0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
<!--[if gte mso 9]><xml> <o:OfficeDocumentSettings> <o:AllowPNG/> </o:OfficeDocumentSettings> </xml><![endif]--> Har ägnat för mycket tid åt att bygga ett eget kar säger frugan men skam den som ger sig;) Då jag har världens bästa jobb till förfogande där jag kan tillverka allt i princip så var valet enkelt. Gav mig på att bygga en kopia av ett Blenny med lite Giesermann inslag. Så med vår stora mdf/spånfräsmaskin gjorde jag delarna till skåpet. Dom lackerades sen i vårt lackeri och kantlister monterades i vår folieateljé. Skiljeväggen för sump och bakskydd frästes ut i vår gravyravdelning i svart högblank 6mm plexi. Kopierade…
-
- 11 svar
- 3k visningar
-
-
Nu har jag skaffat ett begagnat RSM 130. Köpte det på blocket från en man som inte hade tid och ork att sköta det. Akvariet var tömt på levande och hade stått oskött en längre tid. Fick med en massa pumpar, magneter m.m och 20 kg levande sten. Men frågan är om det fanns nåt levande kvar. Allt var täckt med flera cm gegga och det såg ut som tomatsoppa när jag tömde karet. Blev ett antal timmars rengörande av akvariet och sten. Nu ligger 20kg sten och rengörs med streamerpump en gång per dag. Verkas finnas hur mycket gegga som helts kvar. Antagligen en fosfat bomb, men ska nog bli bra med tiden. Akvariet känns gigantiskt jämfört med mitt tidigare 16 liters Nano Cocoon.
-
- 81 svar
- 13,5k visningar
-
-
Hej igen saltvänner! Efter en tids mer eller mindre frånvaro från guiden kände jag att det var dags att ge er en uppdatering! Efter att jag i mitten av förra året p.g.a. platsbrist tvingats nedgradera mitt kar från 110l+60l sump till ett Blenny har annat kommit i vägen för forumaktiviteter. Bland annat föddes vår dotter i somras och jag har ägnat mig åt min andra hobby, amerikanska bilar, genom inköp och påbörjan av renovering av en Pontiac Firebird 1974. Hobbyn har dock inte legat helt i dvala som synes av bilderna nedan. Mitt Blenny har alltså varit igång i ca ett år nu och det börjar nu få den där härliga naturliga känslan när koraller breder ut sig över sten och botte…
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Efter att ha lagt ner mitt RSM 130 i oktober/november förra året så har tankarna på ett nytt kar vuxit sig starkare. Tänkte dela mina tankar och förhoppningsvis uppstart osv i denna tråden. Tanken med detta karet är att det ska få ta lite längre tid både vad gäller bygget, inkörning och att fylla med levande, detta för att karet ska bli precis som jag föreställer mig det utan hastiga spontanköp. Sen sprider jag dessutom ut kostnaderna lite på det sättet. Själva akvariet kommer vara 60x45x45 helglas optiwhite ca 120L. Offertförfrågan skickad, hoppas få ett svar denna vecka. Kommer köra utan sump men med tunze 9004 skummaren för lite mekanisk filtrering samt för att få bort…
-
- 56 svar
- 5,7k visningar
-
-
Tänkte att det är lika bra att starta en egen tråd då man har en hög med frågor. Fick ett Juwel Lido "över" en dag och började fundera på att testa saltvatten eftersom det lockat dom senaste 15 åren av akvarielivet. Efter en kväll med ost, vin och SG så kom beslutet att testa väldigt enkelt...beställdes ny belysning och en skummare samma kväll. Gjorde en liten tabbe när jag blandade saltet tror jag, fick fällning så jag körde ett filter med vadd i så att det skulle klarna lite. Tänkte inte på att allt som fastnat i vadden kanske inte löst sig än när jag slängde ur den, så misstänker att det är därför Ca/Mg är lite lågt, kanske. I början av veckan fick jag hem 15kg LS, fi…
-
- 60 svar
- 8,7k visningar
-
-
Tänkte lägga upp lite bikder på mitt Aquael Reefmax. Har inte tid och skriva så mycket om du för jobbet kallar men lite bilder tänkte jag dela med mig av sålänge. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hallå alla, Tänkte be om hjälp med att planera ett akvarie som ska byggas. Jag har försökt skissa själv på vilken typ av ytavrinning det ska vara och hur den ska se ut men får inte det att bli bra. Dimensioner på rör, hur stor yta boxen måste ha för att fungera, vilken typ av box, hur lång från glaskanten kan man sätta tankgenomföringarna? är några frågor som jag inte får rätt på. Likaså hur en väl fungerande sump borde se ut? Ni som har borrade akvarier och kör med olika metoder, kan ni hjälpa mig med en bra förklaring eller till och med posta en skiss på en bra tyst lösning? Måtten är i dagslägen inte bestämda förutom att det finns 2 st maxmått, 700mm bredd och 450mm …
-
- 8 svar
- 2,3k visningar
-
-
"Nemo" har jag haft ganska länge, ett år kanske och den rosa bubbeltip anemonen har jag kanske haft i 4 månader. Nemo har aldrig varit i anemonen utan alltid hållit sig bredvid, under eller ett bra stycke därifrån. Igår så var han i anemonen och sedan dess så lämnar han anemonen bara när det vankas mat! Hur kommer det sig att det dröjde så länge innan den fann sin plats?
