Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by Kulin,

Då var det dags igen. Lade för två år sedan ner mitt 128l boyu-kar och har sedan dess tyvärr inte haft varken ekonomi eller tid tll att starta upp igen...men nu hoppas jag att båda skall räcka till lite bättre. Akvariet är alltså ett 30l Aquael nano reef med originalutrusting, varken mer eller mindre.. 2x11W belysning(50/50 blå/vit) Påhängsfilter Än så länge ligger det lite sand och en 1.5kgs stenbumbling med ett par Discosomas och ett par rhodactis skivor i akvariet. Inriktningen kommer att bli zooas och lps....men allt med stark fin färg kan säkert få en plats. vad gäller levande blir det 1-2 fiskar och nån räka.... exakta arter inte bestämt än...får se vad man springer…

• 47 svar
    • 8,1k visningar
  2. Started by Rasmus Pedersen,

Nu har det passerat två veckor sedan uppstart och inget har gått åt helvede än så länge, vilket medför att jag vågar mig på en presentation av mitt nya akvarium... Detta akvarium är en ersättare åt mitt gamla 133l, som i samband med uppstarten av det nya pensionerades efter att ha varit i bruk i nästan 15 år (såväl sött som salt). Allt jag gjorde var att flytta över sten, sand, vatten, teknik och djur, så det enda som egentligen byttes var glasbitarna som omgärdar allting. Akvariet är på 140 liter, med måtten 70*50*40 cm (L*B*H) och byggt av Imazo, helt i OW-glas. Ingen sump. Den faktiska vattenvolymen uppskattar jag till ungefär 110 liter. Skummaren är en Aqua Medic Tu…

3. Uppstart av mitt första saltkar! Nybliven akvarist och nybörjare på SG.

• Gilla
    • 26 svar
    • 7,9k visningar
  4. Hej! Nu när mitt akvarium varit igång sedan sommaren tänker jag att det är dags att posta en tråd här med. Jag har startat ett, hittills ganska enkelt nanoakvarium, mitt första akvarium någonsin. Jag har i flera år hängt runt här och på nano-reef och läst massor av nyttiga tips, och efter sommaren kände jag att det äntligen var dags. Listar innehåll rakt upp och ner här under, samt lägger upp ett par bilder, samt en video som jag spelat in idag. Tyvärr är allt filmat och fotat med en iPhone, så förvänta er ingen dunderkvalite. Utrustning: Akvarium: ADA 60p Sten: Marco Rocks Filter: Tunze Comline streamfilter 3163 Pump: Jabe…

• Gilla
    • 52 svar
    • 7,6k visningar
  5. Started by Shark Of Sweden,

Har nu efter typ 2,5 år fått tillbaka suget efter att ha ett kar igen! Men denna gången skall jag ta tid på mig och skaffa det bästa av allt men även försöka bygga mkt själv åxå för att få ner eventuella kostnader! Skall bytta ett Kub akvarium....tänkte beställa det på majornas glas! Saker som jag undrar: *Finns det nån uträkning för tjocklek på glas till ett kar!? *Skall man ha optiwhite glas på framsidan? Heter det så? *Vad är nytt inom hobbyn? *Är vodkametoden bra? *Nån som kör med ecotech marine radion? Är den bra? Har ni tips o råd så uppskattar jag de!:-)

6. Hej alla glada akvarister! Ända sedan jag startade med akvariehobbyn för över 10 år sedan har drömmen varit ett eget saltvattensakvarium. Jag har haft ett längre uppehåll ifrån akvaristiken även om det under senare månader legat och grott i bakhuvudet att man skulle starta upp hobbyn igen. Sagt och gjort, i helgen inköptes ett Juwel Lido (120 liter) som skall omvandlas till ett saltvattenskar. Av bekvämlighetsskäl har jag valt att inte använda mig av en sump utan att försöka hålla det så enkelt som möjligt (vi får väl se hur det går med den saken då projekt har en tendens att spåra ur ). Tanken med denna forumtråd är att gå igenom de steg jag som total nybörjare går igeno…

• 28 svar
    • 7,4k visningar
  7. Started by Jeanette Johansson,

Köpte min levande sand från drakfisken, black beach live sand hette den. Enligt beskrivning ska sanden vara svart och ge dramatiska kontraster till karet. Har hela tiden tyckt att sanden för det första inte är ett dugg svart och tycker även att det ser ut som typ grus. Men tänkte att den kanske blir svart och fin efter ett tag. Men den ser fortfarande ut som vanligt grus. Ska levande sand se ut så här?

