Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by tholit_73,

Karet på 230L har varit uppe sedan 2016-10 och saknar sump. Kameran gillar inte det blå ljuset så bilderna blir förfärliga. 5st clownfiskar blev det när ungarna fick bestämma... Skummaren är för 120L kar men tycks funka ganska bra ändå. En bra magnet för ögat när folk kommer på besök :-)

• 0 svar
    • 507 visningar
  2. Nu har jag märkt efter ca 5 månader som saltvattens akvarist att 128 liters Boyu akvarium är för litet, så nu uppgraderar jag till 285 liter plus sump istället. Akvarium med draga GF rör samt tillhörande hood, sump, påfyllnings tank, bänk, levande sten (15-20kg) och en del teknik. Måtten på karet är 73x69x65 (BxDxH). Karet och allt köper jag av Garfish här på SG. Jag har tänkt att använda den teknik som följer med det nya karet sen komplettera med annat som saknas och behövs. Jag tar gärna emot tips och ideér från er om ni har några bra tips då jag fortfarande känner mig som en ordentlig nybörjare. Tekniken som följer med karet är: Skummare: Deltec TC 1655 External Returp…

• Gilla
    • 20 svar
    • 3,5k visningar
  3. Efter att ha haft ett begagnat Red Sea max 250 liters i 4 år har vi äntligen fått levererat vår beställning från Stig i Gemla! Det är ett diamantakvarium med måtten 160*60*55 cm, 15 mm klarglas utan stag och med en sump på ca 170 liter. Står på ett vitt snyggt möbelskåp egendesignat av Stig och med hängande led-belysning tillverkat av Stig. Skummaren är av modell Tunze 9410, 2 st cirkulationspumpar Jebao rw 15. Mer info kommer om teknik och bilder på sumpen. Lite bilder från uppsättningen av karet och belysningen:

• Gilla
    • 7 svar
    • 2,4k visningar
  4. Started by joney,

Efter många om och men så är man tillbaka igen. Den här gången blir det ingen som helst stress så det får ta den tid det tar innan det kommer igång. Mitt val denna gång föll på ett red sea Reefer 170.. Ska bli intressant med sump igen.. Idag kom karet, men det är dock det enda jag har just nu, belysning blir nån LED, förmodligen Kina.. Skummare blir nog nån bubble magus.. Vi får se vart det leder. Uppdaterar när det händer nåt nytt.

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,7k visningar
  5. Då var det dags att börja planera för karet i det nya huset. Mina 250 liter har gjort sitt och nu tänkte jag istället beställa ett kar på 160*70*60 (ca 670liter) och för första gången i mitt liv ha en sump som kommer bli mellan 150-200 liter. Inriktningen blir främst SPS men kommer ha LPS på botten. Vill sträva efter att ha ganska mycket fisk samt LS precis som jag har i nuvarande kar. Belysning: Ati hybrid 8*80w T5 och 4*75W LED. Skummare: Ati powercone 200 eller 250 Pumpar: Inte bestämt mig här men lite sugen på gyre riptide XF150 och kanske två RW15, Vad tror ni om det? Balling: Doserpump på två 25liters behållare för Kh och…

6. Started by Mega,

Hej nu är det min tur att skapa en tråd är på guiden. Hade tidigare ett akvarium inom skolan som jag hade som ett gymnasiearbete men nu är det här helt mitt egna och det kommer bli en rolig utveckling och resa! Teknik: Red Sea Reefer 170 Kessil A360WE med specral controller Deltec SC 1351 Vortech MP10 qd Jecod Dcs 5000 Reefdoser EVO 4 Aquael doppvärmare med T controller Twin 10 kg Red Sea reefbase pink sand och ca 18 kg Macrorocks från Företagsakvarium. Håller just nu på med Red Seas Reef Mature Pro kit så jag får vänta ett tag tills bakterierna har satt in sig helt innan det blir lite koraller och fi…

