151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Tjena! Har mest smugit omkring här på forumet till och från de senaste åren och drömt om ett eget saltvattenskar men så i slutet av sommaren kände jag att jag äntligen hade möjlighet att prova på ett eget. Funderade lite fram och tillbaka om jag skulle bygga ett själv eller köpa ett färdigt kit. Men så beslutade jag mig att första karet får bli ett "färdigt" system. Tänkte mig först ett nytt Red Sea Max 130d, men det slutade istället med ett begagnat Red Sea Max 250. Har tagit det ganska lugnt än så länge och tog ett tag innan det kom i vatten och sten. Men nu har det stått och puttrat med bara sten i ca 5-6 veckor. Nitriten har försvunnit Nitraten var för ett par dagar…
-
På Teds begäran tänkte jag ladda upp lite experimenterande bilder, försöker ändå sedan 2 dagar tillbaka lära mig en nyinförskaffad Canon EOS 550d. http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101110# http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101109# http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/2010_11_08# Hoppas jag gjorde rätt och att ni kan se albumen.
-
Tjenare, Efter massor med frågor och hjälp här i forumet så har jag äntligen kommit igång! Akvariebänken är jag inte riktigt klar med, behöver målas ett par gånger samt sätta på dörrar när jag får ork så ni får vänta lite på bilder på den. Lite information om teknik: Akvariet: En vävd 150x50x50 på ca 340L Sump: 112L som står under akvariet, indelad i tre fack, Ett för skummaren, ett för skummaren och ett som skall användas som Yngelkar / Ställe för skadade fiskar. Belysning: 2x 150W 20k MH armaturer det finns planer på lägga till en till 150W eller 2x54W t5 men det står lite längre fram då jag inte riktigt vet hur jag skulle ha 2xt5 rör utan att komma i vägen för MH lamp…
-
- 69 svar
- 10,4k visningar
-
-
Nu har jag efter många års väntan startat mig ett saltkar... Det blev ett Deltec microreef, (gillar modellen).. Jag är helt ny på saltvatten, så vi får väl se hur detta ska gå... Jag startade upp det igår med levande sten, så nu är det väl bara att vänta och se vad som händer... Jag tar gärna emot tipps, om vad som helst...
-
- 183 svar
- 20,5k visningar
-
-
Så nu var det tags att att starta upp sitt första saltvattenskar. Meningen med denna tråd ar väl framför alt som en liten loggbok för mig själv samt förhoppningsvis ett ställe där man kan få lite tips och förslag. Om någon är intresserad:W: Som rubriken säger så är akvariet en kub på 70*70*70 ca 300 liter med en sump på ca 30-40 liter. Eftersom jag är ganska grön inom saltvatten så blir uppstarten lite lowtech sumpen bestå av en helt vanlig blast balja med skummare i. Skummare Aquacare1000v Returpump aquabee up 3000 l/h cirkulationspump Koralia 3 3200l/h Mh lampa av något slag (gammal men funkar) Ett hemmabygge till blå ljus men funkar utmärkt. Karet är köpt begagnat han …
-
- 247 svar
- 30,4k visningar
-
-
Äntligen så är jag på gång med det nya karet..efter Altan projekt o renovering av vardagsrum så börjar jag få lite tid över för det nya karet. ja det står iaf på plats det är ett Elos120, 340 liter och har måtten 120x57x60 l,b,h. Ska ordna till en MDF-skiva för att ha i botten i skåpet under veckan sedan så ska tekniken på plats. Inte så mycket mer just nu men jag är på G.
