151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Tjena Nu är jag igång med mitt 375+sump Det har blivit många timmar i källaren och varje timme har varit lika rolig El jobb ej klart som ni ser Nu är det bara att vänta och sen börja tömma mitt gamla kar roligt roligt
-
- 37 svar
- 4,8k visningar
-
-
Här kommer det att dokumenteras det mesta som händer mitt kar. 150x60x60, 2 rör ner och 1 upp. Skummare: Alpha Vertex 170 Returpump: RD 3 Mini 50W Belysning: 2 x 120W 10k Maxspect (kommer mer) bild på skummaren. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
-
- 21 svar
- 2,7k visningar
-
-
Mitt RSM130 blev för litet så jag har bytt upp mig lite. Det blev en 65x65x65-kub som tidigare stått hos snickarn och laggeman: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?34343-nu-vet-jag-p%E5-ett-ungerf%E4r-vad-jag-k%F6pt https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19286-Laggemans-Kubakvarium Tekniken som jag kör just nu är: Belysning - Maxspect G2 160W Skummare - Vertex Omega 150 Returpump - Sicce syncra 3.0 Streamer - Vortech MP10 Igår flyttade jag över allt levande, och efter många timmars pyssel verkar allt ha klarat sig. Det blev en hiskelig massa fraggar eftersom jag var tvungen att bryta sönder sps:erna för att få ut dom. Det hade växt…
-
- 24 svar
- 3,5k visningar
-
-
Idag slog jag till och bytte mitt juwel Lido 120 mot ett 200 hos min lokala handlare :-) jag väntar nu på lysrören samt fick en extra ljusramp samt lucksatsen så det blir 4 st lysrör t5 samt 3st ledramper i burken :-) annan teknik är följande skummare kör jag samma Juwel 3.0 dock tystare pump samt lite modifierad så är tyst koralia wavemaker Koralia streampump 2 st 1600l/h tunze 6025 streampump 2500l/h hobby v2 kylfläktar Mer kommer :-) ska bli spännande att flytta över allt har en hel del koraller osv som ska fästas på sten nu i samband med flytten :-)
-
- 39 svar
- 9,7k visningar
-
-
Hej Jag hetter Kai Halonen och saltvattes intresset startede 2010.Det är mitt tredje saltvattens akvariet. Red sea har varit igång et år nu.
-
- 12 svar
- 2,8k visningar
-
-
Känner att planeringen och bygget av karet nu gått över till att vänta på uppstart så vi kommer att skriva och uppdatera lite här med bilder och lite vad som händer. Kommer främst att försöka inrikta oss på sps och lps, men blir även lite mjukisar med så blir väl egentligen en salig blandning av det mesta som är snyggt. Uppstarten är planerad till slutet av september då vi kommer att köpa sten osv. Karet är ett 200 liters aquael med 54 liters sump. Vattnet rinner ner i sumpen via ett 25mm hävertrör som primär och ett 32mm nödrör. Returen är 25mm. Bänken är ett hemmabygge klädd med ikeaskåp som sedan klistrats med träliknande plastfilm. Tekniken som finns nu är: 160 watt …
-
- 46 svar
- 5,5k visningar
-
-
Funderar nu på ett större akvarium på runt 600-700 liter. Man börjar ju osökt att fundera hur det blir med hållfasthet i golvet? Akvariet kommer ju hamna på entréplanet i vår villa. Eftersom entréplanet även är taket till källarvåningen så hamnar ju akvariet på ett regelverk. Hur är det med hållfasthet? Jag tror ju att golvet utan problem klarar det men det blir väl osvikligen vissa sättningar? Hur försäkrar man sig om att akvariet inte rämnar? Finns det riktlinjer? Ni med stora akvarier, vad är er erfarenhet?
