0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Hallå! Fick lusten att göra en liten tråd för mitt nano här på guiden. Har sedan tidigare i år ett RSM 130 som snurrar på fint, när jag startade det fick jag lite sten över som legat och snurrat i ett nanokar på golvet med taskig belysning. Fram till för några veckor sedan, då nanot fick plats på en möbel och planeringen startade. Hittils har jag inte kommit så långt, någonstans runt 2 kg sten i karet just nu, varav ett gäng bitar i själva konstruktionen var död sten, men som under tiden nu fått lite liv. Skall ta bort några lösa bitar senare, men just nu får de ligga kvar och fixa liv i resterande stenar. Anledningen till min tråd är att med lite tur få lite tips, då ja…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
[ATTACH]107283[/ATTACH][ATTACH]107284[/ATTACH][ATTACH]107285[/ATTACH][ATTACH]107286[/ATTACH] bild 1 skall föreställa "ravinen", 2 sluttningen, 3 "stupet" o 4 med ravinen i mitten. Nåja, hoppas ni förstår./PECO Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Det lutar åt att starta i liten skala så jag söker tips på: Bra Hang on filter till 54 liter som syresätter lite och har möjlighet till filtervadd, kol eller fosfatremover om det skulle behövas. Bra belysning till 60x30x30.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan! Jag undrar om det går att ha ett glaslock på aqua medic Yasha gör det är så att vi har katter.
-
- 7 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag tänkte börja med ett 25-liters jag hade sedan tidigare och bara köra koraller och någon räka för att börja känna på saltvatten. Ändrade mig när jag fick ta över en kompis Fluval Edge 46l. Men eftersom det inte är särskilt kompatibelt för salt, och svårt att jobba med, blev det ett helt nytt Aquael Nano Reef Duo på 49 liter med tillbehör. Korallsand och levande sten. Satte temperatur och saltvärdet och fyllde på med sand och sten. Här kommer första bilden, fortfarande grumligt efter påfyllning av sand.
-
-
- 7 svar
- 2,5k visningar
- 2 följare
-
-
Är i startgroparna att starta mitt 30l kar. Tittar på lite olika möbler, vet att Ikeas brukar anses vara olämpliga men för nano bör de funka. Tänker främst på nattuksbord eller andra mindre bord med lucka fram (kan ju ha ev teknik därinne). Någon som har andra förslag till annonsörer möbel? Gärna högre än ovan nämnda men inte så dyra.
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej igen alla saltvänner. Efter flytt till nytt hus någon mil norr om Kalmar och av ren slump fick jag ett RSM130 akvarium, så då var det lika bra att komma tillbaka till saltvärlden, mycket har hänt de senaste åren. Många nya har kommit och gamla lagt av vad jag förstår. Med det här karet kommer jag köra lite blandat mjukkoraller och lps. Ett par fiskar och städpatrull. I dagsläget är det några koraller i och 2 clowner. Hade varit trevligt med lite påfyllning av fraggar eller microdjur om någon känner för att donera/sälja till välgörenhetspris till en gammal saltis som gav mycket när han själv hade fullt i sitt gamla kar. Karet har en ledramp inbyggt i huven så …
-
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
är mitt i förvandlingen av mitt Lido 120. För att överhuvudtaget ha någon belysning så åkte jag till min lokala handlare för att köpa 2 nya lysrör. och får då höra att endast Juwels egna lysrör passar i rampen. Vilket är rent skitsnack.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Vet inte vad som är roligast i hobby'n, samla korall, se fiskar äta sig tjocka, eller drömma om nästa akvarium... Finns så himla många olika typer av akvarier, nano, fullvärdiga, sump, sump integrerad i ryggen, vid sidan, shallow reef, kuber... Saknade mitt RSM, gillade den kubiska formen, dessutom har jag inte varit så nöjd med mitt nano, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45957-PeterGG-s-54L&p=506490&viewfull=1#post506490 väldigt mycket vattenbyten för att hålla det fint.. kanske att jag hade för lite sten, för mycket zoas... jag vet inte.. Vattnet blev snabbt gult.. I ordningen är detta försök 6, försök 1 avbröts innan salt och sten kom …
