0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Efter att ha lagt ner mitt RSM 130 i oktober/november förra året så har tankarna på ett nytt kar vuxit sig starkare. Tänkte dela mina tankar och förhoppningsvis uppstart osv i denna tråden. Tanken med detta karet är att det ska få ta lite längre tid både vad gäller bygget, inkörning och att fylla med levande, detta för att karet ska bli precis som jag föreställer mig det utan hastiga spontanköp. Sen sprider jag dessutom ut kostnaderna lite på det sättet. Själva akvariet kommer vara 60x45x45 helglas optiwhite ca 120L. Offertförfrågan skickad, hoppas få ett svar denna vecka. Kommer köra utan sump men med tunze 9004 skummaren för lite mekanisk filtrering samt för att få bort…
-
- 56 svar
- 5,8k visningar
-
-
Tänkte starta upp en tråd om mitt nya bygge! Som en del vet så ska jag sätta ihop ett nytt lite större... eller större vet jag inte om det är, men högre kar. Anledningen till detta är att jag blev trött på min överrinningsbox och ville borra karet, men så tänkte jag att när jag väl börjat mecka med karet så kan jag lika gärna bygga ihop ett nytt kar som är dubbelt så högt som det befintliga, det kommer alltså bli ett kar med måtten 60x30x60 i 10mm glas och med framsidan i optiwhite glas. detta kommer även göra att jag slipper stressa fisk och koraller i onödan tekniken kommer bestå av en liten jad skummare och en grotech reaktor(tror det är grotech ZF 140). i reaktorn kom…
-
- 56 svar
- 6,2k visningar
-
-
Halloj! Dags för en ny tråd och ett spännant nytt äventyr på litet annat vis. Förra sommaren tog jag itu med att tömma min kära Piraya's gamla akvarium, efter han gick bort för flera år sedan vid 17 års ålder. Något jag lade märke till redan då var hur mycket solljus karet fick från takfönstret, under sommarmånaderna. Så det fick mig att tänka, att det vore kul att försöka pröva starta upp ett kar som till stor del belyses av dagsljus. Tanken var att detta skulle ha kört igång i höstas, men min mamma blev sämre och gick bort, och efter det så tappade jag greppet om allt som var saltvatten för resten av året. Det fick bli lite av ett tillfälligt fö…
-
-
- 53 svar
- 5,3k visningar
-
-
Ja jag postade ju en liten filmsnutt för nån vecka sedan av min mandarin som mumsade på lite hummerägg, så jag tänkte man skulle göra en liten mer djupgående tråd. Detta var faktiskt min mantis gammla akvarium innan han dog i fjol, så den har stått och puttrat i några år nu. - 43 Liter standard helglasakvarium.- 50w AquaEl doppvärmare - Hydor Koralia Nano 900 stream pump - Hagen-Glo 2x39w T5HO fixtur som delas med ett annat 43 liters brevid. - Sylvania Aquastar 10000k - Hagen Marine-Glo Första man kanske reagerar på är akvariets storlek, då det i många år har påståtts att dom behöver jättestora kar med dussinvist kilo av levande sten. Men jag har gjort en h…
-
- 53 svar
- 12,6k visningar
-
-
Har nu efter typ 2,5 år fått tillbaka suget efter att ha ett kar igen! Men denna gången skall jag ta tid på mig och skaffa det bästa av allt men även försöka bygga mkt själv åxå för att få ner eventuella kostnader! Skall bytta ett Kub akvarium....tänkte beställa det på majornas glas! Saker som jag undrar: *Finns det nån uträkning för tjocklek på glas till ett kar!? *Skall man ha optiwhite glas på framsidan? Heter det så? *Vad är nytt inom hobbyn? *Är vodkametoden bra? *Nån som kör med ecotech marine radion? Är den bra? Har ni tips o råd så uppskattar jag de!:-)
-
- 53 svar
- 7,6k visningar
-
-
Hallå, har nog inte presenterat mig något vidare på forumet förut men har hållt på med saltvatten några år möjligen allt började runt 2007/2008, lurkat i djupet här sen dess och läst på en massa med nyttig info. Jag har sedan dess rullat ett Clownhotell på 58l det snurrar på ännu men råkade komma över ett RSM 130 till ett ordentligt bra pris vilket såklart skapade en sorts nytändning. Detta var i samband med att jag flyttade, problemet med priset var att det tvunget skulle följa med en Drakfisk (Mer om den senare), så nu sitter jag med två kar. Ett varav mitt gamla Clownpar huserar med i stort sett bara levande sten sand och varandra. Det andra med mestadels mjukkoraller …
-
- 52 svar
- 8,8k visningar
-
-