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Sådär, kuben är iväg och mitt nya är hemma. Denna gången blev det ett Aqua medic Blenny advanced med 3 sidor optiwhite. Belysning : Aqua medic aquareefLED med sunriser Skummare : Aqua medic turboflotor blue 500 Returpump : Aqua medic NanoProp 5000 Cirk.pump : Vortech MP10ES Kommer hålla mestadels musslor, LPS och lite knappar i detta karet. Väntar på min revpelare som antagligen kommer nästa vecka. Bilder kommer så fort jag fått hem min bänk. Väl mött, Mikael
-
- 69 svar
- 12,6k visningar
-
-
Hej nu är jag här. Den tiden är snart förbi när man tillbringade matrasterna framför televisionsapparaten ( TV:n ). Positioneringen av mitt nästa kar, förövrigt mitt första salt, blir i direkt anslutning till matbordet.... och med skymningssol.Bifogad bild får väll ses som en inriktning och det skulle förvåna mig storligen ifall det färdigbyggda resultatet kommer att påminna om denna vy. Kommer att posta lite bilder löpande men räkna inte med någon högre frekvens..måttot är och förblir: Fort och fel. / mvh Mats.
-
-
- 10 svar
- 2k visningar
-
-
Efter 10 år utan akvarium startade jag för några månader sedan igång ett sötvattensakvarium med tanganyika ciklider. Men varje gång jag besökte akvarieaffärer fastnade jag längre och längre på saltvattensavdelningen och ganska snart var jag fast i saltvattensvärlden. Oerhört spännande och så mycket att lära sig. Till och med grus och sand är ju kul, massa liv överallt. Det krävdes lite övertalning av min frun för att få upp det första akvariumet (sötvatten) men har lyckats smyga in 2 nano akvarium med saltvatten, ett 8L Dymax IQ3 (LS + rörmaskar + snigel + eremit) och senast ett 15L Aquatic Nature Cocoon som jag tänkte använda denna tråden till. Teknik 2 x Dymax LED 1,6w…
-
- 19 svar
- 3,2k visningar
-
-
Tjenare! Efter ca. 7 år utan akvarie lade jag upp ett litet kar på 63 liter (60x30x35cm) för en månad sedan. Byttan har mognat riktigt bra och har redan sina första invånare i sig. Startupen gjorde jag med lite hjälp från ProdiBio vilket var helt nytt för mig. Senast jag startade akvarie (år 2002) var det bara att lägga stenen i akvariet och sitta ner och vänta 1-2 månader på att naturen tog hand om att akvariet mognade Teknik mm: - Kar: 63 liter med mått 60cm x 30cm x 35cm - Ljus: Maxspext Razor R420r 120W 16kK - Pump: Tunze 6055 + 7096 Multicontroller som kör 0-40% med en intervall på 0,75s (skapar en 2-3cm våg i byttan) - Filtrering: Eheim eXperience 250 (2224) med s…
-
- 20 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej på er. Det här får bli tråden om mitt akvarium, har en tråd i ljusforumet och en tråd i "mitt första akvarium" men de trådarna är så fulla med tankar funderingar och saker som inte har med det färdiga akvariet att göra att jag tänkte börja en ny tråd här. Egentligen är akvariet inte riktigt färdigt ännu, men jag väntar på att den sladdlösa skruvdagaren ska ladda, så tänkte jag kunde starta tråden lika gärna och visa lite om vad jag pysslar med här hemma. Förhoppningsvis är allt i ordning på måndag så jag kan slänga i sten och vatten då. Vill lära mig fota akvariedjur ordentligt, så ska försöka lägga upp mycket fina bilder också... I teknikväg är det inte mycket. 1…
-
- 220 svar
- 48,1k visningar
-
-