-
Hejsan alla saltvänner! Först och främst vill vi säga att vi är mycket tacksamma för all information och alla bra tips man kan hitta på detta underbara forum. Nu har vi startat upp vårt andra (och absolut inte sista) kar och tänkte att vi nu äntligen ska lägga upp en tråd om detta. Första karet var ett JBJ Nano kub på 106L, tråden finns på namnet "Mitt första akvarium". Info om nya byttan: Bänk: Hemmabyggd målad regel i trä med täckskivor. (Framsida saknas dock ännu eftersom vi ännu inte bestämt oss vad som ska täcka tekniken.) Akvariet: Storlek: 100 x 60 x 50 med Optiwhite 10mm tjock framruta och sidorutor. Limmat av AkvarieLeasing (mycket nöjda över limningen samt foga…
-
- 98 svar
- 16,8k visningar
-
-
Hej! Idag har jag köpt första omgången LS till mitt nya akvarium, 10 kg från akvarieleasing. Fina stora stenar, men inte så mycket liftare. Tänkte vänta till triton får in ny sten och då köpa 20 kg färsk sten till. Hade förut ett 240-liters som jag sålde efter att en vattenskada i köket gjorde att golvet under akvariet behövde rivas ut. Det nya karet är som följer: Mått 120(b)x80(d)x40(h) tycker detta ger ett underbart djup! Optiwhite i front och sidorutor Sump 100x40x50, skummarfack, bubbelfälla, returnpumpfack + 40x40x45 vattenbytessektion, skall användas till att blanda nytt i och tappa gammalt från. Avrinningen sker genom en 25-mm hävert som är strypt så att den preci…
-
- 28 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej på er! Nu är det äntligen dax för mig att uppgradera mitt nuvaraande 350l kar till ett nytt 720l:ler: några av er har kanske kollat in min gamla tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15870 Tidigt i våras så var jag väldigt nära på att sälja mitt saltkar pga att vi ska bygga om här hemma just precis där akvariet står idag, väggen imellan kök och matrum skulle bort för att då få lite mer öppen planlösning, och vid tillfället kändes det som enda alternativet att göra sig av med allt, men det kändes väldigt tråkigt så planerna ändrades och karet fick stå kvar. Men nu på min semester så fick jag en massa nya ideer och eftersom jag är en kille som g…
-
Det var ett tagsedan jag postade något om mina akvarium på guiden. Mycket p.g.a. att det har varit mycket med flytt till nytt boende, försäljning av gamla akvarium och inköp av nya. Nu har dock akvariet kommit igång igen och stått ett tag så då bjuder jag på lite bilder och info om karet. Akvariet: Percula 120 Rymmer 450 liter och har en inbyggd inre sump/sumpfack bak i akvariet. Denna inre sump är uppdelad i 4 fack i olika storlekar. Facken rymmer i tur och ordning fack1-skummare, fack2-utrymme för filtreringsmedia/filter, fack3-returpump samt filter för aquaphos och så fack4-cirkulationspumpar och filter för biopellets med retur ut i akvariet. Teknik: Belysning, cirkul…
-
Tjena Nu är jag igång med mitt 375+sump Det har blivit många timmar i källaren och varje timme har varit lika rolig El jobb ej klart som ni ser Nu är det bara att vänta och sen börja tömma mitt gamla kar roligt roligt
-
- 37 svar
- 4,8k visningar
-
-
idag är det party party party!! igår var det inofficiellt smyginvigning av nya karet,det slabbbades med vatten lavades stenar fångades fisk och sist men inte minst . vi förberedde inför den stora galakvällen i kväll. nu ska sista literna vatten i karet och sumpen sättas igång sedan blir det konfettiregn från balkongen jordgubbar och champagne till alla på invigninsfesten:partyparty och javisst ja KARET är ett begagnat kub kar med måtten 65x65x65 med sump som har ägts en gång av laggeman och om hur det såg ut då kan ni läsa här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19286 jag köpte det för ett par veckor sedan och är tredje tredje ägaren TEKNIK BELYSNING…
-
- 378 svar
- 57,9k visningar
-
-
Ja då nytt kar på gång igen. Men denna gången var det inte av egen vilja utan för att det gammla lämnade in handduken. Så fick fort ta ett beslut om att beställa ett nytt kar. Då jag redan har utrstning som jag är nöjd med blev valet ett Elos 70 med bänk utan utrustningen.. Utrstning: Skummare: ATB nano cone skimmer Zeofiler: ombyggt grotech kanske måste uppdatera till lite större men det får vi se. Returpump: Ehime 1260 Cirkulation: vortech mp 20, får nog skaffa nån till steampump.. Ska även skaffa ny belysning som det se ut nu så blir det en SFILIGOI GALAXY T5 60 som är en LED/T5 mix med 27 LED 2.2 eller 3 watt och 8st 24 watt T5. Men det är ju interzoo snart så ska v…
