151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Eftersom jag avvecklade mitt nano när vi sålde huset så tänkte jag att det är dax för en ny tråd med mitt nya akvarium. Karet är en 60x60x60 kub som jag hittade billigt på blocket, tanken med den är att den ska vara temporär tills vi hittar ett nytt hus och då blir det antingen en ny likadan fast med den spec. jag vill, eller om jag får ok här hemma ett större Så till specen 216 l kub borrad med två st 25 mm och ett 20 mm. 45 l sump Coral Box d700 skummare Jebao dc3000 returpump 3 st jebao wp10 streeamers Smart ATO Min reef angel för ljuset och temp Samt min diy led-ramp med 30 st 3W cree dioder. IKEA köksskåp som bänk. Ska försöka uppdatera med lite mer bilder i m…
-
- 13 svar
- 2k visningar
-
-
Hallå!! Nu var det dags att byta upp sig lite. Har fått tag på ett kar med lite udda mått H80 D75 L100. Kommer att lägga upp lite fakta om hur jag har tänkt med allt. Kom gärna med förslag på man kan göra. Alltid bra med många idéer! Lite teknik som jag har tänkt att köra med. Belysning: Maxspect 160W Cree x2 Reyurpump från sump: Laguana powerjet 6000 free-flow Skummare: Bubble-magus BM155pro m.m.. Tanken är att bygga upp en hög revpelare som går nästan hela vägen upp till ytan. Kan bli rätt maffigt!
-
- 144 svar
- 17,9k visningar
-
-
Harlequins 432liters Projekt Akvariet: 140x60x60: 504liter med ett fack på 20cm, så maintank blir 120cm/432liter. I facket är det borrat 5st hål(1x32 retur och 4x25 tillsump) för sumpen. Sumpen blir ca 100liter. Ska ha 2 st ca 50liters kar för Automatisk vatten påfyllning och för vatten byte. Med fem borrade hål har jag tänkt ett 32mm som retur från sumpen, sen tänkte jag köra tre som den modellen JustJohnny (http://www.beananimal.com/projects/s...ow-system.aspx) kör. Det femte hålet kommer funka som reserv lösning, aldrig fel med utrymme för förändringar. Akvariet: 140x60x60cm: 504liter. Är beställt Sump: Ej fixad Bänk/Möbel: Ej fixad, är under planering. PVC: Genomföri…
-
- 17 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej igen nu har jag äntligen fått igång mitt saltkar igen! Hade ett litet 120 liters som är med på bilderna nedan som förmodligen kommer att bli ett fraggkar! Har idag köpt några fiskar ifrån Rasmus här på forumet som jag tackar för! Är ju inte riktigt klar än har lite grejor o fixa som tex fixa rampen lite o lägga till 2 led spottar! Sedan väntar jag också på en returpump!
