151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej jag startade upp mitt kar för ca 2,5 månader sedan. Och då köpte jag väl inkörd levande sten. Och köpte oxå levande sand och bakterie kultur. Och jag har nu ca 50kg levande sten 15 mindre fiskar 3 räkor och en massa Sniglar och erimiter. Och 2 anemoner en är ca 20cm stor och den andra är ca 45cm stor. Och jag har nu hafft Bra värden sedan uppstart har endast fått lite kisel alger på sanden. Men det som jag tycker är skoj är att mina 3 räkor äter från handen:-) Det är en putsar räka en peppar mints räka och en eld räka.
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
- 1 follower
-
-
Startade upp ett akvarie i slutet av 2009 efter många månders väntan på glas etc. Måtten är 60cm brett, 55cm djupt och 70cm högt, runtom är det 12mm low ironglas. I högre bakre hörna är det en ytavrinning, samt två borrade hål, en durso ner till sumpen (som är på 40 liter) samt ett returör upp i akvariet igen. Akvariet rymmer ungefär 200-220 liter inkl sumpen. Då jag mest är intresserad av sps så kommer det bli fler sånna så småningom och möjligen någon lps (då jag redan har en euphyllia). Lyset består av en 400w mh som huvudbelysning och 2 st 55w compaqt rör (blått). Kommentera gärna /Robert
-
- 51 svar
- 6,7k visningar
- 1 follower
-
-
Äntligen är nya karet igång. 142x55x58 cm lxbxh, 10mm helglas, så ca 450 liter, + sump 112 liter och 45 liter karantän/"glasrosodling". Hävertsystem med 25 + 40 mm ner och 25 mm retur. Teknik: Deltec APF600 Aquabee UP2000/1 Tunze 6065 Tunze 6045 (3 st) BM doserpump, 3 kanaler Glo 4x54W med bressleinreflektorer Levande: 45-60 kilo LS 18 kilo levande sand 5 Chromis viridis 2 Amphiprion ocellaris 2 Valencienna puellaris 1 Zebrasoma flavescens 1 Chelmon rostratus 1 Pictichromis paccagnellae Diverse turbos, Collonista och eremiter. Diverse koraller (blandat med SPS och LPS, tyvärr även en del Xenia och glasrosor) Kemi: Balling Light + UltraTrace (enligt recept på FMs …
-
- 130 svar
- 16,1k visningar
-
-
Ok då gör jag väl som alla andra. Jag delar med mig av mitt kar. Ett litet Percula120 står som modell med lite allt möjligt nedslängt. Har väl inte någon speciell ordning på inredningen utan att det helt enkelt ska funka. Allt som finns funkar och växer bra så varför krabba med det. Det har gått sedan i oktober och innan dess hade jag ju ett RSM130 som puttrat på i över ett år. Pga av dålig service av ljus osv så växte det kanske inte så mycket som det borde till följd av sämre välmående hos vissa. Men nu så med ljus o allt så har livet åter tagit fart. Kul är det och mycket står på önsklistan. Nu är allt så simpelt som möjligt och tanken där har väl då varit att lära sig…
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
- 1 follower
-
-
Hej nu förra helgen försökte jag få ut en mantis så jag passade på att ändra min aquascape så jag tar och kör igång en tråd om mitt kar här. Levande: 1 Zebrasoma Veliferum 1 Naso elegans(väldigt liten så den får vara kvar ett tag) 2 Clarkii clowner 1 Six Line Wrasse 5 Banggai:er och 1 salarias av något slag. I korallvägar har jag nästan bara sps:er men några mjukisar och även 1 grön bta anemon. I tekniken vet jag inte riktigt vad jag har men ska försöka ta reda på det. Ska försöka ta lite bilder idag men har haft lite koralldöd nu efter jag ändrade scapen men tror att det var för att jag rörde upp en massa skit i sanden och i stenen. Har bara 1 turbo för resten tog mantis…
-
- 2 svar
- 658 visningar
-
-
Hej. Håller på att bygga ett nytt kar, insåg att det skulle bli tråkigt att slänga ner alla fina koraller i källaren där man inte är hela tiden. Så jag bestämde mig för att göra fish only av karet i källaren och bygga ett nytt till vardagsrummet. Förutsättningen var ett kar som kan stå mitt i rummet med insyn från alla håll, lågt så att man kan titta från ovansidan och lätt kan komma åt att möblera och slutligen plats för en relativt stor sump. Karet kommer att ha huvudinriktning på SPS och musslor, lite LPS, lite fisk. Karet fick måtten 150*45*90 (L*H*D) 12mm glas och sumpen är min gamla 110*35*60 (L*H*D). Med ytavrinning i mitten och genomföring för retur, avrinning oc…
-
- 315 svar
- 50,1k visningar
- 2 followers
-
-
Efter att ha läst och titta på allas bilder i ett och ett halvt år så kanske det är dags att presentera det senaste karet här hemma. För några veckor sedan tömde vi RSM:et för att flytta över allt till detta nya "lilla" kar som är 60 x 60 x 55 cm, 3 sidor optiwhite, 10 mm glas med slipade/polerade kanter runt om. Detta står på en hembyggd möbel med vita sidor och dörr. Sumpen är 40 x 40 x 50 cm och har 2 fack. 3 rör leder till och från akvariet. Vi ville ha ett kar som "matchade" vår andra lite större Elos 120 och vi är nöjda med resultatet. Tekniken består i: skummare Bubble-Magus nac 6 returpump aquabee 2000/1 Tunze 6045 cirkulationspump belysningen är en Maxspect 160w…
