Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Hej, tänkte att det var dags för mig att göra mitt första inlägg här efter att ha tjuvläst under en längre tid! Här tänkte jag försöka göra uppdateringar kring mitt akvarium mest för mig själv men även för er andra(om ni är intresserade!). Även ställa lite öppna frågor kring problem jag stöter på och funderingar som folk gärna får kommentera på Nu till vad jag har för utrustning; Akvarium: Aquael Nano Reef Duo (35cm bred, 35cm djup, 40cm hög) 49Liter Filtrering: Hang on the back Versamax-3(1200Liter/timme) där jag har i Eheim Substrate Pro + filtersvamp runt vatteninsuget Värmare: Comfortzone Fix(som är inställd på 25grader) Circulationspu…

2. Started by jjonaas1,

Idag är jag inne på dag 3 i uppstarten av mitt första saltvattensakvarium. Mycket funderingar och frågor dyker upp men jag tänker försöka följa Lasses metod till punkt och pricka. Det jag har är ett Aquael 49L Nano Reef Duo med tillhörande Versamax 3 HOB Filter, och en doppvärmare 50w inställd på 25grader. I filtret har jag två korgar där ena är svampen som följde med och i andra korgen har jag lagt i biobollar i plast då jag läste att det skulle vara bra för bakterietillväxt. I karet är det 4kg levande sten, och 2,5kg levande sand. Jag tillsätter en droppe av Aquaforest bio S varje dag. Igår tillsatte jag en fisk i akvar…

3. Started by rickard81,

Mitt nya akvarium som är ett Red sea Nano. Har problem med grön cyano tyvärr

4. Started by ubjs,

Gör ett försök att få ¨igång¨ mitt saltkar som minst sagt gått på sparlåga i ett par år. Startade upp detta i december 2015 och försökte följa råden från Lasse. Tyckte att allt rullade på hyfsat i några år men dom två senaste åren med Corona fick mig att tappa intresset en hel del. Så nu behövs en uppryckning. För några veckor sedan fanns det tre fiskar i akvariet, två clowner och någon blennie, en eldräka och en del skivkoraller som överlevt. Sedan dess har jag skaffat: En ny sjöborre 2 pepparmintsräkor 15 eremiter/sniglar blandat. 4 koraller Satt igång skummaren, Tunze 9004, som inte varit använd på några år! Inne…

• 5 svar
    • 907 visningar
  5. Started by Emelie,

Äntligen har jag kunnat skaffa riktigt ljus i lilla karet. Efter 6-7 år. Inte jätte bra med pengar som student. Men efter studenten så blev det ju lite. Så nu kan man utöka lite mer med koraller. Mina clowner är fortfarande med sen start 😎

6. Started by Casio,

Mitt andra Lido 120L genom saltkarriären. Det som skiljer dagens Lido 120L från föregående är att någon annan i hushållet är med och har strikta krav på estetik och det mesta (egentligen allt utanför akvariet) . 1 Det får absolut inte låta. 2 Det får absolut inte skimra (glittra/reflektera) ljus över akvariet. 3 Alla barn och pappan ska vara fascinerade men det får absolut inte ta tid (eller kosta pengar). 4 Det ska stå i vardagsrummet. Ni förstår.. Nedan följer vårat äventyr.

7. Started by Kimpos,

Började med 49 liter. Uppdaterade till 525 liter. Tillbaka till 49 liter. Bort med det och en fix idé om att ha koraller i en vas på 8 liter. Mycket jobb och tidsbrist, sålde vasen. Det har gått drygt två år och nu är det dags igen (vad fasen, kunde ingen berättat att revakvarium är en drog?!). Denna gången i ett OptiWhite på 98 liter, mått 80x35x35. Volymen känns ganska lagom efter tidigare erfarenheter och jag tänkte hålla det enkelt och framförallt billigt under starten. Karet är det enda jag har och letar nu efter allt annat - skicka gärna Pm om du har teknik som skulle passa Tänker dela av akvariet för att ha inbyggd sump på ena gaveln. Tä…