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Efter att ha läst och titta på allas bilder i ett och ett halvt år så kanske det är dags att presentera det senaste karet här hemma. För några veckor sedan tömde vi RSM:et för att flytta över allt till detta nya "lilla" kar som är 60 x 60 x 55 cm, 3 sidor optiwhite, 10 mm glas med slipade/polerade kanter runt om. Detta står på en hembyggd möbel med vita sidor och dörr. Sumpen är 40 x 40 x 50 cm och har 2 fack. 3 rör leder till och från akvariet. Vi ville ha ett kar som "matchade" vår andra lite större Elos 120 och vi är nöjda med resultatet. Tekniken består i: skummare Bubble-Magus nac 6 returpump aquabee 2000/1 Tunze 6045 cirkulationspump belysningen är en Maxspect 160w…
-
- 18 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej Har under våren flyttat från mitt 250L, det tuffade på bra och nu vart det dags för ett större. Det nya är på 120x80x60 ca 550L + sump så en total volym på strax över 600L Akvariet kommer från en tysk firma.12mm optiwhite på front och gavlar, måttbeställt, borrad botten, stadig låda för frakten 450e. Frakt 1200kr. Sumpen kommer också från en tyskfirma, hornbach Ytavrinningen är en 3mm plexiskiva i ljusblå nyans, limmad med svart akvarie sillicon. Vatten transporten ner till sumpen är ett 32 och ett 22mm rör, 32an har en ventil så jag kan justera flödet. tog lite knixande men nu är de tyst:) Returen är ett 22mm rör med en damm-pump på 3200L/h om jag mins rätt. fullt t…
-
- 52 svar
- 7k visningar
-
-
Hej! Efter att ha hängt här på forumet några år så känns det inte mer än rätt att dela med mig av mitt kar. Dels är det kul att få lite input och jag kommer dessutom säkert ha mängder frågor, då är det enklare att hålla allt inom min egen tråd. Jag har haft saltvatten för några år sedan, men husrenovering gjorde att jag fick sälja alla mina djur, papegojor, ormar, kajmaner mm, inklusive mitt kära saltkar. Nu har allt stadgat sig och det är dags att dra igång ett nytt kar. Det är dock lite nervöst då jag aldrig startat ett saltkar från 0 innan, utan de förra jag hade köpte jag komplett och släpade med mig 200l vatten hem. Smidigt o enkelt! Jag köpte nyl…
-
Jahapp då har man halkat tillbaka ned i träsket igen.. Denna gång med ett kar på 100x60x50 som jag var i Kalmar och köpte utav Matte91 igår. Behöver köpa till lite teknik etc innan man kommer igång men tänkte att jag slänger upp en tråd redan nu.
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu är man fast i "salt-träsket"! Efter att ha blivit inspirerad av min bror (finns med på forumet : Andreas 800 liters projekt i Floby) och min far + Stefan Mohlin så tog jag steget till denna underbara hobby. Lite bakgrund om mig själv. Jag har haft en hel del discus-fiskar och åkt många mil för att komma över snygga exemplar. Ända till Tysklan på världsmästerskap för discus. Det var mycket jobb med discus och kostade en hel del pengar. Men det var ändå min far som fick ta de största kostnaderna, el och vatten då discus vill ha 30 grader och helst ha hälften av allt vatten bytt varje dag. När allt var igång så hade vi 16 150 liters akvarium och ett plastat av min bror p…
-
- 64 svar
- 7,9k visningar
-
-
Nu var det då dags att uppgradera från 100litarn som jag har haft innan... På blocket hittade jag ett begagnat 375L åled akvarium med bel ramp för 1000:- och slog till, pumpar har jag några olika att välja på sen mitt 934L som jag hade i lägenheten vi (jag och min sambo) hade innan vi köpte hus. Just nu har jag en Tunze 6201 med singlecontroller som cirkulation men jag har 2st vortech mp40 som ligger och väntar på nya magneter och en ny nätdel... eller förresten så var det ju inte riktigt... jag köpte nya magneter till vortecharna men de nya magneterna passar inte i våtdelen på pumparna pga att de är för tjocka, så jag behöver 2st nya kompletta våtdelar. Så tekni…
-
- 19 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hejsan! Henrik heter jag. Håller på att starta upp ett 720 liters akvarium efter 3 år inom saltvärlden(har ett 450 liters idag). Jag har fått hem mitt akvarium som har måtten 2000x700x500, 3 sidor optiwhite. Kommer ha en sump under som blir 1200x500. Tack saltkällaren för all hjälp!! Bänken är byggd och hela akvariet kommer bli inbyggt med ekskivor. Belysningen ska byggas med 10W led och jannes drivarkort, kommer dock dröja en månad innan det bygget påbörjas. Här är lite bilder på det som är gjort, ska lägga upp fler efterhand. Kom gärna med tips och ideér MVH Henrik
-
- 78 svar
- 8,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hallå där! Har köpt mig ett nytt akvarium med måtten 1000x800x30 som ska sättas upp i vardagsrummet. Just nu i skrivande stund skruvar jag ihop sjäöva bänken till akvariumet men tänkte fråga rävarna på forat om jag behöver förstärka det ytterligare eller om man ska sätta dit plywood skivan nu!