-
- 10 svar
- 4,5k visningar
-
-
Har precis beställt ett RSM 250 från Triton som jag kommer att hämta under nästa vecka. Tänkte under denna tråd lägga ut lite bilder och även ställa en del frågor som ni på forumet säkert kan svara på. Detta är mitt första saltvattensakvarium. Det jag redan nu har inhandlat är en PicoBello OSMOS + Silikatfilter: Salt: Sand: Fick info om att 2 påsar av detta skulle räcka för mitt kar. Verkar lite lite men jag kan ju ha fel. Refraktometer: Plus tester för Alkanitet, Fosfat, Nitrit & Nitrat. Trodde jag skulle behöva pH och Ammoniak också men det skulle inte behövas (?) Jag har även beställt Dr Tim's Nitrifying bacteria och en dubbel TDS-mätare från Drakfisken. Här …
-
- 539 svar
- 59,7k visningar
- 2 followers
-
-
Efter ett längre uppehåll..då man nog tog vatten över huvudet med att börja på540L.. så har jag spånat å klurat.. Jag fick tag i ett gratis av djurmagazinet som rensade sitt lager. Omsiliconat och påbbörjat ombyggnad. Gjort lite som david här som med är från eslöv. Kör med tre 25mm genomföring i avrinningsboxen..och 1balkong på var sida. Jag tänker andvända balkongerna som förfiltrering. på Torsdag tror jag...blir de å inskaffa back to nature å klä in baksida samt sidor...även balkonger å låda ska kläs så allt ser ut som bergvägg. Fortsättning följer..............
-
- 54 svar
- 5k visningar
-
-
Testar att lägga upp... kommer mer så småningom... /Klas
-
- 16 svar
- 2,5k visningar
- 1 follower
-
-
I och med min, nästan totala, omstart är det hög tid att släppa min planeringstråd för karet jag började med för ett drygt år sedan. Här är länken till den tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38062-Planering-av-Luddox-nya-540-liters-Optiwhite I Nuläget ser karet ut så här, med omstart inkl nyrengjord inredning och nya fiskar (utom en V Puellaris) samt en del nya koraller..
-
- 16 svar
- 2,6k visningar
-
-
Jag tänkte att jag skulle lägga upp lite info ang mitt nya projekt. Karet är ett Juwel 400. Jag har tagit bort original filter och ersatt detta med ett Eheim professionell3 som jag har fyllt med levande sten. Som skummare satte jag en Deltec Mce 600. Belysningen består av 2 X T8 36w blå rör, 2xT5 54w vita rör och 2xT5 54w pink rör. 4st streamer pumpar. Kom gärna med synpunkter bra som dålig.
-
- 23 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag få väl starta en ny tråd nu när man har uppgraderat lite. Efter att ha haft ett Percula 120 akvarie så tänkte jag prova med ett lite större kar. Det nya karet blev ett vanligt Alu-ram kar på 720L med en sump på ca 80L. Starten var för cirka 2 veckor sedan 10/10. Teknik: Belysningen är en 3x150W ramp med 2x54W blåa T5 rör samt 4st blåa diod spottar. Akvariet har en överrinnings box som kan ta ca 2200L Cirkulationen består av 1st Seio pump(6000L/h), 1st Koralia 3 (3200L/h), 1st kina pump typ koralia (5000L/h) + 1st pump på 2000L/h samt en Eheim 2252 (1200L/h) som retur pump från sumpen. I sumpen står en Boyo skummare som ska funka upp till 1200L akvarier, där står även …
-
- 391 svar
- 43,4k visningar
-
-
Nu efter ett år hemma i Sverige och efter några års Tysklandsäventyr så är det dags att sätta upp ett saltvattensakvarium igen. Det var nästan tio år sen sist... Vardagsrummet har fått styra en hel del, bland annat det faktum att det blir en hörnburk eftersom just ett hörn var ledigt bakom ena soffan. Vidare måste det vara helt tyst, något som jag inte lyckats med vad gäller tidigare akvarier. Så här långt har jag kommit: Akvariet på en 180 liter är inköpt i somras och tre hål är borrade med Julas diamantborrar för utloppen till sumpen. Ännu ett hål återstår för pumpinloppet. De senaste dagarna har jag snickrat ihop ett atombombssäkert skåp av limträskivor och 45x45 regel…