-
- 18 svar
- 2,9k visningar
-
-
idag är det party party party!! igår var det inofficiellt smyginvigning av nya karet,det slabbbades med vatten lavades stenar fångades fisk och sist men inte minst . vi förberedde inför den stora galakvällen i kväll. nu ska sista literna vatten i karet och sumpen sättas igång sedan blir det konfettiregn från balkongen jordgubbar och champagne till alla på invigninsfesten:partyparty och javisst ja KARET är ett begagnat kub kar med måtten 65x65x65 med sump som har ägts en gång av laggeman och om hur det såg ut då kan ni läsa här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19286 jag köpte det för ett par veckor sedan och är tredje tredje ägaren TEKNIK BELYSNING…
-
- 378 svar
- 57,9k visningar
-
-
Tänkte att jag skulle lägga ut några bilder på min burk
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej igen Så nu är vi inflyttade i vårt hus och kommit lite iordning. Vårt RSM 130 Max är sålt till Emil_B här på guiden och vi önskar honom lycka till med sitt första saltäventyr. Nu till vårt nya kar. 1100x700x600 Lite teknik Skummare: Deltec SC 2060 Cirkulation: Vortech MP60w ES Vortech MP40w ES Belysning: Mh 2x250w T5 4x39w Returpump: Tunze silence 3000L Reaktor till biopellets Pump till Biopellets: Tunze silence 2500L Karet startade vi upp i slutet av febuari. Här kommer lite halvbra bilder. /chrille
-
- 183 svar
- 19,9k visningar
- 1 follower
-
-
Hej! Äntligen är det snart dax att dra igång igen efter ett uppehåll på fem år! Fick tyvärr lägga ner mitt gamla kar pga seperation för fem år sedan pga att det var för stort när det blev flytt från hus till lägenhet! Blev räkor istället och galen som man är så gick man ut stort på det, sitter idag på en jävla massa sötvattensräkor och i dom finare valörerna, Kingkong, redruby, bluebolt, har tyvärr aldrig lagt energi på att sälja men det kommer kanske. Men nu är det dags igen och har beställt ett RSM 500, tyvärr så har dom leverans problem så jag får vänta ca fem veckor på det! (min vanliga tur) Kommer köra hela Red sea programet i tillsatser dom har för att jag är nyfike…
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
har nu haft mitt clownhotell i ca 6 månader och det har blivit lite för litet för alla koraller. så nu har jag skaffat ett 540l helglas har målat baksidan svart, tror det blir rätt snyggt när det kommer i lite sten och annat. teknik: ljus, ATI sunpower 6*80w beställd från tyskland skummare, red sea berlin x2 turbo har inte hittat någon på guiden som har den så jag får väl prova och se hur den fungerar uvc, coralife 18w beställd från hk cirkulation, 2 st. hydor coralia 5 6500l/timme har även byggt en ytavrinningsbox på ca. 7 liter eftersom jag har en påhängsskummare. limmade ihop den i plexi med superlim och sedan fogade jag med egengjort lim utav plexi och aceton har…
-
- 137 svar
- 16,9k visningar
-
-
Nu så, för ett tag sedan stängde jag ner mitt hällkars akvarie på 80 liter. Planen är istället att flytta över det levande till ett nytt större akvarie där fler djur kan leva och jag kan anpassa det bättre till vad jag vill ha själv. Det största problemet just nu är att hitta en lösning för att kyla akvariet bra. Jag har använt fläktar här nere innan, det fungerar men jag skulle hellre vilja ha något tyngre att förlita mig på. Temperaturen i det här akvariet kommer vara ganska varm, men jag vill ha 18-20 grader helst. 16 vore drömmen men jag tror jag vill byta kar om jag ska ge mig på det målet mot ett helglas akvarium. Jag ska se vad för lösning jag kan komma på... Cirku…
-
Har idag ett Juvel Rio 180 till mitt salt och funderar på att flytta över till ett ca 220L kar med lite udda mått, 157L x 37H x 40D (ca yttermått) Belysningen blir så klart lite för kort, och igentligen inte mycke mer vattenvolym men längre att simma på! Hur hade ni gjort?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har precis börjat få lite ordning igen efter uppgraderingen jag gjort under min semester. Är Marcus förra kar som jag nu placerat på min bänk samt pusslat in sumparna under =) Hoppas få bra snurr på sakerna så att djur och koraller kommer att trivas. Blir nästan ingen levande sten i karet utan blir tre stora revpelare samt någon sten. Levande sten kommer det däremot finnas en hel del i sumpen. Här är några bilder hur det sett ut veckan då karet varit igång.
-
- 45 svar
- 6k visningar
-