8. Started by Sakana,

Hej allihopa! Låt mig börja med att presentera mig själv, Simon heter jag, jag är en 26-årig arkitekt från Frankrike som bor numera i Stockholm. Ingen har varit någonsin intresserad av hobbyn i min familj så jag är lite osäker kring var intresset för revkar kom ifrån haha. Ändå har det varit en passion sedan jag var 15 och jag har spenderat otroligt många timmar på alla möjliga forum. Jag har samlat enormt mycket teoretisk kunskap under dessa 10/11 år men jag har aldrig haft chansen att faktiskt äga mitt eget rev… När jag var tonåring hade jag inga pengar, sedan studerade jag och fick flytta till flera olika länder för att äntligen landa i Sverige där jag bor …

9. Jag tänkte att jag startar en tråd för mitt nya Akvarium, jag har aldrig kört salt innan så alla tips mottages gärna! .................................................................................................. | Akvarie: 54L (Zquare) 60x30x30 | | Lampa: Fluval Marine Nano Bluetooth LED 20W | | Filter: Aquaclear 30 powerfilter, Aquaclear 20 filter | | 1st doppvärmare 50w | '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Jag köpte akvar…

10. Started by Conjor,

Waterbox Cube 10 är på gång. Äntligen anlände det 20 Oktober en aning nervös hämtning på utlämningstället det är ju glas 😂 väl hemma efter resa med handkärra på spårvagn så började uppackningen och 😅 se där inte en skråma eller repa gött. Det som ingår är filtersocka,skumgumifilter,Biobollar,Kol,Returpump. Läst lite om Pumpen som följde med och den är tydligen inte så tyst bestämde mig för att uppgradera direkt och köpte en sådan här Jebao DC 650 styrbar pumpar 50 liter mera än originalet dessutom med Feed funktion fick plats gott och väl i sumpfacket. Återkommer med mera Bilder och info när det är igångsatt.

11. Started by maca,

Dags att dra igång detta projekt under påsken. Karet är ett 56 liters optiwhite med måtten 80x35x20cm och jag avser att dela av ca 15cm för en intern sump vilket ger ca 10.5 liter till förfogande. I sumpen planerar jag för en liten Tunze 9001, doppvärmare och returpump. Övrig teknik är en liten RW4 som extra cirkulation samt att jag har en AI Prime 16HD som kommer att få agera ljuskälla initialt. Innan jag sätter sågen i akrylplasten har jag gjort en grovt tillyxad avdelare i kartong med två bafflar för att dela av mellan facket vid avrinningen där jag planerar att ha skummaren och det andra facket där doppvärmare, ATO och returpump placeras. Tar tacksamt emot…

• Gilla
    • 22 svar
    • 2,8k visningar
  12. Started by Danne,

Hej! Tänkte starta upp en tråd nu om mitt Clownhotell som varit igång nu i strax över 3 år. Detta är lite utav ett projekt som har varit under ständig utveckling och jag har ännu inte riktigt kunnat lutat mig tillbaka och känt mig helt nöjd Karet i nuläget: I huvudkaret bor 2 clowner samt en Pictichromis porphyrea och lite sniglar och eremiter. Koraller är lite friskt blandat med sps, lps och nån mjukis. Har även en krabba vid namn Atergatis Floridus som numera får vara i sumpen och härja. Sjukt skygg varelse. Såg skymten av den för första gången för bara ett par månader sen, men den har gissningsvis funnits med stenen ända sen…

• Gilla
    • 42 svar
    • 10,4k visningar
  13. Hej Här kommer jag visa mitt simpla sps kar och dess utveckling. Detta är mitt femte saltkar och har tidigare haft kar i blandad storlek, vissa med fullspäckad teknik o andra utan. Denna gång blir det ett basic kar utan sump, tekniken kommer sitta i ena kortsidan och inte det vackraste estetiskt sätt men simpelt och jag vill testa SPS utan sump då jag haft bra resultat med det tidigare i ett LPS akvarium. Jag kommer också visa mina rutiner och lite att tänka på, tror denna sida kan vara en bra grej för nybörjare i hobbyn som letar efter info om hur man i verkligheten kan sköta ett akvarium. Jag kommer inte använda den absolut billigaste…