Nya projektet är på gång nu Blev några turer till Nynäshamn med skåpbilen hem till Maglofster Magnus men nu sitter den här och andas ut med min rygg, jäkla vilken fin träningsvärk man har i rygg och nacke i morse när man vakna. Tack Magnus för hjälpen och vänner som ställde upp. En avlastning med flickvännens pappa blev det innan han va iväg på Bruce Springsteen konserten och själva akvariet med en kompis efter jobbet vid 21 tiden. Har varit fullt upptagen med att ta bort lite bakgrund som satt på ena sidan och vilar nu innan jag startat på nästa sida. Lite tips uppskattas på ett problem jag har stött på: Bakom bakgrunden fanns det massa borstmaskar. Märkte det när en av…
-
Hep Har moddifierat denna burk enligt nedan och det funkar. Kollade med min glasmästare som gör Akvarie och i grundutförande utan välvdvruta som jag var ute effter så började priset på 2000:- och då kan man lätt räkna ut att man hamnar högre än köpeburken därför körde jag på denna lösning kull eller ? Akvarie AQUAEL ReefMAX 105 liter Belysning Maxspect Razor 120W Pump i sissta sumpkamaren NeW-Jet 1200 l/h Pump i akvariet Tunze nanostreamer 2,500 l/h Skummare Aqua Medic Turboflotor 500 Blue Hoppas detta kan inspirera andra att våga hoppa i Havet he he he. Mvh-Conjor
-
- 52 svar
- 11,8k visningar
-
-
Hej! Nu när mitt akvarium varit igång sedan sommaren tänker jag att det är dags att posta en tråd här med. Jag har startat ett, hittills ganska enkelt nanoakvarium, mitt första akvarium någonsin. Jag har i flera år hängt runt här och på nano-reef och läst massor av nyttiga tips, och efter sommaren kände jag att det äntligen var dags. Listar innehåll rakt upp och ner här under, samt lägger upp ett par bilder, samt en video som jag spelat in idag. Tyvärr är allt filmat och fotat med en iPhone, så förvänta er ingen dunderkvalite. Utrustning: Akvarium: ADA 60p Sten: Marco Rocks Filter: Tunze Comline streamfilter 3163 Pump: Jabe…
-
-
- 52 svar
- 7,8k visningar
-
-
Då jag fick vatten skada i golvet där mitt stor kar står så är det tvungen att åka bort. Men flickvännen tyckte inte vi skulle göra oss av med clownerna så det fick bli ett nano så man har kvar lite salt hemma. Karet blev ett fluval edge 46l just för att det är så pass specielt och lite utmaning att få det att fungera. Karet är beställt från arken zoo då dom inte hade det hemma så kommer det nästa onsdag. Beställde även en mp10Q då jag ville ha en fin pump i karet utan kablar genom toppen. Tanken är att börja med orginal filtret och sedan byta ut det med tiden antingen till ett ytterfilter med levande sten i eller nån v…
-
-
- 52 svar
- 10,7k visningar
-
-
Hej på er! Nu har jag fått igång mitt nanokar och eftersom jag antagligen kommer behöva massor med tips och råd så startar jag en tråd direkt och lägger in löpande vad som händer och hur det går. Det är e 20l nanokar från Aquael, jag köpte det komplett och har bara lagt till en doppvärmare. Jag började med att blanda salt och vanligt kranvatten (eftersom det skulle gå bra enligt de jag köpte från), lade sedan i levande sand och väntade en vecka. Lade i 2 kg levande sten och fick sedan mängder med kiselalger. Jag var nere hos Stig i Gemla och efter att ha pratat igenom mitt kar och mina tidigare problem med vårt vatten och fiskar/räkor så kom vi fram till att jag skulle by…
-
- 51 svar
- 6,7k visningar
-
-
Jahapp. En del har säkert koll på att jag har ett 750L kar hemma som står tomt. Det går segt framåt där. Igår fick jag ett sms från min bror att jag får ta över hans nano + en clown om jag vill ha det. Det vill jag självklart. Har ju somsagt fortfarande aldrig haft en saltfisk =) Så jag startar väl en egen liten tråd till det då. Ska nog hämta på lördag. Tror att det är 60 eller 80L. Ser det som en liten smygstart till stora karet. Nu får jag äntligen min första salta fisk, jag kan också lära mig saker inför det stora karet. Lära mig att göra tester och om vattenkemi och liknande. Dessutom är det ju jättebra att ha ett litet kar i gång hemma i fall att man skulle ramla …
-
- 50 svar
- 6,2k visningar
-
-
Ett år har gått och det är väl ett första steg att erkänna sitt missbruk. Nog är jag fast i saltvattensträsket. Ett år senare är jag dock fortfarande dåligt påläst och tänkte därför starta en tråd om mitt rev för att få lite kritik. Generellt tycker jag det går bra, men tar gärna emot tips om placeringar och skötsel på det som finns i akvariet. Vissa arter av zoanthus verkar inte trivas och en stor euphyllia dog utan att jag förstod varför.