-
- 444 svar
- 55,4k visningar
-
-
Hej, Ibland undrar man varför man inte gör som ni skriver. Starta med ett stort men inte för stort med en gång. Iom att kompisen flyttar till flickvännen i norra Sverige så fick jag köpa hans 375L med aluram för placering i gillestugan. Allt jag har map ljus och pumpar och så skall användas till detta. Det som skall in är mina 2 clowner, blå/gul hendjävul, Bengaii mor och min gula kirurg. Samt den bottensubstratet och stenar som finns tillgängliga, kommer att behöva köpa mera sten men botten kommer bara att bli ett tunt lager så där får man se hur det går. Har ställt akvariet på möbel direkt enligt vad man kan läsa sig till. Det som skall fixas är ju helt klart framsidan…
-
- 22 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej Jag ska bygga ett kar runt 250 till 300 liter fast med plexiglas och behöver verkligen hjälp och snabb eftersom jag ska köpa plexiglaset från utomlands. Först tänkte jag att detta ska vara rund ( cylinder form ) med 70 cm höjd och 80 / 90 cm diameter. 1- Hur många håll i botten behövs 2 eller 3? tänkte vara hållet i mitten. 2- vilka dimension behöves för hållet? 3- eller......? Jag vill gärna höra era synpunkter. mvh Melika
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Nu är det time att starta upp ett nytt efter lite stiltje med salt. Hade ett blenny för ett tag sen som jag var tvungen att sälja av och saknade saltvatten ända sen det lämnade hemmet. Så fick frågan om jag ville ha ett 180 L akvarium och jag hämta det direkt. Började med att fixa till en skiljevägg då jag ej ville borra ( får bli det på nästa 😊). Köpte lite begade prylar här på SG 1 tunze 9004 skummare 1 tunze 6015 Refraktometer Beställde även st 6045 för vart för klent med 6015 som retur pump i skiljeväggen och 6045 vart kalas men 6015 blir pump ute i akvariet. Det har bunkrats osmosvatten nu i pannrummet och igår hade vi så det räckte att fylla upp karet med …
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Då är det dags att uppgrader från mitt Elos mini till en något större kub. Mitt Elos finns lite skrivet om här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36917-Lickes-Elos-mini-70-liter Eftersom jag gillar formatet på Eloset så har jag under en tid sökt en bra kub att uppgradera till. Var lite inne på att behöva måttbeställa ett men råkade få syn på Juwels Lido 200l på Hornbach som var betydligt billigare. Gick att köpa akvariet separat utan benställning vilket passade mig. Originalskåpet kändes för litet för att ha sump i. På Hornbach köpte jag även ett helglasakvarium 600x300x300 till sump. Ska beställa lite mellanväggar och spant som jag limmar i. Har in…
-
- 17 svar
- 3,1k visningar
-
-
Har nu fått hem det nya karet samt rengjort och provmonterat det. Karet är på 360l med en sump på 90l. Belysningen kommer att bestå av en Maxspect G2 på 170W samt 2 stycken 54W T5 rör. Nästa jobb blir att ta ner alla delar av skåpet för ommålning m.m. Därefter skall allt liv, sten m.m. från det gamla karet flyttas över till detta. Jag skall försöka hålla tråden uppdaterad med bilder och info under hela uppstarten. //Marcus Tack Sparrow för all hjälp med nedmonteringen och lastning!
