Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by Kulin,

Jahopp, då har man åkt dit......alltså skaffat sig ett första salt-kar.... Inte hunnit så långt i tankar och idéer ännu, utan kommer att ta det i en lugnt och behagligt tempo...även om jag gärna hade haft ett fullt kar, helst redan i förrgår Nåja, vatten och salt står och gottar sig i burken, och jag får fördriva lite tid i väntan på att kunna skaffa sig lite LS och börja fylla burken med. Vad gäller övrigt liv har jag inte funderat så mycket än, och framförallt, kan inte så mycket om vad som funkar och inte ännu. Men det lär väl bli ett "Hitta nemo" kar...med tanke på att man har 2 barn i rätt ålder för det kommer väl att slänga upp lite bilder allt eftersom, men än s…

• 322 svar
    • 35,3k visningar
  2. Started by PeterGG,

Vet inte vad som är roligast i hobby'n, samla korall, se fiskar äta sig tjocka, eller drömma om nästa akvarium... Finns så himla många olika typer av akvarier, nano, fullvärdiga, sump, sump integrerad i ryggen, vid sidan, shallow reef, kuber... Saknade mitt RSM, gillade den kubiska formen, dessutom har jag inte varit så nöjd med mitt nano, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45957-PeterGG-s-54L&p=506490&viewfull=1#post506490 väldigt mycket vattenbyten för att hålla det fint.. kanske att jag hade för lite sten, för mycket zoas... jag vet inte.. Vattnet blev snabbt gult.. I ordningen är detta försök 6, försök 1 avbröts innan salt och sten kom …

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  3. Hej svg har nu varit borta i några månader! Maen mitt kar har rullat på, det är nu dryga 14 månader sedan jag startade mitt kar och det har hänt en del! såhär ser mitt kar ut idag! Har gjort lite uppgraderingar för att få en bättre miljö för mina koraller. köpte en Maxspect Celestial för någon månad sedan och är sjukt nöjd! har även inhandlat en pump men kommer ej ihåg vad den heter... har inhandlat en hel del koraller senaste tiden, Scolymia,sympodium,ricordea yuma,ricordea florid,Blasstomussla, och lite smått och gott. har dock blivit lite mindre fisk på grund av bråk och dötsfall har också börjat köra med Fauna marins Mins och organic villket jag tycker fungerar bra…

4. Started by phhasek,

Snart så!

• 215 svar
    • 21,1k visningar
  5. Started by scatcat90,

Tänkte starta en tråd på mitt projekt då. Började med ett Aquael Nanoreef för lite mer än ett år sedan på 30 liter och hade några stenar, xenia, Putsarräka och två stycken Chrysiptera parasema. Det snurrade och gick utan större problem i cirkus 10 månader innan cyano slog till och tog kol på xenian och gjorde det mesta fult och tråkigt. Samtidigt så blev det en hel del flytter så karet föll lite i glömska tyvärr tills för 2 månader sedan när jag hittade ett fint paket på blocket med ett 150 liters helgglaskar med måtten 70 x 45 x 45 cm med tillhörande bänk, en acradia 150w Mh belysning, Aquariumsystem skummare och seio streamer för väldigt bra pris. Sagt och gjort så h…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by grizz,

Hallå! tänkte visa mitt 60l projekt jag håller på med. egengjort bakgrund Levande sand. Dutch reef rock. och Popbloom belysning. jebao pump. lättare koraller/anemoner

7. Då var man på det igen efter förra årets Oktober/November skitalgs invasion som fick mig och kasta in handduken o sälja all jag hade. Då det är svårt att låta bli så testar jag igen. Utrustning denna gång: Akvarie: 112 Liter MP Eheim Belysning: Aqua Medic 36W Led Salt: Aqua medic AB Reef Salt Skummare: Aqua Medic mini flotör Pumpar: Aquael UNI med UV 1000 Liters Luftpump: Eheim Air Pump 200 Invånare: 1 Gobiodon citrinus 2 Snäckor 1 Eremit 1 Stjärnpolyper 1 Pachyclavularia violacea

