Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. hej ska starta mitt första saltkar nu allt började med att jag fick ett 40 liters av min flickväns familj som dom hade ståendes fick med allt som behövdes för att starta sötvattens kar och så blev det jag startade ett söt kar som jag har ståendes igång i dag. har hållt på med det ca ett halv år nu:) satt och kollade på datan en dag och kom in av en ren slump in på saltvattens akvarium fasnade direkt så klart så nu efter prata med pappa och en glas mästare han känner börjar vi med det vi har varit tre gånger hos han och då har han lärt mig hur jag gör skär glas limmar ihop det och lägger fogarna i dag det sista vi gjorde fick gör allt efter att han har visat en gång ka…

• Gilla
    • 113 svar
    • 14,7k visningar
  2. Started by fredrikDalby,

Efter 10 år utan akvarium startade jag för några månader sedan igång ett sötvattensakvarium med tanganyika ciklider. Men varje gång jag besökte akvarieaffärer fastnade jag längre och längre på saltvattensavdelningen och ganska snart var jag fast i saltvattensvärlden. Oerhört spännande och så mycket att lära sig. Till och med grus och sand är ju kul, massa liv överallt. Det krävdes lite övertalning av min frun för att få upp det första akvariumet (sötvatten) men har lyckats smyga in 2 nano akvarium med saltvatten, ett 8L Dymax IQ3 (LS + rörmaskar + snigel + eremit) och senast ett 15L Aquatic Nature Cocoon som jag tänkte använda denna tråden till. Teknik 2 x Dymax LED 1,6w…

• 19 svar
    • 3,3k visningar
  3. Started by fredrikDalby,

Nu har jag skaffat ett begagnat RSM 130. Köpte det på blocket från en man som inte hade tid och ork att sköta det. Akvariet var tömt på levande och hade stått oskött en längre tid. Fick med en massa pumpar, magneter m.m och 20 kg levande sten. Men frågan är om det fanns nåt levande kvar. Allt var täckt med flera cm gegga och det såg ut som tomatsoppa när jag tömde karet. Blev ett antal timmars rengörande av akvariet och sten. Nu ligger 20kg sten och rengörs med streamerpump en gång per dag. Verkas finnas hur mycket gegga som helts kvar. Antagligen en fosfat bomb, men ska nog bli bra med tiden. Akvariet känns gigantiskt jämfört med mitt tidigare 16 liters Nano Cocoon.

• 81 svar
    • 13,7k visningar
  4. Started by freguz,

Startar ny tråd om mitt gamla Elos, som inte längre är så mycket Elos. Eftersom det karet började läcka och inte gick att laga, men jag gillar möbeln och upplägget i övrigt, så beställde jag ett nytt kar bara helt enkelt, på Triton, med typ samma mått fast några cm högre Nya karet - 43*43*43 - överrinningsbox i bakre hörnet med 3 genomföringar, 2 ned, 1 upp - 8mm glas, front i optiwhite - btn slimline återanvänt från gamla karet till att dölja boxen, bakrutan får dock vara glas och med blå bakgrund tänkte jag - svart silikon Håller på och drar pvc och blandar nytt vatten, har lagt över fisk+koraller+l…

• Gilla
    • 253 svar
    • 30,2k visningar
  5. Started by Jeanette Johansson,

Min stackars eremit har sett ut så här sen jag köpte akvariet . Men han behöver väl bli av med allt det han måste släpa på? Hur gör jag?

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,4k visningar
  6. är mitt i förvandlingen av mitt Lido 120. För att överhuvudtaget ha någon belysning så åkte jag till min lokala handlare för att köpa 2 nya lysrör. och får då höra att endast Juwels egna lysrör passar i rampen. Vilket är rent skitsnack.

• 6 svar
    • 1k visningar
  7. Started by Genne,

Ska nu dra igång planeringen på ett nytt litet kar. Det ska var någon stans mellan 75 till 150 liter. Tänker till att börja med använda tråden för att bolla ideer. Jag är inne på två olika lösningar, en är att ha ett helt fristående med sump och allt som kan användas som fraggkar, yngelkar och karanten. Det andra är att sätta upp ett kar någon meter från det nuvarande, då kan jag använda samma sump och teknik. Med det senare är det lättare att hålla dom olika värdena i karet då vattenmängden är betydligt större, nackdelen som jag ser är att då försvinner funktionen som karanten. Ser även en stor ekonmisk fördel med detta. Jag vill gärna ha tipps och råd om vilken väg jag …

• 130 svar
    • 13,6k visningar
  8. Started by bjomat,

I morse 6.40 så ville Emil 6år skejpa om och snygga till i akvariet! Okej vi kör - måste ju ta vara på sådana tillfällen tänkte jag. Akvariet är en 30L kub med enbart en streamer och värmare samt ny belysning för dagen - en fullspektrum ledspot med 12st 3W led. Linserna var lite snäva vilket ni kommer se på bilderna - det är nu åtgärdat då vi precis tagit bort linserna och ersatt med en plexiglasskiva. I akvariet just nu: 2st Clowner 1st Neongoby 1st Pompom-krabba 1st Snigel 1st Eremit I korallväg så är det just nu några skivor och pavonakaktus. Emil funderar just nu vad han vill ha …