14. Started by rickard81,

Då blev de plötsligt ett nytt akvarium hemma. Hitta ett komplett i närheten så jag slog till. Tanken är att de ska bli ett sps/lps dominerat akvarium

15. Started by Casio,

• 16 svar
    • 2,8k visningar
  16. Started by Conjor,

Hep Efter flytt till ny lägenhet 1/2-2019 och diverse försök att starta upp en burk Ljuset som faller in i en ny lägenhet är inte alltid lätt att förutse var den hamnar så det blev alldeles för mycket dagsljus/sol blommade på rätt bra ? hittade ett ställe som funkade hyfsat 6 timmar rampljus räckte över sommaren ökat med 2 timmar idag får se hur det utvecklar sig med tiden. 43 Liter Optowite 10 Liter Top Of Filter BioMaster 250 REEF-Skim Nano 50 Ombyggd Luftrdiven + Träutströmare Reaktor REEF-FILTER NANO 100 Ytvattenrenare Juwel EccoSkim Belysning Micmol Aqua CC

17. Har ju sålt mitt stora sps kar o planerar en period utan. Men ett sådant här gulligt litet(120 l) , fantastisk kvalitet, fina mått, innerfilter, värmare, led, helt komplett, snygg bänk, tysk hög kvalitet(juwel), allt för 3000 kr (nytt) med leveranstid på 0 sek (läs köpte direkt under butiksbesök) kan man inte motstå. Det får stå i köket som ett experimentkar. Ingen sump, ingen skummare. Inte helt säkert att jag kör salt, men om jag gör det blir det djup sandbädd i karet som får agera filter o denitrifikator, ingen skummare, bädden får agera kalkreaktor(kanske stöttar upp med Balling via min Dosetronic). Självklart övervakat av en Alkatronic och Mastetronic som jag gömmer …

18. Started by Strom,

Nu är det igång... En nedgradering i storlek som ett försök att få hobbyn att bli mer njutning än underhåll. Jag älskar mitt 240 liters kar och det känns inte skoj att lägga. Dock känns det som att tid och pengar tryter och efter 1 års velande är nu nytt akvarium beställt. Det kommer blir ett Fluval Flex 57 liter måtten är 41x39x39 (lxbxh). Akvariet kommer köras skummarlöst och planen är att göra 10% vattenbyte 1 ggr per vecka. I bakre facket kommer jag att köra keramiska ringar och eventuellt original skumfilter. Belysning blir Coral Box Moon led Plus. Streamer kommer att köpas till, förmodligen blir det den minsta styrbara Jebao eller Coral Box pumpen. Då ja…

19. Started by Lasse,

Jag har en längre tid funderat på ett nytt Nano till vårt köksbord efter det att jag gett mitt gamla respass. Kraven har varit ett enkelt designat akvarium med LED till rimlig kostnad (utesluter alltså ELOS nanoburkar). Så enkelt konstruerat som möjligt och med möjligheter att köra olika koraller samt små miniatyrfiskar. Jag har inte hittat något som fallit mig i smaken innan jag dök på Eheims nanoserie nere i en affär i Tyskland. De hade rea så för ca 80 € fick det komma med hem (ca 730 kr) Kittet består av ett glasakvarium på 24 liter med en specialdesignad pump på ca 4 watt samt en mycket snygg LED lösning som bygger på de välkända 10 watts chipen. I Eheims fall har ma…