8. Started by Katastrofal,

Har nyligen startat ett 112L kar där målet var att använda så mycket utav mina sötvattens grejer som möjligt. Grund tanken var att starta med ett 30 liters kar som jag hade stående men insåg snabbt att mina stora filter inte skulle få plats i ett 30 liters kar så då blev det att tänka om och plocka fram det gamla 112 liters karet. En del utav utrustningen har jag tidigare använt i ett 310L discus kar och jag har skamlöst gått efter filosofin man tar vad man har vilket har resulterat i undermålig belysning, över dimensionerad värmare och för er vana saltvattens akvarister aningen konstig filtrering. Utrustningen som jag har (och använder) -Aquael 112L akvarie …

• Gilla
    • 23 svar
    • 4,4k visningar
  9. Started by Heske,

Jaha, då blev det ett kar till. Det är ett "Guppy" på ca 50l. Detta ska förhoppningsvis drivas i samarbete med flickvännen. Tanken är till att börja med att försöka driva upp clowner eftersom mina stora ocellaris lägger ägg hela tiden och min flickvän tycker det är så synd att dom bara ska dö. Imorgon ska jag limma BTN slimline på bakgrunden, sen i med lite vatten från det andra karet och en påse levande sand och köra en flaska bakteriekultur för och få igång karet så fort så möjligt. Men så här ser det ut än så länge efter en snabbrengöring, hade stått i Anders (a.nilson) förråd ett tag.... Hittade några biobollar och två påsar med något annat i ett av filterfacken, är …

• 79 svar
    • 8,4k visningar
  10. Started by osby0479,

Svårt att vara ifrån hobbyn allt för länge! Tanken bakom detta projekt är att det ska sköta sig själv med minimalt underhåll, minimalt med matning, det ska gå åt Max 30 minuter i veckan till att skrapa glasrutorna och fylla på osmosvatten och byta 20l vatten varje vecka! I akvariumet ska det enbart i början vara lite mer udda koraller och krabbor, kanske nån fräck räka. Fiskar ska jag försöka undvika så länge det går, men skulle det bli några så blir det premium clowner, ev snowflake. Akvariumet har måtten 40x40x50 och all teknik hålls i karet, alltså ingen sump. Skummare, retur, belysning, cirkulation, värmare och osmolator är det som ska användas i karet, samt en doser…

• 65 svar
    • 12,1k visningar
  11. Started by Majki01,

Har under min tid startat upp en massa kar varför vet jag inte , jag är av den typen som tycker just uppstarten och inhandlingen är roligast . För något år sedan när blenny kom så införskaffade jag mig ett sådant . Alltid tyckt det är ett lagom stort nano akvarie på 80liter front 60 liter . Snyggt dessutom . Samt att jag föredrar att ha "sumpen" i akvariet . Detta gjorde jag mig dock av med som med allt annat . Nu har jag dock startat upp ett blenny advance för ett tag sedan som står o ska få mogna . Jag har ingen av original tekniken kvar då jag gillar inhandling osv. Kör med original möbeln från aqua medic . Skummaren bytte jag ut mot en tunze 9002 Original bel…

• 13 svar
    • 3,7k visningar
  12. Started by Axxe,

Blev uppstart av 45:an då jag väntar på det större, är inte någon höjdare på scaping, men har nu lite snygga öppna sandytor iaf

• 16 svar
    • 2,2k visningar
  13. Started by Xanrag,

Har köpt en begagnad RSM130D och vill byta till LED och tycker samtidigt att fläktarna låter mycket även om dom är ersatta. Vad jag förstår så finns det en massa kit där man kan löda och själv klämma in LED i huven och jag tittade på en hel del sådana när jag började fundera på varför jag skulle ha huven kvar alls? Avdunstningsvis blir det väl lite mer, men jag har ändå tänkt skaffa en auto-top-offer och man får ju bra mycket proffsigare (och t.o.m. fläktlöst) för samma peng som ett LED-uppgraderingskit eller ens halva priset. Någon som tagit bort locket på sin Red Sea Max? Vad jag förstår så kanske det ser lite fult ut där bak, men då kan man j…