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,6k visningar
  7. Startar en ny tråd för mitt kommande akvarium. Tjejen får välja tapeter, Fredrik får välja kar! Flytten äger rum i december och då ska karet vara färdigbyggt, en hel del planering är klar men lite återstår, om allt går som tänkt borde nog karet så färdigt i Oktober ungefär. Tråden kommer till en början inte vara speciellt aktiv utan drar igång under bygget / när flytten är gjord Funderingarna och tankarna är otroligt många då jag nu varit saltvattensakvarist i dryga året och har haft en mängd bekymmer under den perioden, samtidigt så har jag lärt mig enormt mycket. Karet som ska byggas är inget fancy optiwhite utan medel budget med utgångpunk på den teknik jag idag har.…

8. Started by Scuba,

Jaha ja...Så då var sommaren över och man får lite mer tid till sina akvarium. Det här karet har puttrat på i ca 1månad mörklagt, och nu ca 2veckor med belysning på, med ökning 1tim/v. 2st små clowner fick oxå hoppa i nu. Lite info om baljan: 720l med intern sump Deltec 1660 Kelo led AK200S Retur pump ställbar eheim. Maxspect gyre 150.(kommer att ökas på) Eheim 2075 ytterfilter med siporax och en uvc inkopplad på den. Inriktning på karet? Ja det kan barka iväg åt vilket håll som helst, men just nu är väl målet lite större fisk, Imperator, zebra muräna, kirurg..osv Samt lite sps och ev. några…

• Gilla
    • 13 svar
    • 1,9k visningar
  9. Started by Erka,

Sådär, äntligen har man kommit igång med det nya akvariet. 100x50x40 optiwhite på en vit bänk från akvastabil. Skummare: BM Curve 5 till att börja med. Ljus: Orphek Atlantik V2. RLSS FR-3 reaktor med gac/gfo 60/30. Retur: Eheim compact + 2000, tänkt mig en jebau dc6000 för att kunna driva reaktorn och returen på samma pump framöver. Skulle vilja ha ett fack i sumpen för lite småbitar av LS och chaetomorpha till microfauna men får se om det finns plats i slutändan. Fick hem bänken i förrgår så den är monterad och klar, blev lite ommöblering på köpet... Ska hämta ut PVC imorgon, fixa en ritning på akvariet, klura ut sumpfrågan och skicka till tillverkaren så bör det dyka up…

• Gilla
    • 30 svar
    • 4,7k visningar
  10. Started by mamadubba,

Jag kunde inte riktigt släppa det, har en del godbitar kvar som jag inte vill göra mig av med och blev lite sugen igen. Har bytt ut min övre sump mot ett nytt kar, tanken är att jag ska återanvända apex och automatvattenbytet från mitt stora till att bygga ett kar som sköter sig i princip själv och håller ca,mg o kh på vettiga nivåer genom stora o automatiska vattenbyten varje dygn. Fick hem karet idag och har börjat fylla på vatten. Ursäkta röran, jag bygger om

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,7k visningar
  11. Ny tråd igen... En tråd till nya akvariet. Övertalad av flickvännen blev det akvarieköp och numera delägare i ett 720 liters rimless med 375 liter sump. Tråden kommer uppdateras inom kort med bilder och mer info men ikväl får det räcka med at öppna en tråd. Utrustningen på karet är lite extra allt kan man väl säga

• Gilla
    • 21 svar
    • 4,2k visningar
  12. Hej nu har jag bokat ett kar på 160x60x60 (ej borrat) med överriningsbox, det skall hämtas hem i nästa vecka, Lite funderingar, planen är att ha en botten skiva behandla. och sedan lägga leca block, 3 i höjd, så det blir som 6 "ben" jag lägger leca blocken ner, staplar dem., sedan en MDF skiva, på det och karet där, skall man ha något mellan karet och skivan? vilken tjocklek är lämpligast på skivan? någon som kan rekomendera tjocklek på botten plattan? samt vilken storlek på sump skall man skaffa? är helt ny ang sump... //Morgan