Svårt att vara ifrån hobbyn allt för länge! Tanken bakom detta projekt är att det ska sköta sig själv med minimalt underhåll, minimalt med matning, det ska gå åt Max 30 minuter i veckan till att skrapa glasrutorna och fylla på osmosvatten och byta 20l vatten varje vecka! I akvariumet ska det enbart i början vara lite mer udda koraller och krabbor, kanske nån fräck räka. Fiskar ska jag försöka undvika så länge det går, men skulle det bli några så blir det premium clowner, ev snowflake. Akvariumet har måtten 40x40x50 och all teknik hålls i karet, alltså ingen sump. Skummare, retur, belysning, cirkulation, värmare och osmolator är det som ska användas i karet, samt en doser…
-
- 65 svar
- 12k visningar
-
-
Har efter mycket suktande i djuraffären efter akvarie skaffat ett litet saltkar som fanns på erbjudande här i stan. Detta var då ett 20 liters Aquael med lite salt, levande sten, 1 snäcka + köpt en till, 2 clownfiskar och en korall i paketpris. Har för övrigt läst att många säger att 2 clownfiskar i så litet inte är bra, men har efter att haft detta igång så är jag i planer att byta upp mig när plånboken tillåter . Korallen som ingick var en Xenia på en liten bit LS. Har även en liten som jag tror är en typ av Sacrophyton, piggarna som på bilderna är indragna är gröna . Har också en Eldräka som inte vill vara framme. Lite bilder: Har lite problem med om jag inte missförst…
-
- 30 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hej alla glada akvarister! Ända sedan jag startade med akvariehobbyn för över 10 år sedan har drömmen varit ett eget saltvattensakvarium. Jag har haft ett längre uppehåll ifrån akvaristiken även om det under senare månader legat och grott i bakhuvudet att man skulle starta upp hobbyn igen. Sagt och gjort, i helgen inköptes ett Juwel Lido (120 liter) som skall omvandlas till ett saltvattenskar. Av bekvämlighetsskäl har jag valt att inte använda mig av en sump utan att försöka hålla det så enkelt som möjligt (vi får väl se hur det går med den saken då projekt har en tendens att spåra ur ). Tanken med denna forumtråd är att gå igenom de steg jag som total nybörjare går igeno…
-
- 28 svar
- 7,4k visningar
-
-
Hej alla glada! Startade för ca 1,5 vecka sedan upp mitt 112 liters igen och nu i en allt mer saltigare tappning än vad karet vart förut. Jag har hitills följande i karet: Teknik: Tunze 6025 Cirk pump. 800 l/h Doppvärmare (första gången någonsin ja har behövt använda doppvärmare 24/7, kyligare i nya lägenheten) T5 2*24w Levande: 12kg ls samt 3kg korallsand 4 eremiter 4 trochus sen x antal nassarius liknande snäckor som följde med stenen Caluastrea furcata och en liten ricordea (tack MarinaS) Planer: Utökning av belysning, skaffa någon macroalg som näringsexportör nu i början. Införskaffade en skummare som var alldeles för högljudd för min smak så började fundera på anti…
-
- 38 svar
- 4,8k visningar
-
-
Efter alla rekomendationer från att börja med minst 100 liter börja jag med 5 liters pico . För cirkulation har jag en aquaclear10 lite för stor då den pumpar runt 300 liter timmen men har den inte på full effekt så går bra. Gruset är engelsk sjö sten riktigt bra storlek för picos. 0,7 kg LS full med kalkalger! Annars har jag två dvärg eremitkrabbor i. Har inte hittat några fraggar i närheten där jag bor än men är det någon i Skövde området som har något att sälja så säg till är intresserad av det mesta. Picot har varit igång i ung en månad nu så är sugen på nån koral.