-
- 58 svar
- 7,3k visningar
-
-
Igår upptäckte jag att min skummare löpt amok och svämmat över. På golvet hade ca en halv liter vatten runnit ut och hysterisk upptorkning inleddes samt oro för att vattnet under tassarna skulle göra fula märken. Idag upptäckte jag dock något mycket värre. Mellan bänken och listen på akvariet är det blött och droppar lite vatten. Först trodde jag att det runnit ner vatten i ramen när skummaren svämmade över men det kommer nytt vatten hela tiden hur mycket jag än torkar så jag är rädd för att akvariet läcker! Akvariet köptes nytt i februari så jag antar att garantin måste gälla men vad gör jag med fiskar, sten etc. Behöver akut tips på hur jag ska gå till väga. Någon som …
-
- 10 svar
- 4,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej min scolymia som jag har haft i 3 veckor, ser inte bra eller ser inte som den ska, skelletet börjar synnas lite, den äter bra , mattar med levande även FM LPS grow&colour två gånger per vecka, alla värde i karet ser bra enligt regler, har ej doserat nåt extra, även vill tilläga att allt annat i karet ser bra , min Acan är stora ( samma familj som scolly) och växer se bilden även SPS i karet har ej problem med, den enda som jag mistänker är ljuset eller flödet , enligt nätet på visa sidor hänvisar till stark ljus contra svag även flödet. vet ej som är rätt eller fel vad tycker ni vad skulle jag göra innan den tinnar och dör , har ni några ti…
-
Hej Det är nåt som växer snabbt på mina stenar , jag försökte blåsa bort det med en streamer men det sitter fast. nu nästan alla mina stenar är täkta av detta (saken). jag kan boersta det men det är överallt Vet ni vad det är och vad ska jag göra ? här är bilder
-
-
- 3 svar
- 650 visningar
-
-
Hej! Hade i samband med flytt tänkt sälja mitt befintliga hörnkar och sedan starta upp ett nytt kar till hösten. Det verkar tyvärr vara lättare sagt än gjort, tror inte att det är priset som är fel. Är nog mer att ett sumplöst kar med ful möbel inte är så hett 2016.. Har därför börjat tänka om och istället för att göra mig av med karet så fixar jag till sakerna som jag stör mig på: 1. Ljud och utseende med påhängsskummare. 2. Möbeln Punkt två löser jag hyffsat lätt med hjälp av en snickarkunnig kompis. Punkt ett har jag lite olika idéer kring och här tar jag tacksamt emot tips. Har tittat på overflowbox från t ex Tunze och sedan sätta skumm…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan, detta är en tråd om Hummer i kallvattenakvarium. Det finns ett 450 l kar och ett 200 l kar som jag använder. Jag har inte någon djup kunskap i kallvatten ämnet, men håller mig till generella riktlinjer och än så länge funkar det bra. Kan säkert svara på lite frågor från dig som vill starta kallt spec med hummer, då det är min grej.
-
Har ett 120L idag, en vacker dag blir det ett större akvarium. Hur blir det då med inkörningsperiod etc? Tänkte då man redan har 120litarn inkörd och återanvänder sig av det vattnet sand och LS men naturligtvis blir det massa nytt vatten och LS för att fylla upp det nya. Fisk och sånt måste ju i det stora då problemet är att akvarierna måste byta plats med varandra, det nya måste stå där det gamla står. Någon som har några erfarenheter av uppgradering på plats så att säga. Hade man kunna ha båda igång samtidigt så hade de int vari nå bekymmer o sakta men säkert flytta över i lämplig ordning o tid.
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
hur stor procentdel vatten bör man spara när byter akvarium,skall byta från 360l till ett 500l?