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nu har jag haft mitt första saltvattenskar i drygt 2,5år. Startades i slutet av oktober 2017 efter att jag lusläst Lasses tråd om att starta ett lowtech nano. Jag hade då hållit på med sötvatten ca 5år med allt från årstidsfiskar till att odla m.ctenopoma ansorgii och ville försöka mig på något nytt. När jag hade köpt ett Juwel120 på rea från Hornbach hade jag bestämt mig att pröva med detta trots att jag läste kommentarer om att de flesta Juwelkar läggs ner efter ett år. Jag valde att i princip kopiera Lasses metod och skippade skummare och köpte på mig riktigt ny levande sten från Triton (de hade fått ny leverans den dagen så jag plockade sten direkt ur …
-
Tänkte lägga upp lite bikder på mitt Aquael Reefmax. Har inte tid och skriva så mycket om du för jobbet kallar men lite bilder tänkte jag dela med mig av sålänge. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej på er!. Jag avvecklade mitt RSM 130 för ca 2 år sedan, och hade då inga planer på att någonsin starta en tank igen.. Men får några månader sedan så råkade jag gå in här igen och blev jag lite sugen... så nu sitter jag här med ett Nystartat Aqua Medic Yasha. Målet denna gång är att ha något enkelt och lätthanterligt. Jag tänker köra med original ljusen i karet + att jag köpte till en extra 3x1W LED med bara Blåa leds (Tanken var att ha den som månljus, men den är lite för stark för det.. ) jag hoppas att detta räcker för att hålla några knappar, mjukisar etc på bra humör. Yashans Ljusramper är för övrigt lite roliga med de 3 Ljusramperna, varav en av dessa är kortare …
-
- 6 svar
- 2,6k visningar
-
-
-
Är det någon som har koll på bra lysrör till ett nanokar. Rören som sitter i nu är 2st T5 8w Power Glo. Dessa är visserligen rätt så bra tryck i, men jag saknar den blå färgen. Jag har letat efter Marine Glo rör men de verkar inte tillverkas i så små storlekar. Vore väldigt tacksam om det är någon som har förslag på andra T5 rör på 300mm. I värsta fall får man väl försöka sig på och bygga en LED armatur, fast det känns enklare att beställa rör
-
- 5 svar
- 2,5k visningar
-
-
Efter alla rekomendationer från att börja med minst 100 liter börja jag med 5 liters pico . För cirkulation har jag en aquaclear10 lite för stor då den pumpar runt 300 liter timmen men har den inte på full effekt så går bra. Gruset är engelsk sjö sten riktigt bra storlek för picos. 0,7 kg LS full med kalkalger! Annars har jag två dvärg eremitkrabbor i. Har inte hittat några fraggar i närheten där jag bor än men är det någon i Skövde området som har något att sälja så säg till är intresserad av det mesta. Picot har varit igång i ung en månad nu så är sugen på nån koral.
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag har en kub på 70 l som jag håller som ett renodlat anemonkar tillsammans med ett par Premnas biaculeatus gold maroon. Tanken var att ev försöka odla på clownerna så småningom när hanen har växt till sig. Lite städpatrull finns också förstås och det är främst 3 st lite större och en liten, halvstökiga eremiter som har fått sin hemvist i anemonkaret. Konstigt nog så bråkar dom inte med varandra alls. Senast när jag köpte en grupp eremiter för lite påfyllning i de andra karen så fick jag med en orange liten hårig sak. Jag blev inte rekommenderad att ta just den sorten då den tillhör de lite mer stökiga arterna men jag tyckte den var fin så den fick åka med hem…
-
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag är ny här och har startat mitt saltvatten akvariet i söndags det är en: -Juwel Lido 120 L -Tunze skummare 9004 -JBL cristalprofi. 701 extern filter -Tunze streamer 6045 -ingen doppvärmare Men frågan är jag har använt kranvatten vid start kan jag köra osmos senare vid vatten bytet eller nu är det kört??! Eller ska jag ändå köpa osmos och börjar om från början ???!!!@
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
jahapp då vart de nytt kar igen! 🙈 Denna gång ett 54l AIO kar med måtten 60x30x30. får se vilken teknik som kommer användas, men det fick följa med en liten skummare och en ledramp. dock var den inte på så hög styrka. får se hur korallerna reagerar. (jag har 3 andra alternativ jag kan montera ifall det behövs) bla maxspect rsx. original "retur" pump var kraftigare än jag trodde så ska prova att enbart köra med den i början. inriktning på denna kommer bli som tidigare kar, mjuka koraller och nån rolig fisk. Flyttade över stenar och fillermaterial från mit…