• Gilla
    • 26 svar
    • 7,2k visningar
  9. Started by hagbard,

Hej Tänkte visa mitt "nya" kar 160*30*30=144 liter Lågtekniskt med 2 filterboxar från haqouss samt ett par streamers tunze 6025 0 polario 10 belysning 2*54 watt t5. 3 fiskar 2 putsarräkor några turbos 2 st rörmaskar samt lite koraller av enklare sort,euphyllia,sacrophyton,sinularia,och lite skivanemoner discosoma. använder ingen skummare eller osmos..utan delvattenbyten,kol,fosfatremover,vattenberedningsmedel,kalkvatten finns någon acroporialiknande korall som växer som följt med den levande stenen på dryga 15 kilo.men det kan väl inte vara möjligt att det är det?.. ska försöka få ut lite foton, har tänkt uppgradera ljustet snarast till 4*54 watt t5 och kanske öka på cirk…

• Gilla
    • 378 svar
    • 48,6k visningar
  10. Started by Utstrand,

Då var jag snart igång igen efter ca 5 års uppehåll. Gick inte att hålla sig ifrån:) Ett akryl nano kitt från Kina "A-40", 55l. Tyckte dock leden som följde med på 13w med Amerikansk kontakt såg lite klen ut så har beställt en AI prime HD. Nu väntar jag på att färgen på min möbel ska torka, tydligen 1v innan den bör belastas:/ kommer kunna stoppa in 2-3 hyllplan till om jag får lust. Sen får jag se hur jag går vidare, om de blir en "back to nature slimeline" som bakgrund eller om jag kör utan. Fick inspiration från ett annat kar här från sidan, se om jag knycker lite av den idén. Kommer bli mest koraller, någon liten städpatrull och kanske någon liten goby. …

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by Hammer71,

Eftersom karet tuggat på i snart 10 mån, fick de bli en ny tråd, allt lever o frodas, haft ett par missöden, med en läderkorall som jag ej fick att trivas och min gula kirurg som plötsligt gick bort utan några som helst tecken på sjukdom eller dylikt, den käka alger och maten den fick o såg välmående och frisk ut, men blev mat åt mina turbos och boxar räka under natten? va hos ikola igår o fick mej lite sps fraggar, å de tackar vi för, blir spännande å se om jag fixar detta😃 alla värden ligger inom rimliga gränser, tillome fått ner nitrat till runt 2, men bråkar fortfarande me lite alger, men de får gå, ha en trevlig dag alla saltvattens vänner,

• 27 svar
    • 4,8k visningar
  12. Started by SaltisLinda123,

Nu har jag börjat på min nya inriktning med mitt kar och fått hem mina hästar. Pigga och jätte fina! Än är det inte klart vem som är honan eller hanen men det ska vi nog lista ut tagit flera fina bilder på dom som kommer komma upp inom kort. Hoppas det är lite intressant med denna tråd iallafall

13. Hej gott folk! Tony heter jag, är från Göteborg och är helt ny till denna underbara värld. Jag fick möjligheten att köpa ett fluval edge (45L) till bra pris. Om vi bortser från de nackdelar både detta kar har samt nackdelar med nano för nybörjare så blir detta mycket trevligare Karet är inköpt och rengjort (har tidigare använts för sötvatten) Då det är fredag imorgon samt att jag bara jobbar halvdag så är det perfekt tid för att börja pilla med detta projekt. Tanken att ha i karet är lite mjuka koraller, nån räka och ett par clowner. Antar att nästa steg är nu att åka till en saltvattensbutik för att köpa in levande sten, sa…

14. Started by Scooby_doo,

Hej Blev en comeback igen med salt,,, denna gången ett mindre burk med krav på ej synliga pumpar, sladdar, sump etc. och till slut blev valet en Red Sea Max 130 (beg. med LS). Har inte mkt levande just nu, inriktningen blir mera åt det mjuka hållet - såååå har ni Zoo's + Ricordea's så är jag intresserad Utöver det så har jag planerat en mods när jag hittat ngt som jag tror funkar och förbättrar... skriver dem som separata inlägg efterhand. ~Henrik

• 63 svar
    • 10,6k visningar
  15. Started by Hermanbrute,

Har ju ett akvarium på 30L som jag köpte i våras utav en på guiden. Det är ett så kallat Aqua el med en cirkpump och LED-belysning som förra ägaren gjorde. Vet ju hur poppis det är med kort på det här forumet så här kommer några!