• 17 svar
    • 5,6k visningar
  14. Efter många års velande är mitt första saltnano igång. Planen är att se vad som händer och växer fram. Endast dinoflagellater är ovälkomna. Skålen rymmer cirka 50 liter och startades med 6 kg blöt levande sten från två olika kar och en hel del sand. Kranvatten (från Lund). Direkt medföljde några små snäckor, asterina och en fragg GSP. Även ett par nävar inkörd sand och senare en fragg från ett kenyaträd. Sticklingar av Caulerpa brachypus & prolifera tillsattes på prov. Belysningen är i nuläget 2 stycken E27 LED 15W 1900lm 6500K (dagsljus) + en liten transparent kläm-LED med blåa dioder av okänt märke. Pumpen är en gammal Aquael pat mini med en silikonslang s…

15. Started by SaltVattumannen,

Efter mycket läsande här på guiden har jag tagit steget och startat ett saltkar, ett mollyhotell med 24w kompaktlysrör och blå LED-List som moon light. De modifieringar jag gjort är Bytt ut orginalpumpen mot en Maxijet 1200, installerat en boyu WG-310 skummare i andra filter facket. installerat en koralia 1 som cirkulerar 1500L/H. Idag bor det : 2 st blåbenade eremiter 1korallbandsräka Stenopus hispidus 1 Babylonia sp 1 Centropyge flavicauda dvärgkejsare 1Ecsenius bicolor 1Nemateleotrismagnifica 1 Nemateleotris decora 1Synchiropus picturatusmandarinfisk. vid starten såg det ut så här Några veckor senare såg det ut så här Kommentera gärna om ni vet namn på skivanemon…

16. Started by Jensa84,

Skulle man kunna ha ett aquael nano reef 30 liter med dess orginaldelar som yngelkar till bangaiier?

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by ubjs,

Gör ett försök att få ¨igång¨ mitt saltkar som minst sagt gått på sparlåga i ett par år. Startade upp detta i december 2015 och försökte följa råden från Lasse. Tyckte att allt rullade på hyfsat i några år men dom två senaste åren med Corona fick mig att tappa intresset en hel del. Så nu behövs en uppryckning. För några veckor sedan fanns det tre fiskar i akvariet, två clowner och någon blennie, en eldräka och en del skivkoraller som överlevt. Sedan dess har jag skaffat: En ny sjöborre 2 pepparmintsräkor 15 eremiter/sniglar blandat. 4 koraller Satt igång skummaren, Tunze 9004, som inte varit använd på några år! Inne…

• 5 svar
    • 942 visningar
  18. Started by Mazi,

Tjena! Det är mer än 10 år sedan jag skrev något i detta forumet sist, och sedan jag lade denna hobbyn på hyllan. En del av er veteraner kanske känner igen mitt namn sen den tiden (stort tack för ert tålamod och all hjälp som en otålig tonåring kanske inte uppskattade fullt ut då), men det har förstås hänt mycket sedan dess. Som 15-åring började så klart en värld öppna sig utanför akvariet, och intresset svalnade helt enkelt. Efter gymnasiet flyttade jag utomlands för att plugga (det blev aldrig någon marinbiolog av mig, utan psykolog), och där blev jag tills i höstas. Jag är nu åter etablerad i Skåne, och trillade av en slump in på denna hemsidan igen. …

• Gilla
    • 12 svar
    • 1,9k visningar
  19. Started by fredrikDalby,

Efter 10 år utan akvarium startade jag för några månader sedan igång ett sötvattensakvarium med tanganyika ciklider. Men varje gång jag besökte akvarieaffärer fastnade jag längre och längre på saltvattensavdelningen och ganska snart var jag fast i saltvattensvärlden. Oerhört spännande och så mycket att lära sig. Till och med grus och sand är ju kul, massa liv överallt. Det krävdes lite övertalning av min frun för att få upp det första akvariumet (sötvatten) men har lyckats smyga in 2 nano akvarium med saltvatten, ett 8L Dymax IQ3 (LS + rörmaskar + snigel + eremit) och senast ett 15L Aquatic Nature Cocoon som jag tänkte använda denna tråden till. Teknik 2 x Dymax LED 1,6w…