-
- 48 svar
- 7k visningar
-
-
Nu har det passerat två veckor sedan uppstart och inget har gått åt helvede än så länge, vilket medför att jag vågar mig på en presentation av mitt nya akvarium... Detta akvarium är en ersättare åt mitt gamla 133l, som i samband med uppstarten av det nya pensionerades efter att ha varit i bruk i nästan 15 år (såväl sött som salt). Allt jag gjorde var att flytta över sten, sand, vatten, teknik och djur, så det enda som egentligen byttes var glasbitarna som omgärdar allting. Akvariet är på 140 liter, med måtten 70*50*40 cm (L*B*H) och byggt av Imazo, helt i OW-glas. Ingen sump. Den faktiska vattenvolymen uppskattar jag till ungefär 110 liter. Skummaren är en Aqua Medic Tu…
-
- 48 svar
- 8k visningar
- 1 följare
-
-
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
Tjena! Jag heter Alexander bosatt i Göteborg och är helt novis både på forumet och saltvatten överhuvudtaget. Hade egentligen tänkt börja med ett ännu mindre kar men blev erbjuden ett RSM 130D begagnat och det verkade som ett perfekt nybörjarkar. SG verkar vara en guldresurs när det gäller denna hobbyn och ser fram emot att dela med mig av mina erfarenheter och ta emot era tips.
-
- 47 svar
- 9,7k visningar
-
-
Tja, tänkte starta en tråd om mitt första Saltvattensakvarium. Vi kan ta det från början. jag heter Elliot och är 14 år. (2010) och har haft intressen för akvarium främst sötvatten i många år, och en dag runt 2022 sent valde jag att skaffa mitt första akvarium på drygt 70 liter. Det gick inte som planerat fiskar dig hit och dit och jag visste inte helt om parametrarna. Sen skaffade jag mig ett juwel 180 och det gick bättre nån fisk död men inte pågrund av mig eller mitt jobb. Skapade en fin scape o det flöt på. Sen blev jag sugen på större så skaffade mig ett juwel 350. Det gick väldigt bra ingen fisk död, växterna och svårare växte och fick fin färg. Hade i …
-
Då var det dags igen. Lade för två år sedan ner mitt 128l boyu-kar och har sedan dess tyvärr inte haft varken ekonomi eller tid tll att starta upp igen...men nu hoppas jag att båda skall räcka till lite bättre. Akvariet är alltså ett 30l Aquael nano reef med originalutrusting, varken mer eller mindre.. 2x11W belysning(50/50 blå/vit) Påhängsfilter Än så länge ligger det lite sand och en 1.5kgs stenbumbling med ett par Discosomas och ett par rhodactis skivor i akvariet. Inriktningen kommer att bli zooas och lps....men allt med stark fin färg kan säkert få en plats. vad gäller levande blir det 1-2 fiskar och nån räka.... exakta arter inte bestämt än...får se vad man springer…
-
- 47 svar
- 8,3k visningar
-
-
Har för länge sedan haft saltvattensakvarium, idag har jag ett 240l sötvattenskar men har länge varit sjukt sugen på att skaffa ett litet saltvattenskar. Tänkte köra på ca 20-30l. Gärna ett snyggt kar. Vad säger ni om Aquael Nano Reef 20-30l? Fler alternativ? Vad är era råd till mig som nybörjare på nanokar??