• 17 svar
    • 2k visningar
  13. Started by remne,

Hej allesammans. Är väl på tiden att man gör en tråd på guiden om sitt kar. (ps. en vän som försöker fånga lite fiskar på kameran....utan större framgång) Burken är ett Optiwhite på måtten 130x80x60cm, samt sump på runt 200 liter. I det simmar en mindre mängd fiskar, och det bor även lite såna där pinnar och annat i diverse färger :-). Det hela sattes igång för lite över 1 år sedan, och det har väl fungerat OK sedan dess. Hade dock lite problem i somras under värsta värmeböljan. En röd flakväxande montipora bl.a dog. Grundläggande teknik: 2x250w MH, 4x54w T5,Grotech HEA-250, 2st Deltec reaktorer med Biopellets samt Fosfatremover. 2st Tunze 6105, 1st tunze 6055, Eh…

• 94 svar
    • 12k visningar
  14. Started by peterj66,

Hej alla Efter mer än ett halvår av planerande och fixande när tid funnits så har jag äntligen startat min platta kub. Jag får erkänna att jag grovt underskattade hur lång tid det skulle ta att komma igång. Akvariet är en platt kub (80x80x60) med svetsad bänk och är beställt från Håkanstorps zoo i Malmö. Som synes behövdes lite arbete för att komma igång. Micke på Håkanstorp kan ju klä bänken också, men jag kände för att fixa själv. Nu så här en dryg månad senare så är jag (nästan) klar. Skåpet har limmade sidor in mot väggen och två löstagbar luckor utåt så jag kommer åt sumpen och elskåpet. Info Akvarie 380 liter (80x80x60). Jag kör på kranvatten. Sump: 70 liter …

• Gilla
    • 75 svar
    • 10,2k visningar
  15. Hej Det är nåt som växer snabbt på mina stenar , jag försökte blåsa bort det med en streamer men det sitter fast. nu nästan alla mina stenar är täkta av detta (saken). jag kan boersta det men det är överallt Vet ni vad det är och vad ska jag göra ? här är bilder

• Gilla
    • 3 svar
    • 650 visningar
  16. Jag har tankarna satta på att uppgradera mitt 112 liters kar till ett 160 istället. Planen är att köpa hem ett kar från Imazo med måtte 95x40x44 där 44 är höjden. Karet ska bli borrat med sump till, sumpen får jag räkna på efter att jag hittat en bra bänk att ha karet på. Inspirerat av Stefan Molins tankar vill jag prova köra ett kar där cirkulationen sköts utan stream pumpar. Jag vill istället använda enbart retur pumpen från sumpen som cirkulation i akvariet. Ytavrinningslådan ska vara i mitten i bak av akvariet. Tanken nu är att ha genomförningar i bakrutan istället för botten för att kunna fånga upp eventuella fiskar som simmar ner i lådan lättare. Det blir lite besvä…

• Gilla
    • 197 svar
    • 28,8k visningar
  17. Started by Pasaputte,

Hej jag har ett beställt ett kar som jag tycker limmet är inte 100%. när jag fyllde den så blev på 3 kanter bublor och nån vit rand, på två kanter det är nästan hela vägen till botten den vita randen som ser som bublor ,när men tömmer den så gapet försvinner. och bublorna är borta. Karet är ny men jag tvivlar att den håller i längden. vad tycker ni , är detta normalt ? här är några bilder på det jag beskrev. jag fundera om den ska limmas igen hos nån glasmästare. Är det nån glasmästare i Göteborg som fixar sånt ? kan ni rekomendera nån?

18. Started by Gnarkill,

Tjena allihopa. Så nu efter några år med hörn akvarium så har jag äntligen flyttat till villa och då fanns utrymmet till ett nytt akvarium :-D. Har beställt ett nytt akvariw med måtten 100*60*50 (L*B*H)från tyskland och så håller jag på att göra en ritning av möbeln på jobbet. Möbeln kommer fräsas och byggas helt i 25mm mdf med måtten 108*68*90(L*B*H). Tror ni den kommer hålla? ;-) bilder av bygget kommer inom snart.