-
- 3 svar
- 856 visningar
-
-
Hej! Dags att dra igång den där tråden som man klurat så länge på att starta, har haft Salt i några år med diverse motgångar med alger och total ödeläggelse. Men nu känns det som att burken snurrar sakta men säkert åt rätt håll iallafall. Projektet runt om akvariet har stannat av en del som alltid över sommaren men nu är motivationen tillbaka på rätt spår igen :). Lite info om akvariet, Akvarium. Red Sea reefer 425 XL Skummare. Deltec 1255 Reaktor, Aqua medic multi reaktor L som för stunden innehåller aquaforest kol, och faunamarin Ultra Phos Maxspect gyre XF150, och en Jebao RW15 står för cirkulationen Belysningen är ett litet kommande proj…
-
-
- 13 svar
- 2,3k visningar
-
-
Karet på 230L har varit uppe sedan 2016-10 och saknar sump. Kameran gillar inte det blå ljuset så bilderna blir förfärliga. 5st clownfiskar blev det när ungarna fick bestämma... Skummaren är för 120L kar men tycks funka ganska bra ändå. En bra magnet för ögat när folk kommer på besök :-)
-
- 0 svar
- 507 visningar
-
-
Ok då gör jag väl som alla andra. Jag delar med mig av mitt kar. Ett litet Percula120 står som modell med lite allt möjligt nedslängt. Har väl inte någon speciell ordning på inredningen utan att det helt enkelt ska funka. Allt som finns funkar och växer bra så varför krabba med det. Det har gått sedan i oktober och innan dess hade jag ju ett RSM130 som puttrat på i över ett år. Pga av dålig service av ljus osv så växte det kanske inte så mycket som det borde till följd av sämre välmående hos vissa. Men nu så med ljus o allt så har livet åter tagit fart. Kul är det och mycket står på önsklistan. Nu är allt så simpelt som möjligt och tanken där har väl då varit att lära sig…
-
Har nu börjat få ordning på mitt nya kar. Jag var ner till Båstad och köpte Gamekeepers akvarium. Med på resan var Jarre64 och Gordan. Vi övernattade i Krille55:s sommarstuga och hade en trevlig kväll där. Tack Krille. Karet är på 340 liter. Det känns lite lagom stort. Jag har ikväll lagt i sista påsen med levande sand så det är lite grumligt.
-
Eftersom jag råkade ut för en "liten" olycka, blev jag tvungen att montera ner mitt tidigare/första akvarium. Tråkigt som f... men men.... Istället för att gnälla får jag helt enkelt bita ihop och starta om på nytt. Akvariumet är tänkt att fungera så underhållsfritt och smärtsamt som möjligt. Jag har tänkt mig allt i ett slutet system, dvs all vatten teknik är i burken. Alltså ingen rördragning, filtrering eller vattenteknik runt eller utanför burken. Blir förmodligen ett 60dX70hX100L(cm) akvarium med inbyggd sump och osmosvatten avdelning. Anledningen till höjden är att jag tänkt köra med 10-15cm DSB, tyckte det fungerade kanon i sumpen och tänkte därför köra det i bur…
-
-
- 508 svar
- 72,8k visningar
- 2 följare
-
-
Så då har man varit uppe i 08-land under helgen och införskaffat Maglofsters 600 liters kar med bänk. Vi stannade även till på Kolmården så familjen fick sitt. Kan rekommendera deras nya Delfin show. Aja över till viktigare saker..... karet Karet är 100X100x60. Glaset är 12mm, tre sidor optiwhite och 15mm botten. Sumpen är 80X60x48. Belysning: 2x100W Hybrid 40 chips 20500K + 60 chips 453nm Royal blue led panel + 2x50W 10000K led chip. Skummare: KZ Revolution S Cirkulation: 2x 6105 med 7095 multicontroller, Eheim 5000l/h returpump Osmolator: Tunze 3155 Balling: Ingen för tillfället men förmodligen GHL 4-kanals så småningom. Deltec FR-509 med NP biopellets(funderar även på…