dålig på namn) som har få…

    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by backstrd,

    Jag skulle vilja höra lite av era erfarenheter hur det funkar att introducera en BTA i ett akvarium med koraller i. Att den kommer att gå dit den vill i början är jag med på men vad händer på vägen dit. Kommer den att bränna alla mina koraller på vägen? Är några av mina sps:er som vuxit fast på stenen som jag ogärna flyttar på. Vore väldigt tacksam om ni kunde dela med er lite av vad som hände när ni introducerade era BTA. Är det dessutom någon i Göteborg som har nån liten fin BTA som ni vill sälja så hör gärna av er. /D

    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by hundben,

    Jag har en fragg av en xenia som jag haft ca 1 år, Det är den enda korallen som inte växt ett dugg, har bytt plats på den ett antal gånger men den ser ut som en liten pumpande xenia bara, läst att den kan ta över och växa som bara den. Jag tänker om alla andra koraller växer o mår fint så varför växer inte denna xenia?

    • 1 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by kw.jensen,

    Köpta en liten grön anemon 1.juni 2010.Blev sålt som en bubble tip.(Vi var nybörjare,är fortfarande). Clownerna älskar sin anemon. I dag är anemonen ungefär 30 cm. i diameter.Den får en reka eller mussla 2 gångar i veckan. I kväll så vi en jättestor frisk tentakel bli lösgjort från anemonen.Den satta sig efter ett tak bakom en levande sten. Då är det vi undrar : En bubble tip delar upp sig vid delning efter vad vi vet,men vår anemon har kastad en frisk tentakel.???? Förmerar den sig ? kanske det inte är en bubble tip? eller är det något annat fel ? Tacksam för hjälp

    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  23. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

    Känner att jag blivit lite småkäri denna sorts skivanemon, dock har jag inte lyckats hitta några priser på den här i sverige,kanske är ovanlig,vad vet jag. Är det någon som har en sådan och har lust att skicka upp en bild så man får bli lite avundsjuk?

    • 8 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by aerie,

    Hittade en RIKTIGT bra artikel om värdanemoner,läsvärd för alla som har eller funderar på en anemon: http://www.carlosreef.com/AnemoneFAQ.pdf En annan länk som också är rätt bra: http://biodiversity.uno.edu/ebooks/intro.html

    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Trollsvans,

    Om en del koraller tappar sina röda färger och blir gröna istället, vad saknas/finns överskott av då? Röd flakmontipora håller fin röd färg, så även acanthastrea, men röd digitata har blivit mer åt hudfärgad, Acropora millepora (rosa/röd) har blivit knallgrön, och Acropora sp (typ samma röd som vanlig röd digitata) är grågrön, lite åt grönmögelost i färgen). Jag har för mig att strontium är det som sköter röda färger? Gissar att det inte riktigt är hela lösningen heller...

    • 3 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.