• 19 svar
    • 3,3k visningar
  20. Started by Sherwan,

Nya projektet är på gång nu Blev några turer till Nynäshamn med skåpbilen hem till Maglofster Magnus men nu sitter den här och andas ut med min rygg, jäkla vilken fin träningsvärk man har i rygg och nacke i morse när man vakna. Tack Magnus för hjälpen och vänner som ställde upp. En avlastning med flickvännens pappa blev det innan han va iväg på Bruce Springsteen konserten och själva akvariet med en kompis efter jobbet vid 21 tiden. Har varit fullt upptagen med att ta bort lite bakgrund som satt på ena sidan och vilar nu innan jag startat på nästa sida. Lite tips uppskattas på ett problem jag har stött på: Bakom bakgrunden fanns det massa borstmaskar. Märkte det när en av…

21. Då var det dags att starta ett nytt kar och jag tänkte att man kanske lika väl kunde ta och skapa en tråd om detta. Ja jag får väl erkänna att ett annat kar ska ersättas av detta kar men det är ju roligare att prata om det nya än det gamla som ska bort Min tanke är att använda så mycket som möjligt av utrustning som jag samlat på mig över året men att krydda med lite nya saker som jag vill testa. Förhandlingen med min fru var dock att detta kar skulle bli hennes i alla fall när det kom till valet av vad som skulle bo i det. Jag misstänker dock starkt att det blir jag som ska utföra vattenbyten m.m. Akvariet är ett använt men i bra skick Aqua Medic Blenny 80l…

22. Hej! Här tänkte jag dela med mig hur det går för mig och mitt lilla 30L. Jag köpte ett paket ifrån Dennerle som innehöll allt man ska behöva vid uppstart för en ytterst billig peng. Följande innehåll: Mått: L 30 x B 30 x H 35 cm Volym: 30 liter Bio Circulator 4 in 1 - cirkulationspump, ytrengöring, planktonfoder, filtrering Minivärmare - elektronisk temperaturreglering, superkompakt "ReefLight"-belysning - uppfriskande och upplivande 10000 kelvin belysning samt aktiniskt, blått ljus "Reef Sand" - speciellt bottenmaterial för små saltvattenakvarier "Reef Salt" havssal…

• 4 svar
    • 3,1k visningar
  23. Hej! Efter att ha pysslat med sötvatten ett tag tänkte jag att nu var det tags att testa denna sida av akvaristiken. Jag bor i en etta och har redan ett 400 liter igång så platsen är begränsad, men jag hittade ett kar med annorlunda mått som skulle passa perfekt i mitt fönster! 100 långt, 25 djupt och 35 högt är det. Kommer köra low-tech till en början, dels pga ekonomi men även för att jag vill ha kvar så mycket som möjligt av den lilla volym jag har. Perfekt att göra en tråd här att ha som loggbok samtidigt som man kan få tips och input. Jag har målat alla sidor utom fronten svart, har tonat nedre delen av fönstret samt har persiennerna neddragna…

• Gilla
    • 28 svar
    • 5,4k visningar
  24. Started by Danijel,

Hej någon som har erfarenhet utav en red sea nano Max, är den bra? mvh Danijel

• 5 svar
    • 981 visningar
  25. Started by Lasse,

Ja - då var man igång igen. Fick mitt Red Sea Max idag och jag har så smått kommit igång med att packa upp och börja fundera. Karet kommer mer eller mindre komplett med skummare och allt. Jag kommer inte att använda skummaren utan skall bygga om filterfacket så det passar mig. Grunden skall vara samma typ av filtrering som jag körde i mitt Molly. Ett ingångsfack med återcirkulerande vatten över biobollar. Ett svampfilter med horisontell genomströmning och sedan det nya en DSB i filterfacket. Efter ha tittat på hur filterfacket är konstruerat nu så har jag fått lite att fundera över. Det troliga blir att jag lägger en DSBbotten i hela filterfacket och sedan gör fackindelni…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.