-
har nu haft mitt clownhotell i ca 6 månader och det har blivit lite för litet för alla koraller. så nu har jag skaffat ett 540l helglas har målat baksidan svart, tror det blir rätt snyggt när det kommer i lite sten och annat. teknik: ljus, ATI sunpower 6*80w beställd från tyskland skummare, red sea berlin x2 turbo har inte hittat någon på guiden som har den så jag får väl prova och se hur den fungerar uvc, coralife 18w beställd från hk cirkulation, 2 st. hydor coralia 5 6500l/timme har även byggt en ytavrinningsbox på ca. 7 liter eftersom jag har en påhängsskummare. limmade ihop den i plexi med superlim och sedan fogade jag med egengjort lim utav plexi och aceton har…
-
- 137 svar
- 17k visningar
-
-
Startade upp ett akvarie i slutet av 2009 efter många månders väntan på glas etc. Måtten är 60cm brett, 55cm djupt och 70cm högt, runtom är det 12mm low ironglas. I högre bakre hörna är det en ytavrinning, samt två borrade hål, en durso ner till sumpen (som är på 40 liter) samt ett returör upp i akvariet igen. Akvariet rymmer ungefär 200-220 liter inkl sumpen. Då jag mest är intresserad av sps så kommer det bli fler sånna så småningom och möjligen någon lps (då jag redan har en euphyllia). Lyset består av en 400w mh som huvudbelysning och 2 st 55w compaqt rör (blått). Kommentera gärna /Robert
-
- 51 svar
- 6,7k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Nu har jag börjat planera mitt nya "ELOS" kar på 446 L + sump. Det är första gången jag bygger något sådant här så det ska bli riktigt kul! Karet kommer att få måtten 120x62x60 = 446 L Som det ser ut nu så ska jag bygga en bänk passande till detta kar, som utseendemässigt liknar Jakens burk med högblanka luckor. Karet skall beställas med optiwhiterutor på 2 eller tre sidor... Här behöver jag hjälp att bestämma mig. (Karet kommer att stå i ett hörn, men placeringen kan i framtiden komma att ändras.) Det kommer att finnas en ytavrinningskammare i högra bakre hörnet. Orsaken till det lite udda måttet på karet är att jag till skåpet tänkt använda 60 cm luckor på sidorna …
-
Hej, nu har vi snart kört vårt RSM250 i två månader. Starten har varit ganska enkel. Visst vi har haft kiselalger och visst har vi haft död på några pyttesmå glasrosor men inget onormalt för att vara uppstarten. Fiskar och koraller artar sig fin fint. Alla värden är normala och vi har inte haft några direkta jättetoppar med nitrit. Just nu kör vi ljuset på 5,5timmar om dagen och frågan är hur vi skall fortsätta att öka ljuset nu? Är det någon som har några tips? Här är en länk till akvariets fotoalbum med bilder från varje vecka från start och framåt: http://picasaweb.google.se/ninan675/AkvarietRedSeaMax250?feat=directlink
-
Hej. Tänkte uppdatera mina vänner på guiden om mitt senaste bygge.. För ett tag sedan så skrev jag om mitt förra kar i denna tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29584 ett RSM 130. Till följd av att jag skulle flytta i november valde jag att uppgradera till ett 540L kar (typ åled, 150x60x60); Fokus för bygget var, simplicitet och robusthet. Inspiration togs främst från PärS och någon annan göteborgare som bott i italien innan och byggt ett kubiskt akvarium med en läskback som stöttar upp revet. hittar inte hans tråd just nu.. Konstruktionen är ganska lätt, akvariet är avdelat på längden med en glaskiva som går 50cm högt, displaydelen är 1…
-
- 98 svar
- 15,6k visningar
-
-
Nu efter ett år hemma i Sverige och efter några års Tysklandsäventyr så är det dags att sätta upp ett saltvattensakvarium igen. Det var nästan tio år sen sist... Vardagsrummet har fått styra en hel del, bland annat det faktum att det blir en hörnburk eftersom just ett hörn var ledigt bakom ena soffan. Vidare måste det vara helt tyst, något som jag inte lyckats med vad gäller tidigare akvarier. Så här långt har jag kommit: Akvariet på en 180 liter är inköpt i somras och tre hål är borrade med Julas diamantborrar för utloppen till sumpen. Ännu ett hål återstår för pumpinloppet. De senaste dagarna har jag snickrat ihop ett atombombssäkert skåp av limträskivor och 45x45 regel…
-
- 444 svar
- 55,5k visningar