• Gilla
    • 60 svar
    • 7,4k visningar
  8. Started by Chondrolover,

Som sagt, från början var det ett 720L kar som fanns i tankarna (finns en tråd om det här nånstans). Allt var väl mer eller mindre planerat och beställning av kar var på g, men efter lite strul så fick jag mitt lediga rum ockuperat och så ser det ut än idag (jävla polare man har ) Eftersom jag är så snäll så kan jag inte bara slänga ut stackaren trots att han tar upp dyrbar akvarieplats Och enda platsen kvar för ett sådant kar här hemma = sovrum, tänker inte ens försöka mig på det, får man inte sova blir man sur! Och kvar har vi då vardagsrummet, efter lite snurrande på blocket och springande med tumstock så står det nu ett 120L (Cayman 80) kar där, får väl duga så läng…

• Gilla
    • 34 svar
    • 7,2k visningar
  9. Started by smedberg,

Hallå SG lovers! Efter att ha kört en Fluval Edge i ca 10 månader så har jag nu köpt Sweet*Lou's original RSM 130. Var en bragd att få hem den och familjen med packning från Stockholm i en V60. Känner att en RSM blir lagom i vatten och stenvolym eftersom jag har så svårt att fylla karet med roligheter där jag bor. Sundsvall är verkligen platsen saltvattensguden glömde.. Jag har kört igång med befintlig utrustning men vill gärna ha tips från er hur jag får det optimalt. Ny led är beställd från Rapid-led och borde dyka upp imorgon. Osmolator & ballingpump är också på väg. Jag kommer byta skummaren då den låter sjukt mycket. Där skulle jag gärna be om ert input. Jag är …

• 62 svar
    • 7,2k visningar
  10. Started by Strom,

Nu är det igång... En nedgradering i storlek som ett försök att få hobbyn att bli mer njutning än underhåll. Jag älskar mitt 240 liters kar och det känns inte skoj att lägga. Dock känns det som att tid och pengar tryter och efter 1 års velande är nu nytt akvarium beställt. Det kommer blir ett Fluval Flex 57 liter måtten är 41x39x39 (lxbxh). Akvariet kommer köras skummarlöst och planen är att göra 10% vattenbyte 1 ggr per vecka. I bakre facket kommer jag att köra keramiska ringar och eventuellt original skumfilter. Belysning blir Coral Box Moon led Plus. Streamer kommer att köpas till, förmodligen blir det den minsta styrbara Jebao eller Coral Box pumpen. Då ja…

11. Started by bjomat,

I morse 6.40 så ville Emil 6år skejpa om och snygga till i akvariet! Okej vi kör - måste ju ta vara på sådana tillfällen tänkte jag. Akvariet är en 30L kub med enbart en streamer och värmare samt ny belysning för dagen - en fullspektrum ledspot med 12st 3W led. Linserna var lite snäva vilket ni kommer se på bilderna - det är nu åtgärdat då vi precis tagit bort linserna och ersatt med en plexiglasskiva. I akvariet just nu: 2st Clowner 1st Neongoby 1st Pompom-krabba 1st Snigel 1st Eremit I korallväg så är det just nu några skivor och pavonakaktus. Emil funderar just nu vad han vill ha …

• Gilla
    • 26 svar
    • 7,1k visningar
  12. Started by dimaz,

Har för länge sedan haft saltvattensakvarium, idag har jag ett 240l sötvattenskar men har länge varit sjukt sugen på att skaffa ett litet saltvattenskar. Tänkte köra på ca 20-30l. Gärna ett snyggt kar. Vad säger ni om Aquael Nano Reef 20-30l? Fler alternativ? Vad är era råd till mig som nybörjare på nanokar??

• 47 svar
    • 7k visningar
  13. Started by Sara,

Ett år har gått och det är väl ett första steg att erkänna sitt missbruk. Nog är jag fast i saltvattensträsket. Ett år senare är jag dock fortfarande dåligt påläst och tänkte därför starta en tråd om mitt rev för att få lite kritik. Generellt tycker jag det går bra, men tar gärna emot tips om placeringar och skötsel på det som finns i akvariet. Vissa arter av zoanthus verkar inte trivas och en stor euphyllia dog utan att jag förstod varför.