-
- 47 svar
- 7,2k visningar
-
-
Nystart i mindre format Under hösten såldes 240 liters saltakvariet och det mesta som tillhörde. Ett mycket mindre kar inhandlades, ett 13 liters Dymax IQ 5 med LED belysning. En del sten samt mjukkoraller hade sparats från det gamla och resultatet blev så här efter några veckor: God Jul Och Gott Nytt År! //Martin
-
- 46 svar
- 9,6k visningar
-
-
Hej Saltvattensguiden! Ett riktigt eminent forum som jag läst länge på (i något år, lite så där i smyg), i synnerhet på det senaste. Men nu har det äntligen blivit dags för mig att också dela med mig av något! Inte så intressant för alla er veteraner, men tänkte skapa en tråd nu när det äntligen har blivit dags att förverkliga en dröm som man haft sen man var liten grabb - en salt sådan ... Jag har en tendens att snöa in mig rejält på saker (till min frus stora förtjusning...) och dessutom har jag ovanan att göra långa wall-of-text-inlägg på forum som ingen tycker är intressant. Sorry! Men jag får väl ha en monolog med mig själv och se denna tråd som en dagbok, om inte …
-
- 44 svar
- 5,8k visningar
-
-
Tjena! Har efter några års suktande efter saltvatten äntligen kommit till skott och startat upp ett litet Blenny. Jag har tidigare haft tanganyikaciklider samt lite blandade sällskapsakvarier men nu är det ju lite mer att tänka på! Akvariet är ett standard Blenny med en extra spot med blå belysning, misstänker dock att jag inom kort kommer att satsa på Maxspect Razor 60w. 9kg levande sten lades i nu i Måndags, startade med zeobak och några droppar kolkälla som jag fick av Ted på Bioted. Följande tester har jag gjort. Ph: 8,0 Nitrit: gav utslag men jag kommer inte ihåg det exakta värdet Nitrat: 10ppm (tror jag, lite halvlurigt test faktiskt) Fosfat: 0 Salthalt 1.024 Såhär …
-
- 43 svar
- 6,3k visningar
-
-
Hej alla, här kommer ännu en nykomling. Kör sötvatten sedan tidigare och vill ge mig på ett försök med saltvatten. Tänkte ge mig på något som jag förstått kan vara lite knivigt. Jag kommer att försöka få igång mitt Fluval Edge som saltvattenskar och hålla det low tech med vattenbyten. Har sökt mycket på internet och det finns en del Edge rev gjorda som har varit inspiration. Bor i Sundsvall så det blir lite jobbigt med inköp av levande men som tur är så känner jag en kille som hjälper mig starta. Som det ser ut nu har jag planerat att använda originalfiltret som ett pico refugium med chaetomorpa med omvänd belysning. I originalbelysningen har jag kört med mr11/16 …
-
- 43 svar
- 5k visningar
-
-
Hej! Tänkte starta upp en tråd nu om mitt Clownhotell som varit igång nu i strax över 3 år. Detta är lite utav ett projekt som har varit under ständig utveckling och jag har ännu inte riktigt kunnat lutat mig tillbaka och känt mig helt nöjd Karet i nuläget: I huvudkaret bor 2 clowner samt en Pictichromis porphyrea och lite sniglar och eremiter. Koraller är lite friskt blandat med sps, lps och nån mjukis. Har även en krabba vid namn Atergatis Floridus som numera får vara i sumpen och härja. Sjukt skygg varelse. Såg skymten av den för första gången för bara ett par månader sen, men den har gissningsvis funnits med stenen ända sen…
-
-
- 42 svar
- 10,6k visningar
-
-
Dax för ett nano igen....Bygger upp&river ner Led beställt från aquastyle. 8x 4500k white 21x royal blue 3x violet 2x red 2x cyan Moonlight kit Ska byggas in i befintlig huv Fläskar på med leds så man har power utifall man vill gradera upp lite i volym. Tanken är att köra med biopellets&bra skummning. Letar efter begagnad deltec mce300/hydorslim, värsta fall så får man väl köpa nytt 8) Led kitet beräknas dimpa ner 9 augusti&då blir det bygga av Om någon sitter på streamers/returpumpar som är nått att ha så hojta gärna till
-
- 41 svar
- 6,4k visningar
-