• Gilla
    • 5 svar
    • 985 visningar
  19. Started by Kulin,

Då var det äntligen dags. Startade i september 2014 upp ett 30 liters nano.. redan i December blev det ett 240 liters, och denna gången blev det ett 530 liters akvastabil mkII. sammanfattar teknik lite snabbt och enkelt här innan jag börjar sagan om akvariets födelse. Akvarium: 530l Akvastabil mkII med överrinning 1 ner, 1 upp, samt sump. Skummare: Aqua C EV120 Cirkulation: 2x Jebao RW8 Returpump. Sicce syncra 4.0 ATO: Aqua medic niveaumat Doserpump: Ati 6 kanals. Belysning: 3x MarsAqua 165W LED, 2 x 54W t5

20. Hej SG Ska flytta hus och behöver tips på tillfällig salt kar, ska stå i nya huset i typ en vecka, innan gamla är tömd och flyttad, Så klart måste allt levande SPS, LPS, och ca 15 fiskar flyttas till den tillfälliga karet innan huvud karet är på plats. Jag har tittat runt, Det finns dom där blåa behållare type SWEDE, men kostar ett par K, Jag har också tittat på hornbach eheim kar eller ikeas samla lådår på 130l, dom är gjorda på PP plast. skulle det funka? andra tips på tillfälliga behållare Tacksam för svar

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by Starfight,

Tjenare alla saltisar! Det är väl dax att göra sig lite till känna här, efter att hängt anonym i bakgrunden. Jag har nyligen uppgraderat mig med ett nytt större kar som jag trånat efter ett bra tag, ett Red Sea Reefer XL 425 blev det till slut och jag är riktigt nöjd. Har ett Juvel Lido 200 som jag haft lite drygt 2½ år nu, mitt första saltkar som skall avvecklas och säljas inom kort. Mitt mål med detta karet är att ha det så enkelt och lättskött som möjligt. Som det känns just nu så kommer jag satsa mestadels på lps och lite mindre fiskar i storlek, men det kan ju såklart ändras som allt annat. Karet startades upp 19e Augusti så det har gått …

• Gilla
    • 2 svar
    • 803 visningar
  22. Started by Royston,

Tjena mitt första inlägg här , är helt ny inom saltvatten, men många år med sött. Har väntat i 4 år på att bestämma mig och så blev det köpte ett Redsea reefer 350 : CtliteG4 Led : Yourchoice Aquatics Dc13 : 2 st newwave pumpar : 1 returpump av något slag Kommer byta ut vissa saker med tiden , ingen billig hobby Har varit igång lite mer än 2 månader , och ser fram emot många år till . Första bilden. Och går dagens bild. Återkommer med mer uppdatering när det kommer något nytt. .

• Gilla
    • 4 svar
    • 686 visningar
  23. Started by Gnarkill,

Hej allihopa. Är det någon som vet vart/ om det går att få tag på ett elos 120 i Sverige? Annars får man ju lov att beställa ett eget akvarie efter egna mått från tyskland. MvhbTom

• 1 svar
    • 612 visningar
  24. Started by lundisen,

Efter 9 år utan saltvatten så bestämde jag mig för att det var dags igen, med skilanden från förra gången satsa lite mer på en helhetslösning. Jag valde att köpa akvariet med bänk då jag inte är någon snickare som var bevis nog förra gången och jag aldrig blev nöjd med bänken osv.. Sagt och gjort detta inhandlades. Red Sea Reefer 450 Kessil A360we - Modell : Tuna Blue 2st Kessil Spectral Controller Kessil Gooseneck 2st Vertex Omega 180i AquaLight Osmos 300 liter/dag FM NPO Redu Pellets Filter ATI Doserpump 6 kanaler Jecod DCT 6000 Maxspect Gyre XF150 Jebao RW 15 2st Deltec 20w UV-C …

• Gilla
    • 14 svar
    • 2,4k visningar
  25. Hej, har läst och ställt en massa frågor i väntan på att jag skulle kunna starta upp ett 1100 liters. Men då det dröjer och är lite komplext då jag måste få godkänt av Brf och sen göra klart hållfasthetsberäkning + förstärkning av bjälklaget så tänkte jag starta upp ett 300 liters så länge. Skulle jag sen få det andra godkänt så kan jag alltid behålla det lilla som karantän etc. Så, fick gjort en beräkning på ett 300 liters + sump och golvet skall hålla för 400-500kg. Har ställt frågan till Mikael på Håkanstorps Zoo om han även är intresserad av att bygga detta lite mindre kar. Utrustning. Akvarium: 120*50*50-60cm, svetsad ställning med st…

• 19 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.