• 48 svar
    • 6,8k visningar
  14. Hej på er! Nu har jag fått igång mitt nanokar och eftersom jag antagligen kommer behöva massor med tips och råd så startar jag en tråd direkt och lägger in löpande vad som händer och hur det går. Det är e 20l nanokar från Aquael, jag köpte det komplett och har bara lagt till en doppvärmare. Jag började med att blanda salt och vanligt kranvatten (eftersom det skulle gå bra enligt de jag köpte från), lade sedan i levande sand och väntade en vecka. Lade i 2 kg levande sten och fick sedan mängder med kiselalger. Jag var nere hos Stig i Gemla och efter att ha pratat igenom mitt kar och mina tidigare problem med vårt vatten och fiskar/räkor så kom vi fram till att jag skulle by…

• 51 svar
    • 6,7k visningar
  15. Started by Sherwan,

Nya projektet är på gång nu Blev några turer till Nynäshamn med skåpbilen hem till Maglofster Magnus men nu sitter den här och andas ut med min rygg, jäkla vilken fin träningsvärk man har i rygg och nacke i morse när man vakna. Tack Magnus för hjälpen och vänner som ställde upp. En avlastning med flickvännens pappa blev det innan han va iväg på Bruce Springsteen konserten och själva akvariet med en kompis efter jobbet vid 21 tiden. Har varit fullt upptagen med att ta bort lite bakgrund som satt på ena sidan och vilar nu innan jag startat på nästa sida. Lite tips uppskattas på ett problem jag har stött på: Bakom bakgrunden fanns det massa borstmaskar. Märkte det när en av…

16. I 3 veckors tid har jag kämpat med mitt nya akvarium, hoppats och trott att det ska bli stabila värden och att koraller och fiskar ska må bra, istället har jag fått jobba varenda dag med svajande värden, och nu cyano och idag dog en av mina clowner... Jag blir så ledsen och undrar om detta är hopplöst. Vad gör jag för fel? Idag när jag mätte värdena så såg det ut så här: MG. 1050( hällde då i 5 ml ur dunken som är blandad efter balling metoden) Ca -450 KH 7.7 fosfat. 0.03 och nitrat låg på 100.... som det även gjorde den 1a när jag testade,,, salt är perfekt, temperatur är perfekt, har inte gjort nitrit test ännu men ska åka och köpa det i morgon. Vad…

• Gilla
    • 57 svar
    • 6,4k visningar
  17. Hallå! Jag tänkte att det var dags att starta upp en egen tråd för mitt akvarium och mina funderingar. Sedan tidigare har jag haft sötvattensakvarier i ett par år och fastnat ordentligt i hobbyn. Under ett besök på Aquaria vattenmuseum körde jag fast i saltvattensträsket. Snarare än de praktfulla korallerna och de färggranna fiskarna var det alla smådjur som kröp runt i akvariet som väckte min fascination. Bortsett från enstaka småsnäckor saknar sötvatten synligt småliv; sötvattensakvariet består av fisken och inredningen. Men saltvattensakvarierna på vattenmuséet kryllade av liv i alla dess former och uppvisade ett välfungerande, fantastiskt ekosystem där alla livsformer…

• 22 svar
    • 6,4k visningar
  18. Started by Boerboele,

Helt ny på saltvatten, så tips emottages tacksamt . Här är iallafall vad jag har igång nu, även om det finns ett större, tomt och redo för saltvatten, som kanske dras igång senare beroende på hur detta går. Detta är en Aquael 112 liters burk och började med bräckvatten (1,018 kg/m3), men nu ligger densiteten på 1,024 kg/m3 så nu kan jag vara på detta forum utan dåligt samvete . Då jag haft växtburk innan hade jag redan lite roligt att börja med, så ljuset är 150 W 10 000 K metallhalogen. Dock är det beställt en 20 000 K-lampa som är gjord för saltvattensakvarier. Pumpen är en Fluval 4plus utan patron, 1000 l/h, skummaren en Tunze Nano. I övrigt är det inte mycket tekn…

• 37 svar
    • 6,3k visningar
  19. Started by Namnbrist,

Dax för ett nano igen....Bygger upp&river ner Led beställt från aquastyle. 8x 4500k white 21x royal blue 3x violet 2x red 2x cyan Moonlight kit Ska byggas in i befintlig huv Fläskar på med leds så man har power utifall man vill gradera upp lite i volym. Tanken är att köra med biopellets&bra skummning. Letar efter begagnad deltec mce300/hydorslim, värsta fall så får man väl köpa nytt 8) Led kitet beräknas dimpa ner 9 augusti&då blir det bygga av Om någon sitter på streamers/returpumpar som är nått att ha så hojta gärna till