-
-
Hallå! Efter en tids avbrott är det tänkt att ta fart igen i saltbranchen.... Burken är tänkt att rymma omkring 300liter med sump. Kubformad? Belysning: 60 cm bred, 6 x 24watt, så burkens bred minst 60cm. Minimal teknik, så enkelt så möjligt. inga konstigheter. Tanken är konstanta vattenbyten 1 ggr/veckan ~10% av vattenvolym, runt 25-30 liter. Istället för att tillsätta en massa olika spårämnen. Ozon tillsammans med skummare. Returpump: Eheim 1260 - 2400liter? Cirkulationspump: 2 st Tunze nano 6045. Detta är tanken... Skummare: Fortfarande i ambivalensfasen, skummaren skall ej vara högre än 54cm, när skummarkoppen tas bort. (Möbelns invändiga höjd) Förslag på Skummare: D…
-
- 295 svar
- 41,1k visningar
-
-
Hej o välkomna till mitt nya projekt. 'kuben' Mitt nya kub Akvarie är på ca 230L , 60*60 65Högt , sumpen är på 50*35 35hög Baksidan på kuben är borrad med tre hål , 2 hål för tyst avrining samt ett för returvattnet från sumpen. Dom 2 hålen för avriningen sitter i övre mitten i karet så det är limmat en glasbalkong för avriningen. Returhålet sitter i vänstra hörnet. Jag har klätt baksidan och 'balkongen' med vit slimline då jag återigen vill ha en bakgrund som jag kan jobba med precis som jag hade i rsmet. Tycker det ger bäst intryck i själva akvariet. Tekniken består till stor del dom prylar jag hade till rsmet men har fått komplitera med bla skummare och returpump. Skum…
-
Nu är det på gång!!! Har haft ögonen öppna en stund efter ett nytt projekt, har inte riktigt vetat hur det ska se ut eller när det kommer hända. En dag i mitten av oktober så kommer det en annons här på guiden om ett ovanligt 6-kantigt hörnakvarium, då blir man ju lite sugen men problemet för mig är att det finns i Lerum utanför Göteborg. Efter lite mailkontakt med Lasse F (som hjälper en vän att sälja akvariet) en del funderande och mätande Bild på karet där det funnits innan + skiss med mått. sätter jag mig i bilen tidigt en morgon för att köra dom 45 milen till Göteborg. Möter upp med Lasse och några vänner till honom som ska hjälpa till att bära karet, allt funkar v…
-
- 134 svar
- 17,6k visningar
-
-
Harlequins 432liters Projekt Akvariet: 140x60x60: 504liter med ett fack på 20cm, så maintank blir 120cm/432liter. I facket är det borrat 5st hål(1x32 retur och 4x25 tillsump) för sumpen. Sumpen blir ca 100liter. Ska ha 2 st ca 50liters kar för Automatisk vatten påfyllning och för vatten byte. Med fem borrade hål har jag tänkt ett 32mm som retur från sumpen, sen tänkte jag köra tre som den modellen JustJohnny (http://www.beananimal.com/projects/s...ow-system.aspx) kör. Det femte hålet kommer funka som reserv lösning, aldrig fel med utrymme för förändringar. Akvariet: 140x60x60cm: 504liter. Är beställt Sump: Ej fixad Bänk/Möbel: Ej fixad, är under planering. PVC: Genomföri…
-
- 17 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jaha, då har vi startat upp vårt lilla akvarium... Faktiskt vårt första akvarium, vi har inte ens haft sötvattensakvarium tidigare. Så här ser det ut när det står på plats. Så här hängde jag lampan. Jag hade funderat ut ett rev i huvudet, och byggde det i lego. Annan vinkel på min Lego-scaping. Blev inte riktigt som planerat, det var inte så lätt att hitta passande stenar, men är nöjd ändå. Jag byggde, och har ändrat om 4 gånger, men nu tänkte jag låta det vara... ett tag... Det blev 63kg sten. Vattentesterna visade: Temperatur 24º Salt 1,025 PH 8,1 Nitrit 0 Jag har beställt ett polarisationsfilter till kameran, så jag hoppas på att bli av med lite reflexer när ja…
-
- 153 svar
- 21,3k visningar
-
-
Nu är man fast i "salt-träsket"! Efter att ha blivit inspirerad av min bror (finns med på forumet : Andreas 800 liters projekt i Floby) och min far + Stefan Mohlin så tog jag steget till denna underbara hobby. Lite bakgrund om mig själv. Jag har haft en hel del discus-fiskar och åkt många mil för att komma över snygga exemplar. Ända till Tysklan på världsmästerskap för discus. Det var mycket jobb med discus och kostade en hel del pengar. Men det var ändå min far som fick ta de största kostnaderna, el och vatten då discus vill ha 30 grader och helst ha hälften av allt vatten bytt varje dag. När allt var igång så hade vi 16 150 liters akvarium och ett plastat av min bror p…
-
- 64 svar
- 7,9k visningar
-