• 38 svar
    • 3,9k visningar
  16. Started by Heske,

Jaha, då blev det ett kar till. Det är ett "Guppy" på ca 50l. Detta ska förhoppningsvis drivas i samarbete med flickvännen. Tanken är till att börja med att försöka driva upp clowner eftersom mina stora ocellaris lägger ägg hela tiden och min flickvän tycker det är så synd att dom bara ska dö. Imorgon ska jag limma BTN slimline på bakgrunden, sen i med lite vatten från det andra karet och en påse levande sand och köra en flaska bakteriekultur för och få igång karet så fort så möjligt. Men så här ser det ut än så länge efter en snabbrengöring, hade stått i Anders (a.nilson) förråd ett tag.... Hittade några biobollar och två påsar med något annat i ett av filterfacken, är …

• 79 svar
    • 8,4k visningar
  17. Started by Heske,

Jaha, då va det dax att byta kar... Clownhotellet ska säljas och istället hamnar det ett RSM130 i köket. Vi va och hämtade karet i Blekinge i lördags, allt va original förutom utbytta lysrör. Karet hade stått stilla och tomt ca ett år så det första jag gjorde på söndagen va självklart och riva ner karet i smådelar. Pumpar, doppvärmare, skummare och allt annat rengjordes. Tyvärr va det även en del vatten kvar i sumpen, luktade inte direkt fräscht när man rörde runt i det!!! Slängde även en påse med makaroner och en påse med något annat som jag hittade under returpumparna. På söndagen blev det så klart Ikea för och göra om allt i köket som behövdes för att få ta in karet,…

• 61 svar
    • 6,2k visningar
  18. Är det någon som har koll på bra lysrör till ett nanokar. Rören som sitter i nu är 2st T5 8w Power Glo. Dessa är visserligen rätt så bra tryck i, men jag saknar den blå färgen. Jag har letat efter Marine Glo rör men de verkar inte tillverkas i så små storlekar. Vore väldigt tacksam om det är någon som har förslag på andra T5 rör på 300mm. I värsta fall får man väl försöka sig på och bygga en LED armatur, fast det känns enklare att beställa rör

• 5 svar
    • 2,5k visningar
  19. Started by Sweet*Lou,

Hejhej! har en kollega som vill börja med salt, vilket jag självklart tycker är king!👍 vad tror/vet folk här på guiden om detta kar, då han fastnat för designen. Bra som första kar? Diskussionen är öppen. Tack! http://www.zoo.se/akv-cubicus-140l-svart.html

• 2 svar
    • 929 visningar
  20. Någon som vet hur man kan koppla grotech doseringspumpar till ett RSM 130l. Börjar ju bli sommar så nu blir det att automatisera.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by mogrehn,

Då husrenoveringen drar ut på tiden och får inte tillåtelse att riva ner väggar mm till mitt stora kar innan kök och tvättstuga är renoverat (alla som har sambo och små barn fårstår nog) så tänkte slänga ihop ngt av det jag har hemma som bara står, har ju mitt karantärn /fraggkar på 50x50x50 igång men det är just nu knöfullt. har ett mollyhotell stånde och lite småprylar som en tunze 9002 lite led drivare mm. karet är väll tänkt att husera massa roliga knappar och Zoes. det som ja saknar i dagsläget är nån streempump och belysning. gillar ju min kessil kanon som är över kuben så blir väll kanske att bygga ngt liknande, har kikar på ac rcs hybrid chip på 50w med 20 chips …

• 3 svar
    • 952 visningar
  22. Started by Aquaguy,

• 10 svar
    • 2k visningar
  23. Started by edda124,

Så nu har jag startat mitt nano akvarium här det blev ett Innovative marine nuvo 8. Köpte till filter strumpa med och dr tims one and only som är nitrite bakterier som hjälper till starten av cykeln. Kommer även uppgradera lite med bättre belysning och kanske refugium och en ato men än så länge är jag hel nöjd med allt. Här kommer lite bilder från starten har lagt i levande sten nu och kör start cykeln.

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by Johnny Tveit,

Tjoho. Hade lite tråkigt och en del saker som bara låg och skräpa. Köpte en begagnad lampa här och nu är det igång. Vet inte vad jag skall ha det till så alla idéer är välkomna

25. Started by Iceaxeon,

Tjena Nu har jag skaffat ett rsm130 igen. Efter lite rens och tvätt och så slog det mig att tusan va litet allt är och enkelt. Mitt percula 120 slular en hel del av elräkningen och allt är lite ohanterbart på något vis. Nu vet jag inte varför jag köpte det men tanken är nog att slänga ut perculan och köra rsm igen. Hade ett för 3 år sedan och tänker att cirkeln ska slutas. Det är led belysning och andra tysta pumpar och skummare. Gott om repor men det går att leva med. Min fråga nu då. Led belysningen, fick med en påse linser men är det nödvändigt att använda dem? Vet inte vilken grad de har eller så. Sen sitter det ju 1 fläkt i kåpan, är det tillräckligt? Mvh Johnny

• 0 svar
    • 1,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.