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Då var det dags för ett nytt försök med salt. Förra gången la jag ner mitt aqua medic yasha redan första dagen eftersom jag tyckte att skummaren väsnades på tok för mycket. Då kunde jag inte tänka mig ett saltkar utan skummare men efter att ha läst lite verkar det som om det är många som klarar sig utan skummare med tätare vattenbyten som komplement. Jag har köpt ett Aquael nano reef på 30 liter med tillhörande bänk. Mycket snyggt akvarium tycker jag! Påhängsfiltret som hör till kommer jag att köra utan. Det låter på tok för mycket (vibrationer samt porlande ljud vid tillbakarinning). Istället tänker jag använda ett (tyst) innerfiler och möjligtvis en extra (tyst) stream…
-
- 124 svar
- 28,5k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag har äntligen fått tummen ur och bestämt mig för en ny saltburk. Jag har 15+ år i branschen från tiden när jag jobbade på Korallrevet och har skaffat ett begat RSM250 med Roger Bs signatur på kvittot...ironiskt, eller hur? Min fråga till er som inte legat i ide i flera år är: Vad borde jag modda direkt? Funkar originalskummaren? Mer cirkulation är självklar...vad mer? Startar upp om ngn månad, med uncured live rock omjag kan hitta det... Tack för tips!
-
- 24 svar
- 4,5k visningar
-
-
Går emot strömen och skaffade mig ett mindre kar. Hittade detta för 1000kr, med lite brister men vafan! Isommar blir det självklart större igen. Bytte ner mig för det är lättare att flytta ett mindre kar Karet är uppfyllt med salt o vatten och snart skall sten,fiskar och koraller i. Följande uppgraderingar skall göras; Tunze 9001 + mediabasket och intank ( har någon beg köper jag med engång!) LED Nya fläktar Och förmodligen nya tystare pumpar. Fisk: Två pytte små dvärgdrakar Segelfenskirurg Clownfisk Gulhuvad sandvändare Filfisk Mandarin Och i korallväg allt jag tycker är fräckt!
-
- 64 svar
- 8,6k visningar
-
-
Hep Har moddifierat denna burk enligt nedan och det funkar. Kollade med min glasmästare som gör Akvarie och i grundutförande utan välvdvruta som jag var ute effter så började priset på 2000:- och då kan man lätt räkna ut att man hamnar högre än köpeburken därför körde jag på denna lösning kull eller ? Akvarie AQUAEL ReefMAX 105 liter Belysning Maxspect Razor 120W Pump i sissta sumpkamaren NeW-Jet 1200 l/h Pump i akvariet Tunze nanostreamer 2,500 l/h Skummare Aqua Medic Turboflotor 500 Blue Hoppas detta kan inspirera andra att våga hoppa i Havet he he he. Mvh-Conjor
-
- 52 svar
- 11,6k visningar
-
-
Hej! Tänkte starta upp en tråd nu om mitt Clownhotell som varit igång nu i strax över 3 år. Detta är lite utav ett projekt som har varit under ständig utveckling och jag har ännu inte riktigt kunnat lutat mig tillbaka och känt mig helt nöjd Karet i nuläget: I huvudkaret bor 2 clowner samt en Pictichromis porphyrea och lite sniglar och eremiter. Koraller är lite friskt blandat med sps, lps och nån mjukis. Har även en krabba vid namn Atergatis Floridus som numera får vara i sumpen och härja. Sjukt skygg varelse. Såg skymten av den för första gången för bara ett par månader sen, men den har gissningsvis funnits med stenen ända sen…
-
-
- 42 svar
- 10,4k visningar
-
-
Hej på er Här kommer mitt första inlägg här i forumet. Jag köpte ett RSM 130 av Krille i Liatorp som nu har varit igång en månad. Kommer att försöka att uppdatera efterhand och även lägga in lite bilder. Inga fiskar har ännu kommit i men vattenvärdena är ok så bara rätt fiskar hittas slår jag till. Vattenvärdena kommer jag lägga in här senare. Tack till Krille och Edward för all hjälp till en novis inom saltvärlden. Måste också skicka ett stort tack till er som sköter denna sida. Sveriges klart bästa forum inom fiskvärlden. Bry er bara inte om allt gnäll som var här för några veckor sedan.
-
- 294 svar
- 23k visningar
-