-
- 50 svar
- 5,7k visningar
-
-
Har varit medlem länge nu och tänkte för första gången dela med mig av mitt kar, så här kommer lite bilder! (Några 2013-06 och de flesta nya nu ifrån Januari) Kommentera och fråga gärna:) http://imgur.com/a/0NqID /Dazz
-
- 4 svar
- 782 visningar
-
-
har fått pris på ett vinkelkar ska ta en exakt vinkel från väggen där det ska stå när jag kommer hem nästa gång fyra sidor optiwhite baksidor mot vägg 2st 50 cmbitar av vanligt flotglas 12mm kortsidor ut frånvägg 50 cm optiwhite framsidorna har jag inget mått på ännu höjd 65 cm tre hål borrade i botten i baksidan av vänstra delen han ville inte gira fogen på framsidan så där finns ett problem som gör att det kanske inte blir av. känns trist med en bred fog mitt i karet 15500 kr hämtpris låter priset ok ? finns det någon som fixar att gira och limma mittfogen så att jag blir nöjd?
-
- 51 svar
- 6k visningar
-
-
Hej! Jag har haft sötvattensakvarie i mer än 10 år men alltid gått och sneglat på saltvatten. Så för ca ett år sedan konverterade jag mitt Juwel rio 240 L från sött till salt. Ljuset består av 2x54 w T5, skummaren är en deltec mc500 och streamer seio prop 1500. Ingen sump. Filterfacket är fyllt med bio bollar, där juwels 1000 L orginalpump sitter kvar, och en strumpa med aktivt kol.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte det va dax att presentera mitt akvarium och dess invånare! Akvariet är ett 540 liters med optiwhite framruta , 150 cm *60 cm *60 cm. Sumpen är på 160 liter, 100 cm* 40 cm* 40 cm. varav va 70 liter till osmos / vattenbyte. Borrat med 2 st 32 mm rör ner och ett 25 mm till returen. Bänken är hemmabyggd av 2 tum 4 och inklädd med 10 mm mdf som är vit målat. Benen är Ikeas köksbänksben som är justerbara. Inriktningen är korallrev med massa SPS och några få LPS längst ner. Teknik Skummare: ATB 1050 med airstar pump. 1500 L/T luft och 2000 L/T vatten, extremt tyst. Cirkulations pumpar: 3 st 6095 med 7095 controller. Returpump: Newjet 6000 L/T Belysning: 2 st 160 Watt Max…
-
- 35 svar
- 5,6k visningar
-
-
Ska försöka mig på en presentation av mitt "stora" rev nu. Akvariet är ett 240-liters med måtten 120*40*50 cm tillverkat av Juwel. Belysningen består av två T5-rör på 54w vardera och två T8-rör på 38w vardera. Finns dessutom ett litet blått T5-rör på 8w som är igång vid gryning och skymning. Har ett filterfack på ungefär 14*20*50 cm i bakre vänstra hörnet där ett antal liter filtermatta stänger in filterpumpen, som är en Eheim Compact+ 2000 på 2000 l/h och skummaren (Aquarium Systems Skimm 400). I motsatt ände av akvariet sitter en Seio Prop 1000 som blåser på med 3800 l/h. Fiskmässigt är det en Zebrasoma flavescens, en Siganus vulpinus, En Halichoeres chrysotaenia och en…
-
- 24 svar
- 2,1k visningar
-
-
Det kliar i fingrarna, och efter att ha besökt POPOV här på forumet, så har planerna sussat i huvudet för fullt. Planen som det ser ut just nu är att ha allt färdigt tills vi flyttar in i huset i Augusti månad. Akvariet kommer hålla måtten 125x65x55 och dropen kommer vara 20cm hög och ca 50cm lång, så får jag ändå en relativt stor yta på övre delen ca 75cm och ca 35cm hög. Totalt sett blir akvariet på 446L men dropen stjäl en del utrymme och total vatten volym i karet blir ca 350L plus sumpen som kommer ligga på ca 60-70L. Tekniken kommer att bli lite nytt och lite av dagens teknik. Belysning ATI Hybrid med 3x75w led och 4x54w T5 Skummare ATI powerone 200is Retur RLSS DC4…
-
- 49 svar
- 4,5k visningar
-