-
Tjena allihop tänkte köra ett vinterprojekt , ett shallow reef nano med sump , jag vet jädra trams men detta är mer för att lära mig teknikerna bakom alla de vackra baljorna som finns ute i vårt avlånga land, tänkte köra en botten på 50*50 och höjden 30 kanske ev lägre och ha ytavrinning och retur i mitten typ en kub 10*10*30 ev större med tanke på borrningen samt att göra egen revpelare runt denna lilla Box och bygga in en ytte pytte liten streamer i ? Är jag på overkill nivå... Vem f@n vet;) men har börjat skära glas och är nere på 0,7 mm felmarginal så man börjar lära sig lite iaf vad tycker ni har ni något liknande?! här är en på dem första skären (skäms) ser ut s…
-
- 5 svar
- 2,2k visningar
-
-
Gör ett försök att få ¨igång¨ mitt saltkar som minst sagt gått på sparlåga i ett par år. Startade upp detta i december 2015 och försökte följa råden från Lasse. Tyckte att allt rullade på hyfsat i några år men dom två senaste åren med Corona fick mig att tappa intresset en hel del. Så nu behövs en uppryckning. För några veckor sedan fanns det tre fiskar i akvariet, två clowner och någon blennie, en eldräka och en del skivkoraller som överlevt. Sedan dess har jag skaffat: En ny sjöborre 2 pepparmintsräkor 15 eremiter/sniglar blandat. 4 koraller Satt igång skummaren, Tunze 9004, som inte varit använd på några år! Inne…
-
- 5 svar
- 910 visningar
-
-
Hej någon som har erfarenhet utav en red sea nano Max, är den bra? mvh Danijel
-
- 5 svar
- 953 visningar
-
-
Nu har jag börjat på min nya inriktning med mitt kar och fått hem mina hästar. Pigga och jätte fina! Än är det inte klart vem som är honan eller hanen men det ska vi nog lista ut tagit flera fina bilder på dom som kommer komma upp inom kort. Hoppas det är lite intressant med denna tråd iallafall
-
- 5 svar
- 982 visningar
-
-
Efter 7 års frånvaro från hobbyn och inloggning här på saltvattensguiden är det dags att dra igång igen. Akvariet startas tillsammans med äldsta sonen (10år) och kommer att stå i hans rum. Akvariet är ett 54L standard helglas (600x300x300mm) men kommer högst troligt att bytas till ett större framöver. Tekniken kommer initialt att bestå av: Belysning: Coral Moonbox LED Plus Cirkulation: 1 x Jebao SW4 Skummare: Liten kina skummare Doppvärmare: 50W ATO: Tunze osmolator universal 3155 Jag kommer att köra på ca 6kg Marco rocks + 6kg Levande sten tillsammans med Red Sea levande sand samt Red Sea salt. Jag kl…
-
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Nu är man igång igen! Efter att har varit ifrån detta i ett par år väcktes lusten igen efter en resa till Marsa Alam. Dykningen och även snorklingen på husrevet var över förväntan. Väl hemma så kom mitt gamla akvarium upp på tal. Min fru sa något i förbigående om att hon saknade det. Det skulle hon aldrig ha gjort! Det tog inte många dagar innan jag hittade ett 50x50x50 kub på blocket. Efter en inte så lyckad affär, med ett av säljaren spräckt akvarium i botten och en mindre snygg lagning av en Stockholmsbutik (som jag inte nämner vid namn, ärendet är inte avslutat men det verkar som om det löser sig) så är man nu igång. Karet har nu varit igång i drygt 2 veckor. Har gjor…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Startar en liten tråd för mig så att jag kan se hur allt framskrider. Jag hade ett pico på 10l igång sen höstas, och inspekterade mitt uthus och hittade ett passligt 50x50x50 kar som jag tänker starta upp med allt från pico karet. Detta blir akvariehörnan i det sista rummet som skall bli renoverat i torpet. Möbeln är byggd av gamla mdf bordsskivor som skall kläs med Ikeas högglansiga bordsskivor, övre bordsskivan kommer att sågas till så att underlaget som akvariet vilar på inte kommer att synas, samt kommer elskåpet att gömmas med en likadan skiva som kommer att hängas på skenor från taket. Nu till kuben. Detta har jag i användning nu, kommer antagligen att uppgradera t…
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-