• Gilla
    • 64 svar
    • 13,5k visningar
  20. Started by edda124,

Startat mitt waterbox cube 10 nu Stenen har varit igång med start bakterier i hink ca 6 veckor innan Belysning är en Aqua Knight v2 Sand från aquaforest Kommer köra en liten nano skummare på annars blir det täta vatten byten och dosering vid behov Skickat från min HD1903 via Tapatalk

21. Hej! Först och främst vill jag tacka för ett mycket intressant och lärorikt forum! Grymt roligt att dela sitt intresse med likasinnade! Jag har på senare tid börjat intressera mig för saltvattenakvarium och har efter mycket läsning & hjälp kommit fram till en set up som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter och hjälp kring. Det jag planerar att göra är en platsbyggd möbel direkt ut ifrån vägg (Tank 100cm - 120cm). Se bifogad skiss. Bygget i övrigt är planerat att bestå av följande delar: Tank: Optiwhite 90x30x20 / 8mm tjocklek / Bottenborrat x 3 / 50 Liter Sump: Egenbygge / 50 Liter Overflowbox: B…

• Tack
      • Gilla
    • 128 svar
    • 16,8k visningar
  22. Started by maca,

Dags för uppstart av akvarium nummer två och tanken är att flytta över lite koraller från den större burken. Det är ett Fluval Flex 57 liter som jag täppt igen det nedre "sump" insuget på så att allt vatten enbart går igenom det övre så att det blir ytavrinning. I sumpen finns för närvarande: Kina skummare (skall bytas mot något bättre som får plats, men denna hade jag liggande) Doppvärmare Returpump (500l/h skall bytas mot en kraftigare) ATO (Smart ATO) Intern cirkulation sköts för närvarande av en Tunze 6040 som är för kraftig så den är inställd på ca 25% av maximalt. Den skall bytas mot något lite klenare…

23. Hej! Varit i hobbyn cirka 4år och började med ett 75L nano som var aktivt i 3,5 år. mitt däri försökte jag mig på en 300L kub med sump men det ville sig inte. Vid flytt vid årskiftet så bestämde jag mig för att bygga nytt. Ett Shallow-kar! 100x40x25 är måtten, byggt av 8mm glas. Bänken är byggd av Ikea köksskåp. I 60cm skåpet har jag Sump med diverse tillbehör, och i 40cm har jag förvaring. Belysning: billigare 4x39w T5 armatur som jag kör ATI rör i. Cirkulation: 2st Jebao SLW-10 Returpump: Aquamedic DC runner 2.2 Uvc: Eheim 9w Skummare: Tunze 9001, har en Arka Core 80 som ska i när jag byg…

24. Started by JonasJ,

Tänkte starta en tråd om mitt Red Sea Max Nano. Akvariet har varit igång sedan 2år tillbaka med lite olika inriktning. Jag använder det för att ha koraller i som inte kommer till sin fulla rätt i min större burk Jag använder bara orginalutrustningen har ingen extra cirkulationspump. Doserar Tropic Marin Carbocalcium för att hålla KH och Ca på en stabil nivå med doserpump, magnesium doserars manuellt vid behov. Sen byter jag 10 liter vatten i veckan, thats it! Levande Fisk: * 2st Clownfiskar * 1st Centropyge argi * 1st Flasher wrasse Dvärgkejsaren och wrassen kommer få flytta in i den större burken nä…

• Gilla
    • 19 svar
    • 4,3k visningar
  25. Started by grizz,

Efter att ha gått från rsr 350 till detta nano kar känns detta nästan roligare! Även om detta bara är i startgroparna. Jag anlitade iaf Akvarielagret till att bygga själva karet. 6mm optiwite glas med måtten 85x35x20cm. Sen slaktade jag ett Fluval Flex och tog filterfacket som jag monterade i mitt nya kar istället. I karet blev det levande sand & sten. Delar av stenen går över vattenlinjen där jag "planterat" luftplantor samt ett mangroveskott i filterfacket som blir belyst av en växtlampa ca 6 timmar/dygnet. Belysningen över själva karet är just nu en spectra men kommer att bytas ut mot en maxspect raz…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.