• 41 svar
    • 6,3k visningar
  20. Started by SaltVattumannen,

Efter mycket läsande här på guiden har jag tagit steget och startat ett saltkar, ett mollyhotell med 24w kompaktlysrör och blå LED-List som moon light. De modifieringar jag gjort är Bytt ut orginalpumpen mot en Maxijet 1200, installerat en boyu WG-310 skummare i andra filter facket. installerat en koralia 1 som cirkulerar 1500L/H. Idag bor det : 2 st blåbenade eremiter 1korallbandsräka Stenopus hispidus 1 Babylonia sp 1 Centropyge flavicauda dvärgkejsare 1Ecsenius bicolor 1Nemateleotrismagnifica 1 Nemateleotris decora 1Synchiropus picturatusmandarinfisk. vid starten såg det ut så här Några veckor senare såg det ut så här Kommentera gärna om ni vet namn på skivanemon…

21. Started by gurra600,

Hej Har modifierat ett Aqua box 2 till saltvatten med sump på baksidan och led belysning. När man har lite tid att slå ihjäl så är ett nano bygge lagom projekt. Led belysningen ska kompletteras med mer blå dioder då det inte blev så blått som jag ville ha det. ska bli en 48v dimbar driver och arduino styrning till det. Borrade massa 5mm hål i sidorna på Lådan i höjd med kylflänsarna, lådan är sedan svart lackerad. Första testet med vatten i karet. Den lilla sumpen .. har kopierat lite från Dynamax nano, 1 första facket ska det bli ett droppfilter över mini biobollar och kolfiltrering underst blå filter matta. Fack nr 2 fosfat remover och doppvärmare.Fack 3 retur pump…

• 37 svar
    • 6,1k visningar
  22. Jag orkar inte mer, jag vet inte vad jag hela tiden gör för fel för nu har jag kämpat med mitt akvarium sen dagen jag köpte det och knappt haft en lugn stund på 3 månader. Efter att jag fick lite hjälp från er här så verkade allt stabilt och bra i akvariet och då gick jag och köpte levande sand, aktivt kol och en ny belysning. Det skulle jag då tydligen inte ha gjort för sedan jag gjorde detta vilket var för 5 dagar sedan så verkar akvariet i sämre skick än någonsin. Det är smutsigt och jag gör vattenbyte och gör rent och skrapar alger, 20 minuter senare är det lika smutsigt igen, jag rengör igen och skrapar nya alger, det flyter omkring en massa smuts både…

23. Hej, tänkte att det var dags för mig att göra mitt första inlägg här efter att ha tjuvläst under en längre tid! Här tänkte jag försöka göra uppdateringar kring mitt akvarium mest för mig själv men även för er andra(om ni är intresserade!). Även ställa lite öppna frågor kring problem jag stöter på och funderingar som folk gärna får kommentera på Nu till vad jag har för utrustning; Akvarium: Aquael Nano Reef Duo (35cm bred, 35cm djup, 40cm hög) 49Liter Filtrering: Hang on the back Versamax-3(1200Liter/timme) där jag har i Eheim Substrate Pro + filtersvamp runt vatteninsuget Värmare: Comfortzone Fix(som är inställd på 25grader) Circulationspu…

24. Started by MagnusJ,

Tjena! Har efter några års suktande efter saltvatten äntligen kommit till skott och startat upp ett litet Blenny. Jag har tidigare haft tanganyikaciklider samt lite blandade sällskapsakvarier men nu är det ju lite mer att tänka på! Akvariet är ett standard Blenny med en extra spot med blå belysning, misstänker dock att jag inom kort kommer att satsa på Maxspect Razor 60w. 9kg levande sten lades i nu i Måndags, startade med zeobak och några droppar kolkälla som jag fick av Ted på Bioted. Följande tester har jag gjort. Ph: 8,0 Nitrit: gav utslag men jag kommer inte ihåg det exakta värdet Nitrat: 10ppm (tror jag, lite halvlurigt test faktiskt) Fosfat: 0 Salthalt 1.024 Såhär …

• 43 svar
    • 6,1k visningar
  25. Started by Wigge,

Tänkte starta upp en tråd om mitt nya bygge! Som en del vet så ska jag sätta ihop ett nytt lite större... eller större vet jag inte om det är, men högre kar. Anledningen till detta är att jag blev trött på min överrinningsbox och ville borra karet, men så tänkte jag att när jag väl börjat mecka med karet så kan jag lika gärna bygga ihop ett nytt kar som är dubbelt så högt som det befintliga, det kommer alltså bli ett kar med måtten 60x30x60 i 10mm glas och med framsidan i optiwhite glas. detta kommer även göra att jag slipper stressa fisk och koraller i onödan tekniken kommer bestå av en liten jad skummare och en grotech reaktor(tror det är grotech ZF 140). i reaktorn kom…

• 56 svar
    • 6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.